Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu ministrovi.
Přejí si paní zpravodajkyně se ještě
vyjádřit. Děkuji. Paní poslankyně
a páni poslanci, pokud se zdržujete mimo jednací
síň, prosím, abyste se vrátili, budeme
hlasovat o třech zákonech ze sociální
oblasti.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci. Budeme jako o prvním návrhu zákona
hlasovat o vládním návrhu zákona o
cestovních náhradách, tisk 1086 a o návrhu
usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů
tisk 1313.
Konstatuji, že obě sněmovny jsou usnášení
schopné. V české části Sněmovny
národů je přítomno padesát
šest poslanců, ve slovenské padesát
tři, ve Sněmovně lidu sto sedm poslanců.
Při hlasování o tomto zákoně
platí zákaz majorizace.
K tomuto návrhu byl podán jeden pozměňující
návrh pana poslance Tahyho, který se týká
§ 5 odstavec 1, kde pan poslanec Tahy navrhuje zvýšení
uvedených dávek o 50 %. Stanoviska ministra práce
a sociálních věcí je negativní,
stanovisko zpravodajů - prosím, aby zpravodajové,
pokud mají stanovisko, ho uvedli. Pan poslanec Sedlák.
Poslanec SL J. Sedlák: Já jsem v té své
první reakci už částečně
reagoval. Gesční výbory sociální
a kulturní Sněmovny lidu a Sněmovny národů
posuzovaly tento vlastně pozměňovací
návrh, který byl uveden ve stanovisku výboru
Slovenské národní rady a nedoporučily
přijetí této úpravy. Proto jenom stanovisko
obou našich gesčních výborů potvrzuji,
to znamená nedoporučení této úpravy
a doporučuji, aby sněmovny rozhodly hlasováním.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Pan poslanec Vincze.
Společný zpravodaj výborů SN D. Vincze:
Stotožňujem sa s pánom poslancom Sedlákom.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Žádal jsem o
toto stanovisko zpravodajů vzhledem k tomu, že značná
část poslanců nebyla v době, kdy zpravodajové
podávali svou zprávu a vyjadřovali se k návrhu,
v jednací síni.
Budeme tedy hlasovat. Návrh je jasný. Jde o pozměňující
návrh vztahující se k § 5 odst. 1 -
zvýšit uvedené dávky o 50 %.
(Hlasování: 10.20)
Kdo z poslanců je pro uvedený pozměňující
návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko!
(SN-ČR 21, SN-SR 27, SL 40) Děkuji.
Kdo je proti? (SN-ČR 11, SN-SR 1, SL 23) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? (SN-ČR 24,
SN-SR 22, SL 44) Děkuji.
V české části Sněmovny národů
dvacet jedna pro, jedenáct proti, dvacet čtyři
se zdrželo, ve slovenské části Sněmovny
národů dvacet sedm pro, jeden proti, dvacet dva
se zdrželo, ve Sněmovně lidu čtyřicet
pro, dvacet tři proti, čtyřicet čtyři
se zdrželo.
Sněmovny návrh nepřijaly.
Nyní budeme hlasovat o návrhu zákona jako
celku.
(Hlasování: 10.21)
Kdo souhlasí s návrhem zákona, jak je uveden
v parlamentním tisku 1086 a v usnesení tisk 1313
podle doporučení sněmovních zpravodajů,
nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (SN-ČR
57, SN SR-53, SL - 109) Děkuji.
Kdo je proti? (SN-ČR 0, SN-SR 1, SL 1) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? (SN-ČR 0, SN-SR
0, SL 1) Děkuji. V české části
Sněmovny národů padesát sedm pro,
nikdo proti, nikdo se nezdržel, ve slovenské části
Sněmovny národů padesát tři
pro, jeden proti, nikdo se nezdržel, ve Sněmovně
lidu sto devět pro, jeden proti, jeden se zdržel.
Obě sněmovny souhlasným usnesení tento
návrh zákona přijaly.
(Poznámka redakce: usnesení FS č.300, SN
č.480, SL č.463)
Nyní budeme hlasovat o vládním návrhu
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č.50/1973 Sb., o pěstounské
péči, ve znění zákona č.58/1984
Sb., tisk 1161 a návrh usnesení Sněmovny
lidu a Sněmovny národů tisk 1310. Ještě
před hlasováním má slovo zpravodajka
Sněmovny národů paní poslankyně
Bellušová.
Společná zpravodajka výborů SN E.
Bellušová: Vážení prítomní,
pokiaľ dovolíte, najskôr sa vám ospravedlním,
že som nereagovala na vystúpenie pána poslanca
Hubálka, tak to teraz týmto robím. Dovoľte
mi vysvetlenie, o ktorom hovoril.
Pán poslanec Hubálek požadoval, aby pani dr.
Vodičková bola braná do úvahy ako
iniciátorka tohto návrhu. Prosím, nie je
tomu tak. Predkladaný návrh je vládnym návrhom
a doplnkom zákona č. 50/1973 Zb. o pestúnskej
starostlivosti v znení zákona 58/1984. Pretože
som členkou humanitnej komisie, osobne som hovorila s pani
dr. Vodičkovou a preberalala som jej jednotlivé
návrhy. Došli sme k záveru, že návrhy,
ktoré chce uplatniť pani dr. Vodičková
ako členka tejto humanitnej komisie, sa dotýkajú
zákona o rodine a je možné o nich hovoriť,
konzultovať a uplatniť ich, až budeme prerokovávať
zákon o rodine.
Toto vystúpenie som chcel uviesť na správnu
mieru a dúfam, že to pán poslanec Hubálek
takto pochopí. Ďakujem.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Budeme hlasovat.
K tomuto návrhu nebyly žádné pozměňující
návrhy, čili hlasujeme hned o vládním
návrhu zákona, který jsem zde uvedl. Je to
tisk 1161 a návrh usnesení tisk 1310. Budeme hlasovat.
(Hlasování: 10.24)
Kdo z poslanců souhlasí s uvedeným návrhem,
nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (SN-ČR
57, SN-SR 55, SL 111) Děkuji.
Kdo je proti? (SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? (SN-ČR 0, SN-SR
0, SL 0) Děkuji. V české části
Sněmovny národů padesát sedm pro,
nikdo proti, nikdo se nezdržel, ve slovenské části
Sněmovny národů padesát pět
pro, nikdo proti, nikdo se nezdržel, ve Sněmovně
lidu sto jedenáct pro, nikdo proti, nikdo se nezdržel.
Zákon byl schválen.
Konstatuji a nepřekračuji snad své právo
předsedajícího, když myslím,
že parlament potvrdil, že není ještě
zablokován, pokud jde o schopnost usnášení.
(Potlesk.)
(Poznámka redakce: usnesení FS č.292, SN
č.472, SL č.455)
Nyní budeme hlasovat o třetím návrhu
zákona.
Je to vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.382/1990
Sb., o rodičovském příspěvku,
tisk 1189 a návrh usnesení Sněmovny lidu
a Sněmovny národů tisk 1312. Rovněž
k tomuto návrhu nebyly žádné pozměňující
a doplňující návrhy, čili budeme
hlasovat o návrhu ve znění zpravodajské
zprávy, jak je uveden v tisku 1312.
Obě sněmovny jsou usnášení schopné.
(Hlasování: 10.26)
Kdo je pro uvedený návrh zákona, nechť
zvedne ruku a stiskne tlačítko! (SN-ČR 58,
SN-SR 54, SL 110) Děkuji.
Kdo je proti? (SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? (SN-ČR 0, SN-SR
0, SL 0) Děkuji. Konstatuji výsledky hlasování.
V české části Sněmovny národů
padesát osm pro, nikdo proti, nikdo se nezdržel, ve
slovenské části Sněmovny národů
padesát čtyři pro, nikdo proti, nikdo se
nezdržel, ve Sněmovně lidu sto deset pro, nikdo
proti, nikdo se nezdržel.
Obě sněmovny i tento návrh zákona
schválily.
(Poznámka redakce: usnesení FS č.291, SN
č.471, SL č.454)
Děkuji panu ministrovi, děkuji všem zpravodajům.
Tyto tři body jednání máme ukončeny.
Budeme pokračovat dalším bodem, kterým
je:
Volba členů Federální rady pro rozhlasové
a televizní vysílání.
K tomu jste dostali stanovisko výborů sociálních
a kulturních Sněmovny lidu a Sněmovny národů
k návrhům kandidátů na funkce členů
Federální rady pro rozhlasové a televizní
vysílání - tisk 1340. Konstatuji, že
toto hlasování se musí odehrát ve
dvou kolech, protože v první fázi jde o to,
aby Federální shromáždění
zvolilo členy této Federální rady.
Jako druhé kolo hlasování potom bude úkol
zvolit předsedu a místopředsedu Federální
rady, ale to můžeme udělat, až zvolíme
příslušné členy Federální
rady.
Jako první promluví k této věci místopředseda
federální vlády pan Jozef Mikloško.
Uděluji mu slovo.
Místopředseda vlády ČSFR J. Mikloško:
Vážený pán predsedajúci, vážené
panie poslankyne, vážení páni poslanci!
Moje úvodné slovo bude stručné a dotkne
sa len niektorých faktov, ktoré súvisia s
už schváleným zákonom o rozhlasovom
a televíznom vysielaní a z toho vyplývajúcich
záverov pre voľbu Federálnej rady.
Na základe zákona č. 468/1991 Zb. o vykonávaní
rozhlasového a televízneho vysielania sa Federálnemu
zhromaždeniu predkladajú návrhy kandidátov
na funkcie členov Federálnej rady pre rozhlasové
a televízne vysielanie, vrátane spôsobu voľby
predsedu a podpredsedu Federálnej rady. Zákon č.
468 určil zloženie členov Federálnej
rady so zdôraznením princípu zastúpenia
občanov Českej aj Slovenskej republiky. Po troch
členoch Federálnej rady volila Česká
národná rada a troch členov Slovenská
národná rada. Za Českú národnú
radu boli zvolení páni Jakobec, Lindauer a Vaněček,
za Slovenskú národnú radu páni Bartko,
Luther a Slobodník.
Federálne zhromaždenie má dnes zvoliť
posledných troch členov, predsedu a podpredsedu
Federálnej rady.
Voľba členov Federálnej rady umožní
faktickú realizáciu veľkých častí
ustanovenia zákona. Zákon predpokladá rozsiahle
kompetencie Federálnej rady, ako napríklad podiel
na tvorbe zásad štátnej politiky vo vzťahu
k vysielaniu a koncepcii jeho rozvoja, podiel na vypracovaní
plánov využitia kmitočtov pre rozhlasové
a televízne vysielanie, udeľovanie a odoberanie celoplošných
licencií súkromným prevádzkárom
vysielania, kontrolné povinnosti aj príslušné
sankcie.
Je zrejmé, že takéto kompetencie Federálnej
rady si od ich členov vyžadujú vysoké
odborné, ale aj morálne predpoklady. Žiadúce
sú aj skúsenosti z činnosti rozhlasového
a televízneho vysielania a s ohľadom na predpokladané
pracovné vypätie členov rady aj určité
časové a fyzické dispozície. Predpokladá
sa, že v súlade s uznesením § 18 ods.
2 zákona č. 468/91 náleží za
túto činnosť členom Federálnej
rady aj odmena, ktorá sa rovnako ako ďalšie podrobnosti
o činnosti rady stanoví v jej štatúte.
V záujme posilnenia nezávislosti a nestraníckosti
federálnej rady zákon č. 468 predpokladá
financovanie tejto rady z rozpočtu Federálneho zhromaždenia.
Činnosť Federálnej rady by mala byť založená
na princípe dôslednej kontroly, rozhodnutia verejnosti,
vysokej odbornosti v súčinnosti s príslušnými
republikovými orgánmi a v neposlednom rade nezávislosti,
nestrannosti a vysokej objektivite. Toľko do úvodu.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Věcí se zabývaly
výbory sociální a kulturní. Zpracovaly
k tomu stanovisko 1340, 1342 a pověřily své
členy - poslance Ivana Mynáře a Pavla Dostála
výkladem těchto parlamentních tisků.
Prosím zpravodaje, aby zaujali svá místa
u zpravodajských stolů. Nevím, na jakém
pořadí se dohodli, kdo ze zpravodajů bude
hovořit nejprve.
Pan poslanec Dostál má slovo jako první.
Společný zpravodaj výborů SN P. Dostál:
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, vážení
hosté, jsem rád, že budeme v parlamentu konečně
volit federální radu pro rozhlasové a televizní
vysílání, aby tak byl opravdu dán
základ pluralitnímu systému našich masmedií.
K podpoře zájmu veřejnosti na uskutečňování
svobody projevu a práva na informace se zřizuje
federální rada pro rozhlasové a televizní
vysílání (tolik citace z § 16 zákona
o provozování rozhlasového a televizního
vysílání, který jsme přijali
30. října 1991).
Na základě tohoto zákona oslovil předseda
Federálního shromáždění
politické strany, společenské organizace,
vysoké školy, umělecké svazy a další
instituce s požadavkem, aby navrhly kandidáty na členy
této federální rady. Delegovaní kandidáti
byli potom pozváni do kulturních a sociálních
výborů SL a SN za účelem zjištění,
zda jejich kandidatura není v rozporu s § 18 citovaného
zákona odst. 3, ve kterém se praví, že
členové federální rady nesmějí
mít funkce v politických stranách nebo v
politických hnutích, ani nesmějí aktivně
jménem těchto stran veřejně vystupovat
nebo působit v jejich prospěch. Dále nesmějí
být členy orgánů, společností,
které působí v oblasti sdělovacích
prostředků, ani zastupovat obchodní zájmy,
které by mohly být v rozporu s výkonem jejich
funkce, nebo by mohly nepříznivě ovlivňovat
jejich nestrannost a objektivitu rozhodnutí. Nesmí
mít žádný finanční zájem
na provozování vysílání daný
vlastnictvím, pracovním poměrem nebo obdobným
vztahem (tolik citát z výše uvedeného
zákona).
Jen ve dvou případech, a to v případě
kandidatury Michala Prokopa a kandidatury profesora Ivana Svitáka
byla vyslovena otázka, zda by jejich případné
zvolení nebylo v rozporu právě s § 18
odst. 3, pokud se týče jejich politického
prezentování se na veřejnosti. Od obou zmíněných
kandidátů se dostalo výborům ujištění,
že by tuto skutečnost řešili tak, aby
jejich případná činnost ve federální
radě, nebyla v rozporu s citovaným zákonem.
Naopak, zase kandidát Ludvík Kundera sám
sebekriticky upozornil výbory na to, aby zvážily
fakt, zda jeho případné členství
ve federální radě by nebylo střetem
zájmů s jeho rozhlasovou a televizní autorskou
činností. Výbory rozhodly v tomto případě
hlasováním, že tomu tak není.
Z hlediska konfliktu zájmů posuzovaly výbory
i spolupráci kandidáta Ivana Poledňáka
se společností Premiéra a kandidáta
pana Petra Hájka, šéfredaktora Reflexu. U dr.
Poledňáka bylo zjištěno, že se
jedná pouze o autorskou spolupráci s novinami uvedené
společnosti, která není v rozporu s ustanovením
§ 18 výše zmíněného zákona.
Od kandidáta Petra Hájka se nám dostalo ujištění,
že v případě svého zvolení
bude samozřejmě respektovat ustanovení citovaného
paragrafu zákona o rozhlasovém a televizním
vysílání. V tom případě
šlo totiž o to, že jsme dostali informace, že
časopis Reflex bude žádat o licenci televizního
vysílání.
Kulturní a sociální výbory obou sněmoven
vyslechly všechny kandidáty na členy federální
rady, kteří se k pohovorům dostavili. Následná
diskuse s nimi potvrdila, že všichni vyhovují
požadavkům kladeným na ně zákonem
o provozování rozhlasového a televizního
vysílání, takže nebyl shledán
důvod k tomu, aby některý z kandidátů
byl vyřazen už před projednáváním
zde ve sněmovnách.
Nutno snad ještě dodat, že všichni členové
federální rady pro televizní a rozhlasové
vysílání budou muset vyhovovat zákonu
ze 4. 10. minulého roku, kterým se stanovily některé
další předpoklady pro výkon některých
funkcí ve státních orgánech a organizacích
ČSFR, ČR a SR. V tomto směru byli požádáni
o podepsání čestného prohlášení.
Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Nyní má slovo
druhý zpravodaj, pan poslanec Mynář.
Společný zpravodaj výborů SL I. Mynář:
Pane místopředsedo, vážené Federální
shromáždění, jak už bylo řečeno,
sešlo se na základě iniciativy předsedy
Federálního shromáždění,
který oslovil jednotlivé politické strany,
instituce a organizace, v termínu celkem 32 kandidátů.
Na pozvání výborů sociálních
a kulturních se na zasedání z tohoto počtu
dostavilo 20 kandidátů. Pět kandidátů
se z původních 32 z různých důvodů
kandidatury vzdalo. Jde o následující kandidáty:
dr. Jiří Pilka, dr. Milan Markovič, Ludvík
Vaculík a Petr Mikulík. Doc. ing. Antonín
Vaněček se nedostavil, protože už byl
zvolen členem federální rady, kterou volila
ČNR. Pět kandidátů z 32 se nedostavilo
na zasedání výborů sociálních
a kulturních s omluvou. Pro úplnost: byla to paní
Zuzana Blíhová, dr. Viera Langerová, Roman
Berger, doc. Jaroslav Střítecký a Jan Urban.
Dva bez omluvy - Stanislav Kozák a dr. Anton Hrnko.
Je třeba připomenout, že na pozvání
na zasedání nemohla reagovat paní Božidara
Turzonovová, jejíž kandidatura přišla
až 4 dny po uskutečněném setkání,
a tudíž hluboko po jakémkoli možném
posledním termínu.
Výbory sociální a kulturní pak hlasováním
rozhodly, že na hlasovací lístek budou zařazeni
pouze ti kandidáti, u kterých, jak už bylo
řečeno, mohly v bezprostřední konfrontaci
pověřit skutečnosti dané § 18
odst.3 zákona o provozování rozhlasového
a televizního vysílání a kteří
podepsali čestné prohlášení,
jak bylo rovněž zmíněno.
Těmto skutečnostem vyhovělo 19 kandidátú
s tím, že profesor Ivan Sviták odmítl
podepsat čestné prohlášení.
Těchto 19 kandidátů máte uvedeno v
abecedním pořádku na hlasovacím lístku
a máte je uvedeno i v abecedním pořádku
ve stanovisku výborů sociálních a
kulturních.
Z těchto 19 kandidátů pak výbory sociální
a kulturní plénu doporučují 11 kandidátů,
které máte rovněž ve stanovisku v abecedním
pořádku uvedeny.
Je třeba připomenout technicky ještě
dvě skutečnosti. Jednak musíme schválit
volební řád pro členy Federální
rady, který máte rovněž ve svých
lavicích a jednak volební řád pro
volbu předsedy a místopředsedy Federální
rady, který máte rovněž na svých
lavicích. To je jedna věc.Tento volební řád
schválily sociální a kulturní výbory
a že je maximálně tříkolový.
Pro snazší orientaci ještě jednu technickou
poznámku. Upozorňuji, že volíme 3, slovy
tři, kandidáty devítičlenné
Federální rady, tudíž vaším
úkolem bude na hlasovacím lístku zaškrtnout,
nebo řekněme "zafajfkovat" tři
jména. (Slovenští poslanci: Co je to zafajfkovat?)
Prostě výrazně označit své
tři kandidáty.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Jako první se přihlásil
do diskuse pan poslanec Prokop.
Poslanec SN M. Prokop: Chtěl bych jenom poznamenat, že
ve volebním řádu je napsáno "zakroužkovat".
Vážený pane předsedající,
vážení kolegové, dovolte mi několik
slov. Protože jsem jedním z kandidátů,
kteří jsou uvedeni jak ve stanovisku výborů
kulturních a sociálních, tak na kandidátce,
která vám je v tuto chvíli rozdávána
pracovnicemi Kanceláře - po zralé úvaze
jsem se rozhodl svoji kandidaturu stahnout s odůvodněním,
že se domnívám, že funkce člena
Federální rady pro rozhlasové a televizní
vysílání není slučitelná
s mandátem poslance Federálního shromáždění,
a i když v zákoně není explicitně
tato formulace vyřčena, já ji tak chápu.
Chápali ji tak i poslanci našich výborů,
kteří se mne ptali na to, jakým způsobem
bych řešil tento konflikt zájmů.
Domnívám se, že výkon poslaneckého
mandátu je spojen s veřejným vystupováním
jménem politické strany a proto děkuji za
důvěru všem těm, kteří
mě event. chtěli volit, i poslancům našich
výborů, kteří mě doporučili.
Doporučuji vám dát své hlasy jiným
kandidátům. Děkuji vám.