Společná zpravodajka výborů SN E.
Bellušová: Vážený pán predsedajúci,
vážené dámy a páni, milí
hostia! Dovoľte mi, aby som vás zoznámila so
stanoviskom garančného výboru, výboru
sociálneho a kultúrneho Snemovne ľudu a Snemovne
národov k vládnemu návrhu, ktorým
sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1973
Zb., o pestúnskej starostlivosti v znení zákona
č. 58/84 Zb. - tlač 1161.
Predložený návrh zákona vychádza
z prijatého uznesenia vlády Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky zo 7. februára 1991 o záchrannej
sociálnej sieti. Členovia nášho výboru
podrobne rozoberali uvedený vládny návrh
a zvažovali možnosti navrhované členmi
humanitnej komisie, ktorá pracuje pri výbore sociálnom
a kultúrnom. Na pracovnej porade vedenej predsedkyňou
komisie pani dr. poslankyňou Nazary sme sa ako spravodajkyne
zúčastnili rokovania za účasti zástupcov
navrhovateľa, zástupcov Najvyššieho súdu
ČSFR, členky humanitnej komisie výboru sociálneho
a kultúrneho pani dr. Vodičkovej a dr. Poncovej,
právnej konzultantky legislatívneho odboru Kancelárie
Federálneho zhromaždenia.
Prijaté boli len tie navrhované zmeny, s ktorými
všetci prítomní vyslovili súhlas. V
tlači 1310 sú zapracované všetky zmeny
vrátane zmien navrhovaných výbormi pre plán
a rozpočet a výbormi ústavnoprávnymi
Federálneho zhromaždenia.
O návrhoch Slovenskej národnej rady a Českej
národnej rady vás bude informovať pani poslankyňa
Drešerová, spravodajkyňa Snemovne ľudu.
Tu však je potrebné pripomenúť, že
zmeny navrhované výborom pre sociálnu politiku,
zdravotníctvo a sociálne vzťahy Slovenskej
národnej rady na zvýšenie príspevku
v bode 4 § 6 ods. 1 sú neprimerané, pretože
doterajšia úprava rozoznávala len dve kategórie,
tak, ako to už povedal pán minister Miller a to 750,-
Kčs na dieťa do 10 rokov a 850,- Kčs mesačne
pri deťoch starších.
Terajšia navrhovaná úprava je rozdelená
na štyri vekové kategórie a to do 6 rokov,
od 6 do 10, od 10 do 15 a od 16 do 26 rokov a príspevok
za kalendárny mesiac je odstupňovaný od 800,-
do 1200,- Kčs.
Z toho vyplýva, že hlavným zmyslom navrhovanej
úpravy je v súvislosti s rastom životných
nákladov zvýšiť príspevok na úhradu
potrieb dieťaťa v pestúnskej starostlivosti,
podľa veku dieťaťa zabezpečiť možnosť
zverenia dieťaťa do pestúnskej starostivosti
budúceho pestúna ešte pred právoplatným
rozhodnutím súdu.
Dôvodom navrhovanej zmeny bude to, že v praxi dochádza
k prípadom, kedy je v záujme dieťaťa,
aby návrh na začatie súdneho konania bol
podaný neskôr, než v stanovenej dobe troch mesiacov.
Ďalším dôvodom je tá skutočnosť,
že súbežne prebieha súdne konanie o zbavení
rodičovských práv, ktoré trvá
niekedy aj niekoľko mesiacov, čo je v neprospech dieťaťa,
ktoré po celú tú dobu musí byť
v ústave.
Zvlášť dôležité je to pri starších
deťoch a deťoch výchovne ťažšie
zvládnuteľných, kedy môže dochádzať
k ťažšej adaptácii dieťaťa v rodine
pestúna. Preto mi dovoľte, aby som v záujme
detí vhodných k zvereniu do pestúnskej starostlivosti
ako aj za deti, ktoré v pestúnskej starostlivosti
vyrastajú, odporučila vám prijatie predloženého
vládneho zákona, ktorým sa mení a
dopĺňa znenie zákona č. 50/1973 Zb.,
o pestúnskej starostlivosti a v znení zákona
58/1984 Zb. - tlač 1161 vrátane zmien na uznesenie
návrhu výborov sociálnych a kultúrnych
Snemovne ľudu a Snemovne národov - tlač 1310,
v ktorej navrhované úpravy sú vytlačené
tmavšími písmenami a zároveň
sú aj podtrhnuté.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji paní
poslankyni Bellušové, prosím paní poslankyni
Drešerovou o její zpravodajskou zprávu.
Společná zpravodajka výborů SL D.
Drešerová: Pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte, abych zprávu
své kolegyně doplnila stanovisky jednotlivých
národních a rad a zprávou o výsledcích
projednávání tohoto návrhu zákona
ve Federálním shromáždění.
Česká národní rada ve společné
zprávě výboru ústavně právního,
výboru pro sociální politiku a zdravotnictví
a výboru církevního a humanitárního
sdělila, že tyto výbory doporučují,
aby sněmovny Federálního shromáždění
vyslovily s předloženým vládním
návrhem souhlas bez připomínek. Současně
poukazují na naléhavou potřebu novelizace
zákona o rodině.
Výbory Slovenské národní rady projednaly
vládní návrh novely zákona o pěstounské
péči, přičemž výbor národohospodářský
a rozpočtový souhlasil s vládním návrhem
bez připomínek a doporučil federálnímu
ministerstvu práce a sociálních věcí
novelizovat vyhlášku 151/88 Sbírky v oblasti
maximálních příjmů prarodičů,
kde je možné ještě pobírat odměnu
za pěstounskou péči s cílem jejího
zvýšení.
Výbor SNR pro státní správu a územní
samosprávu souhlasil s vládním návrhem
zákona bez připomínek a rovněž
jej doporučil sněmovnám Federálního
shromáždění ke schválení.
Výbor ústavně právní SNR a
výbor pro sociální politiku, zdravotnictví
a sociální vztahy doporučily zvýšení
některých dávek tohoto zákona, ale
z důvodů, které uvedl pan ministr Miller
v úvodním slově, vláda ani garanční
výbory zvýšení částek
nedoporučují.
Ve Federálním shromáždění
projednal návrh zákona výbor ústavně
právní, který tento zákon doporučuje
bez připomínek. Výbory pro plán a
rozpočet měly dvě změny. Jedna byla
akceptována garančním výborem. Druhá
se týkala paragrafu 21 b) vládního návrhu,
kde tyto výbory doporučují místo slova
"s přihlédnutím" dát slovo
"přiměřeně". Po konzultaci
s legislativci garanční výbory tuto změnu
nedoporučují, protože tato dikce je mnohem
přísnější a bylo by nutné
vymezit, kdo určí přiměřenost,
kdy je třeba změnit jednotlivé dávky.
Tolik k projednávání zákona ve Federálním
shromáždění. Já jako zpravodajka
Sněmovny lidu doporučuji zákon č.50/1973
Sb., o pěstounské péči ve znění
zákona č.58/1984 projednat a schválit ve
Federálním shromáždění.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Zahajuji rozpravu.
Ptám se poslanců a poslankyň, kdo si přeje
slovo k projednávané problematice. Slovo má
paní poslankyně Hlávková.
Poslankyně Sněmovny národů S. Hlávková:
Vážený pán predsedajúci, vážené
dámy a páni, nemám žiadne pripomienky
ani pozmeňujúce návrhy, ale rada by som toto
plénum upozornila, že pred časom sme prijímali
dohodu o právach dieťaťa. Táto dohoda
sa podľa môjho názoru nijako neodrazila v žiadnom
zákone tak evidentne, ako práve v tomto zákona,
pretože veľkým kladom je navrhovaná zmena
v § 15 ods. 4 a 5. Zákon č. 50/73 Zb. neumožňoval
pobyt dieťaťa v rodine budúceho pestúna,
čím sa malo zabrániť akýmsi traumatizujúcim
účinkom v prípade, že by došlo
k zmene a pestún by sa rozhodol do pestúnskej starostlivosti
dieťa neprijímať. Ja si myslím, že
tento návrh je oveľa humánnejší,
pretože dovoľuje, aby dieťa bolo zverené
do osobnej starostlivosti pestúna ešte pred rozhodnutím
súdu. Dieťa svojím postojom, či sa dokáže
adaptovať, alebo tým, či si vytvorí
určité citové puto k pestúnovi, samo
dokáže za tie tri mesiace prejaviť, či
chce, alebo nechce v tejto rodine žiť, či sú
tam optimálne podmienky pre jeho ďalší
život.
Nepozerám sa na finančné čiastky,
ale pán minister Miller zdôvodnil, že sa s tým
v rozpočte počíta. Myslím, že
tento zákon je nesmierne dôležitý práve
vyššie zmieneným bodom. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji paní
poslankyni. Kdo si ještě přeje slovo v rozpravě?
Dávám slovo panu poslanci Hubálkovi.
Poslanec SL B. Hubálek: Jen stručně. Mnozí
naši spoluobčané si myslí, že jen
my tady vytváříme zákony. Já
jsem se trochu účastnil jednání k
zákonu o pěstounské péči a
chtěl bych zdůraznit pro naše sdělovací
prostředky, že by lidé měli vědět,
že velký podíl na iniciaci a dohotovení
tohoto zákona má ne poslanec, ale prokurátorka
JUDr. Vodičková, která už tady byla
citována. Chtěl bych, aby takto občané
chápali demokracii, že stát není státem
prezidenta, vlády nebo poslanců, ale je to stát
nás všech a pokud své názory a svou
píli budeme dávat dohromady, bude nám daleko
lépe. Proto ještě jednou děkuji paní
doktorce Vodičkové a všem, kteří
se zúčastnili tvorby zákona. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu poslanci
Hubálkovi. Kdo se ještě hlásí
do rozpravy? Nikdo. Rozpravu končím. Ptám
se pana ministra, přeje-li si závěrečné
slovo. (Nepřeje.) Paní zpravodajkyně? (Nepřejí.)
Děkuji oběma zpravodajkám.
Pan ministr Miller přednese nyní úvodní
zprávu ke třetímu návrhu zákona,
který má dnes odůvodňovat, a to je:
Vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon 382/90 Sb.,
o rodičovském příspěvku (tisk
1189) a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny
národů (tisk 1312).
Ministr práce a sociálních věcí
P. Miller: Vážený pane předsedající,
vážené paní poslankyně, vážení
poslanci, návrh novely zákona o rodičovském
příspěvku byl zpracován na základě
usnesení vlády České a Slovenské
Federativní Republiky o záchranné sociální
síti, která předkládá návrh
k udržení reálné hodnoty sociálních
dávek. Předložený návrh představuje
dílčí novelu uvedeného zákona.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, dovolte mi malou rekapitulaci. Na základě
zákona 382/90 Sb., o rodičovském příspěvku
je rodičovský příspěvek vyplácen
ve výši 900 Kčs měsíčně
rodiči, který celodenně osobně řádně
pečuje o dítě do tří let, po
případě do sedmi let věku, jde-li
o dítě těžce zdravotně postižené.
Tento zákon nahradil do té doby platný zákon
o mateřském příspěvku. Základním
účelem rodičovského příspěvku
je finanční podpora rodin, v nichž z důvodu
péče o malé dítě jeden z rodičů
s výjimkou povolené pracovní činnosti
nepatrného rozsahu není výdělečně
činný. V důsledku toho nastává
v rodině pokles příjmů, přičemž
tyto rodiny vzhledem k tomu, že se jedná zpravidla
o mladé lidi, mají také obecně nižší
příjmy. Vzhledem k poklesu reálné
hodnoty rodičovského příspěvku
při současném růstu průměrné
měsíční mzdy se navrhuje zvýšit
tuto dávku o 200 Kčs na 1100 Kčs měsíčně.
Návrh na zvýšení rodičovského
příspěvku vychází ze znění
paragrafu 15 zákona 382/90 Sb., který předpokládá
zvýšení dávky v případě
zvýšení mezd asi o pět procent. Tato
podmínka byla v uplynulém období splněna,
neboť průměrná měsíční
mzda v národním hospodářství
vzrostla v roce 1991 oproti roku 1990 o 16,4 procent. Zvýšení
rodičovského příspěvku se navrhuje
o 22 procent.
Poživatel rodičovského příspěvku
může být za určitých podmínek
při pobírání této dávky
výjimečně výdělečně
činný. Vedle případů, kdy je
rodič osamělý, jde dále o případ,
kdy příjem z výdělečné
činnosti nepřesáhne určitou hranici.
Limit výdělečné činnosti je
dán dvěma hodinami denně nebo výší
příjmu, tj. hrubý příjem z
výdělečné činnosti nesmí
být vyšší než 800 Kčs měsíčně.
Rozsah výdělečné činnosti je
takto omezen proto, aby nebyl mařen účel
dávky a jednalo se pouze o činnost malého
rozsahu neznemožňující v zásadě
celodenní osobní péči o dítě.
Vzhledem k růstu mezd se v předloženém
návrhu zákona navrhuje zvýšit též
hranici maximálně přípustného
příjmu z výdělečné činnosti
ze současných 800 Kčs na 900 Kčs měsíčně,
aby se rovněž zachovala relace přípustného
příjmu v době nabytí účinnosti
zákona.
Výdělečná činnost u osamělého
rodiče není nadále omezena s tím,
že o dítě v těchto případech
nemusí pečovat rodič osobně, ale může
zajistit péči jinou osobou. Nesmí však
dítě umístit v jeslích či jiném
obdobném zařízení.
Rodičovský příspěvek je v současné
době vyplácen v ČSFR zhruba 325 tisícům
osobám, z toho 198 tisícům v České
republice a 122 tisícům ve Slovenské republice.
Navrhované zvýšení této dávky
na 1100 Kčs si vyžádá z rozpočtu
republik ročně zhruba 768 milionů Kčs,
v České republice 475 milionů a ve Slovenské
republice 293 milionů Kčs. Protože zákon
nabyde účinnosti až od 1.4.1992, budou náklady
na zvýšení rodičovského příspěvku
v roce 1992 úměrně nižší.
Návrh výborů sociálních a kulturních
zvýšit částku rodičovského
příspěvku na 1200 Kčs je věcně
i rozpočtově přijatelný. Předloženým
návrhem zákona se kromě zvýšení
rodičovského příspěvku a hranice
povoleného příjmu pro nárok na dávky
se provádějí též některé
převážně legislativní úpravy.
Z věcných úprav je třeba upozornit
ještě na řešení situace, kdy je
v rodině více dětí. Navrhuje se ve
shodě s dosavadní praxí stanovit, že
v tomto případě náleží
rodičovský příspěvek jen jednomu
oprávněnému.
Návrh výborů sociálních a kulturních
na zvýšení částky povoleného
příjmu rodičů nemá ekonomické
důsledky. Rozšíření podmínek
pro výplatu rodičovského příspěvku
rodičům těžce zdravotně postižených
dětí i při návštěvě
běžných předškolních zařízení
má zanedbatelné ekonomické důsledky
a lze jej rovněž akceptovat. Půjde řádově
jen o desítky případů.
Realizace tohoto zákona pozitivně ovlivní
podmínky na trhu práce a částečně
přispěje ke zlepšení politiky mladých
rodin.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, prosím o přijetí tohoto zákona.
Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji ministru Millerovi.
Návrh byl přikázán výborům
sociálním a kulturním a ústavně
právním a výborům pro plán
a rozpočet obou sněmoven. Po projednání
ve výborech připravily písemný podklad
usnesení sněmoven, je to tisk 1312 - výbory
sociální a kulturní a pověřily
poslankyně Soňu Tarhoviskou a Olgu Pavúkovou
přednesením zpravodajských zpráv.
Prosím paní zpravodajkyně, aby se dohodly,
kdo začne jako první. Prosím, paní
poslankyně Tarhoviská.
Společná zpravodajkyně SL S. Tarhoviská:
Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
dovolte, abych po úvodním slovu pana ministra Millera
vás seznámila se stanovisky výborů,
které se zabývaly předlohou vládního
návrhu zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 392/1990 Sb. o rodičovském
příspěvku.
V České národní radě ústavně
právní výbor, rozpočtový a
kontrolní výbor a výbor pro sociální
politiku a zdravotnictví doporučily Federálnímu
shromáždění změnu a doplnění
zákona č. 382/1990 Sb. o rodičovském
příspěvku přijmout s jedinou připomínkou,
a to v § 7 odst. 1 zvýšit částku
900 Kčs na částku 1200 Kčs.
Podobně ve Federálním shromáždění
výbory pro plán a rozpočet navrhly změnu
§ 7 odstavce 1 zvýšení původní
částky na 1300 Kčs a v souladu s touto úpravou
v § 7 odstavec 2 částku 37 Kčs zvýšit
na 44 Kčs.
Sociální a kulturní výbory jako garanční
po dohodě s navrhovatelem doporučují Federálnímu
shromáždění nahradit částku
900 Kčs částkou 1200 Kčs a v §
7 odst. 2 částku 30 Kčs nahradit částkou
40 Kčs.
Shodně s výbory pro plán a rozpočet
a výbory sociální a kulturní obou
sněmoven vyjádřily k § 4 odst. 1 písm.
a) a navrhly částku 800 Kčs zvýšit
na částku 1000 Kčs.
Touto úpravou se navrhuje zvýšit maximální
přípustný měsíční
příjem z výdělečné činnosti
při zachování nároku na rodičovský
příspěvek.
Poslední navrhovaná úprava výborů
sociálních a kulturních se týká
§ 4 odst. 3 a rozšiřuje možnosti rodičů
těžce zdravotně postižených dětí
umísťovat tyto děti do předškolních
zařízení na dobu, která nepřevýší
4 hodiny, aniž by byli kráceni na rodičovském
příspěvku.
Datum účinnosti zákona, kterým se
mění a doplňuje zákon č. 382/1990
Sb. o rodičovském příspěvku
se navrhuje - jak máte uvedeno v tisku 1312 - 1.duben 1992.
Závěrem mi dovolte dodat, dámy a pánové,
že zákon o rodičovském příspěvku
ve smyslu článku 22 písm. e) ústavního
zákona o čs. federaci v platném znění
patří do působnosti ČSFR a tedy nic
snad nebrání tomu, aby jej sněmovny přijaly.
Za výbory sociální a kulturní doporučuji
zákon, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 382/1990 Sb. o rodičovském
příspěvku přijmout.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji paní
poslankyni Tarhoviské za její zprávu. Prosím
druhou zpravodajkyni, paní poslankyni Pavúkovou.
Společná zpravodajkyně výborů
SN Olga Pavúková: Vážený pán
predsedajúci, vážené panie poslankyne,
vážení páni poslanci, dovoľte,
aby som vás zoznámila s uznesením výborov
Slovenskej národnej rady, ktoré prerokovalo uvedenú
novelu zákona.
V Slovenskej národnej rade vládny návrh zákona,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon
č. 382/1990 Zb., o rodičovskom príspevku
- tlač Federálneho zhromaždenia ČSFR
č. 1189 prerokovali tieto výbory:
Národohospodársky a rozpočtový výbor
Slovenskej národnej rady na svojej 40. schôdzi dňa
11. 2. 1992 a výbor Slovenskej národnej rady pre
sociálnu politiku a sociálne vzťahy dňa
12. 2. 1992. Obidva výbory prijali zhodné uznesenia:
s vládnym návrhom novely zákona súhlasili
bez pripomienok a Federálnemu zhromaždeniu odporučili
jeho prijatie.
S uznesením garančných výborov sociálnych
a kultúrnych vás zoznámila pani spravodajkyňa
poslankyňa Tarhoviská. Ako spravodajkyňa
výboru sociálneho a kultúrneho Snemovne národov
odporučuje plénu Federálneho zhromaždeniu
vládny návrh novely zákona č. 382/1990
Zb., o rodičovskom príspevku prerokovať a prijať
v súlade s uznesením garančných výborov,
sociálnych a kultúrnych, Federálneho zhromaždenia
- tlač 1312. Ďakujem.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji paní
zpravodajkyni. Zahajuji rozpravu.
Prosím, kdo z poslanců a poslankyň se hlásí
do rozpravy k této věci. Pan poslanec Sedlák.
Poslanec SL J. Sedlák: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, chtěl bych vyslovit
stručné stanovisko Klubu levicových poslanců
KSČM. Předložený návrh novely
zákona o rodičovském příspěvku
reaguje na růst mezd i životních nákladů,
ke kterému došlo od účinnosti zákona
tj. 1. října 1990. Vládní návrh
ve svém původním znění předpokládá,
tak jak byl přednesen, zvýšení rodičovského
příspěvku o 200 Kčs měsíčně.
Je tedy možno konstatovat, že zvýšení
je přiměřené nárůstu
nominálních mezd za uplynulé období.
Praxe se však jeví poněkud jinak. Především
v zájmu zdravého vývoje dítěte
je žádoucí, aby rodič měl možnost
se svobodně rozhodnout, zda o dítě do tří
let věku bude pečovat. Navíc rozhodování
rodičů je v současné době komplikováno
rostoucí nezaměstnaností a řada mladých
rodičů už de fakto žádnou volbu
nemá. Přitom reálný pokles nominální
hodnoty příjmů v roce 1991 při neustále
se mírně zvyšující cenové
hladině potravin, služeb a potřeb základní
povahy nejvíce dopadá na občany s nejnižšími
příjmy na hlavu, a to je právě u mladých
rodin zvláště citelné.
Z tohoto hlediska se Klub levicových poslanců KSČM
domnívá, že rodičovský příspěvek
by měl být minimálně na úrovni
hranice sociální potřebnosti pro dospělou
osobu, což činí dnes již zmíněných
1200
Kčs. Náklady na toto zvýšení
o 100 Kčs proti vládnímu návrhu představují
podle rozpočtu z důvodové zprávy 384
miliónů korun za rok. Jsem rád, že pan
ministr Miller sdělil, že doporučení
gesčních výborů je z pohledu vlády
průchodné. Domnívám se, že toto
doporučení a zvýšení nákladů
vzhledem k potřebám zdravého vývoje
dětí má i své ekonomické opodstatnění,
neboť se vrátí ve snížení
nákladů v jiných oblastech.
V této situaci tedy Klub levicových poslanců
Komunistické strany Čech a Moravy v plném
rozsahu podporuje návrh výborů sociálních
a kulturních Sněmovny lidu a Sněmovny národů,
tak jak byl zpravodaji přednesen, a bude pro tento návrh
hlasovat. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Kdo se dále
hlásí do rozpravy? Pokud se nikdo nehlásí,
rozpravu končím. Ptám se pana ministra, přeje
si závěrečné slovo.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSFR P. Miller: Děkuji. Vážený
pane předsedající, vážené
poslankyně, vážení poslanci. Ono nejde
říci pouze, že vláda s něčím
souhlasí. Vláda k takovému souhlasu přistoupila
po bedlivém uvážení a po ekonomické
úvaze. Navrhovali jsme zvýšení rodičovského
příspěvku na 1.100 Kčs a Federální
shromáždění doporučuje 1.200
Kčs. S tím souhlasíme a jako důvod
uvádím, že průměrná mzda
v roce 1991 vzrostla oproti roku 1990 o 16 %. Při naplnění
směrného růstu mzdy v roce 1992 lze očekávat
vzrůst průměrné mzdy o 10 %, celkově
tedy za oba dva roky o 27 %. Zvýšení rodičovského
příspěvku na 1.200 Kčs znamená
nárůst této dávky o 33 %. Je tedy
rychlejší než lze očekávat u mezd.
To vyšší zvýšení by změnilo
i původní relaci mezi výší rodičovského
příspěvku a mzdy v roce 1990, kdy tato dávka
byla zavedena, tudíž vyšší bychom
už těžko mohli přijmout. Ještě
připomínám, že k rodičovskému
příspěvku se nadále vyplácí
státní vyrovnávací příspěvek
ve výši 140 Kčs a každé zvýšení
rodičovského příspěvku, jak
už uvedl pan poslanec Sedlák, znamená celkové
zvýšení ročních nákladů
o 380 miliónů korun. Děkuji.