Přítomno: | 73 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice |
64 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny národů zvolení v České
republice: Němec, Pernica F.
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice: Kanis, Kontra, Mečiar, Molnár, Moric,
Morovič, Novitzský, Peter, Serenčéš,
Slota, Vicen
Návrh pořadu schůze:
1. Nové projednání vládního
návrhu zákona o zrušení pracovních
kategorií (tisk 1400) a návrh usnesení SL
a SN (tisk 1479)
2. Nové projednání návrhu zákona
o majetkové restituci a rehabilitaci církví
a náboženských společností (tisk
955) a návrh usnesení SL a SN (tisk 1392)
3. Nové projednání vládního
návrhu zákona o investičních společnostech
a investičních fondech (tisk 1412) a návrh
usnesení SL a SN (tisk 1492)
4. Nové projednání vládního
návrhu zákona o použití přebytku
státního rozpočtu federace za rok 1991 (tisk
1448) a návrh usnesení SL a SN (tisk 1498)
5. Žádost o udělení souhlasu k trestnímu
stíhání poslanců Federálního
shromáždění
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Prosím členov Snemovne ľudu, pokiaľ
nemajú inú prácu a nechcú sledovať
prácu Snemovne národov, len viesť rozhovory,
či už súkromné alebo oficiálne
a politické, nech tak robia v priľahlých priestoroch.
Ešte raz prosím členov Snemovne ľudu,
aby ukončili svoje rozhovory v rokovacej sieni a pokračovali
v nich mimo sieň.
Vážené poslankyne, vážení
poslanci, vážená Snemovňa národov!
Otváram 18. a zrejme už poslednú schôdzu
Snemovne národov v VI. volebnom období. Zisťujem,
že snemovňa je schopná uznášať
sa. Je prítomná nadpolovičná väčšina
poslancov, zvolených v Českej republike aj poslancov,
zvolených v Slovenskej republike.
Chcem vám navrhnúť, aby sme prerokovali tento
program: Nové prerokúvanie
1. vládneho návrhu zákona o zrušení pracovných kategórií,
2. návrhu zákona o majetkovej reštitúcii a rehabilitácii cirkví a náboženských spoločností,
3. vládneho návrhu zákona o investičných spoločnostiach a investičných fondoch,
4. vládneho návrhu zákona o použití prebytku štátneho rozpočtu federácie za rok 1991 a ďalej bod, ktorý nemá legislatívnu povahu
5. žiadosť na udelenie súhlasu k trestnému
stíhaniu poslancov Federálneho zhromaždenia
(ide o konečné zaujatie stanoviska vo veci tzv.
ružového tanku).
Pýtam sa, kto má pripomienky k návrhu, prípadne
doplňujúce návrhy? (Nikdo.) Zrejme nikto.
Požiadam teraz snemovňu, aby hlasovaním schválila
navrhnutý program.
Schvaľujeme program. Kto súhlasí s navrhnutým
programom, nech hlasuje!
Hlasování: 16.52
(SN 91)
Kto je proti?
(SN 0)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN 1)
Ďakujem. Deväťdesiatjeden súhlasí,
nikto proti, jeden sa zdržal hlasovania, niektorí
ďalší hlasovanie ignorovali.
Program bol teda schválený.
(Poznámka redakce: usnesení SN č. 540)
Ako prvý bod v poradí bude nové prerokúvanie:
Bod programu 1: Nové projednání vládního
návrhu zákona o zrušení pracovních
kategorií (tisk 1400) a návrh usnesení SL
a SN (tisk 1479)
Spravodajcom za Snemovňu k tomuto návrhu zákona
bol pán poslanec Roček. Prosím pána
poslanca, aby zaujal miesto v spravodajskej lavici a aby nám
v krátkosti zopakoval stanovisko spravodajcu, prípadne
reprodukoval stanovisko výborov k tomuto návrhu.
Ešte pred tým ale požiadam pána ministra
Petra Millera, aby nás znovu uviedol do problematiky zákona,
aby sa prípadne sústredil na kolízne miesta
pri prvom hlasovaní.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedající,
vážené paní poslankyně, vážení
poslanci, omlouvám se, ale neznám důvody,
pro které se nehlasovalo. Neznám je proto, že
během rozpravy nepadl jeden jediný protiargument.
Rozprava prošla bez jediné připomínky
a rovnou se hlasovalo. Nevím tedy, proč s návrhem
zákona nebyl vysloven souhlas.
Chtěl bych jen připomenout pár údajů.
Systém preferovaných pracovních kategorií
představuje určitou kompenzaci za škody na
zdraví pracovníků způsobené
dlouholetým vykonáváním rizikové
práce. Předpokládalo se, že do preferovaných
pracovních kategorií by nemělo být
zařazeno více než 10 % pracovníků.
Během roku 1990 byly předloženy další
požadavky, asi 4 miliónů pracovníků,
na zařazení do preferovaných kategorií.
Znamenalo by to, že v preferovaných kategoriích
by bylo 56 % pracovníků národního
hospodářství. Náklady by představovaly
dalších 5,5 miliard Kčs. Náklady by
nesli všichni občané. V případě,
že náklady by byly hrazeny ze státního
rozpočtu anebo těmi podniky, u nichž by návrh
vznikl.
Federální vláda se rozhodla tuto situaci
řešit už 26. 3. 1990. V nové koncepci
sociálního pojištění se počítá
s převedením systému pracovních kategorií
na formy připojištění a náklady
na toto připojištění by nesly organizace,
v nichž se vykonávají zdravotně rizikové
práce. Tedy není možné, aby organizace
získávaly pro své pracovníky výhody
na účet celé společnosti. Krátce
připomenu, proč vůbec k zavedení kategorií
došlo. Jednalo se především o ideologické
zdůvodnění pro naprostý nedostatek
zdrojů. Za zásluhy se vyhlásilo obětování
vlastního zdraví. Jestliže sociální
zabezpečení bylo věcí zásluh,
muselo být přednostně poskytnuto zasloužilým
lidem. Rafinovaná na tom byla okolnost, že příslib
budoucích vyšších penzí umožňoval
vládě a podnikům vyplácet mzdy a odložit
kompenzaci ztrát na zdraví na pozdější
dobu. Tedy vznikla první forma žití na úkor
budoucnosti.
Jsou-li preferované pracovní kategorie formou společenské
kompenzace, nedokonalosti bezpečnostní techniky,
která není zatím sto odstranit škodlivé
vlivy pracovního procesu na živý organismus,
nelze je přece považovat za přednosti sociálního
zabezpečení. Jsou spíše produktem nedokonalosti,
než společenského pokroku. Je tedy nesporné,
že pracovní kategorie musejí být řešeny
jinak, než v rámci všeobecné penzijní
soustavy. Je také nesporné jejich nové uspořádání,
které musí být především
věcí dohody sociálních partnerů
a nikoli věcí státu. Samozřejmě
je nesporné, že reforma musí plně respektovat
práva již nabytá jednotlivými občany.
Nejdůležitější změny: Od
1. 1. 1993 se ruší dělení zaměstnání
do tří pracovních kategorií a dělení
služby v ozbrojených silách a sborech do dvou
kategorií funkcí. Současně však
nároky vyplývající z dosavadního
zařazení do různých kategorií
pracovních i kategorií funkcí se zachovávají
až do 31. prosince 2016, a to jak plné, které
spočívají ve výhodnějším
zhodnocení těchto dob, vyšší základní
výměře, vyšších maximálních
výměr, snížení věkové
hranice pro nárok na starobní důchod, tak
i dílčí, které spočívají
pouze ve výhodnějším zhodnocení
těchto dob. Zavádějí odstupňované
snížené věkové hranice pro nárok
na starobní důchod, jestliže zaměstnání
první pracovní kategorie nebo služba první,
druhé kategorie funkcí byly vykonávány
více než tři čtvrtiny potřebné
doby. Toto opatření je navíc.
Od 1. 1. 1993 se ruší zvýhodnění
základní výměry a maximální
výměry pro výpočet invalidního
důchodu, pro případy vzniklé následkem
pracovního úrazu, preferovaných pracovních
kategorií a kategorií funkcí a to
platí obdobně i pro částečný
invalidní důchod.
Od 1. 6. 1992 se ruší zvýšení invalidního
a částečného invalidního důchodu
v souvislosti s pracovním úrazem, nemocí
z povolání a obdobnými příčinami.
Předpisy o přídavcích a příspěvcích
s důchodem pracujících v některých
odvětvích s výjimkou zvláštního
příspěvku horníků, tyto dávky
vyplácené k 30. 5. 1992 se však vyplácejí
i nadále podle dosavadních předpisů.
Ruší se resortní seznamy o zařazování
zaměstnání do první a druhé
pracovní kategorie, ale postupuje se podle nich až
do 31. 12. 1992.
Chtěl bych ještě upozornit, jaké nebezpečí
by mohlo vzniknout z nepřijetí zrušení
kategorií na několika číslech. Jestliže
se přijme zrušení kategorií a přijme
se nový systém připojištění,
pak podnik s průměrnou mzdou přibližně
7 000 korun zaplatí do sociální oblasti včetně
připojištění 2 685 korun. V případě
neschválení zákona o důchodových
kategoriích a v nově vzniklých ekonomických
podmínkách musí být uplatněna
zásada konkrétní odpovědnosti za způsobené
škody na zdraví, s tím související
zvýšeně náklady na reprodukci pracovní
síly. To vylučuje, aby zvýšené
náklady na důchody z kategorií byly rozloženy
jako doposud rovnoměrně na všechny podniky
včetně těch, u kterých se pracovní
kategorie nevyskytují. Zvýšené náklady
na důchody z pracovních kategorií si tedy
bude muset nést podnik sám, u kterého se
toto zaměstnání bude nacházet. Na
uhrazení takto vzniklých nároků a
nároků vzniklých v budoucnosti by tedy bylo
třeba zvýšit příspěvek
na sociální pojištění o 15 %
na každé pracovní místo, ze kterého
plyne nárok na důchod I. kategorie. Podnik by musel
do sociální oblasti přispívat 49 %,
tedy v porovnání s tím prvním podnik
s průměrnou mzdou přibližně 7
000 korun by musel zaplatit do sociální oblasti
včetně zvýšení za pracovní
kategorie 3 430 korun. Z porovnání těchto
údajů jasně plyne, že zachování
kategorie se zvýšenou pojistnou sazbou by bylo pro
podniky dražší. Je to způsobeno především
tím, že stát přebírá na
sebe veškeré nároky ze zaměstnání
v I. a II. kategorii, vzniklé do dne zániku institutu
pracovní kategorie.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, myslím, že k tomu bylo řečeno
už mnohé. Prosím, abyste znovu zvážili
a abyste tento náš návrh podpořili a
vyjádřili s tímto návrhem souhlas.
Děkuji vám.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánovi ministrovi. Teraz prosím
pána spravodajcu, pána poslanca Ročka.
Společný zpravodaj výborů SN M.
Roček: Pane předsedající, dámy
a pánové, dovolím si připomenout,
že podněty z výborů při projednávání
tohoto zákona byly akceptovány v tisku, který
měli poslanci k dispozici. V průběhu jednání
nebyly podány žádné pozměňovací
návrhy. Zpravodajové i navrhovatel s takto upravenou
předlohou souhlasili a doporučili ke schválení.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Otváram rozpravu. Hlási sa niekto
do rozpravy? Nikto sa nehlási. Pokladám rozpravu
za skončenú a prosím, aby ste sa posadili
do lavíc, budeme hlasovať. Budeme hlasovať o
vládnom návrhu zákona o zrušení
pracovných kategórií, tlač 1400. Budeme
hlasovať o tom znení, ktoré bolo odsúhlasené
v Snemovni ľudu. Podotýkam, že pri hlasovaní
o tomto zákone platí zákaz majorizácie.
Pýtam sa, kto súhlasí s predloženým
vládnym návrhom zákona o zrušení
pracovných kategórií? Kto súhlasí,
nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!
Hlasování: 17.03
(SN-ČR 47, SN-SR 54) Ďakujem.
Kto je proti?
(SN-ČR 0, SN-SR 0) Ďakujem.
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN-ČR 3, SN-SR 2) Ďakujem.
Snemovňa národov - Česká republika:
štyridsaťsedem pre, nikto proti, traja sa zdržali
hlasovania. Snemovňa národov - Slovenská
republika: päťdesiatštyri pre, nikto proti, dvaja
sa zdržali hlasovania.
Konštatujem, že Snemovňa národov v novom
prerokúvaní schválila vládny návrh
zákona o zrušení pracovných kategórií.
Ďalej konštatujem, že po zhodnom uznesení
obidvoch snemovní Federálne zhromaždenie prijalo
vládny návrh zákona o zrušení
pracovných kategórií. Ďakujem pánovi
ministrovi, pánovi spravodajcovi Ročkovi. Ďakujem
aj tým, ktorí medzi prvým a druhým
prerokúvaním tohto zákona revidovali svoj
predchádzajúci názor.
Teraz znovu prerokujeme návrh zákona o majetkovej
reštitúcii a rehabilitácii cirkví a
náboženských spoločností - tlač
955 a návrh uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov
- tlač 1392.
Bod programu 2: Nové projednání návrhu
zákona o majetkové restituci a rehabilitaci církví
a náboženských společností (tisk
955) a návrh usnesení SL a SN (tisk 1392)
Základom nášho rokovania bude to znenie, ktoré
bolo schválené v Snemovni ľudu. Návrh
predložila skupina poslancov, odôvodnil ho pán
poslanec Ludvík Motyčka. Ja ho prosím, aby
nám v stručnej forme ešte raz podal svoje dôvody.
Poprosím pána poslanca Jaromíra Patočku,
aby sa dostavil do spravodajskej lavice a zreprodukoval podstatné
body spravodajskej správy. Prosím, pán poslanec
Motyčka.
Poslanec SN L. Motyčka: Vážený
pane předsedo sněmovny, vážené
kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych v úvodním
slovu k opětovnému projednání návrhu
zákona o majetkové restituci a rehabilitaci církví
a náboženských společností připomněl
tři nejzákladnější myšlenky,
které dle názoru předkladatelů opravňují
návrh zákona na to, aby se stal skutečným
zákonem.
Je to v prvé řadě nedotknutelnost vlastnického
práva a distancování se od svévolného
porušování tohoto práva. Je-li k dispozici
odcizená věc a je zde původní vlastník,
musí mu být umožněno, pokud chce, své
věci ujal.
Druhou základní myšlenkou je splacení
dluhu, který naše společnost vůči
církvím a náboženským společnostem
má, když nespravedlivými obviněními
šlapala po jejich cti a zasévala nedůvěru
vůči nim. Přitom jsou to právě
ony církve, které mohou sehrát rozhodující
úlohu při obnově morálního
profilu společnosti.
A konečně třetí myšlenkou je
potřeba uvolnění blokačních
paragrafů v zákoně o půdě a
v zákoně o převodu majetku státu na
jiné osoby. Aby mohla pokračovat plynule privatizace,
je tohoto zákona třeba.
Vážené kolegyně a kolegové, žádám
vás o vyslovení souhlasu s tímto zákonem
ve znění, jak byl přijat Sněmovnou
lidu. Svým souhlasem vytvoříte předpoklady,
aby mohly církve a náboženské společnosti
lépe naplňovat své nejvlastnější
společenské poslání, a to působení
ve všech společenských vrstvách za její
morální obnovu a také, aby mohly plnit své
humanitární úkoly a v nejnutnějším
rozsahu zabezpečovat kulturní dědictví
našich národů, které je nebo bude v
jejich držení. Děkuji vám.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu poslancovi Motyčkovi. Poprosil
by som spravodajcu Snemovne národov, pána poslanca
Jaromíra Patočku, aby zreprodukoval podstatné
body svojej spravodajskej správy, prípadne aby uviedol
dôvody, pre ktoré zákon v prvom hlasovaní
v Snemovni národov neprešiel.
Společný zpravodaj výborů SN J.
Patočka: Já bych chtěl být velice
stručný a chtěl bych poukázat na zákon
č. 90 a 91, konkrétně na § 3 zákona
o podmínkách převodu majetku na jiné
osoby. Tady se vysloveně říká, že
předmětem tohoto zákona rovněž
není majetek, který na stát přešel
po únoru 1948 z vlastnictví církví,
řádů a kongregací a náboženských
společností. To znamená, že tento majetek
by nyní zůstal prakticky ve vzduchu.
Museli bychom - nebo zřejmě až příští
parlament - najít nějaké nové řešení,
co s tímto majetkem by mělo být.