Předsedající předseda SN M. Šútovec:
V tomto bode snáď máte pravdu, ale keď
ma niekto požiadal o hlasovanie o akejkoľvek otázke,
má sa bez rozpravy takéto hlasovanie uskutočniť,
takže sme tu medzi dvoma mlynskými kameňmi
a ja musím dať prednosť tomu, čo je v
zákone a nie tomu, čo tam nie je.
Poslanec SL F. Magyar: Ja som zasa toho názoru, že
keďže sme nehlasovali, nemôžeme rokovať
tak, ako keby sme hlasovaním ten procedurálny návrh
prijali. Do tej doby, kým budeme hlasovať, musíme
pokračovať.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
K tomuto sa prikláňam aj ja, a preto pozvem pána
poslanca Fišeru za klub Sociálnej demokratickej orientácie.
Naďalej vyzývam poslancov, aby vstúpili do
rokovacej siene. Len čo budeme uznášaniaschopní,
budeme hlasovať. Pán poslanec Wagner.
Poslanec SL J. Wagner: Faktická poznámka. Dámy
a pánové, já se domnívám, že
tento výklad jednacího řádu je, mírně
řečeno, tendenční. Je předložen
návrh k procedurálnímu hlasování.
Zákon jednoznačně praví, že když
je takovýto návrh předložen, hlasuje
se. Nemůžeme dělat žádnou jinou
činnost, než se starat o to, abychom mohli hlasovat.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
To je tiež jeden z možných výkladov. Musím
zistiť, čo je napísané o tom, ako dlho
po padnutí návrhu sa má hlasovať. To
nie je stanovené. Prosím, pán poslanec Fišera.
Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedající,
dámy a pánové, za prvé bych chtěl
říci, že se domnívám, že
nevyřešíme tento problém procedurálními,
nechci říci obstrukcemi, ale procedurálními
otázkami. Je třeba jednat přímo, čestně
a otevřeně. A to říkám z pozice,
která nebude z hlediska navrhovatelů přirozeně,
jak lze očekávat, příznivá.
Chci říci, že jsme jako klub sociálních
demokratů - a připomenout to - snad napomohli do
jisté míry tomu, aby došlo k restituci v případě
řádů a kongregací poté, co
se dojednaly a dořešily sporné případy
a našel se způsob, jak rozumně tento problém
řešit.
Na druhé straně jsem zde slyšel neobyčejně
silné a patetické výzvy, volající
o tom, že budeme rozhodovat o spravedlnosti, o právu,
ozvaly se zde výzvy, které hovořily o tom,
že máme toto právo vrátit zpět
a že máme být plně spravedliví.
Chtěl bych říci, že platí určité
obecné pravidlo, které stejně není
a nebude dodrženo. To první je, že osoby, a to
osoby fyzické, prostě lidé jsou a budou postiženi,
protože my nejsme schopni řešit některé
problémy, které jsou spjaty s restitucí roku
1953, s restitucí osob, které měly movitý
majetek. My prostě spravedliví jako parlament nejsme
a býti nedokážeme. Chci říci,
že tedy toto kritérium, které je před
nás kladeno, je kritérium opravdu jen patetické
a nikoli věcné.
Je zde další kritérium, které je před
nás kladeno, kritérium, které říká,
že církve a náboženské instituce
jsou jiného charakteru, než kterékoli jiné
veřejně prospěšné, sociálně
účelné organizace, usilující
o mravní nápravu, protože zřejmě
tyto společnosti nebo tato společenství nejsou
zakotvena jen a pouze v určité odpovědi na
základní existencionální otázky
lidstva. Tato rovnost před zákonem by měla
být respektována a - nedá se nic dělat,
- chceme-li skutečně býti hodni práva,
měli bychom si tento princip uvědomit a jednat podle
práva.
Rozhodně není možno v této souvislosti
souhlasit se zákonem obecným, se zákonem,
který obecně přistupuje k restitucím
právnických osob, protože to znamená
zásadní průlom do pojetí dosavadního
procesu restitucí právnických osob obecným
restitučním zákonem tak, jak je předloženo.
Až doposud se toto vše týkalo jenom osob fyzických.
Když budeme rozhodovat, měli bychom velmi pečlivě
zvažovat, zda tento krok máme udělat. Naše
stanovisko bylo vždy jasné a zřetelné.
My jsme se stavěli proti dalším restitucím.
Mimo jiné právě proto, abychom nemuseli vytvářet
další a další velmi negativní podmínky
pro hospodářskou situaci, protože potom musí
církev často řešit to, co vyvolala sociálně
nebezpečná situace způsobená ekonomickými
problémy.
Navíc dnes, když tento problém zde budeme diskutovat
a debatovat, není vyjasněn náš vztah
k vládnímu návrhu zákona, tisk 1374
o hospodářském zabezpečení
církví a náboženských společností
státem, kde je řada velmi vážných
otázek, které mimo jiné jsou naznačeny
tím, že zřejmě ty církve nebo
ta církev, která bude především
restituována, má určitou historickou výhodu
a snad i určitou historickou nevýhodu. Nechci sahat
až k Josefovi II., ke kterému zde bylo sáhnuto,
a já vím, že to se nerado slyší,
ale museli bychom hovořit o dějinách v komplexu
a já si myslím, že to sem nepatří.
Chtěl jsem to jenom právě připomenout
proto, že nebohý Josef II. sem byl vtažen, a
myslím si, že to by nebylo dobré.
Kdybychom shrnuli naše stanovisko: Vláda dala své
stanovisko plným právem. Není možné
projednávat tento zákon a souhlasit s ním
právě proto, že narušuje obecné
právní principy, které doposud byly respektovány,
a které jsme se snažili jako parlament dodržovat.
Mohli bychom možná nanejvýše přijmout
zákon o majetkové restituci a rehabilitaci společností
a institucí mravně a sociálně užitečných.
To by odpovídalo těm argumentům, které
jsou v důvodové zprávě.
Chtěl bych říci nyní velmi jednoduše
a zřetelně: Mnozí zde budou možná
citovat slova Písma, a to na tu i druhou stranu. Já
bych citoval slova, která říkají:
"Vaše řeč budiž ano - ano, ne - ne!"
Prostě naše stanovisko je tentokrát opravdu:
"Ne!" Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. To bol pán poslanec Fišera. Ako vidíte,
doteraz sa nám nepodarilo dosiahnuť uznášaniaschopný
stav snemovní.
Zacitoval by som, čo vo veciach procedurálnych návrhov
hovorí Zákon o rokovacom poriadku vo svojom §
28 ods. 3: "O procedurálnych návrhoch sa hlasuje
podľa potreby aj v priebehu rozpravy." Otázne
je, kto stanovuje, čo je potrebné. Prikláňam
sa k tomu, že to občas môže stanoviť
aj vedúci schôdze. Takže stanovuje, že
táto potreba tu zatiaľ ešte nie je, pretože
pán podpredseda vlády je na ceste a v dohľadnej
dobe sa dostaví do snemovne.
Hlási sa pán poslanec Stome, potom pán poslanec
Wagner.
Poslanec SN K. Stome: Já pouze vážení
přítomní, jako faktickou poznámku.
Souhlasil bych s předřečníkem, že
církve budou mít úkol v případě
přijetí této předlohy řešit
případné sociální otázky,
které tímto budou navozeny. Ale nedomnívám
se, že obecně byla přijata jakási zásada,
že někomu nelze něco vracet, snad proto, že
v praktickém dopadu to tak v jednotlivých případech
ve skutečnosti v jednotlivých předpisech
bylo upraveno.
Jiná věc by byla, kdybychom byli přijali
celoplošný restituční zákon.
Ale to se nestalo. My každou oblast upravujeme zvlášť
a domnívám se, že můžeme jenom
říci, že někteří si osvojili
tyto limity, zatímco jiní vidí tyto limity
jinde. Čili chtěl bych poopravit tezi, že bychom
my jako všichni překročili některé
hranice, za které bychom kráčet neměli.
Je to věc názoru. Už věc "některé
křivdy" připomíná způsob,
když se jdeme koupat a někdo nám nese hodinky
přes vodu po lávce a my tam plaveme a když
doplaveme na druhý břeh, tak zjistíme, že
troje hodinky vypadly děravou čepicí a z
toho důvodu bychom dvaceti lidem minus ti tři, tedy
sedmnácti nevrátili ani jejich hodinky nebo jenom
některým. To se domnívám, že
by nebyl úplně případný příklad.
Z tohoto pojmu "některý" nemůžeme
udělat všechny ostatní než už jenom
ty některé.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Pán poslanec Wagner.
Poslanec SL J. Wagner: Dámy a pánové, jestliže
chceme o velkých věcech jednat čestně
a rovně, musíme především čestně
a rovně jednat i o malých, drobných věcech,
jakými jsou formální pravidla demokracie.
Hodláme právě tímto zákonem
napravovat křivdy, které započaly tím,
že se započala porušovat formální
pravidla demokracie.
Výklad pana předsedajícího je samozřejmě
možný, ale pane předsedající,
dovoluji si vás upozornit též na znění
§ 26 odstavce 1., neb procedurální návrh
je jako každý jiný návrh především
návrhem. Je právem poslance navrhnout a je potřeba
hlasovat. Jestliže sněmovny nejsou usnášení
schopné, tento problém neřeší
jednací řád. Je povinností předsedajícího
postarat se, aby byly usnášení schopné.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
To je povinnosťou poslaneckých klubov.
Poslanec SL J. Wagner: Já se pane předsedající
domnívám, že v jiných případech
daleko důrazněji se využívá možností,
které k tomu jsou, aby se poslanci do jednacího
sálu dostavili. Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ja sa domnievam, že som spotreboval značnú
dávku elektrickej energie na zvonenie, ktorým som
zvolával poslancov. Je tu niekoľko faktických
poznámok. Nerád by som utopil rozpravu v sérii
faktických poznámok. Skutočnosť je taká,
že máme k dispozícii negatívne stanovisko
federálnej vlády. To stanovisko poznáme,
zástupca federálnej vlády z toho dôvodu
môže, ale nemusí byť prítomný.
Rozumiem aj tomu, že je žiadúce, aby bol prítomný.
Ale stanovisko federálnej vlády v tejto chvíli
poznáme a je skutočnosťou, že je negatívne.
Prosím, pán poslanec Molnár.
Poslanec Juraj Molnár: Ja si myslím, že ani
predsedajúci nie je schopný fyzicky tu priviesť
poslancov, ktorí nechcú alebo nemôžu.
To je prvá vec. A druhá vec. Bolo tu povedané,
že porušovaním procedurálnych otázok
došlo k stavu, ktorý tu dnes riešime. Nemyslím,
že by to bola procedurálna otázka. Bolo to
hrubé porušenie tých najzákladnejších
demokratických a vôbec ľudských kritérií
spoločnosti. Tento hrozný systém, ktorý
sme tu roky mali, ktorý vybudoval koncentráky už
po ukončení vojny, ten nie je možné
nazvať procedurálny, a preto by som prosil, aby sme
sa k tomu aj patrične postavili.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Neviem, k akej veci bola táto poznámka. Pán
poslanec Mečl.
Poslanec SN J. Mečl: Samozřejmě, že
všechno, co se řekne ve sněmovnách,
je věcí názoru, ale já bych se přece
jenom chtěl vrátit k tomu, o čem hovořil
kolega Stome, když replikoval kolegu Fišeru. To je věcí
názoru, ale myslím si, že je to názor,
který opravdu převzalo celé Federální
shromáždění, protože to byla jediná
možnost, jak se vrátit do minulosti a jak tuto minulost
napravovat. To znamená minulost reparovat, rehabilitovat
na základě křivd na fyzických osobách
s tím, že minulý režim nerespektoval mezinárodní
závazky, které respektovat měl a tyto mezinárodní
závazky chrání fyzické osoby, chrání
občany. Z tohoto hlediska také úvodní
pasáž navrhovaného zákona není
zcela přesná, protože se dovolává
Všeobecné deklarace a některých dalších
mezinárodních závazků, které
se ale opravdu týkají křivd na jednotlivých
osobách, na občanech, a proto také Federální
shromáždění, ať už více
či méně uvědoměle, když
začalo přijímat rehabilitační,
restituční a jiné zákony, tak šlo
cestou nápravy rehabilitace a restituce křivd, které
byly spáchány na fyzických osobách.
Také ten pojem křivd asi není toho druhu,
že bychom ho mohli vztáhnout na právnické
osoby. Je to záležitost osobní a je to záležitost
zásahu do osobní integrity občanů.
Na základě toho vůbec ústavněprávně
mohlo Federální shromáždění
provést tak velké zásahy do minulosti a věci
začít reparovat. Jedině na základě
toho, že minulý režim porušoval mezinárodní
závazky a porušoval mezinárodní závazky
v oblasti ochrany lidských práv.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Teraz vystúpi poslanec Lux so stanoviskom Kresťansko-demokratickej
únie. Môže sa pripraviť pán poslanec
Kos so stanoviskom poslancov KSČM. Kto sa hlási
s technickou poznámkou? Pán poslanec Stome. Prosím,
máte slovo.
Poslanec SN K. Stome: Já jsem byl, vážené
shromáždění, apostrofován panem
kolegou Mečlem a chtěl bych říci,
že samozřejmě konstrukci, kterou před
námi položil pan kolega Mečl, lze přijmout,
ale já se nedomnívám, že je to jediná
možná konstrukce. Já bych nesouhlasil s tím,
že nápravu můžeme zjednat jedině
na základě nějakého mezinárodního
dokumentu. Já se domnívám, že tento
mezinárodní dokument minimalizuje naše pojetí
lidských práv, ale ne maximalizuje. Čili
my se na to můžeme dívat i z jiného
hlediska. Anglie třeba znárodnila a vracela způsobem
různým a kromě toho neznám právnické
osoby, až na některé výjimky, že
by byly složeny jen z někoho jiného než
z fyzických osob, když už to takhle vezmeme.
A v tomto pojetí křivdy mohou být v různých
polohách. Já se domnívám, že
je možné i jiné řešení,
než pan kolega Mečl uvedl, i když to řešení
je samozřejmě korektní, pokud limitujeme
tam, kde on skončil. Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Pán poslanec Lux ako predstaviteľ Kresťansko-demokratickej
únie.
Poslanec SN J. Lux: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, jsme pro nastolení
právního stavu. Při projednání
restitucí jsme prosazovali navrácení majetku
k roku 1948. Navrácení lidem, kteří
u nás bydlí či bydlí někde
jinde a navrácení majetku všem právnickým
osobám. Jde o historický majetek obcí, hospodářský
úsek spolků a také o majetek církví.
Polemika o tom, že někomu něco vrátíme
a jinému ne, nás ve světě bezesporu
poškodila. Blokace tohoto majetku v již přijatých
zákonných normách - a tuto blokaci tento
parlament schválil - má smysl jenom ve směru
jeho následného vrácení. Takový
uvedený zákon tento problém řeší.
Jeho neschválení velmi zkomplikuje transformaci
majetkových vztahů. To je třeba si uvědomit.
Považuji za problematické, že více jak
dva roky po listopadu, nedošlo k úpravě vztahů
vlády a církví. Považuji též
za politováníhodné, že není přítomen
zástupce vlády, aby vysvětlil změnu
postoje vlády či aby pan premiér parlamentu
vysvětlil, jakou váhu mají jeho slova, řečená
při projednávání restitucí,
kde podpořil navrácení majetku církvím,
byť v jiné zákonné normě. Alternativní
návrh ve formě takzvaného výčtového
zákona, o kterém hovoří vláda,
je nepřijatelný, zhruba z těchto důvodů.
Hlavní důvod spočívá v tom,
že hovoříme o restituci. Restituční
zákony vycházejí z principu, že majetek,
který je předmětem restituce, stát
nabyl aktem násilí, zcela protiprávně
a tudíž je více než pochybné, že
jeho vlastnictví vůbec vzniklo. To je základní
problém přístupu k restitucím a od
něho nelze ustoupit ani u majetku církví
a náboženských společností, chceme-li
zůstat na principech právního státu.
Tyto právnické osoby byly totiž úplně
stejným způsobem připraveny o svůj
majetek jako fyzické osoby. Je tedy spravedlivé
přistupovat k církvím a náboženským
společnostem stejným způsobem. Kdyby došlo
k přijetí zákona o restituci takovou výčtovou
metodou, fakticky by to znamenalo uznat, že vlastnictví
státu vzniklo. Stát by touto formou vlastně
dával církvím a náboženským
společnostem část svého majetku. Toto
řešení se navíc jeví církvím
a náboženským společnostem především
jako projev nedůvěry ze strany státu. Nedůvěry,
že církve a náboženské společnosti
samy neprovedou určitou selekci majetku, o který
požadují, bude-li jim tento majetek nabídnut
v restituci. Naopak projevem důvěry ze strany státu
může být vnímán i v mezinárodním
kontextu jako skutečně demokratický přístup
státu k církvím a náboženským
společnostem.
Tak zvaná výčtová metoda naráží
na značné technické a praktické potíže,
které spočívají v tom, že bude
velmi komplikované v krátkém čase
potřebný výčet pořídit.
A dále tento výčet znamená, že
v zákoně se popisuje každé číslo
popisné u budov a čísla parcel u pozemků.
Takže jakékoliv pochybení znamená nějakou
novelu. A víme, že tento výčet nemůže
být nikdo úplný. Jsme pro navrácení
tohoto majetku s tím, že je pouze věcí
církví samotných, jak se svým majetkem
budou hospodařit či nakládat.
Někteří představitelé církví
se sice už vyjádřili, pan arcibiskup Vlk hovoří
o tom, že římskokatolická církev
považuje za spravedlivé nabídnout majetek,
který sama nebude schopna využít, i ostatním
církvím a náboženským společnostem,
ve svém prohlášení.
Schválení tohoto zákona by bylo nejefektivnější
investicí do zdravotnictví, do sociální
a charitativní oblasti, neboť se tím vytváří
materiální základna pro činnost církví
v těchto oblastech. Zkušenosti od nás i ze
zahraničí hovoří o vhodnosti a potřebnosti
této aktivity.
Přijetím předloženého zákona
se vytvoří předpoklady pro nastolení
právního stavu, pro možnost důstojného
uspořádání vztahu církví
a státu a pro obnovu společnosti. Tuto zákonnou
předlohu podporujeme. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, pán poslanec Lux. Teraz pán poslanec
Kos za klub poslancov Komunistickej strany Čiech a Moravy.
Poslanec SL J. Kos: Vážený pane předsedající,
vážené kolegyně, vážení
kolegové, jménem klubu levicových poslanců
KSČM chci hned v úvodu říci, že
iniciativní návrh skupiny poslanců na vydání
zákona o majetkové restituci a rehabilitaci církví
a náboženských společností otevírá
další kolo restitucí, a to bez ohledu na to,
že už při předávání
74 objektů řeholním řádům
a kongregacím jsme jako poslanci byli ubezpečováni,
že jde o poslední majetkoprávní nárok
církve. Opětovně je zde rovněž
nastolena otázka restitucí právnických
osob. Je zde nutno říci, že se nejedná
o restituci zanedbatelného rozsahu, která už
v tak složité situaci prohloubí problémy
s realizací reformy. U půdy na základě
seriózních rozborů mohou tak církve,
náboženské řády a kláštery
dostat zpět víc než 200 000 ha půdy
a restituční nároky katolické církve,
pokud by byly uplatněny v plné míře,
mohou být hodnotově vyjádřeny u půdního
majetku až na 58 mld. Kčs. Pak je nutno zcela otevřeně
říci, že je třeba nastolit otázku
odluky církve od státu. Pokud chceme hovořit
o rovnocenném přístupu k partnerům
a subjektům, nelze na jedné straně provést
širokou restituci a na straně druhé se následně
pak zabývat třeba zákonem o hospodářském
zabezpečení církví a náboženských
společností státem, který nám
byl předložen. Pak je třeba řešit
celý problém komplexně, a to například
v duchu zásad, které razil sám Tomáš
Garrigue Masaryk.
Navíc musím podotknout, že další
předkládání požadavků
některých řádů považuji
za skandální. Týká se to zejména
německého řádu, jehož velmistr
Arnold vznáší nároky na základě
toho, že řád zasáhla německá
nacistická moc, a zpochybňuje oprávněnost
vyvlastnění řádu Benešovými
dekrety. Přitom ale spolupráce tohoto řádu
s Henleinovou stranou je stejně prokazatelná jako
otázky poškozování věci republiky.
Nehodlám zde polemizovat s názory předkladatelů
a předkládat fakta a argumenty. Chci jen stroze
konstatovat, že náš klub nespatřuje řešení
situace v otevření dalšího kola restitucí
a uvedený zákon nepodpoří a bude proti
jeho přijetí hlasovat.
Za sebe chci závěrem dodat, že církev
ze svých letitých zkušeností, ale i
zkušeností druhých by měla vědět,
že honba za majetkem a mamonem není to nejlepší,
co věřící potřebují.
(Potlesk.)
Rád bych zde připomněl slova turinského
kardinála Micuella Pelegrina, který říkal,
že zapletení s politickou a hospodářskou
mocí brání církvi často v tom,
aby mluvila s žádoucí otevřeností.
Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Nyní má slovo
pan poslanec Szöcs, poslanec Soboňa byl poslední
za kluby. Připraví se paní poslankyně
Nováková. Technická, pan poslanec Sacher
a pan poslanec Mandler.
Poslanec SL R. Sacher: Já bych chtěl říci
pár slov. Myslím, že církev, jak již
zde zaznělo a po bohatých zkušenostech, které
nabyla, skutečně bohatou nechce být a také
se vlastnictvím majetku před Bohem bohatou stát
nemůže, snad se může stát bohatou
v očích lidí. Ale chtěl bych říci,
že převzetím majetku se církev samozřejmě
stane odpovědnou jak před Bohem, tak před
lidmi. Ale současně je třeba vidět
také to, že by bylo velmi nešťastné,
kdybychom založili koncepci vztah církev - stát,
kde by se církev musela situovat do role, kde by usilovala
o přízeň státní moci. Má-li
církev plnit svou úlohu, tak musí být
svobodná i v této oblasti. A právě
tato základna svobodu církvi může poskytnout.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Druhou faktickou poznámku
má pan poslanec Mandler.
Poslanec SL E. Mandler: Jenom velice krátce bych se chtěl
vrátit ještě k problému, o kterém
tu hovořil pan kolega Mečl, a to je otázka
křivdy. Já jsem měl možnost ne zevrubně,
ale zhruba se seznámit s tím úžasným
zásahem, s obětmi, které stál zásah
komunistického režimu proti církvi, a nikdy
jsem nepochyboval o tom, že to byla velká křivda.
Teď tady slyším právní konstrukci,
že vlastně o křivdě nemůžeme
mluvit. Nejsem právník a tedy je to možné,
že z hlediska práva to tak je. V tom případě
musíme udělat takové právní
normy, aby se to, co se stalo, odčinilo, a to je tento
zákon.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Máte slovo pane poslanče.
Poslanec SL F. Szöcs: Vážený pán
predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie! Som toho názoru, že majetky, ktoré
navrhujeme vrátiť pôvodným majiteľom,
budú v dobrých rukách, budú využívané
na výchovu, charitatívnu činnosť, na
tvorbu kultúrnych a morálnych hodnôt.
Mali by sme si uvedomiť, že účinnosť
vráteného majetku bude znásobená prácou
mnohých nezištných ľudí, ktorí
venujú svoj život alebo svoj voľný čas
charitatívnej činnosti, pomoci chudobným,
telesne postihnutým ľuďom, ktorí stratili
orientáciu, zmysel života.
Preto som bol veľmi prekvapený, keď som zistil,
že aj tento návrh zákona má chybu krásy,
pretože vynecháva z reštitúcie majetky
niektorých cirkví a náboženských
obcí, vyvlastnené v rokoch 1938 a 1948. Určite
by bolo veľmi nepríjemné aj pre tie cirkevné
organizácie, ktoré dostali naspäť svoj
majetok, to, že viac cirkevných komunít a náboženských
obcí bude diskriminovaných, vylúčených
z reštitúcie.
V rámci spravodlivej nápravy krívd predkladám
tieto pozmeňujúce návrhy: K § 1 zaradiť
druhý, nový odsek, ostatné prečíslovať:
"Spôsobom a za podmienok, uvedených v tomto
bode, vzniká tiež iným cirkviam a náboženským
spoločnostiam, pôsobiacim na území
ČSFR (Českobratská cirkev evanjelická,
Reformovaná kresťanská cirkev na Slovensku,
Sliezska evanjelická cirkev, Slovenská evanjelická
cirkev v ČSFR, Židovské náboženské
obce), nárok na majetok, ktorý prešiel na iného
vlastníka na základe občianskoprávnych,
správnych a iných aktov, ktoré boli vydané
v období od 29. septembra 1938."
K § 27 doplniť druhý odsek: "Rušia
sa všetky právne normy, správne a iné
akty, ktoré vznikli po 29. septembri 1938, ktoré
spôsobili majetkovú ujmu cirkviam a náboženským
spoločnostiam, súčasne pôsobiacim na
území ČSFR (§ 1 ods. 2 a § 4)."
Ďakujem za pozornosť.