FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. v. o.

590

Vládní návrh

Zákon

o odpadech

Vládní návrh

ZÁKON

O ODPADECH

ze dne ..........

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

ČÁST PRVNÍ

OBECNÁ USTANOVENÍ

§ 1

Působnost zákona

(1) Zákon stanoví povinnosti orgánů státní správy, právnických a fyzických osob při nakládání s odpady.

(2) Pokud zvláštní předpisy nestanoví jinak, vztahuje se tento zákon též na nakládání

a) s odpadními a zvláštními vodami [Zákon č. 138/1973 Sb., o vodách (vodní zákon).],

b) s látkami znečišťujícími ovzduší [Zákon č. 35/1967 Sb., o opatřeních proti znečišťování ovzduší.],

c) s odpady drahých kovů [Vyhláška ministra hutního průmyslu a rudných dolů č. 93/1962 Sb., o státní službě pro drahé kovy, ve znění vyhlášky č. 34/1968 Sb. a vyhlášky č. 154/1980 Sb.],

d) s radioaktivními odpady [Vyhláška Čs. komise pro atomovou energii č. 67/1987 Sb., o zajištění jaderné bezpečnosti při zacházení s radioaktivními odpady. Vyhláška ministerstva zdravotnictví ČSR č. 59/1972 Sb., o ochraně zdraví před ionizujícím zářením. Vyhláška ministerstva zdravotnictví SSR č. 65/1972 Sb., o ochraně zdraví před ionizujícím zářením.],

e) s odpady ukládanými v podzemních prostorech [Zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon).],

f) s odvaly, výsypkami a odkališti [Zákon č. 44/1988 Sb. Zákon ČNR č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě. Zákon SNR č. 51/1988 Sb,. o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě.],

g) s konfiskáty živočišného původu [Zákon č. 87/1987 Sb., o veterinární péči. Vyhláška federálního ministerstva zemědělství a výživy č. 121/1987 Sb., o zabezpečování zdravotní nezávadnosti živočišných produktů. Vyhláška federálního ministerstva zemědělství a výživy č. 117/1987 Sb., o péči o zdraví zvířat.].

§ 2

Základní pojmy

(1) Odpadem je věc, které se chce její majitel (§ 1 odst. 1 zákona) zbavit. Odpadem je tíž movitá věc jejíž odstranění (zneškodnění) je nutné z hlediska péče o zdravé životní podmínky a životní prostředí. Kategorizace a katalog odpadů dohodnutý s příslušnými ústředními orgány státní správy vyhlásí Federální výbor pro životní prostředí jako opatření ve Sbírce zákonů [Zákon č. 131/1989 Sb., o Sbírce zákonů.].

(2) Zvláštní odpad je takový odpad, který vyžaduje zvláštní režim při nakládání s ním, zejména z důvodů národohospodářských nebo péče o životní prostředí.

(3) Nebezpečný odpad je takový zvláštní odpad (odstavec 2), který svými vlastnostmi (zejména toxicitou, dráždivostí, výbušností, hořlavostí, chemickými vlastnostmi, karcinogenními, teratogenními a mutagenními vlastnostmi), znamená, či může znamenat nebezpečí pro zdraví obyvatelstva nebo životní prostředí.

(4) Druhotnou surovinou je surovina nebo materiál získaný z odpadu a způsobilý k dalšímu hospodářskému nebo jinému využití; zůstává přitom odpadem až do dalšího zpracování.

(5) Odpadovým hospodářstvím se rozumí činnosti zaměřené na předcházení a omezování vzniku odpadů a na nakládání s odpady.

(6) Nakládáním s odpady je jakákoliv činnost, jejímž předmětem jsou odpady, zejména shromažďování, přeprava, skladování a zneškodňování odpadů, včetně péče o místo zneškodňování, sběr, výkup, úpravu, třídění, zpracování a využívání odpadů jako zdrojů druhotných surovin a energie.

(7) Původcem odpadů (dále jen "původce"l je právnická osoba nebo fyzická osoba oprávněná k podnikání při jejíž činnosti vznikají odpady.

(8) Vývozcem odpadů je podle tohoto zákona právnická nebo fyzická osoba, která sama nebo prostřednictvím dopravce vyváží nebo chce vyvézt odpady přes hranice státu [Zákon č. 42/1980 Sb., o hospodářských stycích se zahraničím ve znění zákona č. 102/1988 Sb., a zákona č. 113/1990 Sb.].

(9) Nezávadné zneškodňování odpadů (dále jen "zneškodňování odpadů") je takové nakládání s odpady, při němž poškozování nebo ohrožování zdraví lidí a životního prostředí nepřesáhne míru stanovenou zvláštními předpisy [Např. Zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu. Zákon č. 138/1973 Sb., o vodách /vodní zákon/. Nařízení vlády ČSR č. 25/1975 Sb., jímž se stanoví ukazatelé přípustného stupně znečištění vod. Nařízení vlády ČSR č. 192/1988 Sb., o jedech a některých jiných látkách škodlivých zdraví. Nařízení vlády SSR č. 30/1975 Sb., jímž se stanoví ukazatelé přípustného stupně znečištění vod. Nařízení vlády SSR č. 206/1988 Sb., o jedech a některých jiných látkách škodlivých zdraví. Vyhláška ministerstva zdravotnictví č. 45/1966 Sb., o vytváření a ochraně zdravých životních podmínek, ve znění vyhlášky č. 185/1990 Sb. Vyhláška ministerstva lesního a vodního hospodářství ČSR č. 6/1977 Sb., o ochraně jakosti povrchových a podzemních vod. Vyhláška ministerstva lesního a vodního hospodářství SSR č. 23/1977 Sb., o ochraně jakosti povrchových a podzemních vod.].

§ 3

Základní ustanovení

(1) Orgány státní správy, právnické a fyzické osoby odpovídají za nakládání s odpady a jsou povinni vznik odpadů co nejvíce omezovat.

(2) Při nakládání s odpady je každý povinen chránit zdraví obyvatelstva a životní prostředí; přitom je povinen vytvářet předpoklady pro využívání a zneškodňování odpadů.

(3) Právnické a fyzické osoby ukládají nebo zneškodňují odpady jen v prostorech, objektech a zařízeních (dále jen "zařízení") k tomu určených.

(4) Dovoz odpadů na území České a Slovenské Federativní Republiky za účelem jejich zneškodnění je zakázán. Tento zákaz neplatí při současném splnění těchto podmínek:

a) dovoz odpadů se uskutečňuje v souladu se smlouvou o poskytnutí technologie pro zneškodňování těchto odpadů, odpovídající světové úrovni stavu vědy a techniky, československé straně,

b) příslušná technologie byla již uvedena do trvalého provozu,

c) budou zneškodněny veškeré dovezené odpady a zároveň dojde k podstatnému snížení celkového množství nebo stupně nebezpečnosti těchto odpadů vzniklých na území České a Slovenské Federativní Republiky,

d) příslušný orgán státní správy vyslovil s dovozem, přepravou a skladováním těchto odpadů souhlas.

(5) Dovoz odpadů k jiným účelům než uvedeným v odstavci 4 je přípustný jen se souhlasem příslušného orgánu státní správy České republiky nebo Slovenské republiky (dále jen "příslušný orgán státní správy"); tím nejsou dotčeny zvláštní předpisy [Zákon č. 42/1980 Sb., o hospodářských stycích se zahraničím ve znění zákona č. 102/1988 Sb., a zákona č. 113/1990 Sb.].

(6) Zakázáno je vyvážet nebezpečné odpady pokud dovážející nebo tranzitní stát nedá písemný souhlas k dovozu popřípadě tranzitu těchto odpadů. Vývoz nebezpečných odpadů vyžaduje souhlas příslušného orgánu státní správy. Pokud budou vyvážené nebezpečné odpady vráceny zpět, je vývozce odpadů povinen na své náklady zajistit jejich zneškodnění.

(7) Tranzitní přeprava odpadů přes území České a Slovenské Federativní Republiky je přípustná jen se souhlasem příslušného orgánu státní správy.

ČÁST DRUHÁ

OPRÁVNĚNÍ A POVINNOSTI PŘÍSLUŠNÝCH ORGÁNŮ STÁTNÍ SPRÁVY A POVINNOSTI PRÁVNICKÝCH A FYZICKÝCH OSOB VE VĚCECH ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ

Oddíl I

Oprávnění a povinnosti příslušných orgánů státní správy

§ 4

(1) Příslušné orgány státní správy dávají souhlas

a) k provozování zařízení ke zneškodňování odpadů,

b) k nakládání s nebezpečným odpadem,

c) k vydání provozního řádu zařízení ke zneškodňování odpadů podle § 8 tohoto zákona,

d) k podnikání v oblasti nakládání s odpady,

e) k dovozu odpadů pro jiné účely než je k jejich zneškodnění,

f) k vývozu nebezpečných odpadů,

g) k tranzitní přepravě odpadů přes území České a Slovenské Federativní Republiky.

(2) Příslušné orgány státní správy dávají vyjádření

a) ke zřízení zařízení ke zneškodňování odpadů,

b) při výstavbě dotýkající se odpadového hospodářství již ve stadiu zpracování zadání stavby [§ 3 vyhlášky č. 43/1990 Sb., o projektové přípravě staveb.] nebo jeho změn,

c) k připravovaným změnám výrobního procesu nebo výroby související se změnou nakládání s odpady.

(3) Orgány státní správy vydávající podle jiných právních předpisů rozhodnutí o umístění, povolení či užívání staveb, zařízení nebo činností uvedených v odstavci 1, nevydají toto rozhodnutí, pokud nebude žadatelem předložen souhlas podle odstavce 1, nebo vyjádření podle odstavce 2.

(4) Příslušný orgán státní správy je oprávněný

a) uložit provozovateli zařízení ke zneškodňování odpadů, aby v odůvodněných případech za úhradu zneškodnil určený odpad (§ 8 odst. 2 písm. e),

b) uložit tomu, kdo poruší povinnosti stanovené tímto zákonem nebo na jeho základě, opatření k odstranění protiprávního stavu; odpovědnost za škodu nebo trestní odpovědnost tím není dotčena,

c) zastavit činnost organizace podle § 9 tohoto zákona.

5) Příslušný orgán státní správy je na požádání původce povinen seznámit ho s existencí a sídlem zařízení vhodných ke zneškodnění jím vyprodukovaného odpadu.

(6) Na vyjádření příslušného orgánu státní správy podle odstavce 2 se nevztahují obecné předpisy o správním řízení. [Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení.]

Oddíl II

Povinnosti právnických a fyzických osob

§ 5

Povinnosti původců

(1) Původce je povinen

a) zpracovat v rozsahu stanoveném zvláštním předpisem program odpadového hospodářství,

b) vzniklé odpady shromažďovat utříděné podle druhů a zabezpečit je před znehodnocením, odcizením nebo jiným nežádoucím únikem,

c) odděleně shromažďovat nebezpečné odpady podle jejich druhů, označovat je stanoveným způsobem a nakládat s nimi v souladu se zvláštními předpisy [Zákon č. 20/1966 Sb. Nařízení vlády ČSR č. 192/1988 Sb. Nařízení vlády SSR č. 206/1988 Sb. Vyhláška č. 59/1972 Sb. Vyhláška č. 65/1972 Sb.. Vyhláška č. 67/1987 Sb..] 

d) ohlašovat vznik, množství, charakter a způsob využití, popřípadě zneškodnění zvláštního odpadu, orgánu státní správy příslušnému podle sídla původce; rozsah a náležitosti stanoví prováděcí předpis,

e) využívat vzniklé odpady jako zdroj druhotných surovin nebo energie, především při své vlastní činnosti; odpady takto nevyužité nabídnout jinému,

f) zajistit zneškodnění odpadů v případě, že jejich využití není možné,

g) vést a uchovávat evidenci o druzích a množství vzniklých odpadů, jejich uskladnění a využití nebo zneškodnění; rozsah a náležitosti evidence stanoví prováděcí předpis,

h) umožnit kontrolním orgánům přístup do objektů, prostorů a zařízení a na vyžádání předložit dokumentaci a poskytnout pravdivé a úplné informace související s odpadovým hospodářstvím.

(2) Výrobce je povinen uvádět v průvodní dokumentaci výrobku, nebo na obalu anebo v návodu k použití, popřípadě dodacím listu, údaje o způsobu využití nespotřebovaných částí výrobků nebo obalů jako zdrojů druhotných surovin nebo energie, popřípadě o doporučeném způsobu jejich zneškodňování.

(3) Pro komunální odpad vznikající na území obce se za původce považuje tato obec.

§ 6

Povinnosti přepravců a dopravců při přepravě odpadů

(1) Přepravci a dopravci jsou povinni

a) zabezpečit přepravu odpadů v souladu s požadavky stanovenými ve zvláštních předpisech [Zákon č. 68/1979 Sb., o silniční dopravě a vnitrostátním zasílatelství.],

b) vést a uchovávat evidenci o přepravovaných nebezpečných odpadech; rozsah a náležitosti evidence stanoví prováděcí předpis,

c) ohlašovat množství a druh nebezpečného odpadu a způsob jeho přepravy orgánu státní správy příslušnému podle sídla dopravce; rozsah a náležitosti stanoví prováděcí předpis,

d) umožnit kontrolním orgánům kontrolu nakládání s odpadem v průběhu jeho přepravy; na vyžádání kontrolních orgánů předložit dokumentaci a poskytnout pravdivé a úplné informace související s odpadovým hospodářstvím.

2) K přepravě nebezpečných odpadů je třeba souhlasu příslušného orgánu státní správy podle § 4 odst. 1 písm. b) tohoto zákona.

§ 7

Sběr, výkup a úprava odpadů

(1) Ke sběru, výkupu či úpravě odpadů je třeba souhlasu příslušného orgánu státní správy podle § 4 odst. 1 písm. b) a d) tohoto zákona.

(2) Právnická nebo fyzická osoba oprávněná podle odstavce 1 je povinna

a) stanovovat a zveřejňovat druhy sbíraných odpadů a podmínky jejich sběru a výkupu,

b) odebírat či vykupovat zveřejněné druhy sbíraných odpadů,

c) plnit povinnosti stanovené v § 5 odst. 1 písm. b) až h) tohoto zákona.

§ 8

Povinnosti provozovatelů zařízení ke zneškodňování odpadů

(1) K provozování zařízení ke zneškodňování odpadů je třeba souhlasu příslušného orgánu státní správy podle § 4 odst. 1 písm. a) tohoto zákona.

(2) Provozovatel je povinnen

a) zneškodňovat odpady podle odsouhlaseného provozního řádu a zabezpečit je před odcizením nebo jiným nežádoucím únikem,

b) zveřejňovat seznam druhů odpadů k jejichž zneškodňování je oprávněn

c) vést evidenci o množství, druhu a původu odpadů převzatých ke zneškodňování a o způsobu naložení s nimi; rozsah a náležitosti stanoví prováděcí předpis,

d) ohlašovat množství, charakter a způsob zneškodnění nebezpečného odpadu orgánu státní správy příslušnému podle sídla provozovatele zařízení ke zneškodňování odpadů; rozsah a náležitosti stanoví prováděcí předpis,

e) na základě rozhodnutí příslušného orgánu státní správy, v mimořádných případech, zejména je-li to nezbytné z hlediska péče o zdraví lidí a životní prostředí, zneškodnit odpad, pokud je to pro organizaci technicky možné; náklady vzniklé tímto rozhodnutím hradí původce a pokud není znám, tak orgán státní správy, který rozhodnutí vydal,

f) umožnit činnost kontrolních orgánů podle §5 odst. 1 písm. h).

§ 9

Zastavení činnosti původce a provozovatele zařízení ke zneškodňování odpadů

(1) Nemá-li původce zajištěno využití nebo zneškodnění odpadu v souladu s § 5 odst. 1 písm. e) nebo f) a mohlo-li by v důsledku toho dojít k závažné ekologické újmě, příslušný orgán státní správy zakáže činnost původce, která způsobuje vznik odpadů.

(2) Nesplňuje-li provozovatel zařízení ke zneškodňování odpadů povinnosti stanovené tímto zákonem a (nebo) prováděcím předpisem a mohlo-li by v důsledku toho dojít k závažné ekologické újmě, příslušný orgán státní správy zakáže provoz zařízení ke zneškodňování odpadů.

ČÁST TŘETÍ

POPLATKY A POKUTY

§ 10

Poplatky

Za uložení odpadů do životního prostředí se platí poplatky způsobem, v rozsahu a výši stanovené zákony národních rad.

§ 11

Pokuty právnickým a fyzickým osobám

(1) Pokutu ve výši od 10 000 do 300 000 Kčs může uložit příslušný orgán státní správy právnické osobě nebo fyzické osobě oprávněné k podnikání, která

a) nemá zpracovaný program odpadového hospodářství podle § 5 odst. 1 písm. a) popřípadě tento program neplní,

b) nezabezpečí shromažďování odpadů vytříděných podle druhů nebo je nezabezpečuje před znehodnocením, odcizením nebo jiným únikem podle § 5 odst. 1 písm. b),

c) nemá podle § 5 odst. 1 písm. e) a f) zajištěné využití nebo zneškodňování odpadu,

d) nevede a (nebo) neuchovává evidenci o odpadech podle § 5 odst. 1 písm. g), § 6 odst. 1 písm. b), § 7 odst. 2 písm. c) nebo § 8 odst. 2 písm. c),

e) poruší povinnosti stanovené v § 5 odst. 2,

f) nezveřejní podle § 7 odst. 2 písm. a) a § 8 odst. 2 písm. b) druhy sbíraných odpadů a podmínky jejich sběru a výkupu nebo seznam druhů odpadů, k jejichž zneškodňování je oprávněna,

g) nezabezpečí podle § 8 odst. 2 písm. a) odpady před jejich odcizením nebo jiným nežádoucím únikem.

(2) Pokutu ve výši od 20 000 do 500 000 Kčs uloží příslušný orgán státní správy právnické osobě nebo fyzické osobě oprávněné k podnikání, která

a) neumožní podle § 5 odst. 1 písm. h), §6 odst. 1 písm. d), § 7 odst. 2 písm. c) nebo § 8 odst. 2 písm. f) kontrolním orgánům přístup do objektů, prostorů a zařízení a na vyžádání nepředloží dokumentaci související s odpadovým hospodářstvím nebo neposkytne pravdivé a úplné informace,

b) provádí podle § 7 odst. 1 sběr, výkup nebo úpravu odpadů bez povolení příslušného orgánu státní správy nebo v rozporu s tímto povolením,

c) zneškodňuje odpady bez povolení příslušného orgánu státní správy podle § 8 odst. 1 nebo v rozporu s ním, 

d) zneškodňuje odpady bez schváleného provozního řádu podle § 8 odst. 2 písm. a) nebo v rozporu s ním.

(3) Pokutu ve výši od 100 000 do 1 000 000 Kčs uloží příslušný orgán státní správy právnické osobě nebo fyzické osobě oprávněné k podnikání, která

a) poruší povinnosti stanovené v § 3 odst. 4 a 5 pro dovoz a vývoz odpadů,

b) nezabezpečí podle § 5 odst. 1 písm. c) oddělené shromažďování nebezpečných odpadů a (nebo) nenakládá s nimi v souladu s příslušnými předpisy,

c) nesplní ohlašovací povinnost stanovenou v § 5 odst. 1 písm. d) a § 8 odst. 2 písm. d),

d) vykonává přepravu nebezpečných odpadů v rozporu s povolením nebo bez povolení příslušného orgánu státní správy podle § 6 odst. 2,

e) nesplní povinnost uloženou jí příslušným orgánem státní správy podle § 8 odst. 2 písm. e).

(4) Pokutu až do výše 200 000 Kčs uloží příslušný orgán státní správy právnické osobě, která ukládá odpady nebo zneškodňuje odpady v rozporu s § 3 odst. 2.

(5) Uložením pokuty podle předchozích odstavců nejsou dotčena ustanovení zvláštních předpisů o náhradě škody [§ 145 a násl. hospodářského zákoníku č. 109/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů. § 421 občanského zákoníku č. 40/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů.].

§ 12

Ukládání pokut

(1) Pokutu lze právnickým a fyzickým osobám uložit do jednoho toku ode dne, kdy se o porušení povinnosti příslušný orgán státní správy dozvěděl, nejpozději do tří let ode dne, kdy k porušení povinnosti došlo.

(2) Při stanovení výše pokuty se přihlíží zejména k závažnosti ohrožení zdraví lidí a životního prostředí, popřípadě k míře jejich poškození.

(3) Poruší-li právnická nebo fyzická osoba v době jednoho roku od právní moci rozhodnutí o uložení pokuty podle tohoto zákona znovu povinnost, za níž byla pokuta uložena, uloží se další pokuta až do výše dvojnásobku pokuty stanovené tímto zákonem.

ČÁST ČTVRTÁ

ZMOCNĚNÍ

§ 13

Vláda České republiky a vláda Slovenské republiky nařízením stanoví

a) vedení evidence odpadů,

b) podrobnosti nakládání se zvláštními a nebezpečnými odpady.

ČÁST PÁTÁ

USTANOVENÍ SPOLEČNÁ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ

§ 14

Společná ustanovení

Není-li výslovně stanoveno jinak, vztahují se na řízení podle tohoto zákona obecné předpisy o správním řízení [Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení.].

§ 15

Přechodná ustanovení

(1) Příslušný orgán státní správy stanoví rozhodnutím na nezbytnou dobu zvláštní podmínky

a) původcům, kteří po dni nabytí účinnosti tohoto zákona nemohou plnit povinnosti stanovené v §5 odst. 1 písm. b), c), e), f),

b) provozovatelům zařízení ke zneškodňování odpadů, kteří po dni nabytí účinnosti tohoto zákona nemohou plnit povinnosti v něm stanovené.

(2) Doba, po kterou lze stanovit zvláštní podmínky podle odstavce 1 nesmí být delší než 5 let po účinnosti tohoto zákona.

§ 16

Zrušovací ustanovení

Zrušují se:

1. nařízení vlády č. 68/1960 Sb., o hospodaření s kovovým odpadem a sběrnými surovinami,

2. vyhláška ministerstva hutního průmyslu a rudných dolů č. 106/1960 Sb., o hospodaření kovovým odpadem, ve znění vyhlášky č. 103/1981 Sb., kterou se mění a doplňuje vyhláška ministerstva hutního průmyslu a rudných dolů č. 106/1960 Sb., o hospodaření kovovým odpadem,

3. vyhláška federálního ministerstva hutnictví a těžkého strojírenství č. 103/1981 Sb., kterou se mění a doplňuje vyhláška ministerstva hutního průmyslu a rudných dolů č. 106/1960 Sb., o hospodaření kovovým odpadem.

§ 17

Účinnost

Tento zákon nabývá účinnosti dnem ..........

Důvodová zpráva

A. Obecná část

Usnesením vlády České a Slovenské Federativní Republiky ze dne 6. září 1990 č. 591 o schválení plánu legislativních prací vlády ČSFR na II. pololetí 1990 byl Federálnímu výboru pro životní prostředí uložen úkol připravit návrh zákona o odpadech.

Omezování vzniku odpadů, jejich nezávadné zneškodňované a maximální využívání druhotných surovin představují významný přínos pro ochranu životního prostředí a racionální využívání přírodních zdrojů, neboť přispívají k šetření prvotními surovinovými a energetickými zdroji a zároveň snižují množství škodlivin emitovaných do jednotlivých složek prostředí. Využívání odpadů jako zdrojů druhotných surovin omezuje požadavky na dovoz a těžbu prvotních zdrojů, šetří výrobní a zpracovatelské náklady, umožňuje komplexní využití surovin. Znamená tedy i významný přínos pro národní hospodářství.

Podle výsledků šetření prováděného Federálním statistickým úřadem o odpadech, druhotných surovinách a skládkách vzniklo v československém národním hospodářství jen v roce 1987 přibližně 157 mil. tun tuhých odpadů (bez skrývky). Tuhých komunálních odpadů bylo asi 5 mil. tun. Využíváno bylo zhruba 40 - 45 % průmyslových a 5 % komunálních odpadů. Asi 40 % nevyužívaných odpadů různou měrou ohrožuje životní prostředí, 16 % tohoto množství je zdravotně závadných. Ekonomické ztráty z nedostatečného zpracování odpadů na druhotné suroviny jsou rovněž značně vysoké a podle některých odhadů dosahují více než 10 mld. Kčs ročně.

Současná právní úprava, která se svým obsahem dotýká problematiky hospodaření s druhotnými surovinami, a která vznikala postupně již v šedesátých letech, je rozptýlena do značného počtu předpisů různé právní síly. Roztříštěnost, nekomplexnost a neúplnost současné právní úpravy je závažným nedostatkem nejen z hlediska ekonomického (racionální využívání přírodních zdrojů), ale především z hlediska ochrany životního prostředí (minimální zdůraznění ekologického významu využívání odpadů jako zdrojů druhotných surovin, nepodchycenost významu maloodpadových, příp. bezodpadových technologií).

K odstranění těchto výše uvedených i dalších nedostatků by měla přispět navrhovaná komplexní právní úprava, při současném (předpokládá se, že přechodném) zachování platnosti speciální právní úpravy u některých zvláštních (nebezpečných) odpadů, zahrnující vedle tohoto zákona Federálního shromáždění jehož obsahem je základní právní úprava nakládání s odpady a hospodaření s druhotnými surovinami, též zákony národních rad, upravující vlastní výkon státní správy na úseku odpadového hospodářství. Celý rozsah úpravy pak bude završen prováděcími předpisy k jednotlivým zákonům, podrobněji upravujícími obsah programu odpadového hospodářství, rozsah náležitostí potřebných k získání souhlasu popřípadě vyjádření orgánů, nezbytných k provozování činností v rámci odpadového hospodářství, náležitosti jednotlivých druhů evidencí, podmínek hospodařené s nebezpečnými odpady apod.

Předkládaný návrh zákona vychází ze zásad zpracovaných samostatně příslušnými orgány republik a schválených v dubnu 1989 ČNR a SNR. S přihlédnutím k této skutečnosti a v zájmu maximálního zkrácení legislativního procesu požádala vláda ČSFR předsednictvo Federálního shromáždění o upuštění od předložení zásad. Vlastní text zákona byl pak zpracován v pracovní skupině složené ze zástupců FVZP, MŽP ČR, SKZP, MP SR a MV SR, s využitím dlouholetých zkušeností a poznatků pracovníků vědecké fronty, praxe a dotčených resortů.

V průběhu vymezování věcného obsahu návrhu zákona se aktuálně vycházelo jak z právní úpravy Evropských společenství, tak i specifik daných současným stavem i výhledem přechodu naší ekonomiky k tržnímu hospodářství. Zároveň bylo zohledněno i předpokládané přistoupení ČSFR k Basilejské konvenci o kontrole pohybu nebezpečných odpadů přes hranice států a jejich odstraňování.

Pokud jde o právní úpravu životního prostředí a v jejím rámci úpravu odpadů v Evropských společenstvích, je tato shrnuta ve čtyřech relativně samostatných svazcích. Ve druhé části svazku č. 3 jsou obsaženy předpisy o odstraňování odpadů, z nichž jsou to především

a) směrnice Rady ES z 15. 7. 1975/75/442/EWG/ o odpadech,

b) směrnice Rady ES z 20. 3. 1978/319/EWG/ o jedovatých a nebezpečných odpadech.

Cílem této úpravy ES, stejně jako předkládaného návrhu zákona Federálního shromáždění, je ochrana lidského zdraví (zdravých životních podmínek) a životního prostředí jako celku před škodlivými vliv vzniku a nakládání s odpady. K zajištění ochrany životního prostředí slouží řada institutů korespondujících s navrhovanou úpravou; je to zejména povolení pro organizace, které upravují, uskladňují, zneškodňují či přepravují odpady pro jiné subjekty v rámci své hospodářské (podnikatelské) činnosti, dále pak dohled nad podniky, které odpady samy shromaždují, odstraňují nebo využívají, a konečně je to program (plán) hlavních dat různých fází odstraňování odpadů.

U nebezpečných, zejména jedovatých odpadů je v rámci ochrany životního prostředí nezbytné vytvořit v souladu s příslušnými předpisy ES systém kontroly a dozoru nad zařízeními a podniky, které tyto odpady vytvářejí, vlastní nebo odstraňují, včetně povinnoti vést odpovídající evidenci o nakládání s nimi (zejména jejich odstraňování). Vedle těchto institutů je vytvořen nebo se vytváří v rámci Basilejské konvence (a tedy nejen v zemích ES) celý systém kontroly a dozoru nad přepravou nebezpečných odpadů přes hranice států. Je velmi žádoucí tento systém uplatnit i vnitrostátně.

V zásadě však platí, že Směrnice Rady ES o odpadech obsahuje zásadní ustanovení, která jsou pro členské státy ES závazná, další opatření pak upravují jen rámcově, přičemž podrobnější úpravu ponechávají samostatné právní úpravě členských zemí ES.

Pokud jde o ekonomické dopady na rozpočty federace a republik, přijetí zákona o odpadech nepředstavuje pro federaci zvýšení nákladů, v případě rozpočtů republik bude výše nároků specifikována v souvislosti s přípravou obecně závazných právních předpisů upravujících výkon státní správy v oblasti odpadového hospodářství.

Na druhé straně přínosem bude nejen snížení nákladů na prvotní surovinové zdroje včetně nákladů na dovoz, ale především omezení záporných vlivů na životní prostředí.

B. Zvláštní část

K § 1

Působnost zákona není omezena pouze na některé subjekty, ale vztahuje se na všechny v úvahu přicházející právnické a fyzické osoby, manipulující určitým způsobem s odpady, což je z hlediska účinné ochrany nezbytné.

Zákon vychází z předpokladu, že na zvláštní druhy odpadů se vztahují příslušná ustanovení zákona tehdy, není-li ve zvláštní právní úpravě stanoveno, ve vztahu k navrhovanému zákonu něco jiného.

Cílem tohoto ustanovení je vztáhnout působnost zákona na maximální počet subjektů a maximální šíři jednotlivých druhů popřípadě skupin odpadů a pouze tam, kde zvláštní charakter odpadů vyžaduje specificky přístup, ponechat úpravu zvláštním předpisům. Určité riziko zvoleného přístupu lze spatřovat v případném přenášení působnosti a hlavně odpovědnosti z orgánů státní správy zodpovědných za nakládání se zvláštními druhy odpadů na příslušný orgán pro životní prostředí.

K § 2

Vymezují se jednotlivé pojmy, jejichž stanovení je nezbytné pro zvýšení účinnosti navrhované právní úpravy.

Pojem "odpad" je vymezen jednak subjektivně (první věta) a o tom, zda se o odpad jedná či nikoliv rozhoduje každý subjekt zcela individuálně. Objektivní vymezení pojmu je pak vázáno na skutečnost, zda určitá věc je z hlediska ochrany společnosti před negativním působením odpadů žádoucí, či nikoliv. Takto vymezený pojem umožňuje podřídit zákonu nejen hospodaření s věcmi, které jsou pro subjekty zcela nepotřebné, ale i s věcmi, které sice určitou hodnotu mají, ale z výše uvedeného hlediska je jejich zneškodnění nezbytné. S ohledem na nutnost jednotné kategorizace odpadů, stanoví zákon, že kategorizace a katalog odpadů bude po té, co bude dohodnut s příslušnými ústředními orgány, vyhlášen Federálním výborem pro životní prostředí ve Sbírce zákonů. Tímto je současně řešena i otázka možných změn, které se budou vyhlašovat obdobně.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP