FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. v. o.

578

Odpověď

předsedy vlády ČSFR JUDr. Mariána Čalfy na interpelaci podanou poslancem Sněmovny národů I. NĚMCEM

 

PŘEDSEDA VLÁDY

ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

 

V Praze dne 4. dubna 1991

 

Č. j. 48/I/91

 

Vážený pane poslanče,

Vaši interpelaci, týkající se navrácení majetku Komunistické strany Československa lidu České a Slovenské Federativní Republiky, jsme projednali dne 28. 3. 1991 ve vládě ČSFR, jejímž jménem Vám odpovídám.

Ústavním zákonem č. 496/1990 Sb., bylo vládě ČSFR uloženo po dohodě s vládami republik upravit podrobnosti a postup při provádění tohoto ústavního zákona. Vláda tak učinila svým usnesením č. 901 z 20. prosince 1990, které bylo dále rozpracováno pokyny federálního ministerstva financí a typovým programem a kontrolním postupem federálního ministerstva kontroly. Jejich smyslem bylo zabezpečit praktickou aplikaci ústavního zákona a usnesení vlády orgány státní správy federace a republik. Rámcový charakter ústavního zákona vedl vládu ČSFR k tomu, že uvedeným usnesením byly upraveny nejen organizačně technické otázky spojené s převzetím majetku KSČ, ale i některá další ustanovení, která s ohledem na jejich obecné vyjádření bylo nutné oproti původním předpokladům rovněž upravit, pokud nemělo dojít zejména k duplicitnímu vymáhání majetku na KSČ. Vláda ČSFR přitom v žádném případě nechtěla měnit a obcházet smysl zákona. Byla však vedena snahou zabránit duplicitnímu vymáhání majetku, což by zřejmě nebylo v souladu s obecnou právní zásadou, že za jednu věc nelze trestat dvakrát.

K Vašim jednotlivým připomínkám uvádím:

1) Podle § 1, odst. 4 ústavního zákona se navrácení majetku nevztahuje na věci, peněžité prostředky a majetková práva, které byly bezplatně převedeny do vlastnictví jiných osob s povolením federálního ministerstva financí. V interpelaci namítáte (str. 11/6, odst. 1), že vláda ČSFR neoprávněně rozšířila okruh výjimek i na převody majetku, pokud k nim došlo bez povolení FMF před 18. 5. 1990 (nabytí účinnosti tzv. moratoria) a nebyly spekulačního charakteru. Vláda ČSFR vycházela při této úpravě z názoru, že nelze na KSČ vymáhat majetek, resp. finanční náhradu za něj, který v souladu s veřejným míněním byl již dříve převážně ve formě restituce předán původním vlastníkům, např. Pražskému arcibiskupství, Československé sociální demokracii a dalším. Byl proto v podstatě zvolen postup obdobný ostatním restitučním úpravám. Poznatky z dosavadního průběhu realizace tohoto ústavního zákona ukazují, že další případy bezplatných převodů bez povolení FMF před 18. 5. 1990 se vyskytují pouze výjimečně a jejich rozsah je zanedbatelný. Např. z ÚV KSČ byl takto převeden majetek ve výši 345 tis. Kčs.

2) Obdobným případem je Vaše další námitka, tykající se vynětí dotací a převodů majetku hospodářským zařízením vzniklým po 1. lednu 1990 (str. 12/1, odst. 2). Tato připomínka je neopodstatněná, protože podle ústavního zákona je přebírán veškerý majetek podniků a hospodářských zařízení, to znamená včetně prostředků převedených v průběhu roku 1990 z orgánů KSČ. Pro informaci uvádím, že finanční převody činily cca 12,6 mil. Kčs.

Ostatní převedený majetek, pokud již není v držení hospodářských zařízení, byl převeden v rozhodující většině na stát. V případě převodu mimo stát se jedná o postup, který je v rozporu se zákonným opatřením č. 177/1990 Sb., a proto i tento majetek je nyní ve vlastnictví státu.

3) Podle § 1, odst. 1 ústavního zákona byla KSČ povinna vydat státu m. j. nemovitosti, které měla v držení k 31. 12. 1989. Zákon neřeší případy, kdy KSČ ještě v průběhu roku 1990 pokračovala v dokončování rozestavěných staveb. Vláda ČSFR se proto v Postupu s touto otázkou vypořádala způsobem, který pokládala za spravedlivý s tím, že tyto vynaložené prostředky byly v prokazatelné odpovídající výši vyňaty z majetku, který měl být převzat státem. V opačném případě by se jednalo o již zmíněný duplicitní postih (viz str. 12/1, odst. 2 interpelace).

4) Dále namítáte, že v rozporu s ústavním zákonem byly Postupem stanoveny výjimky pro finanční prostředky fondů kulturních a sociálních potřeb (str. 12/1, odst. 4). Vláda ČSFR při této úpravě vycházela ze specifického charakteru těchto fondů, jejichž prostředky mají sloužit, jak vyplývá i z názvu fondů, k uspokojování kulturních a sociálních potřeb pracovníků. Přitom za všechny orgány KSČ činí finanční prostředky na těchto fondech cca 6 mil. Kčs.

5) Pokud jde o výjimky na mzdové prostředky včetně náhrad mezd a mzdových vyrovnání poskytnutých pracovníkům, jejichž pracovní poměr skončil v roce 1990 (str. 12/1, odst. 4), vláda ČSFR vycházela z toho, že je třeba vůči pracovníkům všech organizací v ČSFR přistupovat jednotně, a tedy v souladu s příslušnými mzdovými předpisy, zejména vyhláškou č. 195/1989 Sb., o zabezpečení pracovníků při organizačních změnách a občanů před nástupem do zaměstnání, ve znění vyhlášky č. 312/1990 Sb. Tyto předpisy upravují nároky pracovníků při uvedených změnách a nelze z nich vyloučit ani pracovníky a orgány KSČ. Přitom zvážila i to, že šlo o radikální redukci aparátu KSČ, jejíž provedení bylo jednoznačně společensky žádoucí.

6) Rovněž upozorňujete na to, že v Postupu není výslovně uvedena hranice 5 tis. Kčs v pořizovací ceně pro movité věci tvořící součást kancelářského a obdobného vybavení (str. 11/6, odst. 1). V tomto případě vycházela vláda ČSFR z jednoty ústavního zákona a Postupu. Tento přístup měl konkrétní vyjádření v kontrolním postupu federálního ministerstva kontroly, kde uvedená hranice je plně respektována, a zejména v praktické aplikaci při realizaci ústavního zákona. K Vašemu upozornění na to, že orgány KSČ mají snahu za součást kancelářského a obdobného vybavení považovat předměty na skladě (str. 12/2, odst. 2) poznamenávám, že tato snaha se v žádném případě nepromítá do postupu státních orgánů.

Závěr

Z uvedeného rozboru vyplývá, že vláda ČSFR v Postupu, schváleném jejím usnesením č. 901/1990, upravila podrobnosti a postup při provedení ústavního zákona č. 496/1990 Sb., m. j. s cílem zabránit duplicitám v přebírání majetku KSČ. Předmětem diskuse a případné revize rozhodnutí vlády může být zvolený postup uvedený pod bodem 4) a 5) tohoto rozboru, t. j. u výjimek poskytnutých na prostředky FKSP a mzdové prostředky poskytnuté pracovníkům, kteří ukončili pracovní poměr v orgánech KSČ v průběhu roku 1990.

Z uvedených skutečností rovněž vyplývá, že realizací Postupu vlády ČSFR nedojde v žádném případě ke stamiliónovým únikům z prostředků státu, jak se v interpelaci obáváte.

Průběh předávání majetku KSČ je s ohledem na liknavý přístup zejména okresních úřadů zpožděn přibližně o 2 měsíce, přičemž předávání v současné době vrcholí. Dodatečné změny v Postupu by proto znamenaly další zpoždění. Doporučuji proto posoudit potřebu změn a zohlednit je až v souvislosti se závěrečným vypořádáním majetku KSČ, které bude podkladem pro rozhodnutí vlády ČSFR o naložení s bývalým majetkem KSČ. Přijetí tohoto postupu je umožněno i tím, že majetek bude zmapován a změny ve vztahu k FKSP a mzdovým prostředkům bude možné provést dodatečně.

Přebírání majetku KSČ je provázeno řadou komplikací, m. j. i důsledky několikanásobné výměny zmocněnců a zejména liknavým přístupem okresních úřadů a nedostatky v sjednocení postupu státní správy. Realizace ústavního zákona je tak zpožděna přibližně o 2 měsíce. Vzhledem k tomu vláda ČSFR usnesením č. 189/1991 prodloužila termín pro předložení výsledné zprávy o převzetí majetku KSČ a návrhu jeho využití do 31. května 1991.

S pozdravem

Přílohy

Vážený pan

Igor Němec

poslanec Sněmovny národů

Federálního shromáždění ČSFR

Praha

 

Federální ministerstvo kontroly

Schválil:

podpis rukou

Ing. Miroslav Cibula, CSc.

I. náměstek ministryně

 

Typový program

kontroly plnění ústavního zákona o navrácení majetku KSČ lidu ČSFR a postupu při jeho převzetí

Cíl kontroly:

Ověřit rozsah předávaného majetku podle stavu k 31. 12. 1989, u podniků a hospodářských zařízení v souladu s evidencí k 1. 1. 1990 a spolupracovat na přípravě návrhů na jeho využití.

Objekty kontroly:

Orgány, organizační složky a hospodářská zařízení KSČ. Okresní úřady, okresní zastupitelstva, Státní ústřední archiv, Státní ústřední archiv SR a státní oblastní archivy.

Kontrole podrobit:

1. Postup převzetí podniků a hospodářských zařízení KSČ zmocněnci FMF, zejména úplnost převzatého majetku, zabezpečení další činnosti těchto zařízení a účelnost návrhů na jejich další využití.

2a) Postup převzetí majetku KSČ okresními úřady, zejména úplnost převzatého majetku a vypořádání finančních náhrad za chybějící majetek.

b) Způsob využití nemovitostí, které byly KSČ odňaty již v 1. pololetí 1990 podle nařízení vlády ČSFR č. 212/1990 Sb.

3. Postup převzetí archiválií a ostatních písemných, obrazových, zvukových a jiných záznamů.

Spolupracující orgány:

Ministerstvo státní kontroly ČR

Ministerstvo kontroly SR

Federální ministerstvo financí

Ministerstvo financí ČR

Ministerstvo financí SR

Ministerstvo vnitra ČR

Ministerstvo vnitra SR

Ing. Ivan Hayek

pověřený řízením odboru

V Praze dne 10. ledna 1991

 

Federální ministerstvo kontroly

Odbor státního rozpočtu a peněžnictví

 

V Praze dne 10. ledna 1991

 

Příloha: 1

 

Tabulky: 3

Kontrolní postup

prověrky plnění ústavního zákona o navrácení majetku KSČ lidu ČSFR a postupu při jeho převzetí

Provedení ústavního zákona č. 496/1990 Sb., o navrácení majetku KSČ lidu ČSFR, je stanoveno usnesením vlády ČSFR č. 901 ze dne 20. 12. 1990.

K bodu 1. programu prověrky:

- prověřit, zda údaje tabulky č. 1 jsou v souladu s účetními výkazy k 31. 12. 1989 (sl. 3) a s účetními výkazy k 31. 12. 1990, resp. s předběžnými údaji těchto výkazů (sl. 4), a to takto:

základní prostředky

ř. 11 Rozvahy

investice

ř. 13 Rozvahy, příp. ř. 12

materiál

ř. 121 Výsledovky

potraviny

ř. 130 Výsledovky

PPS

účtová skupina 11

zboží

ř. 129 Výsledovky

ostatní zásoby

ř. 122, 124, 125, 126, 127, 128, 131 až 133 Výsledovky

peníze

ř. 14, 44, 47 a 54 Rozvahy

pohledávky

ř. 15, 19, 25, 26 a ř. 37 bez ř. 33, 34 a 35 Rozvahy

úvěry

ř. 76, 90 a 91 Rozvahy

závazky

ř. 77, 80, 92, 93, 94, 102, 103 a 105 Rozvahy

Poznamenáváme, že Rozvahou se rozumí účetní výkaz Súvaha Úč 2A-02 a Výsledovkou účetní výkaz Výsledovka Úč 1A-12. Řádky jsou uvedeny podle účetních výkazů platných v r. 1989, v r. 1990 jsou čísla řádků dle účetních výkazů platných v tomto roce.

- prověřit jednotlivé druhy přírůstků a úbytků prostředků HZ, zda je zařazen do správného sloupce a ve správné výši a zda platí, že účetní stav k 31. 12. 1990 je roven účetnímu stavu k 31. 12. 1989 zvětšenému o přírůstky a sníženému o úbytky prostředků v r. 1990. Peníze je dále třeba upravit o hospodářský výsledek r. 1990 (rozvést v komentáři k tabulce),

- prověřit, zda zmocněnec zajistil převzetí veškerého majetku hospodářského zařízení po provedení inventarizace všech hospodářských prostředků a namátkově prověřit správnost postupu a výsledku provedené inventarizace,

- prověřit, zda zmocněnec zajistil stavebně technickou a majetkově právní dokumentaci převzatých staveb a pozemků, právní dokumentaci k pohledávkám a majetkovým právům a zjistil stav vedených sporů,

- prověřit, zda zmocněnec bezodkladně zajistil oznámení změny vlastnictví peněžnímu ústavu, u něhož jsou vedeny účty organizace, a případnou změnu osob oprávněných disponovat s peněžními prostředky,

- prověřit, zda zmocněnec zajistil oznámení změny Statistickému úřadu příslušné republiky, oznámení změny v podnikovém rejstříku a provedení zápisu v evidenci nemovitostí na stát - ČSFR - u příslušného střediska Geodezie,

- prověřit, zda zmocněnec zabezpečil řízení podniku či hospodářského zařízení tak, aby byl i nadále zajištěn jeho běžný provoz, např. zjistit dosažené výkony za měsíc leden 1991 a porovnat je s průměrnými měsíčními výkony v roce 1990,

- prověřit, zda zmocněnec odeslal zprávu o splnění převzetí majetku HZ vč. tabulky č. 1 a návrhu na další využití převzatého majetku do 20. 1. 1991,

- ověřit účelnost návrhu na další využití převzatého majetku z celospolečenského hlediska, tj. zejména pro řešení případů restitucí a rehabilitací a pro účely zdravotnictví, školství, kultury a jiných veřejně prospěšných potřeb.

K bodu 2. programu prověrky:

- prověřit, zda majetek KSČ byl převzat pracovníky okr. úřadu dle účetního stavu k 31. 12. 1989 (sl. 3 tabulky č. 2) a je v souladu s účetnictvím a s Účetním výkazem příslušného orgánu KSČ k 31. 12. 1989.

Přitom:

základní prostředky

účet 010 účetního výkazu

investice

účet 0501 a 0502, na ÚV KSČ ještě účet 296 a 905

materiál

účet 100 a 101 (s vyloučením materiálu pro kancelářské a obdobné vybavení)

potraviny

účet 108 a 109

PPS

účet 110 (s vyloučením PPS pro kancelářské a obdobné vybavení)

zboží

účet 171, 172 a 177

peníze

účet 201, 2051, 2062, 2053, 209, 210, 2151, 2152

pohledávky

účet 243, 248, 991

- prověřit, zda do sl. 4 tabulky č. 2 byl zahrnut pouze majetek bezplatně v r. 1990 převedený na stát a finanční prostředky vynaložené na náhrady mezd a mzdové vyrovnání pracovníkům, s nimiž byl rozvázán pracovní poměr z důvodu organizačních změn,

- prověřit, zda do sl. 5 tabulky č. 2 byl zahrnut pouze majetek bezplatně převedený do vlastnictví jiných subjektů s povolením FMF v r. 1990,

- prověřit, zda do sl. 6 tabulky č. 2 byl zahrnut veškerý majetek převzatý v r. 1990 od likvidovaných organizací a orgánů KSČ., vč. býv. KV KSČ,

- prověřit, zda do sl. 7 tabulky č. 2 byl zahrnut pouze majetek předaný v r. 1990 podnikům a hospodářským zařízením KSČ, vč. dotací a převodů majetku hospodářským zařízením vzniklým po 1. 1. 1990 a veškerého majetku k 31. 12. 1989 hospodářských zařízení existujících k 31. 12. 1989,

- prověřit, že pro hodnoty ve sl. 8 platí vztah: sl. 8 = sl. 3 - sl. 4 - sl. 5 + sl. 6 - sl. 7,

- ověřit, že v tabulce č. 2 sestavené pro býv. KV KSČ je uveden veškerý majetek k 31. 12. 1989 (porovnat s Účetním výkazem KV KSČ k 31. 12. 1989) a ne ke dni likvidace,

- ověřit, že ve sl. 9 tabulky č. 2 je uveden pouze majetek fyzicky převzatý pracovníky okresního úřadu; jedná se o část majetku ze sl. 3 a ze sl. 6,

- ověřit, že pro hodnoty uvedené ve sl. 10 platí vztah: sl. 10 = sl. 8 - sl. 9,

- ověřit, zda k nemovitostem byla převzata stavebnětechnická a majetkově právní dokumentace,

- ověřit, zda u nemovitostí byla provedena změna zápisu v evidenci nemovitostí ve prospěch ČSFR,

- ověřit, že k pohledávkám a vedeným sporům vztahujícím se k majetku KSČ k 31. 12. 1989, jakož i k majetkovým právům k témuž datu, byla převzata majetkoprávní dokumentace,

- ověřit, že zůstatkové hodnoty majetku ze sl. 10 uvedené ve sl. 11 jsou správně stanoveny (viz legenda k tab. č. 2),

- ověřit, zda orgány a organizační složky KSČ za chybějící majetek k 31. 12. 1989 vydaly peněžitou náhradu a v jaké výši, případně kdo za ně náhradu provede,

- ověřit, zda pracovníci okresního úřadu poukázali finanční prostředky na příslušný účet FMF u SBČS v Praze,

- ověřit, zda převzatý majetek vedou okresní úřady v operativně technické evidenci, řádně jej ochraňují proti poškození a ztrátě a pečují o jeho zachování,

- ověřit, zda v případě, že nemovitost byla pronajmuta na základě povolení příslušného ministerstva financí, končí dočasné užívání k 31. 4. 1991,

- ověřit, zda náklady spojené se zabezpečením majetku a jeho realizací jsou přiměřené, tj. na úrovni provozních nákladů minulých let nebo nákladů odpovídajících zakonzervování prostředků,

- ověřit, zda seznam převzatého majetku vč. tabulky č. 2 byl zaslán okresním úřadem FMF do 15. 2. 1991,

- ověřit, zda seznam převzatého majetku je v souladu s tabulkou č. 2,

- ověřit případné návrhy na reálné a optimální, vzhledem k potřebám lidu ČSFR, využití převzatého majetku,

- ověřit způsob využití (tabulka č. 3) nemovitostí, které byly odňaty KSČ již v 1. pololetí 1990 podle nařízení vlády ČSFR č. 212/1990 Sb.,

- prověřit, zda okresní úřad dodržel ustanovení § 6 vyhl. FMF č. 61/1986 Sb., o prozatímní správě národního majetku, při předávání nemovitostí, jichž se týkalo nařízení vlády ČSFR č. 212/1990 Sb., zejména s ohledem na úkol stanovený usnesením vlády ČSFR č. 352 ze dne 21. 5. 1990 zajistit efektivní využití převzatého majetku pro účely zdravotnictví, školství, kultury, jiných veřejně prospěšných potřeb a k uspokojení nároků politických stran, jimž byl nemovitý majetek odebrán v souvislosti s událostmi roku 1948, jakož i potřeb dalších politických stran a hnutí; rozvést podrobně postup okresního úřadu při předávání k podnikatelskému využití (i zprostředkovanému).

K bodu 3. programu prověrky:

- prověřit, zda KSČ do 30. 1. 1991 vydala archiválie a ostatní písemné, obrazové, zvukové a jiné záznamy, které vzešly z činnosti bývalé KSČ do 30. 11. 1989, které s její činností v této době souvisejí a nebo které jí v této době došly a které jsou v jejím vlastnictví:

a) Státnímu ústřednímu archivu v Praze, týkají-li se činnosti ústředního výboru bývalé KSČ,

b) Státnímu ústřednímu archivu Slovenské republiky, týkají-li se činnosti ústředního výboru KSS,

c) příslušnému státnímu oblastnímu archivu, týkají-li se činnosti orgánů, organizací a organizačních složek bývalé KSČ (KSS) působících v územním obvodu státního oblastního archivu,

- zjistit důvody případného nepřevzetí archiválií a ostatních písemných, obrazových, zvukových a jiných záznamů.

Ing. Ivan Hayek

pověřený řízením odboru

Tabulka č. 1

Přehled o předávaném majetku

Hospodářské zařízení (podnik):

Nadřízený orgán:

IČO:

Místo organizace:

Okres:

Kraj:

 

 

 

 

Přírůstky v PH

 

Úbytky v PH

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Předáno státu

 

 

 

 

Majetek

Účet

Účetní stav k 31. 12. 89 v PH

Účetní stav k 31. 12. 90 v PH

Převod od orgánů KSČ

Nákup

Předáno orgánům KSČ

úplatně

bezplatně

Bezúplatný převod mimo stát a KSČ

Prodej

Likvidace

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Základní prostř.

010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Investice

050

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Materiál

100, 101

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Potraviny

108ą109

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PPS

110

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zboží

171, 172ą177

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ostatní zásoby

140, 150

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peníze

201, 205, 209, 210, 215, 217

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pohledávky

243, 248, 991

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Celkem aktiva

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Úvěry, Závazky

211, 213, úč. sk. 25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Celkem pasiva

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Celkem 1/

-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP