Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem pani poslankyni Babálovej
a prosím, aby sa ujal slova pán poslanec Ježek.
Společný zpravodaj výborů SL K. Ježek:
Vážený pane předsedající,
vážená sněmovno, domnívám
se, že téměř vše, co mělo
být řečeno, již řečeno
zde bylo a nebudu tedy příliš zdržovat.
Předkládáme vám usnesení k
tisku 1251, usnesení gesčních výborů,
tisk 1358. Toto usnesení má dvě části
- první část deklarativní, druhá
část obsahuje určité věcné
doplnění na základě podnětů
výborů, jak uvedla kolegyně Babálová.
V první deklarativní části se konstatuje,
že Federální shromáždění
není zcela uspokojeno tím, že plán kontrolní
činnosti na první pololetí je schvalován
v měsíci březnu, protože řada
položek měla být z tohoto plánu již
v lednu, únoru nebo březnu splněna. Není
to ovšem vinou federálního ministerstva kontroly,
protože § 28 zákona 405 o kontrole, kterým
jsme si vlastně tento úkol nadělili, ukládá,
že plán kontrolní činnosti federálního
ministerstva kontroly schvaluje Federální shromáždění
po projednání ve vládě České
a Slovenské Federativní Republiky a k tomuto schválení
došlo až v průběhu měsíce
února.
Celkem obsahuje plán činnosti více než
dvacetdva bodů - jedná se o položky, z nichž
některé představují stovky miliard,
některé desítky miliard, některé
jsou pouze miliónové. Protože všechny
výbory Federálního shromáždění,
kromě mandátového a petičního,
tento plán projednávaly na svých schůzích
a vyjádřily s nimi souhlas, mohu za výbor
plánu a rozpočtu Sněmovny lidu doporučit
sněmovnám tento plán práce s doplňkem
uvedeným v tisku 1358 ke schválení.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Otváram rozpravu.
Je do nej prihlásený pán poslanec Jiří
Kincl.
Poslanec SL J. Kincl: Vážené Federální
shromáždění, domnívám
se, že důvodová zpráva, která
doprovází tento plán, výstižně
a správně konstatuje, že kontrolní činnost
federálního ministerstva kontroly mimo jiné
zajišťuje kontrolu v oblasti "účelnosti
a hospodárnosti vynakládání veřejných
finančních prostředků". Je-li
to myšleno tak, jak je to napsáno a je-li to myšleno
odpovědně a vzhledem k aktualizaci problému
si dovoluji podat tyto pozměňující
návrhy:
K části II tohoto plánu, což jsou kontroly
vyžádané Federálním shromážděním,
a sice o kontrolu s tímto názvem a obsahem: "Kontrola
užití finančních prostředků
centra kupónové privatizace od počátku
jeho činnosti do prvého čtvrtletí
1992. Cílem kontroly je zjistit stav účelnosti
a hospodárnosti využití prostředků
na jeho vybavení a funkčnost. Objektem kontroly:
centrum kupónové privatizace, termín ukončení:
květen 1992, předpokládaná spolupráce:
federální ministerstvo financí."
K vlastnímu usnesení - tisk 1358, bod 2, podávám
pozměňující návrh na jeho rozšíření
a sice tak, že doporučujeme vládě -
a nyní cituji můj pozměňující
návrh: "Zařadit do plánu kontrolní
činnosti prověření vynakládání
finančních prostředků za rok 1991
na zahraniční cesty ústavních činitelů."
Další pozměňovací návrh:
"Zařadit do plánu kontrolní činnosti
prověření hospodaření všech
nadačních fondů se státním
příspěvkem."
Žádám, aby se o každém návrhu
hlasovalo zvlášť.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Máte teda tri pozmeňujúce
návrhy. Hlási sa ešte niekto do rozpravy? (Nikdo
se nehlásil.) Rozpravu teda uzatváram. Prosím
všetkých poslancov, aby prišli do rokovacej siene,
pretože budeme hlasovať.
Konštatujem, že sme uznášaniaschopní.
Snemovňa národov - prítomní poslanci
zvolení v Českej republike = 38. Snemovňa
národov - prítomní poslanci zvolení
v Slovenskej republike = 41 a v Snemovni ľudu je 78 poslancov.
Najskôr budeme hlasovať o pozmeňujúcich
návrhoch, ako boli podané pánom poslancom
Kinclom. Prosím pána spravodajcu, aby nám
ich po jednom čítal.
Společný zpravodaj výborů SL K. Ježek:
Dovolte mi, abych přečetl pozměňovací
návrhy pana poslance Kincla, i když se domnívám,
že před vyjádřením bychom snad
měli požádat o stanovisko paní ministryni
Kořínkovou, je-li ministerstvo kontroly schopno
tyto úkoly přidat do svého plánu.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Prosím, pani ministerka Kořínková.
Ministryně kontroly ČSFR K. Kořínková:
Vážený pane předsedající,
v té části prověrky číslo
16, která v první etapě bude ukončena
v dubnu letošního roku a která se dotýká
kontroly zákona č. 92/91 Sb. je samozřejmě
také řešena otázka Centra kupónové
privatizace, a to nejen po stránce organizační,
po stránce funkční, ale i po stránce
čerpání finančních prostředků.
Samozřejmě, že v této etapě je
věnována pozornost těm skutečnostem,
které v počátcích nabíhají.
Já bych doporučovala, aby se pan poslanec spokojil
s těmi výsledky, které budou v této
etapě předloženy s tím, že dokončení
práce bude v druhé etapě tak, jak je to v
tomto materiálu uvedeno, to znamená září
1992. Ta část, která se týká
prověření využití finančních
prostředků ústavních činitelů
pro zahraniční cesty a prověření
hospodaření všech nadačních fondů
se státním příspěvkem, je z
hlediska naší současné kapacity velice
náročná. Můžeme udělat
některé resorty, tak jak zpracováváme
kapitoly jednotlivých resortů a v rámci té
první části prověrky, která
se dotýká kontroly plnění státního
rozpočtu za rok 1991 tyto informace poskytnout. Ale nemohlo
by to být úplné.
Pokud se týká finančních prostředků,
které jsou poskytovány na nadace, tam jde v převážné
míře v této první etapě, v
prvním pololetí pouze o některé vybrané
případy. Ale zase nemůžeme šetřit
z kapacitních důvodů všechny nadace,
na kterých se zúčastňuje státní
rozpočet. Čili doporučovala bych panu poslanci
dát to jako námět a podle kapacitních
možností a podle koncepce tohoto programu zařadit
na první a druhé pololetí letošního
roku. To je z hlediska našeho stanoviska. Pochopitelně
pokud odsouhlasíte, že takový úkol musíme
zabezpečit, budeme muset vytvořit nějaké
mimořádné podmínky.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Trvá po tomto vysvetlení
pán poslanec Kincl na hlasovaní?
Poslanec SL J. Kincl: Pokud jde o Centrum, připusťme,
že to, co je uvedeno v bodě 16, tak jak je vypsán
předmět kontroly, že odpovídá
tomu, co tady řekla paní ministryně, takže
v tom případě stahuji první pozměňovací
návrh.
Pokud jde o otázku nadací, bych rád, kdyby
paní ministryně alespoň řekla, které
nadace by se měly v dané chvíli kontrolovat,
když ne všechny. A pokud jde o ústavní
činitele, tam jde hlavně o to, aby se alespoň
určitý okruh ústavních činitelů
zkontroloval. Abychom třeba z první kontroly ústavních
činitelů uměli poznat, do jaké míry
se s takovými prostředky hospodárně
nakládá a zda by nebylo nezbytně nutné
dále v takovýchto kontrolách pokračovat.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Znamená to, že
o tých dvoch ďalších pozmeňujúcich
návrhoch budeme hlasovať. Prosím o stanovisko
spravodajcu.
Společný zpravodaj výborů SL K. Ježek:
Já bych nejprve přečetl pozměňovací
návrhy:
- Zařadit do plánu kontrolní činnosti.
Jedná se o část II., zadávané
Federálním shromážděním.
- Prověření vynakládání
finančních prostředků za rok 1991
na zahraniční cesty ústavních činitelů.
Poněvadž tento požadavek nebyl vznesen na výborech.
Byl vznesen? Já ho tady poznamenán nemám.
Byl, ano? Na výborech doporučen nebyl, takže
já ho za výbory doporučit nemohu a přikláním
se ke stanovisku paní ministryně, že v rámci
kontroly jednotlivých rozpočtových kapitol
by se mělo přihlédnout k tomu, jak byly využívány
prostředky pro zahraniční cesty.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Stanovisko, ktoré podávate,
je záporné? Kladné. Pán poslanec Kincl.
Poslanec SL J. Kincl: Tato cesta je neschůdná, protože
zahraniční cesty se zpravidla účtují
v kapitole ministerstva zahraničních věcí,
a to činí určité potíže.
Ministryně kontroly ČSFR K. Kořínková:
Ve federální vládě od poloviny loňského
roku platí opatření, že všechny
ústřední orgány si hradí své
zahraniční cesty samy s tím, že na základě
rozhodnutí federální vlády ve výjimečných
případech někteří představitelé
ústředních orgánů a Federálního
shromáždění mohou čerpat z kapitoly
federálního ministerstva zahraničních
věcí tak, že tento účet je veden
samostatně. Čili je velice jednoduché posoudit,
z které kapitoly tyto prostředky na cesty ústavních
činitelů byly vynaloženy. Dokonce je na to
přesně i usnesení federální
vlády.
Domnívám se, že u těch kapitol, které
budeme sledovat v prvním pololetí roku 1992, není
problém, abychom tuto jednu položku samozřejmě
překontrolovali. A je to u těch jednotlivých
kapitol, které budou v rámci prověrky číslo
jedna zahájeny. K té části, která
se týká státních prostředků,
poskytnutých účelově vybraným
nadacím v tomto prvním pololetí. Pokud je
mi teď známo a mohu si vybavit čerpání
všeobecné pokladní zprávy, části
státního rozpočtu za rok 1991, tak tato částka
byla minimální a musela bych upřesnit, kterým
nadacím bylo co poskytnuto. Protože například
částky, které byly poskytnuty Čs.
radě humanitární pomoci, československé
tělovýchově a podobně nejsou částky,
které jsou poskytovány nadacím, ale částky,
které jsou poskytovány právnickým
osobám. Čili pokud shrnu podle mých současných
vědomostí, tyto částky jsou velice
okrajové, ale jsme schopni ve zprávě ke státnímu
závěrečnému účtu, kterou
právě dokončujeme, vás informovat
o tom, jak velká tato částka byla, pokud
dojdeme k závěru, že jsou to částky
podstatné, tak ještě narychlo zjistit, jakým
způsobem byly účelově vynaloženy
v rámci těchto nadací.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Trvá po tomto vysvetlení
poslanec Kincl na svojich pozmeňujúcich návrhoch?
Poslanec SL J. Kincl: Já si myslím, že jsme
ve vzácné shodě, protože já jsem
to doporučoval jako bod 2, to znamená zařadit
vládě, vláda nechť rozhodne, jestli
mé náměty, zařadí nebo ne,
takže se vlastně vůbec nic neděje. Přijímám
vysvětlení paní ministryně.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Hlasovať o týchto
pozmeňujúcich návrhoch nebudeme.
Poslanec SL J. Kincl: Pane předsedající,
to si nerozumíme. Já jsem to navrhnul tak jako to
ostatní.
Doporučujeme vládě zařadit. Když
to nedoporučuje, tak to nedoporučuje. Hlasujme o
tom, jestli toto Federální shromáždění
doporučuje vládě to zařadit jako to
ostatní, jestli páni poslanci mé náměty
uznají za vhodné zařadit, tak tam budou,
jestliže ne, tak zařazeny nebudou a vláda se
rozhodne ano nebo ne.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Prosím vás, my ale musíme
presne vedieť, o čom budeme hlasovať. Slovo má
spravodajca.
Společný zpravodaj výborů SL K. Ježek:
Přečtu to znovu. Doporučují vládě
(teď jsou zde dva body) zařadit do plánu kontrolní
činnosti prověření vynakládání
finančních prostředků na rok 1991
na zahraniční cesty ústavních činitelů.
Ze stanoviska paní ministryně i z jednání,
které proběhlo ve výborech (já zde
reprezentuji výbor pro plán a rozpočet) vyplývá,
že tento návrh nedoporučuji, neboť je
implicitně zahrnut v kontrolách jednotlivých
kapitol.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem, budeme hlasovať.
(Hlasování: 15.52)
Kto je pre tento pozmeňujúci návrh, nech
zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!
(SN 12, SL 22) Snemovňa národov dvanásť,
Snemovňa ľudu dvadsaťdva. Ďakujem.
Kto je proti? (SN 5, SL 3) Snemovňa národov päť,
Snemovňa ľudu tri. Ďakujem.
Kto sa zdržal hlasovania? (SN 68, SL 57) Snemovňa
národov šesťdesiatosem, Snemovňa ľudu
päťdesiatsedem. Ďakujem.
Snemovňa národov 12 pre, 5 proti, 68 sa zdržalo.
Snemovňa ľudu 22 pre, 3 proti, 57 sa zdržalo.
Tento návrh nebol prijatý.
Prosím spravodajcu, aby predložil ďalší
návrh.
Společný zpravodaj výborů SL K. Ježek:
Druhý návrh rovněž doporučuje
vládě zařadit do plánu kontrolní
činnosti prověření hospodaření
všech nadačních fondů se státním
příspěvkem. Z vyjádření
paní ministryně a vzhledem k tomu, že ve výboru
nebyl tento požadavek přednesen, nechávám
na rozhodnutí poslanců, zda považují
za vhodné je zařadit či ne.
Společná zpravodajka výborů SL M.
Babálová: Pripájam sa k stanovisku spravodajcu
Snemovne ľudu.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Budeme hlasovať o tomto pozmeňujúcom
návrhu.
(Hlasování: 16.54)
Kto je pre tento pozmeňujúci návrh, nech
zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!
(SN 25, SL 19) Snemovňa národov dvadsaťpäť,
Snemovňa ľudu devätnásť. Ďakujem.
Kto je proti? (SN 2, SL 1) Snemovňa národov dva,
Snemovňa ľudu jeden. Ďakujem.
Kto sa zdržal hlasovania? (SN 61, SL 59) Snemovňa
národov šesťdesiatjeden, Snemovňa ľudu
päťdesiatdeväť. Ďakujem.
Snemovňa národov 25 pre, 2 proti, 61 sa zdržalo.
Snemovňa ľudu 19 pre, 1 proti, 59 sa zdržalo.
Ani tento návrh nebol snemovňami prijatý.
Teraz budeme hlasovať o pláne kontrolnej činnosti
Federálneho ministerstva kontroly na I. polrok 1992 - tlač
1251 a návrh uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov
- tlač 1358.
(Hlasování: 16.55)
Pýtam sa snemovní, kto je pre tento kontrolný
plán činnosti a pre návrh uznesenia?
(SN 85, SL 80) Snemovňa národov osemdesiatpäť,
Snemovňa ľudu osemdesiat. Ďakujem.
Kto je proti? (SN 0, SL 0) Snemovňa národov nikto,
Snemovňa ľudu nikto. Ďakujem.
Kto sa zdržal hlasovania? (SN 6, SL 2) Snemovňa národov
šesť, Snemovňa ľudu dva. Ďakujem.
Snemovňa národov 85 pre, nikto proti, 6 sa zdržalo.
Snemovňa ľudu 80 pre, nikto proti, 2 sa zdržali.
Poslanci Snemovne ľudu a Snemovne národov schválili
uznesenie k plánu kontrolnej činnosti Federálneho
ministerstva kontroly na I. polrok 1992.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 298, SN
č. 478, SL č. 461)
(Následovaly organizační připomínky
týkající se jednání výborů.)
Prerušujem naše rokovanie 21. spoločnej schôdze
snemovní. Pokračovať budeme zajtra o 9.00 hodine
ráno v tejto zasadacej miestnosti. Na programe budú
tieto body:
- Vládny návrh, ktorým sa predkladá
na vyslovenie súhlasu Federálnemu zhromaždeniu
ČSFR dohoda medzi vládou ČSFR a vládou
Rumunska o vzájomnom obchode a platbách, podpísaná
dňa 11. septembra 1991 - tlač 1083.
- Návrh ústavného zákona, ktorým
sa mení ústavný zákon 143/68 Zb.,
o československej federácii v znení neskorších
predpisov - tlač 1253 a návrh uznesenia Snemovne
ľudu a Snemovne národov - tlač 1344.
- Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa
zákon 87/91 Zb., o mimosúdnych rehabilitáciách
- tlač 1257 a návrh uznesenia Snemovne ľudu
a Snemovne národov - tlač 1343.
- Návrh uznesenia Federálneho zhromaždenia
ku spoločnému vyhláseniu delegácií
výborov pre životné prostredie Snemovne ľudu
a Snemovne národov a výborov pre životné
prostredie Národného zhromaždenia Maďarskej
republiky vo veci stavby vodného diela Gabčíkovo-Nagymaros
- tlač 1367.
- Odpovede na interpelácie.
To je návrh programu na zajtrajší deň.
Poslanec SL J. Špaček: Pane předsedající,
program byl čten na přeskáčku, mohl
byste nám jej říci podle pořadových
čísel, abychom si to mohli dát dohromady?
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Podpredseda Federálneho zhromaždenia
Stank vám prečíta program podľa poradových
čísel.
Poslanec SN J. Stank: Vážené Federálne
zhromaždenie, tento návrh programu bol dohodnutý
dopoludnia, ako sú jednotlivé body zo zostávajúcej
časti programu pripravené. Pripravené sú
tie, ktoré tu už boli prečítané.
Začneme bodom 36, to je dohoda s Rumunskom. Budem čítať
podľa tlače 1349: ide o bod programu 36, číslo
tlače 1083.
Ako druhý bude bod 19 z uvedeného programu (tlač
1253 a 1344) s tým, že ide o ústavný
zákon a o tomto ústavnom zákone sa bude hlasovať
v utorok.
Ďalej bod 26, to je novela zákona o mimosúdnych
rehabilitáciách (tlač 1257 a 1343).
Potom je doplnený bod programu - uznesenie Federálneho
zhromaždenia ku Gabčíkovu-Nagymaros, teda ku
spoločnému vyhláseniu delegácie oboch
výborov (tlač 1367). To ste dostali dnes.
Potom odpovede na interpelácie, podľa toho, ako ste
dostali prehľad odpovedí a jednotliví ministri
a podpredsedovia vlády budú prizvaní ku svojim
častiam, budú prerokovávané odpovede
na interpelácie.
Predpokladáme, že rokovanie bude od 9.00 do 15.00
hodiny najdlhšie, teda najneskôr o 15.00 hodine by
sme skončili. Takto si potom zariaďte odchod domov.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem pekne a prajem vám
pekný zvyšok dňa.