byl při zavedené liberalizaci oprávnění k provádění této činnosti uplatnitelný jen ve velmi omezeném počtu případů (tam, kde bude činnost prováděna jen na základě povolení). Zatímco fyzické osoby jsou postižitelné trestně právně, právnické osoby - až na zmíněné výjimky - by v případě nestanovení uvedené sankce nebylo možno postihnout za předmětné porušení předpisů.

K části VI - ustanovení přechodná, dočasná a závěrečná

V § 12 se vedle běžných přechodných ustanovení zařazuje i úprava, týkající se složených kaucí.

Protože jde o peněžní prostředky toho, kdo je jako kauci složil a má jen vinkulací omezeno právo s nimi hospodařit, je třeba zrušit jen toto omezení dispozice; je věcí toho, kdo kauci složil, aby se rozhodl, zda si peněžní prostředky na účtě ponechá (úroky) nebo nikoliv.

V § 13 se přejímá obdobná úprava, jaká je v dosud platném zákoně (§ 61), neboť není náležitých důvodů ke změně.

V § 14 je zařazena úprava prodeje za devizové prostředky. Prodej za devizové prostředky byl jako jedna ze zahraničně hospodářských služeb upraven již v dosud platném zákoně. V současné době však není důvodu, aby tato činnost byla jako zahraničně obchodní činnost regulována. Tato činnost, tj. činnost prováděná na území ČSFR za odměnu v devizách, placenou v ČSFR, je záležitostí nyní jen měnovou; proto je třeba, aby je upravil měnový předpis a nikoliv tento zákon. Podle zákona o měnové reformě jsou na čs. území zákonnými penězi Kčs; nelze tedy bez důvodu placení těmito zákonnými prostředky odmítat. Zahrnutím prodeje za devizové prostředky jako zahraničně obchodní činnosti zákonem o hospodářských stycích se zahraničím došlo k nepřímé novelizaci zákona o měnové reformě a jen tak bylo možno vyžadovat placení v devizách v případech, kdy k takovéto zahraničně hospodářské činnosti bylo uděleno povolení. Vypuštěním úpravy prodeje za devizové prostředky z navrhovaného zákona, aniž by byla úprava provedena měnovým zákonem, by došlo k tomu, že by prodej za devizové prostředky na území ČSFR nebyl možný. To je zřejmě nežádoucí. Proto se jako dočasné ustanovení zařazuje do navrhovaného zákona úprava prodeje za devizové prostředky a předpokládá se, že v průběhu jednoho roku bude tato problematika upravena kmenovým předpisem.

V § 15 se zrušuje zákon č. 42/1980 Sb. i zákony, kterými byl tento zákon novelizován. Ponechávají se vsak v platnosti ta ustanovení zákona č. 42/1980 Sb. (a ustanovení novel, které se těchto nezrušovaných ustanovení zákona č. 42/1980 Sb. týkají), které upravují

a) podnik zahraničního obchodu,

b) účelové zahraničně obchodní organizace,

c) obchodní a průmyslové komory.

Podnik zahraničního obchodu jakožto organizačně právní forma již jen doznívá. PZO jsou navazovány právnickými osobami jiné organizačně právní formy (akciové společnosti). Proto není účelné tuto organizačně právní formu v novém zákoně upravovat. Zatím však dosud několik PZO existuje. Není tedy možno zákonnou úpravu této organizační formy zrušit. Obdobná je situace u účelových zahraničně obchodních organizací.

Proto se navrhuje ustanovení o PZO a účelových zahraničně obchodních organizacích, obsažená v zákoně č. 42/1980 Sb. ve znění pozdějších novel, ponechat zatím v platnosti.

Obchodní a průmyslové komory upraví zvláštní zákon, jehož návrh se připravuje.

Proto i ustanovení upravující obchodní a průmyslové komory v dosavadním zákoně je potřebné ponechat v platnosti; pokud by zákon o obchodních a průmyslových komorách nabyl účinnosti dříve než tento zákon (nebo ke stejnému dni), zruší se i příslušná ustanovení zákona č. 42/1980 Sb. a jeho novel.

Předpokládá se, že zákon nabude účinnosti (§ 16) dnem 1. 1. 1991.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP