Poslanec SN P. Kulan: Pán kolega, máte pravdu. Je
treba priznať farbu. Ja som rád, že vy ste ju
už priznal a musím povedať, že by som bol
rád, keby ste akceptoval všetky argumenty, ktoré
povedal aj pán minister obrany, aj pán minister
vnútra, rovnako ako aj námestník poverený
zostavením rozpočtu FBIS a pochopil, že nebolo
už naozaj z čoho uberať. Možno, že
si spomeniete, že som akceptoval aj to, že každé
krátenie federálneho rozpočtu aj ministerstva
obrany bude mať kruté dopady do sociálnej sféry
práve tých podnikov, ktoré zabezpečujú
armádu potrebným materiálom.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec
Kincl, připraví se poslanec Kučera.
Poslanec SL J. Kincl: Vážené Federální
shromáždění, vážení
poslanci. Předložený návrh zákona
o státním rozpočtu federace na rok 1992 vychází
ze situace klesající ekonomické aktivity
v letošním roce a jejím pokračováním
v roce 1992 až na ono pomyslné ekonomické dno,
a poté má teprve navazovat obnova ekonomického
vzestupu. Tento průběh hodnotí vláda
jako odpovídající a nezbytný postup
ekonomické reformy.
Klub levicových poslanců KSČM
nesdílí názor o nezbytnosti takového
průběhu, ale podporuje nezbytnost obnovení
aktivní, věcné, hospodářské
koncepce tak, aby nebyly opuštěny pozitivní
principy sociální politiky programového prohlášení
vlády. Tím jednoznačně říkáme,
že jsme proti rozpadu nastoleného sociálního
smíru.
Vážení poslanci, jakkoliv návrh zákona
o rozpočtu, jeho důvodová zpráva a
další podkladové materiály jsou obsažné,
přesto neanalyzují průkazně a věrohodně
hloubku předpokládaného ekonomického
procesu a jeho příčiny a v návaznosti
na to neformulují konkrétní reálnou
hospodářskou politiku a tím i reálný
rozpočet na rok 1992. Charakteristické pro návrh
rozpočtu je především to, že i
při značně optimistických příjmech,
jejichž reálnost je věcně nepodložená
a minimálně problematická, je dosaženo
vyrovnanosti rozpočtu pouze řadou sociálních
a zaměstnaneckých opatření, která
posunou velkou skupinu obyvatelstva na a pod hranici životního
minima. Pokládáme za nespravedlivé, že
tíha ekonomické reformy se přenáší
na bedra těch, kteří to snášejí
jen s vypětím sil, zatímco daňový
systém umožňuje miliónové úniky
a špinavé peníze lze propírat bez omezení.
Domníváme se, že při větší
aktivitě ministerstva financí by se našel nejeden
dodatečný zdroj příjmů do státního
rozpočtu, aniž by se muselo sahat do kapes důchodcům
a nezaměstnaným. Uvážíme-li,
že tzv. transfery pro obyvatelstvo, což je položka
sociální výdaje, rostou pouze o 4,6 %, pak
vyslovujeme obavy, že při zdvojnásobení
počtu nezaměstnaných a růstu jiných
sociálních dávek to bude znamenat nejen reálné,
ale i faktické a nominální snížení
sociálních výdajů.
Vážení poslanci, považujeme příjmovou
část rozpočtu za nereálnou, zvláště
ve dvou hlavních příjmových položkách,
tj. odvodů a daně z obratu, neboť právě
předpokládaný další ekonomický
pokles je činí více než problematickými.
Předpoklady dalšího poklesu reálných
mezd a zaměstnanosti jistě neoživí poptávku
na vnitřním trhu spotřebního a investičního
zboží, a tím i růst objemu daně
z obratu, která právě tvoří
největší část příjmu
v rozpočtu. Považujeme odbyt na vnitřním
trhu za rozhodující pro obnovení ekonomické
aktivity a očekávali bychom programová opatření
k promyšlené věcné hospodářské
politice. Leč absence těchto opatření,
dle našeho názoru, staví vládu fakticky
do role komentátora živelného ekonomického
vývoje a činí současně ze státního
rozpočtu jen formální finanční
dokument, za jehož obsah nehodláme přijímat
žádnou odpovědnost, byť jen se souhlasem
s ním.
Je pochopitelné, že nelze řešit pozitivně
ekonomické a sociální problémy při
nedohledném poklesu výroby a při hlubokém
snížení životní úrovně
většiny obyvatelstva. Tento nevídaný
pokles je především výsledkem vnitřní
situace, vnitřní hospodářské
a sociální politiky vlády. Z těchto
důvodů schválení rozpočtů
by bylo vyjádřením souhlasu s hospodářskou
politikou vlády a vybídnutím k tomu, aby
v ní pokračovala i v příštím
roce. Jsme přesvědčeni o tom, že by
to našemu hospodářství přineslo
další škody. Navrhujeme proto, aby návrh
rozpočtu nebyl přijat a aby vláda předložila
návrh nového rozpočtu, v němž
se vrátí k zásadám svého programového
prohlášení, v nichž v tomto návrhu
ustoupila.
A nakonec dovolte, aby jako poslanec podal tento pozměňující
návrh ve znění: "Federální
shromáždění nepřijímá
návrh rozpočtu na rok 1992 a žádá
vládu o vypracování nového návrhu,
v němž vláda upraví sociální
a zaměstnanecké výdaje tak, aby vycházely
ze současné reality a predikce na rok 1992".
Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Prosím, předejte
svůj návrh písemně, pane poslanče.
Nyní má slovo poslanec Petr Kučera.
Poslanec SL S. Kučera: Vážený pane předsedající,
vážené sněmovny. Občanské
hnutí hodnotí střízlivě, ale
pozitivně, dosavadní výsledky ekonomické
transformace, zejména to, že se nám podařilo
v první roce, v roce důležitém, zvládnout
problematiku inflace, stabilizovat kurs koruny a dosáhnout
řady dalších pozitiv. Nicméně
důraz na restrikci tak propagovaný v prvním
roce, musí vystřídat strategie hospodářského
růstu. Stání rozpočet je jedním
ze základních nástrojů společné
hospodářské politiky jednotného státu.
Souhrnně lze konstatovat, že předložené
návrhy rozpočtů - mluvím o všech
třech, protože se jedná svého druhu
o celek - plní pouze úspornou funkci a nemají
zejména transformační charakter. Jsou to
rozpočty, podle našeho názoru, defenzivní.
Transformační funkci musí rozpočet
plnit tím, že bude zajišťovat program strukturálních
změn, a tím posilovat rozpočtové příjmy.
Přerozdělovací funkce se, zejména
v sociální oblasti, může realizovat
jen tehdy, jestliže společný stát skutečně
umožňuje realizovat jeho základní funkce,
tj. volný pohyb práce, zboží a kapitálu
a zabezpečuje provádění jednotné
finanční a měnové politiky.
Za těchto podmínek je možné
soustřeďovat na úrovni federace kromě
prostředků pro její vlastní činnost
další prostředky, které umožňují
federaci předem realizovat dohodnuté přerozdělovací
procesy. Jedná se zejména o zajištění
jednotné sociální politiky, konverze zbrojní
výroby, zemědělské politiky a financování
velkých investičních akcí. Současný
návrh všech tří rozpočtů
umožňuje realizovat tento záměr tak,
že do federálního rozpočtu se budou
soustřeďovat daně, obratové a ze zisku,
a z těchto daní zůstane federaci 35 %, České
republice se vrátí 41 % a Slovenské republice
23 %. Národní rozpočty jsou za této
situace nevyrovnané, v České republice 8,5
miliard korun, ve Slovenské republice 4 miliardy korun,
což republiky řeší vypsáním
státních obligací.
V této souvislosti se přimlouváme za to,
aby z pojmu vyrovnané státní rozpočty
nebyl činěn fetiš. Předložený
federální rozpočet je sice účetně
vyrovnaný, ale za cenu krácení výdajů
v sociální oblasti - vyrovnávacího
příspěvku, délky nezaměstnanosti
a výše příspěvku, souběhu
pracovního příjmu a důchodu atd. -
tedy změnami, se kterými nebyli seznámeni
včas představitelé odborů.
Nesouhlasíme v této souvislosti s hodnocením
sociálních výdajů z čistě
ekonomizujícího pohledu, tak, jak to zaznělo
i z expozé pana ministra Klause. Bez těchto těchto
výdajů by nebyla ani ekonomická reforma,
neboť sociální smír, který si
tím zajišťujeme je nezbytnou podmínkou
úspěchu na poli hospodářském.
Chci věřit, že si to uvědomují
nebo začínají uvědomovat i zástupci
ostatních klubů ve vládě.
Chceme se vyhnout rozpočtovému provizóriu.
Zároveň je však nutné přijmout
včas opatření, která zastaví
pokles ekonomiky. To je možné docílit jen tím,
že se provede účinná restrukturalizace
výroby realizací konkrétních, zejména
neinvestičních programů, jak z vnitřních
zdrojů podniků, tak ze zdrojů vnějších.
Víme, že k této operaci není možné
použít rozpočtových prostředků
vzhledem k tomu, že jde o rozpočet napjatý,
resp. skrytě ztrátový. Bylo by ale možné
použít dva zdroje nezávislé přímo
na rozpočtu. Prvním zdrojem je fond národního
jmění, který by mohl stejným způsobem
jako v letošním roce i v příštím
roce provést stejnou operaci, kterou uvolnil 50 miliard
Kčs na oddlužení a rozvojové programy
podniků, a to formou vypsání státních
obligací.
Druhým zdrojem je vytvoření ekonomických
podmínek pro větší přísun
zahraničního kapitálu pro rozvojové
programy podniků.
Tyto prostředky získané z vnějších
i vnitřních zdrojů by byly uvolňovány
na řešení konkrétních programů,
zajišťujících prokazatelně zvýšení
exportu, růst domácí poptávky a rozvoj
infrastruktury. Měla by to být zejména tato
opatření:
- připravit a realizovat program investic pro ochranu životního
prostředí a rozvoj infrastruktury, zejména
do obnovy, modernizace a rozšíření dopravních
a spojových sítí, financovaných státními
obligacemi, úvěrem a zahraničními
půjčkami,
- podporovat vznik a rozvoj malých a středních
soukromých firem volbou vhodných privatizačních
metod malé a velké privatizace, zvýhodněným
přístupem k bankovním úvěrům,
poskytováním daňových úlev
a poradenských služeb v oblasti financí, marketingu
a dalších,
- podporovat tuzemské i zahraniční investory
jasně specifikovanými a zvýhodněnými
podmínkami finanční a odpisové politiky,
- přijetí pravidel na podporu vývozu, a to
zvýhodněným úvěrováním,
pojišťováním a daňovými
úlevami,
- vypracovat zahraničně ekonomickou politiku spojenou
s všestrannou podporou exportní expanze.
Jsme přesvědčeni, že
například injekce ve výši 30 mld. Kčs
na podporu podnikání může urychlit spolu
se vstupem zahraničního kapitálu nejméně
ve stejné výši zastavení poklesu výroby,
posílení faktorů jejího růstu,
a tím zajistit reálné příjmy
rozpočtu. Opačná strategie, to je vyrovnaný
rozpočet za každou cenu, by mohla vést k narušení
sociálního smíru na jedné straně
a k prohloubení recese ekonomiky na straně druhé.
(Hlasy ze sálu: Čas!)
(Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážení
kolegové, já jsem se dopustil chyby, protože
po skončení příspěvku poslance
Kincla jsem nevypnul čas. Prosím, abyste omluvili
toto mé opomenutí.)
To oboje by mohlo vést k ohrožení našich
rozpočtů. Tomu by se mělo předejít
přijetím varianty, která samozřejmě
také nezaručuje absolutní úspěchy,
ale vytvoří alespoň podmínky pro rozvoj
ekonomiky. Zde je hlavní problém časového
zpoždění mezi investiční injekcí
a jejími výsledky. Současně tato varianta
musí zajišťovat vytvoření předpokladů
pro budoucí splácení zahraničního
dluhu.
Jsme pro to, aby se přijala strategie, kterou můžeme
nazvat strategií adaptace a podpory strukturálních
změn československé ekonomiky. Vyzýváme
parlament k tomu, aby ve svém usnesení vyzval vládu
do jednoho měsíce k předložení
Federálnímu shromáždění
ke schválení návrhu adaptace a podpory strukturálních
změn československé ekonomiky a způsobu
jejího financování.
Vyzýváme zároveň
vládu k tomu, aby navrhla vytvoření účinnější
a méně nákladné sociální
sítě, která bude podstatně diferencovaněji
odpovídat skutečným potřebám
jednotlivých sociálních skupin.
Aktivní účast při
projednávání rozpočtu jsme zcela jednoznačně
projevili i při práci ve výborech. Podporujeme
předkládané změny k novelám
zákonů, které provázejí rozpočet
a jsme rozhodnuti pro ně hlasovat. V této souvislosti
považujeme za nehorázné prohlášení
pana ministra Klause, že se Občanské hnutí
snaží pod rouškou procedurálních
obstrukcí zablokovat projednávání
a přijetí rozpočtu. Občanské
hnutí bude návrh rozpočtu - byť je to
rozpočet na náš vkus příliš
defenzivní - podporovat. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má
poslanec Košnár, připraví se poslanec
Lux. Ještě jednou se omlouvám za svou chybu.
Poslanec SN J. Košnár: Vážené Federálne
zhromaždenie, dámy a páni, z poverenia poslancov
klubu Strany demokratickej ľavice mi dovoľte, aby som
predniesol stanovisko tohto klubu k prerokovávanému
vládnemu návrhu zákona o štátnom
rozpočte. Vychádzame z reálneho hodnotenia
stavu vývojových tendencií a teda aj perspektív
našej ekonomiky. Nepovažujem za potrebné dlho
sa o týchto veciach zmieňovať. Ostatne, už
predchádzajúci predrečníci podali
mnohé vecné dôkazy o tom, že hospodársky
vývoj sa ďaleko vzdialil alebo veľmi odchýlil
od vývoja predpokladaného pri prijímaní
štátneho rozpočtu na rok 1991.
Zmyslom uplatňovania reštriktívnej menovej
a finančnej politiky v tomto roku bolo blokovanie inflačného
procesu, pričom v scenári ekonomickej reformy sa
uvádza, že táto politika mala súčasne
zabraňovať ďalšiemu udržovaniu ekonomicky
nežiadúcich výrobných a spotrebných
štruktúr. Sme toho názoru, že použitá
kombinácia reštriktívno-finančnej a
reštriktívno-peňažnej politiky obmedzila
nielen agregátny dopyt, ale aj všetky jeho základné
súčasti, a tým znemožnila uskutočňovať
potrebné zmeny v jeho štruktúre. Pokles agregátneho
dopytu sa prejavuje v strmom poklese produkcie, v raste nezamestnanosti
a tiež v horších výsledkoch hospodárenia
podnikov, než sa predpokladalo. Obmedzená tvorba finančných
zdrojov podnikov sa prirodzene prenáša do zníženej
tvorby zdrojov štátneho rozpočtu.
Potreba prejsť od reštriktívno stabilizačnej
politiky k rozvojovej stabilizačnej politike dozrela podľa
nášho hlbokého presvedčenia už
dávno, nie až v dobe, kedy sa koncipoval text zákona
o štátnom rozpočte na rok 1992.
Národné hospodárstvo rovnako ako ktorýkoľvek
iný objekt je možné ovládať a jeho
pohyb stabilizovať len vtedy, keď dosiahne určitú
pohybovú rýchlosť. Máme na zreteli rýchlosť
pohybu vpred. Preto téza, že prioritným cieľom
finančnej politiky v roku 1992 je minimalizovať pokles
ekonomického rastu, je podľa nášho názoru
opozdenou reakciou vlády na predávkovanie reštrikcie.
Uvedená téza, bohužiaľ, nenachádza
v predloženom návrhu štátneho rozpočtu
federácie svoje naplnenie. Očakávanie, že
disponibilné zdroje podnikov porastú rýchlejšie
než hrubý domáci produkt, čo by malo
vytvárať priestor pre zvýšenie ich investičnej
aktivity, je mierne povedané, nerealistické. Za
nerealistickú považujeme celú príjmovú
stránku návrhu štátneho rozpočtu
na rok 1992. Očakávané výnosy dane
z obratu a odvodov zo ziskov sú podľa nášho
názoru nadnesené.
Deficitný charakter rozpočtu, o ktorom sa teraz
hovorilo, sa nepriznáva a drastické odbúravanie
dotácií, ktoré vedie k rozvratu poľnohospodárstva,
a možné prijatie zákona o transformácii
družstiev v takej podobe, v akej sme o ňom jednali
a budeme jednať, hlboko zníži nielen daňové
výnosy z poľnohospodárskych činností,
ale aj výnosy s dane z obratu. Obávame sa, že
to bude nabádať k reštrikcii výdajov,
čo ohrozí už aj tak zlý sociálny
status ľudí, ktorí žijú z vlastnej
práce, alebo sú odkázaní na sociálnu
výpomoc štátu.
Vychádzajúc z týchto skutočností,
poslanci Strany demokratickej ľavice predkladajú k
vládnemu návrhu zákona o štátnom
rozpočte niekoľko pozmeňujúcich návrhov,
ktorých písomné znenie odovzdávam
a zmyslom týchto pozmeňujúcich návrhov
je, po prvé, toto:
Realistickejšie oceniť celkové príjmy
štátneho rozpočtu federácie. Staviame
sa preto za prijatie pozmeňujúceho návrhu
v spoločnej správe výborov pre plán
a rozpočet v alternatíve 2., ktorá sa týka
príjmov nie vo výške 134 miliárd, ale
v tej výške, aká sa v pozmeňujúcom
návrhu uvádza.
Po druhé, zmyslom našich pozmeňujúcich
návrhov je, aby sa znenie týkajúce sa hmotného
zabezpečenia upravilo v tej podobe, aby zostalo toto hmotné
zabezpečenie uchádzačom o zamestnanie po
dobu 12 mesiacov.
Po tretie, navrhujeme štátny vyrovnávací
príspevok ponechať aj ekonomicky činným
osobám, s hrubým mesačným príjmom
nižším než 3 000 Kčs, ako aj poskytovať
štátny vyrovnávací príspevok
osobám, ktoré sa uchádzajú o prácu.
V kapitole Všeobecná pokladná správa
dotácie na štrukturálne zmeny v národnom
hospodárstve navrhujeme použiť nielen pre účely
federálnych štrukturálnych programov, ale aj
pre založenie a prvotnú dotáciu fondu štrukturálnych
zmien Českej republiky a Slovenskej republiky.
Prijatie uvedených úprav vládneho návrhu
zákona o štátnom rozpočte federácie
na rok 1992 považuje klub poslancov SDL za nevyhnuteľné
minimum, bez ktorého by jeho poslanci nemohli predkladaný
vládny návrh podporiť. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Předáte návrhy
písemně, pane kolego? (Ano.) Děkuji. Slovo
má pan poslanec Lux, připraví se pan poslanec
Niedoba. Přeje-li si někdo vystoupit ještě
jménem klubu, nechť tak učiní po poslanci
Roubalovi, který bude následovat poslance Niedobu
a potom už začnou normální příspěvky
poslanců.
Poslanec SN J. Lux: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, bylo a bude toho jistě
řečeno ještě mnoho, proto se omezím
jen na několik poznámek.
Předně se domnívám, že rozpočet,
který je vyrovnaný díky novelám sociálních
zákonů, je lépe nazývat deficitním.
Dovolím si předložit 3 pozměňovací
návrhy, které se vztahují k jedné
věci, a to v článku 5 § 10, kde se píše:
"Jde-li o poživatele starobního důchodu
ze sociálního zabezpečení, daň
stanovená podle předchozích ustanovení,
se dále zvyšuje o 100 procent a o 220 Kčs,
nejvýše však o 2 720 Kčs." Navrhuji
vypustit "nejvýše o 2 720 Kčs". Nevidím
důvod, proč podporovat movité spoluobčany,
byť v důchodovém věku. Podporovat je
nad rámec tohoto zákona.
K tomu se vztahuje další pozměňovací
návrh - článek 7 odst. 1, kde doporučuji
vypustit "nejvýše však o 32 640 Kčs".
V článku 8 odst. 1 u § 8 taktéž
vypustit "nejvýše však o 32 640 Kčs".
Klub Křesťansko demokratické unie bude vládní
návrh zákona o státním rozpočtu
federace ve znění zprávy výborů
pro plán a rozpočet a výborů sociálních
při schválení těchto pozměňovacích
návrhů podporovat.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má
poslanec Niedoba, připraví se poslanec Roubal.