Ke konci července činilo inkaso daně z obratu 73,4 mld Kčs, což představuje 51,7 % upraveného rozpočtu. Již tato skutečnost signalizuje (při mechanickém propočtu) možné nesplnění daně z obratu ve výši 8-9 mld Kčs. Riziko tohoto výpadku by bylo ještě vyšší, pokud by se vycházelo z tendence jejího vývoje v průběhu II. čtvrtletí a července. Dalším faktorem, který je třeba vzít v úvahu, je skutečnost, že relativní výpadky daně byly dosud ovlivněny zejména nižšími nákupy, resp. spotřebou těch výrobků, u nichž má daň z obratu povahu spotřební daně (benzín, nafta, alkohol apod.) a že od počátku května došlo k plošnému snížení sazeb této daně (na 11, 20, 29 %) a od července k přeřazení některých výrobků do nižších pásem daně.

I když prognóza celoročního vývoje daně z obratu přihlíží k těmto vlivům, vychází současně z toho, že očekávaná stabilizace spotřebitelských cen a zvýšení mezd vytváří předpoklady pro oživení poptávky obyvatelstva, což by se mělo stát faktorem částečně eliminujícím dosavadní výpadky daně. Proto se v optimistické variantě uvažuje, že ve srovnání s upraveným rozpočtem bude činit nesplnění daně 4 mld Kčs, tj. zhruba na úrovni poloviny dosavadních relativních výpadků. V pesimistické variantě se uvažuje s nesplněním daně z obratu ve výši 8 mld Kčs, t. j., že se nepodaří její dosavadní relativně nízké plnění nahradit.

Rovněž dosavadní tendence k poklesu tvorby zisku a odvodů z něho v jednotlivých měsících činí odhadovanou výši těchto odvodů v upraveném rozpočtu značně nejistou. V kvantifikacích se předpokládá, že odvody ze zisku budou v optimistické variantě překročeny o 4 mld Kčs, podaří-li se zastavit tendenci k poklesu zisku. V pesimistické variantě vycházející z předpokladu pokračujícího poklesu zisku se počítá s nesplněním odvodů ze zisku ve výši 2 mld Kčs.

Předpokládané odvody z objemu mezd jsou za I. pololetí plněny pouze ze 43 %. Jejich další vývoj bude záviset především na vývoji mezd a zaměstnanosti. Poněvadž lze ve II. pololetí očekávat zrychlení dynamiky mezd v návaznosti na opatření vycházející z Generální dohody (v ústředně řízených organizacích se mzdové náklady v I. pololetí roku 1991 zvýšily ve srovnání se stejným obdobím roku 1990 jen o 2,1 %), počítá se s tím, že výpadek z I. pololetí bude částečně eliminován a že celoročně dosáhne 2-3 mld Kčs.

V souhrnu za ostatní (zbývající) příjmy se počítá s možností jejich překročení o cca 6 mld Kčs. Vychází se přitom zejména z dosavadního příznivého vývoje

- důchodové daně ze zisku (za 7 měsíců je celoroční předpokládaný výnos plněn na 93 %, odhad překročení činí 1,6 mld Kčs),

- výnosu cla a dovozní přirážky (za 7 měsíců činí plnění 83,9 %, což je ovlivněno zejména v rozpočtu neuvažovaným výnosem dovozní přirážky); odhad překročení cla a dovozní přirážky činí v souhrnu cca 2 až 2,5 mld Kčs,

- "ostatních" příjmů, kde je odhadováno překročení rozpočtované částky vzhledem k dosavadnímu vývoji na 2,5 mld Kčs.

Na základě orientačně kvantifikovaných možných odchylek příjmů a výdajů od upraveného souhrnu státních rozpočtů na rok 1991 lze odhadnout celoroční výsledky takto:

 

+ zvýšení,

- snížení

Příjmy celkem

+ 3 až

- 7 mld Kčs

v tom:

   

- daň z obratu

- 4 až

- 8 mld Kčs

- odvody ze zisku (podílové)

+ 4 až

- 2 mld Kčs

- odvody z objemu mezd

- 3

mld Kčs

- ostatní příjmy

+ 6

mld Kčs

Výdaje celkem

+ 3

mld Kčs

Saldo odchylek

0 až

- 10 mld Kčs

Saldo státních rozpočtů

+ 8 až

- 2 mld Kčs

Tyto propočty signalizují, že dosažení předpokládaného přebytku v souhrnu rozpočtů ve výši 8 mld Kčs je zřejmě ohroženo, neboť je založeno na souběhu optimistických předpokladů. Pravděpodobnější je vývoj v rámci uvedeného rozpětí, přičemž nelze vyloučit ani možnost vzniku schodku rozpočtu. Vzhledem ke značným nejistotám ve vývoji rozpočtových příjmů proto v zásadě nelze připustit další zvyšování výdajů nad úroveň uvažovanou v upravených státních rozpočtech.

Prognóza vývoje rozpočtu bude zpřesněna v návaznosti na zhodnocení výsledků rozpočtového hospodaření do konce srpna t. r. Na jeho základě budou v případě potřeby přijata opatření k regulaci vývoje rozpočtu ve IV. čtvrtletí s cílem minimalizovat odchylky od záměrů rozpočtové politiky.

 

Závěry

1. Výsledky vývoje ekonomiky v I. pololetí roku 1991 potvrzují předpoklad, že proces její transformace bude provázen řadou problémů. V zájmu objektivity hodnocení je třeba vidět, že v komplexu ekonomických vztahů posuzovaných z makroekonomického i mikroekonomického hlediska souběžně vedle poklesu poptávky a s tím spojenými problémy (zejména pokles výroby, růst nezaměstnanosti, slabá investiční činnost) dochází i k některým pozitivním změnám (zejména meziměsíční zpomalování cenového růstu, zvýšení sklonu obyvatelstva k úsporám ve II. čtvrtletí, stabilní kurs koruny, relativně nízké zvýšení zadluženosti v zahraničí).

2. Státní rozpočet a rozpočtová politika svým restriktivním zaměřením přispěly k brzdění inflačního vývoje a současně některými opatřeními (v oblasti daně z obratu a dovozní přirážky) reagovaly na pokles poptávky. Tímto směrem byla orientována i úvěrová a úroková politika ve II. čtvrtletí. Zásadním problémem i nadále zůstává hledání optima mezi blokováním inflace a únosným poklesem produktu.

3. Základní tendencí ve vývoji rozpočtu v průběhu I. pololetí byl rychlejší růst jeho příjmů než výdajů, což bylo ovlivněno zejména růstem cen a regulací rozpočtových výdajů v I. čtvrtletí. V závěru I. pololetí však dochází k postupnému zlomu ve vývoji této tendence, který se projevil v poklesu rozpočtového přebytku ke konci června, jenž pokračoval i v červenci.

4. Na pokles poptávky a snížení reálné úrovně rozpočtových výdajů v důsledku cenového vývoje reagovaly úpravy státních rozpočtů schválené vládami v červenci. Rozsah předpokládaných výdajů byl při nich zvýšen v míře zpřesnění očekávaných příjmů bez dopadu na původně uvažovanou výši rozpočtového přebytku. V rámci přijatých opatření se přistoupilo k řešení některých konkrétních problémů podnikového sektoru (vliv embarga vyhlášeného vůči Iráku a Kuvajtu na podnikové finance, konverze zbrojní výroby), a to i s využitím prostředků státních finančních aktiv federace. K podpore poptávky směrují i opatření v oblasti slev z odvodů ze zisku a v urychleném odpisování nových investic.

5. První orientační prognózy celoročních výsledků rozpočtového hospodaření ukazují, že uvažovaný rozpočtový přebytek ve výši 8 mld Kčs je zajistitelný jen za předpokladu nepřipuštění dalšího zvyšování výdajů ve srovnání s upraveným rozpočtem a splnění optimistického očekávání, zejména pokud jde o další vývoj odvodů ze zisku a daně z obratu. Vzhledem k tendencím ve vývoji těchto hlavních druhů rozpočtových příjmů v posledních měsících lze spíše předpokládat možnost dosažení nižšího rozpočtového přebytku, přičemž nelze vyloučit ani přechod do schodku. V tomto směru jsou provedené propočty signálem, že od zásad restriktivní rozpočtové politiky nelze ustoupit. Pokud se ve výsledcích rozpočtu za srpen projeví tendence výraznějšího poklesu dosud vykazovaného přebytku rozpočtu, budou v průběhu září přijata koordinovaná opatření ministerstva financí v rozpočtové politice pro období IV. čtvrtletí.

6. Pro nejbližší období budou na základě závěrů Finanční rady (19. 8. 1991) při projednávání materiálů v příslušných vládách, zakládajících další požadavky nad rámec upravených státních rozpočtů, prosazovány tyto zásady:

- neuvažovat s přijetím opatření, která by znamenala další snížení příjmů státních rozpočtů

- neuvažovat s přijímáním dalších opatření v oblasti sociální politiky a dotací podnikům

- zajistit, aby půjčky poskytnuté ze státního rozpočtu podnikům a splatné v roce 1991 byly uhrazeny do 31. 12. 1991

 - záruky státních rozpočtů za bankovní úvěry podnikům poskytovat ve zcela výjimečných případech.

7. Ministrům financí České a Slovenské republiky bylo doporučeno, aby v oblasti své působnosti přijali bezodkladná opatření ke zlepšení situace na úseku daňové správy a kontroly s cílem maximálně omezit daňové úniky.

 

Federální ministerstvo financí

Odbor I/7

Výsledky rozp. hospodaření za I. pololetí 1991

v mil. Kčs

Období: leden - červen 1991

1991

Rozpočet:

Souhrn ČSFR (Federace + ČR + SR)

Rozpočet roční

Plnění I - VI

% plnění rozpočtu

Příjmy celkem

409997

222246

54.2

A. Daň z obratu

154305

63539

41.2

B. Podnikové odvody a daně

177246

118032

66.2

1. Podnikové odvody a daně ze zisku

91658

81288

88.7

v tom: podíl na spol. odvodech a daních

89055

79186

88.9

důchodová daň ze zisku

2603

2102

80.8

2. Odvody z objemu mezd

79529

34182

43.0

3. Zemědělská daň z pozemků

2859

559

19.6

4. Odvody Státní banky čs.

3100

1474

47.5

5. Ostatní odvody podniků

100

529

529.0

C. Jiné příjmy

78446

40675

51.9

6. Clo

8000

5364

67.0

7. Daň ze mzdy

39620

18216

46.0

8. Příjmy rozp. a odvody přísp. organizací

19324

8860

45.8

9. Poplatky, pokuty a penále

1725

1264

73.3

10. Splátky půjček poskytnutých z rozpočtu

6934

3477

50.1

11. Kreditní úroky

628

150

23.9

12. Příjmy míst. rozpočtů (dočas. nepřevedené)

     

13. Ostatní příjmy

2215

3344

151.0

Výdaje celkem

401997

204559

50.9

A. Vlastní výdaje

378074

185800

49.1

1. Invest. dotace podnikům (vč. družstev)

8213

3197

38.9

2. Výdaje na investice rozp. organizací

15964

4805

30.1

3. Invest. příspěvky přísp. organizacím

1696

1229

72.5

4. Dotace na bytovou výstavbu

3650

250

6.8

5. Neinvest. dotace podnikům (vč. družstev)

36999

22583

61.0

6. Neinvest. dotace finančním institucím

7755

1650

21.3

7. Neinv. výdaje RO a neinv. příspěvky PO

303797

152086

50.1

v tom: neinv. výdaje na soc. zabezpečení

130150

57893

44.5

státní vyrovnávací příspěvek

27000

12849

47.6

neinv. příspěvky přísp. organizací

4466

2005

44.9

úrokové platby

2745

3

0.1

poskytnuté úvěry z rozpočtu

2639

2310

87.5

ostatní

136797

77026

56.3

B. Dotace místním rozpočtům

23923

18759

78.4

8. Dotace na investice míst. rozpočtům

14143

8236

58.2

9. Neinvest. dotace míst. rozpočtům

9780

10523

107.6

Přebytek/schodek

8000

17687

221.1

Datum: 27/08/91

Zpracoval: Ing. Duffek, 1. 2180

POKLPL\6alttisk

SOUHRN

 

Federální ministerstvo financí

Odbor I/7

Výsledky rozp. hospodaření za I. pololetí 1991

v mil. Kčs

Období: leden - červen 1991

1991

Rozpočet:

Federace

Rozpočet roční

Plnění I - VI

% plnění rozpočtu

Příjmy celkem *)

108500

65146

60.0

A. Daň z obratu

54010

22239

41.2

B. Podnikové odvody a daně

34370

29444

85.7

1. Podnikové odvody a daně ze zisku

31270

27912

89.3

v tom: podíl na spol. odvodech a daních

30870

27715

89.8

důchodová daň ze zisku

400

197

49.3

2. Odvody z objemu mezd

     

3. Zemědělská daň z pozemků

     

4. Odvody Státní banky čs.

3100

1474

47.5

5. Ostatní odvody podniků

 

58

 

C. Jiné příjmy

20120

13463

66.9

6. Clo

8000

5364

67.0

7. Daň ze mzdy

     

8. Příjmy rozp. a odvody přísp. organizací

3650

2466

67.6

9. Poplatky, pokuty a penále

300

143

47.7

10. Splátky půjček poskytnutých z rozpočtu

6934

3477

50.1

11. Kreditní úroky

580

142

24.5

12. Příjmy míst. rozpočtů (dočas. nepřevedené)

     

13. Ostatní příjmy

656

1871

285.2

Výdaje celkem

102300

54130

52.9

A. Vlastní výdaje

102300

54130

52.9

1. Invest. dotace podnikům (vč. družstev)

2168

532

24.5

2. Výdaje na investice rozp. organizací

2349

1207

51.4

3. Invest. příspěvky přísp. organizacím

91

164

180.2

4. Dotace na bytovou výstavbu

     

5. Neinvest. dotace podnikům (vč. družstev)

4049

12368

305.5

6. Neinvest. dotace finančním institucím

2795

818

29.3

7. Neinv. výdaje RO a neinv. příspěvky PO

90848

39041

43.0

v tom: neinv. výdaje na soc. zabezpečení

5900

   

státní vyrovnávací příspěvek

27000

12849

47.6

neinv. příspěvky přísp. organizací

111

61

55.0

úrokové platby

2510

   

poskytnuté úvěry z rozpočtu

2639

2310

87.5

ostatní

52688

23821

45.2

B. Dotace místním rozpočtům

     

8. Dotace na investice míst. rozpočtům

     

9. Neinvest. dotace míst. rozpočtům

     

Přebytek/schodek *)

6200

11016

177.7


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP