Pátek 20. prosince 1991

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Poslanec Magyar má faktickou poznámku, jinak se připraví poslanec Senjuk. Po něm bude mluvit poslanec Hubálek.

Poslanec SL F. Magyar: Pred chvíľou odznel diskusný príspevok kolegu Niedobu v mene neexistujúceho klubu Koexistencie - Eggüttélés. Podľa publikácie KFZ existuje klub MKDH - Koexistencia. Teda kolega buď vystupoval menom tohto existujúceho klubu alebo v mene svojho klubu. V tomto smere prosím opraviť zápis.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji, zápis bude opraven ve smyslu vašeho vystoupení.

Poslanec SN R. Senjuk: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, nehodlám zbytečně protahovat naše jednání, nicméně jsem pověřen klubem nezávislých poslanců vyjádřit naše stanovisko. Naše zásadní stanovisko k návrhu zákona o státním rozpočtu odeznělo již několikrát. Přesto se domnívám, že je potřeba částečně obecně pohovořit o státním rozpočtu.

Je skutečně diskutabilní správnost a hlavně výše zdrojů a příjmů státního rozpočtu, především daně z obratu, dopady souběhu důchodů a mezd, zrušení vyrovnávacího příspěvku, zisk z deblokací státu etc. etc. Na rozpočtu se i nadále projevuje nekoordinovanost ministerstva práce a sociálních věcí s ekonomickými ministerstvy.

Nicméně se domnívám, že státní rozpočet nebo návrh zákona o státním rozpočtu obsahuje některém pozitivní prvky, které je potřeba vidět a také zdůraznit. Především to, že státní rozpočet začíná používat ekonomické tlaky takové, které jsou obvyklé ve všech zemích s rozvinutou tržní ekonomikou. To znamená tlaky na daně a tlaky na tržní chování subjektů. Přestože máme výhrady proti tomu, že jsou zásahy do daňového systému v době, kdy se připravuje nová daňová reforma, spustivší se 1.1.1993.

Co se týče názorů na souběh důchodů a mezd, náš klub měl zcela jednoznačně vyhraněné stanovisko, že souběh důchodů a mezd zakázat administrativním způsobem je nepřípustné. Přesto po vývoji situace ve FS a po návrhu výborů sociálních a kulturních na daňové řešení této problematiky musíme s politováním konstatovat, že řešení, tak jak to navrhuje sociální a kulturní výbor, daňovým způsobem, naprosto nezajišťuje požadované vlastnosti a požadovaný dopad. Naopak, nastoluje nebezpečí některých úskalí a možných negativních dopadů do státního rozpočtu. Abych konkretizoval naše námitky proti daňovému řešení souběhu důchodů a mezd. Především technicky zavedení daně a její technické provádění bude nesmírně zdlouhavé a obtížné, odhadujeme, že faktický dopad by byl znatelný na příjmech státního rozpočtu nejdříve v červnu příštího roku. To znamená, že fakticky zavedení této daně by bylo na půl roku.

Dále příjmy, které takto by se získaly, nepoplynou do rozpočtu federace, ze kterého jsou vypláceny tyto náhrady, ale poplynou do příjmu rozpočtu republik, tak jak je to podle kompetenčního zákona a rozdělení daní.

Stávající dikce, jak ji navrhují výbory sociální a kulturní, poškozuje sezónní práce výrazným způsobem.

Poslední výhradu, kterou máme, to je nebezpečí, kdy by z jakýchkoli politických tlaků v průběhu příštího roku došlo v některých komoditách ke snížení hranice pro odchod do důchodu, nebudou ve státním rozpočtu zdroje na pokrytí. Proto navrhujeme vrátit se k původní vládní verzi, tzn. neřešit tuto problematiku daňovou cestou. Považujeme ze dvou zel za výhodnější to menší.

Dál bych chtěl jménem klubu nezávislých poslanců, ač vystoupili několikrát, i já osobně proti některým názorům a některým postupům, jak ministerstva financí, tak ministerstva hospodářství, vyjádřit poděkování za vypracování nebo za snahu vypracovat rozpočet vyrovnaný. I když o jeho zdrojích a vyrovnanosti můžeme mít pochybnosti, domnívám se, že existují i mimo tento státní rozpočet ještě v kompetenci vlády rezervy, které by případné výkyvy mohly zcela bez problémů řešit. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má nyní poslanec Hubálek, připraví se poslanec Ambros.

Poslanec SL B. Hubálek: Navrhuji snížení rozpočtu federálního ministerstva obrany na rok 1992 zhruba o 29 procent, z 28 miliard 14 miliónů na 20 miliard 14 miliónů Kčs. Vzniklou úsporu 8 miliard korun doporučuji pak rozdělit na posílení vnitřní bezpečnosti státu, na určitou rezervu rozpočtu a dílem i na investiční projekty ve prospěch rozvoje přiměřené a vhodné zaměstnanosti žen a invalidů: např. při výrobě měřidel spotřeby tepla a vody - tedy i s příznivým vlivem na ekologii, na národní hospodářství, na osobní výdaje občanů.

Pro zdůvodnění svého požadavku uvedu některá hlediska, o kterých jsem podrobněji hovořil už 6. září, na schůzi výborů branných a bezpečnostních. Zejména to jsou:

1. Vnitrostátní situace:

Mohutný vzestup kriminality všeho druhu destabilizuje pocit jistoty a bezpečnosti občanů celé federace. Přitom nejsou zcela naplněny tabulkové stavy policie federální, tedy i policie hraniční. Podobně je tomu u policejních sborů obou republik, jakož i v personálním obsazení vězeňských sborů republik. Praktickou absencí obecních nebo městských policejních útvarů - a to zdůrazňuji - tím vším vytváříme předpoklady pro roztáčení spirály zločinů, často i zvrácených a brutálních. Nedostatek policistů a jejich vybavení jsou jednou z hlavních příčin tohoto neutěšeného, až kritického stavu.

2. Hledisko mezinárodní situace:

Zavádějící jsou tvrzení, že na naší východní hranici vzrůstá nová, silná mocnost: Ukrajina. Naopak, došlo k rozpadu daleko hrozivějšího nebezpečí, Sovětského svazu, s několikamiliónovou armádou! Nástupnické státy se musejí přednostně zabývat ne ČSFR, ale vzájemnými územními a majetkovými rozpory. Navíc, jakékoli porušení evropské rovnováhy by se bytostně dotýkalo i našich bezprostředních sousedů. Vzhledem k demokratickému, ústavnímu zřízení Německa, Polska, Maďarska a Rakouska je takřka absurdní očekávat od nich vojenskou agresi.

3. Vyvození závěrů:

Našim policejním a bezpečnostním sborům se nedostává jak kvalifikovaných lidí, tak i potřebných

prostředků, aby čelily aktuální hrozbě vnitřní destabilizace pořádku a práva.

Přitom v armádě se však současně připravuje zhruba 180 000 lidí, vojáků z povolání, vojáků základní služby a občanských zaměstnanců, pro případ vnějšího napadení. Přitom jsou každodenně - nejenom oni sami - ale i jejich děti a blízcí, potenciálními obětmi vzrůstající kriminality. Týká se to nás všech. Od malých dětí, novorozenců, až po lidi na zaslouženém odpočinku, až po bezbranné důchodce.

Toto jsou hlavní motivy mého počínání. Proto jsem od léta vedl různá jednání. Ať už to bylo zjišťování statutu sovětských vojsk na území svrchovaného státu, člena Severoatlantického obranného společenství, tedy na území bývalé NDR. Z toho nutně vyplývají určitá omezení libovolného počínání Sovětů, tedy i svévolného vstupu na území Polska, ČSFR atp. Zajímal jsem se o snižování stavů armády Německa na 360 000 vojáků, nebo o italský úmysl, zmenšit stav armády o 90 000 lidí.

Souběžně jsem se ptal, o kolik vojáků a v jaké věkové kategorii by měla zájem naše ministerstva vnitra. Ač existuje Listina lidských práv a svobod, uvažují pouze do hranice 40 let. Chápu to s porozuměním, a proto jsem požádal o sdělení federálního ministra práce a sociálních věcí, kolik lidí ve věku 40 až 55 let, majících minimálně středoškolské vzdělání, by mohlo přejít do potřebných berních a sociálních úřadů, nebo na jiná vhodná povolání?

Jenom pro vaši názornou informaci: Federální ministerstvo práce a sociálních věcí potřebuje 8 000 takových pracovníků do úřadoven sociálního zabezpečení! Podle osobní rozvahy, na základě dosud zjištěného, uvažuji o převedení asi 15 000 vojáků z povolání a úměrného počtu občanských zaměstnanců, cca 12 000 lidí. Tyto počty mají reálnou naději na vyhovující uplatnění. Nemám zásadní námitky proti jejich průměrným platům, jak je plánuje federální ministerstvo obrany - ovšem za předpokladu, že dojde k restrikci armády. Nechť tyto mzdové prostředky, v hrubém rozsahu 2 miliardy Kčs, jsou disponovány pro jejich policejní zařazení, pokud ovšem budou podloženy prokazatelnými výsledky. To platí i pro ty, kteří zůstanou jádrem mobilizačně akceschopné československé armády - chápané jak v kontextu současnosti, tak i v horizontu roku 2000, případně roku 2005.

Současně musíme mít na mysli, že zpočátku byť jenom formální naplnění tabulkových stavů bezpečnostních složek, rozhodně přispěje k poklesu kriminality, odlehčí justici, posílí pocit bezpečí a právního povědomí.

Redukce stavu armády dovolí pružné zkrácení vojenské základní služby, ovlivní praxi odvodů a tím i případné zrušení náhradní civilní služby - se kterou má nejenom armáda značné problémy.

Jako další podporu svých podnětů bych mohl uvádět věcné rozporuplnosti armádního rozpočtu. Pro případ další argumentace je mám připraveny.

Na závěr dovolte, abych končil příměrem. Armáda je ochrannou skořápkou státu. My zde musíme rozhodnout o rozdělení přísunu živin. Pokud upřednostníme skořápku, uchřadne nám jádro. Pak ovšem, z hlediska jádra ztrácí zbytnělá skořápka svůj smysl! V době, kdy náš stát je v situaci, v jaké je, není určitě od věci požadovat podobný přístup od státní správy a od vojáků. K tomu jsme povinni využívat nejenom svoji moc zákonodárnou, ale i pravomoci kontrolní, jak už zde bylo naznačeno u předřečníků, aby se slovo a písmo staly skutkem, ne mrtvou literou, jak se zhusta děje dosud. Předpokládám, že nosnou silou naší společnosti, armády i bezpečnostních sborů, se stanou ti, kteří chápou situaci a budou hledat vstřícná a vyhovující řešení. Proto předávám následující pozměňující návrh k rozpočtu ČSFR na rok 1992:

Rozpočet federálního ministerstva obrany se snižuje o 8 miliard Kčs. Vláda ČSFR předloží Federálnímu shromáždění do dvou měsíců po schválení rozpočtu federace návrh o využití této částky. V souvislosti s tím také případné úpravy vojenské doktríny a návazných ustanovení.

Dovolte, abych reagoval na připomínku poslance Kulana ohledně dopadů na náš průmysl. Ten návrh, který jsem předložil, není útokem proti uniformám. Je jenom požadavkem na pravdivou reakci na stav našeho státu. Ti vojáci budou i v rámci policejních sborů potřebovat uniformy, budou potřebovat výzbroj. Domnívám se, že bychom se na to měli dívat tímto pohledem. V době, kdy naši občané si místo bifteku zařazují na svůj jídelníček hrachovou kaši s cibulkou se domnívám, že armáda má tolik odborníků, kteří zůstanou jejím jádrem a vypořádají se s touto společenskou potřebou. Jinak prosím vás odvracejte v budoucnu zrak od černé kroniky na stránkách našich novin. Děkuji za pozornost.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP