FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990

VI. v. o.

367

Iniciativní návrh poslanců ing. Rostislava SENJUKA, JUDr. Zdeňka KESSLERA, ing. Jiřího SOUČKA

Zákon o zahraničně obchodních stycích

Praha 5. 12. 1990

ing. Rostislav SENJUK

 

Návrh

Zákon

ze dne ………

o zahraničně obchodních stycích

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

Část I

Úvodní ustanovení

§ 1

Tento zákon upravuje

a) organizování, usměrňování a kontrolu zahraničně obchodní činnosti,

b) ochranu obchodně politických, ekologických a dalších důležitých zájmů České a Slovenské Federativní Republiky při provádění zahraničně obchodní činnosti nebo v souvislosti s ním, jakož i při vývozech a dovozech, které s prováděním zahraničně obchodní činnosti nesouvisejí,

c) zřizování organizačních složek zahraničních osob na území České a Slovenské Federativní Republiky.

§ 2

Ústřední orgány při výkonu působnosti podle tohoto zákona navzájem spolupracují tak, aby bylo zabezpečeno provádění státní hospodářské politiky a byly chráněny obchodně politické zájmy České a Slovenské Federativní Republiky v souladu se závazky vyplývajícími z mezinárodněprávních vztahů České a Slovenské Federativní Republiky. Ústřední orgány České a Slovenské Federativní Republiky tuto svou působnost vykonávají ve spolupráci s příslušnými ústředními orgány České republiky a Slovenské republiky v souladu se zvláštními zákony.

Část II

Zahraničně obchodní činnost

§ 3

(1) Zahraničně obchodní činností se pro účely tohoto zákona rozumí

a) vývoz věcí z České a Slovenské Federativní Republiky za účelem úplatného zcizení, využití ve výrobě nebo využití při jiné hospodářské činnosti,

b) dovoz věcí do České a Slovenské Federativní Republiky za účelem úplatného zcizení, nebo využití ve výrobě,

c) činnost směřující k docílení peněžních příjmu, která je prováděna československou osobou na území České a Slovenské Federativní Republiky ve vztahu k zahraniční osobě nebo v zahraničí s výjimkou činnosti poskytované na základě pracovně právního nebo obdobného vztahu a činnosti poskytované na území České a Slovenské Federativní Republiky za účelem přímého uspokojování osobních potřeb zahraničních fyzických osob nebo obdobných potřeb zahraničních právnických osob,

d) hospodářská činnost spočívající v obstarávání přepravy věcí nebo osob československou osobou všemi druhy dopravních prostředků a činnosti s tím související, jestliže místo odeslání nebo místo určení nebo obě tato místa jsou mimo území České a Slovenské Federativní Republiky,

e) hospodářská činnost spočívající v provozování námořní dopravy československou osobou,

f) hospodářská činnost spočívající v provozování dopravy československou osobou, pokud se uskutečňuje alespoň z části v zahraničí,

g) mezinárodní poštovní přeprava a mezinárodní telekomunikační styk.

(2) Pro účely tohoto zákona

a) československými osobami se rozumějí právnické osoby mající sídlo a fyzické osoby mající bydliště na území České a Slovenské Federativní Republiky; zahraničními osobami se rozumějí ostatní právnické a fyzické osoby,

b) hospodářskou činností se rozumí provozování výroby, obchodu nebo poskytování nebo přijímání služeb nebo jiné činnosti za účelem docílení peněžních příjmů.

§ 4

(1) Zahraničně obchodní činnost nezahrnuje

a) obstarávání a dodávání zpravodajského materiálu Československou tiskovou kanceláří na základě smluv,

b) dovoz a vývoz hodnot a obchod devizovými prostředky upravený předpisy o devizovém hospodářství s výjimkou zlata, určeného pro výrobní spotřebu nebo technické účely,

c) činnost uskutečňovanou Státní bankou československou na základě zvláštního zákona a bankami nebo spořitelnami, popřípadě jinými subjekty, které Státní banka československá pověřila plněním některých úkolů jí zákonem vyhrazených.

(2) Zahraničně obchodní činnost dále nezahrnuje

a) poskytování a přijímání právní pomoci,

b) činnost znalců, tlumočníků a překladatelů,

c) nakládání průmyslovými právy ve vztahu k zahraničí,

d) vývoz děl ve smyslu autorského zákona uskutečňovaný autorem,

e) výdělečnou činnost lékařů a jiných zdravotnických pracovníků při poskytování zdravotnických služeb,

f) činnost ověřovatelů (auditorů), pokud je činnost uvedená v písmenech a) až f) upravena zvláštními předpisy.

§ 5

K provádění zahraničně obchodní činnosti jsou oprávněny, pokud z dalších ustanovení tohoto zákona nebo zvláštního zákona [Zákon č. /1990 Sb., o kontrole a nakládání s některými druhy zboží a technologií] nevyplývá jinak,

a) právnické i fyzické osoby v mezích svého předmětu podnikání (činnosti) zapsaného v podnikovém rejstříku vedeném soudem v České republice nebo Slovenské republice nebo v rejstříku do něhož se zapisují fyzické osoby oprávněné podle zvláštního zákona [Zákon č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů] k soukromé individuální podnikatelské činnosti,

b) jiné československé právnické osoby, které jsou svými příjmy a výdaji zapojeny na státní rozpočet federace, popřípadě republiky a to na základě registrace u federálního ministerstva financí nebo ministerstva financí příslušné republiky; zahraničně obchodní činnost bude vymezena prováděcím předpisem, který vydá v dohodě s federálním ministerstvem zahraničního obchodu federální ministerstvo financí nebo příslušné ministerstvo financí republiky,

c) fyzické osoby hospodařící na zemědělské půdě v tomto rozsahu:

1. vývoz věcí z vlastní zemědělské činnosti,

2. dovoz věcí pro potřeby vlastní zemědělské činnosti a to na základě registrace u ministerstva zemědělství a výživy republiky na jejímž území je obhospodařovaná zemědělská půda.

§ 6

(1) Pouze na základě povolení k zahraničně obchodní činnosti a v rozsahu a za podmínek stanovených v takovém povolení lze provádět zahraničně obchodní činnost v případech stanovených federálním ministerstvem zahraničního obchodu obecně závazným právním předpisem v oblasti zbraní, střeliva, výbušnin, vojenské techniky a dalších věcí a služeb důležitých z hlediska zajištění obrany a bezpečnosti České a Slovenské Federativní Republiky, jedů, omamných látek, psychotropních látek, prekrusorů a pomocných látek pro výrobu omamných a psychotropních látek a návykových látek a prostředků včetně tabáku a tabákových výrobků, lihovin, radioaktivních látek, surovin strategicky významných z hlediska národního hospodářství České a Slovenské Federativní Republiky, zlata a jiných drahých kovů a drahokamů, jakož i výrobků a odpadů obsahujících látky, které mohou ohrozit lidské zdraví nebo životní prostředí.

(2) Předpis vydaný k provedení odstavce 1 upraví též náležitosti žádosti o udělení povolení k předmětné zahraničně obchodní činnosti a může stanovit podmínky za nichž lze tuto činnost provádět, popřípadě za jakých podmínek lze takové povolení udělit.

(3) Povolení k zahraničně obchodní činnosti podle odstavce 1 uděluje, mění a zrušuje federální ministerstvo zahraničního obchodu.

(4) Povolení k zahraničně obchodní činnosti podle odstavce 1 může federální ministerstvo zahraničního obchodu omezit nebo zrušit, jestli že osoba, které bylo povolení uděleno, opětovně nebo závažným způsobem porušuje obecně závazné právní předpisy vztahující se na předmětnou zahraničně obchodní činnost nebo porušuje opětovně nebo závažným způsobem podmínky nebo rozsah povolení anebo byla odsouzena pravomocně pro úmyslný trestný čin, jehož skutková podstata souvisí s předmětnou zahraničně obchodní činností, anebo se změnily okolnosti rozhodné pro jeho udělení.

Část III

Ochrana obchodně politických, ekologických a dalších důležitých zájmů

§ 7

(1) K ochraně důležitých obchodně politických, ekologických nebo jiných důležitých zájmů České a Slovenské federativní Republiky nebo k zabezpečení plnění mezinárodních závazků může federální ministerstvo zahraničního obchodu na základě návrhů věcně příslušných orgánů státní správy provádění jednotlivých zahraničně obchodních činností nebo Průvoz jednotlivých druhů zboží územím České a Slovenské Federativní Republiky obecně závazným právním předpisem

a) omezit nebo zakázat,

b) vázat na splnění určitých podmínek včetně udělení úředního povolení (dále jen "vývozní a dovozní licence") nebo předl ožení stanovených dokladů.

(2) předpis vydaný k provedení odstavce 1 upraví též způsob spolupráce federálního ministerstva zahraničního obchodu s orgány federálními a orgány České republiky a orgány Slovenské republiky; může též stanovit způsob zveřejnění seznamu položek zboží a služeb, které podléhají vydání vývozní nebo dovozní licence nebo předložení stanovených dokladů.

(3) Vývozní a dovozní licence uděluje federální ministerstvo zahraničního obchodu.

§ 8

(1) K ochraně obchodně politických, ekologických nebo jiných důležitých zájmů České a Slovenské Federativní Republiky nebo k zabezpečení plnění mezi národních závazků může federální ministerstvo zahraničního obchodu na základě návrhů věcně příslušných orgánů státní správy provádění dovozu jednotlivých druhů věcí do České a Slovenské Federativní Republiky, nebo vývozu jednotlivých druhů věcí z České a Slovenské Federativní Republiky, jakož i průvoz jednotlivých druhů věcí územím České a Slovenské Federativní Republiky, které nejsou zahraničně obchodní činností, obecně závazným právním předpisem

a) omezit nebo zakázat,

b) vázat na splnění určitých podmínek, včetně udělení vývozního, popřípadě dovozního povolení, nebo předložení stanovených dokladů.

(2) O udělení vývozního povolení a dovozního povolení rozhodují orgány celní správy. Na řízení o udělení těchto povolení se vztahují obecné předpisy o správním řízení s těmito odchylkami

a) podání, kterým se zahajuje řízení, lze učinit i ústně,

b) rozhodnutí o tom, že se vývozní nebo dovozní povolení uděluje, nemusí mít písemnou formu.

(3) Federální ministerstvo zahraničního obchodu předpisem podle odstavce 1 stanoví, který orgán celní správy vývozní nebo dovozní povolení uděluje.

Část IV

Organizační složky zahraničních osob

§ 9

(1) Obchodním zastupitelstvím se pro účely tohoto zákona rozumí organizační složka zahraniční osoby zřízená pro její hospodářskou činnost nebo pro podporu této činnosti na území České a Slovenské Federativní Republiky.

(2) Zahraniční osoba může prostřednictvím svého obchodního zastupitelství dovážet věci nezbytné pro jeho provoz a pro provádění hospodářské činnosti na území České a Slovenské Federativní Republiky s výjimkou dovozů za účelem úplatného zcizení nebo využití ve výrobě a tyto věci zpětně vyvážet.

(3) Zahraniční osoba smí zřídit své obchodní zastupitelství a provozovat jeho činnost jen za základě registrace.

(4) Zřízení obchodního zastupitelství registruje, registraci mění a zrušuje federální ministerstvo zahraničního obchodu.

(5) Registrace obchodního zastupitelství se nevyžaduje, jestliže zřízení, způsob a rozsah jeho činnosti stanoví mezinárodní smlouva, kterou je Česká a Slovenská federativní Republika vázána.

§ 10

(1) V návrhu na registraci obchodního zastupitelství uvede zahraniční osoba

a) svůj název, popřípadě jméno, a sídlo, popřípadě bydliště;

b) předmět činnosti navrhovatele;

c) předmět a rozsah činnosti prováděné na území České a Slovenské Federativní Republiky prostřednictvím zastupitelství;

d) dobu trvání zastupitelství;

e) adresu obchodního zastupitelství;

f) označení československé osoby zmocněné k přijímání sdělení týkajících se vyřizování návrhu na registraci, její změnu nebo prodloužení, pokud zahraniční osoba nepředkládá návrh na registraci přímo.

(2) Zahraniční osoba doloží údaje návrhu na registraci výpisem z obchodního rejstříku nebo obdobným úředně ověřeným dokladem osvědčujícím právní postavení zahraniční osoby.

(3) Návrh na registraci včetně příloh se podává v českém nebo slovenském jazyce ve dvou vyhotoveních federálnímu ministerstvu zahraničního obchodu. Pokud doklady přikládané k návrhu na registraci nejsou v jazyce českém nebo slovenském, předkládá se rovněž jejich překlad pořízený do českého nebo slovenského jazyka československým soudním tlumočníkem.

(4) Federální ministerstvo zahraničního obchodu v dokladu o registraci obchodního zastupitelství uvede zejména

a) název, popřípadě jméno, a sídlo, popřípadě bydliště zahraniční osoby, která o zřízení zastupitelství požádala,

b) druh a rozsah zaregistrované činnosti zastupitelství,

c) adresu zastupitelství,

d) dobu platnosti registrace,

e) dobu, kdy registrace nabývá účinnosti,

f) datum registrace, při dělené registrační čísl o a označení pracovníka, který registraci provedl.

(5) Současně s vydáním dokladu o registraci obchodního zastupitelství vyměří federální ministerstvo zahraničního obchodu zahraniční osobě správní poplatek. [Vyhláška FMF č. 231/1988 Sb., o správních poplatcích, ve znění vyhlášky č. 39/1990 Sb.]

(6) Nemá-l i návrh na registraci náležitosti podle odstavců 1 až 3, vyzve federální ministerstvo zahraničního obchodu navrhovatele, aby ve stanovené lhůtě zjištěné nedostatky odstranil. Neodstraní-li navrhovatel nedostatky návrhu na registraci ve stanovené lhůtě, uvedený orgán registraci rozhodnutím odmítne.

(7) Federální ministerstvo zahraničního obchodu odmítne návrh na registraci pokud by registrace obchodního zastupitelství byla v rozporu s československým právním řádem nebo by druh a rozsah navrhované činnosti nebyl v souladu s československými obecně závaznými právními předpisy.

(8) Změní-li se v průběhu registrace nebo po registraci skutečnosti uvedené v návrhu na registraci, je zahraniční osoba povinna tyto změny oznámit federálnímu ministerstvu zahraničního obchodu do 15 dnů ode dne, kdy se o těchto změnách dozvěděla.

(9) Federální ministerstvo zahraničního obchodu může registraci obchodního zastupitelství rozhodnutím zrušit, jestliže zahraniční osoba opětovně nebo závazným způsobem poruší československé právní předpisy.

Část V

Usměrňování a kontrola zahraničně obchodní činnosti

§ 11

(1) Federální ministerstvo zahraničního obchodu usměrňuje zahraničně obchodní činnost obecně závaznými právními předpisy, celními a ve spolupráci s příslušnými ústředními orgány státní správy i jinými ekonomickými nástroji, které jsou v jeho působnosti.

(2) Federální ministerstvo zahraničního obchodu kontroluje, zda zahraničně obchodní činnost, popřípadě jiná činnost upravená tímto zákonem je prováděna v souladu s obecně závaznými právními předpisy; za tím účelem jsou právnické a fyzické osoby zabývající se hospodářskou činností

a) povinny umožnit pracovníkům zmocněným ministrem zahraničního obchodu České a Slovenské Federativní Republiky, nebo jeho náměstkem, nahlížet do jejich dokladů a písemností, a za tím účelem vstupovat do jejich objektů,

b) na žádost federálního ministerstva zahraničního obchodu sdělovat potřebné údaje,

c) o zjištěných skutečnostech jsou osoby pověřené federálním ministerstvem zahraničního obchodu povinny zachovávat mlčenlivost

(3) Zjistí-li federální ministerstvo zahraničního obchodu, že při provádění zahraničně obchodní činnosti nebo jiné činnosti upravené tímto zákonem došlo k porušení obecně závazných právních předpisů, může uložit, aby zjištěné nedostatky byly ve stanovené lhůtě odstraněny.

(4) Byla-li takovým porušením, kterého se dopustila právnická osoba, způsobena škoda československému hospodářství nebo došlo k ohrození důležitých obchodně politických nebo jiných důležitých zájmů České a Slovenské Federativní Republiky může federální ministerstvo zahraničního obchodu této právnické osobě uložit pokutu až do výše 500 000 Kčs. Tuto pokutu lze uložit do 3 roků ode dne, kdy bylo porušení předpisů zjištěno, nejpozději vsak do 10 let ode dne, kdy předpis byl porušen.

Část VI

Ustanovení přechodná, dočasná a závěrečná

§ 12

(1) Povolení k neobchodním vývozům a dovozům a úřední povolení udělená podle dosavadních předpisů, se považují za povolení popřípadě vývozní a dovozní licence podle tohoto zákona.

(2) Povolení popřípadě registrace zřízení a provozování obchodního zastupitelství zahraniční osoby udělené podle dosavadních předpisů se považují za registraci podle tohoto zákona.

(3) Obecně závazné právní předpisy vydané podle dosavadního zákona o hospodářských stycích se zahraničím, pokud tímto zákonem nejsou výslovně zrušeny, se považují za předpisy vydané podle tohoto zákona.

(4) Vinkulace peněžních prostředků složených jalo kauce pro provádění zahraničně hospodářské činnosti se zrušují a vkladatel může disponovat s těmito prostředky bez souhlasu federálního ministerstva zahraničního obchodu, popřípadě jiného ústředního orgánu státní správy příslušného k povolování nebo registraci zahraničně hospodářských služeb podle právní úpravy platné do dne účinnosti tohoto zákona.

§ 13

Na řízení podle § 7 se nevztahují obecné předpisy o správním řízení (správní řád). Pokud nevyhověním žádosti o vydání nebo změnu povolení k zahraničně obchodní činnosti, vývozní nebo dovozní licence anebo vývozního nebo dovozního povolení, změnou nebo zrušením povolení k zahraničně obchodní činností nebo vývozní nebo dovozní licence anebo vývozního nebo dovozního povolení nebo vydáním opatření v souladu s tímto zákonem vznikne osobám majetková újma, nevzniká právo na její náhradu.

§ 14

(1) Prodej za devizové prostředky na území České a Slovenské Federativní Republiky lze provádět pouze na základě povolení k takovému prodeji.

(2) Prodejem za devizové prostředky na území České a Slovenské Federativní Republiky se rozumí prodej věcí a poskytování služeb na území České a Slovenské Federativní Republiky, jestliže cena zboží nebo služby je stanovena v cizí měně a platba se uskutečňuje na území České a Slovenské Federativní Republiky ve valutách nebo devizách znějících na cizí měnu (dál e jen "prodej za devizové prostředky").

(3) Prodejem za devizové prostředky není prodej zboží uskutečňovaný pouze mezi zahraničními osobami, i když splňuje znaky podle odstavce 2.

(4) Při prodeji za devizové prostředky se stanoví cena smlouvou mezi prodávajícím a kupujícím na základě nabídky a poptávky.

(5) Povolení k prodeji za devizové prostředky uděluje, mění a odnímá federální ministerstvo financí v dohodě se Státní bankou československou a federálním ministerstvem zahraničního obchodu.

(6) Povolení k prodeji za devizové prostředky se nevyžaduje, jestliže z hlediska zájmů národního hospodářství České a Slovenské Federativní Republiky není účelné vázat takový prodej na udělení povolení, a to v případech a za podmínek a v rozsahu stanovených v prováděcích předpisech vydaných podle odstavce 7.

(7) Federální ministerstvo financí upraví v dohodě s federálním ministerstvem zahraničního obchodu a Státní bankou československou obecně závazným právním předpisem

a) které druhy prodeje za devizové prostředky, za jakých podmínek a v jakém rozsahu mohou být poskytovány bez povolení;

b) náležitosti žádosti o povolení prodeje za devizové prostředky, případy kdy lze povolení odejmout a podrobnosti postupu při udělování, změně a odnímání takového povolení;

c) postup při provádění prodeje za devizové prostředky a organizování a kontrolu této činnosti; může vedle podmínek pro uskutečňování takového prodeje stanovit též jeho právní formu.

(8) Ustanovení odstavců 1 až 7 pozbývají účinnosti dnem 1. 1. 1992, pokud zvláštní obecně závazný právní předpis nestanoví den dřívější.

§ 15

Zrušují se

a) zákon č. 42/1980 Sb., o hospodářských stycích se zahraničím, s výjimkou § 13 až 16 a § 43 až 51,

b) zákon č. 102/0988 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 42/1980 Sb., o hospodářských stycích se zahraničím, s výjimkou ustanovení Čl. I bodů č. 14, 17, 38, a 42,

c) zákon č. 113/1990 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 42/1980 Sb., o hospodářských stycích se zahraničím ve znění zákona č. 102/1988 Sb., s výjimkou ustanovení Čl. I bodů č. 26 až 33, č. 54 až 56 a č. 61,

d) vyhláška federálního ministerstva zahraničního obchodu č. 61/1980 Sb., o zřizování a činnosti organizačních složek československých právnických osob v zahraničí,

e) vyhláška federálního ministerstva zahraničního obchodu č. 62/1980 Sb., o kontrole zahraničně obchodní činnosti,

f) vyhláška federálního ministerstva zahraničního obchodu a federálního ministerstva pro technicky a investiční rozvoj č. 64/1980 Sb., o postupu při nakládání průmyslovými právy a výrobně technickými poznatky ve vztahu k zahraničí,

g) vyhláška federálního ministerstva dopravy č. 53/1981 Sb., o podmínkách poskytování zahraničně hospodářských služeb v oblasti dopravy,

h) vyhláška federálního ministerstva zahraničního obchodu č. 140/1980 Sb., o preventivní kontrole vyváženého a dováženého zboží a o průkazu o použití a využití dovezeného zboží,

i) nařízení vlády České a Slovenské Federativní Republiky č. 256/1990 Sb., kterým se stanoví vývozy a dovozy věcí a další činnosti, k jejichž provádění se vyžaduje povolení k zahraničně obchodní činnosti,

j) vyhláška federálního ministerstva zahraničního obchodu č. 265/1990 Sb., o zřizování a provozování obchodních zastupitelství zahraničních osob,

k) vyhláška federálního ministerstva zahraničního obchodu č. 60/1980 Sb., o udělování povolení k zahraničně obchodní činnosti a o provádění zahraničně obchodní činnosti zahraničními osobami.

l) výnos federálního ministerstva dopravy č. 17.525/81, o postupu československých organizací při poskytování zahraničně hospodářských služeb při přepravě věcí (reg. v částce 33/1981 Sb.).

§ 16

Tento zákon nabývá účinnosti dnem

 

Odůvodnění jednotlivých ustanovení

K části I - Úvodní ustanovení (§ 1 a 2)

V § 1 se rámcově vymezuje rozsah zákonem stanovené úpravy. Ve srovnání s dosavadní úpravou v zákoně č. 42/1980 Sb., ve znění pozdějších novel, se zde upouští od úpravy zřizování organizačních složek československých osob v zahraničí a od úpravy postavení obchodních a průmyslových komor v ČSFR. Od úpravy zřizování organizačních složek československých osob v zahraničí se upouští s ohledem na zásadu samostatnosti subjektů v otázce jejich vnitropodnikového řízení včetně jejich vnitřního organizačního uspořádání, jakož i s ohledem na to, že se nepovažuje za nutnou ani centrální evidence o organizačních složkách československých subjektů v zahraničí. Od úpravy postavení obchodních a průmyslových komor a jejich úkolů v tomto zákoně se upouští proto, že o obchodních a průmyslových komorách je připravován zvláštní zákon.

V § 2 se při jinak obecné zásadě vzájemné spolupráce při zabezpečování státní hospodářské politiky zdůrazňuje ochrana obchodně politických zájmů v souladu s mezistátními závazky. Zdůrazňuje se rovněž povinnost spolupráce s příslušnými ústředními republikovými orgány, přičemž se odkazuje na soulad se zvláštními zákony, kterými se rozumí ústavní zákon, který upraví kompetenci federace a republik a dále zákony, které upraví působnost federálních a republikových ústředních orgánů.

K části II. Zahraničně obchodní činnosti (§ 3 až § 6)

V § 3 se stanoví, co se rozumí zahraničně obchodní činností, a to tak, že pod tento pojem je zahrnuta jak činnost, která podle dosavadní úpravy je zahraničně obchodní činností, tak i činnost, která je dosud upravena jako zahraničně hospodářské služby. Nepovažuje se totiž za účelné nadále zahraničně hospodářskou činnost rozdělovat do dvou forem jako je domu dosud. Při sloučení těchto dvou forem se jeví výstižnějším tuto činnost označovat jako zahraničně obchodní. Zatímco u československých osob se považuje za potřebné zahrnout pod zahraničně obchodní činnost vedle provádění vývozů a dovozů i další hospodářskou činnost ve vztahu k zahraniční osobě nebo prováděnou zcela nebo z části v zahraničí, u zahraničních osob se považuje za postačující zahrnutí pouze provádění vývozů a dovozů. Přitom podobně, jako dosud, se do zahraničně obchodní činnosti nezahrnují některé činnosti (§ 4), které by sice jinak splňovaly znaky uvedené v definici zahraničně obchodní činnosti podle § 3 odst. 1, jejichž zahrnutí do režimu zahraničně obchodní činnosti však není účelné. V § 5 se stanoví, které subjekty jsou oprávněny provádět zahraničně obchodní činnost. Vychází se při tom z toho, že je potřebné dále a výrazně liberalizovat možnost provádění této činnosti. Proto se stanoví, že (až na omezené případy uvedené dále) mohou provádět zahraničně obchodní činnost právnické i fyzické osoby v mezích svého předmětu podnikání zapsaného v podnikovém rejstříku, popř. v rejstříku, do něhož se zapisují fyzické osoby - podnikatelé každý bez nutnosti žádat o registraci zahraničně obchodní činnosti, neboť se vychází z toho, že tyto subjekty jsou dostatečně evidenčně podchyceny zápisem do uvedených rejstříků a tímto zápisem je dostatečně řešena i možnost informovanosti o jejich právním postavení).

Dále se umožňuje provádět zahraničně obchodní činnost i subjektům v uvedených rejstřících nezapsaných, jde-li o rozpočtovou nebo příspěvkovou organizaci anebo o individuálně hospodařícího zemědělce; v tomto případě se však považuje za potřebné stanovit jako předpoklad registraci zahraničně obchodní činnosti těchto subjektů. Provádění registrace (náležitosti návrhu na registraci, dokladu o registraci) upravuje přímo zákon, a to tak, že se při registraci požaduje uvádění jen nejzákladnějších údajů. Upouští se od takových dosud požadovaných náležitostí, jako je kauce, ověřená informace o finanční způsobilosti navrhovatele a dalších, které možnost registrace ztěžovaly popř. i omezovaly a jejichž potřebnost není až taková, že by v zájmu široké liberalizace rozvádění zahraničně obchodní činnosti od nich nemohlo být upuštěno.

Pouze pro omezený okruh případů se zachovává přísnější regulace, a to jednak v případech, na něž se bude vztahovat připravovaný zákon o kontrole a nakládání s některými druhy zboží a technologií (COCOM - možnost získávat tyto druhy zboží a technologií je vázána na stanovení zvláštního režimu uvedeným zákonem), jednak v případech podle § 6 navrhovaného zákona; zachovává se též možnost činit opatření k ochraně obchodně politických a dalších důležitých zájmů ČSFR (§ 7 navrhovaného zákona).

V § se stanoví případy, kdy bude zahraničně obchodní činnost oprávněn provádět jen subjekt, který k takovému druhu zahraničně obchodní činnosti bude mít uděleno povolení. Půjde o úzký okruh případů, a to pouze v oblastech stanovených v tomto ustanovení zákona kde bude potřebné v zájmu umožnění potřebné regulace takové činnosti počet subjektů k takové činnosti oprávněných omezit.

K části III - ochrana obchodně politických, ekologických a dalších důležitých zájmů (§ 6 a 7)

Možnost takovéto regulace obsahuje i dosud platný zákon. Tuto možnost regulace je nutné zachovat, jak s ohledem na autolimitační a jiné mezistátní závazky již existující, tak i s ohledem na to, že k přijímání takových mezistátních závazků bude docházet i v budoucnu. Možnost přistoupit k regulaci podle tohoto ustanovení je nezbytná i s ohledem na zabezpečení včasného postupu ČSFR v souladu s případnými resolucemi OSN (v poslední době Irák). Možnost činit opatření podle uvedeného zákona však bude nutné v zájmu zabezpečení odpovídajícího životního prostředí a dále - zejména v přechodné době než se plně rozvine tržní hospodářství - i s ohledem na další ("vnitřní") důležité zájmy - např. zabezpečení vnitřního trhu základními potravinami, popř. jinými věcmi základní potřeby.

V § 8 se umožňuje, aby z obdobných důvodů jako je tomu u provádění zahraničně obchodní činnosti (§ 7), bylo obdobným způsobem regulováno provádění dovozů a vývozů, které nejsou zahraničně obchodní činností (tedy dovozů a vývozů, které jsou obdobné dosavadním neobchodním vývozům a dovozům). Obdobně jako v případě zahraničně obchodní činnosti, i v těchto případech stanoví opatření federální ministerstvo obecně závazným právním předpisem. Rozhodování o udělování vývozního nebo dovozního povolení se však v případě těchto dovozů svěřuje do působnosti orgánů celní správy, neboť je účelné tuto činnost spojit s prováděním celního odbavení.

K části IV - organizační složky zahraničních osob (§ 9 a 10)

Jako předpoklad pro zřízení a provozování organizační složky zahraniční osoby na území ČSFR (tzv. obchodního zastupitelství) se stanoví registrace, neboť je to potřebné k zachování přehledu o tom, které složky a kterých zahraničních osob v ČSFR působí. Náležitosti návrhu na registraci a náležitosti dokladu o registraci se v zájmu posílení právní jistoty, upravují přímo v zákoně. Přitom je i zde sledováno zjednodušení (jen zcela nezbytné údaje a doklady, jediné místo, které provádí registraci obchodních zastupitelství všech druhů činnost). Činnost v souladu s čs. obecně závaznými předpisy (§ 10 odst. 7) bude třeba posuzovat v neposlední řadě i s ohledem na ustanovení § 3 odst. 1 písm. a) a b) (pomocí svého obchodního zastupitelství ani pro toto zastupitelství tedy nebude zahraniční osoba oprávněna provádět dovozy uvedené v § 3 odst. 1 písm. b) a vývozy uvedené v § 3 odst. 1 písm. a).

K části V (§ 11)

V tomto ustanovení se uvádí výčet nástrojů pomocí nichž FMZO usměrňuje zahraničně obchodní činnost a dále se mu i nadále svěřuje provádění kontroly této činnosti, přičemž vsak stanovení rozsahu a podmínek této kontrolní činnosti se nesvěřuje jako dosud prováděcímu předpisu, nýbrž v zájmu právní jistoty je Tato úprava stanovena přímo v zákoně. Nově se zařazuje ustanovení však i za porušení předpisů při provádění zahraničně obchodní činnosti právnickou osobou; to je nutné proto, že postih spočívající v odnětí povolení k zahraničně obchodní činnosti by


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP