Úterý 3. března 1992

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Ja sa domnievam, že táto diskusia sa vyčerpala sama sebou. Vidím, že tomu tak nie je. Ešte sa hlási pán poslanec Vrabec.

Poslanec SL M. Vrabec: Menom klubu Slovenskej národnej strany požadujem, aby sa pán poslanec Šebej ospravedlnil.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Za čo, prosím?

Poslanec SL M. Vrabec: Za to, že povedal, že porušujeme poslanecký sľub, ktorý sme dali.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ja sa domnievam, že vyriešenie tohto prípadu nie je v tejto chvíli možné. Slovo má pán poslanec Šebej.

Poslanec SN F. Šebej: Hans Georg Gadamer zahrnul do filozofie takú oblasť výskumu, ktorá sa nazýva hermeneutika, veda o interpretáciách. Je to v oblasti hermeneutiky. Ja sa domnievam, že som mal pravdu a nemienim sa ospravedlňovať.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Môžem odkázať poslanca Slovenskej národnej strany, aby túto causu predložili mandátovému a imunitnému výboru Snemovne národov, pretože ide skutočne o záležitosť interpretácie.

Vážení kolegovia, navrhujem vám, aby sme ukončili rozpravu k tomuto bodu. Ešte pán poslanec Kulan sa hlási s faktickou poznámkou. Pán poslanec Kulan, ja som dúfal, že budeme môcť uzatvoriť túto causu.

Poslanec SN P. Kulan: Myslím, že to bude krátke. Chcem upozorniť na tlač, o ktorej hovoril pán kolega, to znamená tlač 130 zo 14. februára 1989. Podpísaní sú: Predseda Snemovne ľudu Vladimír Vedra, predseda Snemovne národov Ján Janík, Mária Kabrhelová, Huml, Blažek, Češka, Biľak, Štáfek, Kučera, Štafa, Šimút, Janda, Vávrová, Šalgovič, Jenerál, Hiková a Hojnoš. Títo ľudia vytvorili zákonné opatrenia predsedníctva Federálneho zhromaždenia, o niektorých opatreniach k upevneniu a ochrane verejného poriadku. Neviem, v akej súvislosti sa tu spomína meno pána premiéra Čalfu, ale nápadne to pripomína hon na pána premiéra Čalfu.

Ja osobne som hlboko presvedčený, pani poslankyňa Kaplanová, že vaše emotívne vystúpenie je vašou osobnou záležitosťou a že osobne by ste sa mali pánu premiérovi Čalfovi ospravedlniť za to, čo ste povedali v Československej televízii.

Pán Mandler tu hovoril o tom, že pán premiér Čalfa by nemal zostávať na poste premiéra. Ja osobne sa pýtam, pán Mandler, či vôbec necítite potrebu hodnotiť prácu premiéra za tieto dva roky, ktoré vôbec neboli ľahké, ktoré boli zložité? Vôbec necítite potrebu hodnotiť prácu človeka, ktorý ako jediný "spomedzi" komunistov dokázal povstať a urobiť to, čo urobil? (Smích v sále a potlesk.)

Som rád, že boľševici v horných radoch sa znova zaradovali . Som rád, že tí istí komunisti, ktorých už nerozdeľuje ani stranícka príslušnosť k Slovenskej národnej strane a HZDS alebo k Strane demokratickej ľavice, sa teraz smiali spoločne, pretože, bohužiaľ, väčšina z vás to možno nevie, ale Američania majú jednu krásnu riekanku, v ktorej sa hovorí, že keď niečo chodí ako kačka a vyzerá ako kačka, asi to kačka bude. Vaše chovanie počas týchto dvoch rokov ukázalo (potlesk, bušení do lavic), že, bohužiaľ, ste rovnakými komunistami, akými ste boli pred dvoma rokmi.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Navrhujem vám, aby sme sa vyhýbali invektívam. Dúfal som, že budeme môcť rozpravu ukončiť, ale obávam sa, že pán poslanec Kulan otvoril nové kolo. (Hluk v sále.) Avšak nie som tomu rád na rozdiel od niektorých v sále. Pán poslanec Mandler chce replikovať a potom sa hlásia ešte niektorí ďalší.

Poslanec SL E. Mandler: Pokud jde o ten citát, jestli se nestydím, že jsem to za ty dva roky nereflektoval, to byl prosím citát z mého vystoupení při debatě o důvěře vládě, když vláda byla sestavena a předstoupila před parlament. To bych byl musel hodnotit o dva roky zpět, a to jsem vlastně tehdy svým způsobem udělal. Tím jen odpovídám.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: To je všetko úplne v poriadku. Pán poslanec, keby vaša strana vtedy získala nadpolovičnú väčšinu, pán Čalfa by nebol ministerským predsedom. Slovo má pán poslanec Zeman.

Poslanec SN M. Zeman: Vážené kolegyně a kolegové, omlouvám se, že se sám zúčastňuji tohoto absurdního divadla, ale některé projevy, které mi připomínají roztroušenou sklerózu, mě k tomu vyprovokovaly. Domnívám se, že podstata je velice prostá: Jeden z členů tohoto parlamentu zde veřejně prohlásil, že porušil svůj závazek a my jako ostatní členové parlamentu místo toho, abychom na to reagovali, bereme na vědomí ujišťování, že nad tímto členem je Bůh. Ptám se, co máme dělat my ateisté, nad kterými žádný Bůh není. Podle mého názoru nad každým poslancem je zákon. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Aj nad tým, nad ktorým je Boh. Aj nad pani poslankyňou Kaplanovou, ktorej vystúpenie je matériou pre mandátový a imunitný výbor. Žiadosť o to bola formulovaná pánom predsedom Gémesim. Pýtam sa, či chce ešte niekto vystúpiť? Hlási sa pán poslanec Zelenay.

Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predseda, pán predsedajúci, kolegyne a kolegovia! Mám dve poznámky. Pán kolega Kulan nám predviedol klasický príklad, aký sme mohli niekedy počuť pred rokom 1989 a keď sme boli kooptovaní po roku 1989 a to práve od boľševikov. Naučil sa to vynikajúcim spôsobom.

Teraz mám poznámku k pánovi predsedajúcemu. Dovolím si vás upozorniť na § 20 Rokovacieho poriadku. Súhlasím s pánom poslancom Zemanom, že máme dodržiavať zákon. Dodržiavať zákon má aj predsedajúci schôdze. Neustále, alebo skoro stále, komentujete jednotlivé vystúpenia. Žiadam vás, aby ste dodržiavali zákon a v prípade, že hodláte vystúpiť v diskusii, tak podľa § 20 ods. 2 odovzdajte riadenie schôdze inému oprávnenému poslancovi a ujmite sa slova po ukončení rozpravy a hlasovania.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem za poučenie, pán poslanec. Ďakujem aj za moralizovanie, ktorého sa mi dostalo. Myslím, že mám presne tie isté práva ako iní poslanci - dať občas priechod vlastným emóciám. Avšak, ak si to pán poslanec Zelenay praje, tak ja skutočne navrhujem predsedovi Federálneho zhromaždenia, aby sa ujal ďalšieho vedenia schôdze. (Potlesk.)

Poslankyně SN E. Bellušová: Ak dovolíte, mám ešte jednu poznámku, pán predsedajúci. Keď si dobre spomínam, keď sa žiadala výmena pána Battěka, odpovedali ste, že to nie je možné, pretože predsedníctvo sa uznáša a rokuje o tom, kto má predsedať. Myslím, že aj tento "kúsok" sa vám veľmi dobre podaril. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pani poslankyňa, podľa Ústavy predsedá schôdzam Federálneho zhromaždenia predseda Federálneho zhromaždenia, ktorý sa môže nechať zastúpiť niektorým z podpredsedov. To je základné ustanovenie Ústavy. Keď niektorý z podpredsedov nemieni zastupovať predsedu, nemusí tak urobiť.

Poslankyně SN E. Bellušová: Teraz mám už len jednu otázku, ktorá by patrila aj mne. Rada by som sa opýtala, kto vám dal slovo? (Potlesk.)

(Řízení schůze převzal předseda FS A. Dubček.)

Předsedající předseda FS A. Dubček: Vážení kolegovia, pokračujeme v rokovaní. Keď sa nemýlim, bol predložený návrh na ukončenie rozpravy k tomuto bodu. Preto sa pýtam, či sa ešte niekto hlási do rozpravy? Prosím, pán Kostya.

Poslanec SN L. Kostya: Už jednou ve sporu s předsedou komise 17. listopadu panem poslancem Rumlem jsem byl nucen se obrátit na dobrou práci našich stenografů, abych dokázal, že mám pravdu.

Protože jsem před chvílí vystoupil a bylo to zde popřeno, navštívil jsem opět stenografy, kteří to rychle přepsali, a dovolil bych si citovat jen dvě věty, aby zde bylo jasno, kdo zde říká pravdu a kdo si zde vymýšlí.

Cituji ze stenografického zápisu z vystoupení paní Kaplanové: "Při výslechu před parlamentní komisí pro vyšetřování událostí 17. listopadu, kde byl mimo jiné dotazován i na pendrekový zákon, označil dr. Čalfa dr. Češku jako odborníka, který Indrovi normu připravil - strana 39 spisu. A v další své výpovědi už před vyšetřovatelem Generální prokuratury atd."

Předsedající předseda FS A. Dubček: Ešte sa niekto hlási? (Nikdo se nehlásil.) Nie. Pretože sa nikto nehlási, považujem rozpravu za ukončenú. Pokračujeme ďalším bodom, a to:

Vládnym návrhom zákona o zvýšení dôchodkov.

Je tu pán minister Miller, prosím ho, aby sa ujal slova.

Ministr práce a sociálních věcí ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, návrh zákona o zvýšení důchodů je dalším významným krokem k naplnění první etapy programu sociální reformy, který byl vámi v roce 1990 v programovém prohlášení vlády České a Slovenské Federativní Republiky přijat. Dovolte mi proto nejdříve stručně rekapitulovat realizované kroky v oblasti sociálního zabezpečení.

Především byla připravena a všemi třemi vládami schválena nová koncepce sociálního pojištění, která se již také postupně realizuje. Už v roce 1990 byly vytvořeny organizační předpoklady pro budoucí veřejnoprávní systém sociálního pojištění sjednocením různorodých orgánů v České, resp. Slovenské správě sociálního zabezpečení s jejich okresními správami.

Dále bylo sjednoceno důchodové a nemocenské zabezpečení pro všechny ekonomicky činné osoby. Byl přijat zákon č. 46/91 Sb., o zvyšování důchodů, který vytváří předpoklady pro růst důchodů v souladu s růstem mezd a životních nákladů. Do důchodového zabezpečení se promítly nároky rehabilitovaných občanů. K projednání je ve výborech Federálního shromáždění předložen návrh zásad zákona o financování sociálního pojištění, který povede k odstátnění sociálního pojištění a k jeho zprůhlednění, kdy každý bude vědět, kolik a na co se používají příspěvky na sociální pojištění.

Příští měsíc vládě předložím návrh zásad zákona o sociálním pojištění, který v duchu koncepce konkretizuje nové podmínky nároku a úroveň dávek sociálního pojištění. K projednání ve vládě je rovněž připraven návrh zákona o zrušení pracovních kategorií a návrh zákona o zavedení příspěvku v nemoci.

Všechny tyto změny na sebe vzájemně navazují a vytvářejí předpoklady pro dosažení cílů daných schválenou koncepcí sociálního pojištění. Období uplynulých dvou let nás přesvědčuje, že změny v sociální oblasti je třeba provádět velmi promyšleně. To platí zvlášť pro oblast důchodového zabezpečení, v němž se promítají nároky z dávné minulosti a naopak zakládají nároky na období několika desítek let v budoucnosti. Tato oblast si proto žádá vědecké přístupy, analýzy a výměny názorů nejen ekonomů či právníků, ale i demografů a u nás čtyřicet let opomíjených pojistných matematiků.

Naše rozhodnutí nemají totiž dopad jen bezprostřední na státní rozpočet běžného či následujícího roku, ale i na řadu let dopředu. Zvlášť důležité bude toto dlouhodobé uvažování po zřízení samostatného fondu sociálního pojištění, kdy se výrazně sníží někdy omezující, někdy ale i záchranný vliv státního rozpočtu.

Myslím si, že už některá příliš rychle přijatá řešení v této oblasti Federálním shromážděním v nedávné minulosti nás mohla přesvědčit, že je třeba ještě pečlivěji a odpovědněji přistupovat k projednávání zákonů. Jak ohlasy ukazují, zdá se, že snížení procentní sazby přesluhováním ze 7 % na 4 % zákonem č. 306/1991 Sb., ani řešení souběhu důchodu a mzdy výrazným zdaněním pracujících důchodců - zákonem č. 578/1991 Sb. - nebyla právě nejšťastnější.

Považuji tento delší úvod za nutný, neboť se domnívám, že i návrh zákona, který dnes projednáváme, je třeba posuzovat nejen z hlediska momentálních potřeb, ale i z pohledu dlouhodobého a koncepčního, tedy jak návrh zapadá i do nově připravovaného systému důchodového pojištění.

To mělo na zřeteli jak zvyšování důchodů od října 1990, března 1991 a července 1991, tak i nyní navrhované čtvrté zvýšení důchodů, a to od června 1992. Proč to zdůrazňuji? Je totiž nezbytné, aby přechod na nový systém vycházel z maximálně možného vyrovnání deformací minulého vývoje důchodového systému.

Provedená zvýšení důchodů jsme zaměřili především na odstranění nespravedlivých rozdílů ve vyplácených důchodech s tím, že nebudeme vytvářet nové křivdy. Navrhované zvýšení pro rok 1992 je poslední nutný krok k dosažení přijatelně vyrovnané úrovně všech důchodů. Jeho realizace umožní, že následné další úpravy bude možné provádět již jednotně pro všechny důchody.

Cílem návrhu zákona je tedy zohlednit nejen současný růst životních nákladů, ale odstranit i přetrvávající důsledky necitlivých změn předpisů v roce 1988 a vlivy mzdového vývoje v minulosti.

Takto pojaté principy zvýšení byly přijaty na všech třech tripartitních radách i vládami republik. Tyto principy byly rovněž osobně projednány s představiteli organizací důchodců v České republice i ve Slovenské republice.

Při přípravě návrhu koncem čtvrtého čtvrtletí loňského roku se vycházelo z předpokladu, že ve srovnání s prosincem 1990 dosáhne index životních nákladů 160 % počátkem roku 1992.

Podle naposledy zjištěné indexu za leden 1992 došlo k nárůstu životních nákladů ve srovnání s prosincem 1990 na 154 %. Ve srovnání s červencem 1991, kdy došlo k poslednímu zvýšení důchodů, jen o 7 %.

Tento vývoj a situace při projednávání rozpočtu na rok 1992 vyústily v potřebu omezit pro tento rok tempo růstu sociálních výdajů a v souvislosti s tím byl termín uvažovaný pro zvýšení důchodů stanoven na červen.

Navrhuje se tedy od letošní červnové splátky zvýšit důchody přiznané před rokem 1992 o pevné částky, diferencované podle období přiznání důchodů (např. u starobních důchodů o 30 až 290 Kčs), takže vyšší zvýšení bude náležet důchodům přiznaným před delší dobou. Ke všem těmto důchodům náleží ještě i loňská zvýšení, nejméně ve výši 300 Kčs měsíčně a samozřejmě i státní vyrovnávací příspěvek 220 Kčs měsíčně.

Důchody, které jsou jediným zdrojem příjmů důchodce se navrhují zvýšit o 180 Kčs u jednotlivce a o 300 Kčs u dvojice. Minimální příjem důchodce - jednotlivce tak bude od června 1960 Kčs, tedy 1740 plus 220 Kčs. U dvojice důchodců 3360 Kčs, tedy 2920 plus dvakrát 220 Kčs.

Návrh zákona řeší i otázky důchodů přiznaných v roce 1992. Zvýšení těchto důchodů musí zohlednit jak zvýšení, které bylo přiznáno důchodům vypláceným v roce 1991, ale i skutečnost, že tyto nově přiznávané důchody jsou vyměřovány z výdělků za období, do něhož spadá i rok 1991.

Vzhledem k šestnáctiprocentnímu růstu průměrné mzdy za rok 1991 - tj. mnohem vyššímu růstu, než jaký byl dosahován v předchozím období - je třeba, aby zvýšení důchodů přiznávaných v roce 1992 na tuto skutečnost reagovalo, a je proto navrženo ve výši 290 Kčs měsíčně od data přiznání. Jiný postup by opět vedl k neodůvodněným rozdílům mezi důchody z různých let.

Na základě usnesení výborů sociálních a kulturních SL a SN, federální ministerstvo práce a sociálních věcí připravilo a předalo k dispozici poslancům řadu číselných podkladů a argumentů k problematice zvýšení důchodů z let 1991 a 1992. K celkovému dopadu navrhovaného zvýšení a zvláště pak k otázce maximální hranice důchodů 3800 Kčs. Tato otázka byla ve vládě a ve všech výborech, které měly návrh zákona přikázán k projednání, velmi důkladně diskutována, takže myslím, že není potřebné, abych ji nyní znovu do detailů rozebíral.

Předpokládám, že doplňující údaje včetně rozborů problémů hranice 3 800 Kčs poslouží k orientaci nejen vám, poslancům, ale vaším prostřednictvím i vašim voličům.

Přijetí navržené diferenciace umožní pokládat problematiku starých důchodů za vyřešenou, a proto, při dalším zvýšení důchodů, bude již účelné zvýšit maximální hranici důchodu 3 800 Kčs, která omezuje maximální příjem důchodce nad 140 % průměrného čistého příjmu pracujících. K této částce je třeba přičíst ještě státní vyrovnávací příspěvek 220 Kčs na každého důchodce.

Mám zato, že v současné době nejde pouze o to, jak se vyhnout bolestivým dopadům ekonomické transformace, ale o to, jak tyto nevyhnutelné dopady rozložit co nejrovnoměrněji na co nejširší okruh obyvatel tak, aby se staly lidsky únosnými. Přitom se musíme pohybovat v rámci toho, co nám ekonomický rozvoj dovoluje uskutečnit.

Vláda nechce pokračovat v praktikách předchozího režimu, který sliboval, konal činy na úkor budoucích generací. Pokud bychom tedy vyhověli populistickým přáním a navrhli zvýšení důchodů o vyšší částky nebo od dřívější splátky, znamenalo by to především prostřednictvím státního rozpočtu další bezprostřední zatížení námezdně pracujících a začínajících podnikatelů.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, vláda předkládá návrh na zvýšení důchodů po pečlivém zvážení ekonomického vývoje, možnosti rozpočtu a postupu realizace naší ekonomické a sociální reformy. Jejím jménem vás prosím, abyste předložený návrh zákona, podpořili. Děkuji.

Předsedající předseda FS A. Dubček: Ďakujem pánu ministrovi za úvodné slovo.

Chcel by som vás informovať, že k tomuto bodu bol prizvaný a mal sa zúčastniť minister financií, pán

Václav Klaus. Je však mimo republiku na služobnej ceste. V dobe jeho neprítomnosti ho zastupuje pán Ivan Kočárník.

Podľa § 17 ods. 2 Rokovacieho poriadku sa majú snemovne vyjadriť k tomu, či sa môže zúčastniť nášho rokovania a za pána ministra predniesť svoje stanovisko. Navrhujem, aby to bolo akceptované. Prosím vás o hlasovanie, aby sme vyjadrili svoje stanovisko k možnosti účasti pána Ivana Kočárníka, ako zastupujúceho pána ministra Klausa, na našom rokovaní. Prosím poslancov, aby zaujali miesta v snemovni, pretože budeme hlasovať.

(Hlasování: 14.19)

Kto súhlasí s tým, aby sa zúčastnil pán námestník Ivan Kočárník nášho rokovania namiesto podpredsedu vlády Václava Klausa, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(SN 78, SL 74) Snemovňa národov sedemdesiatosem, Snemovňa ľudu sedemdesiatštyri. Ďakujem.

Kto je proti? (SN 2, SL 0) Snemovňa národov dva, Snemovňa ľudu nikto. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 4, SL 9) Snemovňa národov štyri, Snemovňa ľudu deväť. Ďakujem.

Snemovňa národov 78, 2, 4. Snemovňa ľudu 74, 0,

(Poznámka redakce: usnesení FS č.283)

Prosím pána Kočárníka, aby zaujal miesto v rokovacej miestnosti. Ďalej budeme pokračovať v rokovaní.

Prosím poslanca Pavla Čičmanca, aby predniesol spravodajskú správu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP