Poslankyně SL M. Nazari-Buřivalová: Dovolím
si jen pana ministra opravit. Neříkala jsem "sáně",
ale "sádě".
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pýtam sa spravodajcov, či chcú
vystúpiť so záverečným vyjadrením
alebo pri prerokúvaní pozmeňovacích
návrhov. Nemajú záujem vystúpiť.
Žiadajú čas na to, aby mohli spracovať
jednotlivé pozmeňujúce návrhy. Tento
čas im samozrejme dáme. Keď pozmeňujúce
návrhy spracujú a dostaneme ich do lavíc,
budeme môcť prikročiť k hlasovaniu.
Môžeme pristúpiť k ďalšiemu bodu
nášho programu.
Predbežne ďakujem spravodajcom a prosím ich,
aby išli spracovať pozmeňovacie návrhy.
Teraz máme na programe:
Bod programu 8: Vládní návrh zákona
o spotřebních daních (tisk 1418) a návrh
usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů
(tisk 1490).
Návrh nám predkladajú výbory pre plán
a rozpočet.
Vládny návrh odôvodní podpredseda vlády
ČSFR, minister financií Václav Klaus. Dohodli
sme sa, že budeme pracovať bez prestávky až
do 20. hodiny. Prosím, aby sa pán podpredseda vlády
ujal slova.
Místopředseda vlády ČSFR V. Klaus:
Pane předsedající, dámy a pánové,
vládní návrh zákona o spotřebních
daních, který budete nyní projednávat,
tvoří logickou část celého
komplexu vládních návrhů o daních.
Spotřební daně jsou stejně jako daně
z přidané hodnoty nepřímými
daněmi a spolu s touto daní nahradí dosud
uplatňovanou daň z obratu. To, že jde o daně
nepřímé, znamená, že se nedotýkají
důchodů ani majetku výrobců a dovozců,
výrobků zdaňovaných těmito
daněmi, nýbrž výlučně
toho, že zatěžují konečnou spotřebu.
Hlavním důvodem pro uplatnění těchto
daní je ostatně stejně jako všude na
světě potřeba doplňkových fiskálních
zdrojů spojená s potřebou relativní
stability jejich výnosu.
Jak jsem se zmínil při projednávání
minulého návrhu zákona, výnosy přímých
daní stejně jako daně z přidané
hodnoty kolísají v závislosti na úrovni
vývoje ekonomické aktivity a naopak u spotřebních
daní, kde je relativně nízká cenová
a důchodová pružnost poptávky po těchto
výrobcích, je jistá stabilita daňového
výnosu, tak potřebná pro každý
fungující stát.
Druhým významným důvodem pro zavedení
těchto daní je charakteristická vlastnost
spotřebních daní, a to ta, že jsou to
daně stanovené specifickými sazbami, a tedy
ne procentem z ceny. I v tomto případě přijetí
vládního návrhu zákona bude mít
cenové důsledky. Především dojde
ke změnám ve struktuře relativních
cen, čili v případě spotřební
daně stejně jako u daně z přidané
hodnoty dojde k pohybu cenové hladiny i cenových
relací, k celé řadě protisměrných
tendencí. Celkové počty jsou zařazeny
do odhadů, které jsme uváděli u daně
z přidané hodnoty. Proti zvýšení
cenové hladiny a tedy k poklesu relativních cen
některých výrobků bude působit
omezení okruhu výrobků zdaňovaných
spotřebními daněmi oproti dnešní
dani z obratu. Platí to například pro kávu
a čaj, které jsou dnes zdaňovány sazbou
50 % z prodejní ceny včetně daně.
U tabákových výrobků naopak dojde
k určitému zvýšení apod.
Nebudu rozebírat jednotlivé sazby. Myslím,
že jsou poměrně jednoduché. Chtěl
bych vás ale poprosit o důkladné a všestranné
zvážení některých návrhů,
které se objevovaly v průběhu dosavadního
legislativního procesu a které se jistě objeví
i dnes v průběhu vašeho dnešního
jednání. Jde na jedné straně o návrhy
typu rozšířit okruh výrobků zdaňovaných
spotřebními daněmi, například
o tzv. ekologicky nevhodné výrobky, což se
již projevilo při projednávání
návrhu zákona o daňové soustavě
jako celku, a na druhé straně pak návrhy
na individualizaci sazeb daně nebo na osvobození
od daně v závislosti na způsobu použití
příslušného výrobku, například
tzv. zelená nebo modrá nafta. Podle názoru
vlády spotřební daně nejsou tím
správným a nejefektivnějším prostředkem
k řešení složitých strukturálních,
ekologických a jiných problémů naší
společnosti a bylo by to v rozporu s jejich hlavní
funkcí. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem ministrovi Klausovi. Návrh bol
prikázaný sociálnym a kultúrnym výborom,
ústavnoprávnym výborom, výborom pre
plán a rozpočet, hospodárskym výborom
a výborom pre životné prostredie obidvoch snemovní.
Po prerokovaní vo výboroch pripravili písomný
návrh uznesenia snemovní v tlači 1490 výbory
pre plán a rozpočet a poverili poslancov Jiřího
Schneidera zo Snemovne ľudu a poslanca Filipa Šedivého
zo Snemovne národov prednesením spravodajských
správ. Prosím obidvoch spravodajcov, aby zaujali
svoje miesta za predsedníckym stolom. Ako prvý prednesie
spravodajskú správu pán poslanec Filip Šedivý
za výbory Snemovne národov.
Společný zpravodaj výborů SN F. Šedivý:
Pane předsedající, dámy a pánové,
dovolte mi, abych přednesl zpravodajskou zprávu
za Sněmovnu národů. Návrh zákona
o spotřební dani (tisk 1418) byl přikázán
k projednání výborům ústavně
právním, hospodářským, sociálním
a kulturním, pro životní prostředí
a výborům pro plán a rozpočet jako
výborům gesčním. Z těchto výborů
vzešlé připomínky jsme rozdělili
do dvou kategorií. Jednak šlo o připomínky
rázu legislativně technického a jednak o
připomínky, které se týkaly samotných
spotřebních daní a sankcí podle §
16. Jednalo se o usnesení výborů, která
požadovala za prvé rozšířit nároky
na vrácení daně podle § 12 odst. 1 o
motorovou naftu, spotřebovanou v zemědělské
výrobě a o zkapalněné nebo stlačené
plyny, spotřebované v městské hromadné
dopravě.
Za druhé změnit sazby daně. Tyto změny
byly navrhovány zejména u lihu a lihovin, u vína
a stlačených a zkapalněných plynů.
Legislativně technické připomínky
byly gesčními výbory pro plán a rozpočet
akceptovány a jsou přijaty i navrhovatelem, neboť
zlepšují přehlednost normy a lépe vystihují
záměr navrhovatele.
Zásahy do sazby daně byly přijaty a navrhovatelem
také akceptovány pouze v § 22 v položce
2711 - zkapalněné plyny a stlačené
plyny používané jako pohonná hmota,
kde byla položka daně snížena z navrhovaných
3 880 Kčs za tunu na 2 370 Kčs za tunu, respektive
ze 3,25 Kčs za m3 na 2 Kčs za m3.
Ostatní zásahy do sazby daně ve výborech
pro plán a rozpočet přijaty nebyly, ačkoli
se z celkem pochopitelných důvodů o sazbách
daně zejména u lihu a lihovin a u vína dlouho
a vášnivě diskutovalo a argumentovalo.
Nejdelší diskuse se vedly o tak zvané zelené
či modré naftě, tedy o možnosti upustit
od zdanění té nafty, která je využívána
pouze pro zemědělskou výrobu nebo pro hromadnou
osobní dopravu ať už v ČSD nebo v Československé
automobilové dopravě. Důvodem pro odmítnutí
této možnosti bylo zejména to, že v současné
době není technicky možné kontrolovat,
zda nedochází ke zneužívání
tohoto opatření. Gesční výbor
ve vzácné shodě s navrhovatelem se domnívají,
že pokud technické podmínky budou umožňovat
tuto kontrolu nebo se z jakýchkoli jiných důvodů
prokáže nezbytnost snížit sazbu daně
z motorové nafty, je dostatečnou pojistkou ustanovení
§ 23 a jeho odstavce 3, které zmocňují
vládu ČSFR stanovit svým nařízením
způsob refundace této daně.
Výrazné změny tak doznal v gesčních
výborech pouze § 16, kde bylo drasticky zvýšeno
penále podle odstavce 1 i pokuty podle odstavce 3 a 5.
Tuto změnu provedly gesční výbory
i u ostatních daňových zákonů
a je jistě přínosem, že sankce budou
tvrdší a souměřitelné.
Krátce bych se ještě chtěl zmínit
o stanoviscích dalších orgánů,
které se k tisku vyjadřovaly.
Z ČNR máme stanovisko výborů hospodářského
a rozpočtového, které je kladné, ze
SNR máme pouze stanovisko výboru národohospodářského
a rozpočtového, který nevznesl připomínky
zásadní k návrhu zákona, ovšem
usnesení nepřijal, protože neměl potřebné
kvórum pro usnášení.
Vláda Slovenské republiky vyslovila v podstatě
souhlas a požadovala pouze některá legislativní
zpřesnění, která byla povětšině
do návrhu tisku 1490 zapracována.
Stanovisko vlády České republiky jsme bohužel
neobdrželi.
Na závěr mi dovolte, abych vám, jako společný
zpravodaj Sněmovny národů doporučil
návrh zákona o spotřební dani, uvedený
v tisku 1490, přijmout.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Šedivému.
Za výbory Snemovne ľudu spravodajskú správu
prednesie pán poslanec Jiří Schneider.
Společný zpravodaj SL J. Schneider: Ctěné
Federální shromáždění!
Moje zpravodajská zpráva k předloženému
zákonu o spotřební dani bude velmi krátká.
Za prvé mi dovolte, abych poznamenal věc, která
zde nebyla zmíněna, totiž to, že tento
zákon - a nejen tento daňový zákon
- byl projednán jako jeden z mála zákonů
v tomto Federálním shromáždění
ve formě zásad. Bylo to v říjnu minulého
roku a měli jsme tak možnost ve výborech se
vyjádřit k zásadám tohoto zákona
i k zásadám zákonů ostatních,
souběžných, to znamená zákona
o dani z příjmů a zákona o dani z
přidané hodnoty. Myslím, že je důležité
toto zdůraznit a myslím, že to také
usnadnilo projednávání tohoto zákona
ve výborech Federálního shromáždění.
Chtěl bych jen poznamenat, že při projednávání
zásad v říjnu minulého roku jsme kromě
výborů, které se k tomuto návrhu zákona
vyjadřovaly i nyní, měli k dispozici i stanoviska
SNR respektive i jejího ústavně právního
výboru a národohospodářského
výboru, jakož i z ČNR národohospodářského
výboru a rozpočtového a kontrolního
výboru. Nutno poznamenat, že tato stanoviska byla
i k zásadám kladná.
Jelikož nebyla rozdílná usnesení výborů
Sněmovny lidu oproti výborům Sněmovny
národů, nezbývá mi než konstatovat,
že všechno, co bylo nutné, zde řekl můj
kolega zpravodaj Sněmovny národů a mě
nezbývá než konstatovat, že po projednání
připomínek výborů ústavně
právních, hospodářských, sociálních
a kulturních a výboru pro životní prostředí,
zvážení stanovisek národních
rad vám rozpočtový výbor předkládá
tisk 1490 a já jako zpravodaj vám doporučuji,
abyste ho schválili.
Děkuji vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Schneiderovi a otváram
rozpravu k tomuto vládnemu návrhu zákona.
Za klub sa neprihlásil nikto, do rozpravy je prihlásený
pán poslanec Rynda, Ambros a Adrianová.
Prosím pána poslanca Ryndu, aby predniesol svoj
príspevok k rozprave k tomuto zákonu.
Poslanec SL I. Rynda: Vážené kolegyně
a kolegové, využívám podpory zpravodaje
Senjuka, poslance Tyla a dalších kolegů, kteří
mně vybídli k uplatnění mých
návrhů mimo zákon o daňové
soustavě přímo v návrhu o spotřební
dani.
K návrhu již proběhla dostatečně
obsáhlá diskuse. Omezím se tedy pouze na
paragrafované znění.
Navrhuji do § 1 odstavec 1 za slova "tabákových
výrobků" doplnit "látky narušující
nepřípustným způsobem ozónovou
vrstvu a vybrané pesticidy".
Do části druhé novou hlavu VI ve znění
- název hlavy: Daň z látek narušujících
nepřípustným způsobem ozónovou
vrstvu.
"§ 41 Předmět daně. Předmětem
daně jsou freony 11, 12, 22, 113, 114, 115, tetrachlormetan,
trichloretylen 111 a halony.
§ 42 Vznik daňové povinnosti. Daňová
povinnost vzniká:
a) při tuzemské výrobě dnem vyskladnění
vybraných výrobků od výrobce (§
41)
b) při dovozu vybraných výrobků (§
41) dnem vzniku nároku na clo.
§ 43 Základ daně. Základem daně
je množství vybraných výrobků
(§ 41), které je uvedeno na daňovém
dokladu, vyjádřené v měrných
jednotkách.
§ 44 Sazby daně. Sazba daně je stanovena ve
výši 100 % ceny výrobce předmětu
daně."
Do části druhé navrhuji doplnit novou hlavu
VII ve znění - název hlavy: Daň z
vybraných pesticidů.
§ 45 Předmět daně. Předmětem
daně jsou vybrané pesticidy vyjma zejména
tyto položky: Bathurin 82 a 82 S, Dipel, Boverol, Boverosil
a Lafarex N. Další položky je možno stanovit
opatřením FVŽP.
§ 46 Základ daně. Základem daně
je množství pesticidů vyjádřené
v měrných jednotkách.
§ 47 Sazby daně. Sazba daně je stanovena ve
výši 100 % ceny výrobce stanoveného
předmětu daně."
V části třetí navrhuji přečíslovat
paragrafy, z nichž první začíná
číslem 48.
Druhý můj pozměňovací návrh,
který zde zmínil i zpravodaj Šedivý,
se týká v současnosti velmi široce diskutovaného
daňového opatření. Vodopád
nedávných interpelací, které kritizovaly
rušení železničních tratí,
máme všichni ještě v živé
paměti. Příznačné je, že
pokud je mi známo, pouze moje dotazy zůstaly dodnes
nezodpovězeny. Zřejmě i proto, že byly
směrovány nejen na federální ministerstvo
dopravy, ale i na federální ministerstvo financí.
Přes naprosto jednoznačně ekologicky vhodnější
parametry železniční dopravy oproti dopravě
silniční je totiž železniční
doprava jako celek v ČSFR soustavně ekonomicky znevýhodňována.
Silniční doprava je přitom asi pětkrát
ekonomicky - to podtrhuji - méně výhodná.
Uvedu jenom dvě skupiny čísel. Zatímco
na rozvoj infrastruktury byly v roce 1989 v železniční
dopravě poskytnuty 2 miliardy korun, takže při
růstech cen na rok 1991 požadoval týž
resort 4,1 miliardy, byla mu poskytnuta pouze 1,410 miliónů.
Přitom se železniční doprava v rámci
ochrany životního prostředí všude
na světě - pokud je mi známo - dotuje. Např.
německé dráhy mají propad ve výši
asi 50 miliard.
Druhé číslo, se kterým vás
chci seznámit, je následující. Škody
hrazené státem v roce 1989 činily v železniční
dopravě 131 miliónů korun. V dopravě
silniční činily srovnatelné škody
5,5 miliardy korun.
Zcela nespravedlivé a proti smyslu věci je proto
daňové zatížení železniční
dopravy oproti dopravě silniční. Daň
z pohonných hmot se dělí na variabilní
- je tady označení silnic, údržba, čištění,
řízení provozu a podobné nižší
položky - a daň fixní - vývoj, projekce,
výstavba silnic.
Železnice v naší republice, která se samozřejmě
na rozvoji těchto infrastruktur nijak nepodílí,
hradí paradoxně obojí.
Nová daňová soustava by měla umožnit
hrazení fixní složky z daně silniční.
Variabilní složka by měla být železnici
odečítána a refundována.
Po rozsáhlých argumentacích ve výborech
pro životní prostředí i mimo ně
se podle mého soudu jednoznačně prokázalo,
že technická realizace tohoto návrhu je nejen
možná, ale dokonce snadná. Naprosto nejsou
nezbytné dvojí nádrže na naftu a podobná
opatření, kterými argumentovali někteří
daňoví, nikoliv dopravní odborníci,
oddělení účetnictví je už
prakticky realitou, tedy oddělené účetnictví
jednotlivých druhů nafty zcela podle přání
a na objednávku.
Československé dráhy jsou okamžitě
schopny vykazovat počet ujetých kilometrů
ve veřejné dopravní síti při
normované spotřebě. Dílčí
odchylky od stanovených norem, ať už v kladném
či záporném smyslu, se podle zákona
velkých čísel musí v průběhu
roku vyrovnat. Tomu odpovídá i pozměňovací
návrh, který předkládám.
Doplnit do § 12 odst.1 písm. e): Použití
motorové nafty k pohonu železničních
motorových trakcí pro provoz veřejné
hromadné osobní a nákladní dopravy.
Příslušný paragraf, jak zřejmě
víte, umožňuje právě refundace,
o nichž jsem se zmínil.
Výše jednotlivých sazeb, které zákon
obsahuje, by sama mohla být samozřejmě předmětem
rozsáhlých odborných diskusí. Klub
Občanského hnutí jako celek však návrh
zákona hlasováním podpoří.
Děkuji za pozornost i podporu pozměňovacím
návrhům.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Ivanovi Ryndovi. Ďalej
svoje názory, event. pozmeňovacie návrhy,
na tento vládny návrh zákona alebo k tomuto
vládnemu návrhu zákona prednesie pán
poslanec Ambros. Prosím, aby tak urobil. Pripraví
sa pani poslankyňa Mária Adrianová.
Poslanec SN R. Ambros: Vážený pán predsedajúci,
vážené kolegyne a kolegovi! Mám jeden
pozmeňujúci návrh, a síce k §
40 - sadzba dane v hlave "Daň z tabakových
výrobkov", kde navrhujem menšiu úpravu,
a to v položke 2402, t.j. cigarety filtrové, zmeniť
sadzbu dane z 0,46 halierov na 0,50 halierov za kus, čiže
zvýšiť o 4 haliere a cigarety do 70 mm z 0,27
halierov zvýšiť na 0,30 halierov.
Viem, že tento návrh u niektorej časti poslancov
vyvoláva úsmev a nenájde podporu, ale v súvislosti
s predrečníkom je to aj určitá ekologická
daň, ktorú my nefajčiari musíme znášať.
Kto pije alkoholické nápoje, škodí sám
sebe, ale predsa len cigarety ako také a ich fajčenie
ohrozuje zdravie aj tých, ktorí nefajčia.
Bude to mať, myslím, aj priaznivejší dopad
na štátny rozpočet.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Ambrosovi. Teraz prosím,
aby v rozprave vystúpila pani poslankyňa Adrianová,
pripraví sa poslanec Jurečka.
Poslankyně SN M. Adrianová: Vážený
pán predseda, vážený pán predsedajúci,
vážené kolegyne, vážení
kolegovia! Prikladám tri pozmeňujúce návrhy
k tlači 1490 o spotrebnej dani.
V § 38 v obidvoch položkách 2207 a 2208 zvýšiť
sadzbu zo 180 korún za liter na 182 korún za liter.
V § 37 znížiť položku 2204 z 8,30 korún
za liter na 7,30 korún pri víne.
Ďalej navrhujem zvýšiť sadzbu pri položke
2206 zo sadzby nula za liter na 5 korún za jeden liter.
Ovocné vína sú pre konzumentov zdravotne
menej vhodné pre veľký obsah balastných
látok a aldehydov. Navrhujem preto zvýšenie
pri ovocných vínach. Ďakujem.