Úterý 28. dubna 1992

Poslanec SN R. Senjuk: Pouze technicky bych chtěl zareagovat a zeptat se pana prof. Šilhána, ve kterém bodě jsem porušil jednací řád? Pokud jsem tak neučinil byl bych rád, aby si ho sám přečetl.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Nevysvetľujme si tu navzájom Rokovací poriadok.

Prosím, pán kolega Šilhán.

Poslanec SL V. Šilhán: Pane kolego, máte samozřejmě mnoho možností vyjádřit své názory. Já hovořím pouze o funkci dohodovacího výboru, který toto téma prostě odmítl dál projednávat. Myslím, že pan předseda se k tomu vyjádří přesněji. Mluvím jen o tom, že máme teď projednávat návrh dohodovacího výboru a nerozšiřovat ho.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Áno, je to tak. Pán poslanec Vild má faktickú poznámku.

Poslanec SN J. Vild: Mohl bych souhlasit s tím, co říká poslanec Šilhán, kdyby ten dohodovací výbor došel k nějakému závěru (kromě toho bodu g). Ale my jsme bohužel k žádnému závěru nedošli. Rozhodli jsme se pouze některé věci znovu předložit k hlasování, jestliže získaly podporu některých klubů, ale to neznamená, že jiní poslanci nemohou dávat ještě jiné návrhy, o kterých sněmovny rozhodnou hlasováním.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Myslím si, pán kolega, že to znamená toto: Dohodovací výbor predložil toto Federálnemu zhromaždeniu, alebo nie? Pokiaľ predložil, je to záver dohodovacieho výboru. Či sú to názory klubov, alebo neviem koho iného, toto je výsledok vašej práce a o tomto rokujeme a o tomto budeme hlasovať. O ničom inom. Keď má niekto nejaký iný názor, musíme to dohodovaciemu výboru vrátiť, prerokuje to znovu a opäť nám niečo predloží, ale otvárať rokovanie o zákone a znovu o všetkých pozmeňujúcich návrhoch alebo otvoriť priestor, aby sa tu mohli opätovne predkladať pozmeňujúce návrhy k všetkým paragrafom, ktoré neprešli, pretože neboli spokojní jednotliví poslanci, je nemožné, pretože túto etapu sme už absolvovali.

Ešte pred tým, ako sa vyjadrí pán kolega Roubal, by som chcel prípadne požiadať podpredsedu vlády (on sa síce už vyjadril v rámci prerokovávania jednotlivých pozmeňujúcich návrhov aj k tomu, čo je tu predložené), ale predsa len si myslím, že v prípade, že má nejaké zásadné stanovisko, ktoré by chcel predniesť k tomuto záveru dohodovacieho výboru, že mu tento priestor musíme dať.

Ešte má slovo pán poslanec Roubal.

Poslanec SN M. Roubal: Dohodovací výbor pracoval tým spôsobom, že boli otvorené určité okruhy problémov. Pán predsedajúci, súhlasím s vami, že v rámci rozpravy sa nemôžu ďalšie okruhy problémov otvárať. V nijakom prípade však s vami, pán predsedajúci, nesúhlasím v tom, nemôžem o tom rozhodnúť ja. Išlo by o to, aby snemovňa rozhodla o procedurálnom návrhu, že sa toto prerokúvanie vráti späť ako rokovanie dohodovacieho výboru, ale tento problém už bol pripomenutý. Je škoda, že celkového rokovania sa zúčastňovala len určitá časť členov dohodovacieho výboru, ale pri záverečnom rokovaní alebo pri rokovaní o konkrétnom probléme, čo sa týka reprezentačného fondu, keby som to povedal ľudovo, okrem poslaneckého klubu NPOF, nijaký z poslaneckých klubov nevyjadril podmienku rokovať o tomto bode.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Čo teda navrhujete, pokiaľ ide o návrhy kolegu Senjuka, ako predseda dohodovacieho výboru? Chcete sa ešte poradiť, alebo k tomu môžete zaujať stanovisko vzhľadom na to, že ste túto problematiku prerokovávali? (Poslanec SN M. Roubal: V nijakom prípade nemôžem o tom rozhodnúť. O tom môže rozhodnúť predsedajúci alebo snemovňa.) To znamená, že ako predseda dohodovacieho výboru na to nemáte názor?

Poslanec SN M. Roubal: Svoj osobný názor na to mám, ale tu som upozornil, že dohodovací výbor predkladá pozmeňujúce návrhy. Dohodovací výbor sa rozhodol, ktoré pozmeňujúce návrhy predkladá na rozhodnutie snemovni. Dohodovací výbor nedospel k jednotnému stanovisku, okrem § 19. Z toho dôvodu sme dospeli k zaujímavému rozhodnutiu dohodovacieho výboru, vzhľadom k tomu, že určité stanoviská poslaneckých klubov - tu by som upozornil, okrem dvoch poslaneckých klubov, ktoré boli ve%lmi zásadné, stanoviská ostatných politických klubov boli dosť variabilné, a z tohto dôvodudohodovací výbor dospel k tomu, aby oé tomto znova rozhodla snemovňa.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: O návrhoch, ktoré sú vecne predmetom terajších návrhov pána poslanca Senjuka, ste rokovali alebo nie? Nepovažovali ste to za potrebné snemovni predložiť. Je to tak?

Poslanec SN M. Roubal: Rokovali sme o tom. Ja by som mal procedurálny návrh, to by som sa musel poradiť s nejakými právnikmi. Mal by som procedurálny návrh, aby snemovňa rozhodla o tom, že pozmeňujúce návrhy pána poslanca Senjuka budú zahrnuté medzi pozmeňujúce návrhy, ktoré predložil dohodovací výbor. (Šum v sále.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Na to si snemovne zvolili dohodovací výbor. A dohodovací výbor by mal snemovniam predložiť nejaký názor. Takže sa vás naposledy pýtam, pán poslanec Roubal, či sa chcete s dohodovacím výborom poradiť o návrhu kolegu Senjuka?

Poslanec SN M. Roubal: Dohodovací výbor predložil svoje stanovisko, samozrejme, môžeme sa poradiť, ale dohodovací výbor už jedno stanovisko predložil, v rámci toho stanoviska tento návrh. Dostávame sa tu do určitého problému. Ako predseda dohodovacieho výboru sa vyjadrím trochu nepoliticky a trochu úprimne. Pri rokovaní dohodovacieho výboru tento návrh zastával jedine poslanecký klub nezávislých poslancov OF. Pri následnom rokovaní nebol tento problém riešený ako problém, ale teraz som sa u niektorých členov dohodovacieho výboru stretol so stanoviskom, že by sa o ňom malo ešte rokovať. (Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Vild.)

Poslanec SN J. Vild: Já bych chtěl upřesnit, že dnes při tom jednání jsem za náš klub tento problém nadnesl a vyjádřil jsem podporu stanovisku poslance Senjuka, jestli si to uvědomujete. Ale nepožadoval jsem za náš klub, aby to tam bylo zařazeno.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Prosím pána podpredsedu vlády. Chcel sa ešte vyjadriť pán poslanec Čičmanec?

Poslanec SL P. Čičmanec: V dohodovacom výbore sme o týchto návrhoch, ktoré predložil poslanec Senjuk - aspoň v ich zmysle, o tom reprezentačnom a týchto veciach - hovorili, ale nepovažovali sme to za potrebné dať do písomného návrhu, ktorý bude predkladaný snemovniam.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Takže ste to ako dohodovací výbor nenavrhli. Pán poslanec Soukup. Prosím.

Poslanec SL J. Soukup: Jsme poněkud v atypické situaci, kterou, domnívám se, jsme dosud neřešili. Dovolím si podat jiný procedurální návrh. Domnívám se, že sněmovny by měly rozhodnout o tom, že nebudeme projednávat jiné návrhy, než ty, které předložil dohodovací výbor. Snad včetně toho, který nebyl v písemné zprávě. Opravdu není v jednacím řádu překážka, proč jinak by nemohly padat návrhy další, ale domnívám se, že by to byla činnost, která směřuje proti přijetí konsensu v tomto bodu a byla by to tedy činnost krajně nezodpovědná.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ja som uviedol tento bod programu ako správu dohodovacieho výboru. My prerokovávame správu dohodovacieho výboru a nič iné. Preto sa pýtam na tieto veci. Pán poslanec Magyar.

Poslanec SL F. Magyar: Mám otázku na pána predsedu dohodovacieho výboru. Prečo na strane jedna je v poslednom riadku 47 % a na druhej strane v bode 7, druhý riadok, zmeniť tých 47 % na 44 %. Čo je to za prácu? Mohli sme dostať jeden výsledok, a nie, že ešte prijmeme niečo s tým, že to budeme ešte meniť.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Kudláček.

Poslanec SL L. Kudláček: Já jen zareaguji, protože jsem také člen dohodovacího výboru. To jsou dvě různé varianty - daně z příjmu u fyzických osob. To je celé. Sněmovna se rozhodne pro první nebo pro druhou.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Chce sa ešte niekto vyjadriť k správe dohodovacieho výboru? Pán poslanec Senjuk.

Poslanec SN R. Senjuk: Obávám se, že pan poslanec Kudláček v dobré víře zjednodušit situaci, nadělal více zmatků, protože v bodě 4, na který se odvolával pan kolega Magyar, se týká zavedení nižší daňové sazby pro nižší - pro tu první linii do 60 000 10 %. A pan Magyar protestoval proti 44, čili jsou to v podstatě tři různé pozměňovací návrhy.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Roubal.

Poslanec SN M. Roubal: Mám dve pripomienky - pokiaľ by sa malo hlasovať o návrhu pána poslanca Soukupa, tak potom by som trval na tom, čo som tu predniesol, aby sa najskôr hlasovalo o tom, či rozšírime správu dohodovacieho výboru o návrhy pána poslanca Senjuka.

Druhá záležitosť, ktorá je. Čiastočne to vysvetlil pán poslanec Kudláček. V bode 4 sa rieši samostatný problém zníženia sadzby do 60 tis. Kčs o 10 %. Toto je samostatný problém. Je premietnutý samozrejme aj do tých ďalších riadkov a v bode 7 sa rieši celkové zníženie daňového zaťaženia právnických osôb z 50 na 48 %, možné zníženie, a toto je premietnuté v druhom riadku daňového zaťaženia fyzických osôb.

Z toho dôvodu, že ide o jednotlivé pozmeňujúce návrhy, pozmeňujúci návrh č. 4 nemá nijaký vplyv a súvislosť s pozmeňujúcim návrhom č. 7.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Vážení kolegovia! Skôr, než vystúpi ďalší, chcel by som vás požiadať o to, aby sme volili ten postup, ktorý je tu prezentovaný od samého začiatku. To znamená, aby sme hlasovali o jednotlivých návrhoch dohodovacieho výboru tak, ako to predložil dohodovací výbor. O niečom inom nemáme v tejto chvíli rokovať, len o záveroch dohodovacieho výboru. Z toho, čo tu bolo prednesené zo strany kolegu Senjuka, som usúdil (a z ďalších vystúpení), že dohodovací výbor o tejto problematike rokoval a nepovažuje za nutné a potrebné predkladať ich snemovniam na schválenie. To znamená, inými slovami, že ich nepredkladá snemovniam. O tom rokovať nebudeme. Budeme rokovať len o tom, čo je predložené v tlači 627. Pán poslanec Kostya.

Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající, chci potvrdit váš názor. Skutečně tento bod je projednání návrhů dohodovacího výboru, neprojednáváme znění zákona. Pro celou sněmovnu je toto jakoby usnesení dohodovacího výboru a jenom o něm můžeme jednat. Já osobně dávám procedurální návrh, abychom pouze rozhodli v první řadě o variantě mezi bodem 6 a 7 a potom, aby se rozhodlo o zbytku textu jako o celku.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ešte sa hlási pán poslanec Mečl.

Poslanec SN J. Mečl: Jak jsem poslouchal kolegu Roubala, tak přesto mám pocit, že dohodovací výbor asi nesplnil zcela povinnost, kterou měl. Dohodovací výbor se má pokusit dospět k tomu, aby došlo k dohodě mezi sněmovnami, tzn. měl by zjistit, na kolik tento návrh, který nám předkládá, uspokojuje většinu ve Sněmovně národů a ve Sněmovně lidu. Tak, jak o tom teď kolegové hovoří, tak v podstatě myslím, kromě té první části, všechny ostatní věci jsou věci, které jsou kontroverzní a na kterých se asi dohoda v parlamentě ve sněmovnách neuzavře. Já bych doporučoval i vzhledem k té ostatní rozpravě, aby se návrh usnesení dohodovacímu výboru vrátil a aby dohodovací výbor ještě ve své práci pokračoval a předložil opravdu návrhy, které povedou k dohodě, nikoliv k dalšímu hlasování, jehož výsledek je neznámý, pokud jde o zákon jako celek.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pokiaľ sa chce vyjadriť podpredseda vlády, pán Klaus, prosím, má slovo.

Místopředseda vlády a ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážené Federální shromáždění, nechci se vměšovat do těchto procedurálních otázek, mám pouze věcné stanovisko k návrhům.

Vláda nemá námitky proti bodu 1. Spíše to vypadlo v rámci projednávání na výborech parlamentu, my jsme samozřejmě pro.

Musím říci, že pokud jde o druhou část návrhu dohodovacího výboru, vláda setrvává na svém stanovisku - nedoporučuje přijetí. Řeknu vám, proč.

Návrh zákona má v sobě desítky, stovky bodů, které mají své kvantitativní významy a kvantitativní dopady. Když se z tohoto celku vytrhne čtyři nebo pět bodů a má se proti nim argumentovat kvalitativně, je to velmi těžké. Požadovat snížení daní soukromě hospodařícím rolníkům je problematické. Všichni bychom si samozřejmě přáli, abychom co nejvíce snížili daně soukromě hospodařícím rolníkům. Snížit příjemcům důchodů do šedesáti tisíc korun o 5 % zdanění - je rovněž špatný individuální argument. Zrušit nebo snížit na nižší částku úroky z vkladů na vkladních knížkách - opět stejný problém. To má vazbu jedno na druhé. Pro každou z těchto věcí každý z nás jako člověk má mnoho argumentů, že by bylo lepší, kdyby se z toho daň neplatila nebo platila nižší.

Bohužel musím říci, že v návrhu zákona jsou takových věcí desítky a zdá se nám nesprávné soustředit se pouze na některé. Prohlašuji, že tyto návrhy mají zhruba tyto kvantitativní dopady.

Bod 1 - úroky, výhry a jiné výnosy z vkladů. Nemáme přesné číslo, protože to závisí na tom, jaké budou úrokové sazby. Když budou úrokové sazby 15 %, bude to částka jedna, když budou úrokové sazby poloviční, bude to částka druhá. V loňském roce jen v prosinci se připsalo na úrocích 22 miliard korun. Kromě toho jsou úroky, které jsou připisovány v průběhu roku na výherních vkladních knížkách apod. Čili 22 miliard se připsalo. Za letošní prosinec bude třeba částka vyšší. Náš odhad je, že tento bod jedna představuje řádově 3 - 5 miliard korun výpadku daňového příjmu. Říkám to ale - abych nebyl chytán za slovo - s nejistotou, jak budou úrokové sazby stanoveny a jak se nepochybně mohou měnit.

Bod 2 - je bodem, vůči němuž sám nerad argumentuji, protože jsme museli zvolit nějakou spodní hranici. Po mnohých propočtech jsme zvolili 20 400 korun. Dopad návrhu se může blížit až ke 4 miliardám korun.

Bod 3 - snížení základu daně o 1 200 korun. Kdybychom to propočetli podle počtu hektarů zemědělské půdy, mohli bychom se dostat k částce 7,5 miliard korun. Ne každý z těch soukromě hospodařících fyzických osob na půdě třeba vůbec vyrobí zisk v daném roce. Řada z nich nevyrobí, díky tomu se nebude skutečný daňový výnos přesně rovnat násobku daně a počtu hektarů, na kterých tito lidé budou hospodařit. Čili 7,5 miliardy je samozřejmě hodně vrchní hranice této veličiny, ale je nutné abychom vůbec tušili dimenzi, a to nejen tohoto návrhu.

Bod 4 - podle propočtu může znamenat až 9 miliard ztráty daňového výnosu.

Bod 6 - předposlední bod, který by byl řádově asi 13 miliard. Bod číslo 7 by mohl mít dopad - podle našich propočtů, na kterých se znovu dnes pracovalo celé dopoledne - i přes 5 miliard korun. Nemohu říci nic jiného, než pokud dnes není na pořadu hlasování uzákonit na budoucí léta výrazný deficit státního rozpočtu, tak potom vláda musí trvat na svém původním stanovisku.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem podpredsedovi vlády, ministrovi financií Václavovi Klausovi. Ešte raz sa pýtam kolegu Roubala. Jeho vysvetlenie som pochopil tak, že dohodovací výbor pri všetkých rokovaniach, ktoré absolvoval, dospel k tomuto záveru a tento záver odporúča snemovniam.

Pán poslanec Mečl má názor z rozpravy a vášho vystúpenia, že by bolo treba, aby ste sa pokúsili o ďalšie prerokovávanie v dohodovacom výbore a o dohodu, ktorá potom zabezpečí súlad obidvoch snemovní. Pán predseda, myslím, že k tomu by ste sa mali vyjadriť, či to má význam. Alebo žiadate, aby sa hlasovalo?

Poslanec SN M. Roubal: Je to moje osobné stanovisko. Návrh pána poslanca Mečla v nijakom prípade neodporúčam, pretože dohodovací výbor rokoval sedemkrát, aj keď sú moje informácie presné. Jednotlivé poslanecké kluby svoje stanoviská predkladali v určitej variabilite. Vzhľadom na to, že sa nechceli vyjadriť celkom jednoznačne a vzhľadom na to, že sa v rámci dohodovacieho výboru hľadal konsens, aj keď je to neobyčajný postup v práci dohodovacieho výboru, neviem, či ešte v súlade s Rokovacím poriadkom, ale navrhol som , keď dohodovací výbor nesúhlasil, resp. sa nevyjadril súhlasne k tomu, aby reprefond, ktorý tu uvádzal kolega Senjuk, bol zaradený do hlasovania, aby obidve snemovne rozhodli, či o tomto návrhu sa má alebo nemá hlasovať. Nevidím východisko alebo riešenie v tom, že by mal opätovne dohodovací výbor prerokovávať pozmeňujúce návrhy. On aj tak v súčasnom stave a politickej situácii, v akej v súčasnosti rokuje, by navrhol len jeden alebo dva pozmeňujúce návrhy na hlasovanie. Určite by neprijal nijaké rozhodnutie.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ešte má slovo poslanec Toman, potom, keď dovolíte, prikročíme k hlasovaniu.

Poslanec SN P. Toman: Domnívám se, že smyslem veškerého našeho počínání nyní je dotáhnout návrh zákona do takových mezí, aby v obou sněmovnách pro něj hlasovalo potřebné kvorum. Je už jedno, vzhledem k tomu, že tento postup není přesně upraven v jednacím řádu, jakým způsobem se k potřebnému kvoru dostaneme - zda pouze cestou výlučně dohodovacího výboru, nebo zda cestou předložení jiných pozměňovacích návrhů, které někdo považuje za důležité třeba pro hlasování o tomto návrhu.

Znovu tedy opakuji - základem je dotáhnout to tak, abychom získali potřebné kvorum. Proto nepovažuji za potřebné svolávat znovu dohodovací výbor, jak navrhuje pan poslanec Mečl, ani se mi nezdá potřebné hlasovat o tom, zda návrh pana poslance Senjuka dáme k hlasování, protože tím už vlastně o něm hlasujeme.

Dohodovacím výborem i návrhem poslance Senjuka jsme se dostali k objemu určitých návrhů, které jsou nadále sporné. Rozhodněme hlasováním o nich znovu, jak o těch, které předkládá dohodovací výbor, tak o těch, které předkládá pan poslanec Senjuk. Potom hlasujme o celém návrhu.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán kolega, nemôžeme. My prerokovávame správu dohodovacieho výboru. Keď chceme vrátiť dohodovaciemu výboru, vráťme. Nejaké pravidlá platiť musia. Nedá sa otvoriť rozprava o celom zákone. To musíte predsa pochopiť a uznať, pretože rozprava bola a skončila.

Slovo má pán poslanec Kudláček.

Poslanec SL L. Kudláček: Dovolte mi poznámku, aby nevznikl dojem, který mohl navodit pan profesor Mečl svým vystoupením, že se jedná o nějaký postup, který zde není vžitý. Při jednání o třech hlavách ústavy se postupovalo přesně stejně. Dohodovací výbor předložil dva + čtyři body, z nichž čtyři nebyly vyjádřením souhlasu dohodovacího výboru a tento postup je v tomto případě naprosto stejný. Možná, že mohl předseda dohodovacího výboru vyslovit se k těm bodům, které měly podporu největší. Byl to například bod 7. To mohl udělat, nicméně se tak nestalo, ale tento postup není tedy v ničem závadný, nebo už před tím nepoužitý.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Dohodovací výbor sa hlási k tomu, čo tu predložil, nikto proti tomu nič nenamietal, nikto nevystúpil a nevidím teda dôvod, prečo by sme nehlasovali.

Poslanec SL P. Čičmanec: Chcel by som poznamenať, vzhľadom na rozdielnosť poslaneckých klubov a politických síl, ktoré dosť pevne trvali na svojich pôvodných stanoviskách a nemali veľmi veľkú ochotu na dohodu, teda to, čo sme urobili, sa veľmi približuje tomu, čo sa tu vo Federálnom zhromaždení dá dosiahnuť. Priblížili sme sa teda k nejakému konsensu, ktorý prejde, alebo neprejde.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP