Přítomno: | 65 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice |
60 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny národů zvolení v České
republice: Doležal, Kaplanová, Lux, Mikan, Němec,
Patočka, Ransdorf, Samková, Sokol, Uhl
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice: Babálová, Čalfa, Dubček,
Gémesi, Hrivík, Kapitulíková, Kováč,
Marián, Mečiar, Molnár J., Moric, Muška,
Posluch, Seman, Slota, Vincze
Předsedající předseda SN M. Šútovec:Vážené
poslankyne, vážení poslanci Snemovne národov,
dnes by sme mali schváliť program 11. samostatnej
schôdze snemovne a tým rozhodnúť v zmysle
§ 31 písmeno a) zákona o Rokovacom poriadku
Federálneho zhromaždenia o postupe, ktorý by
mohol prispieť k zjednoteniu uznesenia snemovní. K
samotnému opätovnému prerokovaniu správy
o zákonnom opatrením predsedníctva Federálneho
zhromaždenia by sme pristúpili v priebehu budúceho
týždňa, teda až po opätovnom prerokovaní
veci vo výbore Snemovne národov pre plán
a rozpočet, ktorému bola vec prikázaná.
Predkladám vám teda ku schváleniu návrh
predsedníctva Snemovne národov na program tejto
11. samostatnej schôdze Snemovne národov, v ktorom
by bol bod "Opätovné prerokovanie správy
o zákonnom opatrení predsedníctva Federálneho
zhromaždenia o federálnom fonde trhovej regulácie
v poľnohospodárstve - tlač 851."
Chcem vám ešte oznámiť, že mi bola
doručená petícia 31 poslancov, v ktorej sa
hovorí o vyslovení nedôvery dvom ministrom
federálnej vlády. Petícia bola prikázaná
na prerokovanie výborom a v prípade, že výbory
skončia prerokovanie dátumu predpokladanej 11. samostatnej
schôdze, môže byť aj tento bod zaradení
do hlasovania 11. samostatnej schôdze Snemovne národov.
11. schůze SN 26. 9. 1991.
Prosím, kto sa hlási s pripomienkou k predloženému
návrhu?
Poslanec SN P. Kanis: Pán predsedajúci, chcel
by som vás upozorniť, že podľa čl.
58 ods. 4 103/1991 Zb., opatrenie predsedníctva Federálneho
zhromaždenia podľa odsekov 1 až 3 musí byť
schválené najbližším zasadnutím
Federálneho zhromaždenia, inak strácajú
ďalšiu platnosť. O tom bolo už hlasované
a žiadne hlasovanie neprichádza do úvahy, ani
platnosť Rokovacieho poriadku v tejto veci. Je možné
len to, že bude predložené nové zákonné
opatrenie alebo nový návrh zákona o federálnom
fonde trhovej regulácie v tomto parlamente.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, k tejto záležitosti by chcel prehovoriť
prvý podpredseda Federálneho zhromaždenia,
profesor Jičínský. Dávam mu slovo.
První místopředseda FS Z. Jičínský:
K tomu, co říká, vážení
kolegové, pan poslanec Kanis: Myslím, že toto
stanovisko vůbec není tak jednoznačné,
jak se jeví z jeho podání, protože my
stále máme schůzi, stále jednáme.
To, co se říká v onom článku,
jehož se dovolával - na nejbližší
společné schůzi - je sice pravda, ale tato
schůze neskončila, ještě trvá.
Podle mého soudu můžeme proto klidně
vztáhnout ustanovení § 31, které říká:
"Přijmou-li sněmovny rozdílná
usnesení ve věci, v níž jsou shodná
usnesení podmínkou vzniku právních
následků - čemuž v tomto případě
tak nepochybně je - zahájí se dohodovací
řízení, je-li podle ústavního
zákona povinné. Jinak se každá sněmovna
může usnést, že:
a) věc opětovně projedná po případném
opětovném projednání ve výborech
nebo poslaneckých klubech,
b) bude zahájeno dohodovací řízení,
c) bude zvolen jiný postup, který by mohl přispět
ke sjednocení usnesení sněmoven."
Čili nic - podle mého soudu - nebrání
tomu, abychom postupovali podle tohoto ustanovení čl.
31, protože my tu stále máme otevřenou
možnost k tomu, abychom hledali společné usnesení
sněmoven, protože tato schůze neskončila.
Kdyby tato schůze skončila, byla by to - podle mého
soudu - jiná situace.
Dále bych chtěl upozornit kolegy - a to není
jen otázka formální - aby vážili
skutečnost, o které se hovořilo a kterou
ne všichni, kteří hlasovali proti, si uvědomili.
Samozřejmě lze novelizovat toto zákonné
opatření za předpokladu, že ho schválíme.
Novelizovat ho normálním postupem, který
ústavní zákon a jednací řád
předpokládá. Ale neměli bychom samu
existenci onoho fondu rušit. Ale tím nechci předbíhat
věcnému projednávání problematiky.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Podotýkam, že v intenciách tejto
úvahy sa včera rozhodovalo v predsedníctve
Snemovni národov o tom, že vám tento návrh
predloží. Ešte raz sa hlási pán
poslanec Kanis s faktickou poznámkou.
Poslanec SM P. Kanis: Domnievam sa, že keď sa
prerokovával tento problém v predsedníctve
Federálneho zhromaždenia, jasne sa ukázalo
o aké problémy tam ide. Ide ten o problém,
že federálna vláda takmer rok neriešila
problém, ktorý bola povinná riešiť.
Druhý problém spočíval v tom, že
federálna vláda, aby sa vyhla diskusii v rozprave
o kvalite a účinnosti jej agrárnej politiky,
dala takouto formou riešiť tento závažný
problém.
Tretia vec, ktorá je s tým spojená, je v
tom, že tento návrh zákonného opatrenie
nebol kvalitne pripravený. Pán minister Klaus, ktorý
ho uvádzal v predsedníctve Federálneho zhromaždenia,
nebol schopný vysvetliť, ako bude fond fungovať
a preto § 12 bol vylúčený bez toho,
aby sa vyriešilo to, kto vlastne tento fond spravuje.
Štvrtý problém je spojený s tým,
že návrhy zástupcov Snemovne národov
zvolených v Slovenskej republike, ktorí upozorňovali
na to, že je treba tam vyjadriť to, aby mali rovnakú
právomoc alebo rovnaký hlas zástupcovia jednej
aj druhej republiky, neboli prijaté. Na to minister Klaus
vyhlásil to, že ako náhle to bude prijaté,
on sťahuje návrh.
Tieto štyri veci celkom jasne ukazujú, že s celým
zákonným opatrením sa tu hrala istá
politika, pre ktorú by nebolo vhodné, aby sa o týchto
veciach v tomto pléne na pôde Federálneho
zhromaždenia diskutovalo. To, čo tu uvádzal
pán Jičínský, je podľa môjho
názoru interpretácia špekulatívna. Prosím
vás, o čom je možné hlasovať v
Snemovni národov, o tom, čo sa nemôže
meniť, keď už to bolo raz zamietnuté?
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Pán poslanec, nemyslím si, že pri rokovaní
o programe je čas na takúto meritórnu rozpravu.
Čas na takúto rozpravu by bol v prípade,
keby sme na tento bod programu pristúpili. Ešte sa
hlási profesor Jičínský a potom poslanec
Humpál.
První místopředseda FS Z. Jičínský:
Vážené kolegyně a kolegové, my
jsme v situaci, že opravdu musíme jistá ustanovení
- jak ústavního zákona č. 143 ve znění
pozměňujících zákonů,
tak jednacího řádu - vykládat. Musíme
je vykládat nově, protože dosavadní
praxe nám nedává dostatečné
možnosti se orientovat. Předtím, než se
toto zákonné opatření schvalovalo
v plénu, jsme uvažovali o tom, zda máme zavolat
ministra Dlouhého, aby toto opatření odůvodnil
nebo zda budeme postupovat tradičním způsobem,
že necháme jen o návrhu hlasovat tak, jak se
postupovalo. Zřejmě by bylo výhodnější
(to je poučením pro předsednictva sněmoven),
pokud v tomto volebním období ještě
předsednictvo přijme nějaké zákonné
opatření, aby postupovalo na základě
této zkušenosti nebo to bude alespoň vhodné
zaznamenat do učebnice ústavního práva.
Teď bych doporučoval, abychom o tomto návrhu
hlasovali. Jestliže pan poslanec Kanis říká,
že můj návrh je spekulativní, rovněž
tak já jeho návrh považuji za spekulativní.
Musíme prostě hledat výklad. Já si
myslím, že výklad, který jsem já
podal, je korektní. Nemyslím si, že znamená
znásilňování jednacího řádu.
Myslím, že odpovídá tomu, jak jsme postupovali
ve všech případech, kdy sněmovny nedospěly
ke shodnému usnesení. Během společné
schůze máme možnost se o společné
usnesení pokusit. Za předpokladu, že Sněmovna
národů navržený postup schválí,
může kolega Kanis vznést své námitky
při projednávání věci samé.
Dovolte mi poznámku překračující
rámec formálního projednávání
věci. Myslím si, že je účelné
věcí se zabývat meditorně. Za předpokladu,
že bychom přijali shodné usnesení, je
možné novelizovat právní úpravu
tohoto fondu, tento fond však nerušit, protože
- a to je myslím pravda - jestliže ho zrušíme,
způsobíme velké komplikace zemědělcům.
Zemědělci potřebují pomoc. Federální
shromáždění by se tak dostalo do nezáviděníhodného
světla.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, teraz bude hovoriť poslanec Humpál,
po ňom poslanec Roman.
Poslanec SN V. Humpál: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
domnívám se, poslanec Kanis nemá pravdu a
myslím, že mate pojmy ve směru k federální
vládě, která prý měla postupovat
jinak. Měli bychom si vzpomenout na konec roku 1990, kdy
jsme projednávali ekonomickou reformu a její scénář
pro agropotravinářský komplex. Pokud to nevíte,
usnesením č. 689/1990 bylo uloženo ministru
Dlouhému (a tak to bylo námi schváleno),
aby byl vytvořen federální fond tržní
regulace jako nedílná součást ekonomické
reformy. Nikdo proti tomu tehdy nic neměl. To, že
k tomu nedošlo, je vina nás, poslanců České
národní rady a Slovenské národní
rady, protože se ustoupilo od původně zamýšlené
jednotné regulace trhu a přistoupilo se v rozpočtech
republik k tomu, že jednotlivé republiky budou mít
své jednotné fondy a že jednotná regulace
nebude. Federální vláda v tom smyslu žádnou
vinu nemá. To jsme rozhodli my při rozpočtech
republik a při rozpočtových pravidlech.
V prvním pololetí letošního roku se
dostalo zemědělství do takové situace,
že bylo nutné věci řešit. Sešlo
se jednání v Židlochovicích, kde byly
všechny tři vlády. Všechny vyslovily naprostý
souhlas s vytvořením jednotného trhu regulace
zemědělských výborů a potravin,
protože takový systém je všude ve vyspělém
světě, který vykupuje za garantované
ceny zemědělské přebytky. (Předsedající
předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec,
nerozvíjajme meritórnu diskusiu, prosím.
Toto je procedurálna záležitosť.) Ano.
Chtěl bych však říci, že tento
systém, který je zcela obvyklý, byl doveden
do konce schválením fondu. Aby se to urychlilo,
muselo to být přijato tak, jak to bylo přijato.
Nevidím v tom žádný problém ani
národnostní ani věcný.
Chtěl bych připomenout slovenským poslancům,
že my jako hospodářský výbor
jsme minulý týden byli na dlouhé cestě
po Slovensku. Celý týden jsme jezdili po továrnách,
které prožívají těžké
chvíle ve věcech konverze, ale také jsme
měli setkání na celé odpoledne se
zemědělci z celého Slovenska. Nepadla tam
ani jediná výhrada proti federálnímu
fondu tržní regulace.
Tím, že se tento fond ve Federálním
shromáždění neschváli, budou
poškozeni zemědělci, a to zejména na
Slovensku, protože přijdou zhruba o polovinu ze 3,4
mld.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, hlási sa poslanec Roman. Prosím ďalších,
ktorí hodlajú vystúpiť, aby dodržali
formálny charakter faktických alebo technických
poznámok. Ide o procedurálnu záležitosť.
Máme schváliť zvolanie schôdze, resp.
jej obsah a nie rozvíjať diskusiu k veci samej.
Poslanec SN L. Roman: Vážené kolegyne
poslankyne, vážení kolegovia poslanci, podľa
Ústavy rezorty ministerstva poľnohospodárstva
patria do kompetencií republík. Rozpočtovými
pravidlami sme vytvorili veľký rozpočet. Ukázalo
sa, že je skutočne veľký svojimi značnými
prebytkami. Nepriamo je tu snaha zo strany federálnych
orgánov zasahovať do kompetencie tým, že
sa vytvárajú federálne fondy a potom sa spätne
diktujú podmienky trhu. To je aj predmetom dnešnej
otázky.
Nie sme proti tomu, aby sa takýto fond vytvoril, aby sa
pomohlo poľnohospodárom. Je možné to riešiť
tým, že sa príjme novela k rozpočtovým
pravidlám a presunú sa finančné prostriedky
do rozpočtov republík. (Přededající
předseda SN M. Šútovec: Upozorňujem,
že sa jedná o zaradenie tohto bodu do programu samostatnej
schôdze Snemovne národov. Keď máte meritórnu
námietku proti tomuto zaradeniu, vyslovte ju, prosím.)
Mám meritórnu námietku, že sme to už
raz odhlasovali, to čo už hovoril kolega Kanis. (Smích
v sále, potlesk.) Nesnažme sa vytvárať
právny štát podľa našich predstáv,
za každú cenu. (Smích v sále, potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu poslancovi Romanovi, o slovo sa teraz
hlási pán poslanec Vosček, potom bude hovoriť
pán poslanec Roubal.
Poslanec SN J. Vosček: Ja mám len faktickú
poznámku. Podporujem zaradenie tohto bodu do programu samostatnej
schôdze Snemovne národov, pretože je skutočne
potrebné tieto veci naliehavo riešiť. Vieme síce,
že tento predpis nie je dokonalý, ale tých
nedokonalých predpisov sme už boli nútení
prijať viac. Keď to bude potrebné novelizovať,
myslím, že tomu nič nestojí v ceste,
ako o tom už hovoril pán podpredseda Jičínský.
Jedno je isté, že fond trhovej regulácie je
potrebné nevyhnuteľne riešiť, pretože
v poľnohospodárstve je veľká odbytová
kríza. Postup podľa § 31 zákona o Rokovacom
poriadku je plne opodstatnený, pretože sa jedná
o rozdielne uznesenia snemovní. Zo žiadneho ďalšieho
rozpisu nevyplýva, že by sa postup podľa §
31 nemal vtzahovať i na schválenie zákonných
opatrení predsedníctva Federalneho zhromaždenia.
Preto tento postup odporúčam.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Áno, toto malo na mysli i predsedníctvo snemovne,
keď navrhlo opätovné prerokovávanie. Teraz
má slovo pán poslanec Roubal. Ale prosil by som
vás, aby sme diskusiu viac nerozvíjali, pretože
mám ešte na programe veľa komplikovaných
bodov.
Poslanec SN K. Roubal: Ospravedlňujem sa, že
budem hovoriť v intenciách slov pána poslanca
Vosčeka. Myslím, že teraz rozhodujeme o tom,
či vôbec ešte k tomu budeme diskutovať
a som veľmi prekvapený, že poslanec pán
Kanis, zo strany demokratickej ľavice a zo Slovenskej národnej
strane chce zamedziť diskusiu o tomto bode. V postate tu
znovu otvárame možnosť diskutovať o fonde
trhovej regulácie a z toho dôvodu by som požiadal
pána predsedajúceho, aby o tom dal hlasovať,
či o tom budeme vôbec diskutovať.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Navrhujem, aby sme hlasovali o opätovnom zaradení
správy o zákonnom opatrení predsedníctva
Federálneho zhromaždenia o federálnom fonde
trhovej regulácie na zvláštnej samostatnej
11. schôdzi Snemovne národov. Vidím, že
hlasovacie zariadenie nefunguje, prosím preto skrutátorov,
aby sa dostavili do zasadacej siene. S technickou poznámkou
sa hlási pán poslanec Roman.
Poslanec SN L. Roman: Pán predsedajúci, keď
som na konci skončil tým, že chceme budovať
právny štát podľa našich predstáv,
myslel som subkejtívnych predstáv. Neviem, prečo
nehlasujeme cez zariadenie.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Pretože som zistil, že zariadenie nefungovalo.
Poslanec SN L. Roman: Je zaujímavé, že
keď vy riadite schôdzu, to zariadenie sa často
pokazí. (Smích v sále, potlesk.)
Předsedající předseda M. Šútovec:
Neviem, pán poslanec, čo by som vám na to
odpovedal.
Prosím, teraz budeme hlasovať, hlasovať bude
Snemovňa národov spoločne.
(Hlasuje se v 9.37 hodin.)
Kto z poslancov súhlasí, aby sa konala 11. samostatná
schôdza Snemovne národov s tým programom,
ktorý som tu navrhol, to znamená s opätovným
prejednaním správy o zákonnom opatrení
Federálneho zhromaždenia o fonde trhovej regulácie?
(94) Deväťdesiatštyri. Ďakujem.
Kto je proti? (2) Dva. Ďakujem.
Kto sa zdržal hlasovania? (90) Deväť. Ďakujem.
Konštatujem, že Snemovňa národov schválila
program svojej 11. samostatnej schôdze, jej termín
určíme v priebehu budúceho týždňa.
Rokovanie samostatnej schôdze Snemovne národov teraz
prerušujem, slovo teraz odovzdám predsedovi Snemovne
ľudu, pánu Battěkovi, ktorý povedie
ďalšie rokovanie spoločnej schôdze Snemovne
ľudu a Snemovne národov.
(Poznámka redakce: usnesení SN č. 313)