Čtvrtek 3. října 1991

Citujem: Zákon môže ustanoviť podmienky a obmedzenia pre výkon určitých povolaní a činností. Odmietam v tejto súvislosti názor, že pôsobnosť tohto návrhu zákona sa prakticky vzťahuje na všetky funkcie obmedzované vožbou, menovaním alebo ustanovovaním v orgánoch uvedených v § 1. Takýto výklad je zavádzajúci a účelový, pretože typickým spôsobom uzatvorenia pracovného pomeru je pracovná dohoda - samozrejme členského pomeru - členská prihláška. Teda dvojstranný právny akt. Naopak vožba, menovanie alebo ustanovovanie do funkcie je skôr výnimočné pre vznik pracovného pomeru, pre vznik členstva, resp. služobného pomeru. To znamená, že aj keď sa vládny návrh sťahuje na všetky prípady vzniku pracovného pomeru vožbou, menovaním, resp. ustanovovaním v pomere, možnosť vzniku pracovného pomeru pracovnou dohodou, je vežmi malé percento. Potom, keď si postavíme tento problém takto, je evidentné, že ustanovenie článku 26 ods. 1 Listiny vôbec nie je porušením, pretože každý občan má právo na slobodnú vožbu povolania. Ale zároveň v ústavnom systéme je zakotvená zásada, že zákon môže ustanoviť podmienky a obmedzenie pre výkon určitých povolaní alebo činností. Som toho názoru, že nedochádza k porušeniu článku 4 ods. 3 Listiny, pretože sa v návrhu predpokladá, že aplikácia článku 26 ods. 2 platí rovnako na všetky prípady, ktoré spĺňajú ustanovenie podmienky. Opačný výklad z predloženého návrhu nevyplýva.

Vážené kolegyne, kolegovia, tento môj stručný právny názor si nekladie za ciež že je jediný správny a neomylný. (Předsedající předseda SL R. Battěk: Kolego váš čas uplynul.) Pretože ide o zložitú matériu, som však toho názoru, že príslušné súdne orgány budú starostlivo posudzovať súlad predloženého zákona s Ústavou a medzinárodnými dokumentami a dospejú k obdobnému záveru.

Záverom mi dovožte jednu osobnú poznámku. Skutočne hrozí nebezpečenstvo, aby tento zákon nebol zneužívaný. Presvedčil ma o tom celý rad varovných hlasov poslancov, medzi inými aj príspevky pána Mlynárika, Mlčáka, Horníka, s ktorými sa stotožňujem. Nesúhlasím však s dnešným vystúpením člena poslaneckého klubu KSČ poslanca Kostyu, ktorý vo svojom prejave vyslovene deklaruje použitie zákona, ako nástroj na likvidáciu konkrétneho politika - predsedu federálnej vlády. Takáto metóda je skutočne vlastná totalitnému systému myslenia a vnáša do zákona nielen nedemokratické, ale amorálne prvky ako je pomsta a nenávisť. Z tohto dôvodu vás varujem pre prijatím pozmeňujúceho návrhu pána poslanca Kostyu. Som presvedčený, že by ste tak urobili aj bez môjho upozornenia.

Na záver dovožte, aby som uviedol jeden konkrétny pozmeňujúci návrh. V § 13 ods. 2 navrhujem spresniť za slovo "prepustenie" legislatívny odkaz pod čiarou - § 16 písmeno e) zákona 334/1991 Zb. Vežmi stručne. V zákone o policajnom služobnom pomere je okrem iného uvedený celý rad spôsobov prepustenia. Je treba si uvedomiť, že jeho aplikácia potom naväzuje na ďalšie ustanovenie konkrétneho zákona, ako je odchodné a podobne. Je treba to spresniť, aby sme vedeli, aké náležitosti pri odchodnom a príplatky za službu dostanú.

Z vyššie uvedených dôvodov podporujem predložený návrh i s prípadnými zmenami, ktoré budú prijaté v pléne. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji také. S technickou poznámkou se hlásí kolega Kostya.

Poslanec SN L. Kostya: Vážené Federální shromáždění, protože jsem byl v posledních dvou vystoupeních jmenován, dovolte mi, abych k tomu řekl faktickou připomínku.

Slyšeli jsme zde třikrát citovat Úmluvu Mezinárodní organizace práce č. 111 - panem ministrem Langošem, před chvílí poslancem Kopřivou a panem poslancem Valkem. V obou se citovaly čl. 1 a 2. Rád bych všechny upozornil, že tato úmluva má víc článků. Dovolte, abych citoval čl. 4 - a proto jsem ve svém vystoupení tuto úmluvu vzpomněl. Článek 4 zní: Jakékoli opatření vůči osobě, která je oprávněně podezřelá, že se zabývá - a na toto slovo kladu důraz, protože se jedná o přítomný čas - činností škodlivou pro bezpečnost státu nebo u níž je prokázáno, že se zabývá takovouto činností, se nebude pokládat za diskriminaci. Z tohoto článku jednoznačně vyplývá, že musí jít o aktuální činnost proti bezpečnosti státu, tj. o činnost spáchanou v době, kdy se rozhoduje o jejím zaměstnání nebo povolání.

Vládní návrh však zavádí zpětnou účinnost pro zákaz výkonu povolání za činy, jichž se osoby měly dopustit v minulosti, a proto je mimo jakoukoli pochybnost, že vládní návrh zákona je s článkem 4 Úmluvy č. 111 v rozporu.

K tomu, co řekl poslanec Valko, že zde zavádím praktiky msty za jednotlivé politiky - já jsem nejmenoval funkci předsedy celozávodního výboru jako mstu na předsedovi federální vlády. Chtěl jsem jen naznačit těm, kteří se zde předhánějí, zda předloží dvacet, dvacet devět nebo čtyřicet pozměňujících návrhů, kterými rozšiřují okruh osob, že určitá míra zavinění je rozdílná. Například mezi uklízečkou na okresním výboru strany podle jednoho pozměňujícího návrhu, který chce zařadit celý aparát okresního výboru strany do tohoto zákona, je jiná míra viny, než u člověka, který po desítky let vykonával funkci na legislativním odboru a tyto totalitní zákony uváděl do praxe. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Prosím, ať se nerozvine lavina technických připomínek. Slovo má kolega Világi.

Poslanec SL O. Világi: Myslím si, že kolega Kostya má pravdu v jednej veci, že samozrejme miera zavinenia u rôznych ľudí je rozdielna. Ale nemôžeme zákon a určité práva použiť na určité veci (dále nebylo rozumět)... zneužije sa práva ako inštitútu, To je jedna vec.

Druhá vec. Existujú metódy, ktoré presne predpisuje Ústava a iné zákony, ako vysloviť nedôveru premiérovi vlády. Pokiaž poslanec Kostya si myslí to, že pán Čalfa by nemohol zastávať funkciu premiéra vlády, musí to povedať jasne, rovno, nemusí hovoriť že dáva pozmeňujúci návrh do zákona, aby sa tým obchádzal inštitút ústavný. To je rozdiel medzi chápaním zákona z našej strany a chápaním zákona ako to predvádza pán poslanec Kostya. Ďakujem.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Slovo má pan poslanec Kulan.

Poslanec SN P. Kulan: Mám malú pochybnosť o tom, že by upratovačky patrili do aparátu Komunistickej strany.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Já jsem vám nerozuměl, ale bylo to krátké a já s tím souhlasím.

Rád bych oznámil předsednické rozhodnutí, že uděláme polední přestávku od 12.30 do 13.30 hodin. Je zde jedno sdělení, že ústavně právní výbor Sněmovny lidu se sejde ihned - zřejmě hned na začátku přestávky - ve 12.30 v místnosti č. 274. Setkání bude pouze na deset minut.

Schůzka výboru branných a bezpečnostních bude od 13.00 do 13.30 hodin v místnosti č. 214. To je vše.

Poslanec SL R. Sacher: Vážené dámy a pánové, kdyby měly radikální síly tohoto parlamentu možnost a schopnost všechny nepohodlné osoby ze společnosti nalodit a vyvézt na nějaký ostrov, nepochybuji o tom, že by to rády udělaly, a věřím tomu, že na palubě této lodi bych se ocitl i já. Ale všichni tito lidé zůstanou zde, celá desetiletí budeme žít společně se žádoucími i nežádoucími komunisty, s komunisty bývalými i nynějšími, s milicionáři, agenty atd. Řada z těchto lidí bude ovšem zahnána do kouta a řada z nich bude mít oprávněný pocit nespravedlnosti a budou se bránit.

Vláda zdůvodňuje zákon jakousi ochranou společnosti a zamezením negativního vlivu vyjmenovaných kategorií osob na běh státní správy.

Vážení poslanci, zákon přijímaný téměř dva roky po uskutečněné dohodě s bývalou státní a politickou mocí - jinak se této dohodě říká také něžná revoluce - ve mně vyvozuje úsměv na tváři. Tento zákon není projevem síly nového politického režimu, ale projevem jeho slabosti. Zdaleka veřejnost nepovažuje tento zákon za nejdůležitější akt Federálního shromáždění. Můžete se přesvědčit velmi lehce. Zastavte prvého nezaměstnaného, otce dvou dětí, co vám řekne, jaké problémy asi hýbou jeho světem.

Místo, aby tento režim, kdy se dostáváme do vážné ekonomicky kolabující situace s narůstajícím sociálním pnutím a měl by urychleně v zájmu sebezáchovy hledat spojence ve všech politických a sociálních skupinách obyvatelstva, ano, hledat politický kompromis, to už také zde zaznělo, protože na jinou cestu nemá, tak místo toho honí agenty a den co den produkuje své nepřátele a systematicky a s neuvěřitelnou tvrdošíjností vytváří jednotu odporu a pracuje na svém oslabování, neřku-li na svém sebezničení.

V zákoně deklarovaný princip ochrany bych možná byl schopen pochopit. Ale rok naslouchání a činnosti v tomto ctihodném orgánu mně však dostatečně přesvědčil, že nad tímto principem ochrany nesporně převažuje princip odvety a msty. Vystoupení některých poslanců mně v tom jen utvrdila.

Za situace, kdy nejsme schopni postihnout nejvýkonnější agenty vedené pod signálními svazky, agenty nikde neevidované, osoby, které udávaly a dováděly osoby do kriminálu a nikdy jako agenti vedeni nebyli, kdy nejsme sto postihnout lékaře, psychology a psychiatry, kteří psali posudky na osoby tak, jak jim to diktovala Státní bezpečnost, a nikdy přitom agenty nebyli, tak za této situace považuji zákon za nespravedlivý.

Nový režim po listopadu 1989 se chce oprostit od praktik předcházejícího režimu, ale místo toho stále častěji slyšíme, nikoliv zde, ale ve veřejnosti, slova o jakémsi komunismu naruby, o tom, že jiní lidé dělají totéž, co se dělo předtím.

Podobná očistná opatření prováděl i předcházející systém. Když mně bylo 14 let, začal jsem pracovat jako pomocný dělník v Úpici v barevně u Těmínů. Barvit látky není o nic lehčí, nežli stavět dům. V nedaleké laboratoři pracoval člověk, kterého si všichni vážili všichni občané Úpice pro jeho dobrotu, pro jeho laskavost, pro jeho vlídnost, vážili si ho věřící, nevěřící, komunisté i nekomunisté, bezpartijní. A ten pán se jmenoval Jiří Těmín. Byl odborníkem, jemuž široko daleko nebylo rovného. Neměl však třídní původ, a tak bílý plášť musel změnit jednoho dne za montérky a gumáky. A já jako pomocný dělník, tedy holka pro všechno, jsem dnes a denně pro pana Těmína jezdil na kole nebo chodil pěšky se vzkazem od pana mistra Tejchmana, aby pan Těmín byl tak laskav a přišel, protože to na zboží dělá prouhy, druhý den, že to na zboží dělá fleky, další den, že otěr za mokra je příliš velký, že zase otěr za sucha je příliš velký. Pan Těmín vždycky říkal: Ale to víš, že přijdu - a přišel. Přišel a poradil komunistickému režimu, který ho odsoudil, protože nechtěl, aby se vyráběly zmetky.

Co z toho předcházejícího režim získal? Myslím, že nic. Získal ostudu a ztratil prestiž u svých místních soudruhů ve fabrice a ztratil také odborníky.

Nikdy jsem nepoužíval na podporu svých politických stanovisek slov Písma svatého z této tribuny. Neučiním to ani nyní. Dovoluji si jen tvrdit, vážení bratři křesťané, že náboženské přesvědčení je sterilní, pokud jeho normy nedokáži nebo nechci uplatňovat i v politických rozhodováních.

Odpouštět nepřátelům, a dokonce je milovat, je rozhodně jedním z nejtěžších požadavků kladených na křesťany. Tento požadavek je však dán kategoricky a bezpodmínečně. Nezná výjimky. Ale jenom tento princip dokáže měnit svět. Nemohu proto přijmout ani názor, že tento zákon je cestou menšího zla. Zlo zůstane zlem vždy a není schopno nikdy zplodit nic dobrého. Cesta výš nevede cestou odvety ani kamuflované ochrany, ale cestou přerušení kontinuity zla. Když pan prezident začátkem loňského roku udělil rozsáhlou amnestii mnoha zločincům, věděl, že řada osob se vrátí zpět do vězení. Dal však šanci a přerušil bludný kruh zla.

Z těchto důvodů, z principů politických i z principů etických odmítám tento zákon. Jako možné východisko z tohoto bludného kruhu, který naši společnost svádí níž, vidím jedině cestu národního smíření. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: To byl pan poslanec Sacher. Dále je připraven do rozpravy pan poslanec Ladislav Molnár. Uděluji mu slovo. - Technická - prosím, kolega Doležal.

Poslanec SN B. Doležal: Já mám malou věcnou poznámku k tomu, co tady říkal poslanec Sacher. Já nerozumím logice jeho vystoupení. Když nemůžeme postihnout všechny viníky, tak nám nezbývá, než nechat všechno plavat. To se mi nezdá být věcné. To, že lidská spravedlnost je nedokonalá, neznamená podle mého názoru, že bychom na ni měli úplně rezignovat. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Vyslechli jsme zajímavý názor. Takže pan poslanec Molnár, pokud je přítomen.

Já bych ještě přečetl, kdo je zde na řadě. Nevím, kolik ještě příspěvků jsme schopni absolvovat do půl jedné. Další je Karol Honner, Josef Tomsa a Petr Uhl, případně Anderko Anton.

Slovo má poslanec Ladislav Molnár a připraví se poslanec Karol Honner.

Poslanec SL L. Molnár: Vážený predsedajúci, vážené Federálne zhormaždenie, čítal som niekde, že jeden človek po kúskoch odnášal tehly zo staveniska a postavil z toho dom pre seba. Musíme byť bdelí, aby tehly diktatúry, ideologickej, rasovej alebo národnej nadradenosti a výnimočnosti neprepašovali do budúcnosti s ciežom postaviť z toho nové žaláre, železné opony alebo strážne budovy proti slobode prejavu, myslenia a presvedčenia občanov.

Dúfam, že prijatím tohto zákona takéto obavy už nebudeme mať. Zločinci pritom musia sa za svoje činy zodpovedať pred súdom, zretežní spolupáchatelia nech odídu z verejného života, priznaním skutočnosti, že na nové úlohy potrebuje naša spoločnosť morálne bezúhonných ľudí.

K vylepšeniu tohto zákona jeden dodatok, aby sme predišli zbytočnej byrokracii, aby nemuseli podávať žiadosť tí, ktorí nemali do konca roku 1989 18 rokov. Toto odovzdám spravodajcovi, aby sa zákon nevzťahoval na ľudí, ktorí nedovŕšili 18 rokov do konca roku 1989. To ako nový paragraf za paragraf 22.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Takže prosím, poslanec Karol Honner.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP