Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Treba to oznámiť predsedovi snemovne, nie plénu.
Má niekto technickú poznámku? Poslanec Stome.
Poslanec SN K. Stome: Dovoluji si k této právní
kvalifikaci podotknout, že toto Federální shromáždění
přijalo zákon, kterým uvozuje Listinu lidských
práv, kde se říká, že do určitého
data je třeba atd., atd. Také tam nebyl přesný
výčet těchto norem.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Po tejto glose poslanca Stomeho budeme hlasovať.
Kto súhlasí s predloženým návrhom
pána poslanca Szöcsa, nech zdvihne ruku a stlačí
tlačidlo! (Hlasování: 10.09)
(SN-ČR 10, SN-SR 26, SL 19)
Kto je proti?
(SN-ČR 20, SN-SR 9, SL 18)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN-ČR 19, SN-SR 9, SL 63)
Ďakujem. Snemovňa národov - ČR: desať,
dvadsať,
devätnásť, Snemovňa národov -
SR: dvadsaťšesť, deväť, deväť,
Snemovňa ľudu: devätnásť, osemnásť,
šesťdesiattri.
Návrh neprijala ani jedna snemovňa. Návrh
nebol prijatý. Pokračujeme.
Společný zpravodaj výborů SN J. Patočka:
Posledním pozměňovacím návrhem
je návrh poslance Batty, který je obsahově
zcela totožný. Osobně ho nedoporučuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Pán poslanec Batta, trváte na hlasovaní aj
za týchto okolností? (Ano.) Budeme hlasovať
o pozmeňovacom návrhu poslanca Battu, ktorý
je posledným pozmeňovacím návrhom.
Kto s ním súhlasí, nech zdvihne ruku a stlačí
tlačidlo!
(Hlasování: 10.10)
(SN-ČR 12, SN-SR 26, SL 21)
Kto je proti?
(SN-ČR 18, SN-SR 8, SL 17)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN-ČR 23, SN-SR 10, SL 65)
V českej časti Snemovne národov: dvanásť
pre, osemnásť proti, dvadsaťtri sa zdržalo
hlasovania, v slovenskej časti Snemovne národov:
dvadsaťšesť pre, osem proti, desať sa zdržalo
hlasovania. V Snemovni ľudu: dvadsaťjeden za, sedemnásť
proti, šesťdesiatpäť sa zdržalo hlasovania.
Návrh nebol prijatý v ani jednej snemovni. Ešte
sa hlási pán poslanec Patočka.
Společný zpravodaj výborů SN J. Patočka:
Tím jsme vyčerpali pozměňovací
návrhy, které máte napsané. Zcela
posledním hlasováním by bylo hlasování
o bodu tři z tisku 1392, kde ústavně právní
výbory navrhly nové znění. Je to na
straně 2 tisku 1392, bod 3. Tam je navrženo nové
znění odstavce 5: "Zmírnění
křivd spáchaných židovským náboženským
obcím..." atd., bude řešeno samostatnými
zákony.
Já osobně do doporučuji, protože to
řeší situaci.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Chce sa k tomu vyjadriť pán navrhovateľ?
Poslanec SN L. Motyčka: My jsme odmítli toto znění
tak, jak ho nabídly ústavně právní
výbory, protože tím způsobem by došlo
k diskriminaci vyjmenovaných církví, a to
proto, že tímto ustanovením by nebyly řešeny
ani křivdy u těchto církví po 25.
únoru 1948. Záměr ústavně právních
výborů, jak jsem ho pochopil při jeho projednávání,
byl ten, aby byly řešeny samostatnými zákony
křivdy, které byly spáchány před
25. únorem, ale touto dikcí bychom vlastně
neřešili křivdy ani po 25. únoru. Proto
jsme požadovali jako jediný bod, aby se o tom hlasovalo
samostatně a v tomto znění to za navrhovatele
nemohu doporučit.
Společný zpravodaj výborů SL F. Magyar:
Stotožňujem sa s názorom pána navrhovateľa.
Keby sme boli prijali pozmeňovací návrh pána
Tahyho, mohlo by to tam ostať, ale takto by to celkom vylúčilo
malé cirkvi.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Je tu návrh ústavnoprávnych výborov,
stanovisko jedného spravodajcu je kladné, stanovisko
druhého spravodajcu je záporné, stanovisko
predkladateľa je tiež záporné. Rozhodneme
hlasovaním.
Hlasujeme o novom texte odseku 5 § 1. Ide o stranu 2 tlače
1392. Je to tak, pán poslanec Patočka? (Zpravodaj
Patočka souhlasí.)
Prosím, ujasnite ešte raz situáciu. Je tu text
nového odseku.
Společný zpravodaj výborů SL F. Magyar:
Tlač 1392 ako taká je súčasťou
návrhu. Teraz hlasovať len o tom, či vypustíme
alebo nevypustíme z tlače bod 3 na druhej strane,
takže treba hlasovať o tom, že vypustíme...
(Výkřiky ze sálu: Ne!) Celá táto
tlač je zaradená. (Výkřiky ze sálu:
Není.) Ale je.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Hlási sa pán poslanec Tahy.
Poslanec SN M. Tahy: Po vyjadrení navrhovateľa hlasujeme
o bode 3 tlače 1392 ako o pozmeňovacom návrhu
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Áno, je to tak. Spravodajca nech si porovná obidve
tlače.
Kto je pre tento návrh ústavnoprávnych výborov,
nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!
(Hlasování: 10.15)
(SN-ČR 2, SN-SR 1, SL 9)
Kto je proti?
(SN-ČR 13, SN-SR 19, SL 15)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN-ČR 38, SN-SR 24, SL 74)
V českej časti Snemovne národov: dvaja pre,
trinásť proti, tridsaťosem sa zdržalo hlasovania,
v slovenskej časti Snemovne národov: jeden pre,
devätnásť proti, dvadsaťštyri sa zdržalo
hlasovania. V Snemovni ľudu: deväť pre, pätnásť
proti, sedemdesiat sa zdržalo hlasovania.
Návrh nebol prijatý.
Společný zpravodaj výborů SN J. Patočka:
Tím jsou všechny pozměňovací
návrhy vyčerpány a je možno přistoupit
k hlasování o zákonu jako celku.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Posledné slovo si praje ešte spravodajca Magyar.
Společný zpravodaj výborů SL F. Magyar:
Nie som si istý, či som vždy správne
sedel na svojej stoličke. Preto by som chcel nadiktovať
do záznamu, že pri všetkých pozmeňovacích
návrhoch som hlasoval pre. (Smích v sále.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Bude to zaznamenané pre dejiny.
Žiadam poslancov, ktorí sa nachádzajú
mimo zasadaciu sieň, aby sa vrátili na svoje miesta.
Budeme hlasovať o zákone o majetkovej reštitúcii
a rehabilitácii cirkvi a náboženských
spoločností (tlač 955) a návrhu uznesenia
Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 1392)
v znení práve schválených pozmeňovacích
návrhov. Upozorňujem, že pri hlasovaní
o tomto zákone platí zákaz majorizácie.
Konštatujem, že v tejto chvíli je v Snemovni
národov prítomných celkom 113 poslancov,
z toho 61 zvolených v Českej republike a 53 zvolených
v Slovenskej republike. V Snemovni ľudu je prítomných
109 poslancov.
Kto súhlasí s predloženým návrhom
zákona v znení pozmeňovacích návrhov,
nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!
(Hlasování: 10.17 )
(SN-ČR 28, SN-SL 30, SL 64)
Kto je proti?
(SN-ČR 17, SN-SL 11, SL 25)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN-ČR 16, SN-SR 11, SL 19)
V českej časti Snemovne národov: dvadsaťosem
pre, sedemnásť proti, šestnásť sa
zdržalo hlasovania, v slovenskej časti Snemovne národov:
tridsať pre, jedenásť proti, jedenásť
sa zdržalo hlasovania. V Snemovni ľudu: šesťdesiatštyri
pre, dvadsaťpäť proti, devätnásť
sa zdržalo hlasovania.
Návrh nebol prijatý v Snemovni národov. Predsedníctva
snemovní rozhodnú o spôsobe, akým bude
návrh v ďalšom kole prerokovaný. Ďakujem
vám. Ďakujem spravodajcom, ďakujem predkladateľovi.
Vedenie schôdze odovzdávam podpredsedovi Federálneho
zhromaždenia, poslancovi Stankovi.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vážené Federálne zhromaždenie,
vážené poslankyne, vážení
poslanci! Podľa schváleného programu budeme
ďalej prerokúvať zákony, ktoré
sa týkajú reformy daňového systému.
Ako prvý to bude
Bod programu 5: Vládny návrh ústavného
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa
ústavný zákon č. 143/1968 Zb., o československej
federácii, v znení neskorších ústavných
zákonov (tlač 1410) a návrh uznesenia Snemovne
ľudu a Snemovne národov (tisk 1491).
Vítam podpredsedu federálnej vlády, ministra
financií pána Václava Klausa, ktorého
súčasne prosím, aby uvedený vládny
návrh odôvodnil.
Prosím všetkých o ticho. Pán poslanec
Stome, pokiaľ potrebujete nutne prerokovať nejaké
problémy,
prosím, aby ste tak urobili mimo rokovaciu sieň.
Slovo má minister financií pán Václav
Klaus.
Prosím, aby ste sa posadili, pokračujeme v rokovaní.
Pán minister, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČSFR V. Klaus: Pane předsedo, dámy a pánové,
návrh novely ústavního zákona č.
143/ /68 Sb., o čs. federaci ve znění pozdějších
předpisů, který je na programu dnešního
jednání, tvoří jednu z nutných
podmínek fungování naší nové
daňové soustavy, soustavy, která - doufejme
- začne působit od 1. ledna 1993.
Návrhu tak, jak vám byl předložen, lze
snadno porozumět a jeho racionalita je zřejmá
v souvislosti s návrhy zákona o dani z přidané
hodnoty a zákona o spotřebních daních.
Současný stav v rozdělení kompetencí
mezi republiky a federaci totiž neumožňuje, aby
celnice, jakožto orgány federace, prováděly
správu a kontrolu jak daně z přidané
hodnoty a spotřebních daní, tak silniční
daně od zahraničních přepravců.
Hlavní důvody pro přijetí tohoto ústavního
návrhu vládního zákona jsou čtyři.
Jde o řešení praktické a levné
z hlediska nákladů na správu a je to současně
řešení, které nejméně
obtěžuje a zatěžuje plátce daní.
Je to řešení, které vylučuje
vznik nerovných podmínek hospodářské
soutěže pro zboží domácí
výroby a zboží dovážené.
To je velmi důležitá věc. Je to řešení,
které efektivněji než kterékoliv jiné
předchází daňovým únikům.
A konečně je to řešení, které
je obvyklé všude ve světě, zejména
pak ve vyspělých tržních ekonomikách.
Přijetí vládního návrhu povede
k úspoře finančních a materiálových
zdrojů, které by jinak bylo nutné na správu
nepřímých daní při dovozu zboží
vynakládat.
Dovolte mi požádat vás o pečlivé
a důkladné posouzení důsledků
případného nepřijetí vládního
návrhu. Nejzávažnějším důsledkem
by byla nemožnost uplatnění jak zákona
o dani z přidané hodnoty, tak zákona o spotřebních
daních v té podobě, jak jsou vašemu
zasedání předloženy. Jejich přepracování
je samozřejmě technicky možné, ale všechna
jiná řešení správy těchto
daní při dovozu jsou při zachování
existujícího rozdělení kompetencí
řešeními špatnými. Buď by
bylo nutné zřídit při každé
celnici - a je jich zhruba 300 - finanční, resp.
daňový úřad, nebo by bylo nutné
vyloučit z okruhu plátců této daně
při dovozu fyzické osoby - občany a naopak
pro právnické osoby uplatnit velmi krkolomný
systém dovozní daně. V obou případech
by šlo o nákladné a administrativně
složité řešení a ve druhé
variantě pak o řešení nevyhnutelně
vedoucí k masovým daňovým únikům
a o ohrožování domácích výrobků
konkurencí dovážených a nezdaněných
výrobků z ciziny.
Na závěr mi dovolte zdůraznit, že je
potřeba, aby celnice byly oprávněny vybírat
daně z přidané hodnoty a spotřební
daně při dovozu zboží, jak právnickými,
tak fyzickými osobami. Je to potřebné ze
zcela pragmatických důvodů, ať jsou
celnice federální nebo republikové nebo dokonce
zcela nezávislé, ať jsou začleněny
v resortu zahraničního obchodu nebo financí
nebo kdekoliv jinde. Je to nutné, ať je rozpočtové
určení výnosů těchto daní
stanoveno jakkoliv.
Ze všech těchto důvodů vám doporučuji
vládní návrh novely ústavního
zákona přijmout. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem podpredsedovi vlády. V súlade
s Rokovacím poriadkom bol návrh prikázaný
všetkým výborom obidvoch snemovní okrem
mandátových a imunitných výborov a
výboru iniciatívneho a petičného.
Predsedovia snemovní svojimi opatreniami poverili zhrnutím
výsledkov, prípravou stanoviska a návrhom
uznesenia obidva ústavnoprávne výbory, ktoré
snemovniam predkladajú návrhy obsiahnuté
v tlači 1491. Tieto návrhy odôvodňujú
spravodajca Snemovne ľudu poslanec Pavel Konečný
a spravodajca Snemovne národov František Šamalík.
Prosím, aby sa obidvaja spravodajcovia dostavili za predsednícky
stôl. Ako prvý vystúpi pán poslanec
Konečný. Máte slovo.
Společný zpravodaj výborů SL P. Konečný:
Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, vážení hosté, dovolte mi,
abych vám místo onemocnělého původního
společného zpravodaje výborů Sněmovny
lidu předložil zprávu o výsledku projednávání
vládního návrhu ústavního zákona,
kterým se mění a doplňuje ústavní
zákon č. 143/68 Sb., o čs. federaci, ve znění
pozdějších ústavních zákonů,
který se týká znění a doplnění
článku 12 a 13 tohoto zákona (tisk 1410),
ve znění usnesení pověřeného
ústavně právního výboru (tisk
1491).
Všechny výbory, které měly tento návrh
zákona přikázán k projednání,
to znamená výbory zahraniční, branné
a bezpečnostní, pro plán a rozpočet,
hospodářské, sociální a kulturní,
pro životní prostředí i pověřené
ústavně právní výbory doporučují
návrh zákona sněmovnám ke schválení.
Vážené poslankyně a poslanci, doporučuji
vám předložený návrh novely tohoto
ústavního zákona schválit. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Prosím pána poslanca
Šamalíka za výbory Snemovne národov.
Společný zpravodaj výborů SN F. Šamalík:
Dámy a pánové, udělal bych pouze malý
doplněk, který se týká stanoviska
Sněmovny národů, výboru pro plán
a rozpočet, který navrhuje doplnit článek
12 ještě kompetenčním textem, kde by
se objevily nové systémy daní, to je z přidané
hodnoty a spotřební daně plus ještě
další dodatky včetně toho, že navrhují
zrušit ještě bod 3 vládního návrhu,
to je část, která se týká oblasti
celnictví.
Ústavně právní výbory se zabývaly
těmito návrhy a dospěly k závěru,
že zdrženlivost vlády při formulaci této
novely, zdrženlivost projevující se v tom,
že se omezuje na skutečně základní
věci, které mají uvolnit cestu potřebným
zákonům, je v daném případě
optimální a z tohoto hlediska dospívám
k témuž, to je doporučení za Sněmovnu
národů, abyste přijali tuto předlohu
v původní podobě. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Otváram rozpravu k predloženému
vládnemu návrhu zákona. Ako prvý sa
do rozpravy prihlásil Pavel Měrák za klub
ľavicových poslancov KSČM. Prosím, pán
poslanec, máte slovo. Ďalšie prihlášky
nemám.
Poslanec SN P. Měrák: Pane předsedající,
dámy a pánové. Klub levicových poslanců
Komunistické strany Čech a Moravy souhlasí
s vládním návrhem novely ústavního
zákona o čs. federaci, jak v té jeho části,
ve které žádá o rozšíření
působnosti federace v oblasti celnictví, tak i v
té části, která nově orgánům
celní správy svěřuje správu,
výkon a kontrolu daní uvedených v článku
12 odst.2 písm. b) tohoto ústavního zákona
při dovozu a silniční daně u plátců
se sídlem nebo bydlištěm v zahraničí.
Toto řešení je ústavně přijatelné
a z hlediska fiskálního zájmu státu
i obou republik také nejpragmatičtější,
protože vytváří nástroje potřebné
k zamezení nejrůznějších daňových
úniků a machinací. Méně však
již jsme spokojeni s názorem vlády, že
daň z přidané hodnoty a spotřební
daně jsou tzv. nástupnickými daněmi
za dosavadní daně uvedené v článku
12 Ústavy.
Rovněž dosavadní úprava uvedená
pod písm. c) v odst. 2 tohoto článku neodpovídá
změnám, které mají být v daňové
soustavě provedeny. Vzhledem k principu ústavnosti
a znění odst. 1 tohoto článku, který
předpokládá naprosto přesný
výčet těch daní, které jsou
svěřeny do působnosti federace, považujeme
za nezbytné, aby bylo novelizováno i dosavadní
znění odst. 2 článku 12, aby zákonem
Federálního shromáždění
mohly být upraveny všechny nově navrhované
daně. Navrhujeme proto do článku 12 odst.
2 za písm. b) vložit nová písmena c)
a d), která zní - písm. c): Daň z
přidané hodnoty a písm. d): Spotřební
daně. Dosavadní písmena c) a d) označit
jako písm. e) a f), přičemž písmeno
e) zní takto: "U daně z příjmu
fyzických osob a daně z příjmů
právnických osob okruh poplatníků,
předmět a výchozí daňovou sazbu,
včetně rozsahu možných odchylek v konstrukci
uvedených daní v obou republikách."
Děkuji vám.