Předsedající předseda FS A. Dubček:
Ďakujem, slovo má pán Kroupa.
Poslanec SL D. Kroupa: Pane předsedo, dámy a pánové,
není tomu tak dávno, co jsme projednávali
rozpočet a v rámci tohoto rozpočtu nás
vláda přiměla, abychom jako jakýsi
kompromis schválili nerovnoprávné postavení
pracujících důchodců s ostatními
zaměstnanci. My jsme s touto úpravou nesouhlasili,
přijali jsme ji jako nešťastný kompromis.
Domnívám se, že tato vláda nejen proto
důchodcům mnoho dluží, že i my
jim hodně dlužíme, a proto považuji za
naši povinnost tento zákon podpořit a očekávat
od vlády, že směrem k důchodcům
učiní další kroky. Transformace ekonomiky
se nesmí dotknout vrstev, které si samy nemohou
pomoci a obávám se, že důchodce jsme
do této situace postavili. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda FS A. Dubček:
Ďakujem pánovi Kroupovi. Hlási sa ešte
niekto do rozpravy? Prosím, pán Tomis.
Poslanec SN V. Tomis: Pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, protože
už tady bylo hodně o tom řečeno, jen
stručně. Plně podporuji návrh kolegyně
Drešerové a připojuji se k tomuto návrhu.
Chtěl bych jenom říci jedno. Jsme důchodcům
hodně dlužni. Víme, že finanční
prostředky na živobytí potřebují
jak rodiny s dětmi, tak samoživitelky, tak i důchodci.
Ale sami, my tento parlament, jsme důchodcům vzali
tu poslední možnost, to je přivydělávat
si. Protože tolik dopisů, co dostávám
od hoteliérů, od restaurací, že jim
utíkají myčky černého nádobí,
že jim utíkají uklízečky, pomocnice,
protože do teď vstávaly za 1 600. Dneska, když
mají sto procent nahoru, tak by měly vstávat
a jít do práce za 1 200 Kčs.
Je třeba si uvědomit, že jednotlivé
vrstvy této společnosti by si dneska neměly
závidět, jestli ten má víc nebo ten
má méně, ale je třeba si uvědomit,
že této jedné celé skupině obyvatel,
to je důchodcům, když jsme jim sebrali možnost
slušně a stejnoprávně vydělávat
při svém důchodu, na který mají
nárok, na který si vydělali, když jsme
jim to sebrali tak, že jsme jim tak nehorázně
zvýšili daně, ať už u soukromých
podnikatelů nebo u pracujících, tak jim,
prosím vás, zabezpečme, aby nemuseli žebrat.
A že za chvíli budou muset žebrat, to si spočítejme.
Mnozí se na nás obracejí jako naši voliči
- důchodci - a říkají, že jim
na den zůstává 12, 15 nebo 18 korun. Kdo
za to může vyžít?
My nepotřebujeme Armádu spásy a charitativní
spolky, potřebujeme, aby každý člověk
za to, co si vydělá nebo dostane jako důchod,
mohl žít. Tedy žádám, abychom všichni
k tomu takto přistupovali a skutečně, pokud
nemůžeme více, tedy alespoň podpořili
návrh kolegyně Drešerové.
Chtěl bych říci jedno: Jestliže máme
miliony na nové letadlo, aby se mohla naše vládní
špička vozit v daleko lepších letadlech
a nemáme na důchodce, je to bída. A myslím
si, že tato částka na důchod je skutečně
nároková a že měla být už
v listopadu realizována. (Potlesk.)
Předsedající předseda FS A. Dubček:
Žiada si ešte niekto slovo do rozpravy? Pán poslanec
Váňa.
Poslanec SN V. Váňa: Mám jenom technický
dodatek: Chtěl bych se zeptat pana ministra sociální
péče, jak jsou dělány všechny
tyto částky, ty přídavky. Mám
osobní příklad: Moje žena šla o
několik let dříve do důchodu než
já, měla o čtyři stovky menší
důchod a dneska ho má stejný. Můj
přítel měl o osm stovek menší
příjem než já, šel šest let
přede mnou do důchodu a má ho dneska o sto
korun větší. Jaký je v tom, prosím
vás, systém, když v roce 1987, když jsem
šel já do důchodu, byla naposledy pevná
částka 2 000 Kčs, která se od té
doby neustále zvyšovala. Takže ti dřívější
dostávali stokorunové přídavky, já
a moji vrstevníci už jenom 40 Kčs a nyní
jsou to už zase částky 290 Kčs a já
mám jenom 140 Kčs. Takže bych prosil pana ministra
o vysvětlení. To nebudu ještě vzpomínat,
že já jako poslanec - důchodce - dělám
tento poslanecký mandát za 2 800 Kčs měsíčně.
Předsedající předseda FS A. Dubček:
Hlási sa ešte niekto do rozpravy? (Ne.) Konštatujem,
že nie. Tým rozpravu končím. Pýtam
sa pána ministra Millera, či si žiada slovo?
Áno, slovo má pán minister Miller.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedo,
vážené paní poslankyně, vážení
pánové poslanci, samozřejmě nemohu
zůstat bez reakce na některé připomínky.
Sám jsem velmi rád, že zde zaznělo,
že jsme důchodcům mnoho dlužni. Chci připomenout
loňské projednávání změny
zákona o sociálním zabezpečení,
kdy jsem sem přišel s jistým konkrétním
návrhem, který vy jste změnili. Takže
je potřeba hledat vinu tam, kde je.
K vývoji mezd: Jsem si vědom, že zákon
říká, že důchody uvedené
v § 1 se opětovně neprodleně zvýší,
nejdříve však po uplynutí tří
měsíců, když alespoň o 10 procent
vzrostou životní náklady a mzdy o 5 procent.K
tomu si musíme říci něco bližšího.
Vývoj mezd má sezónní charakter. Je
obvyklé, že koncem 2. čtvrtletí a zejména
koncem roku, kdy se vyplácejí odměny a dočerpávají
rozpočtové prostředky, jsou mzdy vyšší
a v dalším období, zejména na počátku
dalšího kalendářního roku, je
růst podstatně nižší nebo dokonce
dochází k absolutnímu poklesu. Svědčí
o tom údaje o průměrné mzdě
za jednotlivá čtvrtletí ve srovnání
s předchozím čtvrtletím od roku 1988.
Růst průměrné mzdy za 4. čtvrtletí
roku 1991 byl mimořádně vysoký. A
to o 23 procent a je to z řady různých důvodů.
Oficiální čísla o tomto vývoji
byla přitom známa až v druhé polovině
února, tedy v době, kdy návrh zákona
o zvýšení důchodů již byl
několik týdnů ve Federálním
shromáždění. V žádném
případě však nemohu souhlasit s tím,
že úpravy dlouhodobých důchodových
dávek by měly být odvozovány od ukazatelů
ovlivněných pravidelným výkyvem. Navíc
je třeba si uvědomit, že v prvních měsících
po liberalizaci cen došlo i k nepatrnému nárůstu
mezd ve většině organizací, zatím
co důchody byly zvýšeny v březnu v průměru
o 200 Kčs, tj. o 11 procent, přitom nejnižší
důchody o 18 procent. V květnu o 80 Kčs a
v červenci o dalších 110 Kčs, to je
v průměru o 21 procent, tedy podstatně více,
než vzrostla průměrná mzda. Přitom
jedním z důvodů jejího zvýšení
koncem roku 1991 byl právě růst cen v první
polovině loňského roku, na který jsme
reagovali zvyšováním důchodů
prakticky okamžitě.
Navíc je nutné připomenout, že rozdíl
mezi příjmy důchodců a příjmy
z mezd se opět snížil v důsledku odejmutí
státního vyrovnávacího příspěvku,
který už není ke mzdě vyplácen.
V zákoně č. 46/1991 Sb. není uvedeno,
za jaké období se má měřit
růst průměrné mzdy. Kdybychom přijali
výklad, že důchody se zvýší
vždy, když růst průměrné
mzdy za předchozí měsíc nebo za předchozí
čtvrtletí ve srovnání s předchozím
období stejného roku nebo stejným období
předchozího roku dosáhl stanovené
procento, pak nutně bychom v následujícím
období, kdy pravidelně dochází k poklesu
takto stanovené průměrné mzdy, museli
důchody zase snižovat. Jistě uznáte,
že takový postup by byl málo praktický.
Proto si myslím, že jako ukazatel pro rozhodnutí
o úpravě dlouhodobých sociálních
dávek je třeba použít průměrnou
mzdu očištěnou od sezonních výkyvů,
tj. průměrnou mzdu za období 12 měsíců.
Takový systém je také používán
v těch systémech důchodového zabezpečení,
kde valorizace podle růstu mezd existuje. Např.
v SRN tak dochází k valorizaci ve skutečnosti
s osmnáctiměsíčním zpožděním
za růstem mezd, v Rakousku prakticky s dvouletým
zpožděním za růstem mezd.
Chtěl bych reagovat na pana poslance Prokopa. Pan poslanec
Prokop zde uvedl některé údaje. Chtěl
bych upozornit, že zapomněl dodat, z jaké částky
se tento důchod vypočítá. Uvedl 2
600 Kčs. Zapomněl dodat, že to je ze mzdy 8
200 Kčs. Takovouto mzdu v současné době
má asi 7 procent našich obyvatel.
Chtěl bych ještě říci panu poslanci
Prokopovi, že důchody přiznávané
z průměrného měsíčního
výdělku do 5 800 Kčs podle tohoto návrhu,
který jsme předložili, získávají.
Jen důchody z vyššího průměrného
výdělku maximálně o 30 Kčs
ztrácejí. Takže si myslím, že nivelizační
efekt je tady naprosto minimální a týká
se skutečně maximálně nejvýše
7 procent důchodů.
Je pravdou, že i z této věci se dá dělat
politika. Mohl bych panu Kroupovi odpovědět, jakým
způsobem pan ministr Dlouhý reaguje na zvyšování
důchodů. Nebudu to dělat. Nemyslím
si, že by to bylo vhodné. Myslím si ale také,
že bychom se k této otázce měli stavět
odpovědněji. Proto když jsem navrhoval zakázat
souběh důchod nebo mzda, měl jsem pro to
konkrétní důvody. Vy jste tvrdil, že
funguje trh. Já tvrdím, že v současné
době ještě žádný trh nefunguje,
že je tady nutný administrativní zásah
a je potřeba pomoci této věci.
Říkali jsme také, že chceme, aby zde
panovalo určité množství výjimek,
které bude určovat úřad práce,protože
úřad práce v konkrétním místě
a regionu ví, kde důchodce potřebuje nebo
nepotřebuje.
Chtěl bych říci, že další
chyba, která zde byla, byla kvůli 7 procentům
tím, že se nárůst snížil
na 4 procenta ročně. Pro novou koncepci buď
se to změní, když se to nezmění,
důchodci prakticky budou muset pracovat déle.
Další problém je předčasný
odchod do důchodu. Tím, že se přijalo
ustanovení, které se přijalo nedávno,
prakticky ti lidé na tom bezdůvodně vydělali
a odešli z práce jenom proto, protože se v tom
podniku provedla strukturální změna, aby
dostali důchod a znova se zaměstnali.
Chci znovu upozornit: Důchody nejsou hračka. Důchody
jsou tvrdá práce a chci vás upozornit, že
na důchodech a na koncepcích, které se připravují
na federálním ministerstvu práce a sociálních
věcí, pracují v současné době
přední světoví odborníci a
naše systémy, které jsou, podle toho hodnoceny.
Pokud se týká některých návrhů
pana poslance Žáčka a paní poslankyně
Drešerové, chci upozornit, že toto by znamenalo
1,4 miliardy. Pokud se týká pana poslance Žáčka,
upozorňuji, že jenom tak, jak jsem to zběžně
spočítal, by se státní rozpočet
musel v této oblasti posílit 15 - 20 miliardami
korun.
Chci upozornit, že před nedávnem se schválil
zákon o státním rozpočtu. Když
jsme chtěli takto postupovat, měli jsme ve státním
rozpočtu na tuto částku pamatovat.
Pokud se týká pana poslance Zemana. Pan poslanec
Zeman tady směšuje několik věcí.
Já jsem před nedávnem navštívil
Ostravu. Mluvil jsem tam s havíři, jichž se
především horní hranice 3 800,- Kčs
týká. Stačí, když se na ty lidi
podíváte, pár si jich vytypujete a zeptáte
se: "Prosím vás, kdy vy jste šel do důchodu?"
"Šel jsem začátkem roku l988."
"Kolik jste měl důchod?"
"3 800,- Kčs."
"Kolik máte dneska?"
"No, téměř už 3 800 Kčs."
Ani tento člověk ještě nemohl dosáhnout
této hranice. A přitom to byli lidé, kteří
pracovali ve stejném prostředí, mnohdy horším,
vykonávali stejnou práci a jen díky nové
konstrukci byli takto poškozeni.
Já se domnívám, že za ty dva roky práce,
kterou jsme zde odvedli, se nám podařilo něco,
čemu nikdo nevěřil. Podařilo se nám
důchody srovnat. Srovnat podle různých období,
kdy byly přiznávány. V současné
době z makropohledu, pokud odsouhlasíte tento náš
návrh, bude mezi nimi rozdíl asi l00 Kčs
maximálně ll0 Kčs. Myslím si, že
to je dostatečně stejná startovací
čára pro novou koncepci, kterou chceme začít
v roce l993.
K poslednímu vystoupení nemám, co bych dodal.
Je to pan Váňa, promiňte, nezapamatoval jsem
si přesně jméno. Musel bych znát výši
důchodu atd., abych se k tomu mohl vyjádřit.
To je otázka více méně vaše konkrétní,
jestli je tam nějaký problém, vyřešíme
ho.
Děkuji.
Předsedající předseda FS A. Dubček:
S faktickou poznámkou pán Kostya.
Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající,
dámy a pánové, nemohu se ubránit tomu,
abych nějakým způsobem panu ministrovi neřekl,
že se mi přijaté zákony v tomto Federálním
shromáždění sice můžou líbit
nebo nelíbit, ale jsou-li zákonem, tak jsou zákonem
v první řadě i pro vládu. A tady několik
mých předřečníků panu
ministrovi citovalo jednoznačně zákon č.
46/l99l Sb., § 9. A to, co tady předvedl teď
v závěrečném slovu pan ministr o určitých
sezónních nárůstech, o nějakém
průměru, o tom, jak je to v Rakousku atd., je velice
zajímavé, ale z hlediska tohoto zákona mě
to vůbec nezajímá. Mě zajímá,
jestli ten zákon je nebo není dodržován.
A já bych vám rád přečetl,
že v zákoně je jednoznačně napsáno
(§ 9), že důchod se opětovně a
neprodleně - dávám důraz na slovo
"neprodleně" - zvýší, nejdříve
však po uplynutí 3 měsíců od
posledního zvýšení důchodu, jestliže
od tohoto zvýšení činí růst
životních nákladů je alespoň
l0 % nebo růst průměrné mzdy alespoň
5 %.
Mně je prostě líto, jestli se panu ministrovi
zdá být l,4 mld. moc nebo málo, jestli na
to máme nebo nemáme. Tady je zákon a vláda
je povinna se s tímto zákonem vypořádat.
Tady nemůžeme říkat nějaké
"ale", nějaké "možná".
Tady je prostě litera zákona, kterou buď dodržujeme,
nebo potom nemůžeme mluvit o právním
státě. (Potlesk.)
Předsedající předseda FS A. Dubček:
Pán Tichý, faktickú poznámku, pretože
rozpravu sme už ukončili.
Poslanec SN B. Tichý: Vážené Federální
shromáždění, nebudu mluvit z hlediska
politiky. Domnívám se, že ať jsme vlevo
nebo vpravo, používáme stejné matematiky.
A v tomto smyslu vám předvedu malý výpočet.
Pokud máte za posledních 5 let l0 000 Kčs
průměrného hrubého příjmu,
tak pokud vstoupíte do důchodu v roce l992, dostanete
3 350 Kčs důchodu včetně 290 Kčs
zvýšení, které předpokládá
tento zákon. Pokud byste měli průměrný
příjem 4 500 Kčs, jak je deklarován
pro minulý rok resp. prosinec, po celých minulých
5 let, dostanete důchod ve výši 2 410 Kčs,
a to včetně těch 290 Kčs zvýšení
podle tohoto zákona.
Tato čísla jsem uvedl proto, že tento výpočet
znám, protože náhodou odcházím
do důchodu. Doufám však, že je při
svém rozhodování vezmeme my, jakož i
pan ministr v úvahu. Děkuji.
Předsedající předseda FS A. Dubček:
Pán Zeman s faktickou poznámkou.
Poslanec SN M. Zeman: Je to opravdu faktická, dvouvětá
poznámka. Zažil jsem tady, když jiný ministr
při diskusích o restitucích, kde se jednalo
o minimálně desetimiliardové částky,
prohlásil, že peníze zde nehrají roli,
neboť je to otázka morální. (Potlesk.)
A to byl, prosím, ministr financí. Chtěl
bych se tedy jen slušně a zdvořile zeptat,
zda otázka důchodů také není
otázka morální. (Potlesk.)
Předsedající předseda FS A. Dubček:
Pán Tomis.
Poslanec SN V. Tomis: Pane předsedající,
jen opravdu faktickou. Náměstek pana ministra Millera
řekl: "Správná valorizace důchodů
by byla, aby každý dostal nejméně l60
Kčs, zejména ta poslední várka. Ale,
bohužel, na víc nemáme, jen 50 Kčs."
A to, co tady říká pan ministr, je skutečně
žonglování čísly. Protože
každý dobře víme, jak šly nahoru
životní náklady a zda z toho lze vyžít
nebo ne. A jestli na to máme nebo ne, na to máme
vládu, která má plnit svoje úkoly
podle Ústavy, dbát o zvyšující
životní úroveň.
Předsedající předseda FS A. Dubček:
Rozprava bola ukončená, o faktickú poznámku
sa nikto nehlási. O slovo sa prihlásil ešte
pán Miller. Udeľujem mu teda slovo.
Ministr práce a sociálních věcí
P. Miller: Pane předsedo, vážené kolegyně,
vážení kolegové, chci říci
ještě k tomu, zda víme, jak vypadá zákon,
zda ho dodržujeme nebo nedodržujeme.
- V červenci loňského roku byla navrhovaná
valorizace, kterou jsme uvažovali od ledna, projednána
na federálním ministerstvu práce a sociálních
věcí na kolegiu.
- V srpnu byla valorizace posunuta na březen po projednání
s federálním ministerstvem financí.
- V září pan ministr Klaus v dopise upozorňuje
na potřebu projednat dopady s ministerstvy financí
republik a na to, že v dané době je kvalifikované
vyjádření k možnostem rozpočtu
problematické.
- 30. 9. jsem předložil návrh zákona
do vlády.
- 1. října jsem informoval ministra Klause o očekávaném
vývoji sociálních výdajů v
roce l992 včetně nových opatření
s těmito údaji a ještě v souladu s listopadovou
verzí rozpočtu dle federálního ministerstva
financí.
- 8. 10. byla valorizace projednána v Radě hospodářské
a sociální dohody a s koncepcí návrhu
byl vysloven souhlas.
- 30. 10. vláda ČR vyslovila souhlas s valorizací
s několika náměty.
- 1. 11. vláda SR vyslovila souhlas s valorizací
s několika náměty.
- 19. 11. ve Finanční radě projednány
celkové rámce výdajů na dávky
sociálního zabezpečení.
- 21. 11. ve vládě návrh valorizace po rozpravě
stažen z programu do projednání rozpočtu.
- 21. 11. bylo okamžitě zahájeno jednání
náměstků ministerstev financí (federace,
ČR, SR) ke konkretizaci v částech dohodnutých
na Finanční radě. Bylo dohodnuto odsunout
termín valorizace na červenec.
- Prosinec - při projednávání sporných
opatření v sociální oblasti byla do
návrhu usnesení k rozpočtu zapracována
valorizace od června.
- 16. 1. 1992 na jednání vlády ČSFR
zástupci republik souhlasili s finančním
krytím z rozpočtů republik.
Chtěl bych upozornit, že pokud předkládáte
takovýto návrh, vidíte, že jsme začali
v červenci a uvažovali jsme se zvýšením
důchodů od ledna.
Chci znovu říci, že při projednávání
státního rozpočtu nikdo ve federální
vládě netušil, jakým způsobem
se budou vyvíjet zcela anomálně, zcela netypicky
mzdy ve čtvrtém čtvrtletí. Znovu chci
také podotknout, že konkrétní, jediné
údaje, které jsem oprávněn brát
v potaz, jsou údaje Federálního statistického
úřadu a ty jsme dostali až v polovině
února.
Kdybych čekal až na tyto údaje a rozhodoval
se, zdali použiji růst životních nákladů
nebo růst mezd, tak tento parlament by zvýšení
důchodů neprojednával. Z legislativních
důvodů by to prostě nebylo možné
projednat. Byla otázka, zda-li si uvědomujeme, že
nedodržujeme zákon. Naopak, my ho zcela bezpečně
a konkrétně dodržujeme.
Předsedající předseda FS A. Dubček:
Ďakujem, slovo má pán poslanec Kostya.
Poslanec SN L. Kostya: Chci se omluvit panu ministru Millerovi.
Po jeho vysvětlení jsem dospěl k názoru,
že žábou na prameni jsou zcela jiní ministři.
Předsedající předseda FS A. Dubček:
Pýtam sa spravodajcov, či si prajú slovo?
Hovoriť bude pán Čičmanec. Pardon, opýtam
sa ešte pána Kočárníka, či
chce zaujať stanovisko k predloženému návrhu
alebo vzneseným pripomienkam? (Chce.) Slovo má pán
námest ník Kočárník.
Náměstek ministra financí ČSFR I.
Kočárník: Vážený pane
předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, nechci zdržovat vaše
jednání, nicméně bych rád k
ustanovením zákona, týkajícím
se mezd a životních nákladů, řekl
několik slov.
Zákon svým způsobem předběhl
dobu. Ve světě, kde se valorizuje podle mezd, je
obvykle index životních nákladů minimální
a z tohoto hlediska je snaha vlád valorizovat podle růstu
mezd tak, aby nezaostávaly důchody za růstem
mezd. Náš celý loňský rok byl
zcela atypický, stejně jako je celé období,
spojené s transformací, atypické v tom smyslu,
že životní náklady vzrostly v počátečních
měsících loňského roku výrazněji,
potom se stabilizovaly, na to reagovala politika v oblasti valorizace
důchodů a vývoj mezd byl regulován
tak, aby byl zpožděn za vývojem životních
nákladů. Zpoždění růstu
mezd se dostalo do druhé poloviny roku. Žádat
nyní, aby na to byly valorizovány důchody,
je z tohoto hlediska nekorektní, jakkoliv to zákon
tak stanoví. Myslím, že to pochopíte.
Chtěl bych říci, že jakékoliv
zvyšování nebo posunování termínu
valorizace důchodů je zásahem do republikových
rozpočtů, které tím mohou být
destabilizovány, protože počítají
s tímto systémem valorizace důchodů,
jak to bylo ve vládách republik i v republikových
zákonodárných sborech projednáno.
Tam jsou částky rezervovány na valorizace
důchodů v této výši a jakákoliv
jiná výše může vážným
způsobem destabilizovat jejich rozpočty.
Předsedající předseda FS A. Dubček:
Ďakujem, s faktickou poznámkou sa ešte hlási
pán minister.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSFR P. Miller: Už jen krátce. Chci upozornit,
že čtvrté čtvrtletí se většinou
chová velice anomálně. Když si vezmete
první čtvrtletí roku 1988, tak ve srovnání
se čtvrtým čtvrtletím je zde pokles
o 5,5, v roce 1989 o mínus 5,7, v roce 1991 o mínus
7. Kdybychom se měli držet toho, co nám ukazuje
čtvrté čtvrtletí, musíme si
uvědomit, že šlo o naprosto atypickou situaci,
jaká se opakuje jen jednou nebo dvakrát, listopad
nebo prosinec, a podle této situace vy vlastně vyměříte
úroveň důchodů, které se na
této úrovni už budou pohybovat stále,
kdežto u produktivního člověka je to
pouze jediný výsek v roce. To je, myslím,
dost silný argument.