Středa 27. června 1990

Předseda FS A. Dubček: Chcel by som poznamenať, aby ste láskavo vzali na vedomie, že iba včera sme vykonali registráciu poslancov. Tento akt nemohlo urobiť predchádzajúce Federálne zhromaždenie. Pokiaľ chcete ďalší čas na preštudovanie, prosím, ak bude takáto požiadavka, ak to mám chápať ako návrh, nechám o tom rozhodnúť. Chcel by som len zdôrazniť, že práve preto, aby nerozhodovali tí predchádzajúci poslanci, tak postup bol taký, aký bol zvolený.

Poslanec B. Doležal: Nepodával jsem to jako pozměňovací návrh, nýbrž jako zdůvodnění, proč se zdržím hlasování.

Předseda FS A. Dubček: Len na vysvetlenie, pokiaľ by to stačilo, ale keby si niekto želal prestávku, je to možné. Doplnenie pána Doležala bolo v tom, že to mal ako zásadnú pripomienku, ak sa zdrží hlasovania, tak aby sa vedelo, prečo. Pokiaľ by si to ďalší chceli preštudovať a potrebovali by viac času, než bolo dosiaľ od rozdania materiálu, tak takáto možnosť tu je.

Poslanec P. Bratinka: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Zde jsem si stačil přečíst bod 3 navrhovaného volebního řádu, ale zarazila mě věta, že každý poslanec může přednést další návrhy, o nichž rozhodne sněmovna, bez rozpravy. Po nás se prostě chce, aby další návrhy nemohla sněmovna dalšími hlasy podpořit, dalšími příspěvky. Jinými slovy - nebude možné diskutovat o tom, proč se nám určitý kandidát nelíbí a proč se nám jiní líbí. Za sebe bych požadoval změnu této věty v tom smyslu, že by o těchto návrzích poslanců sněmovna sice rozhodovala, ale s rozpravou. Děkuji.

Předseda FS A. Dubček: Pán Doležal, dobre som rozumel prvému návrhu - nie je to pozmeňovací, môžeme pokračovať ďalej? (Ano.) Áno.

Poslanec Z. Jičínský: Vážená sněmovno, dovolte, abych řekl několik slov k přípravě volebního řádu i k přípravě tohoto jednání ustavující schůze Sněmovny národů. Jde o první schůzi nově zvolené Sněmovny národů a je pochopitelné, že určité předpisy tu nemohly existovat, protože předpisy platné pro dosavadní Federální shromáždění byly spjaty se systémem, který neexistuje naštěstí. Musíme tedy měnit volební předpisy a další předpisy, podle kterých Federální shromáždění včetně Sněmovny národů bude jednat tak, aby odpovídaly jeho pluralitnímu politickému složení. Proto tedy před touto ustavující schůzí Sněmovny národů i Sněmovny lidu se sešli všichni zástupci politických hnutí a politických stran zastoupených ve Federálním shromáždění, aby projednali z politického hlediska určité zásadní otázky přípravy této schůze a ustavení nových orgánů.

Šlo především o řešení zásadní otázky - podle jakých kritérií mají být orgány ve Federálním shromáždění utvářeny. Zástupci politických stran se dohodli na tom, že systém, podle kterého byl federální parlament ustaven, tj. systém vycházející z voleb podle principu poměrného zastoupení, by měl být uplatněn i ve struktuře Federálního shromáždění včetně jeho orgánů. Čili tomu odpovídá jak návrh volebního řádu, včetně doplňků, který jsme s poslancem Mikulem předložili dnes pro případ, že by došlo ke komplikacím, tak i potom rozvržení obsazení jednotlivých funkcí ve Federálním shromáždění, funkcí v předsednictvu, v předsednictvech sněmoven i v jednotlivých výborech.

Oproti dosavadnímu stavu, a je třeba také, abychom se touto otázkou zabývali, respektive, abychom ji posoudili - se navrhuje právě v zájmu onoho principu, o kterém jsem zde mluvil, aby zásadně každý poslanec pracoval v jednom výboru. Kdyby bylo umožněno poslancům pracovat ve více výborech, princip, že váha politických stran a politických hnutí je dána počtem jejich poslanců, by se mohl narušit. Čili to je jeden důležitý princip, který je zde uplatněn, s výjimkou výboru mandátového a imunitního, který přece jen nemá běžnou agendu permanentní a kde se předpokládá nebo umožňuje, aby jeho členové mohli být i členy dalších výborů.

Počet poslanců Federálního shromáždění ve Sněmovně lidu se snížil, vzhledem k tomu se doporučuje snížit počet výborů z dosavadních deseti na osm. Poznamenávám, že čtyři výbory existují ze zákona, jsou uvedeny v jednacím řádu. Je to výbor mandátový a imunitní, výbor ústavně právní, výbor pro plán a rozpočet (zde užívám staré terminologie) a výbor zahraniční. D se tvoří d í výbory, o kterých Federální shromáždění, respektive sněmovny, rozhodují svým usnesením.

Je tu návrh, aby byly vedle obligatorních výborů, které jsem zde uváděl, zřízeny ještě další čtyři výbory, a to výbor branný a bezpečnostní, výbor hospodářský, výbor sociální a kulturní a výbor pro životní prostředí.

Při jednání poslaneckých klubů politických stran se objevily námitky proti tomu, že není navržen výbor zemědělský. K odůvodnění bych řekl toto: tento návrh vychází nikoliv z toho, že by Federální shromáždění podceňovalo význam zemědělství pro život národa, pro život společnosti, ale vychází z toho, že i na úrovni federální vlády mají být provedeny kompetenční změny ve smyslu posílení postavení obou národních republik a že se tedy nepočítá napříště s existencí federálního ministerstva zemědělství. Vycházíme zde tedy vstříc kompetenčním změnám a doporučujeme, aby problematika zemědělství na federální úrovni se stala součástí práce výboru hospodářského, kam také samozřejmě logicky patří. Určité její aspekty samozřejmě spadají i do činnosti jiných výborů, zejména do výboru pro životní prostředí. Uvádím to na adresu těch poslanců, kteří by eventuálně k této věci chtěli diskutovat - že tato problematika nebyla opomenuta, že byla vzata v úvahu, ale abychom skutečně mohli zřídit výbory, v nichž může pracovat jeden poslanec, zároveň aby tyto výbory byly dostatečně dělné, aby to nebyly malé skupinky lidí, aby to byly výbory, které jsou v potřebné míře reprezentativní a aby mohli mít určitý počet poslanců, který je uveden, se doporučuje právě výbor zemědělský jako výbor nezřizovat a jeho problematiku učinit součástí výborů, o nichž jsem hovořil.

Stejně tak se doporučuje, protože i ve sféře sociální problematiky se uvažuje s kompetenčními změnami ve vztahu mezi federací a republikami, dosavadní výbor sociální a dosavadní výbor kulturní spojit v jeden výbor. Tato problematika spolu věcně souvisí a myslíme, že to je možné a že to usnadní řešení pokud jde o práci poslanců, jak jsem o tom mluvil. Čili to je pokud jde o to, že by Federální shromáždění, respektive obě sněmovny, si měly zřídit po osmi výborech.

Dále se doporučují další změny na základě zkušeností z práce Federálního shromáždění v onom období, v podstatě od začátku letošního roku, aby předsednictva sněmoven nebyla formálními orgány jako byla dosud, aby se využilo ústavní možnosti a aby tato předsednictva byla šestičlenná. Ústava počítá s tím, že tato předsednictva jsou tří-šesti členná. Čili, abychom zřídili šestičlenná předsednictva s tím, že jejich předsedy a místopředsedy budou předsedové těch výborů, které existují ze zákona, t. j. výborů mandátového a imunitního, zahraničního, ústavně právního a výboru pro plán a rozpočet.

Pro vaši informaci, předsedové výborů jsou stejně zváni na schůze předsednictev sněmoven, ale tím se tato předsednictva jaksi učiní dělnými orgány, nebudou to orgány, které jsou zřízeny proto, že to ústava, resp. jednací řád přikazuje, která existují formálně. Tím se tato předsednictva mohou stát skutečně pracovními orgány, které budou zabezpečovat a koordinovat práci výborů a zabezpečovat chod sněmoven.

Ještě pro zvýšení dělnosti výborů se doporučuje, aby vedle dosavadních funkcionářů, kterými byli předseda a místopředseda, se zřídila funkce tajemníka výborů z řad poslanců. Toto trojčlenné vedení výborů nemá samozřejmě žádné zvláštní pravomoce oproti ostatním členům výborů, ale bylo by to tříčlenné vedení, které by zabezpečovalo přípravu pro činnost výboru.

To je pokud jde o tyto věci a na základě toho, že o těchto otázkách bylo v rámci jednání mezi zástupci politických stran a politických hnutí dosaženo dohody, bylo dosaženo i předběžné dohody o tom, jak které funkce, resp. která místa budou rozdělena mezi jednotlivá politická hnutí a jednotlivé politické strany.

Bylo to jednání velmi složité a komplikované, myslím, když se podíváte na počet funkcí a počet stran tady zastoupených, když vezmete v úvahu, že ve Sněmovně národů se uplatňuje národně politický princip, tak asi pochopíte, že jednání nebylo vůbec jednoduché.

Říkám to proto, nechci zabraňovat komukoli v podávání jakýchkoli pozměňovacích návrhů, ale berme v úvahu tuto složitou politickou i národně politickou strukturu Sněmovny národů při jejich vznášení, protože architektura v rozvržení funkcí skutečně nebyla snadno vybudovatelná.

Tolik tedy k této věci, z níž potom vycházejí personální návrhy i hlavní funkce, o nichž se bude dále jednat, ty obsazují politická hnutí resp. politické síly, které ve volbách získaly největší počet hlasů, čemuž přirozeně odpovídá jejich právo na to, aby měly obsazeny hlavní funkce ve Sněmovně národů a obdobně samozřejmě i ve Sněmovně lidu.

Pokud jde o vlastní volební řád, my jsme s poslancem Mikulem dali doplněk proto, že jsme uvažovali o možnosti určitých komplikací a chtěli jsme nalézt jisté řešení, kdyby k těmto komplikacím došlo. Předpokládám, že tomu tak nebude, protože, jak jsem již uváděl, při jednání politických stran a politických hnutí o těchto věcech bylo dosaženo zásadní dohody, jediný, kdo nesouhlasil, byl poslanec Benda, vzhledem k tomu, že strana, kterou reprezentuje, není tak silná, tak myslím, že i jeho nesouhlas by neměl ovlivnit výrazně průběh jednání.

K námitce, kterou vznesl poslanec Bratinka, bych chtěl říci toto: ten návrh ve volebním řádu, aby o dalších návrzích rozhodovala sněmovna bez rozpravy, ten není zbytečný, ale i po tom, co zde poslanec Bratinka uváděl si myslím, že na něm musíme trvat.

Projednávání personálních návrhů ve sněmovně nemá spočívat v tom, jestliže bude určitý návrh za tu nebo onu stranu podán, aby představitelé jiných stran říkali, že ten nebo onen se jim nelíbí, že má ty nebo ony vlastnosti, ale o tom se skutečně rozhoduje hlasováním. Hlasování je v zásadě tajné, při kterém každý se může vyslovit, jestli s tím nebo oním návrhem souhlasí. Ale nějaké projednávání ve smyslu toho, jestli ten nebo onen člověk z toho nebo onoho hlediska je nebo není pozitivní, to skutečně smysl nemá. Proto ten návrh tak, jak je uveden, je podle mého soudu správný, neodporuje žádným demokratickým pravidlům. Návrh je podán, bude-li tedy podán doplňovací návrh, sněmovna rozhodne, jestli jej zařadí na program nebo nezařadí. A rozhoduje se hlasováním, které podle povahy věci je tajné nebo veřejné. Kdybychom měli jednat jinak, tak potom skutečně nenajdeme kritéria pro způsob projednávání těchto personálních návrhů.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Ešte sa niekto hlási? Poslanec Kočtúch.

Poslanec H. Kočtúch: Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, je pravda, že počet poslancov je o 50 poslancov menší, preto dochádza k redukcii výborov. Domnievam sa však, že by sme mali uvážiť, že naša práca by mala reprezentovať kvalitatívne nový obsah a jemu adekvátne formy. Výbory, ktoré sa zužujú - v podstate ide napriklad o zlúčenie sociálneho a kultúrneho výboru pre plán a rozpočet tak, ako bolo navrhované, k tomu by som odporučil, aby sme sa zamysleli nad novým obsahom, ktorému je treba vytvoriť nové adekvátne formy.

Odporúčal by som napríklad, aby výbor sociálny a kultúrny sme premenovali na výbor novej kvality života. Výbor sociálny a kultúrny môže mať v podstate záber ako mal predtým, ale nám ide aj o to zmysluplné, o čo usilujeme, o novú kvalitu života. Mohol by som to zdôvodniť.

Po druhé, výbor pre plán a rozpočet by som odporúčal zmeniť na výbor národohospodárskej stratégie a politiky. Pretože zase rozpočtový výbor a výbor pre plán, to už nezodpovedá, rozpočet i plán bude iný, tak ide o to, aby sme v názve nový obsah náležite zobrazili.

Podobne výbor hospodársky, v tomto prelínaní plánu a rozpočtu nie je celkom jasné, akým spôsobom by sa to malo riešiť. Odporučoval by som, aby sme pri tom hľadaní nového spôsobu, nového obsahu, nevlievali, ako sa hovorí, nový obsah do starej formy, i keď tá stará forma vznikla skladačkovým spôsobom.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Faktickú poznámku má pán Zeman. Len by som prosil, aby sme sa sústredili na navrhovaný bod programu, návrh volebného poriadku.

Poslanec M. Zeman: Pane předsedo, vážení kolegové, chtěl bych reagovat na kolegu Kočtúcha, s jehož názory sice v mnohém souhlasím, ale protože se domnívám, že bychom naši diskusi měli racionalizovat, doporučuji, aby otázky náplně jednotlivých výborů, včetně případných změn názvu těchto výborů, byly projednávány právě v těchto výborech a nikoli na tomto soustředění, protože bychom se připravili o tři hodiny a tam to budou odborníci, kteří o tom rozhodnou daleko kompetentněji. Děkuji. (Potlesk.)

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Poslanec Fišera.

Poslanec I. Fišera: Pokud by to bylo takto přijato, vzdal bych se slova.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Ďalej sa hlási poslanec Kanis.

Poslanec P. Kanis: Ctené dámy, vážení páni, chcel by som sa vyjadriť k návrhu volebného poriadku, ktorý sme obdržali ako tlač č. 4.

Treba oceniť to, že sa uplatňuje v tvorbe orgánov snemovne národov i Federálneho zhromaždenia zásada pomerného zastúpenia. Domnievam sa, že je to politicky prezieravý krok, ktorý vytvára predpoklady pre to, aby sme zložité problémy, ktoré čakajú Snemovňu národov riešili ku prospechu spoločnosti a rozvoja našich národov.

Sme v zvláštnom období tvorby orgánov a preto, tak ako povedal poslanec Jičínský, mnohé pravidlá nemôžu platiť. Preto jetreba sa pozerať i na návrh volebného poriadku z tohto hľadiska.

O čo mi ide? Ide mi o to, že vytváranie orgánov Federálneho zhromaždenia má v podstate dva kroky. Prvý krok je politický konsensus medzi politickými stranami o miesta, ktoré by mali pripadnúť politickým stranám v štruktúre Federálneho zhromaždenia, a to na základe pomerného zastúpenia, teda, ktoré výbory obsadiť, aké funkcie, aké miesta dostanú jednotlivé politické strany a hnutia.

Druhý krok pri tvorbe týchto orgánov boli vlastné návrhy politických orgánov, strán a hnutí, kto koho bude zastupovať. Zdá sa mi, že táto politická korektnosť a politická kultúra tvorby orgánov Federálneho zhromaždenia získava slabé miesto práve návrhom nového bodu 3. Pôvodný bod 3, ktorý si máte možnosť prečítať, končí vetou "každý poslanec môže predniesť ďalší návrh, o ktorom rozhodne snemovňa bez rozpravy". Pripájam sa už k prvému diskutujúcemu, ktorý, pokiaľ som to dobre pochopil, navrhoval alebo spochybnil tú poslednú vetu a ja by som ju doporučoval vyškrtnúť. Navrhovaný bod 3, tlač 10, kde sa navrhuje, aby každý poslanec mohol navrhnúť, aby miesto navrhovaného poslanca kandidoval poslanec iný, zvolený na kandidátke toho istého politického hnutia a strany v tej ktorej republike, sa mi zdá, že vytvára priestor pre to, aby strany alebo hnutia, ktoré sú najsilnejšie, zasahovali do personálneho obsadenia menších strán v orgánoch Federálneho zhromaždenia. Domnievam sa, že je treba si uvedomiť jednu vec, že orgány politických strán a hnutí nominovali svoje hnutie na určité funkcie. Navrhovaný bod 3 však otvára možnosť, že ktorýkoľvek iný poslanec, dokonca z iného hnutia, môže dať návrh, ktorý môže snemovňa akceptovať a môže dôjsť k veľmi zložitému problému, že vznikne napätie medzi vôľou politického orgánu, ktorý nominoval poslanca za svoju stranu a medzi zástupcami iných strán.

Prirodzene, k tomu nemusí prakticky dôjsť, ale táto možnosť sa tu teoreticky otvára. Chcem upozorniť na tento problém a preto by som navrhoval, aby návrh volebného poriadku (tlač 4) zostal presne tak, ako bol pôvodne navrhovaný, okrem prvej vety v bode 3. Pretože komplikácie prakticky nemôžu vzniknúť. Jednotlivé body navrhovaného volebného poriadku totiž počítajú vlastne so všetkými možnosťami. Ak kandidát nie je zvolený, je tam bod 13, ktorým sa určuje postup ako by voľba ďalej mala nasledovať. Preto považujem bod 3 nového návrhu, tlač 10, za nevhodný.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Eště sa hlási niekto? Pán Zeman?

Poslanec M. Zeman: Omlouvám se, že mluvím již po druhé a budu stručný. V reakci na poslance Kanise bych chtěl podpořit návrh prof. Jičínského a kolegy Mikuleho a to z jednoho velice praktického důvodu. Domnívám se, že skončilo období, kdy kulaté stoly a jednání tzv. rozhodujících politických sil byly jediným zdrojem personálních i dalších návrhů. Pokud máme být skutečným parlamentem, pokud máme být skutečnou sněmovnou, musíme mít právo ze svých řad navrhovat další alternativní kandidáty. V opačném případě zůstáváme hlasovací mašinérií, která realizuje vůli jakýchsi koaličních pětek, trojek nebo desítek.

Proto podporuji návrh prof. Jičínského, aby nebyla, na rozdíl od kolegy Bratinky, pouze z časově úsporných důvodů zahajována u jednotlivých kandidátů rozprava, protože kdybychom měli probírat jejich život a jejich schopnosti anebo neschopnosti, mohli bychom tady být každý den do rána.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Ešte sa hlási niekto? (Ne.) Nie. Je tu pôvodný návrh, ktorý bol vypracovaný a dostali ste ho pred započatím tejto schôdze a ďalej potom súčasne hol dodaný doplnok k tlači 4, tlač 10 - pozmeňujúci návrh. Okrem toho tu teraz v pléne padol návrh a pripomienka k úprave bodu 3 v poslednej vete, kde sa hovorí o tom, že o návrhoch sa rozhodne bez rozpravy - návrh pána poslanca Bratinku. Podľa predloženého rokovacieho poriadku - pokiaľ by to nebolo v súlade, tak prosím tých, ktorí ma tu kontrolujú a majú po ruke zákon o rokovacom poriadku, ak by som nemal pravdu, aby ma opravili predtým než nechám hlasovať. Domnievam sa, že podľa tohto rokovacieho poriadku treba hlasovať v poradí tak, ako je návrh predložený. Čiže pozmeňujúci návrh prvý je tu v bode 3, doplnok alebo tlač vyjadrená v čísle 10. Potom je ďalší návrh pána Bratinku, ktorý má pripomienku k tomu, aby v bode 3 nebola zmienka v poslednej vete, že o tom sa rozhoduje bez rozpravy.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP