Středa 4. března 1992

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu ministrovi. Přejí si paní zpravodajkyně se ještě vyjádřit. Děkuji. Paní poslankyně a páni poslanci, pokud se zdržujete mimo jednací síň, prosím, abyste se vrátili, budeme hlasovat o třech zákonech ze sociální oblasti.

Vážené poslankyně, vážení poslanci. Budeme jako o prvním návrhu zákona hlasovat o vládním návrhu zákona o cestovních náhradách, tisk 1086 a o návrhu usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů tisk 1313.

Konstatuji, že obě sněmovny jsou usnášení schopné. V české části Sněmovny národů je přítomno padesát šest poslanců, ve slovenské padesát tři, ve Sněmovně lidu sto sedm poslanců. Při hlasování o tomto zákoně platí zákaz majorizace.

K tomuto návrhu byl podán jeden pozměňující návrh pana poslance Tahyho, který se týká § 5 odstavec 1, kde pan poslanec Tahy navrhuje zvýšení uvedených dávek o 50 %. Stanoviska ministra práce a sociálních věcí je negativní, stanovisko zpravodajů - prosím, aby zpravodajové, pokud mají stanovisko, ho uvedli. Pan poslanec Sedlák.

Poslanec SL J. Sedlák: Já jsem v té své první reakci už částečně reagoval. Gesční výbory sociální a kulturní Sněmovny lidu a Sněmovny národů posuzovaly tento vlastně pozměňovací návrh, který byl uveden ve stanovisku výboru Slovenské národní rady a nedoporučily přijetí této úpravy. Proto jenom stanovisko obou našich gesčních výborů potvrzuji, to znamená nedoporučení této úpravy a doporučuji, aby sněmovny rozhodly hlasováním.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pan poslanec Vincze.

Společný zpravodaj výborů SN D. Vincze: Stotožňujem sa s pánom poslancom Sedlákom.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Žádal jsem o toto stanovisko zpravodajů vzhledem k tomu, že značná část poslanců nebyla v době, kdy zpravodajové podávali svou zprávu a vyjadřovali se k návrhu, v jednací síni.

Budeme tedy hlasovat. Návrh je jasný. Jde o pozměňující návrh vztahující se k § 5 odst. 1 - zvýšit uvedené dávky o 50 %.

(Hlasování: 10.20)

Kdo z poslanců je pro uvedený pozměňující návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (SN-ČR 21, SN-SR 27, SL 40) Děkuji.

Kdo je proti? (SN-ČR 11, SN-SR 1, SL 23) Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (SN-ČR 24, SN-SR 22, SL 44) Děkuji.

V české části Sněmovny národů dvacet jedna pro, jedenáct proti, dvacet čtyři se zdrželo, ve slovenské části Sněmovny národů dvacet sedm pro, jeden proti, dvacet dva se zdrželo, ve Sněmovně lidu čtyřicet pro, dvacet tři proti, čtyřicet čtyři se zdrželo.

Sněmovny návrh nepřijaly.

Nyní budeme hlasovat o návrhu zákona jako celku.

(Hlasování: 10.21)

Kdo souhlasí s návrhem zákona, jak je uveden v parlamentním tisku 1086 a v usnesení tisk 1313 podle doporučení sněmovních zpravodajů, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (SN-ČR 57, SN SR-53, SL - 109) Děkuji.

Kdo je proti? (SN-ČR 0, SN-SR 1, SL 1) Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 1) Děkuji. V české části Sněmovny národů padesát sedm pro, nikdo proti, nikdo se nezdržel, ve slovenské části Sněmovny národů padesát tři pro, jeden proti, nikdo se nezdržel, ve Sněmovně lidu sto devět pro, jeden proti, jeden se zdržel.

Obě sněmovny souhlasným usnesení tento návrh zákona přijaly.

(Poznámka redakce: usnesení FS č.300, SN č.480, SL č.463)

8.

Nyní budeme hlasovat o vládním návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č.50/1973 Sb., o pěstounské péči, ve znění zákona č.58/1984 Sb., tisk 1161 a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů tisk 1310. Ještě před hlasováním má slovo zpravodajka Sněmovny národů paní poslankyně Bellušová.

Společná zpravodajka výborů SN E. Bellušová: Vážení prítomní, pokiaľ dovolíte, najskôr sa vám ospravedlním, že som nereagovala na vystúpenie pána poslanca Hubálka, tak to teraz týmto robím. Dovoľte mi vysvetlenie, o ktorom hovoril.

Pán poslanec Hubálek požadoval, aby pani dr. Vodičková bola braná do úvahy ako iniciátorka tohto návrhu. Prosím, nie je tomu tak. Predkladaný návrh je vládnym návrhom a doplnkom zákona č. 50/1973 Zb. o pestúnskej starostlivosti v znení zákona 58/1984. Pretože som členkou humanitnej komisie, osobne som hovorila s pani dr. Vodičkovou a preberalala som jej jednotlivé návrhy. Došli sme k záveru, že návrhy, ktoré chce uplatniť pani dr. Vodičková ako členka tejto humanitnej komisie, sa dotýkajú zákona o rodine a je možné o nich hovoriť, konzultovať a uplatniť ich, až budeme prerokovávať zákon o rodine.

Toto vystúpenie som chcel uviesť na správnu mieru a dúfam, že to pán poslanec Hubálek takto pochopí. Ďakujem.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Budeme hlasovat. K tomuto návrhu nebyly žádné pozměňující návrhy, čili hlasujeme hned o vládním návrhu zákona, který jsem zde uvedl. Je to tisk 1161 a návrh usnesení tisk 1310. Budeme hlasovat.

(Hlasování: 10.24)

Kdo z poslanců souhlasí s uvedeným návrhem, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (SN-ČR 57, SN-SR 55, SL 111) Děkuji.

Kdo je proti? (SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0) Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0) Děkuji. V české části Sněmovny národů padesát sedm pro, nikdo proti, nikdo se nezdržel, ve slovenské části Sněmovny národů padesát pět pro, nikdo proti, nikdo se nezdržel, ve Sněmovně lidu sto jedenáct pro, nikdo proti, nikdo se nezdržel.

Zákon byl schválen.

Konstatuji a nepřekračuji snad své právo předsedajícího, když myslím, že parlament potvrdil, že není ještě zablokován, pokud jde o schopnost usnášení. (Potlesk.)

(Poznámka redakce: usnesení FS č.292, SN č.472, SL č.455)

Nyní budeme hlasovat o třetím návrhu zákona.

9.

Je to vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č.382/1990 Sb., o rodičovském příspěvku, tisk 1189 a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů tisk 1312. Rovněž k tomuto návrhu nebyly žádné pozměňující a doplňující návrhy, čili budeme hlasovat o návrhu ve znění zpravodajské zprávy, jak je uveden v tisku 1312.

Obě sněmovny jsou usnášení schopné.

(Hlasování: 10.26)

Kdo je pro uvedený návrh zákona, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (SN-ČR 58, SN-SR 54, SL 110) Děkuji.

Kdo je proti? (SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0) Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0) Děkuji. Konstatuji výsledky hlasování. V české části Sněmovny národů padesát osm pro, nikdo proti, nikdo se nezdržel, ve slovenské části Sněmovny národů padesát čtyři pro, nikdo proti, nikdo se nezdržel, ve Sněmovně lidu sto deset pro, nikdo proti, nikdo se nezdržel.

Obě sněmovny i tento návrh zákona schválily.

(Poznámka redakce: usnesení FS č.291, SN č.471, SL č.454)

Děkuji panu ministrovi, děkuji všem zpravodajům.

Tyto tři body jednání máme ukončeny.

Budeme pokračovat dalším bodem, kterým je:

6.

Volba členů Federální rady pro rozhlasové a televizní vysílání.

K tomu jste dostali stanovisko výborů sociálních a kulturních Sněmovny lidu a Sněmovny národů k návrhům kandidátů na funkce členů Federální rady pro rozhlasové a televizní vysílání - tisk 1340. Konstatuji, že toto hlasování se musí odehrát ve dvou kolech, protože v první fázi jde o to, aby Federální shromáždění zvolilo členy této Federální rady. Jako druhé kolo hlasování potom bude úkol zvolit předsedu a místopředsedu Federální rady, ale to můžeme udělat, až zvolíme příslušné členy Federální rady.

Jako první promluví k této věci místopředseda federální vlády pan Jozef Mikloško. Uděluji mu slovo.

Místopředseda vlády ČSFR J. Mikloško: Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci! Moje úvodné slovo bude stručné a dotkne sa len niektorých faktov, ktoré súvisia s už schváleným zákonom o rozhlasovom a televíznom vysielaní a z toho vyplývajúcich záverov pre voľbu Federálnej rady.

Na základe zákona č. 468/1991 Zb. o vykonávaní rozhlasového a televízneho vysielania sa Federálnemu zhromaždeniu predkladajú návrhy kandidátov na funkcie členov Federálnej rady pre rozhlasové a televízne vysielanie, vrátane spôsobu voľby predsedu a podpredsedu Federálnej rady. Zákon č. 468 určil zloženie členov Federálnej rady so zdôraznením princípu zastúpenia občanov Českej aj Slovenskej republiky. Po troch členoch Federálnej rady volila Česká národná rada a troch členov Slovenská národná rada. Za Českú národnú radu boli zvolení páni Jakobec, Lindauer a Vaněček, za Slovenskú národnú radu páni Bartko, Luther a Slobodník.

Federálne zhromaždenie má dnes zvoliť posledných troch členov, predsedu a podpredsedu Federálnej rady.

Voľba členov Federálnej rady umožní faktickú realizáciu veľkých častí ustanovenia zákona. Zákon predpokladá rozsiahle kompetencie Federálnej rady, ako napríklad podiel na tvorbe zásad štátnej politiky vo vzťahu k vysielaniu a koncepcii jeho rozvoja, podiel na vypracovaní plánov využitia kmitočtov pre rozhlasové a televízne vysielanie, udeľovanie a odoberanie celoplošných licencií súkromným prevádzkárom vysielania, kontrolné povinnosti aj príslušné sankcie.

Je zrejmé, že takéto kompetencie Federálnej rady si od ich členov vyžadujú vysoké odborné, ale aj morálne predpoklady. Žiadúce sú aj skúsenosti z činnosti rozhlasového a televízneho vysielania a s ohľadom na predpokladané pracovné vypätie členov rady aj určité časové a fyzické dispozície. Predpokladá sa, že v súlade s uznesením § 18 ods. 2 zákona č. 468/91 náleží za túto činnosť členom Federálnej rady aj odmena, ktorá sa rovnako ako ďalšie podrobnosti o činnosti rady stanoví v jej štatúte. V záujme posilnenia nezávislosti a nestraníckosti federálnej rady zákon č. 468 predpokladá financovanie tejto rady z rozpočtu Federálneho zhromaždenia.

Činnosť Federálnej rady by mala byť založená na princípe dôslednej kontroly, rozhodnutia verejnosti, vysokej odbornosti v súčinnosti s príslušnými republikovými orgánmi a v neposlednom rade nezávislosti, nestrannosti a vysokej objektivite. Toľko do úvodu. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Věcí se zabývaly výbory sociální a kulturní. Zpracovaly k tomu stanovisko 1340, 1342 a pověřily své členy - poslance Ivana Mynáře a Pavla Dostála výkladem těchto parlamentních tisků. Prosím zpravodaje, aby zaujali svá místa u zpravodajských stolů. Nevím, na jakém pořadí se dohodli, kdo ze zpravodajů bude hovořit nejprve.

Pan poslanec Dostál má slovo jako první.

Společný zpravodaj výborů SN P. Dostál: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vážení hosté, jsem rád, že budeme v parlamentu konečně volit federální radu pro rozhlasové a televizní vysílání, aby tak byl opravdu dán základ pluralitnímu systému našich masmedií.

K podpoře zájmu veřejnosti na uskutečňování svobody projevu a práva na informace se zřizuje federální rada pro rozhlasové a televizní vysílání (tolik citace z § 16 zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání, který jsme přijali 30. října 1991).

Na základě tohoto zákona oslovil předseda Federálního shromáždění politické strany, společenské organizace, vysoké školy, umělecké svazy a další instituce s požadavkem, aby navrhly kandidáty na členy této federální rady. Delegovaní kandidáti byli potom pozváni do kulturních a sociálních výborů SL a SN za účelem zjištění, zda jejich kandidatura není v rozporu s § 18 citovaného zákona odst. 3, ve kterém se praví, že členové federální rady nesmějí mít funkce v politických stranách nebo v politických hnutích, ani nesmějí aktivně jménem těchto stran veřejně vystupovat nebo působit v jejich prospěch. Dále nesmějí být členy orgánů, společností, které působí v oblasti sdělovacích prostředků, ani zastupovat obchodní zájmy, které by mohly být v rozporu s výkonem jejich funkce, nebo by mohly nepříznivě ovlivňovat jejich nestrannost a objektivitu rozhodnutí. Nesmí mít žádný finanční zájem na provozování vysílání daný vlastnictvím, pracovním poměrem nebo obdobným vztahem (tolik citát z výše uvedeného zákona).

Jen ve dvou případech, a to v případě kandidatury Michala Prokopa a kandidatury profesora Ivana Svitáka byla vyslovena otázka, zda by jejich případné zvolení nebylo v rozporu právě s § 18 odst. 3, pokud se týče jejich politického prezentování se na veřejnosti. Od obou zmíněných kandidátů se dostalo výborům ujištění, že by tuto skutečnost řešili tak, aby jejich případná činnost ve federální radě, nebyla v rozporu s citovaným zákonem. Naopak, zase kandidát Ludvík Kundera sám sebekriticky upozornil výbory na to, aby zvážily fakt, zda jeho případné členství ve federální radě by nebylo střetem zájmů s jeho rozhlasovou a televizní autorskou činností. Výbory rozhodly v tomto případě hlasováním, že tomu tak není.

Z hlediska konfliktu zájmů posuzovaly výbory i spolupráci kandidáta Ivana Poledňáka se společností Premiéra a kandidáta pana Petra Hájka, šéfredaktora Reflexu. U dr. Poledňáka bylo zjištěno, že se jedná pouze o autorskou spolupráci s novinami uvedené společnosti, která není v rozporu s ustanovením § 18 výše zmíněného zákona.

Od kandidáta Petra Hájka se nám dostalo ujištění, že v případě svého zvolení bude samozřejmě respektovat ustanovení citovaného paragrafu zákona o rozhlasovém a televizním vysílání. V tom případě šlo totiž o to, že jsme dostali informace, že časopis Reflex bude žádat o licenci televizního vysílání.

Kulturní a sociální výbory obou sněmoven vyslechly všechny kandidáty na členy federální rady, kteří se k pohovorům dostavili. Následná diskuse s nimi potvrdila, že všichni vyhovují požadavkům kladeným na ně zákonem o provozování rozhlasového a televizního vysílání, takže nebyl shledán důvod k tomu, aby některý z kandidátů byl vyřazen už před projednáváním zde ve sněmovnách.

Nutno snad ještě dodat, že všichni členové federální rady pro televizní a rozhlasové vysílání budou muset vyhovovat zákonu ze 4. 10. minulého roku, kterým se stanovily některé další předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních orgánech a organizacích ČSFR, ČR a SR. V tomto směru byli požádáni o podepsání čestného prohlášení. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nyní má slovo druhý zpravodaj, pan poslanec Mynář.

Společný zpravodaj výborů SL I. Mynář: Pane místopředsedo, vážené Federální shromáždění, jak už bylo řečeno, sešlo se na základě iniciativy předsedy Federálního shromáždění, který oslovil jednotlivé politické strany, instituce a organizace, v termínu celkem 32 kandidátů. Na pozvání výborů sociálních a kulturních se na zasedání z tohoto počtu dostavilo 20 kandidátů. Pět kandidátů se z původních 32 z různých důvodů kandidatury vzdalo. Jde o následující kandidáty: dr. Jiří Pilka, dr. Milan Markovič, Ludvík Vaculík a Petr Mikulík. Doc. ing. Antonín Vaněček se nedostavil, protože už byl zvolen členem federální rady, kterou volila ČNR. Pět kandidátů z 32 se nedostavilo na zasedání výborů sociálních a kulturních s omluvou. Pro úplnost: byla to paní Zuzana Blíhová, dr. Viera Langerová, Roman Berger, doc. Jaroslav Střítecký a Jan Urban. Dva bez omluvy - Stanislav Kozák a dr. Anton Hrnko.

Je třeba připomenout, že na pozvání na zasedání nemohla reagovat paní Božidara Turzonovová, jejíž kandidatura přišla až 4 dny po uskutečněném setkání, a tudíž hluboko po jakémkoli možném posledním termínu.

Výbory sociální a kulturní pak hlasováním rozhodly, že na hlasovací lístek budou zařazeni pouze ti kandidáti, u kterých, jak už bylo řečeno, mohly v bezprostřední konfrontaci pověřit skutečnosti dané § 18 odst.3 zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání a kteří podepsali čestné prohlášení, jak bylo rovněž zmíněno.

Těmto skutečnostem vyhovělo 19 kandidátú s tím, že profesor Ivan Sviták odmítl podepsat čestné prohlášení.

Těchto 19 kandidátů máte uvedeno v abecedním pořádku na hlasovacím lístku a máte je uvedeno i v abecedním pořádku ve stanovisku výborů sociálních a kulturních.

Z těchto 19 kandidátů pak výbory sociální a kulturní plénu doporučují 11 kandidátů, které máte rovněž ve stanovisku v abecedním pořádku uvedeny.

Je třeba připomenout technicky ještě dvě skutečnosti. Jednak musíme schválit volební řád pro členy Federální rady, který máte rovněž ve svých lavicích a jednak volební řád pro volbu předsedy a místopředsedy Federální rady, který máte rovněž na svých lavicích. To je jedna věc.Tento volební řád schválily sociální a kulturní výbory a že je maximálně tříkolový.

Pro snazší orientaci ještě jednu technickou poznámku. Upozorňuji, že volíme 3, slovy tři, kandidáty devítičlenné Federální rady, tudíž vaším úkolem bude na hlasovacím lístku zaškrtnout, nebo řekněme "zafajfkovat" tři jména. (Slovenští poslanci: Co je to zafajfkovat?) Prostě výrazně označit své tři kandidáty.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Jako první se přihlásil do diskuse pan poslanec Prokop.

Poslanec SN M. Prokop: Chtěl bych jenom poznamenat, že ve volebním řádu je napsáno "zakroužkovat".

Vážený pane předsedající, vážení kolegové, dovolte mi několik slov. Protože jsem jedním z kandidátů, kteří jsou uvedeni jak ve stanovisku výborů kulturních a sociálních, tak na kandidátce, která vám je v tuto chvíli rozdávána pracovnicemi Kanceláře - po zralé úvaze jsem se rozhodl svoji kandidaturu stahnout s odůvodněním, že se domnívám, že funkce člena Federální rady pro rozhlasové a televizní vysílání není slučitelná s mandátem poslance Federálního shromáždění, a i když v zákoně není explicitně tato formulace vyřčena, já ji tak chápu. Chápali ji tak i poslanci našich výborů, kteří se mne ptali na to, jakým způsobem bych řešil tento konflikt zájmů.

Domnívám se, že výkon poslaneckého mandátu je spojen s veřejným vystupováním jménem politické strany a proto děkuji za důvěru všem těm, kteří mě event. chtěli volit, i poslancům našich výborů, kteří mě doporučili. Doporučuji vám dát své hlasy jiným kandidátům. Děkuji vám.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP