Poslanec SL J. Vidím: Pane předsedající,
dámy a pánové, chci vás požádat,
abyste hlasováním rozhodli o návrhu, který
vám chci předložit. Chci vás požádat
o rozšíření programu této schůze
o bod: Projednání informace, kterou podal ředitel
FBIS Federálnímu shromáždění.
Zároveň vás chci požádat, abychom
tento bod zařadili jako první bod zítřejšího
dne jednání.
(Šum v sále.)
Pokusím se to upřesnit. Jedná se o zpravodajskou
informaci, kterou podal ředitel FBIS o činnosti
některých osob působících ve
sdělovacích prostředcích. Proto bych
byl rád, kdybychom tento bod mohli projednat. Nikdo z nás
nemá momentálně k dispozici text této
informace. Bylo by třeba, abychom měli možnost
se s ním seznámit. Abychom měli možnost
jej projednat, museli bychom jej mít v lavicích.
Proto žádám o hlasování o tomto
bodu.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážení
kolegové, je to procedurální návrh,
jsem povinen nechat o něm hlasovat. Poukazuji na skutečnost,
že tuto informaci, kterou dnes dostal pan předseda,
dostal s označením "Přísně
tajné". Uvědomte si složitosti s projednáváním
přísně tajných věcí...(Hluk
v sále, poslanci buší do lavic.)... v plénu,
uvědomme si, že máme nedořešené
hlasování o několika důležitých
zákonech, které bychom projednat měli. (Hluk
v sále.)
Berte to jako procedurální připomínku
k procedurálnímu návrhu. Poslanec Vidím
dal svůj návrh, budeme o něm hlasovat. (Hluk
v sále.)
Ještě poslanec Világi má k tomu faktickou
připomínku.
Poslanec SL O. Világi: Informácia, ktorá
bola podaná, bola, podľa môjho názoru,
podaná na základe zákona o FBIS, to znamená
ústavným orgánom z titulu (není rozumět).
Neviem, či v tomto prípade to prislúcha predsedníctvu
alebo predsedovi Federálneho zhromaždenia. Pokiaľ
áno, musí sa najskôr tento orgán s
týmto materiálom oboznámiť.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Hlásí se poslanec
Vidím a poslanec Pospíšil. Prosím pouze
o procedurální připomínky, nepovedeme
o tom věcnou diskusi.
Poslanec SL J. Vidím: Tato informace byla předána
Federálnímu shromáždění
prostřednictvím jeho předsedy. Federálnímu
shromáždění! (Potlesk.)
Poslanec SL J. Pospíšil: Také chci připomenout
znění zákona o FBIS. Tam není formulace
"předsedovi". Ten to dostává jako
statutární zástupce. Je to Federální
shromáždění, které dostává
tuto informaci. Pokud se rozhodne to projednat, je to zcela namístě.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Budeme hlasovat. Slyšeli
jste návrh, slyšeli jste k tomu pochybnosti pokud
jde o povahu tohoto návrhu. Budeme hlasovat.
Kdo z poslanců je pro tento návrh, nechť zvedne
ruku a stiskne tlačítko!
(Hlasování: 14.56)
(SN 80, SL 69)
Kdo je proti?
(SN 1, SL 8)
Kdo se zdržel hlasování?
(SN 15, SL 22)
Sněmovna národů: osmdesát pro, jeden
proti, patnáct se zdrželo.
Sněmovna lidu: šedesát devět pro, osm
proti, dvacet dva se zdrželo.
Sněmovny návrh přijaly.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 350, SN
č. 539, SL č. 509)
Nyní budeme pokračovat bodem, kterým je zpráva
dohodovacího výboru. Týká se to návrhu
zákona o dani z příjmu.
Bod programu 9: Vládní návrh zákona
o daních z příjmů (tisk 1408) a návrh
usnesení SL a SN (tisk 1489).
Schůzi bude řídit pan místopředseda
Stank. (Někteří poslanci odcházejí
ze sálu.) Prosím, neodcházejte, vaše
účast v této věci je nezbytná.
(Hluk v sále.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vážené Federálne zhromaždenie,
vážené poslankyne a poslanci! Zaujmite, prosím,
svoje miesta! Vypočujeme si správu spoločného
spravodajcu výboru pre dohodovacie konanie k vládnemu
návrhu zákona o daniach z príjmu. Je to tlač
1408. Snemovňa národov dňa 21. 4. tento návrh
zákona neschválila. Bolo rozhodnuté podľa
§ 31 Zákona o rokovacom poriadku, že bude zvolený
dohodovací výbor a bude pokračovať rokovanie
dohodovacieho výboru. Dohodovací výbor bol
zvolený v tomto zložení:
Za Snemovňu ľudu poslanci:
Jiří Schneider, Libor Kudláček, Pavol
Čičmanec, Věněk Šilhán,
Jozef Veverka, Ladislav Molnár.
Za Snemovňu národov poslanci:
Miloslav Roubal, Ludvík Motyčka, Rostislav Senjuk,
Jan Vild, Jiří Maštalka a Jozef Košnár.
Tento výbor si zvolil za predsedu pána Miloslava
Roubala. Prosím pána predsedu Roubala, aby podal
Federálnemu zhromaždeniu správu o činnosti
tohto dohodovacieho výboru.
Poslanec SN M. Roubal: Vážený pán predsedajúci,
vážení kolegovia poslanci! Od neschválenia
návrhu zákona o dani z príjmu obyvateľstva,
tlač 1489, bol zvolený dohodovací výbor
k tomuto zákonu a tento výbor sa celkom zišiel
sedemkrát. V rámci problematiky, ktorá v
dohodovacom výbore bola prerokovaná, dohodovací
výbor rozobral niekoľko okruhov problémov s
tým, že jednotliví zástupcovia klubov
sa vyjadrovali k predloženým problémom a dohodovací
výbor na svojom 6. rokovaní prerokoval možnosť
stiahnutia tohto zákona z rokovania spoločnej schôdze
obidvoch snemovní. Tento návrh však v dohodovacom
výbore nenašiel podporu a dohodovací výbor
vám predkladá nasledovné stanovisko a rozhodnutia.
Stanovisko dohodovacieho výboru spočíva v
dvoch základných bodoch. Vzhľadom k tomu, akú
majoritu majú jednotlivé poslanecké kluby,
ktoré zaujímali stanoviská, dohodovací
výbor prijal jednotné uznesenie alebo odporúčanie
len v jednom bode, a to do § 19 vložiť nové
písm. g) v znení, že výťažok
vykonávateľa lotérií a iných
podobných hier, povolených podľa zvláštnych
predpisov, ktorý je určený aspoň do
výšky 90 % pre verejnoprospešné účely.
Tu sme sa zhodli, že táto problematika je už
riešená zákonmi SNR a ČNR a z toho dôvodu
nemusí byť zahrnutá do zákona o daniach
z príjmu.
Nasledujúce rokovanie dohodovacieho výboru, ako
som už poznamenal, bolo dosť zložité, avšak
jednotliví zástupcovia poslaneckých klubov,
ktorí boli v dohodovacom výbore, sa zhodli na tom,
že existuje možnosť prijatia tohto zákona
vzhľadom na to, že poslanecké kluby nie celkom
jednoznačne a a priori vzhľadom na problémové
oblasti kvantifikácie tohto zákona a vzhľadom
na to, že ešte nie sú prijaté celkové
zákony o sociálnom poistení a zamestnaneckom
poistení, tak z toho dôvodu je veľmi zložitá
kvantifikácia tohto zákona, so zástupcami
jednotlivých poslaneckých klubov rozhodli predložiť
parlamentu rad pozmenujúcich návrhov a na základe
rozhodnutia celého Federálneho zhromaždenia
následne prikročiť k hlasovaniu. Ako som už
upozornil, stanovisko zástupcov jednotlivých poslaneckých
klubov nebolo v danej problematike jednotné.
Základné okruhy problémov, ktoré sú
riešené v tomto zákone, spočívajú
v nezdanení úrokov a vkladov obyvateľstva,
t.j. v bode 1. Ďalšia problémová vec spočíva
v zvýšení odpočítateľnej
položky daňového základu, t.j. bod 2,
zvýšenie nad 24 tisíc korún.
Ďalší bod, ktorý je predložený
dohodovacím výborom, je bod 3, ktorý je nutné
riešiť v spojitosti s bodom 5. Ide o riešenie situácie
v poľnohospodárstve a definovanie priameho systémového
opatrenia na situáciu v poľnohospodárstve a
zníženie daňovej zaťaženosti o 1
200 korún na jeden hektár poľnohospodárskej
pôdy.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vážení kolegovia, posaďte
sa, prosím, a nevyrušujte predsedu dohodovacieho výboru!
Sústreďte sa na jeho výklad! Prosím,
kľud v parlamente!
Poslanec SN M. Roubal: Z toho dôvodu navrhujeme ako dohodovací
výbor, aby sa o bodoch 3 a 5 hlasovalo súčasne.
Ďalšia záležitosť, ktorá je
riešená dohodovacím výborom, je bod
4. V tomto bode ide o zníženie daňového
zaťaženia v skupine obyvateľov so ziskom do 60
tisíc korún, kde sa toto daňové zaťaženie
znižuje na 10 %. Toto je nutné premietnuť aj
do ďalších položiek.
Kľúčový problém a kľúčový
bod celého zákona (na základe toho bolo aj
rokovanie dohodovacieho výboru veľmi zložité)
spočíval v základnej sadzbe pre právnické
osoby. Základná sadzba, stanovená vládou
a predkladaná vo vládnom návrhu, spočívala
pre právnické osoby v sadzbe 45 % s možnosťou,
aby republiky, t.j. SNR, resp. ČNR, zvýšili
toto daňové zaťaženie o ďalších
5 bodov.
Z toho dôvodu aj rokovanie dohodovacieho výboru k
tomuto zákonu bolo veľmi zložité, pretože
bolo problematické nájsť kompromis medzi stanoviskami
jednotlivých poslaneckých klubov. Dovolím
si povedať, že tento problém je na jednej strane
veľmi problematický vzhľadom na kvantifikáciu,
na druhej strane bol možno do určitej miery spolitizovaný.
V bodoch 6 a 7 dohodovací výbor pripravil pozmeňujúce
návrhy. Chcel by som upozorniť, že nepôjde
o alternatívy, ale pôjde o pozmeňujúce
návrhy k vládnemu návrhu. Prvý variant,
ktorý bol predložený niektorými poslaneckými
klubmi, spočíva v tom, že daňová
sadzba by sa mala znížiť zo 45 % na 40 % a v
nadväznosti na toto zníženie by malo dôjsť
k možnosti zvýšenia z pohľadu republík
o 10 bodov. Z toho vyplýva, že maximálne možné
zaťaženie 50 % ostalo nezmenené.
K tomu sa vyjadrili určité poslanecké kluby.
Nechcem tu prednášať stanoviská jednotlivých
politických klubov, pretože by som mohol dospieť
k nepresnostiam.
Pri ďalšom rokovaní a následnom posudzovaní
všetkých variantov, ktoré boli predložené,
pretože už vládny návrh spočíval
v tom, že dochádza k zníženiu daňového
zaťaženia zo zisku z 55 % na 45 %, t.j. o 10 bodov,
a všetky návrhy, ktoré odzneli v pléne
aj pri rokovaní dohodovacieho výboru, spočívali
v ďalšom znížení už určitého
znižovania. Z toho dôvodu, že sa nepodarilo nájsť
kompromis, niektoré kluby predložili kompromisný
návrh. Tento kompromisný návrh je zohľadnený
v bode 7. Tento kompromisný návrh spočíva
v tom, že daňová sadzba sa znižuje zo
45 % na 43 %, ale toto riešenie zároveň nadväzuje
na toto daňové zaťaženie o 5 bodov, t.j.
na 48 %.
Z toho dôvodu je nutné (a to zohľadnil aj dohodovací
výbor) zobraziť zníženie daňového
zaťaženia právnických osôb. Preto
je tento návrh komplexný a spočíva
v tom, že v § 16 sa daňové zaťaženie
znižuje pri fyzických osobách zo 47 % na 44
%, čo vytvára rovnakú spoločnú
hladinu zaťaženia pre právnické a fyzické
osoby.
Operatívne chcem upozorniť, že v tomto návrhu
nepôjde o alternatívy, ale pôjde o pozmeňujúce
návrhy k vládnemu návrhu, to je, keby neboli
schválené tieto dva prípady, ostáva
v platnosti sadzba 45 % plus 5 bodov, o ktoré môžu
zvýšiť toto daňové zaťaženie
jednotlivé republiky.
Posledný bod, za ktorý sa ospravedlňujem,
ale pri prepise sa omylom nedostal do správy dohodovacieho
výboru. Ide o zníženie daňového
zaťaženia pri akciách a dividendách z
25 na 15 %. Tento pozmeňujúci návrh by som
predložil v komplexnom znení pri predkladaní
jednotlivých pozmeňujúcich návrhov.
Ako predseda dohodovacieho výboru navrhujem postupné
hlasovanie o jednotlivých bodoch, nie hlasovanie komplexné,
ale postupné hlasovanie o jednotlivých bodoch. Operatívne
by som chcel upozorniť, že v bode 1, to je vo vložení
nového textu v § 19, dospel dohodovací výbor
k súhlasnému stanovisku. Pri predchádzajúcom
hlasovaní bolo súhlasné aj stanovisko spravodajcov
a bolo kladné aj vyjadrenie vlády.
Čo sa týka ďalších bodov, tam tieto
body boli predložené dohodovacím výborom
na operatívne hlasovanie a na operatívne rozhodnutie
snemovniam. Z toho dôvodu vás dopredu upozorňujem,
že jednotlivé pozmeňujúce návrhy
boli predložené na tom základe, že sa
za ne vyjadril jeden - pardon, v žiadnom prípade nie
jeden, ale tri alebo štyri kluby, alebo zástupcovia
troch alebo štyroch klubov, ktorí sa zúčastnili
rokovania dohodovacieho výboru. Dopredu vás upozorňujem,
že okrem vysvetlenia pri predkladaní týchto
pozmeňujúcich návrhov nebudem uvádzať
stanovisko dohodovacieho výboru ako celku a nebudem upozorňovať
ani na to, ktoré poslanecké kluby tieto návrhy
predložili, aby nedošlo k určitej manipulácii.
Ďakujem vám za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Posaďte sa teda za predsednícky
stôl, pán predseda.
Máme pred sebou tlač, ktorá má označenie
627 z 28. 4. 1992 a parlamentná tlač 1489. Je to
návrh výboru pre plán a rozpočet na
uznesenie Snemovni ľudu a Snemovni národov. Ako ste
počuli od kolegu Roubala, dohodovací výbor
navrhuje obidvom snemovniam - napriek tomu, že Snemovňa
ľudu text schválila v nejakom znení a Snemovňa
národov nie - aby prijali tieto zmeny a s týmito
zmenami potom celý zákon o dani z príjmu.
Ja mám v tejto chvíli povinnosť opýtať
sa, či máte k tomu pripomienky. Chcel by som povedať,
že neotvárame rozpravu, resp. pozmeňujúce
návrhy a podobne, to všetko už odznelo. V prípade,
že by mal niekto námietky voči tomuto postupu
dohodovacieho výboru, tak ich samozrejme môže
uplatniť, ale v tom prípade by sme museli celú
vec vrátiť dohodovaciemu výboru, aby ju opäť
prerokoval.
Do rozpravy sa prihlásil pán poslanec Vild, pán
poslanec Senjuk, pán poslanec Humpál. Slovo má
kolega Vild.
Poslanec SN J. Vild: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, dohodovací výbor
došel pouze k dohodě v bodě I. V bodě
II vycházel z toho, jak už řekl kolega Roubal,
že některé poslanecké kluby chtěly
předložit ty věci, které jsou ve výsledku
dohodovacího výboru obsaženy, k novému
hlasování.
Po dohodě i v dohodovacím výboru vypadla
zřejmě technickým nedopatřením
jedna věc. Byl tam nový bod 8 v § 36 odst.
2 písm. b), aby místo tam nyní 25 procent
bylo 15 procent. Tento problém se týká zdanění
dividend, výnosů cenných papírů,
kde se domníváme, že je nezbytné, aby
toto zdanění bylo stejné jako zdanění
úroků z úsporných vkladů. Není
možné, aby zdanění u výnosu z
dividend, výnosu z cenných papírů
bylo větší, protože by to byla vlastně
nepřímá podpora bankovního sektoru
na úkor trhu cenných papírů, na úkor
přímého investování občanů
do akciových společností, společností
s ručením omezeným. Vedlo by to k diskriminaci
trhu cenných papírů. To je první věc.
Za druhé bych se za klub OH chtěl vyjádřit
k výsledkům dohodovacího řízení.
Pro klub OH je prioritou, aby se obě sněmovny dohodly
na takovém znění, aby tento zákon
mohl být přijat. Domníváme se, že
by nebylo moudré - a tím i oponujeme stanovisku
ministra Klause a ODS - aby tento zákon byl přijat
až po volbách. Domníváme se, že
by mohlo dojít ke zkomplikování ekonomické
reformy, kdyby tento zákon nebyl přijat pokud možno
už nyní.
Občanské hnutí chce čtyřicetiprocentní
zdanění příjmů právnických
osob a 5 procent případné republikové
přirážky a maximum příjmů
u fyzických osob 40 procent. Tento návrh není
už zařazen ve výsledcích dohodovacího
výboru, protože my jsme nechtěli předkládat
znovu ten samý, protože jestliže jednou sněmovny
rozhodly, že nepřijmou náš návrh,
nechtěli jsme, aby se o něm znovu hlasovalo. Nicméně
na svém názoru a návrhu trváme a budeme
po volbách prosazovat změnu té sazby, pokud
bude vyšší než 40 procent plus 5 u právnických
osob, stejně jako maximální sazbu 40 procent
u osob fyzických.
Takže doufám, že zde dojde k nějakému
kompromisu a tento zákon bude přijat. Děkuji
vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Prosím kolegu Senjuka, aby sa
vyjadril. Pán poslanec Šilhán má faktickú
poznámku.
Poslanec SL V. Šilhán: Poslouchám kolegu Vilda
a jsem poněkud v rozpacích. Náš dohodovací
výbor navrhuje znovu rozhodnout hlasováním
o těchto návrzích, úroky atd. Vy v
dalším výkladu, když mluvíte o
dividendách, a vaší představě
snížit daň z 25 na 15 procent, spojujete ty
dvě věci a říkáte, že
navrhujete zdanit nejen dividendy 15 procenty, ale přivést
toto zdanění na úroveň zdanění
úroků.
Takto nejednal dohodovací výbor. To je váš
výklad. Buďte tak laskav a řekněte to
jasně.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: K tomu sa potom musí vyjadriť predseda
dohodovacieho výboru. Prosím, ešte pán
poslanec Vild.
Poslanec SN J. Vild: Abych to vysvětlil, řekl jsem
na úvod, že pozměňující
návrhy jsou takové pozměňující
návrhy, které podpořily některé
politické strany. Znamená to, že některé
politické strany podpořily to, aby vypadlo zdanění
úroků, stejně tak jako jiné s tímto
postupem nesouhlasily. Řekl jsem, že stejně
tak jako některé chtěly toto, tak jiné
prosazovaly, aby bylo snížení zdanění
dividend. To se nedostalo do toho usnesení pouze technickým
omylem.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: K tomu sa vyjadrí poslanec Roubal. Odporúčam,
aby tak urobil hneď, či to bolo nedopatrením,
alebo je to zámerne.
Poslanec SN M. Roubal: Vo svojej spravodajskej správe som
upozorňoval na to, že sa bude rokovať aj o bode
8, ktorý sa ozaj z technických dôvodov nedostal
do spoločnej správy alebo dohodovacieho výboru.
S tým, že tento pozmeňujúci návrh,
pretože je to trochu dlhší pozmeňujúci
návrh, v plnom znení prečítam, pokiaľ
sa bude predkladať. Je to variant 2 v § 36.
Ospravedlňujem sa pánovi Šilhánovi za
určitú nervozitu, ktorá vznikla na konci
tohto rokovania. Ozaj sme postupovali tak ako pri predkladaní
iných pozmeňujúcich návrhov. Niektoré
poslanecké kluby, ja som už povedal, že ich nebudem
menovať ani v iných prípadoch, sa vyjadrili,
aby tento pozmeňujúci návrh bol predložený.
Snemovne môžu rozhodnúť hlasovaním.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Takže potvrdzujete, čo predniesol pán
poslanec Vild. Slovo má poslanec Senjuk.
Poslanec SN R. Senjuk: Pane předsedající,
dámy a pánové, předem bych chtěl
říci, že souhlasím s těmi závěry,
které učinil dohodovací výbor, nicméně
bych rád nadnesl ještě jednu otázku,
která sice padla při projednávání
tohoto problému v dohodovacím výboru, nicméně
dohodovací výbor považoval tuto otázku
za nepodstatnou. Já tuto otázku považuji za
podstatnou. Týká se výdajů na reklamu
a týká se odečitatelné položky
na reprezentaci.
Co se týče reklamy, domnívám se, že
tak jak je koncipován zákon, je plně zahrnut
termín výdaje na reklamu do odečitatelných
položek, tedy nákladů. Nicméně,
aby se předešlo kolizi v případném
výkladu finančních úřadů
s tím, že by mohly vycházet ze současného
znění daňových zákonů,
navrhuji, aby v § 24 odst. 2 bylo doplněno nové
písmeno p) ve znění "výdaje na
reklamu". Není to tedy žádný zásah
proti idejím tohoto zákona, je to spíše
technicko legislativní opatření, kterým
by se předešlo možným dvojím výkladům
tohoto zákona.
Druhou věc, kterou jsem taktéž přednášel
v dohodovacím výboru - v § 25 písm.
t) - to jsou ty zmíněné výdaje na
reprezentaci, doplnit slovy - "pokud přesáhne
1 % základu daně". To znamená, v tomto
zákoně jsme zachovali alespoň stávající
status quo, jak nám umožňují současné
daňové zákony. To je všechno, děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec Šilhán.
Poslanec SL V. Šilhán: Pane předsedající,
dohodovací výbor byl k něčemu určitému
ustaven. Nyní pan kolega poslanec Senjuk vystoupí
s věcmi, o kterých jsme už pětkrát
hlasovali, které ani nevzal v potaz dohodovací výbor,
znovu se vystupuje s tímto návrhem... Oč
tedy jde? Buďte tak laskav, buď projednáváme
návrh dohodovacího výboru anebo rozšiřujeme
tento návrh o další návrhy, kterých
může být ještě deset dalších.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Áno. V úvode som presne povedal, o
čo ide. Že prerokovávame návrh dohodovacieho
výboru. Teraz sa k tomu pán kolega Senjuk, ktorému
som, samozrejme, nemohol zakázať, aby sa k tomu vyjadril,
prihlásil a predniesol svoje návrhy. K tomu sa vyjadrí
predseda Roubal a povie, či chce zvolať dohodovací
výbor, alebo sám povie, že ich odmieta, resp.
žiada, aby sa o nich hlasovalo, a tým je vec vybavená.

