Čtvrtek 5. března 1992

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem pani poslankyni Babálovej a prosím, aby sa ujal slova pán poslanec Ježek.

Společný zpravodaj výborů SL K. Ježek: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, domnívám se, že téměř vše, co mělo být řečeno, již řečeno zde bylo a nebudu tedy příliš zdržovat.

Předkládáme vám usnesení k tisku 1251, usnesení gesčních výborů, tisk 1358. Toto usnesení má dvě části - první část deklarativní, druhá část obsahuje určité věcné doplnění na základě podnětů výborů, jak uvedla kolegyně Babálová.

V první deklarativní části se konstatuje, že Federální shromáždění není zcela uspokojeno tím, že plán kontrolní činnosti na první pololetí je schvalován v měsíci březnu, protože řada položek měla být z tohoto plánu již v lednu, únoru nebo březnu splněna. Není to ovšem vinou federálního ministerstva kontroly, protože § 28 zákona 405 o kontrole, kterým jsme si vlastně tento úkol nadělili, ukládá, že plán kontrolní činnosti federálního ministerstva kontroly schvaluje Federální shromáždění po projednání ve vládě České a Slovenské Federativní Republiky a k tomuto schválení došlo až v průběhu měsíce února.

Celkem obsahuje plán činnosti více než dvacetdva bodů - jedná se o položky, z nichž některé představují stovky miliard, některé desítky miliard, některé jsou pouze miliónové. Protože všechny výbory Federálního shromáždění, kromě mandátového a petičního, tento plán projednávaly na svých schůzích a vyjádřily s nimi souhlas, mohu za výbor plánu a rozpočtu Sněmovny lidu doporučit sněmovnám tento plán práce s doplňkem uvedeným v tisku 1358 ke schválení.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Otváram rozpravu. Je do nej prihlásený pán poslanec Jiří Kincl.

Poslanec SL J. Kincl: Vážené Federální shromáždění, domnívám se, že důvodová zpráva, která doprovází tento plán, výstižně a správně konstatuje, že kontrolní činnost federálního ministerstva kontroly mimo jiné zajišťuje kontrolu v oblasti "účelnosti a hospodárnosti vynakládání veřejných finančních prostředků". Je-li to myšleno tak, jak je to napsáno a je-li to myšleno odpovědně a vzhledem k aktualizaci problému si dovoluji podat tyto pozměňující návrhy:

K části II tohoto plánu, což jsou kontroly vyžádané Federálním shromážděním, a sice o kontrolu s tímto názvem a obsahem: "Kontrola užití finančních prostředků centra kupónové privatizace od počátku jeho činnosti do prvého čtvrtletí 1992. Cílem kontroly je zjistit stav účelnosti a hospodárnosti využití prostředků na jeho vybavení a funkčnost. Objektem kontroly: centrum kupónové privatizace, termín ukončení: květen 1992, předpokládaná spolupráce: federální ministerstvo financí."

K vlastnímu usnesení - tisk 1358, bod 2, podávám pozměňující návrh na jeho rozšíření a sice tak, že doporučujeme vládě - a nyní cituji můj pozměňující návrh: "Zařadit do plánu kontrolní činnosti prověření vynakládání finančních prostředků za rok 1991 na zahraniční cesty ústavních činitelů."

Další pozměňovací návrh: "Zařadit do plánu kontrolní činnosti prověření hospodaření všech nadačních fondů se státním příspěvkem."

Žádám, aby se o každém návrhu hlasovalo zvlášť.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Máte teda tri pozmeňujúce návrhy. Hlási sa ešte niekto do rozpravy? (Nikdo se nehlásil.) Rozpravu teda uzatváram. Prosím všetkých poslancov, aby prišli do rokovacej siene, pretože budeme hlasovať.

Konštatujem, že sme uznášaniaschopní. Snemovňa národov - prítomní poslanci zvolení v Českej republike = 38. Snemovňa národov - prítomní poslanci zvolení v Slovenskej republike = 41 a v Snemovni ľudu je 78 poslancov.

Najskôr budeme hlasovať o pozmeňujúcich návrhoch, ako boli podané pánom poslancom Kinclom. Prosím pána spravodajcu, aby nám ich po jednom čítal.

Společný zpravodaj výborů SL K. Ježek: Dovolte mi, abych přečetl pozměňovací návrhy pana poslance Kincla, i když se domnívám, že před vyjádřením bychom snad měli požádat o stanovisko paní ministryni Kořínkovou, je-li ministerstvo kontroly schopno tyto úkoly přidat do svého plánu.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Prosím, pani ministerka Kořínková.

Ministryně kontroly ČSFR K. Kořínková: Vážený pane předsedající, v té části prověrky číslo 16, která v první etapě bude ukončena v dubnu letošního roku a která se dotýká kontroly zákona č. 92/91 Sb. je samozřejmě také řešena otázka Centra kupónové privatizace, a to nejen po stránce organizační, po stránce funkční, ale i po stránce čerpání finančních prostředků. Samozřejmě, že v této etapě je věnována pozornost těm skutečnostem, které v počátcích nabíhají. Já bych doporučovala, aby se pan poslanec spokojil s těmi výsledky, které budou v této etapě předloženy s tím, že dokončení práce bude v druhé etapě tak, jak je to v tomto materiálu uvedeno, to znamená září 1992. Ta část, která se týká prověření využití finančních prostředků ústavních činitelů pro zahraniční cesty a prověření hospodaření všech nadačních fondů se státním příspěvkem, je z hlediska naší současné kapacity velice náročná. Můžeme udělat některé resorty, tak jak zpracováváme kapitoly jednotlivých resortů a v rámci té první části prověrky, která se dotýká kontroly plnění státního rozpočtu za rok 1991 tyto informace poskytnout. Ale nemohlo by to být úplné.

Pokud se týká finančních prostředků, které jsou poskytovány na nadace, tam jde v převážné míře v této první etapě, v prvním pololetí pouze o některé vybrané případy. Ale zase nemůžeme šetřit z kapacitních důvodů všechny nadace, na kterých se zúčastňuje státní rozpočet. Čili doporučovala bych panu poslanci dát to jako námět a podle kapacitních možností a podle koncepce tohoto programu zařadit na první a druhé pololetí letošního roku. To je z hlediska našeho stanoviska. Pochopitelně pokud odsouhlasíte, že takový úkol musíme zabezpečit, budeme muset vytvořit nějaké mimořádné podmínky.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Trvá po tomto vysvetlení pán poslanec Kincl na hlasovaní?

Poslanec SL J. Kincl: Pokud jde o Centrum, připusťme, že to, co je uvedeno v bodě 16, tak jak je vypsán předmět kontroly, že odpovídá tomu, co tady řekla paní ministryně, takže v tom případě stahuji první pozměňovací návrh.

Pokud jde o otázku nadací, bych rád, kdyby paní ministryně alespoň řekla, které nadace by se měly v dané chvíli kontrolovat, když ne všechny. A pokud jde o ústavní činitele, tam jde hlavně o to, aby se alespoň určitý okruh ústavních činitelů zkontroloval. Abychom třeba z první kontroly ústavních činitelů uměli poznat, do jaké míry se s takovými prostředky hospodárně nakládá a zda by nebylo nezbytně nutné dále v takovýchto kontrolách pokračovat.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Znamená to, že o tých dvoch ďalších pozmeňujúcich návrhoch budeme hlasovať. Prosím o stanovisko spravodajcu.

Společný zpravodaj výborů SL K. Ježek: Já bych nejprve přečetl pozměňovací návrhy:

- Zařadit do plánu kontrolní činnosti. Jedná se o část II., zadávané Federálním shromážděním.

- Prověření vynakládání finančních prostředků za rok 1991 na zahraniční cesty ústavních činitelů.

Poněvadž tento požadavek nebyl vznesen na výborech. Byl vznesen? Já ho tady poznamenán nemám. Byl, ano? Na výborech doporučen nebyl, takže já ho za výbory doporučit nemohu a přikláním se ke stanovisku paní ministryně, že v rámci kontroly jednotlivých rozpočtových kapitol by se mělo přihlédnout k tomu, jak byly využívány prostředky pro zahraniční cesty.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Stanovisko, ktoré podávate, je záporné? Kladné. Pán poslanec Kincl.

Poslanec SL J. Kincl: Tato cesta je neschůdná, protože zahraniční cesty se zpravidla účtují v kapitole ministerstva zahraničních věcí, a to činí určité potíže.

Ministryně kontroly ČSFR K. Kořínková: Ve federální vládě od poloviny loňského roku platí opatření, že všechny ústřední orgány si hradí své zahraniční cesty samy s tím, že na základě rozhodnutí federální vlády ve výjimečných případech někteří představitelé ústředních orgánů a Federálního shromáždění mohou čerpat z kapitoly federálního ministerstva zahraničních věcí tak, že tento účet je veden samostatně. Čili je velice jednoduché posoudit, z které kapitoly tyto prostředky na cesty ústavních činitelů byly vynaloženy. Dokonce je na to přesně i usnesení federální vlády.

Domnívám se, že u těch kapitol, které budeme sledovat v prvním pololetí roku 1992, není problém, abychom tuto jednu položku samozřejmě překontrolovali. A je to u těch jednotlivých kapitol, které budou v rámci prověrky číslo jedna zahájeny. K té části, která se týká státních prostředků, poskytnutých účelově vybraným nadacím v tomto prvním pololetí. Pokud je mi teď známo a mohu si vybavit čerpání všeobecné pokladní zprávy, části státního rozpočtu za rok 1991, tak tato částka byla minimální a musela bych upřesnit, kterým nadacím bylo co poskytnuto. Protože například částky, které byly poskytnuty Čs. radě humanitární pomoci, československé tělovýchově a podobně nejsou částky, které jsou poskytovány nadacím, ale částky, které jsou poskytovány právnickým osobám. Čili pokud shrnu podle mých současných vědomostí, tyto částky jsou velice okrajové, ale jsme schopni ve zprávě ke státnímu závěrečnému účtu, kterou právě dokončujeme, vás informovat o tom, jak velká tato částka byla, pokud dojdeme k závěru, že jsou to částky podstatné, tak ještě narychlo zjistit, jakým způsobem byly účelově vynaloženy v rámci těchto nadací.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Trvá po tomto vysvetlení poslanec Kincl na svojich pozmeňujúcich návrhoch?

Poslanec SL J. Kincl: Já si myslím, že jsme ve vzácné shodě, protože já jsem to doporučoval jako bod 2, to znamená zařadit vládě, vláda nechť rozhodne, jestli mé náměty, zařadí nebo ne, takže se vlastně vůbec nic neděje. Přijímám vysvětlení paní ministryně.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Hlasovať o týchto pozmeňujúcich návrhoch nebudeme.

Poslanec SL J. Kincl: Pane předsedající, to si nerozumíme. Já jsem to navrhnul tak jako to ostatní.

Doporučujeme vládě zařadit. Když to nedoporučuje, tak to nedoporučuje. Hlasujme o tom, jestli toto Federální shromáždění doporučuje vládě to zařadit jako to ostatní, jestli páni poslanci mé náměty uznají za vhodné zařadit, tak tam budou, jestliže ne, tak zařazeny nebudou a vláda se rozhodne ano nebo ne.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Prosím vás, my ale musíme presne vedieť, o čom budeme hlasovať. Slovo má spravodajca.

Společný zpravodaj výborů SL K. Ježek: Přečtu to znovu. Doporučují vládě (teď jsou zde dva body) zařadit do plánu kontrolní činnosti prověření vynakládání finančních prostředků na rok 1991 na zahraniční cesty ústavních činitelů.

Ze stanoviska paní ministryně i z jednání, které proběhlo ve výborech (já zde reprezentuji výbor pro plán a rozpočet) vyplývá, že tento návrh nedoporučuji, neboť je implicitně zahrnut v kontrolách jednotlivých kapitol.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem, budeme hlasovať.

(Hlasování: 15.52)

Kto je pre tento pozmeňujúci návrh, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(SN 12, SL 22) Snemovňa národov dvanásť, Snemovňa ľudu dvadsaťdva. Ďakujem.

Kto je proti? (SN 5, SL 3) Snemovňa národov päť, Snemovňa ľudu tri. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 68, SL 57) Snemovňa národov šesťdesiatosem, Snemovňa ľudu päťdesiatsedem. Ďakujem.

Snemovňa národov 12 pre, 5 proti, 68 sa zdržalo.

Snemovňa ľudu 22 pre, 3 proti, 57 sa zdržalo.

Tento návrh nebol prijatý.

Prosím spravodajcu, aby predložil ďalší návrh.

Společný zpravodaj výborů SL K. Ježek: Druhý návrh rovněž doporučuje vládě zařadit do plánu kontrolní činnosti prověření hospodaření všech nadačních fondů se státním příspěvkem. Z vyjádření paní ministryně a vzhledem k tomu, že ve výboru nebyl tento požadavek přednesen, nechávám na rozhodnutí poslanců, zda považují za vhodné je zařadit či ne.

Společná zpravodajka výborů SL M. Babálová: Pripájam sa k stanovisku spravodajcu Snemovne ľudu.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Budeme hlasovať o tomto pozmeňujúcom návrhu.

(Hlasování: 16.54)

Kto je pre tento pozmeňujúci návrh, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(SN 25, SL 19) Snemovňa národov dvadsaťpäť, Snemovňa ľudu devätnásť. Ďakujem.

Kto je proti? (SN 2, SL 1) Snemovňa národov dva, Snemovňa ľudu jeden. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 61, SL 59) Snemovňa národov šesťdesiatjeden, Snemovňa ľudu päťdesiatdeväť. Ďakujem.

Snemovňa národov 25 pre, 2 proti, 61 sa zdržalo. Snemovňa ľudu 19 pre, 1 proti, 59 sa zdržalo.

Ani tento návrh nebol snemovňami prijatý.

Teraz budeme hlasovať o pláne kontrolnej činnosti Federálneho ministerstva kontroly na I. polrok 1992 - tlač 1251 a návrh uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov - tlač 1358.

(Hlasování: 16.55)

Pýtam sa snemovní, kto je pre tento kontrolný plán činnosti a pre návrh uznesenia?

(SN 85, SL 80) Snemovňa národov osemdesiatpäť, Snemovňa ľudu osemdesiat. Ďakujem.

Kto je proti? (SN 0, SL 0) Snemovňa národov nikto, Snemovňa ľudu nikto. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 6, SL 2) Snemovňa národov šesť, Snemovňa ľudu dva. Ďakujem.

Snemovňa národov 85 pre, nikto proti, 6 sa zdržalo. Snemovňa ľudu 80 pre, nikto proti, 2 sa zdržali. Poslanci Snemovne ľudu a Snemovne národov schválili uznesenie k plánu kontrolnej činnosti Federálneho ministerstva kontroly na I. polrok 1992.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 298, SN č. 478, SL č. 461)

(Následovaly organizační připomínky týkající se jednání výborů.)

Prerušujem naše rokovanie 21. spoločnej schôdze snemovní. Pokračovať budeme zajtra o 9.00 hodine ráno v tejto zasadacej miestnosti. Na programe budú tieto body:

- Vládny návrh, ktorým sa predkladá na vyslovenie súhlasu Federálnemu zhromaždeniu ČSFR dohoda medzi vládou ČSFR a vládou Rumunska o vzájomnom obchode a platbách, podpísaná dňa 11. septembra 1991 - tlač 1083.

- Návrh ústavného zákona, ktorým sa mení ústavný zákon 143/68 Zb., o československej federácii v znení neskorších predpisov - tlač 1253 a návrh uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov - tlač 1344.

- Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon 87/91 Zb., o mimosúdnych rehabilitáciách - tlač 1257 a návrh uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov - tlač 1343.

- Návrh uznesenia Federálneho zhromaždenia ku spoločnému vyhláseniu delegácií výborov pre životné prostredie Snemovne ľudu a Snemovne národov a výborov pre životné prostredie Národného zhromaždenia Maďarskej republiky vo veci stavby vodného diela Gabčíkovo-Nagymaros - tlač 1367.

- Odpovede na interpelácie.

To je návrh programu na zajtrajší deň.

Poslanec SL J. Špaček: Pane předsedající, program byl čten na přeskáčku, mohl byste nám jej říci podle pořadových čísel, abychom si to mohli dát dohromady?

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Podpredseda Federálneho zhromaždenia Stank vám prečíta program podľa poradových čísel.

Poslanec SN J. Stank: Vážené Federálne zhromaždenie, tento návrh programu bol dohodnutý dopoludnia, ako sú jednotlivé body zo zostávajúcej časti programu pripravené. Pripravené sú tie, ktoré tu už boli prečítané.

Začneme bodom 36, to je dohoda s Rumunskom. Budem čítať podľa tlače 1349: ide o bod programu 36, číslo tlače 1083.

Ako druhý bude bod 19 z uvedeného programu (tlač 1253 a 1344) s tým, že ide o ústavný zákon a o tomto ústavnom zákone sa bude hlasovať v utorok.

Ďalej bod 26, to je novela zákona o mimosúdnych rehabilitáciách (tlač 1257 a 1343).

Potom je doplnený bod programu - uznesenie Federálneho zhromaždenia ku Gabčíkovu-Nagymaros, teda ku spoločnému vyhláseniu delegácie oboch výborov (tlač 1367). To ste dostali dnes.

Potom odpovede na interpelácie, podľa toho, ako ste dostali prehľad odpovedí a jednotliví ministri a podpredsedovia vlády budú prizvaní ku svojim častiam, budú prerokovávané odpovede na interpelácie.

Predpokladáme, že rokovanie bude od 9.00 do 15.00 hodiny najdlhšie, teda najneskôr o 15.00 hodine by sme skončili. Takto si potom zariaďte odchod domov.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem pekne a prajem vám pekný zvyšok dňa.

(Schůze přerušena v 16.03 hodin.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP