Čtvrtek 3. října 1991

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Prosím pana poslance Kudláčka, aby se ujal slova.

S technickou připomínkou se hlásí pan poslanec Fišera.

Poslanec SN I. Fišera: Je to faktická poznámka panu poslanci Blažkovi. Škoda, že zde není. Vítám snahu těch, kteří hledají nějaké společné řešení, protože máme zájem na přijetí tohoto zákona. Chtěl bych ho jenom upozornit, že termíny, které vymezil jsou problematické tím, že 1. 9. 1967 vlastně začíná období, kdy po sjezdu spisovatelů, který byl, tuším, v červnu 1967, nastupují tzv. šestinedělky, normalizace Novotného a vlastně se připravuje období zvratu, které se objevuje, a dokonce dohaduje v roce 1967 v listopadu proti Novotnému. Termíny by tedy bylo třeba velmi pečlivě zvážit a vrátit se trochu do historie, protože bychom se zde mohli dopustit určitého omylu.

Poslanec SL L. Kudláček: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, vážení hosté, vlastně již potřetí, přinejmenším, v tomto roce jsme otevřeli problém, jehož kořeny spočívají v období dějinného extempore komunismu. Otevřeli jsme ho prostřednictvím živých osob. Nechci do nekonečna opakovat to nejpodstatnější, tj. že kladení otázky očisty jako otázky viny a trestu je falešné. Kdo chtěl a mohl toto pochopit, mohl. Jako zásadní přínos do tématu očisty dnes vidím to, že se konečně postoupilo od koketérie s registry svazků k podstatě věci, tj. přímé politické odpovědnosti a spolehlivosti. V tomto smyslu je velmi zavádějící nazývat tento zákon - byť jen pracovně - lustračním.

Řekl bych, že většina z nás, a to nezávisle na věku, nemá snahu obludnost problému zmenšovat či převádět na méně rovin, než skutečně má. Nikoli náhodou se tato zatím nejzásadnější diskuse o dané věci otevírá až v předvečer druhého výročí listopadu 1989. Chci se letmo dotknout jedné z těchto rovin. Protože jsem si vědom jejich spletitosti - záměrně říkám letmo a záměrně říkám dotknout.

Každý organismus, každá společnost může mít a má za určitých okolností potřebu bránit se, jestliže cítí ohrožení. Může se to projevit i tím, co lze - velmi hrubě - nazvat potřebou hygieny, a to hygieny jak preventivní, tak následné. Za to, že tento návrh zákon byl vůbec iniciován, vděčíme právě tomu, že naše společnost tuto potřebu cítí intenzívně. V obou aspektech, tedy prevenci i očistě. Věcnou diskusi potom lze vést o tom, jakou úroveň ochrany společnosti je třeba zvolit.

Mnohokrát bylo řečeno, že na výkon státních funkcí bez dalšího není a nemůže být nárok a že pro něj je třeba vykázat nezbytnou míru způsobilostí, závislou do značné míry na specifické situaci, v níž se stát nalézá.

Včera jsme schválili živnostenský zákon. Připomeňme si o čem - mimo jiné - tento zákon vlastně je. Živnostenský zákon je mimo jiné o tom, že nikoli každý má ze sebe sama vyplývající automatické právo či nárok na to, aby vykonával určitý druh činnosti. Skutečně ne každý může hloubit studnu dynamitem. Asi i ne ten, kdo sice dlouho mohl, ale několikrát se mu podařilo vyhloubit studnu mnohem větší, než po něm bylo žádáno. Aby to nemohl alespoň po nějakou dobu dělat, si pak přejí nejen k tomu příslušné úřady, ale zejména zákazník, tedy společnost. Platná koncese, ba dokonce zvláštní kategorie způsobilosti se v takových případech zcela přirozeně vyžaduje, a to jednoznačně. Pokud si ale vzpomínám, v debatě k živnostenskému zákonu, ale i k jiným podobným, nebyla vznesena námitka odvolávající se na úmluvu Mezinárodní organizace práce či Chartu lidských práv. Spolehlivost se prostě vyžaduje.

Můžeme si v této souvislosti položit otázku, zda má smysl porovnávat důsledky z poněkud přehnaně vyhloubené studny s důsledky rozvráceného hospodářství, rozvrácené morálky a otráveného vzduchu. Jsem přesvědčen, že má a že i přiměřený požadavek společnosti na to, aby ve státních funkcích byla přiměřeně požadována bezúhonnost a spolehlivost, je zcela legitimní. Je to legitimní požadavek na určitou koncesi pro státní a veřejné funkce, koncesi navíc časově omezenou z pochopitelných příčin. Tímto zákonem se společnost pokouší dát této spolehlivosti hmatatelnou podobu. V této souvislosti lze jen uvítat např. i doplňovací návrhy pana poslance Ransdorfa.

A ještě jednu poslední poznámku. V úvodu jsem se zmínil o tom, že je příznačné, že tento zákon projednáváme se značným zpožděním, a to téměř dvou let. Podle mého názoru je tomu tak proto, že za celou tuto dobu nebyla ona spolehlivost či koncese pro státní funkce vyžadována odpovědnými osobami tak přirozeně, jak by měla. Jen a jen proto nyní musíme přistoupit k tomu, že podmínky takové spolehlivosti - opakuji, časově podmíněné - vytváříme zákonem nechceme-li jen bezmocně přihlížet na jedné straně vážným rizikům a na druhé straně ztrátě důvěry v očích těch, kteří po dlouhých letech ticha získali konečně naději. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji, prosím pana poslance Valtra, připraví se pan poslanec Kopřiva.

Poslanec SN V. Valtr: Pane předsedající, vážené shromáždění, v souvislosti s projednáváním tohoto zákona, dost často přes opačná prohlášení slyším a převládá laciný populismus, nezodpovědný radikalismus, závist a msta. Myslím, že to je nejtíživější dědictví duchovního temna komunismu. Chceme se jej zbavit, ale užíváme jeho metody, ačkoliv víme, že nesprávné prostředky nikdy nevedly ke správným cílům. Proto bychom již neměli léčit nemoc nákazou a deformaci práva novou deformací. Proto mám z některých radikálů zde stejné obavy, jako měl Jan Masaryk z Gottwaldovy party v roce 1948.

Myslím, že oba doplňující návrhy již nepostihnou mnoho z těch, kteří nás do listopadu udávali a ovládali, ale říká se, že revoluce požírají své děti. Nyní se mi zdá, že jsme svědky, kdy rozdělená vítězná vládní koalice chce tento zákon využít také k tomu, aby řešila své mocenské spory. A tak to někdy vypadá tak, že debolševizace je také někdy jen zástěrkou vlastních politických ambicí. Nelze přece jedním dechem hovořit o zákazu politických stran, o plošném zveřejnění registru a současně nabádat k budování nové demokracie. Takto bychom vybudovali jen novou, tentokráte pravicovou totalitu, s novou, tentokrát s pravicovou partají leninského typu, s novým, tentokráte pravicovým mesiášským vůdcem.

Budu podporovat vládní návrh zákona modifikovaný doplňovacími návrhy poslanců Fišery, Uhla a Kroupy, tak aby současně s oprávněným zákazem povolání byla respektována Listina základních lidských práv a Úmluva Mezinárodní organizace práce.

Chtěl bych pánům radikálům říci: Většinou se hlásíte ke konzervatismu. Hluboce si konzervatismu vážím, ale skutečný konzervatista není ze zásady, nikdy, neodpovědný radikál a populista. Prosím vás, nechtějte přetrumfnout Sládka i s Dolejším dohromady. Učiňme vše pro únosný konsensus, aby mohl být zákon přijat, protože jinak se stane sysifofským balvanem, který hrozí rozdrtit tento parlament.

Předsedající předseda SL R. Battěk: To byl poslanec Valtr. Uděluji slovo poslanci Tomášovi Kopřivovi, připraví se poslanec Ernest Valko.

Poslanec SL T. Kopřiva: Pane předsedající, kolegové a kolegyně, vážení hosté, obávám se, že moje vystoupení nebude tak zábavné jako vystoupení mého předřečníka. Chci se totiž dotknout některých právních aspektů. Někteří kolegové přede mnou hovořili o Úmluvě Mezinárodní organizace práce a nikdo z nich, ani kolega Jičínský, ani kolega Ransdorf neřekl, co je obsahem této úmluvy.

Úmluva Mezinárodní organizace práce č. 111 o diskriminaci v zaměstnání a povolání z roku 1958 vyšla ve Sbírce zákonů pod č. 465/1990 Sb. V článku 1 bod 1 a) se říká, co je diskriminací v zaměstnání a povolání. Tento odstavec citoval i zástupce předkladatele, ministr vnitra Langoš. Pro úplnost svého vystoupení budu opět tento odstavec citovat: "Jakékoliv rozlišování, vylučování nebo dávání přednosti založené na rase, barvě pleti, pohlaví, náboženství, politických názorech, národnostním nebo sociálním původu, které má za následek znemožnění rovnosti příležitostí nebo zacházení v zaměstnání a povolání - je diskriminací."

Velice důležitý je bod 2 tohoto článku 1, kde se říká, co diskriminací není. Bod 2 má toto ustanovení: "Jakékoliv rozlišování, vylučování nebo dávání přednosti založené na kvalifikaci vyžadované pro určité zaměstnání se nebude považovat za diskriminaci".

Pro vaši informaci: Úmluva Mezinárodní organizace práce vychází ze dvou autentických textů v angličtině a francouzštině. Překlad, který jsem přečetl, byl pořízen z francouzštiny. Překlad z angličtiny obsahuje formulaci "podstatné požadavky pro určité zaměstnání".

Návrh zákona stanoví, že určité funkce v orgánech a organizacích uvedených v § 1 předloženého zákona mohou zastávat jen občané, kteří nebyli příslušníky, spolupracovníky nebo funkcionáři orgánů a organizací zmíněných v § 2. Jde jednak o příslušníky StB, jednak o určité skupiny spolupracovníků StB, dále o některé vedoucí funkcionáře KSČ a velitele Lidových milicí. Stanoví-li zákon takovýto předpoklad pro výkon určité funkce nebo práce, nejde o diskriminaci ve smyslu Úmluvy č. 111, neboť zde nedochází k rozlišování nebo vylučování založenému na žádné skutečnosti uvedené v čl. 1 odst. 1. Jde totiž o vylučování z důvodu zapojení občana do činnosti orgánů a organizací, o nichž je objektivně prokázáno, že vyvíjely činnost nebo se dopouštěli činů, které směřovaly k potlačení některého z práv nebo některé ze svobod uznaných Všeobecnou deklarací lidských práv, popřípadě Mezinárodním paktem o občanských a politických právech.

Tak jako lze stanovit za předpoklad pro určité zaměstnání nebo funkci například bezúhonnost nebo jiné předpoklady podle § 46 odst. 1 písm. e) zákoníku práce - jako je například státní občanství, věková hranice, zdravotní stav, odborná kvalifikace, ale někdy i národnost, pohlaví a náboženské vyznání - tak lze rovněž požadovat, aby pracovník nebo funkcionář nebyl nikdy pracovníkem nebo spolupracovníkem orgánů a organizací uvedených v § 2.

V této souvislosti - byť možná nadbytečně - poukazuji na čl. 1 odst. 2 Úmluvy 111, který umožňuje nepovažovat za diskriminaci z důvodů uvedených v čl. 1 odst. 1 Úmluvy rozlišování, vylučování nebo dávání přednosti ohledně určitého zaměstnání založené na podstatných, neodmyslitelných nebo inherentních (podle toho, jak to přeložíme) požadavcích či předpokladech takového zaměstnání. Není snad podstatným požadavkem pro určité zaměstnání, jde-li o funkce, jež jsou rozhodující pro existenci demokratického zřízení právního státu, a tudíž i lidských práv v Československu, aby občané, kteří takové funkce zastávají, nebyli v minulosti zapojeni do činnosti orgánů a organizací, které demokracii a lidská práva vědomě potlačovaly a potíraly? Tvrdit opak by bylo výsměchem spravedlnosti.

Vzhledem k tomu, co už bylo uvedeno, není třeba se v daném případě dovolávat čl. 1 odst. 2 Úmluvy č. 111, který lze uplatnit v případech, kdy by jinak šlo o diskriminaci v zaměstnání a povolání.

Pro dokreslení uvádím některé příklady. Není např. diskriminací založenou na pohlaví, jestliže je uplatňován zákaz hornické práce na dolech pro ženy, není takovou diskriminací založenou na náboženství, nemůže-li např. Žid vykonávat funkci katolického kněze, není diskriminací založenou na politických názorech, nemůže-li být funkcionářem jedné politické strany příslušník jiné politické strany nebo přihlíží-li se k tomu, jaké politické názory má vyšší funkcionář ve státní správě se zvláštní odpovědností za provádění politiky vlády apod.

Další velmi výstižné příklady uvedl přede mnou ve svém vystoupení kolega Kudláček.

Samo členství v orgánech a organizacích uvedených v § 2, popřípadě spolupráce s nimi je dostačujícím důvodem pro propuštění či nepřijetí pokud jde o funkce zmíněné v § 1.

Ustanovení čl. 4 Úmluvy č. 111 je v daném případě, o kterém dnes jednáme, nepraktické, neboť se týká jen osob, které jsou v současné době důvodně podezřelé z protistátní činnosti nebo u nichž je taková činnost prokázána. To je ustanovení, které klasifikuje třetí skupinu, ustanovení, kdy se jako diskvalifikace nechápe to, co by jinak podle čl. 1 odst. 1 diskriminací bylo.

Z této části mého vystoupení plynou dva pozměňovací návrhy, které předám písemně: V celém textu zákona, včetně nadpisu, nahradit slovo "podmínky" slovem "předpoklady".

Druhý pozměňovací návrh se týká § 2 odst. 1, který zní: "Předpokladem pro výkon funkce uvedeným v § 1 je, že občan v období od 25. 2. 1948 do 17. 11. 1989 nebyl a) příslušníkem SNB zařazeným ve složkách StB..." (další text pokračuje).

Chtěl bych se krátce vrátit ještě k obludným ustanovením § 18 a § 19 odst. 2, které flagrantně porušují ustanovení Listiny základních lidských práv a svobod, hlavně čl. 17, zvláště odstavce 1 a 3. Navrhuji tyto § 18 a 19 odst. 2 vypustit.

Ještě se krátce zastavím u údajů poslance Kostyi, který uvedl, že tento zákon se bude týkat deseti tisíc důstojníků Československé armády, jestli jsem to správně pochopil.

Ptám se tedy: Máme opravdu takovou armádu, že 10 000 důstojníků spolupracovalo s StB, pracovalo ve vysokých funkcích v KSČ a přesto chtějí zůstat v armádě? Nad touto vážnou otázkou by se měl, pokud je ovšem údaj kolegy Kostyi pravdivý, zamyslet ministr obrany a přijmout jistá opatření. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Kopřivovi, nyní má slovo poslanec Ernest Valko, připraví se poslanec Richard Sacher. Ještě dám slovo poslanci Masopustovi, který se hlásí.

Poslanec SL Z. Masopust: Dámy a pánové, slyšeli jsme jeden z možných výkladů příslušných ustanovení Úmluvy č. 111 Mezinárodní organizace práce. Je to jeden z možných výkladů a domnívám se, že ne právě nejšťastnější. Příklad s Židem a katolickým knězem to demonstruje zcela jasně. Žid nemůže být katolickým knězem, ale bývalý Žid může být katolickým knězem, dokonce může být i papežem, ačkoliv to nikdo nebude věřit. My zde máme úplně stejný problém. Bývalí funkcionáři, bývalí nevím co a současné funkce - prosím vás, ta interpretace je naprosto defektní. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Je správné, když dochází k překvapujícím zjištěním. S technickou poznámkou se ještě hlásí poslanec Kulan.

Poslanec SN P. Kulan: Možno, že sa mýlim pán kolega, ale mám pocit, že Židom sa človek môže narodiť, ale komunistou, eštebákom asi sotva. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Doufám, že dialog na toto téma končí. Pane poslanče máte slovo.

Poslanec SL E. Valko: Vážený pán predsedajúci, vážené dámy, vážení páni, milí hostia. Dovožte, aby som zaujal stanovisko k takej citlivej problematike, akou je predložený vládny návrh zákona, ktorým sa stanovia niektoré ďalšie podmienky pre výkon niektorých funkcií v štátnych orgánoch a organizáciách v ČSFR, ČR a SR. Domnievam sa, že v súvislosti s týmto návrhom zákona je vhodné uviesť dôvody, pre ktoré je vôbec potrebné zaoberať sa problematikou, ktorá je predmetom návrhu.

Prvý dôvod vidím v tom, že za uplynulé viac ako 4O - ročné obdobie tu existoval politický systém, ktorý spôsobil, že základné žudské, občianske práva boli trvalo potlačované, dôsledkom čoho upadlo právne vedomie a morálka nás všetkých.

Po druhé - tí, ktorí sa podiežali na vytvorení tohto režimu vôbec nemajú ani elementárny pocit hanby a výčitiek svedomia a zostávajú na svojich nedemokraticky získaných funkciách. Keby neexistovali tieto predpoklady, vôbec by sme sa nemuseli zaoberať danou predlohou. K právnej problematike predloženého návrhu zákona by som si dovolil uviesť niekožko skutočností. Jeho oponenti často uvádzajú, že predloha je v rozpore s príslušnými paktami ako i s Listinou základných práv a slobôd, kterú sme prijali dňa 9. januára l99l a je publikovaná v Zbierke zákonov z roku l99l pod číslom 23. K týmto námietkám uvádzam: z ustanovenia § 2 ústavného zákona, ktorým sa uvádza Listina základných žudských práv a slobôd je zrejmé, že zmluvy o žudských právach a základných slobodách, ratifikované a vyhlásené ČSFR, sú na ich území všeobecne záväzné a majú prednosť pred zákonmi. Takouto medzinárodnou dohodou je, podža mojej mienky, i dohoda Medzinárodnej organizácie práce č. 111 zo 4. 6. 1958. Článok 1 písm.

a) a b) už podrobne citoval predrečník, preto ich nebudem opakovať. Je ale evidentné, že pre účely posúdenia prípadného rozporu s touto medzinárodnou zmluvou je potrebné v podstate skúmať, či predložený návrh zákona nediskrimunuje z dôvodov politických názorov. Ostatné predpoklady ako farba pleti, rasa, národný alebo sociálny pôvod nie je potrebné rozoberať.

V odseku 42 - všeobecných záverov o diskrimináciii v zamestnaní a povolaní, Výbor expertov Medzinárodnej organizzácie práce naznačil, vo vzťahu k článku 1 dohody Medzinárodnej organizácie práce, že politické názory môžu byť brané do úvahy v spojení s požiadavkami pre výkon určitých vyšších správnych miest, ktoré predstavujú zvláštnu zodpovednosť pri vykonávaní vládnej politiky. K rovnakému názoru došiel výbor expertov pri odseku 91, kde sa uvádza, že je prijatežné, aby v prípade určitých vyšších miest, ktoré sú priamo spojené s vykonávaním vládnej politiky boli brané do úvahy politické názory dotyčných pracovníkov. Teda nie je diskrimináciou, keď pri obsadzovaní takýchto funkcií zohrávajú svoju úlohu politické názory. Tento právny názor túto možnosť vyslovene pripúšťa. Keď si všimneme ustanovenie § 1, je v ňom celý rad funkcií, ktoré vlastne zapadajú do uvedeného výkladu pod pojmom "vyššie správne funkcie". Tvrdím však, že nie je vôbec potrebné používať túto argumentáciu, pretože je nesporné, že funkcie uvedené v § 1 nie sú viazané na politický názor. Môže ich prakticky zastávať každý občan bez ohžadu na politický názor. Samozrejme, nie je to možné absolutne. Veď ani v demokratických spoločnostiach nezastáva napríklad funkciu ministra občan, ktorý má iný politický názor ako strana, ktorá zvíťazila vo vožbách. Dávam si preto v tejto súvislosti otázku. Môže člen Komunistickej strany Čiech a Moravy, resp. SDL zastávať niektorú funkciu uvedenú v § 1? Samozrejme z ohžadom na výsledky volieb? Domnievam sa, že áno. Praktický život tomu dáva častokrát za pravdu. Keď si všimneme vládneho návrhu § 2 písmeno a), b), d) a e), a v § 3 písmeno a) a b) tak je zrejmé, že predpokladom pre výkon funkcií uvedených v § 1 nie je tá skutočnosť, aby občan nemohol vykonávať túto funkciu z dôvodu svojho politického presvedčenia - tak ako to predpokladá medzinárodná dohoda, ale výlučne z toho dôvodu, že bol buď príslušníkom, vedomým spolupracovníkom ŠtB, príslušníkom Šudovej milície, teda že zastával určitú funkciu, v ktorej sa priamo represívne podiežal na obmedzovaní základných žudských práv a slobôd. Tie isté argumenty je možné použiť v prípade predloženého návrhu ODS - VPN a ostatných skupín pravicových strán v parlamente v § 2 písmeno a) - g).

Na prvý pohžad je iná situácia v prípade aplikácie § 2 písmeno c) vládneho návrhu, resp. § 2 písmeno b) návrhu ODS. Dalo by sa namietať, že občania, ktorí boli vo funkciách tam uvedených, nemôžu vykonávať určité zamestnanie, povolanie, prípade činnosti z dôvodov svojich politických názorov. Pri podrobnejšom rozbore však zistíme, že vylúčenie určitých osôb s možnosťou uchádzať sa o funkcie uvedené v § 1 nie sú z dôvodu politických názorov, ale preto, že boli vo funkciách, kde sa podiežali jednak na riadení Štátnej bezpečnosti, resp. vytvárali mocenské podmienky pre existenciu režimu, v ktorom sa pošliapávali žudské práva a slobody,

Nakožko i ďalšie medzinárodné dohody o žudských právach, slobode, ako napríklad Všeobecná deklarácia žudských práv, článok 23, Medzinárodný pakt o hospodárskych, politických a kultúrnych právach, publikovaný v Zbierke zákonov pod č. 120/1976, články 25 a 26, Európsky dohovor o žudských právach obdobným spôsobom riešia prístup na právo a výkon povolania, je možné použiť zhora uvedené závery i v týchto prípadoch.

Vážené Federálne zhromaždenie, dovožte, aby som ďalej poukázal na ustanovenie článku 26 ods. 2 Listiny základných práv a slobôd.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP