Středa 4. března 1992

Společná zpravodajka výborů SN E. Bellušová: Vážený pán predsedajúci, vážené dámy a páni, milí hostia! Dovoľte mi, aby som vás zoznámila so stanoviskom garančného výboru, výboru sociálneho a kultúrneho Snemovne ľudu a Snemovne národov k vládnemu návrhu, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1973 Zb., o pestúnskej starostlivosti v znení zákona č. 58/84 Zb. - tlač 1161.

Predložený návrh zákona vychádza z prijatého uznesenia vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky zo 7. februára 1991 o záchrannej sociálnej sieti. Členovia nášho výboru podrobne rozoberali uvedený vládny návrh a zvažovali možnosti navrhované členmi humanitnej komisie, ktorá pracuje pri výbore sociálnom a kultúrnom. Na pracovnej porade vedenej predsedkyňou komisie pani dr. poslankyňou Nazary sme sa ako spravodajkyne zúčastnili rokovania za účasti zástupcov navrhovateľa, zástupcov Najvyššieho súdu ČSFR, členky humanitnej komisie výboru sociálneho a kultúrneho pani dr. Vodičkovej a dr. Poncovej, právnej konzultantky legislatívneho odboru Kancelárie Federálneho zhromaždenia.

Prijaté boli len tie navrhované zmeny, s ktorými všetci prítomní vyslovili súhlas. V tlači 1310 sú zapracované všetky zmeny vrátane zmien navrhovaných výbormi pre plán a rozpočet a výbormi ústavnoprávnymi Federálneho zhromaždenia.

O návrhoch Slovenskej národnej rady a Českej národnej rady vás bude informovať pani poslankyňa Drešerová, spravodajkyňa Snemovne ľudu. Tu však je potrebné pripomenúť, že zmeny navrhované výborom pre sociálnu politiku, zdravotníctvo a sociálne vzťahy Slovenskej národnej rady na zvýšenie príspevku v bode 4 § 6 ods. 1 sú neprimerané, pretože doterajšia úprava rozoznávala len dve kategórie, tak, ako to už povedal pán minister Miller a to 750,- Kčs na dieťa do 10 rokov a 850,- Kčs mesačne pri deťoch starších.

Terajšia navrhovaná úprava je rozdelená na štyri vekové kategórie a to do 6 rokov, od 6 do 10, od 10 do 15 a od 16 do 26 rokov a príspevok za kalendárny mesiac je odstupňovaný od 800,- do 1200,- Kčs.

Z toho vyplýva, že hlavným zmyslom navrhovanej úpravy je v súvislosti s rastom životných nákladov zvýšiť príspevok na úhradu potrieb dieťaťa v pestúnskej starostlivosti, podľa veku dieťaťa zabezpečiť možnosť zverenia dieťaťa do pestúnskej starostivosti budúceho pestúna ešte pred právoplatným rozhodnutím súdu.

Dôvodom navrhovanej zmeny bude to, že v praxi dochádza k prípadom, kedy je v záujme dieťaťa, aby návrh na začatie súdneho konania bol podaný neskôr, než v stanovenej dobe troch mesiacov.

Ďalším dôvodom je tá skutočnosť, že súbežne prebieha súdne konanie o zbavení rodičovských práv, ktoré trvá niekedy aj niekoľko mesiacov, čo je v neprospech dieťaťa, ktoré po celú tú dobu musí byť v ústave.

Zvlášť dôležité je to pri starších deťoch a deťoch výchovne ťažšie zvládnuteľných, kedy môže dochádzať k ťažšej adaptácii dieťaťa v rodine pestúna. Preto mi dovoľte, aby som v záujme detí vhodných k zvereniu do pestúnskej starostlivosti ako aj za deti, ktoré v pestúnskej starostlivosti vyrastajú, odporučila vám prijatie predloženého vládneho zákona, ktorým sa mení a dopĺňa znenie zákona č. 50/1973 Zb., o pestúnskej starostlivosti a v znení zákona 58/1984 Zb. - tlač 1161 vrátane zmien na uznesenie návrhu výborov sociálnych a kultúrnych Snemovne ľudu a Snemovne národov - tlač 1310, v ktorej navrhované úpravy sú vytlačené tmavšími písmenami a zároveň sú aj podtrhnuté.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji paní poslankyni Bellušové, prosím paní poslankyni Drešerovou o její zpravodajskou zprávu.

Společná zpravodajka výborů SL D. Drešerová: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych zprávu své kolegyně doplnila stanovisky jednotlivých národních a rad a zprávou o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona ve Federálním shromáždění.

Česká národní rada ve společné zprávě výboru ústavně právního, výboru pro sociální politiku a zdravotnictví a výboru církevního a humanitárního sdělila, že tyto výbory doporučují, aby sněmovny Federálního shromáždění vyslovily s předloženým vládním návrhem souhlas bez připomínek. Současně poukazují na naléhavou potřebu novelizace zákona o rodině.

Výbory Slovenské národní rady projednaly vládní návrh novely zákona o pěstounské péči, přičemž výbor národohospodářský a rozpočtový souhlasil s vládním návrhem bez připomínek a doporučil federálnímu ministerstvu práce a sociálních věcí novelizovat vyhlášku 151/88 Sbírky v oblasti maximálních příjmů prarodičů, kde je možné ještě pobírat odměnu za pěstounskou péči s cílem jejího zvýšení.

Výbor SNR pro státní správu a územní samosprávu souhlasil s vládním návrhem zákona bez připomínek a rovněž jej doporučil sněmovnám Federálního shromáždění ke schválení.

Výbor ústavně právní SNR a výbor pro sociální politiku, zdravotnictví a sociální vztahy doporučily zvýšení některých dávek tohoto zákona, ale z důvodů, které uvedl pan ministr Miller v úvodním slově, vláda ani garanční výbory zvýšení částek nedoporučují.

Ve Federálním shromáždění projednal návrh zákona výbor ústavně právní, který tento zákon doporučuje bez připomínek. Výbory pro plán a rozpočet měly dvě změny. Jedna byla akceptována garančním výborem. Druhá se týkala paragrafu 21 b) vládního návrhu, kde tyto výbory doporučují místo slova "s přihlédnutím" dát slovo "přiměřeně". Po konzultaci s legislativci garanční výbory tuto změnu nedoporučují, protože tato dikce je mnohem přísnější a bylo by nutné vymezit, kdo určí přiměřenost, kdy je třeba změnit jednotlivé dávky.

Tolik k projednávání zákona ve Federálním shromáždění. Já jako zpravodajka Sněmovny lidu doporučuji zákon č.50/1973 Sb., o pěstounské péči ve znění zákona č.58/1984 projednat a schválit ve Federálním shromáždění.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Zahajuji rozpravu. Ptám se poslanců a poslankyň, kdo si přeje slovo k projednávané problematice. Slovo má paní poslankyně Hlávková.

Poslankyně Sněmovny národů S. Hlávková: Vážený pán predsedajúci, vážené dámy a páni, nemám žiadne pripomienky ani pozmeňujúce návrhy, ale rada by som toto plénum upozornila, že pred časom sme prijímali dohodu o právach dieťaťa. Táto dohoda sa podľa môjho názoru nijako neodrazila v žiadnom zákone tak evidentne, ako práve v tomto zákona, pretože veľkým kladom je navrhovaná zmena v § 15 ods. 4 a 5. Zákon č. 50/73 Zb. neumožňoval pobyt dieťaťa v rodine budúceho pestúna, čím sa malo zabrániť akýmsi traumatizujúcim účinkom v prípade, že by došlo k zmene a pestún by sa rozhodol do pestúnskej starostlivosti dieťa neprijímať. Ja si myslím, že tento návrh je oveľa humánnejší, pretože dovoľuje, aby dieťa bolo zverené do osobnej starostlivosti pestúna ešte pred rozhodnutím súdu. Dieťa svojím postojom, či sa dokáže adaptovať, alebo tým, či si vytvorí určité citové puto k pestúnovi, samo dokáže za tie tri mesiace prejaviť, či chce, alebo nechce v tejto rodine žiť, či sú tam optimálne podmienky pre jeho ďalší život.

Nepozerám sa na finančné čiastky, ale pán minister Miller zdôvodnil, že sa s tým v rozpočte počíta. Myslím, že tento zákon je nesmierne dôležitý práve vyššie zmieneným bodom. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji paní poslankyni. Kdo si ještě přeje slovo v rozpravě? Dávám slovo panu poslanci Hubálkovi.

Poslanec SL B. Hubálek: Jen stručně. Mnozí naši spoluobčané si myslí, že jen my tady vytváříme zákony. Já jsem se trochu účastnil jednání k zákonu o pěstounské péči a chtěl bych zdůraznit pro naše sdělovací prostředky, že by lidé měli vědět, že velký podíl na iniciaci a dohotovení tohoto zákona má ne poslanec, ale prokurátorka JUDr. Vodičková, která už tady byla citována. Chtěl bych, aby takto občané chápali demokracii, že stát není státem prezidenta, vlády nebo poslanců, ale je to stát nás všech a pokud své názory a svou píli budeme dávat dohromady, bude nám daleko lépe. Proto ještě jednou děkuji paní doktorce Vodičkové a všem, kteří se zúčastnili tvorby zákona. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu poslanci Hubálkovi. Kdo se ještě hlásí do rozpravy? Nikdo. Rozpravu končím. Ptám se pana ministra, přeje-li si závěrečné slovo. (Nepřeje.) Paní zpravodajkyně? (Nepřejí.) Děkuji oběma zpravodajkám.

Pan ministr Miller přednese nyní úvodní zprávu ke třetímu návrhu zákona, který má dnes odůvodňovat, a to je:

9.

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon 382/90 Sb., o rodičovském příspěvku (tisk 1189) a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 1312).

Ministr práce a sociálních věcí P. Miller: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení poslanci, návrh novely zákona o rodičovském příspěvku byl zpracován na základě usnesení vlády České a Slovenské Federativní Republiky o záchranné sociální síti, která předkládá návrh k udržení reálné hodnoty sociálních dávek. Předložený návrh představuje dílčí novelu uvedeného zákona.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi malou rekapitulaci. Na základě zákona 382/90 Sb., o rodičovském příspěvku je rodičovský příspěvek vyplácen ve výši 900 Kčs měsíčně rodiči, který celodenně osobně řádně pečuje o dítě do tří let, po případě do sedmi let věku, jde-li o dítě těžce zdravotně postižené. Tento zákon nahradil do té doby platný zákon o mateřském příspěvku. Základním účelem rodičovského příspěvku je finanční podpora rodin, v nichž z důvodu péče o malé dítě jeden z rodičů s výjimkou povolené pracovní činnosti nepatrného rozsahu není výdělečně činný. V důsledku toho nastává v rodině pokles příjmů, přičemž tyto rodiny vzhledem k tomu, že se jedná zpravidla o mladé lidi, mají také obecně nižší příjmy. Vzhledem k poklesu reálné hodnoty rodičovského příspěvku při současném růstu průměrné měsíční mzdy se navrhuje zvýšit tuto dávku o 200 Kčs na 1100 Kčs měsíčně. Návrh na zvýšení rodičovského příspěvku vychází ze znění paragrafu 15 zákona 382/90 Sb., který předpokládá zvýšení dávky v případě zvýšení mezd asi o pět procent. Tato podmínka byla v uplynulém období splněna, neboť průměrná měsíční mzda v národním hospodářství vzrostla v roce 1991 oproti roku 1990 o 16,4 procent. Zvýšení rodičovského příspěvku se navrhuje o 22 procent.

Poživatel rodičovského příspěvku může být za určitých podmínek při pobírání této dávky výjimečně výdělečně činný. Vedle případů, kdy je rodič osamělý, jde dále o případ, kdy příjem z výdělečné činnosti nepřesáhne určitou hranici. Limit výdělečné činnosti je dán dvěma hodinami denně nebo výší příjmu, tj. hrubý příjem z výdělečné činnosti nesmí být vyšší než 800 Kčs měsíčně. Rozsah výdělečné činnosti je takto omezen proto, aby nebyl mařen účel dávky a jednalo se pouze o činnost malého rozsahu neznemožňující v zásadě celodenní osobní péči o dítě.

Vzhledem k růstu mezd se v předloženém návrhu zákona navrhuje zvýšit též hranici maximálně přípustného příjmu z výdělečné činnosti ze současných 800 Kčs na 900 Kčs měsíčně, aby se rovněž zachovala relace přípustného příjmu v době nabytí účinnosti zákona.

Výdělečná činnost u osamělého rodiče není nadále omezena s tím, že o dítě v těchto případech nemusí pečovat rodič osobně, ale může zajistit péči jinou osobou. Nesmí však dítě umístit v jeslích či jiném obdobném zařízení.

Rodičovský příspěvek je v současné době vyplácen v ČSFR zhruba 325 tisícům osobám, z toho 198 tisícům v České republice a 122 tisícům ve Slovenské republice. Navrhované zvýšení této dávky na 1100 Kčs si vyžádá z rozpočtu republik ročně zhruba 768 milionů Kčs, v České republice 475 milionů a ve Slovenské republice 293 milionů Kčs. Protože zákon nabyde účinnosti až od 1.4.1992, budou náklady na zvýšení rodičovského příspěvku v roce 1992 úměrně nižší.

Návrh výborů sociálních a kulturních zvýšit částku rodičovského příspěvku na 1200 Kčs je věcně i rozpočtově přijatelný. Předloženým návrhem zákona se kromě zvýšení rodičovského příspěvku a hranice povoleného příjmu pro nárok na dávky se provádějí též některé převážně legislativní úpravy.

Z věcných úprav je třeba upozornit ještě na řešení situace, kdy je v rodině více dětí. Navrhuje se ve shodě s dosavadní praxí stanovit, že v tomto případě náleží rodičovský příspěvek jen jednomu oprávněnému.

Návrh výborů sociálních a kulturních na zvýšení částky povoleného příjmu rodičů nemá ekonomické důsledky. Rozšíření podmínek pro výplatu rodičovského příspěvku rodičům těžce zdravotně postižených dětí i při návštěvě běžných předškolních zařízení má zanedbatelné ekonomické důsledky a lze jej rovněž akceptovat. Půjde řádově jen o desítky případů.

Realizace tohoto zákona pozitivně ovlivní podmínky na trhu práce a částečně přispěje ke zlepšení politiky mladých rodin.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, prosím o přijetí tohoto zákona. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji ministru Millerovi. Návrh byl přikázán výborům sociálním a kulturním a ústavně právním a výborům pro plán a rozpočet obou sněmoven. Po projednání ve výborech připravily písemný podklad usnesení sněmoven, je to tisk 1312 - výbory sociální a kulturní a pověřily poslankyně Soňu Tarhoviskou a Olgu Pavúkovou přednesením zpravodajských zpráv. Prosím paní zpravodajkyně, aby se dohodly, kdo začne jako první. Prosím, paní poslankyně Tarhoviská.

Společná zpravodajkyně SL S. Tarhoviská: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, dovolte, abych po úvodním slovu pana ministra Millera vás seznámila se stanovisky výborů, které se zabývaly předlohou vládního návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 392/1990 Sb. o rodičovském příspěvku.

V České národní radě ústavně právní výbor, rozpočtový a kontrolní výbor a výbor pro sociální politiku a zdravotnictví doporučily Federálnímu shromáždění změnu a doplnění zákona č. 382/1990 Sb. o rodičovském příspěvku přijmout s jedinou připomínkou, a to v § 7 odst. 1 zvýšit částku 900 Kčs na částku 1200 Kčs.

Podobně ve Federálním shromáždění výbory pro plán a rozpočet navrhly změnu § 7 odstavce 1 zvýšení původní částky na 1300 Kčs a v souladu s touto úpravou v § 7 odstavec 2 částku 37 Kčs zvýšit na 44 Kčs.

Sociální a kulturní výbory jako garanční po dohodě s navrhovatelem doporučují Federálnímu shromáždění nahradit částku 900 Kčs částkou 1200 Kčs a v § 7 odst. 2 částku 30 Kčs nahradit částkou 40 Kčs.

Shodně s výbory pro plán a rozpočet a výbory sociální a kulturní obou sněmoven vyjádřily k § 4 odst. 1 písm. a) a navrhly částku 800 Kčs zvýšit na částku 1000 Kčs.

Touto úpravou se navrhuje zvýšit maximální přípustný měsíční příjem z výdělečné činnosti při zachování nároku na rodičovský příspěvek.

Poslední navrhovaná úprava výborů sociálních a kulturních se týká § 4 odst. 3 a rozšiřuje možnosti rodičů těžce zdravotně postižených dětí umísťovat tyto děti do předškolních zařízení na dobu, která nepřevýší 4 hodiny, aniž by byli kráceni na rodičovském příspěvku.

Datum účinnosti zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 382/1990 Sb. o rodičovském příspěvku se navrhuje - jak máte uvedeno v tisku 1312 - 1.duben 1992.

Závěrem mi dovolte dodat, dámy a pánové, že zákon o rodičovském příspěvku ve smyslu článku 22 písm. e) ústavního zákona o čs. federaci v platném znění patří do působnosti ČSFR a tedy nic snad nebrání tomu, aby jej sněmovny přijaly.

Za výbory sociální a kulturní doporučuji zákon, kterým se mění a doplňuje zákon č. 382/1990 Sb. o rodičovském příspěvku přijmout.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji paní poslankyni Tarhoviské za její zprávu. Prosím druhou zpravodajkyni, paní poslankyni Pavúkovou.

Společná zpravodajkyně výborů SN Olga Pavúková: Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte, aby som vás zoznámila s uznesením výborov Slovenskej národnej rady, ktoré prerokovalo uvedenú novelu zákona.

V Slovenskej národnej rade vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 382/1990 Zb., o rodičovskom príspevku - tlač Federálneho zhromaždenia ČSFR č. 1189 prerokovali tieto výbory:

Národohospodársky a rozpočtový výbor Slovenskej národnej rady na svojej 40. schôdzi dňa 11. 2. 1992 a výbor Slovenskej národnej rady pre sociálnu politiku a sociálne vzťahy dňa 12. 2. 1992. Obidva výbory prijali zhodné uznesenia: s vládnym návrhom novely zákona súhlasili bez pripomienok a Federálnemu zhromaždeniu odporučili jeho prijatie.

S uznesením garančných výborov sociálnych a kultúrnych vás zoznámila pani spravodajkyňa poslankyňa Tarhoviská. Ako spravodajkyňa výboru sociálneho a kultúrneho Snemovne národov odporučuje plénu Federálneho zhromaždeniu vládny návrh novely zákona č. 382/1990 Zb., o rodičovskom príspevku prerokovať a prijať v súlade s uznesením garančných výborov, sociálnych a kultúrnych, Federálneho zhromaždenia - tlač 1312. Ďakujem.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji paní zpravodajkyni. Zahajuji rozpravu.

Prosím, kdo z poslanců a poslankyň se hlásí do rozpravy k této věci. Pan poslanec Sedlák.

Poslanec SL J. Sedlák: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, chtěl bych vyslovit stručné stanovisko Klubu levicových poslanců KSČM. Předložený návrh novely zákona o rodičovském příspěvku reaguje na růst mezd i životních nákladů, ke kterému došlo od účinnosti zákona tj. 1. října 1990. Vládní návrh ve svém původním znění předpokládá, tak jak byl přednesen, zvýšení rodičovského příspěvku o 200 Kčs měsíčně. Je tedy možno konstatovat, že zvýšení je přiměřené nárůstu nominálních mezd za uplynulé období. Praxe se však jeví poněkud jinak. Především v zájmu zdravého vývoje dítěte je žádoucí, aby rodič měl možnost se svobodně rozhodnout, zda o dítě do tří let věku bude pečovat. Navíc rozhodování rodičů je v současné době komplikováno rostoucí nezaměstnaností a řada mladých rodičů už de fakto žádnou volbu nemá. Přitom reálný pokles nominální hodnoty příjmů v roce 1991 při neustále se mírně zvyšující cenové hladině potravin, služeb a potřeb základní povahy nejvíce dopadá na občany s nejnižšími příjmy na hlavu, a to je právě u mladých rodin zvláště citelné.

Z tohoto hlediska se Klub levicových poslanců KSČM domnívá, že rodičovský příspěvek by měl být minimálně na úrovni hranice sociální potřebnosti pro dospělou osobu, což činí dnes již zmíněných 1200

Kčs. Náklady na toto zvýšení o 100 Kčs proti vládnímu návrhu představují podle rozpočtu z důvodové zprávy 384 miliónů korun za rok. Jsem rád, že pan ministr Miller sdělil, že doporučení gesčních výborů je z pohledu vlády průchodné. Domnívám se, že toto doporučení a zvýšení nákladů vzhledem k potřebám zdravého vývoje dětí má i své ekonomické opodstatnění, neboť se vrátí ve snížení nákladů v jiných oblastech.

V této situaci tedy Klub levicových poslanců Komunistické strany Čech a Moravy v plném rozsahu podporuje návrh výborů sociálních a kulturních Sněmovny lidu a Sněmovny národů, tak jak byl zpravodaji přednesen, a bude pro tento návrh hlasovat. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Kdo se dále hlásí do rozpravy? Pokud se nikdo nehlásí, rozpravu končím. Ptám se pana ministra, přeje si závěrečné slovo.

Ministr práce a sociálních věcí ČSFR P. Miller: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci. Ono nejde říci pouze, že vláda s něčím souhlasí. Vláda k takovému souhlasu přistoupila po bedlivém uvážení a po ekonomické úvaze. Navrhovali jsme zvýšení rodičovského příspěvku na 1.100 Kčs a Federální shromáždění doporučuje 1.200 Kčs. S tím souhlasíme a jako důvod uvádím, že průměrná mzda v roce 1991 vzrostla oproti roku 1990 o 16 %. Při naplnění směrného růstu mzdy v roce 1992 lze očekávat vzrůst průměrné mzdy o 10 %, celkově tedy za oba dva roky o 27 %. Zvýšení rodičovského příspěvku na 1.200 Kčs znamená nárůst této dávky o 33 %. Je tedy rychlejší než lze očekávat u mezd. To vyšší zvýšení by změnilo i původní relaci mezi výší rodičovského příspěvku a mzdy v roce 1990, kdy tato dávka byla zavedena, tudíž vyšší bychom už těžko mohli přijmout. Ještě připomínám, že k rodičovskému příspěvku se nadále vyplácí státní vyrovnávací příspěvek ve výši 140 Kčs a každé zvýšení rodičovského příspěvku, jak už uvedl pan poslanec Sedlák, znamená celkové zvýšení ročních nákladů o 380 miliónů korun. Děkuji.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP