Čtvrtek 7. listopadu 1991

Poslanec SN A. Blažek: Nejde o rozhořčení, jde o údiv, protože jsem předpokládal, že bude dodržena procedura obvyklá v jiných případech. Teď už jsme in medias res. Budu tedy pokračovat a přidám jen oslovení.

Tedy: Pane předsedo, dámy a pánové, tisk, který máte před sebou pod č. 1004 a který má být návrhem usnesení Federálního shromáždění, vznikl z mého přesvědčení, ke kterému se připojil poslanecký klub Občanské demokratické aliance a v tomto smyslu je to tedy návrh společný, že parlament není pouze institucí, která by měla vytvářet zákony a vykonávat kontrolu výkonné moci, ale že by měl usilovat také o to, aby se stal i autoritou mravní. V souladu s takto pojatou ambicí parlamentu by měla být i jeho schopnost zaujímat stanoviska k problémům, které zdánlivě překračují nebo podle úhlu pohledu nedosahují úrovně, kterou tento vysoce vážený sbor zaujímá v ústavní struktuře státu.

Domnívám se, že je jeho povinností, aby v situacích jako je situace projevů nesnášenlivosti, rasismu a konkrétně mám na mysli projevy antisemitismu, nemlčel. Domnívám se, že je naší mravní povinností zaujmout stanovisko k těmto projevům. Myslím, že jde o věc závažné důležitosti. Píšeme zde o tom, že tyto projevy mohou zpochybnit důvěru občanů v demokraticky vytvářené instituce státu, a to proto, že stát, jak se zdá, nemá účinné nástroje nebo není schopen je použít k tomu, aby tyto projevy úspěšně potlačil.

Můžete mi namítnout a pravděpodobně i někteří z vás to učiní, že úkolem parlamentu je v takovém případě volat k odpovědnosti ústavní činitele, kteří jsou z titulu svých funkcí pověřeni, aby výkon těchto pravomocí měli na starosti a dbali jeho chodu.

Domnívám se, že jsou situace a konkrétně projevy, jako je rasismus nebo projevy např. jako je hanobení židovských památníků kdekoliv v tomto státě, které se v okamžiku, kdy není postižen pachatel, stávají něčím, co se odsouvá ze zřetele a z pozornosti ústavních orgánů, konkrétně orgánů prokuratury. Není viník, není tedy koho soudit. Když to trochu přeženu, tak nejsem daleko od logiky, která byla použita v jiných případech, že např. židovští občané si malování hákových křížů na svých náhrobcích zaviňují sami, protože pozůstalí svým mrtvým tyto náhrobky staví.

V takové situaci myslím, že naše společnost očekává nejen od tohto parlamentu stanovisko. Já jsem navrhl stanovisko jednoduché, protože se obávám, že stanovisko, které by postihovalo všechny projevy a se všemi detaily, by tímto parlamentem bylo stěží průchodné. Rasismem mám na mysli samozřejmě projevy všeho rasismu, konkrétně proti Romům, proti Vietnamcům, proti příslušníkům jiných národnostních menšin žijících na území našeho státu.

Antisemitských projevů jsme byli svědky v poslední době mnohokrát. Je to již vzpomenuté hanobení hrobů a jiných památníků Židů na našem území, je to také publikování různých publikací a periodik s antisemitským obsahem, ale je to také např. jakási demonstrace - alespoň jak já to chápu - při příjezdu izraelského prezidenta Herzoga do Československa, kdy v tento den byla odhalena busta prezidenta Slovenského štátu Jozefa Tisa, a projev, který líčil Slovenský štát jako "rajskou zahradu", byl myslím ve všech podobách a významech, které tomuto projevu můžeme přiložit, protiizraelskou demonstrací a také projevem antisemitsmu.

Domnívám se, že máme právo zaujmout k těmto projevům stanovisko. Žádám vás o jeho podporu.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Blažkovi za uvedení k tomuto bodu. Žádám nyní za výbor sociální a kulturní Sněmovny lidu paní Rút Šormovou, aby se ujala slova.

Společná zpravodajka výborů SL R. Šormová: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, nemám zde hrát obvyklou roli společného zpravodaje. Jak jsme teď slyšeli, návrh usnesení, jak ho podal kolega Blažek, projednávaly při včerejším zasedání pouze výbory sociální a kulturní sněmovny lidu a Sněmovny národů.

V diskusi sociálních a kulturních výborů zazněly k návrhu usnesení závažné námitky. Řada poslanců byla přesvědčena, že by Federální shromáždění nevyužilo dostatečně možností, které jako nejvyšší zákonodárný sbor federace má, kdyby přijalo pouze deklarativní usnesení a nepokusilo se zároveň vyvodit praktické důsledky. Musím říci, že mnohé z těchto námitek osobně sdílím.

Na druhé straně souhlasím s kolegou Blažkem v tom, že vedle zákonodárné a kontrolní funkce, které jsou vnímány jako něco samozřejmého, může parlament hrát - pokud o to usiluje - také roli autority mravní. O takovou roli se mj. může ucházet i tím, že se vyjadřuje k závažným vnitropolitickým a zahraničně politickým otázkám a zaujímá k nim svá stanoviska. Již několikrát tak toto Federální shromáždění učinilo a nemyslím si, že by tím samo sebe jakkoliv znevážilo, naopak si myslím, že by se to snadno mohlo stát, kdybychom mlčeli tam, kde je třeba jasně promluvit.

Otázky postavení národnostních, etnických, ale i všech ostatních, menšin bezesporu mezi závažné problémy patří. Považovala bych za falešné, kdybychom nepřiznali, že část československé společnosti, a to v obou republikách, se projevuje jako etnicky, národnostně či rasově nesnášenlivá a že projevy této nesnášenlivosti nabývají v posledních měsících na intenzitě. Považuji však za potřebné, aby se vedle jasného vyjádření postoje k projevům rasismu Federální shromáždění obrátilo na odpovědné činitele a požádalo je o podrobnou zprávu k této oblasti. Považovala bych za vhodné, aby na základě věcných podkladů a podrobných informací Federální shromáždění dále tuto problematiku projednávalo, zabývalo se jí a diskutovalo o ní a aby z diskuse vyvodilo konkrétní závěry.

Výbory sociální a kulturní Sněmovny lidu a Sněmovny národů navrhují, aby k návrhu usnesení tak, jak ho v tisku 974 předložil poslanec Blažek, byl připojen na závěr nový odstavec, který je obsažen v tisku 1004, který jste dostali do lavic, ovšem s drobnou stylistickou úpravou. Je tam drobná gramatická chyba.

Odstavec by zněl: "Federální shromáždění ČSFR žádá Jozefa Mikloška, místopředsedu federální vlády, Jána Langoše, federálního ministra vnitra a JUDr. Ivana Gašparoviče, Generálního prokurátora ČSFR, aby na příští společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního shromáždění přednesli zprávu o dodržování lidských práv v ČSFR."

Vážené kolegyně a kolegové, i přes mnohé rozpory, které toto Federální shromáždění prožívá, věřím, že se většinově shodneme na tom, že jedním z podstatných znaků demokracie je také důstojné postavení menšin ve společnosti a s tím související snaha chránit menšiny před všemi projevy nesnášenlivosti a jakékoliv diskriminace.

Doporučuji vám proto, abyste s usnesením tak, jak jej navrhl poslanec Blažek, včetně doplňků tak, jak je navrhly výbory sociální a kulturní, vyslovili souhlas. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji paní poslankyni Rút Šormové. Za výbor sociální a kulturní Sněmovny lidu je přihlášen poslanec Michal Prokop.

Poslanec SL M. Prokop: Pane předsedo, pane předsedající, jako poslanec a předseda výboru sociálního a kulturního Sněmovny národů považuji za svou povinnost připojit se po vyčerpávající zprávě kolegyně Šormové k jejímu doporučení a vaší pzornosti doporučit tisk 1004. To je vše. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji, pane poslanče. Měli bychom nyní navázat na předčasně zahájenou rozpravu. Kdo z poslanců se hlásí o slovo? Hlásí se pan poslanec Kanis, po něm pan poslanec Doležal a pan poslanec Magyar. Než dám slovo poslanci Kanisovi, hlásí se s technickou poznámkou poslanec Doležal.

Poslanec SN B. Doležal: Pane předsedající, já mám pouze dotaz. Chci se vrátit k tomu procdurálnímu lapsu, který zde byl na začátku. Je zapotřebí, abych svůj pozměňovací návrh podal znovu nebo stačí tak, jak jsem ho předal?

Předsedající předseda SL R. Battěk: Stačí, když jste ho podal písemně. Přednášet ho už nemusíte. Slovo má poslanec Kanis.

Poslanec SN P. Kanis: Ja využívam možnosť sa k tomu vyjadriť, i keď sme sa k tomu vyjadrovali už predtým, ale predsa len úvodné slovo pána poslanca Blažka tu navodilo určitý problém. Ambícia, aby tento parlament mal určitú mravnú autoritu a svojimi uzneseniami túto mravnú autoritu aj posilňoval, je ušľachtilá a je treba ju podporovať. Domnievam sa však, že problémov spoločnosti je niekoľko a majú rozmanitý koreň a bolo by dobré, aby iniciatíva, ktorá tu vznikla, bola inšpirovaná prejavmi antisemitizmu. Bolo by potrebné, aby toto Federálne zhromaždenie zvážilo a v mene tejto mravnej autority rozšírilo toto uznesenie i voči niektorým iným prejavom, ktoré sú podľa môjho názoru tiež hodné toho, aby sme ich verejne odsúdili. V spoločnosti sú nielen problémy spojené s rasizmom a antisemitizmom, ale ukazujú sa závažné problémy aj politické, náboženské a nacionálne, a podľa môjho názoru by bolo vhodné, keby sa toto uznesenie vyjadrilo aj k týmto problémom. Preto by som navrhoval, a to aj vzhľadom k tomu, čo tu navrhovala a prečítala pani poslankyňa Šormová, ohľadne dodatku sociálnych a kultúrnych výborov, že práve v duchu logiky tohto nového odstavca by bolo potrebné rozšíriť naše odsúdenie aj na iné prejavy, ktoré je treba odsúdiť.

Preto by som si dovolil navrhnúť tieto pozmeňujúce návrhy. Prvý pozmeňujúci návrh - doplniť za slová "všetky prejavy" tieto slová "politické, náboženské, nacionálne a rasové". Pokiaľ by bol tento návrh prijatý, tak potom by som stiahol svoje návrhy 2, 3, 4, 5, ktoré sú len variantom toho, čo je treba odsúdiť.

Druhý návrh je - doplniť "náboženské, nacionálne a rasové", návrh tretí - doplniť "politické, nacionálne, rasové", štvrtý návrh - doplniť - "nacionálne a rasové" a piaty návrh - doplniť len slovo "rasové".

Pokiaľ by prešiel jeden z týchto návrhov, navrhujem vypustiť slová "hlavne rasizmu a zvlášť potom antisemitizmu". Nevidím dôvod, i vzhľadom k prejavom antisemitizmu, ktoré všeobecne odsudzujeme, vypichovať len tento jeden problém. Chcel by som upozorniť na to, aký problém spôsobili neuvážené výroky pani veľvyslankyne Rity Klímovej. Vzhľadom k tomu, čo tu bolo povedané, domnievam sa, že toto uznesenie by malo byť pojaté v širšom zmysle, a nielen odsúdením prejavu antisemitizmu.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji, dále je přihlášen pan poslanec Magyar.

Poslanec SL F. Magyar: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, dámy a páni. V prvom rade mi odpusťte, že nie som českej národnosti, a preto nie som si istý, aspoň mám taký pocit, že slovo "uvědomí" nemá nijaký význam. Tam zrejme chýba medzerník.

Inak odporúčam preambulu doplniť touto vetou: Namiesto čiarky na konci a "znepokojení hlavne prejavmi rasizmu a potom antisemitizmu, odsudzuje" a ďalej by som odporučil ten najširší návrh kolegu Kanisa, ktorý tu už nebudem opakovať. Ale ide o to, aby tam bol uvedený aj nacionalizmus, náboženská neznášanlivosť a všetky druhy neznášanlivosti. Ďakujem.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji také, dále je přihlášen poslanec Kvasnička.

Poslanec SN L. Kvasnička: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, ja som vlastne v podstate chcel povedať to, čo tu už za mňa povedal poslanec Kanis. Plne sa stotožňujem s tým, čo tu povedal, a osvojujem si jeho návrh, návrh číslo 1. Chcel by som na ilustráciu toho, že skutočne by bolo treba takto veci chápať, poukázať na to, že nielen že sa hanobia židovské hroby, ako sa to stalo v Trenčíne, hanobia sa aj kostoly. Nielen katolícke, ale aj iné kostoly. Nie je to tak dávno, čo sme v Trenčíne museli pretierať fasádu na katolíckom kostole. Takýchto hanobení kostolov na Slovensku bolo veľa, takže nejak vypichovať do popredia slovo "antisemitizmus" si myslím, že v tejto súvislosti neobstojí. Je to treba skutočne chápať zo širšieho hľadiska. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Přihlášen je ještě pan poslanec Hrušínský, prosím.

Poslanec SL R. Hrušínský: Vážené dámy, vážení pánové. Promiňte, ale domnívám se, že tisk 1004 obsahuje všechno podstatné a nevidím důvod, proč by tento návrh neměl být schválen.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Hlásí se ještě poslankyně Sándorová.

Poslankyně SN E. Sándorová: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, snahu pána poslanca Kanisa dávať na rovnakú úroveň politickú neznášanlivosť a rasizmus považujem za marenie iniciatívy nášho parlamentu. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Táži se, hlásí se ještě někdo do rozpravy? Hlásí se poslanec Stome. Prosím, máte slovo.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, poslankyně a poslanci, vážení hosté. Já bych z těch materiálů č. 974 a č. 1004 si chtěl všimnout úvodního slova, totiž projevu nesnášenlivosti. Pan prezident Havel reflektoval antisemitismus stručně, asi jako výraz vlastní malosti. Já bych chtěl říci, že od té nesnášenlivosti se odvíjí vše ostatní - rasismus, nacionalismus i antisemitismus. V podstatě se jedná o záležitost, která je velmi často zneužívána. Víme, že řešení sociálních otázek nacionálními a jinými principy vede téměř vždy k neřešení a v podstatě k válečným konfliktům nebo k násilnostem.

Chtěl bych říci, že tento návrh nemá význam pouze morální, ale domnívám se, že má i význam politický a význam právní. Politicky je odsouzení nesnášenlivosti v našem státě pomocí demokratizačnímu procesu právě tím, že potlačuje možnost považovat nesnášenlivost za součást demokracie.

Nicméně shledávám v tom i rozměr právní, protože může sloužit jako vykládací pomůcka při právním hodnocení jednání občanů v oblastech, které právo spravuje a právo má hodnotit. Proto se domnívám, že bychom měli návrh přijmout. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Slovo má pan poslanec Benčík.

Poslanec SL M. Benčík: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, kolegyne a kolegovia, nerád to robím, ale dovolím si citovať článok 3 Listiny základných práv a slobôd, pretože niektorým našim kolegom nie je asi tento článok známy. Citujem: "Základné práva a slobody sa zaručujú všetkým bez rozdielu pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického a iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosť k národnosti alebo etnickej menšine, majetku, rodu, alebo iného postavenia." Toľko citát. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Benčíkovi. Je ještě někdo přihlášen do rozpravy? Chce ještě někdo vystoupit? (Nikdo se nehlásil.) Není tomu tak. Prohlašuji rozpravu za ukončenou.

Měli bychom tedy přistoupit k projednání pozměňovacích návrhů, ale já bych dal zpravodajům čas na to, aby mohli věc připravit. Protože se dostavil člen federální vlády ministr Dlouhý, přistoupili bychom k bodu programu, který jsme měli před tím k projednání. Pokud nejsou zásadní námitky, budeme postupovat takto.

Měli bychom projednat vládní návrh ústavního zákona o změně soustavy federálních ústředních orgánů státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády ČSFR - tisk 948 a tisk 1003. Abychom tento bod pořadu mohli projednat - jde o jednoduchý text - doporučuji přijmout usnesení, že přes nedodržení stanovené zákonné lhůty sněmovny souhlasí s projednáváním tohoto bodu. Sněmovny nejsou v této chvíli usnášeníschopné. Prosím poslance, aby se dostavili do jednací síně.

Rád bych operativně zkrátil toto jednání. Pokud nejsou zásadní námitky, abychom přistoupili k projednávání, učiním tak bez hlasování. Má někdo námitky proti takovémuto postupu? (Ano.) Takže musíme počkat, abychom to odhlasovali. Žádám poslankyně a poslance, aby se dostavili ihned do jednací síně.

Sněmovny jsou v této chvíli usnášeníschopné. Máme odsouhlasit projednání tohoto bodu pořadu i přes nedodržení předkládací lhůty uvedeného textu. Táži se poslanců obou sněmoven, zda souhlasí s tím, abychom tento bod projednali?

(14.07 hodin)

Kdo souhlasí, nechť hlasuje! (SN 73, SL 76.) Děkuji.

Kdo je proti? (SN 7, SL 1) Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (SN 9, SL 9) Děkuji.

Obě sněmovny souhlasí. Sněmovna národů 73, 7, 9, 6 poslanců ignorovalo, ve Sněmovně lidu 76, 1, 9, 2 poslanci nehlasovali. Můžeme tedy přistoupit po tomto schválení k projednání bodu.

Za vládu České a Slovenské Federativní Republiky odůvodní ministr pan Vladimír Dlouhý. Prosím, aby se ujal slova.

Ministr vlády ČSFR V. Dlouhý: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych z pověření federální vlády krátce uvedl vládní návrh ústavního zákona o změně soustavy federálních ústředních orgánů státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády České a Slovenské Federativní Republiky.

Návrh, který vám byl předložen, ve své podstatě vede ke zrušení federálního ministerstva pro strategické plánování. Federální vláda přijala rozhodnutí tento návrh předložit na základě několika okolností. Za prvé: Na základě zhodnocení zkušeností z fungování státní správy v uplynulých více než 12 měsících. Za druhé: Na základě určité legislativní reality, která byla výsledkem i hlasování v tomto parlamentě. Za třetí: V souvislosti s posunem i s diskusí kolem kompetencí mezi úrovní federální a republikovou.

Chtěl bych vás ujistit, že všechny aktivity, které dosud provádělo federální ministerstvo pro strategické plánování a které se ukázaly být pozitivní ve smyslu fungování jak státní správy, monitorování průběhu ekonomické reformy, určité zakotvení ve státní správě legislativních norem i dalších skutečností, které určují spolupráci se zahraničím, především spolupráci v oblasti vědeckého výzkumu, rozvoje vědy a techniky, gesci za příslušné smlouvy o spolupráci v oblasti vědy a techniky i některé další aktivity, veškeré tyto aktivity, které hodnotíme pozitivně na základě minulých zkušeností, budou federální vládou nadále samozřejmě prováděny.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP