(1) Proti poslanci lze zavést disciplinární řízení, jestliže urazil v souvislosti s výkonem funkce poslance zákonodárného sbor nebo jiného ústavního činitele.

(2) Disciplinární řízení se zahajuje na návrh toho, koho se urážka týká. Návrh se podává mandátovému a imunitnímu výboru příslušné sněmovny.

§ 97

(1) Proti poslanci lze zavést disciplinární řízení i tehdy, jestliže je důvodné podezření, že se dopustil jednání, kterým závažně porušil poslanecký slib.

(2) Disciplinární řízení se zahajuje na návrh předsednictva sněmovny nebo jejího výboru. Návrh se podává mandátovému a imunitnímu výboru příslušné sněmovny.

§ 98

(1) Disciplinární řízení provádí mandátový a imunitní výbor.

(2) V disciplinárním řízení musí být poslanci poskytnuta možnost obhajoby. Je-li členem mandátového a imunitního výboru, není oprávněn v této věci hlasovat. Ten, jehož se urážka týká, nebo jeho zástupce je oprávněn se jednání mandátového a imunitního výboru účastnit.

(3) Po provedení potřebného šetření mandátový a imunitní výbor předloží návrh předsednictvu sněmovny.

§ 99

(1) Předsednictvo sněmovny projedná návrh mandátového a imunitního výboru a rozhodne o tom, zda se poslanec jednání, pro které bylo disciplinární řízení vedeno, dopustil a případně mu uloží některé disciplinární opatření podle odstavců 2 nebo 3. Ustanovení § 98 odst. 2 platí obdobně.

(2) Jde-li o disciplinární řízení podle § 96, může být poslanci uloženo, aby se ve stanovené lhůtě a stanoveným způsobem omluvil.

(3) Jde-li o disciplinární řízení podle § 97, může být poslanci uložena důtka.

(4) Poslanec má právo do 15 dnů od rozhodnutí předsednictva sněmovny požádat sněmovnu, aby rozhodnutí předsednictva sněmovny přezkoumala. Sněmovna rozhodne po rozpravě hlasováním, že disciplinární opatření potvrzuje nebo že rozhodnutí předsednictva sněmovny zrušuje. Zrušením rozhodnutí předsednictva sněmovny nebo potvrzením disciplinárního opatření disciplinární řízení končí.

(5) Pokud poslanec nepožádal o přezkoumání disciplinárního opatření uloženého podle odstavce 2 a poslanec se ve stanovené lhůtě a stanoveným způsobem neomluvil, předsednictvo sněmovny může na návrh toho, koho se urážka týká, rozhodnout o vhodném způsobu uveřejnění svého rozhodnutí.

(6) Pokud poslanec nepožádal o přezkoumání disciplinárního opatření uloženého podle odstavce 3, důtka se vyhlásí na nejbližší schůzi sněmovny.

Část XI

VŠEOBECNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

§ 100

Kancelář Federálního shromáždění

Odborné, organizační a technické úkoly spojené se zabezpečováním činnosti Federálního shromáždění, jeho orgánů, sněmoven a jejich orgánů plní Kancelář Federálního shromáždění. Podrobnosti upravuje zákon Federální shromáždění.

§ 101

Parlamentní tiskový zpravodaj

(1) Parlamentní tiskový zpravodaj je informačním periodikem pro potřeby Federálního shromáždění i veřejnosti.

(2) Podrobnosti stanoví a schvaluje předsednictvo Federálního shromáždění.

§ 102

Parlamentní stráž

(1) K ochraně Federálního shromáždění a udržování pořádku zřizuje se Parlamentní stráž.

(2) Organizaci, úkoly, jakož i postavení a oprávnění jejích členů upravuje zákon Federálního shromáždění.

§ 103

Oficiální publikace

(1) Oficiálními publikacemi Federálního shromáždění jsou:

a) parlamentní tisky (předlohy pro projednávání),

b) zprávy o schůzích sněmoven s uvedením všech vystoupení a přijatých usnesení,

c) zprávy o nově schválených zákonech s uvedením jejich znění.

(2) Oficiální publikace Federálního shromáždění dostávají všichni poslanci.

§ 104

Po uplynutí volebního období Federálního shromáždění, popřípadě po jeho rozpuštění, nebudou již projednávány návrhy a podání, které nebyly do té doby vyřízeny, s výjimkou peticí a těch záležitostí, o kterých je do ustavení nového Federálního shromáždění oprávněno rozhodnout předsednictvo Federálního shromáždění.

§ 105

Zrušují se:

a) zákon č. 31/1989 Sb., o jednacím řádu Federálního shromáždění

b) zákon č. 32/1989 Sb., o poslancích Federálního shromáždění, s výjimkou ustanovení § 8 odst. l a § 9,

c) čl. I zákona č. 455/1990 Sb., kterým se doplňuje zákon č. 31/1989 Sb., o jednacím řádu Federálního shromáždění, a kterým se mění trestní zákon č. 140/1961 Sb.

§ 106

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1991.

 

PŘEHLED

Ustanovení zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění

Část I

ÚVODNÍ USTANOVENÍ

§ 1

Část II

POSLANCI

§ 2-8

Část III

POSLANECKÉ KLUBY

§ 9-12

Část IV

USTAVUJÍCÍ SCHŮZE SNĚMOVNY

§ 13-15

Část V

PRVNÍ SPOLEČNÁ SCHŮZE SNĚMOVEN

§ 16

Část VI

SCHŮZE SNĚMOVEN

Svolávání schůzí sněmoven

§ 17

Jednání sněmoven

§ 18-28

Hlasování ve schůzích sněmoven

§ 29-32

Vztahy mezi sněmovnami

§ 33 a 34

Dohodovací řízení

§ 35-37

Zápisy o schůzích sněmoven

§ 38

Část VII

PROJEDNÁVÁNÍ NÁVRHŮ ZÁKONŮ

§ 39-52

Část VIII

PROJEDNÁVÁNÍ DALŠÍCH OTÁZEK V PŮSOBNOSTI FEDERÁLNÍHO SHROMÁŽDĚNÍ

Oddíl 1

Jednání o programovém prohlášení a o vyslovení důvěry nebo nedůvěry federální vládě

§ 53-55

Oddíl 2

Volba prezidenta republiky

§ 56

Oddíl 3

Interpelace a otázky

§ 57-60

Oddíl 4

Projednávání zahraničně politických otázek

§ 61 a 62

Oddíl 5

Volby soudců

§ 63

Oddíl 6

Projednávání a vyřizování peticí

§ 64 a 65

Část IX

ORGÁNY FEDERÁLNÍHO SHROMÁŽDĚNÍ A ORGÁNY SNĚMOVEN

Oddíl 1

Předsednictvo Federálního shromáždění a jeho jednání

§ 66-68

Oddíl 2

Předseda Federálního shromáždění

§ 69-71

Oddíl 3

Předsednictvo sněmovny a jeho jednání

§ 72-75

Oddíl 4

Předseda sněmovny

§ 76-78

Oddíl 5

Výbory sněmovny a postup při jejich jednání

§ 79-91

Výbor mandátový a imunitní

§ 92

Oddíl 6

Komise

§ 93-95

Vyšetřovací komise

§ 94

Část X

DISCIPLINÁRNÍ OPATŘENÍ

§ 96-99

Část XI

VŠEOBECNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

§ 100-106

 

V Praze dne 22. listopadu 1990

akad. Milan Čič

Doc. JUDr. Vladimír Mikule

předseda výboru

předseda výboru

ústavně právního SL

ústavně právního SN

Pavel Konečný

Ing. Jaroslav Cuhra

tajemník výboru

tajemník výboru

ústavně právního SL

ústavně právního SN

Doc. Ing. Valtr Komárek, DrSc.

Ing. Pavol Suchán

předseda výboru

předseda výboru

zahraničního SL

zahraničního SN

RNDr. Ferenc Szöcs, DrSc.

Ing. Imrich Volek, CSc.

tajemník výboru

tajemník výboru

zahraničního SL

zahraničního SN

Ing. Michal Borguľa

Ing. Miloš Zeman

předseda výboru

předseda výboru

pro plán a rozpočet SL

pro plán a rozpočet SN

Josef Wagner

RNDr. Igor Němec

tajemník výboru

tajemník výboru

pro plán a rozpočet SL

pro plán a rozpočet SN

JUDr. Ing. Ivan Šimko

JUDr. Ladislav Lis

předseda výboru

předseda výboru

branného a bezpečnostního SL

branného a bezpečnostního SN

Eduard Baštigal

 

tajemník výboru

tajemník výboru

branného a bezpečnostního SL

branného a bezpečnostního SN

Doc. Ing. Rudolf Zukal, CSc.

Ing. Miroslav Tahy

předseda výboru

předseda výboru

hospodářského SL

hospodářského SN

Ing. Miroslav Tyl

Prof. JUDr. Martin Kontra, CSc.

tajemník výboru

tajemník výboru

hospodářského SL

hospodářského SN

Doc. Ing. Ivan Laluha, CSc.

PhDr. Alena Ovčačíková

předseda výboru

předsedkyně výboru

sociálního a kulturního SL

sociálního a kulturního SN

Gabriela Rothmayerová

Michal Prokop

tajemnice výboru

tajemník výboru

sociálního a kulturního SL

sociálního a kulturního SN

PhDr. Ivan Rynda

Ing. Jozef Stank, CSc.

předseda výboru

předseda výboru

pro životní prostředí SL

pro životní prostředí SN

JUDr. Lubomír Voleník

Ing. Josef Zlocha

tajemník výboru

tajemník výboru

pro životní prostředí SL

pro životní prostředí SN


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP