Středa 22. dubna 1992

Jsme si vědomi toho, že smlouva uzavřená dne 11. 12. 1973 byla smlouvou mezi tehdejšími státy NSR a ČSSR. Je možné namítat, že se nejedná o dnešní SRN a dnešní ČSFR. Můžeme souhlasit s tím, že je dnes třeba uzavřít novou smlouvu. Nenamítáme nic ani proti tvrzení, že se nelze stále ohlížet do minulosti, mít hlavu vytočenou dozadu a nevidět před sebou budoucnost.

Můžeme nepřipomínat dnešnímu německému národu kruté nájezdy na Velkomoravskou říši a podíl na jejím vyvrácení. Nemusíme neustále hovořit o plenění Království českého a Markrabství moravského německým vojskem po bitvě na Moravském poli v roce 1278. Můžeme pomlčet o ničivých křížových výpravách německých křižáků proti husitům. Můžeme již nechat spát vojáky padlé v bitvě u Sadové 3. července 1866. S velkým přemáháním nemusíme nezbytně nutně hovořit o Lidicích, Ležákách, Javoříčku a obdobně postižených vesnicích na Slovensku během II. světové války. O všech těchto zvěrstvech můžeme, když si to situace vyžaduje, diskrétně mlčet.

Jestliže však mlčíme, to ještě neznamená, že jsme zapomněli a odpustili. Jsou věci, které nelze odpustit ani zapomenout. Jen ty národy, které na svou minulost zapomněly, ji musí prožívat znovu, a my zapomínat nechceme.

Máme za to, že ani nenastala vhodná chvíle pro diskrétní mlčení o minulosti. Kdyby pro nic jiného, tak alespoň pro fakt, že o minulosti nemlčí druhý účastník dohody - Spolková republika Německo. Jestliže oni halasně připomínají minulost, proč bychom my mlčeli, zvláště když nám smlouva nedává do budoucna záruky, o nichž jsem hovořila v úvodu.

Velmi nás znepokojuje fakt, že podmínkou pro uzavření smlouvy není z německé strany souhlas s nulitou mnichovské dohody uzavřené 29. září 1938, která nás připravila o 30 % státního svrchovaného území, 36 % železniční sítě a 40 % průmyslových závodů. Tato dohoda uzavřená bez zástupců tehdejší ČSR a proti vůli našeho lidu byla porušením mezinárodního práva, a jako taková je škodlivým precedensem, a nejen naší národní tragédií.

Tak řečená oblast Sudety, kterou jsme touto smlouvou odstoupili Německu, nebyla nikdy součástí německého státu. Je naivní domnívat se, že sudetský problém vznikl až v polovině 30. let a jeho jedinou příčinou byly pouze pomalu a liknavě plněné požadavky německé menšiny.

Letmý exkurs do historie hovoří jinak. Odhlédneme-li od předchozích století a zůstaneme-li pouze v našem, nemůže nám uniknout teze Všeněmeckého svazu z roku 1912, která říká: Naše hranice jsou příliš úzké, musíme mít hlad po novém území. Kdyby se německý národ bál války, znamenalo by to jeho konec.

Méně známým, ale důležitým historickým dokumentem je směrnice z 21. října 1938, která plánuje bleskové obsazení Čech a Moravy a izolaci Slovenska - jako důležité kroky v německé zahraniční politice.

Nelze přehlédnout teorii již zesnulého německého politika Konráda Adenauera, který tvrdil, že Mnichovská dohoda byla platná až do 15. března 1939, kdy ji porušil Adolf Hitler. Názory pana Adenauera nezapadly. Mají mezi dnešními, tzv. sudetskými Němci ohlas.

Druhým faktem, který nás znepokojuje, je pokus o revizi závěrů Postupimské dohody z 2. srpna 1945, zejména zpochybnění oprávněnosti transferu Němců z naší republiky. Transfer, nebo-li odsun, probíhal ve třech vlnách. První se uskutečnila v závěru války, kdy z našeho území utíkali exponenti fašistického režimu, s nimi i malá část německého obyvatelstva, jak z pohraničí, tak i z vnitrozemí. Tyto lidi nikdo přímo nevyhnal. Utekli sami, ještě dříve, než se začalo účtovat.

Druhá vlna odsunu probíhala v květnu až červenci 1945. Jednalo se o neorganizovaný odchod Němců z našeho území. V této etapě došlo k mnoha politováníhodným činům ze strany našeho obyvatelstva vůči odcházejícím Němcům. Musíme však brát v úvahu dobu, v níž k tomuto aktu došlo. Bylo těsně po válce. Na našem území se ještě potulovaly ilegální skupiny německých fašistů a vyvolávaly paniku. Lidé byli oprávněně rozhořčeni surovostmi a bestialitou fašistů. Nechceme tímto omlouvat nepravosti, nebo dokonce trestnou činnost, které se tehdy někteří naši občané dopustili na Němcích. Rozhodně neobhajujeme lynč před řádným soudem a mrzí nás, že k těmto činům došlo. Než však tuto vlnu odsunu nazveme zavrženíhodnou, zkusme pochopit ty, kteří se na ní podíleli.

Dámy a pánové! Kdo z nás by zachoval klid a disciplinovaně čekal na nějaký soud, kdyby jeho nejdražší byli surově zabiti? Kdoví, kdo z nás by čekal na spravedlnost, komu by se zatmělo před očima a napřáhl by ruku k pomstě!

Odsouzeníhodné činy našich obyvatel byly reakcí na zrůdnosti páchané Němci. Bumerang už má takovou vlastnost, že nakonec zasáhne toho, kdo jím hodil.

Třetí vlna odsunu probíhala od prosince 1945 do 13. listopadu 1946. Souhlas s ní vyslovily mocnosti v Postupimi. Zásady odsunu Němců nejen z našeho území byly zakotveny ve XII. kapitole Postupimské dohody a nad provedením odsunu dohlížela komise Spojené kontrolní rady a Mezinárodní červený kříž.

Za nepravosti, k nimž v této fázi odsunu došlo, nenesou tyto organizace o nic menší vinu než naše úřady, a přesto po nich nikdy nikdo nechtěl, aby se omlouvaly.

Byla často nastolena otázka, zda samotný odsun byl spravedlivý, protože byl založen na kolektivním pojímání viny. Obyvatelé Sudet přece nebyli totožní s německou armádou, která vraždila civilní obyvatelstvo. Tato tvrzení jsou sice pravdivá, ale přesto nemůžeme souhlasit s názorem, že sudetští Němci byli zcela bez viny. Spousta příslušníků gestapa, působících na našem území, byli Sudeťáci a mluvili velmi dobře česky.

Rovněž v obecních volbách v květnu 1938 volilo 90 procent sudetských Němců dobrovolně sudetoněmeckou stranu. Vyslovili tedy souhlas s politikou Konráda Henleina a tím i s fašistickou ideologií a měli podíl na rozbití tehdejší ČSR a rozpoutání II. světové války.

Dovolíme si v této souvislosti citovat jednu větu z projevu prezidenta Havla 1. ledna 1990, kdy řekl: "Všichni jsme, byť pochopitelně každý v jiné míře, za chod totalitní mašinérie odpovědní." S těmito slovy pana prezidenta lze souhlasit, a to nejen v našem konkrétním případě, ale i obecně.

Jsme-li my všichni, každý jinou měrou vinni za chod totalitního systému, jsou všichni sudetští Němci vinni, každý jinou měrou, za rozbití našeho státu a krutosti války. Pan Richard von Weizsäcker zde, v tomto parlamentu, dne 8. října 1991 ve svém projevu řekl: "Dnes záleží na tom, aby se ochota a dobrá vůle sousedů neohrozila přehnanými požadavky. Je třeba a je i možno se naučit vzájemnému porozumění pro obavy a starosti druhého."

Formulace smlouvy v mnoha občanech ČSFR vyvolává přinejmenším obavy. Srazy sudetských Němců v Mnichově a jejich požadavky jim nahánějí hrůzu. Protože požadavky německé strany na revizi historických událostí z let 1938 - 1945 takovým způsobem, že z poškozeného je viník a naopak, jsou podle názorů našich voličů oním přehnaným požadavkem, navrhujeme přepracovat znění dohody mezi Spolkovou republikou Německo a naším státem tak, aby zaručovala nulitu Mnichovské dohody, pevnou a neměnnou hranici mezi našimi státy, neobsahovala ani náznak pokusu o revizi Postupimské dohody, a aby se nezaobírala minulostí našich národů, máme-li tedy my zapomínat.

Proto pro Smlouvu ve stávajícím znění náš klub hlasovat nebude.

Předseda FS A. Dubček: Ďalej vystúpi za klub Občianskeho hnutia pán poslanec Sokol a pripraví sa pán Horník.

Poslanec SN J. Sokol: Vážený pane předsedo, vážené Federální shromáždění, vážení hosté, dovolte malou poznámku na úvod. Často vzpomínám s žalostí na tu chvíli, kdy tento parlament nepřijal návrh kolegy Wagnera, aby jednací řád zakazoval čtení psaných projevů z této tribuny. Ale co se stalo, stalo se.

Vážené Federální shromáždění, dnes ráno jsme přijali evropskou přidružovací smlouvu. Podle mého názoru smlouva, o které nyní jednáme, je svého druhu "prováděcím zákonem" k této evropské smlouvě. Ať se nám to líbí, nebo ne, naše cesta do Evropy nemůže obejít Německo. To je - myslím - dost důležité si uvědomit.

Mluvíme o cestě do Evropy a měli bychom si tedy říci, co nás vlastně od Evropy dělí. Není to jen hospodářská, sociální, ekologická a jiná úroveň, kterou můžeme pozorovat, kdykoli překročíme hranice. Ale jak se stále znovu a znovu ukazuje, je to především mezera ve společných dějinách.

Dlouhá léta tu existovalo něco, čemu se říkalo "železná opona". Teprve dnes s úžasem zjišťujeme, jak byla vlastně účinná. Čtyřicetiletá mezera ve stycích v normální lidské, kulturní, vědecké, hospodářské a jiné komunikaci vytvořila balvan strachu a nedůvěry na obou stranách. Zdá se mi smutné, když toho dnes mnozí chtějí zneužít a vyvolávat strašidla minulosti.

Smlouva, o které jednáme - bylo zde řečeno - není o minulosti a nemůže ji nikterak změnit. To je jistě pravda. Nicméně náš vztah k této minulosti je také něco, co potřebuje vyrovnání. I projevy některých mých předřečníků ukázaly, jak např. události roku 1945 stále ještě vidíme skoro jenom prizmatem dlouholeté účelové komunistické propagandy, pro niž to byl nejsilnější argument pro železnou oponu a pozdější sovětskou okupaci.

Pokusy o alternativní vylíčení událostí roku 1945 - a připomenu jenom dva: paměti Václava Černého nebo Durychův román Boží duha - byly soustavně potlačovány a málokdo je zná. Právě tak téměř nikdo u nás neví o diskusi, která k válečným událostem probíhala v Německu v padesátých a šedesátých letech.

Vážení kolegové, kolegyně, železná opona i okupace jsou naštěstí nenávratně minulostí. Žijeme a budeme žít ve světě bez železných opon, v takovém světě, v jakém po staletí žili naši předkové, až do té doby, kdy je začal dělit nacionalismus a šovinismus.

My, kteří si nepřejeme návrat ani železné opony, ani žádné vojenské ochrany z druhé strany, se musíme nadále spoléhat jen a jen na schopnosti a zdatnost našich občanů a našich národů, které v této staleté soutěži tak skvěle obstály a měly z ní tak rozmanitý užitek.

Zdá se mi, že naším nebezpečím do budoucna není demokratické Německo. Je-li tu nějaké nebezpečí, jsou to naše vlastní slabosti, nedostatek sebedůvěry, hrdosti i národního vědomí, které degradovalo na šovinismus a pak se rozplynulo. Bude velmi důležité, abychom i národní vědomí dokázali rehabilitovat. Domnívám se, že i pro tyto potřebné kroky představuje smlouva velmi dobrý rámec, kde budeme mít příležitost svoji pozici v Evropě obhájit, upevnit a postavit na zdravý základ, základ zdravé sebedůvěry a ne strachů a poplachů.

Proto klub Občanského hnutí Smlouvu o přátelství a dobré spolupráci podpoří a předložil vám jako alternativu také doprovodnou rezoluci, kterou zde s vaším dovolením nebudu číst. Máte ji v lavicích pod číslem 1506. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem pánu Sokolovi. Slovo má pán Horník, pripraví sa pán Benda. Faktickú poznámku má pán Hubálek.

Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedo, pan Sokol nás zde kolikrát umravňuje. Leckdy je to nutné. Já se snažím mluvit bez papíru, ale jestliže si povzdechne nad tím, že čteme projevy a sám ho čte, ať to příště nedělá. Děkuji.

Předseda FS A. Dubček: Myslím, že to je nedorozumenie. Slovo má pán Horník.

Poslanec SN J. Horník: Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci! Vyslovím stanovisko klubu KDH k predmetnej zmluve.

Zmluva je dôležitý medzinárodný právny prameň, ktorý by mal byť základom pre ďalšie vzťahy, štáty a národy. Oceňujeme obojstrannú snahu postaviť naše vzájomné vzťahy na nové vzájomné výhody a súčasným európskym vzťahom zodpovedajúce základy.

Vychádzajúc z vyššie uvedeného je treba, aby formulácie zmluvy boli jasné a nedávali žiadne možnosti na ich rozličnú a rozdielnu interpretáciu.

S poľutovaním je treba konštatovať, že ustanovenie preambuly zmluvy o neprerušenej existencii československého štátu nie je možné považovať za jasné a zodpovedajúce historickým realitám. Nepochybne táto otázka bude ešte predmetom záujmu teoretikov, historikov, právnikov a politológov. Dnes je ťažko povedať, k akému výsledku dospejú. Tak či onak, nie je vylúčené, že aj u nás bude hodnotenie existencie Československej republiky hlavne v období rokov 1939-1941 rozdielne, navzájom sa vylučujúce. A tento fakt môže skomplikovať v budúcnosti výklad zmluvy. Všetci máme záujem, aby bol identický a nesporný.

Vytvorenie jednotného Nemecka predstavuje v európskom kontexte významnú zmenu strategického významu hospodárskeho, ekonomického, ale aj vzťahov medzi jednotlivými štátmi.

Nové zjednotené Nemecko prebralo všetky medzinárodné záväzky obidvoch nemeckých štátov. Pre našu republiku je zvlášť dôležité, že prevzalo aj povinnosť uznávať a rešpektovať existujúce hranice so všetkými susednými štátmi. Tu je treba poznamenať, že zatiaľ čo západné a južné hranice Nemecko po II. svetovej vojne bezvýhradne vždy uznávalo, nebolo tomu tak vždy pri uznávaní hraníc východných, hlavne hraníc s Poľskom na Odre a Nise.

Hranice Československa s Nemeckom boli stanovené po vzniku Československej republiky v roku 1918 vo Versaillskej mierovej zmluve s Nemeckom. Tieto veci sú potvrdené v článku 81 zmluvy s Nemeckom a ďalej aj v článku 82 bola stanovená hranica nového štátu, a to hranica medzi bývalým Rakúsko-Uhorskom s Nemeckou ríšou, ako existovala k 3. augustu 1914, a v článku 83 sa Nemecko zrieklo v prospech Československa časti sliezskeho územia. Táto hranica medzi obidvoma štátmi bola protiprávne zmenená až v roku 1938 takzvanou Mníchovskou dohodou a Viedenskou arbitrážou, ktorú Československo nikdy neuznalo a považovalo ju za neplatnú od samotného začiatku. Neplatnosť tejto dohody od samého začiatku so všetkými z toho vyplývajúcimi dôsledkami, vrátane územných, uznala bývalá Nemecká demokratická republika v Zmluve o priateľstve a vzájomnej pomoci s Československou socialistickou republikou z roku 1967.

187

Preambula s NSR o Zmluve a vzájomných vzťahoch s Československom z 11. 12. 1973 uznala, Mníchovská dohoda bola Česko-Slovensku vnútená nacistickým režimom pod hrozbou sily a v článku 1 sa s Československom dohodla na tom, že obidve strany považujú túto dohodu, vzhľadom na svoje vzájomné vzťahy podľa tejto zmluvy, za nulitné.

Predložená zmluva medzi Českou a Slovenskou Federatívnou Republikou a Spolkovou republikou Nemecko obsahuje preambulu formulácií, ktorou zmluvné strany uznávajú skutočnosť, že československý štát od roku 1918 nikdy neprestal existovať. O týchto otázkach už hovoril pán poslanec Hrivík. Ja sa len zmienim o niektorých veciach.

Vzniká otázka, v akej podobe existovala Československá republika v období 1939-1941. Pretože keď vznikla Slovenská republika, tak túto Slovenskú republiku uznalo veľmi veľa krajín a s týmito krajinami mali aj určité styky československí predstavitelia. Exilová vláda pána prezidenta Beneša v tomto období ešte nebola uznaná.

Keď zanikla Československá republika, tak potom kde a kedy, za akých podmienok, či to bol prevrat - čo môžeme považovať v tomto období za prevrat? Považovať by sme mohli Slovenské národné povstanie, ale SNP sa hodnotí toho času inak. V zmluve použitá formulácia je podľa nášho názoru zbytočná. Pre ČSFR by bolo výhodnejšie požadovať kontinuitu štátnych hraníc od roku 1918, s čím však pravdepodobne nesúhlasilo Nemecko. Táto formulácia totiž pripúšťa možnosť platnosti Mníchovskej dohody do marca 1939 a nevylučuje zmeny hraníc po roku 1918. Jediné, čo vylučuje, je myšlienka o právoplatnej existencii Slovenského štátu ako subjektu medzinárodného práva v inkriminovanom období. Ale jeho skutočnú existenciu ani dnes nie je možné spochybniť.

V roku 1939 bolo územie Čiech a Moravy de facto okupované nacistickým Nemeckom a na území Slovenska, v dôsledku rozhodnutia Slovenského snemu zo 14. marca 1939, vznikol de iure Slovenský štát. Podľa názoru väčšiny slovenských právnikov išlo o plnoprávny subjekt medzinárodného práva, ktorý konečne uznalo až 27 štátov. Sporným môže byť len obdobie, podľa ktorého tento štátny útvar ako takýto subjekt vystupoval, otázka historického hodnotenia ľudáckeho režimu, ktorý na Slovensku v tom období totalitne vládol, resp. medzinárodné a politické dôsledky jeho existencie. Táto skutočnosť ale v žiadnom prípade nemôže spochybňovať či už česko-nemecké alebo slovensko-maďarské hranice, ktoré, ako bolo uvedené, boli stanovené stále platnými, ani dnes oficiálne nespochybnenými medzinárodnými zmluvami.

Klub poslancov KDH do uznesenia na vyslovenie súhlasu Federálneho zhromaždenia zmluvy medzi Českou a Slovenskou federatívnou republikou a Spolkovou republikou Nemecko o dobrom susedstve a priateľskej spolupráci navrhuje, aby bod č. 2 z tlače 1388 bol zaradený či už do tejto tlače alebo do iného uznesenia. Kvôli poriadku ho citujem.

Mníchovská dohoda z 29. 9. 1939 a rozhodnutie výrokov Viedenskej arbitráže z 2. 11. 1938 sú neplatné od samého začiatku. Ako také nemohli mať žiadne účinky na československé štátne hranice s Nemeckom a Maďarskom. Potiaľ návrh.

Vážení páni poslanci, vážené panie poslankyne, napriek výhradám, ktoré som za klub poslancov KDH predniesol, poslanci KDH schválenie zmluvy medzi Českou a Slovenskou Federatívnou Republikou a Spolkovou republikou Nemecko podporujú.

TADY!

Naše slovenské vzťahy k Nemecku a k nemeckému národu aj celému obyvateľstvu sa začali rozvíjať už na začiatku 9. storočia, za dôb nitrianskeho kniežaťa Pribiny a od tej doby sú naše vzťahy nepretržité, niekedy sú lepšie a niekedy sú horšie.

Předseda FS A. Dubček: Váš čas vypršal.

Poslanec SN J. Horník: Aj spolupráca v súčasnom období aj v budúcnosti by sa mala rozvíjať na základe zmluvy. Preto ju budeme podporovať. Ďakujem za pozornosť.

Předseda FS A. Dubček: Slovo má pán poslanec Benda za KDS. S faktickou poznámkou sa prihlásil pán poslanec Blažek.

Poslanec SN A. Blažek: Pane předsedo, požádejte, prosím, poslance, kteří budou předkládat pozměňovací návrhy, aby nám je předložili písemně.

Předseda FS A. Dubček: Táto poznámka je namieste. Doteraz platné ustanovenie aj v tomto zmysle znie, že ten, kto predkladá doplňujúce návrhy, predkladá svoje pozmeňujúce návrhy v písomnej podobe.

Slovo má poslanec Benda.

Poslanec SL B. Hubálek: Chtěl jsem se ještě omluvit panu poslanci Sokolovi za svoje vzplanutí a chtěl bych k tomu dodat, že mě měl hned setřít. Měli bychom si hned vytknout to, co uděláme špatně. Pan poslanec měl jenom písemné poznámky a já jsem ho osočil, že svůj projev čte.

Předseda FS A. Dubček: Ja som k tomu poznamenal, že ide o nedorozumenie. Ďakujem vám za váš postoj. Slovo má pán poslanec Benda, pripraví sa pán poslanec Grebeníček.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP