FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. v. o.

583

Zásady zákona o statistice

Úvodní ustanovení

Zásada č. 1

Zákon upraví činnost orgánů státní správy při získávání a poskytování statistických informací potřebných pro posuzování úrovně sociálního a ekonomického vývoje federace, při zajištění srovnatelnosti statistických informací, při plnění povinností vyplývajících z mezinárodních závazků v oblasti statistiky, zejména uplatňování mezinárodních standardů a při ochraně údajů ze statistických zjišťování před zneužitím; dále upraví práva a povinnosti fyzických a právnických osob v souvislosti s poskytováním údajů pro státní statistiku.

Odůvodnění:

Nová zákonná úprava o statistice vychází z čl. 23 ústavního zákona o čs. federaci a upravuje činnost jak orgánů státní statistiky při sběru, zpracování a poskytování statistických informací, tak ostatních ústředních orgánů státní správy při zabezpečení potřeb státní statistiky. Zákon upraví také práva a povinnosti fyzických a právnických osob při poskytování požadovaných údajů pro státní statistiku.

Postavení a působnost

Federálního statistického úřadu

Zásada č. 2

Ústředním orgánem státní správy České a Slovenské Federativní Republiky pro oblast státní statistiky je Federální statistický úřad, který při získávání a vyhodnocování statistických informací postupuje nezávisle na ostatních orgánech. Federální statistický úřad řídí předseda, kterého jmenuje a odvolává prezident České a Slovenské Federativní Republiky; předsedu Federálního statistického úřadu zastupují místopředsedové, které jmenuje a odvolává na návrh předsedy Federálního statistického úřadu vláda České a Slovenské Federativní Republiky. Pokud je předsedou Federálního statistického úřadu občan České republiky, je prvním místopředsedou občan Slovenské republiky a naopak.

Odůvodnění:

Ústředním orgánem státní správy pro oblast státní statistiky bude jako dosud Federální statistický úřad; je to orgán se specifickou povahou, který sleduje všechny činnosti vykonávané jinými orgány a osobami a poskytuje informace federální vládě a ostatním federálním orgánům i věcně příslušným řídícím orgánům na základě principu nezávislosti a objektivity. V souladu s dlouholetou tradicí jmenuje a odvolává předsedu Federálního statistického úřadu prezident České a Slovenské Federativní republiky, jeho místopředsedy jmenuje vláda České a Slovenské Federativní republiky. Stejně jako v dosavadním zákonu se stanoví, že pokud je předsedou Federálního statistického úřadu občan České republiky je prvním místopředsedou občan Slovenské republiky a naopak.

Zásada č. 3

1. Federální statistický úřad v součinnosti s ústředními statistickými orgány republik.

a) vypracovává program státních statistických zjišťování pro potřeby federace (dále jen "program zjišťování"),

b) připravuje státní statistická zjišťování pro potřeby federace tak, aby výsledky zjišťování byly využitelné jak pro federální orgány, tak pro orgány republik; může též provádět statistická zjišťování podle zvláštních potřeb federálních orgánů, která nejsou zahrnuta v programu zjišťování,

c) vytváří celostátní statistické klasifikace, číselníky, registry a soustavu národohospodářských ukazatelů,

d) stanoví metodiku a způsob vedení systému národních účtů pro zabezpečení porovnatelných statistických informací a sestavuje národní účty za federaci,

e) organizuje přípravu projektů zpracování státních statistických zjišťování pro potřeby federace,

f) spolupracuje - je-li to účelné a hospodárné - s federálními ústředními orgány a s ústředními orgány republik při vytváření jejich datových základen (databank).

2. Federální statistický úřad dále:

a) poskytuje statistické informace oprávněným orgánům (zásada č. 4)

b) připravuje v součinnosti s ústředními statistickými orgány republik za Českou a Slovenskou Federativní Republiku dohody o spolupráci v oblasti statistiky na úrovni mezinárodních vládních organizací a ústředních statistických orgánů jiných zemí,

c) shromažduje statistické informace jiných států a mezinárodních organizací pro účely mezinárodních porovnání a jejich publikování,

d) zajišťuje výzkumné úkoly v oblasti statistiky a souvisejících činností,

e) pravidelně informuje o úrovni sociálního a ekonomického vývoje federace a publikuje výsledky statistických šetření.

Odůvodnění:

Tato zásada souhrnně vymezuje činnost Federálního statistického úřadu, která je v dalších zásadách blíže rozvedena.

Zásada č. 4

Federální statistický úřad poskytuje bezplatně statistické informace (tj. agregované informace) za celou federaci prezidentovi České a Slovenské Federativní Republiky, Federálnímu shromáždění, vládě České a Slovenské Federativní Republiky, federálním ústředním orgánům, mezinárodním vládním organizacím a v součinnosti s ústředními statistickými orgány republik zastupitelským sborům, vládám, ústředním orgánům a statistickým orgánům republik; územním orgánům státní správy poskytne takové informace jen nemohou-li je získat od statistických orgánů republik. V ostatních případech Federální statistický úřad poskytne statistické informace (tj. agregované informace) za úplatu.

Odůvodnění:

Tato zásada vychází ze širšího zaměření informační služby státní statistiky s tím, že na rozdíl od minulosti vedle běžně dostupných základních statistických informací bude možno vyžadovat i specifické informace podle požadavků uživatelské sféry.

Vyhotovení těchto informací bude vyžadovat od statistického orgánu práce navíc. Proto také tyto informace budou poskytovány za úplatu, pokud budou vyžadovány jinými uživateli než uvedenými orgány.

Federální statistická rada

Zásada č. 5

Při Federálním statistickém úřadu působí Federální statistická rada. Předsedou Federální statistické rady je předseda Federálního statistického úřadu. Členy rady jsou předsedové ústředních statistických orgánů republik; další členy jmenuje a odvolává na návrh předsedy Federálního statistického úřadu vláda České a Slovenské Federativní Republiky ze zástupců ústředních orgánů státní správy federace a republik, Státní banky československé, svazů podnikatelů, odborových orgánů, zemědělských svazů a ostatních zpravodajských jednotek, z odborníků a vědeckých pracovníků z oblasti statistiky. Zákon určí přesně počet členů Federální statistické rady a počty zástupců jednotlivých složek, přičemž se zabezpečí i přiměřené zastoupení republik.

Federální statistická rada projednává koncepci státní statistiky a program zjišťování pro potřeby federace. Další úkoly a způsob práce Federální statistické rady vymezí její statut.

Statut Federální statistické rady vydá předseda Federálního statistického úřadu po předchozím schválení vládou České a Slovenské Federativní Republiky.

Odůvodnění:

Vzhledem k tomu, že činnost Federálního statistického úřadu zasahuje do celé oblasti ekonomických a společenských jevů, při jejichž sledování a hodnocení vznikají složité problémy, je třeba, aby základní předpoklad této činnosti, tj. koncepční otázky státní statistiky, zaměření statistických zjišťování a odborné plnění některých dalších úkolů bylo zabezpečováno ve spolupráci se širokým okruhem kvalifikovaných a informovaných spolupracovníků, zejména zástupců jiných orgánů státní správy, vědy a výzkumu, svazů podnikatelů, odborových orgánů, zemědělských svazů a ostatních zpravodajských jednotek, od nichž se informace požadují. Tomu účelu slouží Federální statistická rada, jejíž úkoly a způsob práce vymezí její statut. Federální statistická rada dává odborné dobrozdání ke koncepci státní statistiky a k programu zjišťování z hlediska koordinace společenské potřeby, těch kteří informace poskytují (zatížení zpravodajských jednotek) a zájmů uživatelů statistických informací.

Návrh na jmenování členů Federální statistické rady předkládá předseda Federálního statistického úřadu po projednání s ústředními statistickými orgány republik.

Statistická zjišťování

Zásada č. 6

Údaje pro potřeby federace se získávají cestou vyčerpávajících nebo výběrových státních statistických zjišťování písemnou formou (např. pomocí statistických dotazníků, výkazů, soupisových formulářů) nebo pomocí technických nosičů dat.

Federální statistický úřad organizuje státní statistická zjišťování za celou federaci prostřednictvím ústředních statistických orgánů republik. Přímo provádí statistická zjišťování podle zvláštních potřeb federálních ústředních orgánů, která nejsou zahrnuta v programu zjišťování, a to v součinnosti s ústředními statistickými orgány republik.

Ostatní federální ústřední orgány mohou provádět pouze statistická zjišťování zahrnutá do programu zjišťování; jiná statistická zjišťování mohou provádět pouze na základě dohody s těmi, od nichž požadují poskytnutí údajů (bez zpravodajské povinnosti).

Za federální ústřední orgány se pro účely tohoto zákona považují federální ministerstva, ostatní federální ústřední orgány státní správy, Státní banka československá, Generální prokuratura České a Slovenské Federativní Republiky a Nejvyšší soud České a Slovenské Federativní Republiky.

Odůvodnění:

Statistickým zjišťováním se rozumí požadování kvantitativních nebo kvalitativních údajů pro účely poznání sociálně ekonomických jevů hromadné povahy.

Za státní statistická zjišťování jsou považována zjišťování, která provádějí orgány státní statistiky a dále zjišťování prováděná jinými federálními ústředními orgány, pokud jsou zahrnuta do programu zjišťování. U jiných zjišťování nevzniká zpravodajská povinnost.

Zákon umožňuje Federálnímu statistickému úřadu provádět některá statistická zjišťování přímo, zejména ta, která budou nezbytná pro rychlé informování federálních orgánů. Většina statistických zjišťování bude však zajišťována prostřednictvím ústředních statistických orgánů republik a jejich oblastních orgánů.

Zásada č. 7

Orgány státní statistiky získávají statistické údaje též z datových základen federálních orgánů a orgánů republik, jakož i ze zahraničních zdrojů dat. Federální orgány a orgány republik jsou povinny umožnit orgánům státní statistiky bezplatný přístup ke svým datovým základnám.

Odůvodnění:

Údaje pro státní statistiku získávají orgány státní statistiky též od jiných orgánů státní správy, podnikatelských, zaměstnaneckých (odborových) svazů, finančních orgánů, např. údaje z daňových přiznání a z administrativních registrů; pro účely mezinárodních porovnání se získávají údaje též ze zahraničních zdrojů dat. Nebylo by racionální, kdyby se údaje již jednou zjištěné, znovu získávaly a vytvářely tak nežádoucí duplicity.

Zásada č. 8

Program zjišťování vypracovává Federální statistický úřad v součinnosti s ústředními statistickými orgány republik a předkládá jej k projednání Federální statistické radě. Do programu zjišťování se zahrnují vedle státních statistických zjišťování prováděných orgány státní statistiky též statistická zjišťování prováděná ostatními federálními ústředními orgány. Pro všechna statistická zjišťování obsažená v programu jsou právnické osoby povinny poskytovat požadované informace; fyzické osoby mají tuto povinnost jen pokud jde o informace o jejich podnikatelské činnosti (zpravodajská povinnost). Právnické a fyzické osoby, které jsou povinny podle této zásady poskytovat informace, jsou zpravodajskými jednotkami. Všeobecnou zpravodajskou povinnost občanů upravuje zásada č. 12.

Při přípravě státních statistických zjišťování se Federální statistický úřad a ostatní ústřední orgány státní správy řídí zásadou společenské účelnosti a hospodárnosti. Program zjišťování se stanoví tak, aby

a) byla prováděna jen taková zjišťování, která jsou ze společenského hlediska důležitá a potřebná,

b) zjišťování se prováděla co nejhospodárněji,

c) zpravodajské jednotky nebyly zatěžovány nad nezbytně nutnou míru.

Program obsahuje:

a) účel a využití výsledků statistického zjišťování,

b) věcnou (obsahovou) charakteristiku statistického zjišťování,

c) okruh zpravodajských jednotek,

d) periodicitu,

e) rozpočet nákladů na jednotlivá zjišťování,

f) určení orgánu provádějícího statistická zjišťování a zpracování (včetně zajištění jejich úhrady).

Odůvodnění:

Tato zásada výrazně mění dosavadní zákonnou úpravu. Podle nové úpravy resortní statistická zjišťování včetně tzv. dílčích systémů statistických zjišťování se považují za státní statistická zjišťování, pokud jsou zahrnuta do programu s tím, že jejich finanční krytí si zajistí věcně příslušný resort, který tato zjišťování požaduje. Pro všechna tato zjišťování budou právnické osoby a v určeném rozsahu i fyzické osoby povinny poskytovat informace (zpravodajská povinnost). Zároveň se ruší pojem "dílčí systém statistických zjišťování".

Zásada č. 9

Při vypracování programu zjišťování postupují Federální statistický úřad a ostatní federální ústřední orgány takto:

a) federální ústřední orgány sdělí Federálnímu statistickému úřadu své požadavky na údaje ze státních statistických zjišťování a návrhy na vlastní (resortní) statistická zjišťování pro příští rok do konce března běžného roku,

b) Federální statistický úřad požadavky resortů posoudí zejména s ohledem na zabránění duplicitním zjišťováním a s ohledem na celkové zatěžování vykazujících jednotek, projedná je s dotčenými orgány (včetně svých návrhů) a s ústředními statistickými orgány republik a posoudí se zřetelem na jejich finanční krytí rozpočtem,

c) Federální statistický úřad v součinnosti s ústředními statistickými orgány republik sestaví návrh programu zjišťování včetně určení priorit a předloží jej k projednání Federální statistické radě.

Schválený program zjišťování se uveřejní jako opatření Federálního statistického úřadu ve Sbírce zákonů.

Odůvodnění:

Na rozdíl od předchozí právní úpravy (kdy postup přípravy plánu statistických zjišťování určovala vyhláška Federálního statistického úřadu) je nutno stanovit postup při vypracovávání programu zjišťování přímo zákonnou úpravou se zřetelem k článku 23 návrhu novely ústavního zákona o čs. federaci; se zřetelem k povaze věci, zejména rozsahu podrobných otázek technického rázu patří určení tohoto postupu spíše do prováděcího předpisu.

Zásada č. 10

Náklady prací spojených se zabezpečením státních statistických zjišťování pro potřeby federace a jejich zpracováním se hradí z rozpočtu federace, provádějí-li tyto práce federální orgány. Příslušné orgány jsou povinny zajistit ve svých rozpočtech úhradu těchto nákladů. Nepodaří-li se zajistit úhradu všech státních statistických zjišťování obsažených v programu zjišťování, rozhodne Federální statistický úřad po dohodě s ústředními statistickými orgány republik, která státní statistická zjišťování se nebudou provádět.

Výjimečně může Federální statistický úřad v součinnosti s ústředními statistickými orgány republik rozhodnout o zajištění dalších státních statistických zjišťování jsou-li taková zjišťování odůvodněna zvláštní potřebou federálního orgánu nebo je-li to nezbytné pro splnění povinností z mezinárodních závazků. Tato státní statistická zjišťování vyhlásí Federální statistický úřad jako opatření ve Sbírce zákonů; i pro tato zjišťování jsou zpravodajské jednotky povinny poskytnout požadované informace.

O úpravách programu zjišťování a o dalších statistických zjišťováních informuje Federální statistický úřad členy Federální statistické rady a uveřejní je jako opatření Federálního statistického úřadu ve Sbírce zákonů.

Odůvodnění:

Program zjišťování je bezprostředně spjat s jeho finančním krytím v rozpočtu. Za tím účelem Federální statistický úřad má pravomoc rozhodnout operativně o nezbytných úpravách plánu při dodržení schválených priorit. Tato zásada umožňuje operativní zajištění rychlé informovanosti federálních ústředních orgánů nebo mezinárodních orgánů v souladu se zněním článku 23 ústavního zákona.

Zásada č. 11

Pokud ostatní federální ústřední orgány (mimo Federální statistický úřad) chtějí provádět statistická zjišťování nezahrnutá do programu zjišťování, mohou tak činit pouze na základě dohody s těmi, od nichž budou informace požadovat pokud zákon nestanoví jinak. Záměr uskutečnit tato zjišťování oznámí Federálnímu statistickému úřadu, který koordinuje statistická zjišťování nezahrnutá do programu zjišťování, případně vyjadřuje stanovisko k jejich uskutečnění. Při jejich provádění dodržují stanovený jednotný obsah statistických ukazatelů, klasifikací, číselníků a registrů.

Statistickým zjišťováním se nerozumí vyžádání dokladů a jiných informací v souvislosti s výkonem dohledu nebo prověrkové a kontrolní činnosti podle zvláštních předpisů.

Odůvodnění:

Na rozdíl od předchozí zákonné úpravy se umožňuje všem subjektům provádět statistická zjišťování na základě dobrovolnosti. Federální ústřední orgány jsou však povinny oznámit Federálnímu statistickému úřadu předem tato připravovaná zjišťování a při jejich provádění dodržovat zásady jednotné metodologie státní statistiky.

Zásada č. 12

Sčítání lidu, domů a bytů a ostatní státní statistická zjišťování prováděná na celém území České a Slovenské Federativní Republiky, při nichž by vznikla jednotlivým obyvatelům zpravodajská povinnost, mohou být stanovena pouze zvláštním zákonem.

Státní statistická zjišťování prováděná na celém území České a Slovenské Federativní Republiky, při nichž nevzniká obyvatelům zpravodajská povinnost (platí zásada dobrovolnosti), vyhlásí Federální statistický úřad v součinnosti s ústředními statistickými orgány republik.

Odůvodnění:

Zpravodajská povinnost, která vzniká obyvatelům například při sčítání lidu, domů a bytů a při obdobných statistických zjišťováních nabývá mimořádně velkého rozsahu a významu, což odůvodňuje, aby tato povinnost byla stanovena zákonem. Ostatní statistická zjišťování, kde není poskytnutí údajů povinné (mikrocensy, rodinné účty), stanoví Federální statistický úřad v součinnosti s ústředními statistickými orgány republik.

Nástroje k zajištění srovnatelnosti

Zásada č. 13

Statistické ukazatele potřebné pro posouzení vývoje federace a způsob jejich získávání při státních statistických zjišťováních určuje Federální statistický úřad v součinnosti s ústředními statistickými orgány republik a dalšími dotčenými federálními ústředními orgány; tyto skutečnosti se uvádějí v dotaznících, soupisových formulářích a ve státních statistických výkazech (jejich přílohách) nebo se u dlouhodobě se opakujících nebo u rozsáhlejších statistických zjišťování uveřejňují jako opatření ve Sbírce zákonů a jsou pro zpravodajské jednotky závazné.

Odůvodnění:

Určování závazných statistických ukazatelů navazuje na řadu integračních opatření v oblasti statistiky pro racionální organizaci státních statistických zjišťování. Jejich určení a způsob jejich získání bude uveřejňován ve Sbírce zákonů jen u dlouhodobě se opakujících nebo u rozsáhlejších státních statistických zjišťování.

Zásada č. 14

Celostátní statistické klasifikace, číselníky, registry a národohospodářské ukazatele se vytvářejí v souladu s mezinárodními standardy jako nástroje k zabezpečení srovnatelnosti statistických informací. Zákon upraví vytváření a využívání těchto nástrojů; jejich zavedení vyhlásí Federální statistický úřad jako opatření ve Sbírce zákonů.

Odůvodnění:

Metodologickým úkolem státní statistiky je zajištění srovnatelnosti v celé federaci; tuto funkci plní zejména statistické integrační a unifikační nástroje. S tím bezprostředně souvisí zabezpečení vazeb na mezinárodní metodické standardy a jejich využití ve vnitrostátní praxi; jde o mezinárodní klasifikace a nomenklatury vypracované zejména v působnosti Statistického úřadu Organizace spojených národů, Statistického úřadu Evropských společenství jako předpoklad mezinárodní srovnatelnosti statistických informací.

Zásada č. 15

Všem právnickým osobám a dále fyzickým osobám, které provozují podnikatelskou činnost podle zvláštních předpisů, se přidělují identifikační čísla. Způsob tvorby identifikačního čísla stanoví Federální statistický úřad v součinnosti s ústředními statistickými orgány republik; zákon upraví podmínky přidělování identifikačních čísel.

Odůvodnění:

Základním metodicko-organizačním předpokladem vytváření a vedení celostátního registru organizací s víceúčelovým využitím je přidělení identifikačních čísel všem subjektům činným v národním hospodářství. Přidělování těchto identifikačních čísel patří do působnosti ústředních statistických orgánů republik.

Zásada č. 16

Obyvatelům České a Slovenské Federativní Republiky - s výjimkou osob požívajících diplomatických imunit a výsad - přidělují orgány státní statistiky rodné číslo; způsob jeho tvorby stanoví Federální statistický úřad v součinnosti s ústředními statistickými orgány republik.

Odůvodnění:

Instituce rodných čísel jako identifikační charakteristiky každého občana byla již dříve řešena na úrovni zákona; rodná čísla jsou již dlouhodobě využívána zejména v oblasti sociálního zabezpečení. Konkrétní způsoby použití rodného čísla pro statistické a evidenční účely na různých úsecích státní správy jsou upravovány zvláštními předpisy. Při přidělování rodných čísel se počítá se spoluprací statistických orgánů s orgány pověřenými vést matriky.

Zpravodajská povinnost

Zásada č. 17

Všechny zpravodajské jednotky jsou povinny poskytovat všechny požadované údaje pro státní statistická zjišťování obsažená v programu zjišťování, jakož i pro státní statistická zjišťování prováděná Federálním statistickým úřadem (viz zásada č. 10), popřípadě vyhlášená podle zákona (viz zásada č. 12). Údaje jsou povinny poskytnout úplně, správně, pravdivě, včas a bezplatně. Právnické osoby jsou rovněž povinny spolupracovat se všemi orgány státní statistiky při přípravě státních statistických zjišťování.

Plněním zpravodajské povinnosti nejsou dotčena ustanovení zvláštních předpisů o dodržování státního, hospodářského, bankovního a služebního tajemství.

Odůvodnění:

Zpravodajská povinnost se týká všech právnických a fyzických osob (uvedených v zásadě č. 8). Uváží-li se jaké náklady a úsilí si vyžádá provádění statistických zjišťování, musí být vytvořeny dostatečné právní záruky, aby získané informace byly úplné, správné a včasné a aby výsledky zjišťování nebyly závislé na ochotě dotazovaných subjektů tyto informace poskytovat. Zároveň je třeba vytvořit podmínky pro ověření a odzkoušení vhodnosti technologie sběru a zpracování dat u jednotlivých zpravodajských jednotek před provedením státního statistického zjišťování.

Oprávnění orgánů státní statistiky

Zásada č. 18

Pracovníci orgánů státní statistiky a osoby těmito orgány pověřené mají právo v souvislosti s prováděním státních statistických zjišťování a prověrek vstupovat do objektů, místností a ostatních prostorů, které jsou předmětem nebo místem zjišťování nebo prověřování, požadovat potřebné informace a vysvětlení a nahlížet do podkladů a dokladů; přitom jsou povinni zachovávat příslušné bezpečnostní a zdravotní předpisy. Vstupovat do obydlí lze jen je-li užíváno také pro podnikání nebo provozování jiné hospodářské činnosti a je-li to nutné pro splnění účelu statistického zjišťování.

Odůvodnění:

Obdobně jako je tomu u jiných pracovníků státní správy, je třeba poskytnout i pracovníkům orgánů státní statistiky oprávnění vstupovat v souvislosti s prováděním státních statistických zjišťování do prostorů, jež jsou předmětem nebo místem zjišťování nebo prověrek.

Ochrana individuálních údajů

Zásada č. 19

Údaje ze statistických zjišťování prováděných podle tohoto zákona týkající se jednotlivých fyzických a právnických osob (individuální údaje) nesmějí být bez jejich souhlasu zveřejňovány, ani komukoliv sdělovány a nesmí jich být použito pro jiné než statistické účely. Zejména nesmějí být využity k daňovým účelům.

Pracovníci orgánů státní statistiky nebo jimi pověřené osoby, pracovníci jiných orgánů provádějící statistická zjišťování a pracovníci dalších subjektů zajišťujících jejich zpracování jsou povinni zachovávat mlčenlivost o individuálních údajích, které se dovědí v zaměstnání nebo v souvislosti s prováděním statistického zjišťování.

Povinnost mlčenlivosti trvá i po ukončení zaměstnání nebo po skončení příslušných prací.

Za individuální údaje se nepovažují údaje z obecně dostupných zdrojů vytvořených v souladu s právními předpisy (adresáře, seznamy, číselníky apod.) a údaje, které vznikly sumarizací alespoň pěti individuálních údajů nenulové hodnoty.

Federální statistický úřad a ostatní subjekty, které statistická zjišťování provádějí nebo zpracovávají jsou povinny přijmout veškerá opatření k zabezpečení individuálních údajů před zneužitím.

Odůvodnění:

Důsledná ochrana individuálních údajů je nezbytným předpokladem důvěryhodnosti statistických orgánů. Proto individuální údaje o jednotlivých fyzických a právnických osobách poskytované orgánům státní statistiky nebudou bez souhlasu těchto osob nikomu sdělovány ani zveřejňovány a budou využívány pouze pro statistické účely.

Za obecně dostupné zdroje se považují veřejně publikované adresáře, seznamy, číselníky apod.

Zásada č. 20

Pro výlučně statistické účely může Federální statistický úřad a statistické orgány republik odevzdat individuální údaje jiným právnickým osobám zodpovědným za zpracování statistických zjišťování prováděných podle tohoto zákona; tyto subjekty jsou povinny zabezpečit dodržování zákonných ustanovení o ochraně individuálních údajů.

Právnické osoby, které individuální údaje přejímají, jsou povinny technickými a organizačními opatřeními zabezpečit tyto

údaje před zneužitím a zajistit, že s těmito údaji mohou pracovat pouze pracovníci, kteří byli poučeni o povinnosti zachovávat mlčenlivost o individuálních údajích.

Odůvodnění:

Ochrana individuálních dat právnických nebo fyzických osob musí být zajištěna i mimo pracoviště statistických úřadů, tj. při jejich přenosu papírovými nebo technickými nosiči na pracoviště výpočetní techniky za účelem jejich zpracování. Také v těchto případech musí býti příslušní pracovníci povinni zachovávat mlčenlivost, aby bylo zachováno utajení těchto individuálních dat. Porušení povinnosti mlčenlivosti bude postihováno pokutou.

Porušení povinností, sankce

Zásada č. 21

Porušení povinnosti mlčenlivosti nebo nesplnění jiné povinnosti k zajištění ochrany individuálních údajů je přestupkem. Lze za něj uložit pokutu až do výše Kčs 50 000,-. Přestupky projednávají příslušné orgány republik; uložením pokuty nejsou dotčena ustanovení zvláštních předpisů o náhradě škody.

Odůvodnění:

Uvedená zásada je obvyklá v zákonných předpisech jiných zemí na rozdíl od dosavadní čs. praxe. Vzhledem k významu zákonné ochrany individuálních údajů je účelné, aby sankce za porušení této ochrany byla uvedena přímo v zákoně.

Zásada č. 22

Jestliže zpravodajská jednotka neposkytne požadované údaje pro státní statistická zjišťování úplně, správně, pravdivě a včas, jsou orgány státní statistiky oprávněny provést zjištění potřebných údajů na její náklady.

Odůvodnění:

Tato zásada umožňuje orgánům státní statistiky provádějícím statistická zjišťování možnost rychlého a operativního zjednání nápravy, jestliže zpravodajská jednotka svoje povinnosti nesplní.

Zásada č. 23

Jestliže zpravodajská jednotka úmyslně nebo z nedbalosti (v rozporu se zásadou č. 17) neposkytne požadované údaje vůbec nebo je poskytne neúplně, nesprávně, nepravdivě nebo opožděně, může jí být uložena pokuta až do výše Kčs 100 000,-. Tím nejsou dotčena ustanovení zvláštních předpisů o náhradě škody. Pokutu lze uložit jen do 1 roku ode dne, kdy porušení stanovené povinnosti bylo zjištěno, nejdéle však do 2 let ode dne, kdy k porušení došlo. Řízení o uložení pokuty se řídí ustanoveními správního řádu.

Odůvodnění:

Pokud jde o sankce navazuje se na stav již dříve upravený zákonem; sleduje se zejména ten cíl, aby orgánům státní statistiky byla poskytnuta možnost urychleného a operativního postihu zejména v případech, kdy bez zjednání okamžité nápravy by byla ohrožena úplnost a správnost statistických informací.

Závěrečná ustanovení

Zásada č. 24

Zákon o statistice zruší zejména

a) zákon č. 21/1971 Sb., o jednotné soustavě sociálně ekonomických informací, ve znění zákona č. 128/1989 Sb.,

b) nařízení vlády Československé socialistické republiky č. 136/1989 Sb., o informační soustavě organizací, a to v částech upravujících oblast statistiky, operativní evidence, zvlášť organizovaných evidencí, pasportů, rejstříků, prvotních záznamů a běžných zápisů,


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP