Přítomno: | 68 poslanců zvolených v České republice |
64 poslanců zvolených ve Slovenské republice |
Omluveni poslanci:
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Bureš, Jičínsky, Jílek, Maštálka,
Mečl, Mikan, Patočka
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Kočtúch, Kováč L., Kulan, Mečiar,
Molnár, Slota, Stank, Sýkora, Šútovec,
Viktorín, Vosček
(Jednání zahájil a řídil místopředseda
Sněmovny národů J. Sokol)
Předsedající místopředseda
SN J. Sokol: Vážená Sněmovno národů,
vážené poslankyně a poslanci, zahajuji
6. samostatnou schůzi Sněmovny národů
a všechny vás srdečně vítám.
Žádám vás, abyste se posadili na místa,
abychom mohli začít jednat. Musím se omluvit,
protože je to poprvé v mém životě,
co řídím schůzi parlamentu, a je to
několik měsíců poté, co jsem
vstoupil do veřejného života. Mohl bych se
ucházet o Guinessovu knihu rekordů.
Přítomno je 110 poslanců Sněmovny
národů, 62 zvolených v České
republice, 47 zvolených ve Slovenské republice.
Sněmovna národů je tedy schopná se
usnášet.
Na programu dnešní schůze jsou dva body. Navrhuji
tento program:
1) Volbu poslance do výboru Sněmovny národů,
2) Návrh postupu na další projednávání
vládního návrhu zákona o mimosoudních
rehabilitacích (tisk 442).
Jsou nějaké připomínky k předloženému
návrhu programu? Prosím, pan poslanec Tahy.
Poslanec M. Tahy: Pán podpredseda, hovoril som o
voľbe poslanca do Snemovne národov, myslel ste tým
voľbu do hospodárskeho výboru?
Předsedající místopředseda
SN J. Sokol: Ano, nejsou žádné připomínky,
takže návrh programu považuji za schválený.
(Poznámka redakce: usnesení SN č. 164)
Přistoupíme k 1. bodu programu, to je k
Navrhuje se zvolit pana poslance Ludvíka Motyčku
do hospodářského výboru Sněmovny
národů. Poslanec Motyčka byl v době,
kdy vykonával funkci člena vlády České
republiky, uvolněn z účasti na práci
tohoto výboru. Má někdo připomínky
k přednesenému návrhu? Není tomu tak,
můžeme tedy přistoupit k hlasování.
Prosím poslance Sněmovny národů, kdo
souhlasí s tím, aby pan poslanec Motyčka
byl zvolen do hospodářského výboru
Sněmovny národů, aby zvedl ruku a stiskl
tlačítko! (Hlasuje se.) (Sto pět.) Sto pět.
Děkuji.
Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo. Děkuji.
Zdržel se hlasování? (Čtyři.)
Čtyři. Děkuji.
Poslanec Motyčka byl zvolen členem hospodářského
výboru Sněmovny národů.
(Poznámka redakce: usneseni SN č. 165)
Můžeme tedy přistoupit ke druhému bodu
pořadu našeho jednání, a to k
Chtěl bych připomenout, že včerejší
hlasování na společné schůzi
skončilo tak, že zákon byl v české
části sněmovny schválen, ve slovenské
části nikoliv.
Chci vám navrhnout, abychom tento vládní
návrh znovu projednali na samostatné schůzi
Sněmovny národů tak, jak nám to umožňuje
jednací řád. Máte někdo nějakou
poznámku k tomuto postupu? (Ne.) Není tomu tak.
(Poznámka redakce: usnesení SN č. 166)
Dávám tedy slovo zpravodajům výborů
Sněmovny národů, nejprve paní poslankyni
Samkové. Přejete si, paní poslankyně,
uvést? Prosím. Slovo má zpravodajka Klára
Samková.
Společná zpravodajka výborů SN
poslankyně K. Samková: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážení kolegové a kolegyně, ocitla
jsem se ve velmi nezáviděníhodné situaci
a bezprecedentním postavení v tomto Federálním
shromáždění a v naší sněmovně
a prosila bych vás o značnou pozornost.
Situace, do které jsme se dostali tím, že vládní
návrh zákona nebyl schválen ve slovenské
části Sněmovny národů, nás
staví do velice závažné situace. Pevně
doufám, že jste si všichni této situace
a její závažnosti vědomi. Jedná
se nejenom o zákon o mimosoudních rehabilitacích,
ale jedná se také o zákon transformační,
který na něj bezprostředně navazuje.
Jsem si vědoma toho, že jsou určité
problémy, které zákon o mimosoudních
rehabilitacích neřeší, nebo je řeší
nedostatečně, což se odrazilo mimo jiné
i ve výsledku hlasování. Jsem však přesvědčena
o tom, že ve své celkové podstatě je
tento zákon výrazným přínosem
pro náš společný stát, a domnívám
se, že na jeho základě bude vytvořena
i další báze, na které bude možno
zde nastíněné problémy řešit.
Proto, v souladu s návrhem pana předsedajícího,
doporučuji ještě jednou, aby zákon -
jelikož je to možné z hlediska procedurálního
- byl i Sněmovnou národů přijat. Děkuji.
Předsedající místopředseda
SN J. Sokol: Děkuji paní poslankyni Samkové.
Ptám se pana poslance Senjuka, jestli si přeje promluvit.
Je tomu tak. Promluví tedy zpravodaj Sněmovny národů
Rostislav Senjuk.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
R. Senjuk: Vážený páne předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové, jsme v situaci. kdy slovenská
část Sněmovny národů nepřijala
vládní návrh zákona. Domnívám
se, že nové projednaní ve Sněmovně
národů může vyjasnit některé
důvody, které vedly některé poslance
k tomu, aby tento zákon nepodporovali, k vyjasnění
stanovisek.
Chtěl bych upozornit na to, že tento zákon
o mimosoudních rehabilitacích skutečně
tvoří jeden z kamenů ekonomické reformy,
jeden z klíčových zákonů. Budou
následovat další, například transformační
zákon o půdě.
Chtěl bych vás všechny poprosit, abychom se
společně snažili najít takové
východisko z této situace, které by bylo
pro všechny poslance nebo alespoň pro většinu
poslanců přijatelné, abychom mohli v konečné
fázi tento zákon schválit.
Předsedající místopředseda
SN J. Sokol: Děkuji zpravodaji Senjukovi. Vážení
kolegové a kolegyně, můžeme přistoupit
k rozpravě. Do rozpravy se zatím písemně
nikdo nepřihlásil. Bude hovořit poslanec
Hrivík.
Poslanec P. Hrivík: Vážený pán
predseda, vážený pán predsedajúci,
vážené poslankyne a poslanci, Klub Slovenskej
národnej strany preskúmal situáciu, ktorá
vznikla včera po neprijatí zákona o mimosúdnych
renabilitáciách v slovenskej časti Snemovne
národov. Stretli sme sa aj so zástupcami Klubu Verejnosti
proti násiliu a Kresťansko demokratického hnutia,
kde sme si upresnili svoje stanoviská a naš záver
je nasledujúci. Máme pripravené asi tri drobné
úpravy tohto zákona, ktoré nemenia zmysel,
podstatu a cieľ tohto zákona. Ide viac-menej o upresnenie.
S týmito našimi návrhmi by vás zoznámil
člen nášho poslaneckého klubu, poslanec
Roman.
Předsedající místopředseda
SN J. Sokol: Děkuji poslanci Hrivíkovi. Slovo
má poslanec Roman.
Poslanec L. Roman: Vážený pán
predseda, vážený pán predsedajúci,
vážené kolegyne poslankyne, vážení
kolegovia poslanci, to, čo hovoril pán poslanec
Hrivík sa pokúsim podrobne špecifikovať
jednotlivými protinávrhmi alebo upresneniami.
Žiadam bližší výklad a legislatívno
technické upresnenie § 33, kde se uvázda, že
pokiaľ nie je oprávnená osoba alebo pokiaľ
žiadna z oprávnených osôb neuplatní
nárok na vydanie vecí v lehote stanovenej v §
5 odstavec 2, stáva sa oprávnenou osobou štát.
Naša požiadavka je: Stáva sa oprávnenou
osobou Česká alebo Slovenská republika".
Nie teda štát, ale chceme, aby to bolo konkrétne
špecifikované. Pôjde to do fondu národného
majetku príslušnej republiky. To je naša prvá
požiadavka. Ide o legislatívno technické upresnenie.
Ďalšiu požiadavku máme k § 32. Ide
o splnomocnenie Slovenskej národnej rady a zároveň
návrh na rozšírenie. Dovolím si to prečítať:
"Zmiernenie niektorych majetkových a iných
krívd vzniknutých v dôsledku platnosti alebo
zvláštneho použitia niektorých právnych
predpisov alebo na základe iných dôvodov len
na území Slovenskej republiky upraví Slovenská
národná rada zvláštnym zákonom."
Navrhujeme rozšírenie. Túto úpravu nie
je možné použiť pre prípady, keď
bol majetok získaný v dobe neslobody osobami štátne
nespoľahlivými, alebo v dôsledku rasovej perzekúcie.
Dole by bolo odvolanie na dekrét prezidenta republiky č.
5 z roku 1945.
Tretia požiadavka - navrhujeme, že by sa dedičská
postupnosť skončila deťmi, to znamená
rodičia a deti.
Předsedající místopředseda
SN J. Sokol: Děkuji panu poslanci Romanovi. Prosím
ho, aby své návrhy dal zpravodajcům písemně.
Hlásí se ještě někdo další
do rozpravy? Dávám slovo poslankyni Pavúkové.
Poslankyně O. Pavúková: Chcela by
som vzniesť protest proti tomu, aké znenie zákona
bolo prijaté v § 8 o kultúrnych pamiatkach.
Boli dva návrhy k § 8, a to, aby sa doplnil odstavec
6. Prvý návrh predniesol poslanec Tomsa: "Vec
sa nevydá, keď je v zoznamoch štátnych
kultúrnych pamiatok. Pokiaľ je kultúrna pamiatka
vo vlastníctve súkromých osôb, je držanie
takéhoto majetku obmedzené a vlastník nesmie
s ňou dobrovoľne nakladať až do vydania
zákona o ochrane štátnych kultúrnych
pamiatok."
Druhé znenie k doplneniu tohto odstavca bolo nasledujúce:
"Objekty zapísané v zozname štátom
chranených kultúrnych pamiatok sa nevydajú
až do doby, kedy Česká národná
rada a Slovenská národná rada prijmú
nový zákon o správe a ochrane kultúrnych
pamiatok." To bol môj pozmeňovací návrh.
Šikovnou manipuláciou dr. Samkovej bolo nakoniec prijaté
ustanovenie tohto znenia: "Vec, ktorá je prehlásená
za národnú kultúrnu pamiatku, sa nevydá
do tej doby, dokedy Česká národná
rada a Slovenská národná rada prijmú
nový zákon o správe a ochrane kultúrnych
pamiatok." Tým, že pani Samková spojila
vlastne môj návrh čiastočne s návrhom
pána Tomsu, ma trochu pomýlilo a neuvedomila som
si jednu závažnú vec, že namiesto označenia
"kultúrna pamiatka", pani Samková použila
výraz "národná kultúrna pamiatka".
To je veľky rozdiel, pretože národné kultúrne
pamiatky sú pamiatky I. kategórie, sú to
vytypované pamiatky veľmi vážneho historického
významu. Viem, že tejto kategórie sa zákon
netýka. Do tejto kategórie patria také objekty,
ako je veľkomoravské sídlisko v Mikulčiciach,
Vyšehrad alebo spišský hrad a podobne. Zákon
mal chrániť kultúrne objekty. Prosím,
aby bol tento zákon opätovne prerokúvan a aby
znenie bolo uvedené na správnu mieru.
Předsedající místopředseda
SN J. Sokol: Máte pozměňovací
návrh, paní kolegyně?
Poslankyně O. Pavúková: Navrhujem,
aby bolo prijaté pôvodné znenie môjho
návrhu. "Objekty zapísané v zozname
štátom chránenych kultúrnych pamiatok
sa nevydajú až do doby, kedy Česká národná
rada a Slovenská národná rada prijmú
nový zákon o správe a ochrane kultúrnych
pamiatok. "
Předsedající místopředseda
SN J. Sokol: Páni zpravodajové máte text,
který paní poslankyně navrhuje? (Ano) Prosím,
pan poslanec Suchán.
Poslanec P. Suchán: Pán predsedajúci,
myslím, že sa procedurálne dostávame
do slepej uličky. Bolo by dobre usmerniť to. Podľa
môjho názoru nebola otvorená diskusia k novým
pozmeňovacím návrhom, pretože jedna
snemovňa prijala naprosto uzavretý a hotový
text. Ak tomu tak nie je, môžeme sa znovu baviť
o zákone a môžeme predložit nový
návrh zákona, ktorý bude znova schvaľovať
Snemovňa ľudu.
Předsedající místopředseda
SN J. Sokol: Normálně pokračujeme v projednávání
této předlohy ve Sněmovně národů.
Výsledek našeho jednání buď bude
totožný s tím, který včera přijala
Sněmovna lidu, a v tom případě bude
zákon schválen, anebo bude odlišný a
musí se vrátit znovu k projednání
ve Sněmovně lidu.
Prosím poslance Valtra.
Poslanec V. Valtr: Domnívám se, že přijetí
zákona by bylo umožněno, kdybychom se skutečně
drželi charakteru zákona, a sice nápravy křivd.
Zákon začal být pojímaný jako
způsob privatizace, a tím pádem řada
poslanců hlasovala proti nebo se zdržela.
Proto bych doporučoval, aby § 3, který hovoří
o oprávněných osobách, byl zúžen
na odstavec 1 a 2 a tam jen písmena a), b), c), pro děti
a manžele, jejichž věc přešla do
vlastnictví státu v případech uvedených
v § 6, všichni rovným dílem. Další
pokračováni nebude. Jde o to, aby se nevztahoval
na vnuky, pravnuky, synovce, domnívám se, že
by to napomohlo tomu, aby byl zákon přijatý.
Předsedající místopředseda
SN J. Sokol: Pane poslanče, máte nějaký
pozměňovací návrh? Prosím,
abyste ho předal zpravodajům.
Hlásí se poslanec Rašev.
Poslanec P. Rašev: Chcel by som poprosiť predkladateľov
nových pozmeňovacích návrhov, aby
ich snaha nebola vedená šperkovaním zákona
na tych miestach, kde to nie je potrebné. Priznávam,
že nie som legislatívec, ale v § 33 nevidím
problém v tom, aby doprostred textu sa vkladala "Česká
republika a Slovenská republika". Pretože výraz,
že oprávnenou osobou je štát, ktorý
je v ďalšej vete upresnený, že postup pri
uplatnení tohto nároku štátu sa stanoví
osobitným predpisom príslušných orgánov
republík, teda nie Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky, ale Českej republiky a Slovenskej republiky,
a to je úplne dostačujúce.
Ak si tu budeme hrať s takýmito výrazmi, tak
nevidím koniec tejto diskusie v dohľade.
Předsedající místopředseda
SN J. Sokol: S technickou poznámkou se přihlásil
poslanec Moric.
Poslanec V. Moric: Nikto nechce šperkovať, na
šperky nemáme, ale myslím, že je rozdiel
medzi štátom ako takým, mysliac Českú
a Slovenskú Federatívnu Republiku, a keď majetok
ide dvom republikám. Nejde o žiadne šperky.
Předsedající místopředseda
SN J. Sokol: O slovo se hlásí poslanec Olej.
Poslanec J. Olej: Vážené kolegyne a
kolegovia, som veľmi rád, že patrím k
strane, ktorá môže veľmi kľudne sledovať
toto zasadanie a nikto ju pritom neruší.
Chcel by som len podotknúť, že v našom stanovisku
Klubu poslancov za KSČS bol podaný návrh,
ktorý vôbec nebol akceptovaný a prednesený
spravodajcami. Ide o to: vypustiť z § 2 v druhom riadku
"občiansko právne úkony"; vypustiť
§ 3 až § 13 s tým, že majetková
reštitúcia, proti ktorej sme, by sa riešila transformačným
zákonom. Sme jednoznačne pre nápravu krívd,
ktoré boli spáchané v pracovnoprávnych
vzťahoch, v otázkach sociálneho zabezpečenia,
ale nie v oblasti majetkovej reštitúcie.
Předsedající místopředseda
SN J. Sokol: Děkuji poslanci Olejovi. Hlásí
se ještě někdo do rozpravy? Ne. Nehlásí.
Prohlašuji rozpravu za skončenou.