(2) Předsednictvo sněmoven nebo z jeho pověření předseda sněmovny postoupí toto stanovisko těm výborům, kterým byl návrh zákona přikázán. Při projednávání návrhu zákona ve výborech sněmovny je nutno došlá stanoviska České národní rady a Slovenské národní rady projednat.
(3) Federální shromáždění po projednání návrhu zákona informuje Českou národní radu a Slovenskou národní radu o tom, jak bylo jejich připomínek využito.
§ 44
(1) Návrh zákona při jednání výborů sněmovny odůvodňuje a obhajuje navrhovatel.
(2) Za federální vládu může jednat pověřený člen vlády nebo jiná vládou pověřená osoba.
(3) Za Českou národní radu nebo Slovenskou národní radu může jednat pověřený poslanec národní rady.
(4) Za prezidenta republiky může jednat jím pověřená osoba.
(5) Jsou-li navrhovateli poslanci Federálního shromáždění, může za ně jednat kterýkoli z navrhovatelů.
(6) Je-li navrhovatelem výbor sněmovny, může za něj jednat pověřený člen výboru.
§ 45
(1) Výbor sněmovny zpravidla určí k projednávanému návrhu zákona ze svých členů zpravodaje.
(2) Předseda výboru a z jeho pověření zpravodaj může k projednání návrhu zákona vyžádat informace a vyjádření státních orgánů, veřejných institucí, občanských sdružení, odborových organizací i jednotlivých odborníků a podle potřeby svolat poradu.
(3) Kancelář Federálního shromáždění zajistí právní, popřípadě i jiné odborné posouzení návrhu zákona a poskytuje zpravodaji pomoc při plnění jeho úkolů. Právní konzultant (§ 42 odst. 3) zpracovává podklady pro zpravodaje výboru, předběžné stanovisko pro výbor z hlediska právního posouzení návrhu zákona a je oprávněn se jednání výboru zúčastnit a k právním otázkám při jeho jednání vystoupit.
(4) Zpravodaj při projednávání návrhu zákona ve výboru sněmovny informuje výbor o problematice předloženého návrhu zákona, o výsledcích dosavadního jednání o něm a o svém názoru; zpravodaj doporučí, na čem by se výbor měl usnést.
§ 46
Jestliže se v průběhu jednání výborů ukázalo, že výbory mají proti návrhu zákona závažné námitky, mohou předsednictva sněmoven požádat předsedu Federálního shromáždění, aby informoval navrhovatele o tomto stavu a doporučil mu, aby návrh zákona vzal zpět.
§ 47
Po projednání návrhu zákona se výbor usnese na stanovisku, v němž zejména doporučí sněmovně, zda má být návrh schválen či nikoli. Doporučí-li změny nebo doplňky návrhu zákona, musí být přesně formulovány. Stanovisko zašle předsednictvu sněmovny a tomu výboru, který byl pověřen podle § 42 odst. 4. V takovém případě je zpravodaj nebo jiný pověřený člen výboru povinen účastnit se jednání pověřeného výboru.
§ 48
(1) Stanovisko výboru podle § 47 nebo návrh usnesení podle § 42 odst. 4 se předává všem poslancům.
(2) Stanovisko výboru ve sněmovně odůvodňuje jeho sněmovní zpravodaj. Pro pomoc právního konzultanta (§ 42 odst. 3) sněmovní mu zpravodaji platí § 45 odst. 3 přiměřeně.
(3) Byl-li návrh zákona přikázán k projednání několika výborům sněmovny, mohou se tyto výbory dohodnout na společném zpravodaji, který podá sněmovně ústní zprávu o výsledku projednání návrhu zákona ve výborech.
(4) Byl-li některý z výborů sněmovny pověřen podle § 42 odst. 4, je sněmovním zpravodajem člen tohoto výboru.
(5) Jestliže výbor, pověřený podle § 42 odst. 4, nepřijal některý pozměňovací nebo doplňovací návrh jiného výboru sněmovny a tento výbor na svém návrhu i po poradě předsedů těchto výborů setrvává, může pověřený výbor svolat společné zasedání těchto výborů. Jestliže ani pak nedojde ke shodě, může v rozpravě o návrhu ve sněmovně vystoupit hned po sněmovním zpravodaji zástupce tohoto výboru.
§ 49
(1) Návrh zákona může být projednán ve sněmovně nejdříve po uplynutí 30 dnů ode dne, kdy byl poslancům předán. Jde-li o naléhavý návrh, může výjimečně předsednictvo sněmovny navrhnout sněmovně, aby návrh zákona projednala ještě před uplynutím této doby.
(2) Jednání sněmovny o návrhu zákona se zúčastňuje právní konzultant (§ 42 odst. 3), pokud předsedající nerozhodne jinak.
(3) Pro odůvodňování a obhajování návrhu zákona ve sněmovně platí § 44 obdobně; za federální vládu však může jednat pouze pověřený člen vlády.
§ 50
Ustanovení této části o projednávání návrhů zákonů výbory sněmoven se vztahují přiměřeně i na projednávání návrhů zákonných opatření předsednictva Federálního shromáždění.
Podávání návrhů zákonů poslanci Federálního shromáždění
§ 51
(1) Poslanci Federálního shromáždění předkládají návrh zákona písemně iniciativnímu a petičnímu výboru sněmoven.
(2) Iniciativní a petiční výbor přezkoumá, zda návrh zákona má náležitosti podle § 41 odst. 2 a zda je způsobilý i věcnému projednání ve sněmovnách. Podle výsledku přezkoumání návrh zákona buď postoupí s kladným vyjádřením předsedovi Federálního shromáždění nebo jej s vysvětlením svého stanoviska vrátí těm, kdo mu jej předložili.
(3) Jestliže ve lhůtě do 30 dnů iniciativní a petiční výbor neučiní žádné z opatření podle odstavce 2, iniciativní a petiční výbor předloží návrh zákona přímo předsedovi Federálního shromáždění, jestliže o to navrhovatelé požádají.
§ 52
(1) Navrhovatelé mohou do deseti dnů od vrácení návrhu (§ 5 odst. 2) písemně požádat, aby stanovisko iniciativního a petičního výboru sněmoven přezkoumalo předsednictvo Federálního shromáždění.
(2) Předsednictvo Federálního shromáždění bud stanovisko iniciativního a petičního výboru sněmoven potvrdí anebo návrh zákona postoupí s kladným vyjádřením předsedovi Federálního shromáždění.
Část VIII
PROJEDNÁVÁNÍ DALŠÍCH OTÁZEK V PŮSOBNOSTI FEDERÁLNÍHO SHROMÁŽDĚNÍ
Oddíl 1
Jednání o programovém prohlášení a o vyslovení důvěry nebo nedůvěry federální vládě
§ 53
(1) Po jmenování federální vlády zařadí předsednictvo Federálního shromáždění na pořad nejbližší společné schůze sněmoven projednání jejího programu a žádosti o vyslovení důvěry [čl. 69 ústavního zákona č. 143/1968 Sb.].
(2) Požádá-li federální vláda Federální shromáždění o vyslovení důvěry [čl. 70 odst. 2 ústavního zákona č. 143/1968 Sb.], zařadí předsednictvo Federálního shromáždění projednání této žádosti na pořad nejbližší společné schůze sněmoven; žádost musí být projednána nejpozději do 14 dnů.
(3) Požádá-li federální vláda o vyslovení důvěry některou ze sněmoven [čl. 43 odst. 1 ústavního zákona č. 143/1968 Sb.], postupuje předsednictvo sněmovny při svolání schůze sněmovny podle odstavce 2 obdobně.
§ 54
(1) Návrh na vyslovení nedůvěry federální vládě nebo jejímu členu může podat písemně předsednictvu sněmovny nejméně jedna pětina poslanců sněmovny [čl. 43 odst. 1 ústavního zákona č. 143/1968 Sb.].
(2) K projednání návrhu poslanců na vyslovení nedůvěry federální vládě nebo jejímu členu svolá předsednictvo sněmovny neprodleně sněmovnu ke schůzi.
(3) K žádosti federální vlády o vyslovení důvěry a k návrhu poslanců podle odstavce 1 zaujme sněmovna po projednání ve výborech a rozpravě ve sněmovně stanovisko usnesením.
§ 55
Odepře-li Federální shromáždění, popřípadě jeho sněmovna, vyslovit federální vládě důvěru anebo vysloví-li jí nebo jednotlivému členu federální vlády nedůvěru, oznámí to předseda Federálního shromáždění prezidentu republiky.
Oddíl 2
Volba prezidenta republiky
§ 56
(1) Předseda Federálního shromáždění svolá na základě usnesení předsednictva Federálního shromáždění k volbě prezidenta republiky v posledních 14 dnech jeho funkčního období společnou schůzi sněmoven.
(2) Uvolnil-li se úřad prezidenta před skončením volebního období, na které byl zvolen, svolá předseda Federálního shromáždění k tomuto bodu pořadu společnou schůzi sněmoven nejpozději do 14 dnů od uvolnění úřadu.
Oddíl 3
Interpelace a otázky
§ 57
(1) Sněmovna lidu a Sněmovna národů, jakož i jednotliví poslanci mají právo interpelovat federální vládu nebo její členy ve věcech jejich působnosti.
(2) Poslanec podává interpelaci písemně předsednictvu sněmovny, které o ní informuje předsednictvo Federálního shromáždění. Předseda Federálního shromáždění zašle interpelaci předsedovi federální vlády a též interpelovanému členu federální vlády.
§ 58
(1) Předsednictvo sněmovny seznámí s interpelací všechny poslance sněmovny a předsednictvo druhé sněmovny.
(2) Interpelovaný je povinen odpovědět do 30 dnů písemně interpelujícímu nebo ústně na schůzi sněmovny. Interpelující se vyjádří, zda odpověď považuje za uspokojivou.
(3) Prohlásí-li sněmovna interpelaci za naléhavou, stanoví lhůtu kratší 30 dnů k odpovědi na tuto interpelaci.
(4) S písemnou odpovědí na interpelaci seznámí předsednictvo sněmovny všechny poslance, informuje o ní předsednictvo druhé sněmovny a zařadí ji na pořad nejbližší schůze sněmovny.
(5) O odpovědi na interpelaci se může konat rozprava. Sněmovna zaujímá k odpovědím na interpelaci stanovisko usnesením.
§ 59
Poslanec může na schůzi sněmovny interpelovat též přítomného člena federální vlády. O ústní interpelaci platí přiměřeně ustanovení o interpelaci písemné.
§ 60
(1) Poslanec má právo klást otázky federální vládě a jejím členům ve věcech jejich působnosti. Otázky se kladou ústně na schůzích sněmovny. Poslanec má též právo klást otázky členům federální vlády na schůzích výborů. Dotazovaný odpoví zpravidla na téže schůzi sněmovny nebo výboru. Nemůže-li odpovědět ihned, odpoví poslanci písemně do 30 dnů.
(2) Poslanec se na téže nebo nejbližší schůzi sněmovny nebo výboru vyjádří, zda považuje odpověď za uspokojivou.
Oddíl 4
Projednávání zahraničně politických otázek
§ 61
(1) Federální shromáždění jedná o zásadních otázkách zahraniční politiky, podílí se v rámci své působnosti na její tvorbě a realizaci a projednává mezinárodní smlouvy, pokud je třeba jeho souhlasu k ratifikaci nebo pokud má být odstoupeno od smlouvy, s jejíž ratifikací vyslovilo Federální shromáždění souhlas.
(2) Federální shromáždění projednává zprávy o zahraničních stycích Federálního shromáždění a o výměně zkušeností s parlamenty jiných zemí, které mu předkládá předsednictvo Federálního shromáždění.
§ 62
Pro projednávání mezinárodních smluv platí ustanovení o projednávání návrhů zákonů přiměřeně. Nesouhlasí-li Česká národní rada nebo Slovenská národní rada se smlouvou, k jejímuž provedení je třeba zákona České národní rady nebo Slovenské národní rady, nelze návrh projednat.
Oddíl 5
Volby soudců
§ 63
Pro projednávání návrhů na volbu soudců Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky, jeho předsedy a dalších zákonem stanovených funkcionářů, soudců z povolání vojenských soudů, jakož i návrhů na odvolání soudců, popřípadě na zproštění soudců těchto funkcí, se užijí přiměřeně ustanovení o projednávání návrhů zákonů.
Oddíl 6
Projednávání a vyřizování peticí
§ 64
(1) Petice adresované nebo předané Federálnímu shromáždění, jeho orgánům, sněmovnám a jejich orgánům se evidují v útvaru Kanceláře Federálního shromáždění určeném pro příjem a evidenci peticí.
(2) Petice se předávají iniciativnímu a petičnímu výboru sněmoven, který je projednává a vyřizuje bud sám, nebo je postupuje k projednání a vyřízení jiným výborům sněmoven, popřípadě jinému orgánu Federálního shromáždění nebo sněmoven. Nepatří-li vyřízení petice do působnosti Federálního shromáždění, jeho orgánů, sněmoven a jejich orgánů, postoupí ji příslušnému státnímu orgánu k vyřízení.
(3) Způsob projednání a vyřízení petice se vyznačí v evidenci peticí.
§ 65
(1) Útvar Kanceláře Federálního shromáždění určený pro příjem a evidenci peticí vyhotoví čtvrtletně přehled doručených peticí s uvedením toho, kdo je podal, kdy byly doručeny, čeho se týkaly a jak a kým byly projednány a vyřízeny.
(2) Do evidence peticí a petičního spisu může každý poslanec nahlédnout; toto oprávnění mají i poslanci národních rad.
Část IX
ORGÁNY FEDERÁLNÍHO SHROMÁŽDĚNÍ A ORGÁNY SNĚMOVEN
Oddíl 1
Předsednictvo Federálního shromáždění a jeho jednání
§ 66
Předsednictvo Federálního shromáždění
a) usnáší se na svolání společných schůzí sněmoven, jde-li o volbu prezidenta republiky, o volbu předsedy, prvního místopředsedy a místopředsedů Federálního shromáždění o projednání programového prohlášení federální vlády,
b) zjišťuje, že došlo k přijetí návrhu následkem nečinnosti jedné ze sněmoven (čl. 44 odst. 1 ústavního zákona č. 143/1968 Sb.),
c) koordinuje činnost sněmoven a jejich orgánů,
d) schvaluje rozpočet Kanceláře Federálního shromáždění a projednává jeho plnění,
e) schvaluje plán legislativní činnosti a plán zahraničních styků Federálního shromáždění,
f) plní další úkoly vyplývající z ústavních a jiných zákonů.
§ 67
(1) Schůze předsednictva Federálního shromáždění svolává předseda Federálního shromáždění; požádá-li o to alespoň třetina jeho členů, učiní tak neprodleně.
(2) Schůze předsednictva Federálního shromáždění jsou neveřejné, neusnese-li se předsednictvo Federálního shromáždění, že schůze bude veřejná. Poslanci se mohou zúčastnit schůzí předsednictva Federálního shromáždění kdykoli.
(3) Na schůze předsednictva Federálního shromáždění jsou zváni předsedové sněmoven. Mohou být přizváni i členové předsednictev sněmoven, předsedové výborů a další poslanci; mají právo vyjádřit se k projednávané věci.
(4) Předsednictvo Federálního shromáždění může na své schůze zvát další osoby, kterým může být poskytnuta možnost vyjádřit se k projednávané věci, jestliže o to požádají.
(5) Prezident republiky, předseda České národní rady, předseda Slovenské národní rady a předseda federální vlády mají právo účastnit se schůzí předsednictva Federálního shromáždění. Udělí se jim slovo, kdykoli o to požádají.
(6) Požádá-li o to předsednictvo Federálního shromáždění, jsou členové federální vlády, generální prokurátor České a Slovenské Federativní Republiky a vedoucí ostatních federálních ústředních orgánů povinni dostavit se na jeho schůzi.
§ 68
(1) V případech, kdy pro hlasování předsednictva Federálního shromáždění platí zákaz majorizace, hlasují odděleně členové předsednictva zvolení Sněmovnou lidu a Sněmovnou národů. Usnesení je přijato většinou hlasů všech členů zvolených Sněmovnou lidu a většinou hlasů všech členů zvolených Sněmovnou národů z poslanců zvolených v České republice a z poslanců zvolených ve Slovenské republice.
(2) Pro zápisy o schůzích předsednictva Federálního shromáždění platí přiměřeně ustanovení § 38. Zápisy ověřují k tomu pověření členové předsednictva Federálního shromáždění a schvaluje je předseda Federálního shromáždění.
Oddíl 2
Předseda Federálního shromáždění
§ 69
Předseda Federálního shromáždění vykonává práva a povinnosti podle tohoto zákona a dále zejména:
a) zastupuje Federální shromáždění navenek, zejména ve styku s prezidentem republiky, Českou národní radou, Slovenskou národní radou, federální vládou a s představiteli státní a politické reprezentace jiných zemí,
b) svolává společnou schůzi sněmoven; je oprávněn její jednání přerušit na určitou dobu, rušitele nechat vyvést parlamentní stráží a v krajním případě galerii či balkón nechat vyklidit,
c) podepisuje zákony, zákonná opatření předsednictva Federálního shromáždění a usnesení Federálního shromáždění a jeho předsednictva,
d) rozhoduje o přijímání zahraničních návštěv a vysílání delegací Federálního shromáždění mimo schválený plán zahraničních styků,
e) přikazuje výborům po projednání s předsedy sněmoven návrhy zákonných opatření; v takovém případě může pověřit z obou sněmoven výbory, které k nim předloží návrh usnesení (§ 42- 37 odst. 4); přikazuje výborům i jiné návrhy, o nichž má jednat předsednictvo Federálního shromáždění,
f) přijímá slib soudců Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky a soudců z povolání vojenských soudů.
§ 70
Předseda Federálního shromáždění podává pravidelně předsednictvu Federálního shromáždění zprávy o opatřeních, která učinil.
§ 71
(1) Předsedu Federálního shromáždění zastupuje první místopředseda Federálního shromáždění.
(2) Místopředsedové Federálního shromáždění zastupují předsedu Federálního shromáždění podle pořadí stanoveného usnesením předsednictva Federálního shromáždění.
(3) Při zastupování mají první místopředseda, popřípadě další místopředsedové Federálního shromáždění práva a povinnosti předsedy Federálního shromáždění.
Oddíl 3
Předsednictvo sněmovny a jeho jednání
§ 72
(1) Sněmovna volí ze svého středu své předsednictvo, které se skládá z předsedy, místopředsedy a dalších členů. Předsednictvo Sněmovny národů se skládá ze stejného počtu poslanců zvolených v České republice a poslanců zvolených ve Slovenské republice.
(2) Předsednictvo je orgánem sněmovny a působí i v době, kdy Federální shromáždění nezasedá. Je odpovědno sněmovně, které pravidelně podává zprávy o své činnosti.
(3) Členové předsednictva jsou odpovědni sněmovně, která je může kdykoli odvolat.
§ 73
(1) Předsednictvo sněmovny může pověřit některý z výborů vypracovat k projednávanému návrhu na základě stanovisek ostatních výborů stanovisko souhrnné; to však nevylučuje, aby jiný výbor předložil sněmovně stanovisko vlastní. V případě projednávání návrhů zákonů předsednictvo sněmovny postupuje podle § 42 odst. 4.
(2) Předsednictvo sněmovny může požádat výbor, aby své usnesení přezkoumal, není-li určitě formulováno nebo nejsou-li stanoviska více výborů souladná; v tomto případě může požádat jeden z výborů, aby projednal s ostatními výbory společný postup.
(3) Předsednictvo sněmovny může pověřit jednotlivé výbory sněmovny, aby i po dobu mimo zasedání Federálního shromáždění pokračovaly ve své práci.
§ 74
(1) Schůze předsednictva sněmovny svolává předseda sněmovny.
(2) Schůze předsednictva sněmovny jsou neveřejné. Poslanci sněmovny se mohou zúčastnit schůzí předsednictva sněmovny kdykoli.
(3) Předsednictvo sněmovny může na své schůze zvát předsedy výborů sněmovny a další poslance; mají právo vyjádřit se k projednávané věci. Požádá-li o to výbor, je předsednictvo sněmovny povinno jeho předsedu na svou schůzi pozvat a umožnit mu, aby v ní vystoupil.
(4) Předsednictvo sněmovny se usnáší nadpoloviční většinou hlasů všech svých členů.
§ 75
Ze schůzí předsednictva sněmovny s pořizují zápisy obsahové, neusnese-li se předsednictvo sněmovny na zápisu doslovném. Zápisy ověřuje k tomu pověřený člen předsednictva sněmovny a schvaluje je předseda sněmovny. Jinak platí ustanovení § 38 přiměřeně.
Oddíl 4
Předseda sněmovny
§ 76
Předseda sněmovny vykonává práva a povinnosti podle tohoto zákona a dále zejména:
a) zastupuje sněmovnu navenek,
b) podepisuje usnesení sněmovny a jejího předsednictva,
c) informuje o usneseních sněmovny a jejích orgánů předsednictvo druhé sněmovny.
§ 77
Předseda sněmovny podává pravidelně předsednictvu sněmovny zprávy o opatřeních, která učinil.
§ 78
Předsedu sněmovny zastupuje místopředseda, popřípadě další členové předsednictva podle usnesení předsednictva sněmovny.
Oddíl 5
Výbory sněmovny a postup při jejich jednání
§ 79
(1) Sněmovna zřizuje ze svých poslanců výbory, jejichž zřízení je stanoveno ústavním zákonem nebo tímto zákonem; další výbory může sněmovna zřídit usnesením.
(2) Výbory jsou odpovědny sněmovně, která je zřídila. Předseda a ostatní členové výboru jsou odpovědni sněmovně, která je zvolila.
§ 80
(1) Výbory ve Sněmovně národů mají být složeny ze stejného počtu poslanců zvolených v České republice a zvolených ve Slovenské republice.
(2) Členy výborů sněmoven nemohou být předseda Federálního shromáždění, první místopředseda Federálního shromáždění, předsedové sněmoven a členové federální vlády.
§ 81
(1) Výbory projednávají v přiměřené lhůtě věci, které jim byly přikázány, a věci, na jejichž projednávání se usnesou.
(2) Výbory předkládají své návrhy, podněty a stanoviska sněmovně, popřípadě jejímu předsednictvu.
§ 82
(1) Své návrhy, podněty a stanoviska mohou výbory rovněž zasílat příslušným členům federální vlády, popřípadě vedoucím ostatních federálních ústředních orgánů; podle povahy věci o tom informují předsednictvo Federálního shromáždění.
(2) Členové federální vlády a vedoucí ostatních federálních ústředních orgánů jsou povinni výborům do 30 dnů, nestanoví-li výbor jinou lhůtu, sdělit, jaká opatření přijali k doporučením výborů.
(3) Neobdržel-li výbor ve stanovené lhůtě odpověď nebo nesouhlasí-li s ní, může předložit své doporučení předsednictvu sněmovny, popřípadě předsednictvu Federálního shromáždění k dalšímu opatření; může též sám informovat o svém stanovisku příslušného člena federální vlády, popřípadě jiného vedoucího federálního ústředního orgánu a požádat ho, aby svoji odpověď přezkoumal.
§ 83
Ustavující schůzi výboru svolá jeho předseda. Výbor zvolí na ustavující schůzi místopředsedu a tajemníka výboru.
§ 84
(1) Schůze výboru svolává a řídí předseda nebo místopředseda výboru.
(2) Předseda je povinen svolat schůzi výboru, usnese-li se na tom sněmovna, předsednictvo sněmovny, předsednictvo Federálního shromáždění nebo požádá-li o to alespoň jedna třetina členů výborů. Pokud není v usnesení určeno nebo v žádosti požadováno, kdy se má schůze výboru konat, je předseda povinen svolat schůzi výboru nejpozději do 7 dnů od přijetí usnesení nebo doručení žádosti členů výboru.
(3) Návrh pořadu jednání a způsobu projednávání předkládá výboru zpravidla jeho předseda. Každý člen výboru může navrhnout změnu nebo doplnění pořadu jednání.
§ 85
(1) Schůze výboru jsou zpravidla veřejné. Účast zástupců veřejnosti je zaručena do naplnění kapacity míst v sálu, ve kterém výbor jedná. Ustanovení § 21 odst. 2 a 3 o neveřejném jednání platí pro výbor obdobně. Schůze výboru mandátového a imunitního jsou vždy neveřejné.
(2) Poslanci těch výborů, kterým nebyl určitý návrh přikázán k projednání, mohou písemně sdělit těm výborům, kterým návrh byl přikázán k projednání, své stanovisko.
(3) Poslanci, kteří nejsou členy výboru, jsou oprávněni se účastnit jednání tohoto výboru a vyjádřit se k projednávané věci
(4) Na neveřejných schůzích výboru mohou být přítomni poslanci obou sněmoven, členové federální vlády a se souhlasem výboru jiné osoby.
§ 86
(1) Výbor může jednat, jestliže je přítomna nadpoloviční většina jeho členů.
(2) Před začátkem jednání výboru předseda sdělí, kteří poslanci požádali o omluvení neúčasti a kteří se dosud neomluvili.
(3) K platnosti usnesení výboru je třeba souhlasu nadpoloviční většiny přítomných členů výboru, pokud tento zákon nestanoví něco jiného.
(4) Na závěr projednávaného bodu pořadu výbor zpravidla zvolí sněmovního zpravodaje výboru.
(5) Jestliže alespoň jedna třetina přítomných členů výboru nevyslovila souhlas s usnesením výboru, ve stanovisku výboru se jejich mínění konstatuje, požádá-li o to kdokoli z přítomných členů výboru.
§ 87
(1) Členové federální vlády mají právo účastnit se všech schůzí výboru sněmovny; udělí se jim slovo, pokud o to požádají.
(2) Výbory sněmovny mají právo zvát na schůze členy federální vlády, generálního prokurátora České a Slovenské Federativní Republiky a vedoucí ostatních federálních ústředních orgánů a vyžadovat od nich vysvětlení a potřebné podklady; tito jsou povinni se dostavit na schůze výboru sněmovny a požadovaná vysvětlení podat a požadované podklady předložit. Výjimečně se mohou dát zastupovat jinými členy federální vlády, popřípadě pověřenými zástupci, pokud s tím výbor vyslovil souhlas.
(3) Členové federální vlády, popřípadě ti, kdo je zastupují, si mohou na schůze výborů sněmoven přibrat odborníky a požádat předsedajícího, aby jim bylo uděleno slovo.
§ 88
(1) Výbory mohou, vyžaduje-li to povaha projednávané věci, též zvát na své schůze představitele ústředních orgánů České republiky a Slovenské republiky; požádají-li o to, udělí se jim slovo.
(2) Výbory mohou také přizvat k projednávání jednotlivých otázek odborníky a další občany a požádat je o stanovisko.
(3) K důležitým otázkám mohou pověřit odborníky, popřípadě vědecké ústavy a jiné instituce, aby vypracovali znalecké posudky, jiné potřebné expertizy a stanoviska pro jednání výborů. K vyjasnění obsahu podaného posudku může výbor požadovat, aby ten, kdo jej vypracoval, podal ústní vysvětlení před výborem.
§ 89
Výbor může usnesením upřesnit pravidla svého jednání a to tak, aby to nebylo v rozporu s tímto zákonem. Pro takové usnesení se vyžaduje souhlas nadpoloviční většiny všech členů výboru.
§ 90
Ze schůzí výboru sněmovny se pořizují zápisy obsahové, neusnesl-li se výbor sněmovny na zápisu doslovném. Zápisy a usnesení ověřuje tajemník výboru a schvaluje předseda výboru. Jinak platí ustanovení § 38 přiměřeně.
§ 91
(1) Výbory sněmovny i výbory obou sněmoven mohou konat společné schůze a předkládat společné návrhy.
(2) Pro jednání společné schůze výborů sněmoven platí ustanovení o jednání na schůzích výborů sněmovny obdobně. V jejím řízení se však předsedové výborů střídají a výbory hlasují vždy odděleně.
§ 92
Výbor mandátový a imunitní
Výbor mandátový a imunitní zejména
a) ověřuje, zda poslanci splnili podmínky stanovené v § 2 odst. 2,
b) zkoumá, zda poslanci byli platně zvoleni a předkládá své návrhy sněmovně (čl. 47 odst. 2 ústavního zákona č. 143 1968 Sb.),
c) jedná ve věcech zániku mandátu poslance a předkládá své návrhy sněmovně,
d) předkládá sněmovně svá stanoviska k žádostem podle § 6,
e) provádí šetření v disciplinárním řízení.
Oddíl 6
Komise
§ 93
(1) Předsednictvo Federálního shromáždění, sněmovny a výbory sněmoven mohou zřizovat ve věcech působnosti Federálního shromáždění stálé nebo dočasné komise složené výhradně z poslanců nebo složené i z jiných osob. Předsedou komise je vždy poslanec.
(2) Sněmovny a výbory sněmoven se mohou dohodnout na zřízení společných komisí.
(3) Pro jednání komisí platí přiměřeně ustanovení o jednání výboru sněmovny. Pověření, aby komise pokračovaly ve své práci i po dobu mimo zasedání Federálního shromáždění, může komisím udělit ten orgán, který je zřídil.
(4) Pro volbu členů komisí platí § 13 obdobně.
§ 94
Vyšetřovací komise
(1) Předsednictvo Federálního shromáždění nebo sněmovny mohou zřizovat pro objasnění závažných skutečností veřejného zájmu, které patří do působnosti Federálního shromáždění, vyšetřovací komisi.
(2) Vyšetřovací komise může vyslýchat svědky. O povinnosti svědčit, o předvolání a předvedení, zákazu výslechu, právu odepřít výpověď a o nároku na svědečné platí přiměřeně ustanovení trestního řádu. [§ 93 odst. 1 a 2, § 94 až 104 trestního řádu.]
(3) Vyšetřovací komise může k objasnění skutečností důležitých pro její činnost přibrat znalce. Na přibrání znalce a na jeho povinnosti platí přiměřeně ustanovení trestního řádu. [§ 105 až 111a § 118 trestního řádu.]
(4) Jednání vyšetřovací komise mohou být přítomni pouze její členové, pokud vyšetřovací komise nerozhodne jinak.
(5) Členové vyšetřovací komise jsou povinni zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o nichž se dozvědí při výkonu své funkce. Tato povinnost trvá i po skončení výkonu funkce.
(6) Vyšetřovací komise předkládá svá zjištění s příslušným návrhem k projednání tomu orgánu, který ji zřídil. Předsednictvo Federálního shromáždění nebo sněmovny zaujímají ke zjištěním a návrhu vyšetřovací komise stanovisko usnesením.
Každý výbor, popřípadě komise (§ 93 a 94) má organizačního tajemníka, kterým je pracovník Kanceláře Federálního shromáždění.
Část X
DISCIPLINÁRNÍ OPATŘENÍ
§ 96