Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Dáte to písomne, pán
poslanec? Áno, spravodajcovia to už majú. Ďalej
sa do rozpravy prihlásil pán poslanec Kopřiva
za ODS, pripraví sa pán poslanec Fišera.
Poslanec SL T. Kopřiva: Pane předsedající,
dámy - ano jsou tady dámy - a pánové.
Mé vystoupení se možná bude někomu
z vás zdát nadbytečné, protože
jako zástupce předkladatele vystoupil člen
klubu Občanské demokratické strany a místopředseda
vlády poslanec ministr Klaus, ale přesto bych chtěl
zdůraznit svým vystoupením stanovisko klubu
Občanské demokratické strany k návrhu,
který je vládním návrhem.
Náš klub se domnívá, že navrhovaná
právní úprava v předloženém
znění je zákonným opatřením
praktickým a pragmatickým a po jejím přijetí
bude v prospěch jakékoliv vlády, která
nastoupí po červnových volbách. Proto
se domníváme, že projednávání
těchto zákonů by nemělo být
spojováno (a o tomto zákoně to platí
dvojnásob) s jakýmikoliv politickými postoji,
a proto klub Občanské demokratické strany
bude předložené daňové návrhy
podporovat a hlasovat pro ně. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kopřivovi, teraz v
rozprave vystúpi pán poslanec Fišera za klub
poslancov sociálnodemokratickej orientácie.
Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedající,
dámy a pánové. I Klub sociálně
demokratických poslanců zcela jednoznačně
podporuje přijetí tohoto zákona, této
novely a to z důvodů, které jsou zcela zřetelné.
Bylo zde hovořeno o racionalitě. Je třeba
zdůraznit nejenom úspory, ale i to, jak budeme vypadat
navenek jako stát, jak budeme přitažliví
pro zahraniční kapitál a to všechno
musíme posuzovat z hlediska sociálních dopadů,
které na obě části našeho státu
bude mít jakákoliv složitost, jakákoliv
zbytečná komplikace a jakékoliv projevy nedůvěry.
Já jsem si vědom, že hovořím
v tuto chvíli k velmi vyprázdněným
lavicím, a to bohužel na straně řady
slovenských poslanců. (Děkuji vám,
ale já jsem teď nechtěl hovořit k české
části obou sněmoven.) Já jsem chtěl
apelovat na slovenské poslance. A to mimo jiné proto,
že se domnívám, že na to máme určité
právo právě proto, že jsme zastávali
při projednávání jiných zákonů
stanoviska, která spíše vycházela z
toho, že federace je budována zdola, že je třeba
respektovat stanoviska občanů obou dvou republik.
Právě proto si myslím, že máme
plné právo připomenout, že nedůvěra,
která by dnes se projevila při přijímání
daňových zákonů, že by mohla
mít velmi vážné a zcela zbytečné
důsledky.
Je přirozené, že tento apel je spíše
emocionální, protože jinak bychom se dostali
do dlouhé debaty ekonomické, ale budeme-li stavět
rozhodování v této chvíli na vzájemné
nedůvěře, vytvoříme si rizika,
která se projeví v ekonomice a to tak, že tato
nedůvěra pak poroste nejen proto, že my si
to budeme přát, ale protože to bude důsledek
špatných ekonomických poměrů
v této zemi. Já vám děkuji, že
snad přece jenom se nad mými slovy zamyslíte,
a to i ti, kteří by nechtěli být pro
návrh tohoto zákona. Děkuji vám.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem Ivanovi Fišerovi. Teraz prosím
pána poslanca Mariána Farkaša, aby nás
zoznámil so stanoviskom poslaneckého klubu Občianskej
demokratickej únie.
Poslanec SN M. Farkaš: Vážený pán
predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie. Jedným z bezpodmienečne nutných
krokov transformácie ekonomiky je nesporne daňová
reforma. Tá však nie je dosť dobre možná
za daného ústavného stavu. Nepresná
formulácia
ústavného zákona číslo 143/1968
Zb., o čs. federácii v znení neskorších
zmien a doplnkov si nutne vyžaduje zmenu, ktorú vládny
návrh ústavného zákona vhodným
spôsobom legislatívne a vecne rieši. Zriadenie
zbytočných 300 daňových úradov
alebo neefektívny, zdĺhavý, vysoko náročný
administratívny systém istotne pre podnikateľské
aktivity nebude lákavý. Nehovoriac o značných
a zbytočných nákladoch, ktoré si spomenuté
riešenie vyžaduje. Ale aj ďalšie problémy
a nedostatky vedú poslanecký klub Občianskej
demokratickej únie k jednoznačnej podpore vládneho
návrhu zákona. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Za klub Hnutia za demokratické
Slovensko teraz vystúpi pán poslanec Kočtúch.
Poslanec SN H. Kočtúch: Vážený
pán predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie. Návrh ústavného zákona
je právne veľmi lakonický, stručný,
lenže jeho ekonomický obsah je nesmierne závažný.
My skôr pri legislatívnej príprave a pri riešení
preferujeme japonský štýl, známy z projekcie.
Japonci dlho projektujú, dlho zvažujú za a
proti, ale potom päťkrát rýchlejšie
stavajú. Keď sa rozhodnú realizovať, tak
to ide plynule a veľmi rýchlo.
Pán podpredseda vlády a federálny minister
financií nám povedal, že sa zamedzí
daňovým únikom. Podľa výpočtu
Ústredného ústavu národohospodárskeho
daňové úniky minulý rok (a to sa len
zhruba hovorilo) predstavovali 12 miliárd korún.
Podľa navrhovanej účinnosti daňovej
sústavy hovorí sa o efektívnosti zhruba 80
%, daňové úniky sa odhadujú na 26
až 30 mld. Kčs. Teda, keď uvažujeme (a tam
nie sme v rozpore), že nová daňová sústava
by mohla byť zdravým semienkom, chceme, aby toto zdravé
semienko bolo zasiate do kultivovaného prostredia, do kultivovanej
pôdy. Keď si zoberieme príklady z Európskych
spoločenstiev, harmonizácia daní je rozpočítaná
na deväť rokov, na roky 1987 - 1996. Keď si vezmeme
príklad zo Spojených štátov pre a proti
pri zavádzaní alebo nerealizovania daní z
pridanej hodnoty, trvalo to tiež niekoľko rokov. Teda
veľmi presne, precízne vo veľkých veciach,
a dane sú nervovou sústavou, nám chýba
kvantifikácia. Nechceme hovoriť, že chceme požadovať
meranie pomocou lekárnických váh, váženie
šafránu, ale istá kvantifikácia nám
chýba.
Ústredný ústav národohospodárskeho
výskumu ako federálny ústav urobil určitú
kvantifikáciu za Českú republiku a za Českú
a Slovenskú Federatívnu Republiku. Dosah a dopad,
ekonomický dopad sústavy daní ako celku za
Slovenskú republiku chýbajú.
Bol by som rád, keby to bola zlatá trefa, ako svojho
času hovoril pri istej príležitosti pán
federálny minister financií. Obávame sa však,
že práve to základné gros chýba,
a preto radšej navrhujeme lepšie pripraviť, kultivovať
prostredie, aby to zdravé semienko, reformné daňové
zdravé semienko padlo do úrodnej pôdy a ozaj
prinieslo súčinnostný efekt. Sústava
daní, to je celok, ako jednotlivé dane, ako jednotlivé
sadzby jednotlivých daní multiplikujú, aký
je daňový multiplikátor, ako podmieňuje
tento daňový multiplikátor výdajov
atď., atď.
Skrátka, hovoríme: predkladaný ústavný
zákon priorizuje len právnu formu a fiškálnu
príležitosť, ale ekonomický obsah, ktorý
by nám povedal, áno, daňová sústava
bude mať tento efekt, tento daňový efekt proti
starej sústave tu chýba. Preto nemôžeme
v tejto forme tento predkladaný návrh podporiť.
Chýba nám práve ekonomický obsah,
ktorý nemôže byť záležitosťou
niekoľkých viet, ale precíznej kalkulácie,
pri ktorej nejde o detaily, ale o základnú stratégiu.
Toto zázemie ústavnému zákonu chýba.
Opakujem: Keď je daňový systém nervovým
systémom a keď sú peniaze krvou trhovej ekonomiky,
musíme rozvažovať aj z hľadiska Slovenska,
či navrhovaný federálny systém, navrhovaná
federálna úprava pomôže obidvom národným
organizmom, Českej a Slovenskej republike. Keď na
túto otázku, ktorá je kľúčová,
sme nedostali odpoveď, prepáčte, sme na pochybách
a nemôžeme s čistým svedomím a
vedomím tento zákon podporiť. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kočtúchovi.
Ďalej sa do rozpravy prihlásil pán poslanec
Jan Vild za klub Občianskeho hnutia. Po ňom v rozprave
vystúpi pán poslanec Senjuk.
Poslanec SN J. Vild: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
klub Občanského hnutí podpoří
tuto novelu ústavního zákona č. 143/1968
Sb. My se domníváme, že správa daní
musí být co nejjednodušší a nejlevnější.
Samozřejmě se nám zdá, že je
zcela absurdní, aby stát vyhazoval peníze
zrovna tam, kde peníze má získávat,
to znamená v oblasti daní. My se snažíme
mít daně co nejnižší a přitom
získat prostředky, ale musíme na druhé
straně snažit o snižování výdajů
státního rozpočtu, o snižování
výdajů na státní správu a zde
Federální shromáždění
stojí před jednoduchým rozhodnutím:
Jestli zcela zbytečně, jenom z nějakých
politických důvodů, podle našeho názoru,
vyhodí z okna peníze daňových poplatníků.
Z tohoto důvodu klub Občanského hnutí
bude podporovat tento návrh. My se domníváme,
že je důležité, jek budou rozděleny
výnosy z těchto daní, ale to vůbec
tento návrh zákona neřeší.
Takže bych se skutečně obrátil k poslancům
Hnutí za demokratické Slovensko, k panu poslanci
Kočtúchovi, aby ještě jednou zvážili
své rozhodnutí a s ohledem na daňové
poplatníky podpořili tento vládní
návrh zákona. Děkuji vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Vildovi a pozývam do
rozpravy pána poslanca Senjuka. Ten je posledným
z písomne prihlásených.
Poslanec SN R. Senjuk: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
jak je mým zvykem, nehodlám dlouho zdržovat
zasedání tohoto pléna. Domnívám
se, že je nám všem jasné, že je potřeba
přistoupit k novele ústavního zákona
č. 143/1968 Sb. Nicméně se domnívám,
že tak, jak byl předložen návrh novely
vládou, není dostatečný. Je bezesporu,
že je
potřeba ústavním zákonem řešit
problematiku celnic a vybírání poplatků,
které je potřeba vybírat při přechodu
zboží přes hranice.
Nicméně dále pro odborníky ekonomy
je bezesporné, že nástupnické daně
po dani z obratu a dani dovozní jsou daň z přidané
hodnoty a spotřební daně. Jak už tady
zaznělo, koncepce článku 12 tento výklad,
upřímně řečeno, zamlžuje,
protože jsou tam zcela přesně vymezovány
druhy daní, které přísluší
do kompetence federace.
Přestože odborníci se mohou dohodnout, že
tyto daně jsou nástupnickými - a po odborné
stránce bezesporu jsou - může vyvstat problém
a námitka ze strany práva, že takto koncipovaný
článek 12 zákona č. 143/1968 Sb.,
tento výklad nepřipouští. Proto mi dovolte,
abych podal dva pozměňovací návrhy.
První se týká právě článku
12, a to, aby v článku 12 odst. 3 se za písm.
b) vložila nová písmena c) a d), která
zní: c) daň z přidané hodnoty, d)
spotřební daně. Ostatní písmena
zůstávají stejná, pouze se přečíslují.
Druhý můj pozměňovací návrh,
který se týká právě zmíněné
problematiky celnic, přesně dodržuje dohody,
na kterých jsem se zúčastnil v Bratislavě,
a protože jsem dal slovo, že budu hájit tyto
dohody, také tak činím.
To znamená v čl. 12 se doplňuje nový
odst. 5, který zní: Orgánům celní
správy přísluší správa,
výkon a kontrola a) daní uvedených v odst.2
písm.b), c) a d) vybíraných při dovozu,
písm. b) poplatků spojených s dovozem nebo
vývozem, písm. c) silniční daně
u plátců této daně se sídlem
nebo bydlištěm v zahraničí.
To je vše, děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Senjukovi. Ďalej
je do rozpravy prihlásený pán poslanec Vojtech
Filip. Prosím, aby sa ujal slova. Po ňom sa hlási
pán poslanec Tichý.
Poslanec SL V. Filip: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, vzhledem k tomu, že
to zde již dvakrát zaznělo, nebudu opakovat
zdůvodnění, která mne vedou k tomu,
abych krátce vystoupil k návrhu ústavního
zákona.
Jedinou věcí, kterou je třeba řešit
- a myslím, že řešit racionálně
- je, aby nebylo žádných pochyb o tom, že
nová daňová soustava bude odpovídat
ve všech ohledech československému právnímu
řádu. Proto doporučuji, aby - jak to přede
mnou řekl i kolega Senjuk - byly v článku
12 ústavy vyjmenovány nové daně, které
považujeme z ekonomického hlediska za nástupnické.
Jde o znění článku 12 písmeno
c) daň z přidané hodnoty a písmeno
d) spotřební daň. Odůvodnění
zde zaznělo. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Filipovi. Prosím pána
poslanca Tichého.
Pokiaľ nebudú ďalší prihlásení,
po ňom ukončíme rozpravu.
Poslanec SN B. Tichý: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
bylo zde už hovořeno, o písmenu c) odstavec
2, článku 12 z různých hledisek. Leč
jedno bylo zanedbáno. Je zajímavé, že
všichni právní konzultanti se o článku
12 vyjadřují jako o článku nesrozumitelném
a nekonzistentním. Hlavní potíž v interpretaci
totiž přináší věta, kterou
si dřívější judikatura pomáhala
v rozdělení vlastnictví. Stanovala totiž
daně a odvody zvlášť pro podniky a společnosti
a zvlášť pro ostatní případy.
A toto rozdělení tam přetrvává.
Pro zajímavost to ocituji, neboť je to krátké
a nezdržuje to. V písmenu c) odst. 2 článek
12 se tvrdí, že u daní a odvodů placených
podniky a společnostmi a u daní z příjmů
obyvatelstva má federace možnost stanovit základ
daně, sazbu daně atd. Když se ovšem podíváme
na naši novou daňovou soustavu, vidíme, že
do působnosti republik budou patřit i daně
placené podniky a společnostmi, které by
jinak podle tohoto textu měly spadat do pravomoci federace.
Bylo by třeba odstranit toto dřívější
socialistické dělení a učinit text
článku 12 konzistentní.
Lze to řešit tak, že do odstavce 3 čl.12
zařadíme pasáž, která by text
sjednotila. Já ho přečtu celý: "Ostatní
daně a poplatky" - samozřejmě kromě
těch, co stanoví federace - "stanoví
zákony národních rad včetně
daně z nemovitostí, daně z převodu
nemovitostí, daně na ochranu životního
prostředí a daně silniční,
pokud jsou placeny podniky a společnostmi." Tímto
způsobem se text stane souvislým a srozumitelným.
Na závěr tohoto krátkého příspěvku
připomínám, že nejen že si federace
chce vzít dva body správy daně na hranicích,
což je zcela nepatrná a logická nutnost, takže
dává republikám v těchto vyjmenovaných
daních pravomoc, kterou dříve neměly.
A to je - myslím - pozitivum, které by měli
ohodnotit všichni, zejména kolegové, kteří
jsou nacionálně nebo národně zaměření.
Děkuji vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Tichému. Kto sa chce
ďalej zúčastniť rozpravy k tomuto vládnemu
návrhu? (Nikdo se nehlásil.) Nikto sa nehlási.
Vyhlasujem rozpravu za skončenú.
Udeľujem záverečné slová. Podpredseda
vlády minister Klaus má záujem o záverečné
slovo, prosím.
Místopředseda vlády ČSFR V. Klaus:
Velmi stručně bych zopakoval, že bych doporučoval
k přijetí vládní návrh v té
podobě, v jaké je formulován. Nemám
nic proti rozšiřujícím argumentům.
Nicméně rozšiřující argumenty
překračují něco, co bychom označili
za nejvyšší společný jmenovatel,
tedy za únosnou míru jednotlivých návrhů.
Řada z věcí není proti vládnímu
návrhu a není proti našemu názoru, nicméně
se domníváme, že extenzívní rozšiřování
návrhu by spíše zkomplikovalo přijetí
této novely ústavního zákona. Proto
nepovažuji za nutné toto extenzívně
rozšiřovat, i když proti většině
připomínek nemám nijak negativistické
stanovisko. To se týká všech návrhů
na úpravu §12.
Chtěl bych říci, že jsem s překvapením
poslouchal vystoupení pana poslance Kočtúcha.
V tomto návrhu zákona se přece nemluvilo
o daňové soustavě jako takové. Nemluvilo
se a nemluví se o její kvalitativní stránce,
nemluví se o její kvantitativní stránce,
která je řešena v důvodových
zprávách jiných daňových zákonů.
Vystoupení, které uvedl, by mohlo být spíš
vystoupení k jiným daňovým zákonům,
než k této "technické" doplňkové
změně postavení celnic. Doufejme, že
nebude odmítavé stanovisko klubu k tomuto zákonu.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem podpredsedovi vlády. Žiadajú
o slovo spravodajcovia? Odporúčal by som, aby sme
nechali pozmeňovacie návrhy napísať,
rozdať všetkým poslancom, vzhľadom na to,
že ide o zmenu ústavného zákona. Pokračovali
by sme ďalšími bodmi programu a o pozmeňovacích
návrhoch a o tomto zákone budeme hlasovať potom,
keď ich budeme mať pred sebou. Súhlasíte?
Je to tiež stanovisko spravodajcov.
Poslanec SL M. Téra: Myslím, že všichni
víme, o co jde. Ústavní zákon a zákon
o soustavě daní jsou natolik klíčové,
jestliže neprojdou, tak nemá cenu jednat o dalších
zákonech.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Áno, je to váš názor. Môj
názor ako predsedajúceho je, že by bolo dobré,
aby boli prerokované ostatné zákony a hlasovalo
sa, až keď budeme mať na stole všetky dokumenty,
napr. znenie pozmeňovacích návrhov k ústavnému
zákonu. Aj kluby a eventuálne ostatní poslanci,
ktorí tu v danej chvíli nie sú, to budú
môcť posúdiť. Traja poslanci podali pozmeňovacie
návrhy. Myslím, že tento postup prospeje veci.
Slovo má poslanec Fišera.
Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedající,
obávám se, že poslanec Téra má
pravdu, protože pozměňovacích návrhů
nebylo mnoho. Kdybychom opravdu udělali krátkou
přestávku a potom hlasovali, mohli bychom vést
opravdu věcnou diskusi k dalším návrhům,
které jsou komplikovanější a složitější.
Jinak to bude zbytečná práce. Myslím,
že řada lidí to pochopila a že by to bylo
účelné.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Keď je taký všeobecný názor,
samozrejme môžeme odhlasovať aj tento zákon.
Stačí len, aby zaň hlasovalo dvakrát
štyridsaťpäť poslancov v Snemovni národov
a deväťdesiat poslancov v Snemovni ľudu. Pokiaľ
je vaša vôľa taká, môžeme takto
postupovať.
Domnieval som sa, že by prijatiu prospelo, keby sme prerokovali
vecne ostatné zákony. Ale spravodajcovia sú
pripravení ústne predložiť to, čo
bolo navrhnuté zo strany jednotlivých poslancov,
ktorí vystúpili v rozprave. Prestávka na
to nie je nutná. Spravodajcovia to nepotrebujú.
Hlási sa poslanec Magyar.
Poslanec SL F. Magyar: Neviem, pán predsedajúci,
či som správne rozumel vašim slovám,
že sa môžeme rozhodnúť, akým
spôsobom budeme hlasovať. Ide o ústavný
zákon. Sú dané pravidlá hry! Som za
to, aby sme ho prijali, ale musíme ho prijať takýmto
spôsobom, aby nás nikto nenapadol, že sme sa
dohodli na iných pravidlách hry.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Nerozumiem. Pravidlá hry sú jasné.
Išlo len o to, či budeme hlasovať po prestávke
alebo hneď. Pokiaľ sa zídeme v dostatočnom
počte, môžeme odhlasovať všetky pozmeňovacie
návrhy hneď.
Vyzývam všetkých poslancov, aby sa dostavili
na hlasovanie o vládnom návrhu novely ústavného
zákona.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Konštatujem, že snemovne sú uznášaniaschopné,
môžme teda hlasovať. S faktickou poznámkou
sa hlási pán poslanec Moric.
Poslanec SN V. Moric: Pán predsedajúci, neviem,
na čo čakáme. Všetci sa už dohodli,
aj Strana demokratickej ľavice i VPN. Myslím, že
by sme už mohli začať rokovať.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Čakali sme na to, až poslanci zaujmú
svoje miesta.
Záverečné slovo pána ministra Klausa,
podpredsedu federálnej vlády, tu už zaznelo.
Pán podpredseda však požiadal o to, aby mohol
svoje záverečné slovo ešte doplniť.
Jeho žiadosti vyhovujem. Prosím pána ministra,
aby sa ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČSFR V. Klaus: Děkuji panu předsedajícímu,
že mi to umožnil. V průběhu přestávky
jsem dostal několik dotazů. Rád bych alespoň
na jeden z nich zareagoval. Dotaz byl spojen s prosbou, abych
to vysvětlil veřejně. Sice jsem to ve svém
úvodním slově řekl, možná
že to však zapadlo, anebo jsem to neřekl dostatečně
jasně.
Tato změna ústavního zákona, znamenající
převod správy daní tohoto typu do celnic
a tudíž do federace, nemá absolutně
žádný vztah k použití těchto
prostředků a tedy k tomu, kdo tyto výnosy
bude dostávat. Žádnou, absolutně žádnou
souvislost; to je součástí jiného
zákona, vámi také schvalovaného, zákona
o rozpočtových pravidlech. K této otázce
se znovu vrátí nový parlament před
schvalováním státního rozpočtu
letošního roku.
Je evidentní, že místo, kudy prochází
dovážené zboží do Československa,
nemá žádný vztah k tomu, kde se toto
zboží v Československu spotřebovává,
zpracovává a podobně. Může technicky
nefungovat jeden přechod a kamion jede o dvacet kilometrů
vedle atd. Nemá to vzájemně vůbec
žádný vztah. To v žádném
případě neznamená, že výnosy
těchto daní jdou do federálního rozpočtu.
Prosím, aby při hlasování to bylo
vztato v úvahu.

