Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Petrovi Gandalovičovi
za jeho vystúpenie. Teraz v rozprave vystúpi pán
poslanec Kudláček.
Poslanec SL L. Kudláček: Vážený
pane předsedající, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, nesmírné množství podnětů,
názorů a v řadě případů
i kritiky, které zde zazněly k tomuto zákonu,
mě nutí jako jednoho z předkladatelů,
abych se k těm, které považuji za důležité,
vyjádřil.
Začnu trochu obecnějším úvodem
a charakteristikou důvodů, které nás
vedly k tomu, že jsme tento zákon podali do legislativního
procesu v parlamentu. Již pan místopředseda
Rychetský se zmínil o tom, že otázka
bytové politiky je jednou z nejslabších míst
celé reformy a právem jsme občany dotazováni
na to, proč tomu tak je a kdy se v této oblasti
učiní první kroky k tomu, aby stav byl napraven.
Vláda uvažovala o návrhu tohoto zákona,
tento návrh připravovala a v podstatě z časových
důvodů, jak jsme byli informováni, k tomu
nakonec nemohlo dojít, protože 13. února byly
uzavřeny brány parlamentního legislativního
procesu a do té doby návrh zákona připraven
nebyl.
Někteří odborníci, s nimiž jsme
konsultovali tento návrh zákona a to, jaké
první kroky bychom měli učinit, se na jeho
přípravě podíleli a díky nim
jsme také měli možnost v jistém stádiu
tento návrh zákona převzít, upravit
a předložit parlamentu k projednávání.
Směr, který se potom vyvinul, přístup
vlády k řešení otázky vlastnictví
bytů, nás v současné době jenom
utvrzuje v přesvědčení, že v
některých otázkách jsou tak značné
rozdíly, že jsme udělali dobře, že
jsme v té určité fázi tento návrh
zákona předložili. Způsob jakým
byl projednáván v parlamentu svědčí
o tom, že většina poslaneckých klubů
jej vzala velmi vážně. Během několika
měsíců došlo k sérii jednání,
ke složitým přípravám na půdě
ústavně právních výborů
i mimo nich a výsledkem je tisk, který máte
předložen, který považujeme za velmi vhodný
základ pro projednávání tohoto návrhu
zákona a nedomníváme se, že bychom byli
schopni dojít k nějakému textu výrazně
lepšímu.
Musím rázně a zásadně odmítnout
tvrzení, že návrh nese nějaké
známky uspěchanosti, že vznikl pouhým
useknutím celého procesu. Není tomu tak.
Všechny závažné připomínky,
podněty, kritiky a návrhy, které zaznívají
tady, zazněly v průběhu nejméně
tří nebo čtyř měsíců
celého tohoto procesu, a je tedy podle mne čirou
demagogií tvrdit, že tento zákon a jeho příprava
byly nějak přerušeny a že je třeba
se k nim vrátit. Kdy vrátit?
O tom, jak je toto téma veřejností sledované,
jak je citlivé, jak je závažné, a jak
si veřejnost přeje, aby řešeno bylo,
svědčí značný ohlas, kterého
se dostalo parlamentu a poslaneckým klubům jakmile
došlo ke známosti, že se tento problém
řeší.
Chtěl bych jenom pro pořádek uvést
některé údaje, které dokládají
o jaký rozsah problémů se vlastně
jedná, protože zde zazněly různé
údaje, řada z nich ne příliš
přesných a některé přímo
zavádějící. Bylo tady řečeno
cosi o polovinách rodin, menší či větší
počty. Jenom připomenu, že zhruba polovina
bytového fondu v Československu je nyní v
soukromém vlastnictví. To jsou kategorie bývalých
rodinných domů, kategorie domů, které
byly restituovány. Dalších 21, 22 % jsou byty
v domech družstevních. Zbytek je po zákonech
národních rad převážně
v obecním vlastnictví, poměrně malé
množství bytů - uvádí se 5 až
7 % - zůstalo dosud v rukou státu. Jedná
se tedy o množství, které by v případě
schválení tohoto zákona přicházelo
v úvahu v prvních měsících
nastartování celého procesu, které
není takového rozsahu, jak bylo zde některými
poslanci uváděno. Nicméně toto všechno
je trochu mimo obecnou úroveň tohoto zákona.
Hlavním a zásadním cílem tohoto zákona
je ustavit obecné podmínky pro vznik vlastnictví
bytů. Zde musím trochu polemizovat s panem poslancem
Tichým - vlastnictví bytů bylo dosud u nás
umožněno na základě zákona o
kterém se zde poslanec Skalický zmínil číslo
52 z roku 1966, jehož funkčnost po dvacetipěti
letech je do značné míry omezena. Samozřejmě,
že k tomuto zákonu patří i podmínky
převodu vlastnictví. Nicméně základním
cílem je umožnit vlastnictví bytů a
řešit vlastnické vztahy, které z tohoto
institutu vyplývají. Nic více a nic méně.
To, že se v průběhu projednávání
do tohoto zákona dostaly momenty další, nebylo
původním záměrem předkladatele.
My můžeme akceptovat myšlenku, že transformační
zákon v pasáži o bytovém družstevnictví
navrhl řešení pouze části problému,
to nic ale nemění na věci, že systémově
k tomuto návrhu zákona nepatří a jestliže
budeme ochotni jej přijmout, je tomu tak proto, že
ze všech zákonů, které jsou na poslední
schůzi projednávány, je pochopitelně
tento logicky k uvedenému problému nejbližší.
V diskusi, a to nejen na tomto plénu, ale i v diskusi,
která se odehrávala ve výborech a ve sdělovacích
prostředcích, zazněla celá řada
informačních šumů, nedorozumění
a v mnoha případech i demagogií. Tomuto zákonu
byly přikládány jiné záměry,
jiné možnosti a jiné důsledky než
ve skutečnosti má. Cílem tohoto zákona
není cokoli měnit na ochraně nájemních
vztahů. To už zde bylo do určité míry
řečeno a já to musím jenom podtrhnout,
protože to je jedna z nejčastějších
výhrad, která ovšem střílí
na zcela nesprávný cíl. Ochrana nájemníků
je zakotvena v právní normě vyššího
řádu a na ni se nic v tomto zákoně
nemění. Ochrana nájemníků v
současném právním řádu
například neřeší některé
situace, o kterých ani tento zákon nemluví
a nemůže mluvit. I v dnešní době
může docházet právě při
prodeji celých domů k určitým napjatým
vztahům mezi novými vlastníky a nájemníky,
což však nic nemění na tom, že potřebujeme
takový zákon, který rozmnoží
možnosti pro nájemníky, pro občany této
země, aby vyřešili svoji vlastní otázku,
jakým způsobem si chtějí uspořádat
vlastnictví bytů, bydlení.
Nyní velmi stručně některé
konkrétní reakce k tomu, co tady zaznělo.
Já už jsem se vyjádřil k formálním
výhradám klubu ODS, podle mě svědčí
o velmi nedostatečné informovanosti o tom, o čem
ten zákon vlastně je a proč je jeho projednávání
tak důležité. Chtěl bych zdůraznit,
že tím, že si vybereme preferenci určitého
typu privatizace, to znamená prodeje nájemných
domů, obávám se, pouze pomůžeme
zachovat onen nepřijatelný stav, z důvodu,
o kterých se zmínil i pan místopředseda
Rychetský, a odmítneme do našeho právního
řádu vnést to, co by si mohlo mnoho našich
rodin a občanů přát. Dokazuje to i
živý ohlas a zájem o toto řešení.
Jako hlavní klad tohoto zákona vidím, že
takovou preferenci neukládá, že tento zákon
nic nenařizuje, že umožňuje občanům
a rodinám, aby si zvolili takové řešení,
které jim bude v určitém časovém
horizontu vyhovovat. Kdo může a má zájem,
mohl by mít podle tohoto zákona možnost, aby
vyřešil svůj bytový problém,
tím, že si koupí byt, v němž je
nájemníkem.
Mnohem horší je neudělat nic, mnohem horší
je vnutit vlastnické vztahy do jednoho úzce vymezeného
řečiště, ve kterém mám
politický zájem se pohybovat. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Kudláčkovi,
teraz prosím pána poslanca Jiřího
Adámka o vystúpenie v rozprave. Po ňom bude
hovoriť pán poslanec Pohanka.
Poslanec SL J. Adámek: Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
o tom, že zákon o vlastnictví k bytům
a nebytovým prostorám je důležitým
krokem k řešení dnes už v mnoha směrech
překonané situace, nelze pochybovat. Jako velmi
naléhavá se dnes pociťuje úprava podmínek
vzniku a vlastnictví bytů a nebytových prostor
v domech, práva a povinnosti vlastníků těchto
domů, práva, povinnosti a vzájemné
vztahy vlastníků bytů a nebytových
prostor.
Je v naprostém pořádku, jestliže se
do této problematiky vnese určitý řád
a systém a postaví se na stejnou úroveň
občané bydlící v družstevních
bytech s občany bydlícími ve státních
bytech.
Co se týče převodu bytů na nájemníky
či družstevníky, pak jako jediná vhodná
forma se jeví prodávání bytů
jak obecních, tak družstevních na splátky,
při stanovení lhůty splatnosti deset až
třicet let bez úrokové sazby.
Většina družstevníků či
nájemníků, nemá totiž dostatečné
finanční prostředky, aby mohla kupovat byty
za hotové. Základem pro stanovení ceny obecního
bytu by měla být vyhláška č.
393/91 Sb., snížená přibližně
na celkovou úroveň roku 1988.
K předloženému návrhu zákona
mám následující připomínky.
Obecné připomínky: Tak, jak jsou v 5. části
§ 17 rozlišeny převody jednotek bytových
družstev, tak by měly být rozlišeny převody
jednotek ve vlastnictví obcí a soukromých
majitelů domů.
Konkrétní připomínky: K § 5 varianty
I navrhuji vypuštění odstavců 2, 3,
4 a nahrazení odstavcem 2 v tomto znění:
"(2) Předkupní právo může
zaniknout po dvou měsících ode dne, kdy byl
nájemci bytu nabídnut přiměřený
náhradní byt." Zdůvodnění:
Vzhledem k tomu, že nelze nájemce vystěhovat
z bytu bez náhrady přiměřeným
bytem, které patrně ještě dlouho nebudou
k dispozici, pak nelze tyto byty ani převádět
do vlastnictví jiných osob, než nájemníkům
bytů. Nedá se předpokládat, že
by si někdo koupil byt obsazený nájemníkem.
Dále doporučuji zařadit nový odst.
3 v tomto znění: "(3) Rozhodne-li se původní
vlastník domu převést jednotku, která
je nebytovým prostorem, musí ji přednostně
nabídnout vlastníkům bytů v tomto
domě a v prvém pořadí vlastníkovi
bytu, který je nájemcem tohoto nebytového
prostoru a to za cenu stanovenou podle vyhlášky č.
393/1991 Sb. V ostatních případech vyjde
cena z aukčního prodeje. Smlouva o převodu
nebytového prostoru v domě, jíž bylo
právo přednostního převodu nebytového
prostoru na nájemce - vlastníka bytu v domě,
popřípadě na ostatní vlastníky
bytů v domě, porušeno, je neplatná."
K § 11 odst. 1 - Vzhledem k tomu, že byty budou převáděny
do vlastnictví za nižší ceny než
jsou tržní ceny, je nutno zamezit spekulativnímu
prodeji těchto bytů. Proto navrhuji, aby odstavec
1 zněl následovně: "(1) Po dobu deseti
let od převodu bytu bude mít původní
vlastník či obec předkupní právo
za obdobných podmínek, za jakých byl byt
převeden na nájemce bytu."
K § 24 odst. 2 - Všeobecná poznámka -
konec odstavce je nejasný, zdá se, že zde došlo
ke stylistické chybě.
Konkrétní poznámka - § 24 odst. 2 navrhuji
upravit takto: "Federální ministerstvo financí,
ministerstvo financí České republiky a ministerstvo
financí Slovenské republiky stanoví společně
obecně závazným právním předpisem
metodiku sjednávání cen jednotek a společných
částí a zařízení domu,
jeho zařízení a příslušenství.
Ceny obecných bytů budou vycházet z vyhlášky
č. 393/1991 Sb. a budou sníženy na cenovou
úroveň roku 1988 s možností jejich splácení
po dobu deseti až třiceti let. Cena družstevních
bytů je dána výší nesplaceného
úvěru a bude rovněž umožněno
jeho splácení po dobu deseti až dvaceti let."
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Adámkovi.
Teraz prosím pána poslanca Pohanku, aby predniesol
svoje vystúpenie v rozprave. Po ňom vystúpi
v rozprave pán poslanec Sokol.
Poslanec SL M. Pohanka: Pane předsedající,
vážení hosté, vážené
Federální shromáždění,
Občanská demokratická strana si byla a je
plně vědoma naléhavosti a závažnosti,
ale také citlivosti a složitosti problému.
Domnívám se, že dosavadní průběh
diskuse potvrdil správnost jejího rezervovaného
stanoviska. Jistě vám neuniklo, že pozměňovací
návrhy byly předkládány ve velkém
počtu a že měly zásadní povahu
a dotýkaly se často koncepce zákona. Mám
na mysli zejména kolegy Motyčku, Tichého
i pana Adámka.
My jsme věnovali celou jednu schůzi našeho
klubu otázce, jaké stanovisko máme v této
věci, komplikované způsobem předkládání
návrhu, jednak od vlády, jednak od poslaneckého
klubu ODA, zaujmout. Byli jsme si plně vědomi toho,
že bude velmi nepopulární, když zaujmeme
stanovisko negativní, že je zde důvodné
očekávání veřejnosti, jednak
obcí, jednak dosavadních nájemníků
těchto bytů, které připadají
v úvahu do eventuálního prodeje, aby věc
byla řešena.
Je zde stav právní a ekonomické nejistoty,
a také naléhavost ekonomická, jak o ní
mluvil právem pan kolega Fišera. Tady se nemohu zdržet
poznámky, že jde o člena klubu, který
sám v této věci, pokud je mi aspoň
známo, nějak nepřispěl k tomu, aby
také dříve byl předložen nějaký
dostatečně propracovaný a promyšlený
návrh. Náš klub rovněž ne, v tom
je tedy zde přednost toho materiálu, který
předkládala ODA.
Vláda se tomu věnovala, ovšem zdá se,
že ne tak, aby byl včas podán návrh
pro toto volební období.
Chtěl bych upozornit na to, že dnes jsme našli
v lavicích velmi zajímavý komplexní
materiál, který předložila ODA. Tento
materiál řeší tuto problematiku formou
kondominia, tedy vlastnictví bytů, které
by nebylo spojeno se spoluvlastnictvím domu a pozemku.
Je to návrh promyšlený, ovšem to, co se
předkládá zejména po změnách
nyní ke schválení, je něco úplně
opačného. Jde o spoluvlastnictví, které
by patrně mělo být odvozeno, pokud jde o
dům a pozemek, z podlahové výměry
bytu, který je prodáván. Toto spoluvlastnictví
povede, podle našeho názoru (nevím, zda mohu
zobecňovat, ale o tom jsme skutečně v klubu
mluvili jako o povážlivé věci), k velmi
složitým lidským a právním vztahům
mezi těmito spoluvlastníky. Já například
bydlím v panelovém domě, kde je 24 bytových
jednotek. Představte si situaci, že by si třeba
jen polovina nájemníků byt koupila, zbytek
by zůstal ve vlastnictví obce a nebyl by předem
vyřešen problém, kdo bude tyto lidi zastupovat
navenek, kdo bude spravovat fond údržby a oprav, kdo
bude zařizovat všechny služby a potřeby
domu. Jestliže to nebude náležitě upraveno
tak, aby nezůstalo jen u obecných ustanovení
občanského zákoníku o spoluvlastnictví,
tak neposloužíme nikomu. Já sám bych
si takový byt nikdy nekoupil, protože každý
se vystavuje nebezpečí, že například
účet za opravu střechy přijde jen
jednomu z nich, a to tomu, který je nejserióznější
a u kterého se dá čekat, že účet
zaplatí. Nechá se už na něm, aby se
vypořádal s těmi, kdo třeba vůbec
neplatí do fondu údržby a oprav nebo nemají
na to, aby přispěli. Nechá se na něm,
aby je žaloval, všelijak se s nimi vyrovnával.
Budou tím narušeny mezilidské vztahy a bude
to ekonomickou zátěží a hrozbou pro
kohokoliv.
Já se domnívám, že nemůžeme
do této nejistoty (ne do nynější nejistoty,
když se neví, co obce budou s byty dělat, která
v krajním případě potrvá do
doby, než příští parlament tuto
věc vyřeší) vrhat lehkomyslnější
uchazeče o byty, kteří by se dali zlákat
třeba nízkou cenou. Zatěžovali bychom
tím už beztak dost přetížené
soudy. Kdo by na tom vydělal, jsou možná advokáti,
ale to přece není cílem této úpravy.
Je třeba podat co nejpřehlednější
řešení této složité problematiky,
které by v praxi uspokojilo příští
majitele jednotlivých domů. To je možno řešit
buď formou kondominia nebo formou spoluvlastnictví,
ale je nutné tyto otázky dořešit tak,
abychom nenechali jen na spoluvlastnících, jestli
sáhnou ustanoveních občanského nebo
obchodního zákona, jestli vytvoří
nějakou společnost, nějaký právní
subjekt, který bude spravovat fond a vymáhat do
něho příspěvky za ostatní,
jestli se domluví nebo nedomluví. Já vím,
jak se lidé těžko domlouvají zejména
v této době, kdy vztahy nejsou nejlepší
a morálka obecně také ne.
Uvažte tu spoustu závažných a ne vždy
domyšlených pozměňovacích návrhů.
Všiml jsem si například, že pan poslanec
Motyčka navrhoval, aby v § 16 odst. 2 bylo uvedeno,
že vlastníkem pozemku se stává bytové
družstvo. Já mám pocit, že ustanovení
§ 16 se netýká problematiky družstev,
takže by to tam asi nebylo namístě.
Nedávno jsme byli na návštěvě
v Holandsku s delegací skautů ke 400. výročí
Komenského. Samozřejmě jsme také navštívili
parlament a dlouho jsme diskutovali s jeho představiteli.
Dozvěděli jsme se celou řadu zajímavých
věcí. Já už jsem nedávno sdělil
panu místopředsedovi Sokolovi zajímavou praxi,
jakou uplatňují při přijímání
zákonů. Mají trochu podobnou proceduru jako
my, ale nakonec po pozměňovacích návrzích
a po diskusi v plénu, když je třeba přijmout
zákon jako celek, o něm nikdy nehlasují hned.
Vždy nechají věc asi týden uzrát.
Právní konzultanti, odborníci, ústavní
soud (ten má svou roli už předtím, když
se návrh připravuje) zhodnotí, jestli to,
co z toho nakonec po přijetí pozměňovacích
návrhů vzešlo, je sourodý celek uvnitř,
jestli to odpovídá ostatnímu právnímu
řádu, jestli to nenarušuje koncepci a jestli
ten zákon je skutečně zralý k tomu,
aby se o něm hlasovalo.
My nejsme vůbec proti tomu, aby se co nejdříve
a nejrychleji tato věc řešila formou zákona,
třeba i tohoto. Rádi pro něj budeme hlasovat,
když se podaří to, co bychom považovali
za zázrak, totiž to, že se zpravodajům
podaří z pozměňovacích návrhů
a různých výhrad, které tu byly uplatněny,
udělat celek, který by obstál, a problémy
(i další, o kterých jsme nemluvili) uspokojivě
vyřešil.
Já sám za sebe považuji za velmi aktuální
to, o čem mluvil pan místopředseda vlády,
že je totiž třeba nějak pomoci transformačnímu
zákonu pokud jde o družstva. Z toho důvodu
považuji za naléhavé přijmou část
pátou, která obsahuje potřebné dodatky,
ovšem je to spíše novela zákona č.
42/92 Sb., takže nevím.
Můj pozměňovací návrh je, abychom
zatím přijali jen ustanovení týkající
se transformace družstevního bytového majetku
do soukromého vlastnictví a ostatní ponechali,
až se věc náležitě probere a upraví,
příštímu parlamentu, který by
se tomu měl věnovat jako jedné z prvních
záležitostí.
Sporná je otázka ceny. Je třeba vidět
subjektivní stanoviska toho, kdo bydlí v rodinném
domku (ten má své zájmy a představy),
toho, kdo bydlí v družstevním bytě,
třeba také v panelovém, a toho, kdo bydlí
v domě, který je nyní obecní. Každý
z nich má svůj zájem a vidí jinýma
očima druhého. Majitel rodinného domku má
kvalitní bydlení, na které mu stát
přispěl buď nenávratnou nebo výhodnou
půjčkou. On sám na tom má samozřejmě
největší zásluhu, ale stát mu
přispěl z daní nebo z prostředků
třeba těch, kteří platí nízké
nájemné v dosavadních státních
bytech. Také družstevní byty bývají
kvalitnější, také družstevníci
dostávali dotace a výhodné půjčky
a bylo jim tak pomoženo. Navíc tyto dva druhy bydlících
lidí získaly majetek, což je velká hodnota,
která se jim zvýšila v důsledku cenových
úprav, a také inflačních změn
- (Předsedající upozorňuje řečníka,
že jeho časový limit je vyčerpán.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Fišera má
faktickú pripomienku, potom pán poslanec Skalický.
Poslanec SN I. Fišera: Pane poslanče Pohanko, mě
velmi potěšila vaše informace, ze které
jsem usoudil, že jste skaut. V tom případě
bych vás poprosil, abyste se znovu informoval o mé
činnosti v hospodářských výborech,
zejména pokud šlo o tento zákon. Nevím,
kdo vás informoval, ale možná to bude pro vás
také jistější. To je první poznámka.
Druhá poznámka se týká jedné
vaší informace. Vy doporučujete, abychom každou
věc projednali po určitém zvážení.
Chtěl bych připomenout - a minulost je v tuto chvíli
velmi důležitým poučením - že
když jsme kdysi projednávali zákon o malé
privatizaci a já jsem požadoval, aby se tento parlament
alespoň na 4 dny zamyslel, tak většina z dnešní
vaší strany toto moje stanovisko jednoznačně
odmítla. Dnes bohužel tento precedens je už dávno
pryč. Škoda, že nepřišel dříve.
Děkuji vám.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec Skalický má ešte
faktickú poznámku.
Poslanec SN J. Skalický: Já musím reagovat
podobně jako jsem reagoval na vystoupení pana kolegy
Fialy. Poslanecký klub ODA vám - bohužel pozdě
- předložil stanovisko expertní skupiny, která
pomáhá v ČSFR formulovat možná
řešení v oblasti bytové politiky, aby
z materiálu bylo patrné, co je vlastním obsahem
našeho návrhu zákona, řečeno
jinými slovy než právním jazykem. Jestliže
pan poslanec Pohanka tedy řekl, že forma kondominia
by se poslaneckému klubu ODS líbila, ale nelíbí
se jim forma spoluvlastnická, tak musím s politováním
konstatovat, že nepochopil, co je to kondominium.
Kondominium slučuje v sobě formu přímého
vlastnictví jednotky, ať už bytu nebo nebytového
prostoru, zároveň s ideálním spoluvlastnictvím
určité části společných
prostor a zařízení nemovitosti. Pokud má
být hlavním argumentem nedopracovanost zákona
a argumentem proti jeho přijetí skutečnost,
že jsou v rozpravě podávány, jak se
zmínil pan poslanec Pohanka, nekompetentní pozměňovací
návrhy, pak musím konstatovat, že se divím,
že jsme vůbec nějaký zákon udělali
v posledním volebním období přijali.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec Jansta.
Poslanec SL M. Jansta: Připomínku, kterou jsem chtěl
říci, řekl v podstatě kolega Skalický.
Chci jenom říci, že argumentování
zdůrazňováním sociálních
aspektů je samozřejmě v pořádku,
ale argumentování tím, aby byla vytvořena
právní jistota, je také v pořádku,
ale kolikrát jsme právní jistotu vytvořili
restitucemi, které jsou stále rozvíjeny.
Když byla připomínka ke kolegovi Fišerovi,
chtěl bych upozornit, že kolega Fišera není
vládní poslanec. Ve vládě je někdo
jiný, takže těžko můžete argumentovat
tím, že on se měl o to starat.