c) vyhlášku Federálního statistického úřadu č. 58/1983 Sb., o prověřování sociálně ekonomických informací v oborech řízených Federálním statistickým úřadem.

Odůvodnění:

Principiální změny v politickém a ekonomickém systému, přechod na tržní ekonomiku a účast České a Slovenské Federativní Republiky na evropských integračních procesech si vyžádaly zcela novou koncepci státní statistiky a vypracování nového zákona o statistice. Je proto nezbytné zrušit dosavadní zákon č. 21/1971 Sb., o jednotné soustavě sociálně ekonomických informací, ve znění zákona č. 128/1989 Sb. a na něj navazující nařízení vlády Československé socialistické republiky č. 136/1989 Sb., o informační soustavě organizací a některé další předpisy vydané k provedení zákona.

Zásada č. 25

V roce 1992 se provedou statistická zjišťování připravená podle dosavadních právních předpisů.

Zákon o statistice by měl nabýt účinnosti dnem 1. ledna 1992.

Odůvodnění:

Statistická zjišťování pro rok 1992 se připravují již v průběhu 1. pololetí 1991 a proto nebude možno postupovat podle předkládaných zásad.

Předpokládá se, že nový zákon o statistice nabude účinnosti dnem 1. ledna 1992.

V Praze dne 28. března 1991

Předseda vlády ČSFR:

Čalfa v. r.

 

Důvodová zpráva

k návrhu zásad zákona o statistice

Usnesením vlády České a Slovenské Federativní Republiky ze dne 1. listopadu 1990 č. 760 o nové koncepci státní statistiky bylo uloženo předsedovi Federálního statistického úřadu předložit vládě České a Slovenské Federativní Republiky návrh zákona o statistice do 30. června 1991; účinnost zákona se předpokládá od 1. ledna 1992.

Ve srovnání s dosavadním zákonem č. 21/1971 Sb., o jednotné soustavě sociálně ekonomických informací, ve znění zákona č. 128/1989 Sb., dochází v návrhu zásad zákona o statistice k významným obsahovým změnám v důsledku změn v politickém a ekonomickém systému, v působnosti čs. federace a účasti České a Slovenské Federativní Republiky na evropských integračních procesech.

Zásadní změna spočívá v tom, že dochází k rozpadu dosavadní jednotné soustavy sociálně ekonomických informací, zahrnující vedle statistiky také účetnictví, rozpočetnictví, kalkulace a operativní evidenci. Na rozdíl od dřívější prvořadé kontroly plnění plánu bude státní statistika zajišťovat nyní především se zřetelem k celospolečenské objednávce objektivní informace o stavu a rozvoji ekonomiky a společnosti a o jejich vývojových tendencích a zákonitostech. Při přípravě nové právní úpravy bylo využito poznatků a zkušeností uplynulých více než 70 let vývoje čs. statistiky, zejména zákona č. 49/1919 Sb., o organizaci statistické služby, jehož podstatným rysem byla nezávislost statistiky na ostatních ústředních orgánech, objektivita a neutralita statistických informací, a zkušeností z právních úprav jiných zemí.

Na rozdíl od dosavadní zákonné úpravy dochází v návrhu zásad zákona o statistice zejména k těmto hlavním změnám:

1. Podle nového zákona Federální statistický úřad jako ústřední orgán státní správy vykonává svoji činnost nezávisle na ostatních ústředních orgánech státní správy.

2. Zvyšuje se význam a odpovědnost Federální statistické rady; jejím úkolem je dávat odborné dobrozdání ke koncepci státní statistiky a k programu státních statistických zjišťování.

3. Program státních statistických zjišťování, jeho obsah a postup při jeho vypracování a schvalování, jakož i jeho návaznost na rozpočet nákladů je upravena přímo v zákoně. Zpravodajská povinnost při resortních statistických zjišťováních včetně tzv. dílčích systémů je podmíněna jejich zahrnutím do programu státních statistických zjišťování, který bude jako opatření Federálního statistického úřadu publikován každoročně ve Sbírce zákonů.

4. Resortní statistická zjišťování nezahrnutá do programu mohou být prováděna pouze na základě dohody s těmi, od nichž se budou informace požadovat.

5. Nový zákon neupravuje povinnost ústředních orgánů státní správy vykonávat dohled nad stavem statistických informací u subjektů, které jsou v jejich řídící působnosti.

6. Nově se upravuje obsah jednotné metodologie státní statistiky a návaznost metodických nástrojů na mezinárodní standardy, jako předpoklad mezinárodní srovnatelnosti statistických dat.

7. Zpravodajská povinnost, která vzniká obyvatelům (například při sčítání lidu, domů a bytů) bude stanovena zvláštním zákonem.

8. Rovněž ochrana individuálních údajů se v novém zákoně upraví podstatně šířeji se zřetelem k poznatkům právní úpravy jiných zemí, včetně pokut za porušení této ochrany.

9. Zákonem se nově upraví oprávněnost Federálního statistického úřadu poskytnout požadované statistické informace za úplatu v těch případech, kdy jsou tyto informace poskytovány jiným žadatelům než orgánům uvedeným v zákoně.

Připravovaná zákonná úprava čs. státní statistiky navazuje na legislativní úpravu zemí Evropských společenství, především v základních principech činností státní statistiky, jako je například její nezávislost na ostatních ústředních orgánech státní správy, určení zpravodajské povinnosti, ochrana individuálních údajů, návaznost metodických nástrojů na mezinárodní standardy, zvýšení významu a odpovědnosti statistické rady jako poradního orgánu, který dává odborné dobrozdání ke koncepci státní statistiky a k programu státních statistických zjišťování.

Zásady respektují rozdělení působnosti mezi federaci a republiky obsažené v novele ústavního zákona o československé federaci při zachování principů jednoty statistiky zabezpečující potřeby federace a statistik zabezpečujících potřeby České republiky a Slovenské republiky. Tato jednota je nezbytná nejen pro zajištění srovnatelnosti hospodářského a sociálního rozvoje v obou republikách, ale i z hlediska racionálnosti a efektivnosti prací potřebných pro statistickou činnost a tím i z hlediska hospodárnosti při vynakládání rozpočtových prostředků.

V souvislosti s přípravou zásad nového zákona o statistice se nepředpokládá zvýšení nákladů na státní statistiku na federální úrovni. Nové úkoly federální statistiky - vyplývající z přijatých principů nezávislosti, objektivity a celistvosti, z uplatňování federativního uspořádání a z vytváření potřebných podmínek k účasti na evropských integračních procesech - budou pokryty na dosavadní úrovni rozpočtovaných nákladů.

Naproti tomu na republikové úrovni lze předpokládat zvýšení nákladů na státní statistiku, zejména vlivem demonopolizace a privatizace ekonomiky, kdy dochází k enormnímu nárůstu ekonomických subjektů; rovněž změny v administrativním uspořádání státu budou na oblastní orgány státní statistiky klást vyšší nároky při zpracování informací. Tyto náklady budou vyčísleny v souvislosti se zákony o statistice jednotlivých republik, které se nyní také připravují.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP