(1) Proti poslanci lze zavést disciplinární řízení, jestliže urazil v souvislosti s výkonem funkce poslance zákonodárného sbor nebo jiného ústavního činitele.
(2) Disciplinární řízení se zahajuje na návrh toho, koho se urážka týká. Návrh se podává mandátovému a imunitnímu výboru příslušné sněmovny.
§ 97
(1) Proti poslanci lze zavést disciplinární řízení i tehdy, jestliže je důvodné podezření, že se dopustil jednání, kterým závažně porušil poslanecký slib.
(2) Disciplinární řízení se zahajuje na návrh předsednictva sněmovny nebo jejího výboru. Návrh se podává mandátovému a imunitnímu výboru příslušné sněmovny.
§ 98
(1) Disciplinární řízení provádí mandátový a imunitní výbor.
(2) V disciplinárním řízení musí být poslanci poskytnuta možnost obhajoby. Je-li členem mandátového a imunitního výboru, není oprávněn v této věci hlasovat. Ten, jehož se urážka týká, nebo jeho zástupce je oprávněn se jednání mandátového a imunitního výboru účastnit.
(3) Po provedení potřebného šetření mandátový a imunitní výbor předloží návrh předsednictvu sněmovny.
§ 99
(1) Předsednictvo sněmovny projedná návrh mandátového a imunitního výboru a rozhodne o tom, zda se poslanec jednání, pro které bylo disciplinární řízení vedeno, dopustil a případně mu uloží některé disciplinární opatření podle odstavců 2 nebo 3. Ustanovení § 98 odst. 2 platí obdobně.
(2) Jde-li o disciplinární řízení podle § 96, může být poslanci uloženo, aby se ve stanovené lhůtě a stanoveným způsobem omluvil.
(3) Jde-li o disciplinární řízení podle § 97, může být poslanci uložena důtka.
(4) Poslanec má právo do 15 dnů od rozhodnutí předsednictva sněmovny požádat sněmovnu, aby rozhodnutí předsednictva sněmovny přezkoumala. Sněmovna rozhodne po rozpravě hlasováním, že disciplinární opatření potvrzuje nebo že rozhodnutí předsednictva sněmovny zrušuje. Zrušením rozhodnutí předsednictva sněmovny nebo potvrzením disciplinárního opatření disciplinární řízení končí.
(5) Pokud poslanec nepožádal o přezkoumání disciplinárního opatření uloženého podle odstavce 2 a poslanec se ve stanovené lhůtě a stanoveným způsobem neomluvil, předsednictvo sněmovny může na návrh toho, koho se urážka týká, rozhodnout o vhodném způsobu uveřejnění svého rozhodnutí.
(6) Pokud poslanec nepožádal o přezkoumání disciplinárního opatření uloženého podle odstavce 3, důtka se vyhlásí na nejbližší schůzi sněmovny.
Část XI
VŠEOBECNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
§ 100
Kancelář Federálního shromáždění
Odborné, organizační a technické úkoly spojené se zabezpečováním činnosti Federálního shromáždění, jeho orgánů, sněmoven a jejich orgánů plní Kancelář Federálního shromáždění. Podrobnosti upravuje zákon Federální shromáždění.
§ 101
Parlamentní tiskový zpravodaj
(1) Parlamentní tiskový zpravodaj je informačním periodikem pro potřeby Federálního shromáždění i veřejnosti.
(2) Podrobnosti stanoví a schvaluje předsednictvo Federálního shromáždění.
§ 102
Parlamentní stráž
(1) K ochraně Federálního shromáždění a udržování pořádku zřizuje se Parlamentní stráž.
(2) Organizaci, úkoly, jakož i postavení a oprávnění jejích členů upravuje zákon Federálního shromáždění.
§ 103
Oficiální publikace
(1) Oficiálními publikacemi Federálního shromáždění jsou:
a) parlamentní tisky (předlohy pro projednávání),
b) zprávy o schůzích sněmoven s uvedením všech vystoupení a přijatých usnesení,
c) zprávy o nově schválených zákonech s uvedením jejich znění.
(2) Oficiální publikace Federálního shromáždění dostávají všichni poslanci.
§ 104
Po uplynutí volebního období Federálního shromáždění, popřípadě po jeho rozpuštění, nebudou již projednávány návrhy a podání, které nebyly do té doby vyřízeny, s výjimkou peticí a těch záležitostí, o kterých je do ustavení nového Federálního shromáždění oprávněno rozhodnout předsednictvo Federálního shromáždění.
§ 105
Zrušují se:
a) zákon č. 31/1989 Sb., o jednacím řádu Federálního shromáždění
b) zákon č. 32/1989 Sb., o poslancích Federálního shromáždění, s výjimkou ustanovení § 8 odst. l a § 9,
c) čl. I zákona č. 455/1990 Sb., kterým se doplňuje zákon č. 31/1989 Sb., o jednacím řádu Federálního shromáždění, a kterým se mění trestní zákon č. 140/1961 Sb.
§ 106
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1991.
PŘEHLED
Ustanovení zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění
Část I |
|
ÚVODNÍ USTANOVENÍ |
§ 1 |
Část II |
|
POSLANCI |
§ 2-8 |
Část III |
|
POSLANECKÉ KLUBY |
§ 9-12 |
Část IV |
|
USTAVUJÍCÍ SCHŮZE SNĚMOVNY |
§ 13-15 |
Část V |
|
PRVNÍ SPOLEČNÁ SCHŮZE SNĚMOVEN |
§ 16 |
Část VI |
|
SCHŮZE SNĚMOVEN |
|
Svolávání schůzí sněmoven |
§ 17 |
Jednání sněmoven |
§ 18-28 |
Hlasování ve schůzích sněmoven |
§ 29-32 |
Vztahy mezi sněmovnami |
§ 33 a 34 |
Dohodovací řízení |
§ 35-37 |
Zápisy o schůzích sněmoven |
§ 38 |
Část VII |
|
PROJEDNÁVÁNÍ NÁVRHŮ ZÁKONŮ |
§ 39-52 |
Část VIII |
|
PROJEDNÁVÁNÍ DALŠÍCH OTÁZEK V PŮSOBNOSTI FEDERÁLNÍHO SHROMÁŽDĚNÍ |
|
Oddíl 1 |
|
Jednání o programovém prohlášení a o vyslovení důvěry nebo nedůvěry federální vládě |
§ 53-55 |
Oddíl 2 |
|
Volba prezidenta republiky |
§ 56 |
Oddíl 3 |
|
Interpelace a otázky |
§ 57-60 |
Oddíl 4 |
|
Projednávání zahraničně politických otázek |
§ 61 a 62 |
Oddíl 5 |
|
Volby soudců |
§ 63 |
Oddíl 6 |
|
Projednávání a vyřizování peticí |
§ 64 a 65 |
Část IX |
|
ORGÁNY FEDERÁLNÍHO SHROMÁŽDĚNÍ A ORGÁNY SNĚMOVEN |
|
Oddíl 1 |
|
Předsednictvo Federálního shromáždění a jeho jednání |
§ 66-68 |
Oddíl 2 |
|
Předseda Federálního shromáždění |
§ 69-71 |
Oddíl 3 |
|
Předsednictvo sněmovny a jeho jednání |
§ 72-75 |
Oddíl 4 |
|
Předseda sněmovny |
§ 76-78 |
Oddíl 5 |
|
Výbory sněmovny a postup při jejich jednání |
§ 79-91 |
Výbor mandátový a imunitní |
§ 92 |
Oddíl 6 |
|
Komise |
§ 93-95 |
Vyšetřovací komise |
§ 94 |
Část X |
|
DISCIPLINÁRNÍ OPATŘENÍ |
§ 96-99 |
Část XI |
|
VŠEOBECNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ |
§ 100-106 |
V Praze dne 22. listopadu 1990
akad. Milan Čič |
Doc. JUDr. Vladimír Mikule |
předseda výboru |
předseda výboru |
ústavně právního SL |
ústavně právního SN |
Pavel Konečný |
Ing. Jaroslav Cuhra |
tajemník výboru |
tajemník výboru |
ústavně právního SL |
ústavně právního SN |
Doc. Ing. Valtr Komárek, DrSc. |
Ing. Pavol Suchán |
předseda výboru |
předseda výboru |
zahraničního SL |
zahraničního SN |
RNDr. Ferenc Szöcs, DrSc. |
Ing. Imrich Volek, CSc. |
tajemník výboru |
tajemník výboru |
zahraničního SL |
zahraničního SN |
Ing. Michal Borguľa |
Ing. Miloš Zeman |
předseda výboru |
předseda výboru |
pro plán a rozpočet SL |
pro plán a rozpočet SN |
Josef Wagner |
RNDr. Igor Němec |
tajemník výboru |
tajemník výboru |
pro plán a rozpočet SL |
pro plán a rozpočet SN |
JUDr. Ing. Ivan Šimko |
JUDr. Ladislav Lis |
předseda výboru |
předseda výboru |
branného a bezpečnostního SL |
branného a bezpečnostního SN |
Eduard Baštigal |
|
tajemník výboru |
tajemník výboru |
branného a bezpečnostního SL |
branného a bezpečnostního SN |
Doc. Ing. Rudolf Zukal, CSc. |
Ing. Miroslav Tahy |
předseda výboru |
předseda výboru |
hospodářského SL |
hospodářského SN |
Ing. Miroslav Tyl |
Prof. JUDr. Martin Kontra, CSc. |
tajemník výboru |
tajemník výboru |
hospodářského SL |
hospodářského SN |
Doc. Ing. Ivan Laluha, CSc. |
PhDr. Alena Ovčačíková |
předseda výboru |
předsedkyně výboru |
sociálního a kulturního SL |
sociálního a kulturního SN |
Gabriela Rothmayerová |
Michal Prokop |
tajemnice výboru |
tajemník výboru |
sociálního a kulturního SL |
sociálního a kulturního SN |
PhDr. Ivan Rynda |
Ing. Jozef Stank, CSc. |
předseda výboru |
předseda výboru |
pro životní prostředí SL |
pro životní prostředí SN |
JUDr. Lubomír Voleník |
Ing. Josef Zlocha |
tajemník výboru |
tajemník výboru |
pro životní prostředí SL |
pro životní prostředí SN |