Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má pan poslanec
Magyar, připraví se pan poslanec Zeman.
Poslanec SL F. Magyar: Vážené Federálne
zhromaždenie! Pretože sme až doteraz viackrát
takto postupovali, navrhujem, aby sme dnes ako prvý bod
normálneho rokovania dokončili diskusiu o tlači
955 - reštitúcia cirkví a potom, zatiaľ
čo spravodajcovia budú spracúvavať pozmeňujúce
návrhy, aby sa postupovalo v prerokúvaní
ďalších návrhov zákonov. To je
môj prvý návrh, aby sme dnes ako prvý
bod ukončili rozpravu k reštitúcii cirkví,
tlač 055.
Môj druhý návrh: Na našej poslednej schôdzi
som žiadal pána prvého podpredsedu Jičínského,
aby bol vyšetrený prípad (dnes už to tak
poviem, ako som vtedy nechcel) falšovania zápisu obidvoch
výborov pre plán a rozpočet. Pretože
som opatrný, písomne som podal rovnakú žiadosť
pánu predsedovi Dubčekovi a som rád, že
je tu tiež.
Navrhujem, aby sme dnes na začiatku schôdze ustanovili
komisiu, ktorá túto otázku vyšetrí.
Pretože bude potrebné vyšetrovať aj poslancov,
navrhujem, aby členmi komisie boli členovia mandátových
a imunitných výborov obidvoch snemovní, teda
aby komisia bola zostavená z týchto členov.
Žiadam, aby sme na budúci týždeň
v stredu dostali od komisie návrh na opatrenie. Ďakujem.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Pane kolego, mohl byste formulovat
přesně, čím se komise má zabývat?
Buďte tak laskav, dejte to písemně. Pan poslanec
Zeman, připraví se poslanec Kulan.
Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedo, pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
protože máme hodně práce, je můj
návrh skromný a pokorný. Nespočívá
v zařazení žádného dodatečného
bodu, ale pouze v tom, abychom přesunuli bod 46, což
je závěrečná zpráva vyšetřovací
komise pro lidská práva, před bod 35, což
je zatím nedodaný návrh zákona na
změnu jednacího řádu.
Dovolte mi stručné zdůvodnění.
Jak víte, na minulém jednání se případ
pana Marečka přesunul na toto plenární
zasedání, přičemž nám
komise sdělila, že má některé
informace, které hodlá předat nejdříve
předsednictvu FS. Plně uznávám předkupní
právo předsednictva FS na tyto informace, pouze
se domnívám, že by je měli znát
i poslanci. Z publikovaných vyjádření
vyplývá, že nebude-li některý
bod zvládnut do 30. dubna, bude z této schůze
vyřazen, což samozřejmě nejvíce
hrozí bodu poslednímu.
Já samozřejmě nečekám, že
nám členové komise sdělí dojatě
rozbředlým hlasem, že ve 120. den své
hladovky se pan Mareček nachází v podivuhodně
dobré fyzické a duševní kondici a že
je pouze zapotřebí odvolat ještě několik
generálních prokurátorů, případně
předsedů vlády. Nicméně rád
bych se dověděl, co se za tímto případem,
který se zde tak široce probíral a který
tak nápadně utichl, skrývá, a proto
předkládám svůj návrh.
Závěrem, abych ho podpořil, vyhlašuji
krátkodobou protestní antihladovku spočívající
v tom, že dnes o polední přestávce vydatně
poobědvám v parlamentní restauraci a prosím
všechny kolegy, aby se ke mně připojili.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec
Kulan, připraví se poslanec Honner. Chci jen říci,
že ty dva body, které jsou na konci, v každém
případě musí být v té
či oné podobě projednány, takže
dávám panu poslanci Zemanovi ještě podnět,
zda do hlasování svůj návrh neuváží
znovu. Pan poslanec Kulan má slovo.
Poslanec SN P. Kulan: Milé dámy, vážení
páni! Predkladám návrh na zmenu programu
a to v tejto podobe: Navrhujem, aby bod 43, návrh zákona
o informačných systémoch a ochrane informácii,
bol vypustený z rokovania nášho pléna,
aby bol nahradený tlačou 1371 a to zákonom
o československých dráhach. Myslím,
že tento zákon je zákonom, ktorý mal
byť na rokovaní nášho pléna podstatne
skôr a myslím, že by bol podstatne záslužnejší
ako tento zákon. To je jeden bod.
Druhý bod: Navrhujem, aby sme v stredu 22.4. za bod 23.
zaradili ešte bod 24. s názvom "rôzne".
Čo sa týka dĺžky a doby programu, osobne
si vôbec nemyslím, že by bolo nutné,
aby sme 1. mája oslavovali Sviatok práce inak než
tým, že by sme v parlamente pracovali. Myslím,
že je to najjednoduchšia oslava, ako Sviatok práce
osláviť a najdôstojnejšia. Myslím,
že máme pred sebou toľko bodov a tak závažných,
že by sme mali vážne zvážiť,
či dňom 30. 4. ukončíme svoje rokovanie.
Navrhujem, aby sme pokračovali minimálne do 8. mája.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Pane poslanče, dejte
své návrhy písemně. Pozměňovacích
návrhů je příliš mnoho a jde
o to, aby nedošlo k tomu, že některé nebudou
uvedeny přesně. Slovo má pan poslanec Honner,
připraví se poslanec Wagner.
Poslanec SL K. Honner: Vážený pán predsedajúci,
vážené Federálne zhromaždenie,
milí hostia! Pripájam sa k iniciatíve môjho
predrečníka poslanca Kulana v tom zmysle, aby do
programu tejto spoločnej schôdze Federálneho
zhromaždenia bol zaradený návrh zákona
o československých dráhach, ktorého
aktuálnosť si dovolím podporiť niekoľkými
úvahami.
Ako viete, doprava v ČSFR je veľmi výdatne
dotovaná zo štátneho rozpočtu, to je
z peňazí všetkých daňových
poplatníkov, teda každého z nás. Situácia
v doprave dospela k vrcholu a v súčasnej dobe pred
voľbami sa javí ako veľmi silno politizujúci
argument, ktorý nám môže pri najvhodnejšej
príležitosti prerásť do celospoločenskej
nespokojnosti.
Okrem toho, zo strany určitých politických
činiteľov, menovito zo strany bývalého
prvého námestníka Federálneho ministerstva
dopravy (v súčasnej dobe poradcu pána Čarnogurského,
Ing. Nemeša) došlo k zámerným dezinformáciám,
ktorými ovplyvnil poslanecké kluby v tom zmysle,
že spochybnil konštrukciu celého iniciatívneho
poslaneckého návrhu tohto zákona.
Tento zákon má Federálne zhromaždenie,
ako najvyšší zákonodarný zbor,
právo prerokovať. Bol prerokovaný vo väčšine
výborov. Vplyvom dezinformácie v gesčnom
výbore bolo jeho prerokúvanie pozastavené
s odkazom na to, že sa musia vyjasniť určité
rozdielnosti.
Zamietavý návrh vychádzal z toho, že
nie je možné tvrdiť, že návrh zákona
posilňuje decentralizáciu, keď naopak podporuje
centralizáciu.
Tento zákon má svoje opodstatnenie, pretože
organizácii ČSD zveruje majetok a právomoc
potrebnú na zaistenie prevádzky na celoštátnych
dráhach. Návrh zákona neurčuje vnútornú
organizačnú štruktúru, oddeľuje
len ekonomicky a účetne dopravnú cestu od
obchodno-podnikateľskej činnosti. Samotné dotácie...
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Pane kolego, myslím,
že nyní je třeba dávat procedurální
návrhy, není třeba argumentovat. To bychom
tady mohli o programu jednat ne pouze dnešní den,
ale několik dní. Prostě dáváte
návrh, aby byl na program zařazen návrh zákona
o ČSD. To je v pořádku, na to máte
právo. Poslanci rozhodnou o tom, zda ano nebo ne. Nyní
skutečně není třeba, aby každý
podrobně odůvodňoval svůj návrh.
Jinak vyčerpáme čas na diskusi, která
by, podle mého názoru, měla být věnována
problémům věcným.
Poslanec SL K. Honner: Pán podpredseda, ďakujem vám
za poučenie, ktoré ste mi dali, ale svoj podiel
na tom, že tento návrh zákona sa nedostal do
programu tejto schôdze Federálneho zhromaždenia,
máte aj vy, vďaka vášmu listu zaslanému
Slovenskej národnej rade dňa 23. marca. Končím
teda, keď ma takto obmedzujete. (Smích v sále.)
Podľa Rokovacieho poriadku mám na to nárok.
Ďakujem vám veľmi pekne.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Pan poslanec Kováč
se hlásí s faktickou poznámkou.
Poslanec SN Marián Kováč: Chcel by som poznamenať
asi toto: Chápem kolegov, že sa chcú blysknúť
pred svojimi voličmi a pred okruhom ľudí, pred
ktorými môžu "zabodovať". Chcem
ubezpečiť, že napríklad v rezorte bezpečnosti
je toľko nesplnených sľubov, predsavzatí
a legislatívnych noriem, že keby som začal
zdôvodňovať, čo všetko treba prerokovať
ešte na tejto schôdzi, verte, že by sa našlo
aj päť bodov programu. Chcem upozorniť kolegov,
ktorí prednášali takéto návrhy,
že práca kvapná, málo platná.
Aj keby sme tu sedeli do 10. mája, musíme sa, bohužiaľ,
zmieriť s tým, že mnohé sľuby a predsavzatia
sa nám nepodarí splniť.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Myslím, že jsme
si tohoto našeho omezení vědomi. Hlásí
se pan poslanec Kulan. Prosím o maximální
věcnost.
Poslanec SN P. Kulan: Prosím vás pekne, tento zákon
bol prerokovaný vo všetkých výboroch
a nebol pripustený do pléna na základe toho,
že úradník vlády Slovenskej republiky,
podľa môjho názoru svojvoľne, poslal fax,
ktorý adresoval v mene predsedu slovenskej vlády
a v tom faxe minimálne v štyroch bodoch hrubo skresľuje
(zavádza). Ja osobne si myslím, že by si to
zaslúžilo hlbšie vyšetrenie, do akej miery
bol pán Nemeš oprávnený posielať
taký fax a ovplyvňovať rokovanie Federálneho
zhromaždenia a dokonca prikazovať poslancom, aby nedovolili
prerokúvanie tohto zákona.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Pane kolego, myslím,
že jsme vyšetřovací komise zřídili
dvě, a to, myslím, pro toto Federální
shromáždění stačí. Nemyslím,
že je třeba zřizovat další vyšetřovací
komisi.
(Poslanec Kulan znovu přichází k mikrofonu
a chce něco říci.)
Nemáte slovo, pane kolego, chci vám říci,
že tento zákon nebyl zařazen ne kvůli
nějaké dezinformaci. Nebyl zařazen z důvodů,
o kterých jsem hovořil. Politické grémium
o těchto věcech jednalo, poslanecké kluby
se vyjádřily. V určitých věcech
byla stanoviska rozporná, předsednictva tento bod
do programu nezařadila. Toto je faktická informace.
To, co říkal pan poslanec Honner, jsme si spolu
vyjasnili. Mám v tomto směru čisté
svědomí, ale z důvodu věcnosti nepovažuji
za potřebné vám podávat podrobnější
výklad. Pokud vás to zajímá, jsem
samozřejmě ochoten vysvětlení podat.
Dalším přihlášeným je pan
poslanec Wagner.
Prosím všechny kolegy, aby podávali své
pozměňovací návrhy písemně,
abych pak nebyl obviňován, že je nereprodukuji
přesně.
Poslanec SL J. Wagner: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, především
chci upozornit, že na předchozí společné
schůzi sněmoven byl projednáván v
rámci tisku 1390 návrh ústavního zákona
a jeho projednávání bylo přerušeno.
Domnívám se, že by minimálně
bylo správné, kdyby v bodě 5, vládní
návrh ústavního zákona, kterým
se mění a doplňuje ústavní
zákon č. 143/1968 Sb. (tisk 1410) byl též
uveden tisk 1390, protože jeho projednávání
zde ve sněmovnách bylo přerušeno. To
je můj první návrh.
Druhý návrh - mám za to, že mohou vzniknout
jisté problémy za předpokladu přijetí
jiného znění než se všeobecně
očekává ve vládním návrhu
zákona o investičních společnostech
a investičních fondech, a to problémy vztahující
se konkrétně k některým daňovým
zákonům. Doporučuji, aby projednávání
bodu 11 bylo předřazeno před daňové
zákony.
Poslední návrh. Klub poslanců SDO dopisem
politickému grémiu sdělil, že by nebylo
od věci neprojednávat některé body
pořadu. Doporučuji, aby se neprojednával
bod pořadu č. 21, vládní návrh,
kterým se předkládá k vyslovení
souhlasu Federálnímu shromáždění
smlouva mezi ČSFR a Spolkovou republikou Německo.
Domnívám se, že tento kontroverzní bod
pořadu by mohl spotřebovat příliš
mnoho času na argumentaci ze všech stran a že
by snad bylo účelnější, aby politické
subjekty tuto argumentaci adresovaly svým voličům
a aby rozhodl parlament po volbách.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Prosím, abyste dal
návrh písemně. Slovo má poslanec Šolc,
připraví se poslanec Benčík.
Poslanec SN J. Šolc: Dámy a pánové,
pane předsedající, během 6. volebního
období to dělám poprvé, kdy předkládám
návrh na zařazení dalšího bodu
na jednací program. Jedná se o tisk 1376, který
byl řádně projednán výbory
rozpočtovými a ústavně právními
i výbory brannými a bezpečnostními.
Jedná se o zákon o hmotném zabezpečení
vojáků a posluchačů vojenských
škol.
Před třemi dny navštívily branné
a bezpečnostní výbory na jižní
Moravě tři posádky, kde zjistily velice nedobrý
stav. Jsou útvary, kde nemá velitel jediný
hřebík, v jiném neviděl pytel cementu
půl roku. Chci tím vysvětlit určité
pnutí v armádě, které jsme nedali
11 požadovaných miliard rozpočtu, a tím
jsme ji přinutili žít tento ultrakrizový
program. Nic proti tomu nenamítám, ale přijetím
zákona o platech a odměnách za pracovní
pohotovost na březnové schůzi, byl prakticky
ministr obrany zbaven možnosti a generálního
oprávnění, aby materiální a
hmotné záležitosti vojáků řešil.
Tento návrh je velmi stručný, není
principiální a je tzv. legislativní žiletkou,
může být vyřízen během
15 minut.
Vzhledem k tomu, že je to názor i jiných poslanců
a členů předsednictva, nečlenů
branných výborů, žádám
vás, abyste svými hlasy podpořili zařazení
tohoto krátkého jednacího bodu. Děkuji
vám.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Prosím
písemný návrh. Pan poslanec Benčík,
připraví se poslanec Sacher.
Poslanec SL M. Benčík: Vážený
pán predseda, vážený pán predsedajúci,
vážení kolegovia a kolegyne! Nepredkladám
žiadny pozmeňujúci návrh. Predložený
návrh tak, ako je, aj opravený, považujem za
nereálny. Odporúčam, aby ústavnoprávne
výbory ešte posúdili, rokovali a predložili
návrh na uznesenie, pretože je nereálne predpokladať,
že do tridsiateho toto môžeme prerokovať.
K návrhom kolegov predĺžiť rokovanie po
tridsiatom. Budem rád, keď sa moja predpoveď
nesplní, ale skôr sa obávam, že veľmi
často nebudeme uznášaniaschopní ani
do tridsiateho. Keď si niekto myslí, že to predĺžime
ešte po tridsiatom, že sa to tu udrží pohromade
a budeme uznášaniaschopní, tak je veľký
optimista. Preto pokorne prosím kolegov poslancov, aby
zachovali súdnosť pri zostavovaní tohto programu.
Čo by sme mali prerokovať? Ústavné zákony,
zákony, ktoré majú vzťah k ekonomickej
reforme a s tým veľmi úzko súvisí
aj správa o poľnohospodárstve, ktorá
bola dohodnutá a sľúbená v súvislosti
a náväznosti na posúdenie a dohodovacie rokovanie
o fonde trhovej regulácie v poľnohospodárstve.
Stav v poľnohospodárstve je taký vážny,
že môžem povedať, že stojí pred
kolapsom a od vecného a seriózneho riešenia
aj tohto parlamentu závisí, či dokážeme,
že nám záleží na tom, aby ekonomická
reforma úspešne prebiehala. Nie je možné
ekonomickú reformu uskutočniť úspešne
bez postupov aj v poľnohospodárstve. To je zaradené
do programu. Len sa prihováram za to, aby sme ho nevyradili.
Ďakujem.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má pan poslanec
Sacher, připraví se poslanec Hubálek, který
má ještě další návrhy.
Poslanec SL R. Sacher: V podstatě návrh na zařazení
zákona přednesl pan poslanec Šolc. Chtěl
bych poprosit tento parlament, aby skutečně tento
velice krátký zákon byl spojen s projednáváním
pátečního bodu programu, tuším,
že to je dvacátého čtvrtého.
Činíme jakýsi souhrn zákonů,
týkající se armády, vojenství.
Přijetím zákona odstraníme jakýsi
rozpor s čl. 4 Listiny práv a svobod, a to v tom,
že dosud velitel rozhodoval o škodě a o likvidaci
škody, zatímco nová formulace předpokládá,
že tuto škodu budou řešit soudy. Vřele
se přimlouvám za přijetí.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec
Hubálek, připraví se poslanec Jurečka.
Slovo má pan poslanec Jurečka, protože pan
poslanec Hubálek momentálně není přítomen.
Jako další vystoupí poslanec Moric.
Poslanec SL J. Jurečka: Pane předsedající,
dámy a pánové, jsem si vědom napjatosti
programu a jsem si také vědom toho, že jedině
obrovskou pílí, sevřeností a kázní
se nám ho podaří naplnit. Přesto mám
tu troufalost navrhnout rozšířit tento pořad
naší 22. společné schůze o bod
Návrh zákona o federálních státních
hmotných rezervách. Tento návrh jsem předal
petičnímu výboru, vzhledem k tomu, že
současná legislativní úprava v této
oblasti je naprosto nedostačující.
Systém státních rezerv zahrnuje státní
podniky, ale probíhající privatizace ve svém
legislativním rámci tuto problematiku neřeší.
Zákon je velmi jednoduchý a jde v podstatě
o to, aby po přechodnou dobu novým vlastníkům
privatizovaných státních podniků byla
uložena povinnost trpět skladování státních
rezerv tak, aby existovala možnost přizpůsobit
se nové situaci a zajistit přitom funkci.
Jsem si vědom troufalosti, jak už jsem říkal,
nicméně situace vzhledem k privatizaci je mimořádná
a mimořádná situace si vyžaduje mimořádné
přístupy. Těmi by byly naše vstřícnost
a ochota po společných schůzích ve
výborech tento zákon projednat tak, abychom ještě
v tomto volebním období umožnili při
privatizaci zajistit i tuto problematiku. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec
Moric, potom pan poslanec Hubálek.
Poslanec SN V. Moric: Vážený pán predsedajúci,
vážený pán predseda! Každý
tu rozširuje program tejto schôdze, tak si myslím,
že by bolo dobré rozšíriť ho aj z
mojej strany.
Navrhujem do programu zaradiť bod Rozprava o politickej situácii
alebo - pokiaľ chcete - Rozprava o výrokoch poslancov.
Podporujem v tom svojho kolegu pána Blažka. Len si
nemyslím, že by sa v tejto rozprave malo hovoriť
len o výroku pána poslanca Pánisa, čo
osobne považujem za správne, ale o výrokoch
iných poslancov, napr. poslanca Bendu, ktorý chce
oslobodiť Slovensko pred boľševikmi federálnou
armádou. Je skutočne na škodu, že na túto
skvelú myšlienku neprišiel v roku 1946 alebo
1948. Ďakujem.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má pan poslanec
Hubálek, připraví se poslanec Zelenay.
Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedající,
dámy a pánové, na základě jednání
ústavně právních výborů,
jako navrhovatel novely zákona o soudech a soudcích,
tento návrh z programu stahuji. Ne proto, že by otázka
soudnictví byla bezvýznamná. Je to jeden
z pilířů demokracie - moc výkonná,
zákonodárná a soudní. Situace je tam
kritická. Budeme ji muset věnovat pozornost, buď
jako občané nebo poslanci. Prodloužit toto
jednání by nemělo cenu. Bylo by to neúčelné.
Pokud má někdo podobná stanoviska k projednávaným
zákonům, byl bych rád, kdyby je uplatnil.
Tak jako uznávám nereálnost svého
požadavku projednávat zákon o soudcích,
velice rád bych upozornil
na záležitost, kterou jsem už zmiňoval
na poslední schůzi, a to je volba generálního
inspektora. Tato záležitost by neztížila
průběh jednání. V přestávkách
bychom mohli volit, pokud by byla dobrá vůle.
A jako poslední ne interpelace poslanců, ale v zájmu
pořádku a uzavření našeho období,
aby nám členové vlády odpověděli
na to, nač byli tázáni. Čili kdybych
to shrnul, odvolávám projednávání
tisku 1370, žádám volbu generálního
inspektora ozbrojených sil a odpovědi ministrů
federální vlády na dotazy poslanců.
Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Poslanec Moric má
ještě faktickou poznámku před poslancem
Zelenayem.
Já bych jenom chtěl ještě říci
poslanci Hubálkovi, pokud jde o odpovědi na interpelace,
politické grémium se podrobně touto věcí
zabývalo a doporučilo na tuto schůzi odpovědi
na interpelace nezařadit. Slovo má pan poslanec
Moric.
Poslanec SN V. Moric: Na rozdiel od pána poslanca Hubálka
neodvolávam svoj návrh.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má pan poslanec
Zelenay.
Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predsedajúci,
kolegyne a kolegovia! Budem stručný a chcel by som
aj zostručniť našu schôdzu, takže
si osvojujem jeden z návrhov predsedu ústavnoprávneho
výboru, ktorý hovoril o kontroverzii a kontroverzných
stanoviskách k bodu 30, ktoré sa týkajú
Československej televízie, Československého
rozhlasu a Federálnej asociácie rozhlasového
a televízneho vysielania. Rovnako tak, v zmysle argumentácie
pána profesora Kontru, si myslím, že najskôr
by mal byť jeden všeobecnejší zákon,
ktorý by to celkovo upravil a preto navrhujem, aby bol
tento bod vypustený z programu.

