Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Máte pravdu, musíme
dát hlasovat o tom, zda souhlasíme.
Prosím poslance, aby se vrátili k jednání
k procedurálnímu hlasování o tom,
zda můžeme prominout 48hodinovou lhůtu. Jednání
o předchozích třech bodech bylo přerušeno,
čili k tomu se v hlasování vracet nemůžeme.
Pan poslanec Toman.
Poslanec SN P. Toman: Nevím, jestli jsem paní poslankyni
Bellušové dobře rozuměl, zda nechtějí
hlasovat pouze o zákoně o vkladech, anebo zda nechtějí
hlasovat o všech třech těchto zákonech,
týkajících se státních notářství.
Domnívám se, respektive pevně věřím
v to, že o dalších dvou jsou ochotni hlasovat.
Společná zpravodajka výborů SN K.
Samková: Hovořila o vkladech, to je pravda.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Dám tuto otázku
paní poslankyni, ale teď budeme hlasovat o procedurálním
návrhu.
Prosím, kolegové, zaujměte svá místa.
Konstatuji, že tisk 1513, který je předmětem
našeho jednání, jste obdrželi včera,
tím nebyla splněna podmínka 48 hodin podle
§ 19 odstavec 1 zákona o jednacím řádu
Federálního shromáždění.
Protože jde o naléhavý návrh, doporučuji
přijmout usnesení, že i při nedodržení
stanovené lhůty sněmovny souhlasí
s projednáváním tohoto bodu.
Vzhledem k tomu, že jde o procedurální návrh,
budeme o něm hlasovat bez rozpravy.
Kdo je pro tento návrh, který jsem tu předložil,
nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko!
Omlouvám se za technickou chybu. Budeme hlasovat znovu.
Opakuji návrh - hlasujeme o tom, zda souhlasíme
s upuštěním od 48hodinové lhůty
v případě tisku 1513.
Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku a stiskne
tlačítko!
(Hlasování: 11.51)
(SN 78, SL 72)
Kdo je proti?
(SN 0, SL 2)
Kdo se zdržel hlasování?
(SN 7, SL 6)
Ve Sněmovně národů sedmdesát
osm pro, nikdo proti, sedm se zdrželo. Ve Sněmovně
lidu sedmdesát dva pro, dva proti, šest se zdrželo.
Nic nebrání tomu, abychom tento bod projednali.
Přihlásil se pan poslanec Mornár s poznámkou.
Dávám mu slovo.
Poslanec SL P. Mornár: Vážené Federálne
zhromaždenie! Uvedomujem si, že ruším vo
chvíli, ktorá je dosť napätá, ale
mám správu, ktorá je pre toto zhromaždenie
výsostne dôležitá. Veľmi vás
prosím o chvíľu pozornosti.
Chcel by som vám v krátkosti prečítať
informáciu o situácii v republike Bosna a Hercegovina,
o posledných udalostiach, ktoré sa tam udiali, s
prosbou, aby toto Federálne zhromaždenie prijalo uznesenie
k tejto situácii.
Podľa správy, ktorá je datovaná z 18.
apríla 1992, odoslanej z Ríma monsignorom Hnilicom,
utekajú tisícky bezbranných ľudí
z oblasti Mostaru, Čitluku a Medzihoria, ktoré je,
mimochodom, známym pútnickým miestom. Podľa
očitých svedkov v mestečku Makarska bolo
brutálne zavraždených asi päťdesiat
ľudí vrátane žien a detí beštiálnym
spôsobom, podrezaním hrdla. Obyvatelia so zúfalým
krikom utekajú ulicami, vidieť deti, ktoré
následkom silného psychického stresu zošediveli
v priebehu niekoľkých hodín. Týmto šokovaným
ľuďom treba dávať psychofarmaká,
aby sa uchránili pred samovražednou tendenciou.
Bývalý farár z Medzihoria, páter Leonard,
vypovedal, že v Makarskej sa po uliciach povaľujú
mŕtvoly ľudí, ktorí boli zastrelení
ako psy.
kolegyne a kolegovia poslanci, aby ste spolu so mnou zaujali stanovisko
k týmto udalostiam a cestou Rady Európy, OSN, prípadne
iných organizácii, prispeli
k zastaveniu krviprelievania v tejto tak ťažko skúšanej
krajine.
Dovolím si teraz prečítať návrh
na uznesenie pléna Federálneho zhromaždenia
k situácii v republike Bosna a Hercegovina.
Federálne zhromaždenie Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky po oboznámení sa so
správami o udalostiach v republike Bosna a Hercegovina,
konkrétne v oblasti Mostaru a Makarskej, vyzýva
Radu Európy a OSN, aby urýchlene podnikli nutné
kroky na záchranu civilného obyvateľstva v
ohrozenej oblasti. Podľa správ očitých
svedkov dochádza k prejavom genocídy a k takým
násilnostiam, ktoré v novodobých dejinách
kultúrnej Európy nemajú obdobu.
Správy o udalostiach v uvedenej oblasti sú natoľko
zdrvujúce, že vyžadujú urýchlený
zásah všetkých kompetentných medzinárodných
organizácií. Ďakujem vám za pozornosť.
(Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má pan poslanec
Hubálek.
Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedající,
dámy a pánové, doporučoval bych jistě
usnesení přijmout, ale až po tom, co bychom
si nechali údaje ověřit buď ministerstvem
zahraničních věcí nebo naší
tiskovou kanceláří, což se dá
pořídit ještě dříve, než
naše jednání ukončíme. Pak budu
samozřejmě hlasovat pro návrh pana kolegy
Mornára.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má pan poslanec
Muška.
Poslanec SN M. Muška: Rovnako súhlasím s tým,
že v Bosne a Hercegovine je situácia veľmi vážna.
Došlo tam k mnohým neprávostiam. Myslím
si, že by sme pri formulovaní uznesení mali
brať do úvahy aj to, že medzitým došlo
k zastaveniu bojov a k podpisu dohody.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má kolega Pospíšil.
Poslanec SL J. Pospíšil: V každém případě
doporučuji vypustit slova "v Mostaru a Makarské",
protože situace se tam mění každý
den a vraždí se na různých místech
bez ohledu na to, jaké dohody byly právě
podepsány a nedodrženy.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážení
kolegové, jde tu o situaci, kterou jsme už z hlediska
procedurálního - nevyslovuji se k meritu věci,
mám na mysli procedurální situaci - nejednou
řešili. Myslím, že tedy musíme
rozhodnout o tom, zda souhlasíme s tím, že
na základě vystoupení pana poslance Mornára
zařadíme tento bod na pořad schůze.
O tom musím nyní nechat hlasovat.
Prosím kolegy z české části
Sněmovny národů, aby zaujali svá místa,
protože nejsme usnášení schopni a není
v zájmu věci, abychom zbytečně ztráceli
čas. Prosím rovněž poslance, aby se
vrátili do Sněmovny lidu. Ani Sněmovna lidu
momentálně není usnášení
schopná.
Návrh, o kterém budeme hlasovat: Abychom na pořad
této schůze zařadili bod, který uvedl
pan poslanec Mornár.
Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku a stiskne
tlačítko!
(Hlasování: 11.57)
(SN 81, SL 67)
Kdo je proti?
(SN 0, SL 0)
Kdo se zdržel hlasování?
(SN 1, SL 6)
Ve Sněmovně národů osmdesát
jedna pro, nikdo proti, jeden se zdržel. Ve Sněmovně
lidu šedesát sedm pro, nikdo proti, šest se zdrželo.
Obě sněmovny návrh přijaly.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 344, SN
č. 535, SL č. 505)
Doporučuji tedy, aby další postup byl takový,
že návrhem usnesení, který předložil
pan poslanec Mornár, se budou zabývat zahraniční
výbory a připraví návrh usnesení,
o kterém bychom hlasovali. Je souhlas s tímto postupem?
Myslím, že není třeba o něm dávat
hlasovat, protože si podle mého soudu nemůžeme
dovolit hlasovat o návrhu usnesení, aniž máme
situaci ověřenu, aniž neprošel příslušnými
výbory sněmoven, které v tomto směru
musí doporučit, zda obsah odpovídá
tomu, co by mělo být stanoviskem Federálního
shromáždění.
Tím je tento bod uzavřen. Prosím nyní
pana ministra Vavrouška, aby se ujal slova, které
mu před tím bylo již uděleno, ale rozhodnutím
sněmoven přerušeno. Máte slovo, pane
ministře.
Ministr - předseda federálního výboru
pro životní prostředí J. Vavroušek:
Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, dovolte mi, abych vás stručně seznámil
s vládním návrhem novely zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
50/1976 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu, a to ve znění
pozdějšího předpisu zákona č.
103/1990 Sb.
Základním důvodem pro předložení
novely je skutečnost, že se v posledních dvou
letech zásadně změnil celý náš
právní řád a je třeba mu přizpůsobit
i tento zákon o územním plánování
a stavebním řádu.
Především jde o to, promítnout do tohoto
zákona základní principy, které vycházejí
z Listiny základních práv a svobod, dále
principy, které jsou zakotveny v zákoně obchodním
živnostenském, v zákoně o ochraně
životního prostředí a v dalších
zákonech.
Dalším úmyslem navrhovatele je také
sladit zákon o územním plánování
a stavebním řádu s praxí v Evropském
společenství.
Dovolte, abych zde vyzdvihl základní principy, na
kterých je novela zákona založena. Především
návrh zákona vychází z toho, že
je třeba nově definovat funkce územního
plánování v našem právním
řádu tak, aby tato funkce byla v souladu s praxí
evropských společenství a s doporučením
Charty regionálního plánování
Rady Evropy.
Druhým důvodem proč tuto novelu předkládáme,
je posílení role obcí v celém stavebním
řízení tak, aby občané měli
možnost vyjádřit se ke všem zásahům,
které se stavbami souvisejí.
Třetím důvodem je uvedení celého
zákona do souladu s Listinou základních práv
a svobod tak, aby nebyla narušována práva občanů
na majetek. Týká se to především
vyvlastňování pozemků a staveb, které
je přípustné podle navrhované novely
jen tehdy, jde-li o veřejný zájem. Ten veřejný
zájem je definován velmi přesně, mimochodem
úžeji a podrobněji než např. ve
Francii nebo Německu. Týká se především
veřejně prospěšných staveb, mezi
něž patří čistírny odpadních
vod, zařízení na zpracování
odpadu a podobné stavby, dále vytváření
hygienických pásem a jiných ochranných
pásem, které mají sloužit k ochraně
zdraví a životního prostředí.
Za další je vyvlastnění pro potřeby
asanačních prací tam, kde je ohrožována
bezpečnost nebo zdraví lidí a potom zabezpečení
přístupu k pozemku, což je technický
problém a poslední důvod je budování
sítě pro monitorování kvality životního
prostředí, což nepochybně patří
také do veřejného zájmu.
Čtvrtou základní změnou v této
novele je autorizace vybraných činností,
které souvisejí s územním plánováním,
stavebním řádem a s celou investiční
výstavbou. Týká se to především
průkazu odborné způsobilosti nebo i autorizace
v souvislosti s vypracováním územně
plánovací dokumentace, v projektování
staveb, ve vyhodnocování vlivu staveb na životní
prostředí, které souvisejí také
se statickými a dynamickými výpočty
staveb, s vedením staveb a se stavebním dozorem
a na závěr potom s průzkumem, zkoušením
a diagnostikou staveb. To jsou všechno činnosti vysoce
odborné, které může provádět
jenom ten, který skutečně prokáže,
že k tomu má odbornou způsobilost. Předpokládá
se, že vlastní autorizace budou samozřejmě
provádět komory za účasti státu
reprezentovaného orgány republik.
Pátou změnou obsaženou v novele je podrobné
zakotvení povinností zhotovitele či dodavatele
stavby, který podle této novely bude zodpovídat
za zabezpečení vlastností stavby a to včetně
použitých materiálů takových,
aby byla zajištěna mechanická pevnost a stabilita
staveb, za druhé jejich bezpečnost jak požární,
tak bezpečnost při používání,
aby byly také zabezpečeny požadavky kladené
na ochranu zdraví a životního prostředí,
ochranu před hlukem, ale také úspora energie,
což je v naší energetické situaci mimořádně
důležité.
Šestou změnou obsaženou v novele je přesné
specifikování podmínek vstupu na cizí
pozemky, opět tak, aby tento zákon byl uveden do
souladu s Listinou základních práv a svobod.
Kromě toho jako podstatnou část obsahuje
návrh novely zákona také zrušení
řady zastaralých předpisů, které
brzdí a komplikují investiční výstavbu
a výstavbu vůbec, a které jsou zdrojem oprávněné
kritiky již po řadu let.
Předpokládá se, že by ten zákon
měl platit od 1. července tohoto roku s tím,
že by na něj navázala novelizace tří,
dosud platných prováděcích předpisů
a to vyhlášek bývalého federálního
ministerstva pro technický a investiční rozvoj
- číslo 83, 84 a 85 z r. 1976 Sb., s tím,
že novelizace těchto prováděcích
předpisů je připravena. První dva
předpisy jsou detailně prodiskutovány s českým
ministerstvem životního prostředí a
se slovenskou komisí pro životní prostředí
a došli jsme ke společnému závěru.
U té poslední zmíněné vyhlášky
zbývá poslední redakční zasedání,
ale i tam se předpokládá, že dojde ke
shodě, protože stanoviska jsou velmi blízká.
Dovolte mi, abych na závěr vyjádřil
přesvědčení, že tato navrhovaná
novela zákona o územním plánování
a stavebním řádu je mimořádně
významná nejenom proto, že umožňuje
formální sladění tohoto zákona
s platným právním řádem, který
jsme vytvořili během posledních dvou let,
ale především z řady zcela praktických
důvodů, protože právě rozpory,
které vyplývají ze zastaralého zákona
o územním plánování a stavebním
řádu velmi komplikují jak vlastní
stavební činnost, tak celý proces privatizace.
Na závěr mi dovolte ještě vás
informovat o tom, že se připravuje nový zákon
o územním plánování a stavebním
řádu, který by měl znamenat ještě
další zásadní změnu celé
právní úpravy v této oblasti, ale
to je věc, která si vyžádá více
času a především důslednější
a širší harmonizaci tohoto zákona s připravovanou
již platnou legislativou Evropských společenství.
Děkuji vám za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu ministru
Vavrouškovi. Konstatuji, že podle přikazovacích
opatření předsedů sněmoven
byl návrh projednán výbory ústavně
právními, výbory pro plán a rozpočet,
výbory pro životní prostředí,
výbory hospodářskými a výbory
sociálními a kulturními obou sněmoven.
Přípravou stanovisek pro tuto schůzi byly
pověřeny výbory pro životní prostředí.
Obdrželi jste písemný návrh usnesení
Sněmovny lidu a Sněmovny národů -
tisk 1513. Ústní zpravodajskou zprávu podají
nyní zpravodajové pověření
těmito výbory. Je to pan poslanec Stanislav Žalud
za výbor Sněmovny lidu a pan poslanec Josef Zlocha
za výbor Sněmovny národů. Prosím
pana poslance Zlochu, aby zaujal své místo. Nevím,
jak se páni zpravodajové dohodli a kdo vystoupí
jako první.
Společný zpravodaj výborů SL S. Žalud:
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, stojíme před
projednáváním novely zákona o územním
plánování a stavebním řádu.
Jde o dokument, který občané a odborná
veřejnost již delší dobu očekávají
s pochopitelnou netrpělivostí. Rád bych připomenul,
že jde o novelu pouze části zmíněného
zákona, po níž bude znovelizován zákon
celý. Protože jde o zákon s širokými
vazbami, bylo nutno zvolit tento postup zejména také
z časových důvodů. Doporučuji
vám tedy se soustředit zejména na onu část
zákona, která je předmětem novelizace.
Materiál je zodpovědně připraven,
pečlivě prokonzultován a projednán
nejen v expertních poradách a výborech obou
sněmoven, v národních radách, ale
i mezi veřejností a mně proto nezbývá,
než abych vám, jako společný zpravodaj
Sněmovny lidu doporučil jeho schválení.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu zpravodaji
Žaludovi. Prosím nyní druhého zpravodaje
pana poslance Zlochu o stanovisko.
Společný zpravodaj výborů SN J. Zlocha:
Výbory pre životné prostredie Federálneho
zhromaždenia, ktoré boli určené ako
garančné, si dostatočne uvedomovali zložitosť
problematiky predloženej novely zákona. V záujme
objektívneho posúdenia vládneho návrhu
uvedenej tlače 1235 zabezpečili expertné
porady, ktorých sa zúčastnili zástupcovia
Federálneho výboru pre životné prostredie,
Českého ministerstva pre životné prostredie,
Slovenskej komisie pre životné prostredie, Federálneho
ministerstva kontroly, Katedry správneho práva Právnickej
fakulty UK, Federálneho úradu pre normalizáciu
a meranie, skúšobne stavebných materiálov,
Zväzu podnikateľov v stavebníctve, Asociácie
urbanistov, Terplánu, Urbiónu Bratislava, Urbiónu
zo Žiliny, Nadácie pre rozvoj architektúry
a stavebníctva, Cechu odborníkov plynárenských
zariadení a Útvaru hlavného architekta. Podporu
vládnemu návrhu písomne vyjadrili aj zástupcovia
obce architektov Českého zväzu stavebných
inžinierov, spolkov architektov Slovenska a Slovenského
ho zväzu stavebných inžinierov.
Môžem konštatovať, že väčšina
pripomienok a návrhov zástupcov týchto organizácií
bola uplatnená pri formulovaní zmien a doplnkov
vo výboroch pre životné prostredie.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení
a doplňuje zákon č. 50/1976 Zb. o územnom
plánovaní a stavebnom poriadku, bol prerokovaný
vo Federálnom zhromaždení vo výboroch
sociálnych a kultúrnych, v hospodárskych
výboroch, vo výboroch pre plán a rozpočet,
ďalej vo výboroch pre životné prostredie
a vo výboroch ústavnoprávnych. Prvé
tri z nich odporúčajú snemovniam jeho prijatie
prakticky bez pripomienok. Zo štyroch pripomienok ústavnoprávnych
výborov boli akceptované garančnými
výbormi tri.
V Českej národnej rade novelu zákona prerokovali
vo výboroch ústavnoprávnych, národohospodárskom
a vo výbore pre územnú správu a národnosti.
V spoločnej správe svoje pripomienky formulovali
viac-menej v obecnej rovine, okrem pripomienky k § 134 ods.
5. Aj tu môžem konštatovať, že garančné
výbory ich pripomienky v rámci možnosti akceptovali.
V Slovenskej národnej rade bol tento návrh prerokovaný
vo výbore pre životné prostredie a ochranu
prírody a vo výbore národohospodárskom
a rozpočtovom. Obidva tieto výbory ho odporúčajú
schváliť. Pritom uviedli vcelku len drobné
pripomienky, ktoré však tiež boli v rámci
možností akceptované.
Výbor ústavnoprávny návrh zákona
neprerokoval, pretože na jeho zasadnutí sa nezúčastnili
zástupcovia predkladateľa.
Pri záverečnom spracovaní týchto pripomienok
vo výboroch pre životné prostredie dňa
14. 4. 1992 bolo prijaté uznesenie, v ktorom sa odporúča
Snemovni ľudu a Snemovni národov schváliť
vládny návrh zákona, ktorým sa mení
a doplňuje zákon č. 50/1976 Zb. o územnom
plánovaní a stavebnom poriadku, v znení zákona
č. 103/1990 Zb. tak, ako je to uvedené v tlači
č. 1513.

