Poslanec SL I. Rynda: Děkuji předsedajícímu
za příležitost velmi krátce uvést
věc na pravou míru. Já se na plných
sto procent ztotožňuji s názorem kolegy Tyla,
který je ve své věci nepochybně odborníkem.
Předmětem daně mají být pouze
vybrané pesticidy, takže takové látky,
jakou je například Boverol, Bathurin, Dipel a řada
dalších, jsou pochopitelně ze zatížení
spotřební daní vyňaty. A prosil bych
kolegu Tyla a ostatní zemědělské odborníky,
aby s přihlédnutím k tomuto faktu hlasovali
o soustavě daní. Konkretizaci potom samozřejmě
přednesu při probírání zákona
o dani spotřební.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Kto chce ďalej vystúpiť
v rozprave, vážené kolegyne a kolegovia? (Nikdo
se nehlásil.) Nikto sa nehlási. Prehlasujem rozpravu
za skončenú.
Záverečné slovo prednesie za vládu
Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky jej podpredseda
pán minister Václav Klaus. Prosím.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČSFR V. Klaus: Já chci hovořit mimo jiné
k panu poslanci Ryndovi, takže pokud by si to chtěl
vyslechnout.
Děkuji poslancům za přednesené připomínky.
Chtěl bych přesto říci, že musím
trvat na vládním návrhu, na verzi, v jaké
byl tento návrh předložen. Já myslím,
že to velmi přesně vyjádřil pan
poslanec Téra, který řekl: Nepokoušejme
se ve sněmovnách teď perfekcionizovat naši
daňovou soustavu, která se skutečně
dva roky připravovala a kde hrozí, že bychom
teď mohli jedním náhodným slovem toho
či onoho poslance pozměnit daňovou soustavu.
O co mně jde v této chvíli? Jde mně
zejména o návrh na ekologické daně.
Za prvé, zdá se mi evidentní, že ekologická
problematika patří do oblasti republik a bude patřit
do oblasti republik a je zbytečné se o to přít
a je zbytečné prosazovat opak, přesazovat
tuto problematiku na federální úroveň.
Říkám to jak za jednání vlády,
tak sám za sebe.
Za druhé, jak jste si všimli, v návrhu zákona
o soustavě daní jsou daně ekologické,
jsou daně k ochraně životního prostředí.
Tyto daně budou předmětem jiného jednání.
Řekli jsme, že jsou předmětem jednání
v republikách a není nezbytné, abychom je
přesouvali dnes, v tuto chvíli, do Federálního
shromáždění.
V žádném případě nelze
zasadit ekologické daně mezi daně spotřební.
To je zcela jiná logika. To je koncepčně
naprosto nemožné. Já myslím, že
to bylo mnohokrát vysvětleno, že to bylo odmítnuto
na jednání výborů. Teď se nám
to sem vrací znovu na plenární zasedání.
Daně ekologické mají své oprávnění,
jsou v této soustavě zahrnuty, patří
do daní sloužících k ochraně
životního prostředí. Jsou to daně
republikové.
Doporučuji, abychom nevnášeli do návrhu
žádné další změny tohoto
typu. To vůbec neznamená, že daň z pesticidů
nebude existovat. K tomu se v tuto chvíli naprosto nevyjadřuji
a je to také naprosto neadekvátní, abych
se k tomu vyjadřoval.
Ještě jednu poznámku k vystoupení pana
poslance Košnara. Já vítám, že
jeho klub bude podporovat vládní návrh. Chtěl
bych říci, že rozpočtové určení
skutečně není předmětem tohoto
návrhu zákona o soustavě daní, kde
skutečně šlo o to taxativně vymezit
maximální množství daní, které
v Československu bude možné v budoucnu vybírat.
Rozpočtové určení je předmětem
jiné debaty a tam je možné uplatnit všechny
názory tohoto typu.
Otázka dalších pojistných a podobných
fondů, které dnes nejsou dořešeny, nejsou
definitivně připraveny k projednání,
je problematická pro nás pro všechny, včetně
předkladatele. Zdá se mi, že nic nebrání
tomu, aby při projednávání těchto
zbývajících věcí nebyly všechny
sazby a kvantitativní ukazatele posunuty (až bude
potřeba) na takovou úroveň, aby nedošlo
v žádném případě ke zvýšení,
nýbrž ke snížení zatížení
naší veřejnosti. To je všechno. Doporučuji
přijetí vládního návrhu.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Pán minister, musím sa
ešte opýtať na jednu vec. Súhlasíte
s tým, aby bol prijatý ten zákon v takom
znení, ako ho pripravili výbory pre plán
a rozpočet, to znamená, ako je uvedené v
tlači 1390? To je veľmi dôležité,
pretože ste sa vyjadrili, že nechcete, aby sa na vládnom
návrhu nič nezmenilo. A to je tlač 842. Samozrejme,
potom ste to špecifikovali vo väzbe na pozmeňujúci
návrh pána kolegu Ryndu.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČSFR V. Klaus: Ano, tam je rozdíl v § 5. Já
už jsem to teď pozapomněl, protože jsem
původně sám navrhoval vypustit tento paragraf,
když jsem před měsícem přednášel
úvodní slovo, které jsem už dnes nezopakoval.
My jsme souhlasili s vypuštěním, s přečíslováním
paragrafů. Nyní si to už přesně
vybavuji. Základ pro jednání tvoří
verze garančního výboru.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem ministrovi Klausovi. Chcú sa
vyjadriť spravodajcovia? Pán poslanec Wagner.
Společný zpravodaj výborů SL J. Wagner:
Já využívám ne zcela se zvyklostmi tohoto
parlamentu závěrečné slovo k tomuto
zákonu, a to ve vztahu k tomu, co zde řekl pan poslanec
Košnar. Já se domnívám, že by bylo
dobré, aby zákon o soustavě daní byl
přijat co možná nejpodstatnější
většinou a tedy aby byla vytvořena i patřičná
atmosféra k projednávání dalších
daňových zákonů. Je proto potřeba
otevřeně říci, že některé
věci, které jsme chtěli vědět
a které je potřeba vědět, abychom
mohli zodpovědně rozhodovat, prostě v danou
chvíli nejsou připraveny, nemohou být vládou
sděleny a nebyly vládou sděleny.
Pokusil jsem se získat informace o kvantifikaci příspěvků
do sociálních fondů i od ministerstva práce.
Žádný vládní orgán je
nemá k dispozici v té podobě, abychom mohli
o nich hovořit s naprostou odpovědností.
Chápu obavy pana poslance Košnara a možná
i jiných, že budeme rozhodovat o daňovém
zatížení obyvatelstva s tím, že
nevíme, jaké další zatížení
přinesou fondy. Předběžné sdělení,
že se jedná o 14 a 34 % - 14 % pro občany a
34 % pro podnikatele - je předběžné.
Chtěl bych přesto vyjádřit naději,
že by bylo možné ještě při
této schůzi vytvořit jistotu, aby pojišťovnické
fondy příliš nezatěžovaly občany,
a tím i jistotu, že můžeme s dobrým
svědomím zvednout ruku pro navrhované daňové
zatížení obyvatelstva v následujících
daňových zákonech.
Domnívám se proto, že by bylo vhodné
při projednávání některého
z daňových zákonů tam, kde to bude
věcně nejvhodnější, připojit
usnesení Federálního shromáždění,
které by doporučilo využití příslušného
ustanovení zákona o velké privatizaci a umožnilo
vládě, aby vytvořila pojišťovnickým
fondům i jinou možnost získání
zdrojů, než budou příspěvky,
které by zatížily obyvatelstvo, než bude
státní rozpočet, a to způsobem vytvoření
jistého kapitálového zdroje.
Vzhledem k tomu, že i tato možnost je, považoval
jsem za důležité to zmínit jako odpověď
panu poslanci Košnarovi s tím, že samozřejmě
všichni si uvědomujeme, že zde zůstává
problém otevřený a zůstává
otevřený s tím, že odpovědnost
za jeho rozhodnutí už bude patřit zřejmě
novému parlamentu. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Wagnerovi. Teraz prosím
pána poslanca Senjuka.
Společný zpravodaj výborů SN R. Senjuk:
Dámy a pánové, doporučuji oběma
sněmovnám návrh zákona o soustavě
daní ve znění tisku 1390, jak je předložily
výbory pro plán a rozpočet, přijmout.
Chtěl bych hned zaujmout stanovisko k jedinému pozměňovacímu
návrhu, který předložil kolega Rynda.
Domnívám se, že částečně
bylo vysvětleno panem ministrem Klausem.
Problematiku ekologických daní není - podle
mého názoru jako zpravodaje - vhodné řešit
zákonem o dani spotřební, protože problematika
se týká poněkud jiné oblasti, než
je spotřební zboží, a vůbec daň,
jak je koncipovaná daň spotřební.
Doporučoval bych panu kolegovi Ryndovi, aby své
pozměňovací návrhy uplatnil buď
přímo u spotřebních daní -
pokud se domnívá, že tam by měla být
problematika řešena - nebo spíš, aby se
tato problematika řešila v oblasti daní ekologických.
Tím říkám i svůj názor,
že tento pozměňovací návrh jako
zpravodaj Sněmovny národů nedoporučuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Dostali sme sa vlastne k etape hlasovania o pozmeňujúcich
návrhoch. Počuli ste názor na pozmeňujúci
návrh, ktorý tu bol prednesený pánom
poslancom Ryndom. Počuli ste názor pána poslanca
Senjuka, aj pána ministra Klausa. K odporúčaniu,
ktoré vyjadril pán poslanec Senjuk, sa chce vyjadriť
kolega Rynda. Prosím, má slovo.
Poslanec SL I. Rynda: Mám skutečně jen technickou
poznámku, vážené kolegyně a kolegové,
protože se domnívám, že se zde jedná
o nedorozumění. Hovořil jsem o dani z freonů
nebo z látek, které nepřípustným
způsobem narušují ozónovou vrstvu, a
hovořil jsem o dani z pesticidů. Tyto daně
jsou stejně málo daněmi k ochraně
životního prostředí a jsou daněmi
k ochraně zdraví obyvatelstva, jako daň z
tabákových výrobků, daň z alkoholu
a daň z vína. V tomto smyslu naplňují
v plném rozsahu systémově - jak jsem ve svém
úvodním slově zdůvodnil - charakter
spotřebních daní a nelze je ztotožňovat
s daněmi z životního prostředí
nebo k ochraně životního prostředí,
o kterých mluví pan ministr Klaus. Existenci těchto
daní samozřejmě v daňové soustavě
rovněž podporuji.
Poslední poznámka: Mezinárodním garantem
plnění Montrealských dohod a dalších
dohod, které se týkají potravního
řetězce, je pochopitelně jako subjekt federace,
a nikoli republiky. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Odpoveď na odporúčanie
kolegu Senjuka je taká, že poslanec Rynda trvá
na svojom návrhu. S technickou poznámkou sa hlási
pán minister Klaus.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČSFR V. Klaus: Snad ještě nikdy jsem si nevzal
v tomto parlamentě technickou poznámku. Ale vystoupil-li
pan poslanec Rynda s návrhem před sněmovnami,
ve kterých je 20 poslanců, odpovím-li já
před sněmovnami, kde je opět 20 poslanců,
pak se svolají všichni a on si znovu vezme slovo a
zopakuje to před třemi sty poslanci, myslím,
že to je nefér. Musím odpovídat, že
to tak není a znovu argumentovat. Myslím, že
to není racionální.
Spotřební daně nejsou daně na freony
a podobné věci. To je skutečně něco
jiného. Spotřební daně spolu vytvářejí
fiskální efekt státu (jsou to daně
na výrobky, jejichž poptávka je cenově
velmi nepružná), které ve všech státech
využívá stát ke svým daňovým
příjmům - je to alkohol, cigarety apod. Spojovat
tyto daně jakýmkoli způsobem s ochranou životního
prostředí či čehokoli jiného
opravdu nemá opodstatnění. Více nechci
zneužívat toto vystoupení v rámci technické
poznámky.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Prosím, vyjadrite sa k odporúčaniu.
Pán poslanec Soukup, môžem prijať len procedurálny
návrh. (Poslanec SL J. Soukup: A faktickou poznámku?)
Faktickú poznámku len k procedúre, pretože
rozprava už skončila. Faktické poznámky
k vecnej náplni nie sú v tejto etape prípustné.
Záverečné slovo je záverečné
slovo, teda konečné. Poslanec môže faktickou
poznámkou reagovať na priebeh rozpravy. Keď rozprava
skončila, faktická poznámka už môže
byť len k procedurálnym otázkam. To hovorí
zákon, ktorý sme prijali. Samozrejme, spravodajcovia
sú v inej polohe, pretože uvádzajú jednotlivé
návrhy.
Společný zpravodaj výborů SN R. Senjuk:
Pokud bychom přijali návrh, jak jej předložil
kolega Rynda, vyžádalo by si to komplexně novou
koncepci odstavce, který se týká spotřebních
daní. To znamená, že by se musel předělat
a explicitně vyjmenovat, na které všechny spotřební
daně se to vztahuje, pokud by se Federální
shromáždění rozhodlo, že tyto čistě
fiskální daně jsou daněmi spotřebními.
Poslanec SL J. Soukup: Toto Federální shromáždění
obdrželo pod číslem 880 návrh zásad
zákona o spotřební dani. Předpokládám,
že to je vládní návrh zpracovaný
ministerstvem financí.
Na straně 3 cituji: "Při výběru
okruhu výrobků, které budou podléhat
spotřební dani, se přihlíželo
jednak k fiskálním záměrům
státu, jednak k tomu, u kterých výrobků
je účelné zvláštní sazbou
daně regulovat jejich spotřebu společensky
žádoucím směrem." Daň z
freonů a daň z vybraných pesticidů
je takovouto regulací. Chápu, že ekologické
zájmy nemusí být ekonomům zcela jasné,
ale v tomto případě doporučuji podporovat
návrh kolegy Ryndy.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: To sú meritórne príspevky. Prosím,
pán spravodajca, aby ste prečítali návrh
kolegu Ryndu, budeme o ňom hlasovať.
Společný zpravodaj výborů SN R. Senjuk:
Do § 1 odst. 1 (1) nové písmeno f) daň
z látek proti ozónové vrstvě a písmeno
g) daň z pesticidů.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Hlasujeme o tomto doplnení zákona o
sústave daní podľa návrhu kolegu Ryndu.
Chcel by som vás upozorniť, vážené
Federálne zhromaženie, že pri schvaľovaní
tohto zákona a pozmeňovacích návrhoch
platí zákaz majorizácie, to znamená,
že je potrebná nadpolovičná väčšina
všetkých poslancov v Snemovni národov, a to
v obidvoch častiach.
Poslanec Tichý má ešte faktickú poznámku,
zrejme procedurálneho charakteru.
Poslanec SN B. Tichý: Je to poznámka procedurální
i věcná. Do spotřební daně
nemůže být zařazena daň, která
spotřební charakter nemá. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Budeme hlasovať. Hlasujeme o návrhu pána
poslanca Ryndu.
Kto je za doplnenie tohto zákona o sústave daní
podľa jeho návrhu, nech zdvihne ruku a stlačí
tlačidlo!
(Hlasování: 15.10)
(SN-ČR 15, SN-SR 6, SL 29)
Pätnásť, šesť, dvadsaťdeväť.
Kto je proti?
(SN-ČR 8, SN-SR 9, SL 9)
Osem, deväť, deväť.
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN-ČR 27, SN-SR 31, SL 63) Dvadsaťsedem, tridsaťjeden,
šesťdesiattri. Jeden, traja a traja poslanci nehlasovali.
Poslanci Federálneho zhromaždenia tento návrh
neprijali.
Sú ďalšie pozmeňujúce návrhy?
(Nikoli.) Ďalšie návrhy neboli predložené.
Teraz budeme hlasovať o celom návrhu. Konštatujem,
že obidve snemovne sú uznášaniaschopné,
pretože v Snemovni národov je 102 poslancov, 52 zvolených
v Českej republike a 50 zvolených v Slovenskej republike
a v Snemovni ľudu je prítomných 105 poslancov.
Hlasujú obidve snemovne spoločne. Pýtam sa,
kto súhlasí s návrhom zákona, ako
je uvedený v parlamentnej tlači 842 v znení
tlače 1390, samozrejme v tej časti, ktorá
sa týka zákona o sústave daní a s
odporúčaním obidvoch spravodajcov, nech zdvihne
ruku a stisne tlačidlo!
(Hlasování: 15.11)
(SN-ČR 50, SN-SR 42, SL 99)
Päťdesiat, štyridsaťdva, deväťdesiatdeväť.
Kto je proti?
(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0)
Nikto nie je proti.
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN-ČR 2, SN-SR 6, SL 5)
Dva, šesť, päť.
Dvaja poslanci Snemovne národov zvolení na Slovensku
a jeden poslanec Snemovne ľudu nehlasovali.
Konštatujem, že poslanci obidvoch snemovní zákon
schválili. Po súhlasnom uznesení obidvoch
snemovní môžem konštatovať, že
Federálne zhromaždenie ČSFR schválilo
zákon o sústave daní.
Prosím, vážení kolegovia, nerozchádzajte
sa, musím vám ešte predložiť jeden
procedurálny návrh. Je to súhlas s tým,
aby tlač 1488, ktorú ste dostali k tlači
1407 (daň z pridanej hodnoty), ktorú ste dostali
až včera, tzn. nie 48 hodín pred prerokúvaním,
a tlač 1489 k tlači 1408 (to sa zase týka
dane z príjmu), ktorú ste tiež dostali až
včera, teda nebola podľa zákona o rokovacom
poriadku dodržaná štyridsaťosemhodinová
lehota,aby ste súhlasili tiež prerokúvaním
týchto podkladov. Ide o uznesenie výborov pre plán
a rozpočet k týmto vládnym návrhom
zákonov, aby sme prerokovali a vychádzali z týchto
podkladov aj napriek tomu, že podľa zákona sa
nedodržala lehota 48 hodín. Pán poslanec Zeman
má k tomu faktickú poznámku.
Poslanec SN M. Zeman: Vážení kolegové,
podporuji návrh pana předsedajícího.
Chtěl bych pouze dodat, že výbor pro plán
a rozpočet své usnesení, geniální
a moudré, zpracoval včas, a že důvod,
proč je dostáváte pozdě, je způsoben
pouze tiskárenskými kapacitami Kanceláře
Federálního shromáždění.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pýtam sa poslancov obidvoch snemovní,
kto súhlasí s tým, aby sme prerokovali alebo
pracovali s obidvoma návrhmi uznesení, aj keď
neboli predložené Federálnemu zhromaždeniu
48 hodín vopred, ako to stanovuje zákon.
Kto súhlasí, nech zdvihne ruku a stlačí
tlačidlo!
(Hlasování: 15.15)
(SN 85, SL 86)
Osemdesiatpäť, osemdesiatšesť.
Kto je proti?
(SN 0, SL 2)
Dvaja zo Snemovne ľudu.
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN 6, SL 4)
Šesť a štyri.
Štyria a traja poslanci nehlasovali. Poslanci obidvoch snemovní
schválili tento postup, takže môžeme podľa
neho pokračovať.
Ďalším bodom nášho programu je vládny
návrh zákona o dani z pridanej hodnoty (tlač
1407) a návrh uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov
(tlač 1488).
Bod programu 7: Vládní návrh zákona
o dani z přidané hodnoty (tisk 1407) a návrh
usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů
(1488).
Vládny návrh za vládu ČSFR odôvodní
podpredseda vlády a minister financií pán
Václav Klaus. Prosím, aby sa ujal slova.