Předseda FS A. Dubček: Ďakujem pánu
prezidentovi Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky
za prednesený prejav aj za uznanie práce Federálneho
zhromaždenia, najvyššieho zákonodárneho
zboru.
Teraz prosím prvého podpredsedu Federálneho
zhromaždenia pána Zdeňka Jičínského,
aby prevzal vedenie schôdze, aby som mohol vyprevadiť
pána prezidenta. Ďakujem mu za účasť.
(Přítomní v sále povstáním
a dlouhým potleskem vyprovázejí pana prezidenta.
Někteří z nich potom odcházejí
ze sálu také.)
(Řízení schůze převzal první
místopředseda FS Z. Jičínský.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážené
kolegyně, vážení kolegové, prosím,
zaujměte svá místa, abychom mohli pokračovat
ve 22. společné schůzi obou sněmoven.
Obě sněmovny byly usnášeníschopné,
i když momentálně tomu tak není, což
však nebrání tomu, abychom mohli pokračovat
v projednávání prvního bodu schůze
po projevu prezidenta republiky. Tímto prvním bodem
schůze je Návrh pořadu a postupu 22. společné
schůze sněmoven Federálního shromáždění.
Návrh pořadu a předpokládaného
postupu jednání 22. společné schůze
Sněmovny lidu a Sněmovny národů FS
konané ve dnech 14. - 30. dubna 1992.
Vážení kolegové, prosím ještě,
pokud máte nějaké nutné věci,
které potřebujete vyřídit s členy
vlády, učiňte tak mimo tuto jednací
místnost. (Stále šum v sále.) Prosím
pana poslance Gürtlera i pana poslance Roubala, aby přerušili
jednání s členy vlády, pokračuje
22. společná schůze. Máme na programu
projednání a schválení pořadu
této schůze.
Návrh pořadu připravila předsednictva
sněmoven na společné schůzi dne 2.
dubna t. r. Předtím vás chci ještě
informovat o jednání politického grémia,
které předcházelo jednání předsednictev
obou sněmoven ve vztahu k programu schůze.
Programem schůze se zabývalo politické grémium
už ke konci 21. společné schůze, a to
v souvislosti s přerušeným jednáním
o návrhu zákona o soustavě daní. Politické
grémium tehdy na schůzi přizvalo místopředsedu
federální vlády a federálního
ministra financí Václava Klause, aby s ním
vyjasnilo otázku závažnosti projednávání
daňových zákonů ještě
v tomto volebním období. Závěr tehdejšího
jednání byl jednoznačný - je třeba,
aby se toto Federální shromáždění
daňovými zákony zabývalo. Pokud by
je neprojednalo a nepřijalo, vzniklo by vážné
nebezpečí, pokud jde o další postup
ekonomické reformy.
Na základě toho potom jednalo politické grémium
ještě 11. 3. o návrhu programu této
schůze a přijalo následující
doporučení, které potom se pokusila předsednictva
sněmoven realizovat.
Na program je třeba přednostně zařadit
daňové zákony a na ně navazující
zákony ekonomické povahy. Pokud jde o ostatní
zákony, politické grémium doporučilo
z těch, které byly projednávány a
předloženy,
zařadit ty, které mají naději na pozitivní
projednání a přijetí, nezařadit
ty, jejichž jednání by mohlo být velmi
kontraverzní a výsledek hlasování
nejistý. Bylo to proto, že náš čas
pro jednání je omezený, schůze má
končit 30. dubna a bylo by třeba tedy postupovat
s maximální věcností.
Na základě tohoto jednání politického
grémia byly vyzvány poslanecké kluby, aby
se vyslovily k zákonným předlohám,
které doporučují zařadit a které
naopak doporučují vyřadit. Poslanecké
kluby daly tato svá stanoviska a předsednictva sněmoven
na poradě spolu s předsedy výborů
tyto návrhy posoudila a na základě toho vypracovala
ten návrh programu, který máte před
sebou. Stanoviska poslaneckých klubů se v určitých
věcech rozcházela, čili nebylo jednoduché
pro předsednictva tento program sestavit.
Minulý týden se znovu sešlo politické
grémium a znovu o programu jednalo. Doporučilo ještě
tento program redukovat. Dnes se sešly ústavně
právní výbory, nebyly ovšem sto z důvodu
časové tísně vypracovat přesnější
doporučení, čili zřejmě předseda
ústavně právního výboru Sněmovny
národů jen potom sdělí stanoviska,
ale upozorňuji, že to nejsou usnesení výborů.
Předsednictva sněmoven nedoporučují
na tuto schůzi zařadit dva body, které byly
přesunuté z 21. schůze. Je to Informace ministra
hospodářství ČSFR k usnesení
Sněmovny národů číslo 339 z
2. 10. 1991 k problematice zemědělství -
tisk 1009 A a 1203 A a dále Zpráva generálního
prokurátora ČSFR o stavu trestního stíhání
a výsledcích postihu představitelů
bývalého režimu (tisk 892) a dodatek (tisky
1244 a 1249).
Na základě zmocnění těchto
předsednictev předkládají vám
předsedové sněmoven návrh pořadu
a předpokládaného postupu jednání
22. společné schůze Sněmovny lidu
a Sněmovny národů - parlamentní tisk
1486.
Oproti pozvánce na schůzi, kterou jste dostali už
dříve, byl navíc zařazen pouze bod
10 - ukončení platnosti Obchodní smlouvy
s Japonskem, který byl zařazen z toho důvodu,
že před uzavřením nové smlouvy
je třeba vypovědět smlouvu starou, k čemuž
je třeba souhlasu Federálního shromáždění.
Dále chci ještě dodat, že na doporučení
politického grémia se nepočítá
s jednáním sněmoven v pátek tento
týden, tj. na Velký pátek před velikonočními
svátky.
Protože program schůze je nebývale náročný,
usnesla se předsednictva sněmoven v souladu s §
16 odst. 5 zákona o jednacím řádu
Federálního shromáždění,
že jednání sněmoven se bude konat výjimečně
i v pondělí 27. dubna 1992.
Dále doporučila předsednictva sněmoven,
aby normální jednací dny schůze končily
až ve 20.00 hodin, jak jednací řád umožňuje.
Ještě vás chci požádat, abyste
považovali předložený postup jednání
za orientační, protože bude zřejmě
třeba v souladu se vzniklou situací přijímat
nezbytná organizační opatření,
pokud jde o projednávání programu 22. společné
schůze.
Prvním z těchto opatření je např.
přesunutí dnešního druhého bodu
programu, který se týká tisku 1253, na pozdější
termín, protože zvolený dohodovací výbor
nepředložil dodnes zprávu, kterou by sněmovny
projednaly a na jejímž základě by bylo
možné o tomto bodu jednat.
Dále se doporučuje v souladu s usnesením
minulé schůze, aby na této schůzi
řečnická lhůta byla omezena na deset
minut s tím, že politické grémium doporučuje,
aby při projednávání návrhů
zákonů vystupovali především
zástupci politických klubů. Samozřejmě
poslanci mají své nezadatelné právo
vystoupit, ale je zde toto doporučení politického
grémia v zájmu dělnosti jednání.
Prosím, to byla úvodní sdělení,
pokud jde o návrh programu. Prosím tedy o vaše
vystoupení, pozměňovací návrhy.
Hlásí se pan poslanec Kontra, poslanec Hubálek
a pan poslanec Cuhra.
Poslanec SN M. Kontra: Vážený pán predsedajúci,
vážené panie poslankyne, vážení
páni poslanci, i napriek intenzívnej príprave
22. spoločnej schôdze zo strany predsedníctiev
snemovní, Predsedníctva Federálneho zhromaždenia
a politického grémia FZ, sa nepodarilo jej vecný
program časovo zreálniť. Na pozvánke
uvedených 45 bodov nie je možné vyčerpať
v priebehu jedenástich pracovných dní nášho
spoločného rokovania. Pri tom už nehovorím
o pôvodných 58 bodoch a ďalších
16 bodoch, o ktorých sa hovorilo na začiatku prípravy
22. spoločnej schôdze a ktorej autori sa istotne
pokúsia o ich dodatočné zaradenie do programu
rokovania.
Príčiny tejto zákonodarnej megalománie
na konci volebného obdobia treba vidieť predovšetkým
v snahe dokončiť všetky rozpracované zákonodarné
iniciatívy, hlavne zo strany federálnej vlády.
K tomu sa však pripojili aj iniciatívy poslancov a
poslaneckých klubov, ktoré aj v dobrom úmysle
zákonodarnou cestou prispieť k procesu ekonomickej
reformy a k demokratizácii nášho spoločenského
života,skomplikovali organizačnú stránku
prípravy 22. spoločnej schôdze. Vecná
a hlavne legislatívnoprávna nepripravenosť
týchto návrhov podmienila zvýšenú
pracnosť ich prerokúvania už vo výboroch
a vládu postavila pred časové ultimátum
pri zaujatí stanoviska.
Okrem toho problém zladenosti programu spočíva
i v tom, že predsedníctva snemovní ho museli
stanoviť do 3. apríla v záujme vyexpedovania
pozvánok, aj keď niektoré gesčné
výbory rokovali ešte minulý týždeň
a nedospeli k takým jednoznačným záverom
o vecnej náplni 22. spoločnej schôdze, ako
ho stanovili predsedníctva snemovní v pozvánke.
Preto Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia
požiadalo ústavnoprávne výbory o prehodnotenie
programu 22. spoločnej schôdze stanoveného
na pozvánkach z hľadiska pripravenosti jednotlivých
bodov po ich obsahovej a legislatívnoprávnej stránke.
Poverení pracovníci ústavnoprávnych
výborov spolu s pracovníkmi legislatívnoprávneho
odboru Federálneho zhromaždenia sa touto pozvánkou
zaoberali už minulý týždeň. Výbory
mali zaujať stanovisko dnes pred otvorením tejto spoločnej
schôdze, čo sa z technických príčin
nestalo.
Aj tak mi dovoľte, aby som vás oboznámil so
stavom pripravenosti tých vládnych a poslaneckých
návrhov zákonov, pri prerokúvaní ktorých
vyvstali vo výboroch vážne pochybnosti o úspešnosti
ich prerokúvania.
Z bloku štyroch návrhov na novelizáciu ústavného
zákona č. 143/1968 Zb., o čs. federácii,
len toľko: tento blok je pripravený na rokovanie.
V dvoch prípadoch uvedených v pozvánke (v
bode 2. a 4.) návrhy na novelizáciu ústavného
zákona boli už predmetom rokovania na 21. spoločnej
schôdzi, ale vzhľadom na rozdielnosť uznesení
obidvoch snemovní sa podľa § 31 zákona
o rokovacom poriadku Federálneho zhromaždenia prikročilo
k dohodovaciemu konaniu.
Od výsledku hlasovania o návrhoch ústavného
zákona uvedeným v bode 2. a 5. závisí,
či budeme na 22. spoločnej schôdzi rokovať
o návrhu zákona uvedenom v bode 22. - o podnikaní
vo vzťahu k zahraničiu, a o návrhoch zákonov
uvedených v bode 6., 7., 8. a 9., t.j. o zákonoch
o daniach, ktoré sú inak pripravené na rokovanie
v pléne.
Teraz niekoľko poznámok k sporným bodom programu.
Bod 12. - vládny návrh zákona o použití
prebytku štátneho rozpočtu federácie
na rok 1991 - tlač 1448. K tomuto bodu nie sú k
dispozícii stanoviská z Českej národnej
rady a Slovenskej národnej rady, pričom stanovisko
Slovenskej republiky je negatívne.
Bod 22. - návrh zákona o podnikaní vo vzťahu
k zahraničiu a vývozu a dovozu vecí - tlač
1254. Ako som už uviedol, prerokúvanie je závislé
od toho, ako dopadne hlasovanie o návrhu ústavného
zákona pod bodom 2. návrhu programu. Ústavnoprávne
výbory previedli len všeobecnú rozpravu a meritórnu
rozpravu o návrhu odložili do rozhodnutia o ústavnej
zmene. Gesčné výbory a hospodárske
výbory predlohu ešte nezačali prerokúvať.
Bod 25. - návrh zákona o zákaze vykonávania
niektorých činností a zneužívania
informácií - tlač 1116. Návrh duplicitne
rieši problematiku riešenú legislatívne
podstatne vhodnejším spôsobom vo vládnom
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa
Zákonník práce a zákon o zamestnanosti
- tlač 1402 - bod 24. návrhu programu. K tomuto
programu existuje aj negatívne stanovisko vlády
ČSFR.
Bod 26. - návrh zákona o vlastníctve bytov
a nebytových priestorov - tlač 1281. Návrh
sa len teraz spracúvava v pracovnej skupine, vytvorenej
ústavnoprávnymi výbormi. Riešená
problematika má zložité konsekvencie právne,
ekonomické a politické. Stanovisko vlády
bolo v podstate novým návrhom, a to svojou celkovou
koncepciou dosť odlišnou od poslaneckého návrhu.
Ústavnoprávne výbory pracovnú verziu
upraveného návrhu, ktorý sa pokúsil
stmeliť poslanecký a vládny návrh, budú
prerokúvať len v priebehu 22. spoločnej schôdze.
Bod 29. - návrh zákona o Federálnej asociácii
rozhlasového a televízneho vysielania a prevádzky
federálnych vysielacích okruhov - tlač 1420,
vládny návrh zákona o Československej
televízii - tlač 1417 a vládny návrh
zákona o Československom rozhlase - tlač
1416. Gesčné výbory, výbory sociálne
a kultúrne odporučili tlač 1420, zatiaľ
čo vláda odporúča vychádzať
z predlohy 1417 a 1416. Legislatívne vhodnejšie by
bolo uvedené zákony prerokúvať až
po schválení všeobecného zákona
o informačných prostriedkoch, ktorý by mal
predstavovať právny základ pre ďalšie
podrobnejšie úpravy, ktorý do programu 22.
spoločnej schôdze nebol zaradený.
Bod 34. - návrh zákona, ktorým sa dopĺňa
zákon č. 56/1991 Zb., o Rokovacom poriadku Federálneho
zhromaždenia a zákon č. 135/1991 Zb., o Kancelárii
prezidenta Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky
- tlač 1454. Návrh sa nachádza zatiaľ
v iniciatívnom a petičnom výbore snemovne.
Pre kompletnosť návrhov na novelizáciu zákona
nie je treba prerokúvať ho teraz.
Bod 35. - návrh zákona, ktorým sa mení
a dopĺňa zákon č. 94/1963 Zb., o rodine,
v znení zákona č. 132/1982 Zb. - tlač
1049. Stanovisko vlády je negatívne s tým,
že sa domnieva, že z legislatívneho hľadiska
by bolo vhodnejšie riešiť problematiku v rámci
pripravovanej celkovej rekodifikácie rodinného práva.
Bod 37. - návrh zákona, ktorým sa mení
a dopĺňa zákon číslo 334/1991
Zb., o služobnom pomere policajtov Federálneho policajného
zboru a Zboru hradnej polície - tlač 1442. Nie sú
stanoviská vlády a gesčné - branné
a bezpečnostné výbory ešte majú
o návrhu ďalej rokovať.
Bod 39. - návrh zákona, ktorým sa mení
a dopĺňa zákon číslo 335/1991
Zb., o súdoch a sudcoch - tlač 1370. Návrh
gesčné ústavnoprávne výbory
neodporučili prerokúvať.
Posledný bod, bod 42. - návrh zákona o informačných
systémoch a ochrane informácií, s ktorým
tieto systémy zaobchádzajú - tlač
1319. Gesčné ústavnoprávne výbory
majú proti návrhu zásadné námietky
a odporúčajú predsedníctvam snemovní
požiadať predsedu Federálneho zhromaždenia,
aby odporučil navrhovateľovi zobrať návrh
späť. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Kolegové, jen pro
informaci. Předseda ústavně právního
výboru hovořil, pokud jde o čísla,
na základě návrhu programu, který
je v pozvánce. Ten tisk 1486 má o jeden bod programu
více. Nejsem si zcela jist, zda tam ještě nebyla
přehozena určitá čísla pořadu,
takže z tohoto hlediska jsou důležitá
čísla tisků.
Doporučoval bych, abychom stanovisko předsedy ústavněprávního
výboru Sněmovny národů vzali teď
na vědomí, abychom o něm nyní meritorně
nejednali. Pokud ústavněprávní výbory
přijmou usnesení, že určité body
nedoporučují k projednání, myslím,
že o tom bude možno jednat v souvislosti s jednotlivými
body, jichž se toto usnesení bude týkat, ale
neměli bychom teď procedurální problémy
komplikovat nad nezbytnou míru.
Jako druhý byl přihlášen poslanec Hubálek.
Pokud se jeho vystoupení týká jen otázky,
čím je limitována 22. společná
schůze, jakým předpisem, odpověděl
bych asi takto. Termín 30. byl dohodnut na jednání
politického grémia. Doporučují jej
tedy předsednictva sněmoven, s ohledem na to, že
potom je svátek práce, potom ještě další
svátek a potom už začíná volební
kampaň. Přirozeně, v době volební
kampaně, nemůže Federální shromáždění
zasedat. Byla tady tedy taková politická vůle,
že je třeba vzhledem k tomu, že mandát
tohoto Federálního shromáždění
končí, skončit i tuto společnou schůzi
ve vhodný čas. Tolik na vysvětlení.
Samozřejmě, pan poslanec Hubálek má
právo se k tomu vyslovit. Prosím, máte slovo.
Poslanec SL B. Hubálek: Děkuji za vysvětlení.
Myslím, že bychom se měli dohodnout - věnovat
čas, který poskytují květnové
dny mezi prvním a osmým květnem k tomu, abychom
dokončili maximum práce. Kdyby žil Jan Werich,
říkal by "všimnout - nechat". Že
víme o tom, co za práci před námi
stojí, ale sami si ji nějak usekneme, aniž
bychom využili všech možností.
Proto dávám tento návrh, aby se dalo hlasovat,
že skončíme schůzi před osmým
květnem, pokud neprojednáme všechny návrhy,
které projednat máme.
Vřele bych doporučoval, abychom se vyjádřili
i k novele živnostenského zákona. Prosím
vás, já bych také raději odpočíval.
Nikdo nás neprosil, abychom do parlamentu šli. Šli
jsme dobrovolně. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Myslím, že v
této souvislosti nejde o odpočívání,
ale prosím, budeme o tomto návrhu hlasovat.
Jako další je přihlášen pan poslance
Cuhra, připraví se poslanec Dienstbier mladší.
Poslanec SN J. Cuhra: Pane předsedo, pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, 14.
listopadu loňského roku (tj. právě
dnes před pěti měsíci) jsme podali
návrh zákona o protikomunistickém odboji,
který máte jako tisk 1113. Výbory iniciativní
a petiční Federálního shromáždění,
návrh bezprostředně projednaly a doporučily
k dalšímu projednání. Návrh zákona
byl v prosinci a v lednu projednáván výbory
SNR a ČNR. Přes urgence a velký časový
prostor nebyl návrh zákona projednán výbory
Federálního shromáždění.
Jsme přesvědčeni o důležitosti
tohoto zákona, především z principu
morálky a práva a dluhu, který máme
k lidem statečným a neústupným zlu
minulé doby, ke spravedlnosti samé, ke kvalifikaci
bezpráví.
V neposlední řadě pak máme zodpovědnost
k celé veřejnosti, k jejímu uklidnění,
definování zrcadla pravdy.
Využívám proto práva poslance Federálního
shromáždění podle § 16 odst. 1
a i za navrhovatele žádám, aby poslanci Federálního
shromáždění přítomní
na této společné schůzi rozhodli hlasováním
o zařazení či odmítnutí předloženého
návrhu zákona o protikomunistickém odboji
do programu 22. společné schůze sněmoven.
Děkuji vám za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec
Dienstbier mladší. Připraví se poslanec
Blažek.
Poslanec SL J. Dienstbier ml.: Vážený pane
předsedající, vážené Federální
shromáždění, jménem poslaneckého
Klubu OH navrhuji zařadit další bod programu,
a to tisk 1115 - zákon o konfliktu zájmů.
Jak je všeobecně známo, řada poslanců
vyvíjí různé mimoparlamentní
činnosti včetně činností podnikatelských.
Některé z těchto činností jsou
naprosto korektní, o jiných se to už říci
nedá. Po parlamentu se šíří takové
více či méně podložené
informace, jak některý poslanec, který má
zároveň i výkonnou funkci ve federální
vládě, má svou soukromou firmu, která
poskytuje i poradenskou činnost v oblasti, kde on tuto
výkonnou funkci má. Jsou tady i jiní poslanci,
kteří údajně přijímají
od jednotlivých osob 500 Kčs za to, že budou
prosazovat určité formy restituce. Jsou tady poslanci,
kteří údajně zastupují jisté
právnické osoby, a potom v parlamentu prosazují
restituci majetku těchto právnických osob.
Takového informace mohou velice výrazně přispět
k ohrožení důvěry v tyto osoby. Je třeba
si tady uvědomit, že ústavní činitelé
nejsou osoby soukromé, ale osoby veřejné,
tedy ztrátou důvěry v tyto osoby ohrožují
i důvěru v úřad, který vykonávají,
a tím i v demokratické zřízení
jako takové. Většina slušných států
tomuto čelí tím, že přijímá
naprosto jasnou právní úpravu, která
vymezuje, co je ještě v souladu s těmi výše
zmíněnými veřejnými zájmy,
a co už se s nimi dostává do rozporu. Takováto
norma ve svém důsledku chrání jednotlivé
ústavní činitele, protože jim právě
říká přesně, co mohou a nemohou.
Dává jim i možnost bránit se proti případnému
neoprávněnému nařčení.
Navrhuji vám, abychom takovou normu projednali a schválili.
Navrhuji, aby byla zařazena jako 25. bod v té nové
verzi programu na středu 22. dubna. Myslím, že
nikdo, kdo má čisté svědomí,
proti takové změně nemůže hlasovat.
Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec
Blažek, připraví se poslanec Magyar.
Poslanec SN A. Blažek: Pane předsedo, pane předsedající,
vážené kolegyně a vážení
kolegové, 26. února tohoto roku zazněla v
programu norské televize
tato slova: "Nech mi niekto dokáže, že v
druhej svetovej vojne na vtedajšie technické vymoženosti
mohlo zahynúť v koncentračných táboroch
šesť miliónov len Židov. Keď tie pece
by to jednoducho nemohli spaľovať. Dodnes neverím
tomu, že toľko Židov zahynulo, pretože na
vtedajšie technické pomery to jednoducho nebolo možné
a som presvedčený, že pravda o tom všetkom
ešte vyjde najavo."
Můžete mi namítnout, že tento výrok
vypovídá především o intelektuální
insuficienci toho, kdo tato slova v televizi řekl. Já
se však domnívám, že máme právo
tato slova hodnotit i jinak. Proto vám chci jménem
klubu ODA, který tento návrh podporuje, navrhnout,
abychom do programu jednání Federálního
shromáždění, této poslední
naší schůze, zařadili jako zvláštní
bod programu usnesení, jehož návrh vám
nyní přečtu:
"Federální shromáždění
ČSFR, s ohledem na závazky, které na sebe
ČSFR vzala tím, že přijala Listinu základních
práv a svobod jako součást svého právního
systému a se zřetelem na své usnesení
proti projevům rasové nesnášenlivosti
a zejména antisemitismu, odsuzuje vystoupení poslance
Federálního shromáždění
Pánise v programu norské televize dne 26. 2. 1992
jako čin, který cynickým zpochybňováním
hrůzných rozměrů holocaustu napomáhá
šíření antisemitismu." Věřím,
vážení kolegové a vážené
kolegyně, že podpoříte zařazení
tohoto bodu do programu naší schůze. Děkuji
vám za pozornost. (Potlesk.)

