Úterý 5. listopadu 1991

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Jsou další návrhy? Není tomu tak. Doporučuji tedy, abychom hlasovali o ustavení dohadovacího výboru, který fungoval v tomto složení: Budu číst znovu jména navržených poslanců: Ve Sněmovně lidu jsou to poslanci Bobovnický, Kudláček, Schneider, Világi, Benčík a Tvrdá, ve Sněmovně národů poslanci Hacaj, Toman, Vild, Vosček, Kočtúch a Mečl.

Jsou nějaké další připomínky k navrženému postupu?

Poslanec SN J. Olej: Pán predsedajúci, predpokladám, že budeme hlasovať oddelene o týchto otázkach.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Jistě, budeme hlasovat odděleně, ale rozumím tomu tak, odděleně po sněmovnách. Doufám, že si nepřejete hlasování o jednotlivých jménech?

Poslanec SN J. Olej: Najsôr o prvom návrhu, či to budeme riešiť dohodovacím konaním a následne až potom, o zložení komisie.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pane kolego, nechci vám upírat právo podávat další návrhy. Ale měl jsem z toho postupu sněmovny, kterým nepřijala návrh poslance Zelenaye ze to, že se s návrhem na vytvoření dohadovacího výboru souhlasí. Čili nekomplikujme jednání tak, abychom se neutopili v procedurálních kličkách.

Poslanec SN F. Houška: Za poslance Tomana navrhuji Filipa Šedivého, protože poslanec Toman není přítomen, zřejmě mu něco zašlo, jak říkají právníci.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Budeme tedy hlasovat odděleně, nejprve o tom, zda sněmovny souhlasí s vytvořením dohodovacího výboru pro projednání sporných otázek v rámci projednávání novely občanského zákoníka. O tomto návrhu mohou obě sněmovny hlasovat najednou. Konstatuji, že obě sněmovny jsou usnášení schopné. Ve Sněmovně národů je přítomno 107 poslanců, ve Sněmovně lidu je přítomno 99 poslanců.

(10.51 hodin)

Kdo souhlasí s navrženým postupem, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko!

(Hlasuje se.)

Děkuji. (SN 71, SL 70)

Kdo je proti? (SN 12, SL 5)

Kdo se zdržel hlasování? (SN 24, SL 24)

Děkuji. Ve Sněmovně národů bylo 71 poslanců pro, 12 proti, 24 poslanců se zdrželo. Ve Sněmovně lidu bylo 70 poslanců pro, 5 proti, 24 poslanců se zdrželo. Sněmovny tento postup schválily.

(Poznámka redakce: usnesení SN č.366, SL č.344)

Nyní bychom hlasovali o složení dohodovacího výboru. Znovu opakuji, ve Sněmovně lidu by to měli být poslanci Bobovnický, Kudláček, Schneider, Világi, Benčík a Tvrdá, ve Sněmovně národů poslanci Hacaj, Šedivý, Vild, Vosček, Kočtúch a Mečl. Doporučuji tedy, abychom o složení těchto dohodovacích výborů hlasovali společně, abychom nehlasovali o každém jednotlivém jménu odděleně. Je souhlas? (Ano.) Děkuji. Myslím, že můžeme hlasovat současně v obou sněmovnách, samozřejmě každá sněmovna schvaluje své navržené kandidáty do dohodovacího výboru. Přistoupíme tedy k hlasování.

(10.53 hodin)

Kdo z poslanců je pro složení dohodovacího výboru tak, jak jsem jej četl, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko!

(Hlasuje se.)

Děkuji. (SN 99, SL 86)

Kdo je proti? (SN 0, SL 86)

Kdo se zdržel hlasování? (SN 9, SL 10)

Děkuji. Ve Sněmovně národů bylo 99 poslanců pro, proti nikdo, 9 poslanců se zdrželo, ve Sněmovně lidu 86 poslanců pro, jeden proti, 10 poslanců se zdrželo. Dohodovací výbor byl zvolen.

(Poznámka redakce: usnesení SN č.367, SL č.345)

Dohodovací výbor se sejde k první schůzi ihned v čísle 026. Prosím zvolené členy dohodovacího výboru, aby se okamžitě odebrali do místnosti č. 026.

A nyní přistoupíme k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje občanský soudní řád a notářský řád (tisk 679) a návrh usnesení SL a SN (tisk 965).

Za vládu ČSFR odůvodní návrh místopředseda vlády pan Pavel Rychetský. Uděluji mu slovo. Pan poslanec Černý má ještě faktickou poznámku.

Poslanec SL J.Černý: Pane předsedající, mohl bych být informován, co brání doprojednání obchodního zákoníku?

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ano, pane poslanče, nemůžeme dost dobře hlasovat o obchodním zákoníku, aniž projednáme definitivně občanský zákon. (Poslanec SL J.Černý: Děkuji.) Prosím.

Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, vláda ČSFR předkládá Federálnímu shromáždění k posouzení a ke schválení návrh zákona, kterým se mění a doplňuje občanský soudní řád a notářský řád. Pro tyto stěžejní procedurální předpisy, kterými se upravuje postup soudů a zatím ještě i státních notářství při rozhodování občanskoprávních sporů majetkové povahy, sporů příbuzných, řízení o pozůstalostech a registracích smluv, bylo v uplynulých 40 letech příznačné, že obsahovaly celou řadu prvků cizích soudnímu řízení. Šlo o řadu ustanovení, která umožňovala a dosud umožňují nedemokratické zásahy do soudního, eventuálně notářského řízení v podobě tzv. účasti národních výborů, prokuratury nebo společenských organizací. Předložený návrh důsledně odstraňuje tyto znaky, které jsou ve vyspělých právních systémech upravujících civilní proces, naprosto nemyslitelné.

Předložený návrh se však pokud jde o občanskoprávní řízení, neomezuje jen na tyto očišťující kroky. Hlavní motivace, která vedla vládu ČSFR k potřebě výrazné novelizace již nyní, před zpracováním nového kodexu upravujícího občanskoprávní řády, spočívá především v těchto třech stěžejních momentech:

Za prvé, uvozující ústavní zákon, Listina práv a svobod, přijatá 9. ledna t.r., ukládá, aby veškerý čs. platný právní řád byl uveden do konce tohoto roku do souladu s Listinou. Nejvýznamnějším momentem předložené novely tudíž je odstranění všech ustanovení, která listině odporují, neboť neumožňují bezvýjimečné uplatnění principu rovnosti občana před zákonem.

Za druhé, vlastní Listina základních práv a svo- bod obsahuje jeden z nejvýznamnějších, vpravdě revolučních kroků směrem k právnímu státu. Je jím zásada, podle které se může každý občan této země dovolat ochrany u nezávislého soudu, je-li jeho ústavou zaručené právo nebo svoboda porušena nebo ohrožena rozhodnutím nebo postupem státního orgánu. Tento ústavní princip, princip tzv. právního soudnictví, uvádíme předloženou novelou v život tak, že jednak stanovíme procesní pravidla pro přezkum právních rozhodnutí soudů a dále v příloze předkládám je v souladu s principem generální klauzule o správním soudnictví negativní numeraci případů, kdy je pravomoc soudů výlučná.

Za třetí, třetím a neméně významným krokem je zakotvení působnosti obecné soustavy nezávislých soudů k rozhodování obchodních sporů. Odstraníme tak často nežádoucí a v některých ohledech i diskriminující moment našeho právního řádu, který umožňuje, aby majetkové spory byly rozhodovány jak soudem, tak soustavou orgánů hospodářské arbitráže. Odstranění tohoto naprosto nežádoucího dualismu, kdy spory stejné povahy, ale mezi tuzemskými subjekty, rozhoduje státní arbitráž, a stejné spory, kde alespoň jedním účastníkem je subjekt v zahraničí, rozhoduje soud, je krokem naprosto nezbytným k vytvoření jasného a jednotného právního systému pro všechny subjekty podnikatelské sféry.

Je proto více než logické, že přednost jsme dali rozhodování sporů nezávislým soudem, který se řídí toliko zákony této země, před arbitráží, která byla typickým reziduem minulého direktivního systému, ve kterém si vytvořil stát zákonnou oporu i pro zasahování do hospodářských sporů.

Vážené dámy a pánové, zdálo by se, že předložená novelizace občanského soudního řádu a notářského řádu s sebou nepřináší žádné úskalí nebo problémy. Přesto mi dovolte se zastavit u dvou okruhů, které ostatně byly i předmětem diskuse při projednávání předložené osnovy ve výborech obou sněmoven tohoto zákonodárného sboru.

Za prvé především odstraníme oprávnění generálního prokurátora republiky a ministra spravedlnosti republiky k podání stížnosti pro porušení zákona jako mimořádného opravného prostředku podávaného do tří let proti pravomocnému rozsudku soudu, v souladu s respektováním ústřední zásady občanskoprávního procesu, podle kterého je celé řízení pouze v dispozici účastníků. Tak odstraníme oprávnění státu zasahovat do právních poměrů účastníků, kterým naopak dáváme možnost podání mimořádného opravného prostředku, dovolání, do 30 dnů od právní moci rozsudku.

Tímto krokem sice dáváme náš občanský soudní řád do souladu s analogickými právními úpravami států sousedních i s úpravou, která na našem území platila před rokem 195O, na druhé straně však tak činíme v podmínkách, které nás ještě nemohou beze zbytku utvrdit v tom, že úroveň soudního rozhodování i právní vědomí účastníků je vždy takové, že se bez eventuálního přístupu k nápravným soudním rozhodnutím obejdeme.

Rozhodli jsme se přesto dát přednost právní jistotě účastníků a stabilitě rozhodnutých sporů před nejistotou a možností obecně neodůvodnitelného zasahování státu do posvátné soukromoprávní sféry.

Pozměňovací návrh ústavně právních výborů na omezenou možnost vstupového práva prokuratury do řízení, kde proti sobě nestojí dva účastníci, to je řízení o prohlášení za mrtvého, řízení o zápisech do obchodních rejstříků a řízení o věcech způsobilosti k právním úkonům a současně návrh na zachování institutu stížnosti pro porušení zákona v těchto třech vyjmenovaných oblastech, proto vláda akceptuje. Druhou oblastí navrhovaných změn, která byla předmětem diskuse v ústavněprávních výborech je koncepce založení příslušnosti krajských soudů jako soudů prvního stupně k rozhodování vybraného okruhu sporů. Jde o spory obchodní, vymezené buď hodnotou předmětu sporu, nebo naopak jeho složitostí, a to je specifickou podobou projednávané kauzy. Příslušnost krajského soudu k prvostupňovému rozhodování dále zakládáme ve všech věcech ochrany osobnosti podle občanského zákoníku a ochrany proti zveřejňování informací, které jsou podle předpisů tiskového práva zneužitím svobody projevu slova a tisku, dále ve věcech autorského práva a práv k duševnímu vlastnictví, jako jsou práva vynálezecká, patentová, průmyslová a pod.

Proti založení působnosti krajského soudu v prvostupňovém rozhodování v těchto oblastech občas zazněla nesouhlasná slova, opírající se vesměs o nesouhlas s tím, že se údajně vytváří prostor pro rozhodování soudních sporů i na úrovni Nejvyššího soudu federace. Chtěl bych z tohoto místa zdůraznit, že jde o nepochopení, neboť ani touto úpravou se nezakládá vlastní rozhodovací pravomoc federálního soudnictví. Nejvyšší soud federace bude v těchto věcech přijetím navrhované úpravy moci rozhodovat pouze o tzv. dovoláních, tj. v řízení o mimořádných opravných prostředcích a ve kterých mu nebude příslušet vynášet meritorní rozhodnutí, ale pouze právo pravomocný rozsudek potvrdit nebo zrušit a vrátit zpět k republikovým soudům. Tento přístup má v podmínkách demokratického a právního státu nepopíratelný význam. Dosáhneme tím toho, co je v podmínkách jednotného trhu, a jednotného právního systému to nejdůležitější. Sjednocování judikatury na úrovni všech tří nejvyšších soudů, vytváření jednotného právního klimatu a tak i skutečné naplnění principu rovnosti občanů i právnických osob před zákonem.

Ve věcech správného rozhodnutí pak bude Nejvyšší soud federace příslušný jen k přezkoumání rozhodnutí ústředních orgánů státní správy s federální působností. S ohledem na uvedené skutečnosti mi dovolte vyslovit závěr, že předložený návrh novelizace občanského soudního řádu a notářského řádu přináší další výrazný posun této země k právní kultuře, zabezpečující jasný prostor pro její občany a uplatňování jejich práv a názorů. Doporučuji vám proto předložený návrh schválit s tím, že stanovisko vlády ke společné zpravodajské zprávě, tisk 965, jakož i k návrhům předneseným event. v rozpravě uvedu v závěrečném slově. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu místopředsedovi vlády dr. Rychetskému. Sděluji sněmovnám, že návrh projednaly výbory ústavně právní obou sněmoven. Tyto výbory předkládají sněmovnám návrh usnesení (tisk 965) a pověřily přednesením zpráv poslance Vlastimila Ševčíka a poslance Oszkára Világiho. Nejprve přednese zprávu ústavně právního výboru SN poslanec V. Ševčík. Prosím, aby se ujal slova.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec V. Ševčík: Vážený pane předsedající, paní a pánové, obchodní zákoník a novela občanského zákoníku, který jsme projednávali v minulých dnech, zcela ve shodě se současným celospolečenským vývojem, upravují rozličné právní vztahy mezi různými subjekty, ať jde o osoby fyzické či právnické, zakládají různé druhy vzájemných nároků a současně také upravují podmínky jejich vzniku nebo zániku. Jde v nich tedy, stručně řečeno a řečeno tedy poněkud nepřesně, jako v předpisech svou povahou hmotně právních o formulaci či konstituování jednotlivých skutkových podstat. Způsob, jakým se tyto podstaty zjišťují a také jak se ty které právní předpisy v každém jednotlivém případě aplikují, je vyhrazen normě procesní, tedy občanskému soudnímu řádu, jehož novelu spolu s novelou notářského řádu, tisky 671 a 965, máme před sebou.

Tato procesní novela zavádí do soudní praxe podstatné a výrazné změny, jak na to ostatně již přede mnou upozornil, a jak také nastalé změny vyložil pan místopředseda vlády.

Dovolte mi proto - z pohledu zpravodaje - jen několik poznámek, a to hlavně k těm okruhům problémů, které se mně jeví jako nejzávažnější. Ve snaze zkvalitnit soudní rozhodování mění novela především podmínky věcné příslušnosti a to tak, že věci s vyšším stupněm předpokládané obtížnosti, jak obtížnosti skutkové, tak i pokud jde o aplikaci právních předpisů, svěřuje napříště krajským soudům, přičemž jak u soudů okresních, tak i u soudů krajských nově, ve prospěch samosoudce, jímž vždy bude soudce z povolání, stanoví podmínky pro rozhodování v senátě. Příslušnost krajských soudů jako senátních soudů II. stupně pro řízení o opravných prostředcích proti rozhodnutí okresních soudů zůstává však nadále nedotčena. Avšak záměr dosáhnout co možná největší jednotnosti v soudním rozhodování vede k tomu, že novela prolamuje dosavadní zásady dvojinstančnosti řízení a v určitých případech, za zvláště stanovených podmínek, připouští další opravný prostředek, totiž dovolání. O něm samozřejmě bude rozhodovat nadřízený soud. Touto úpravou se v podstatě přibližujeme k předválečnému procesnímu stavu a dosáhneme v podstatě i toho, že nejvyšší soudy jak republikové, tak i Nejvyšší soud federální, budou úžeji než dosud spojeny s běžnou soudní praxí a budou vyvíjet též vlastní, řádnou rozhodovací činnost. Dovolání samo svěřené výlučně do procesní dispozice účastníků řízení tak svým způsobem nahrazuje, přirozeně, že bez jakékoli účasti prokurátora, dosavadní stížnost pro porušení zákona, i když tato z vážných důvodů a na omezenou dobu (do 31. prosince 1994) v zúženém rozsahu zůstává zachována.

Další podstatnou změnu zavádí novela ve své druhé hlavě, jíž se zcela nově vytváří a upravuje z příkazu Listiny základních práv a svobod soudní kontrola správních rozhodnutí, a to buď v případě v pravomocných rozhodnutí formou žaloby vůči tomu správnímu orgánu, který rozhodnutí vydal nebo v případě rozhodnutí nepravomocných tam, kde to zákon stanoví, cestou opravných prostředků proti nim. Podmínky pro ten který způsob postupu jsou přesně stanoveny. Povinné zastoupení advokátem nebo komerčním právníkem v prvním případě vyplývá z povahy věci a je odůvodněno mimo jiné i hmotně právní, skutkovou a procesní obtížností, kterou lze v takových případech očekávat.

Uzákoněním této soudní kontroly správních rozhodnutí dokončuje se tak začlenění justice do systému ústavních orgánů státu, a to jako významné a nezávislé moci, ale současně dovršuje se též i ochrana lidských a občanských práv tak, jak tato pro každého vyplývají z ústavního předpisu Listiny základních práv a svobod.

Ve všech těchto souvislostech bylo nemálo místa věnováno úvahám o příštím postavení prokuratury v občanskoprávním řízení. Na jedné straně zcela přirozená a nepochybně žádoucí potřeba odstranit dosavadní nadvládu státu nad občanem a nepříliš dobré zkušenosti s prokuraturou jako takovou vedly k požadavkům, aby účast prokurátorů v tomto řízení byla odstraněna zcela. Na druhé straně pak poukazy na jisté, řekněme důležité veřejné zájmy, vyžadovaly ponechat prokuratuře v občanskoprávním řízení v podstatě stejné postavení jako dosud.

Vládní návrh novely vychází z úvah zmíněných na prvním místě a co do důvodů pro toto stanovisko lze odkázat na obsah důvodové zprávy. Ústavně právní výbory naproti tomu navrhují zachovat účast prokurátora jako zástupce státu v občanskoprávním řízení, to však jen v silně omezené míře a výhradně v tak zvaném řízení nesporném, tedy ve věcech, které nejsou založeny na kontradiktornosti stran a kdy nelze zcela vyloučit, že ve zvlášť stanovených případech a za zvláštních okolností, což platí především ve věcech zápisu do obchodního rejstříku, by zejména v současných podmínkách mohly být obecné, tedy veřejné zájmy, vskutku dotčeny.

Jeví se tedy v těchto věcech možnost prokurátorského zásahu, přirozeně jen z pozic neprivilegovaného účastníka jako důvodné.

Ostatně dovolte mi vyjádřit přesvědčení, že do budoucna není již nedůvěra v záměry a činnost prokuratur tak příliš namístě.

Paní a pánové, závěrem, i když nikoliv v poslední řadě, bych rád upozornil na problém, který se mi jeví jako závažný. Nejen dosavadní dikce zákona o občanskoprávním řízení, ale celková jeho koncepce a duch, který ji ovládá, jsou výrazem jednoznačné snahy, postavit co nejširší okruh lidských vztahů tím kterým způsobem pod účinnou kontrolu státu.

Řekl jsem již dříve, že úpravou věcné příslušnosti, změnami v obsazení soudů, omezením prokurátorské účasti na řízení, jakož i úpravou znění v § 2 a § 5, vypuštěním § 4 a podstatným zúžením úředních povinností soudů vůči účastníkům v upraveném znění § 5, případně změnami v řadě dalších ustanovení, onen původní a dnes zcela nepřijatelný záměr je odstraněn nebo aspoň silně potlačen. Přesto však zcela nedotčeno by mělo i nadále zůstat znění § 6.

Tímto ustanovením, na základě zásad materiální pravdy, je soudům přikazováno zjišťovat tzv. skutečný stav věcí. Tento zákonný příkaz jako zásadní a vůdčí pokyn zákonodárce s sebou přináší nejen řadu nepříjemných důsledků, především v podstatě zřetelných prvcích oficiality, ale také zachovává potenciální možnost rozličných procesních šikan a v případě nečinnosti účastníků řízení, ať už chtěné nebo záměrné, řízení samo zavádí často do slepé uličky.

A konečně proti jednoznačné dikci zákona (§ 6) zmíněnou zásadu o zjišťování skutečného stavu věci i za dřívějších dob byla nucena soudní praxe často opomíjet, nehledě již ani k tomu, že v jistých případech (jako ku příkladu řízení směnečné a šekové, řízení o platebních rozkazech a podobně) tak činil dokonce i zákon sám.

Řečeno tedy jinak - povinnost zjišťovat v občanskoprávním řízení a v řízení vůbec skutečný stav věci je více méně ničím neodůvodněnou iluzí.

Aby mi bylo správně rozuměno. Nebrojím zde přirozeně proti objektivitě řízení, nejde mi ani, pokud jde o výsledky řízení, o zásadu objektivní pravdy jako takové, ale spíše, ne-li především, o možnosti, které soud při zjišťování skutečného stavu věci nebo například i při interpretaci normy zákona apod. vůbec má.

Není zde přirozeně ani dostatek místa, ani vlastně důvod k tomu, abych vás zdržoval a unavoval právně filosofickými úvahami o materiální a formální pravdě, o pravdě vůbec, o rozdílech mezi nimi, jakož i o důsledcích, které z toho vyplývají.

Chci jen zdůraznit, že zejména v soudním řízení, i při sebelepší snaze, nejsou možnosti člověka, třebas měl na sobě talár, neomezené.

Dovolte mi, abych připomněl, že už při jiné příležitosti jsem měl možnost ve sněmovně poukázat na to, že v lidském osudu a životě neexistuje zřejmě spravedlnost absolutní, a že tedy ani při jejím výkonu nemůžeme vykročit z hranic lidských kategorií, a to - jak se rozumí samo sebou - všemi důsledky a nebezpečími, které z toho vyplývají.

Co tím chci říci? Nic víc a nic méně než to, že takové pojmy jako "je skutečný stav věci", do právní normy procesní povahy, aspoň podle mého soudu, nepatří. Tento názor došel už sice svého uplatnění v nové či upravené dikci § 120 (podle bodu 64 zpravodajské zprávy), kde se do jisté míry princip materiální pravdy opouští, nicméně nejde o úpravu důslednou. Dovolte mi proto, abych, nikoliv však jako zpravodaj, předložil vaši pozornosti návrh na úpravu znění § 6.

Ta spočívá v tom, že slova "kteří se účastní řízení" se nahradí slovy "účastníci řízení". Slova "skutečný stav věci" se vypustí, takže celý text by zněl takto:

§ 6: "V řízení postupuje v součinnosti se všemi účastníky řízení tak, aby ochrana práv byla rychlá a účinná a aby skutečnosti, které jsou mezi účastníky sporné, byly spolehlivě zjištěny."

Paní a pánové, výkon spravedlnosti - a mám zde na mysli i činnost zákonodárnou - jak jistě nemusím příliš zdůrazňovat, je činností obzvlášť složitou a obtížnou. Je v ní až příliš mnoho lidských faktorů, než aby bylo možno od ní očekávat matematickou přesnost a neotřesitelnou jistotu. O co zde však jde, je to, aby jak v zákonech samotných, tak i pro soudní praxi při aplikaci zákona bylo postaveno co nejvíce zábran proti injurií a omylům. Tento záměr, myslím, pro dobu jak doufám krátkou, do příští kodifikace soudního řádu, tato novela splňuje.

Dovolte mi proto, abych jako společný zpravodaj Sněmovny národů vládní návrh zákona o změnách a doplňcích občanského a notářského řádu ve znění tisku 679 a zprávy ústavně právních výborů obou sněmoven, jako tisk 965, doporučil.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP