Ke konci července činilo inkaso daně z obratu 73,4 mld Kčs, což představuje 51,7 % upraveného rozpočtu. Již tato skutečnost signalizuje (při mechanickém propočtu) možné nesplnění daně z obratu ve výši 8-9 mld Kčs. Riziko tohoto výpadku by bylo ještě vyšší, pokud by se vycházelo z tendence jejího vývoje v průběhu II. čtvrtletí a července. Dalším faktorem, který je třeba vzít v úvahu, je skutečnost, že relativní výpadky daně byly dosud ovlivněny zejména nižšími nákupy, resp. spotřebou těch výrobků, u nichž má daň z obratu povahu spotřební daně (benzín, nafta, alkohol apod.) a že od počátku května došlo k plošnému snížení sazeb této daně (na 11, 20, 29 %) a od července k přeřazení některých výrobků do nižších pásem daně.
I když prognóza celoročního vývoje daně z obratu přihlíží k těmto vlivům, vychází současně z toho, že očekávaná stabilizace spotřebitelských cen a zvýšení mezd vytváří předpoklady pro oživení poptávky obyvatelstva, což by se mělo stát faktorem částečně eliminujícím dosavadní výpadky daně. Proto se v optimistické variantě uvažuje, že ve srovnání s upraveným rozpočtem bude činit nesplnění daně 4 mld Kčs, tj. zhruba na úrovni poloviny dosavadních relativních výpadků. V pesimistické variantě se uvažuje s nesplněním daně z obratu ve výši 8 mld Kčs, t. j., že se nepodaří její dosavadní relativně nízké plnění nahradit.
Rovněž dosavadní tendence k poklesu tvorby zisku a odvodů z něho v jednotlivých měsících činí odhadovanou výši těchto odvodů v upraveném rozpočtu značně nejistou. V kvantifikacích se předpokládá, že odvody ze zisku budou v optimistické variantě překročeny o 4 mld Kčs, podaří-li se zastavit tendenci k poklesu zisku. V pesimistické variantě vycházející z předpokladu pokračujícího poklesu zisku se počítá s nesplněním odvodů ze zisku ve výši 2 mld Kčs.
Předpokládané odvody z objemu mezd jsou za I. pololetí plněny pouze ze 43 %. Jejich další vývoj bude záviset především na vývoji mezd a zaměstnanosti. Poněvadž lze ve II. pololetí očekávat zrychlení dynamiky mezd v návaznosti na opatření vycházející z Generální dohody (v ústředně řízených organizacích se mzdové náklady v I. pololetí roku 1991 zvýšily ve srovnání se stejným obdobím roku 1990 jen o 2,1 %), počítá se s tím, že výpadek z I. pololetí bude částečně eliminován a že celoročně dosáhne 2-3 mld Kčs.
V souhrnu za ostatní (zbývající) příjmy se počítá s možností jejich překročení o cca 6 mld Kčs. Vychází se přitom zejména z dosavadního příznivého vývoje
- důchodové daně ze zisku (za 7 měsíců je celoroční předpokládaný výnos plněn na 93 %, odhad překročení činí 1,6 mld Kčs),
- výnosu cla a dovozní přirážky (za 7 měsíců činí plnění 83,9 %, což je ovlivněno zejména v rozpočtu neuvažovaným výnosem dovozní přirážky); odhad překročení cla a dovozní přirážky činí v souhrnu cca 2 až 2,5 mld Kčs,
- "ostatních" příjmů, kde je odhadováno překročení rozpočtované částky vzhledem k dosavadnímu vývoji na 2,5 mld Kčs.
Na základě orientačně kvantifikovaných možných odchylek příjmů a výdajů od upraveného souhrnu státních rozpočtů na rok 1991 lze odhadnout celoroční výsledky takto:
|
+ zvýšení, |
- snížení |
Příjmy celkem |
+ 3 až |
- 7 mld Kčs |
v tom: |
||
- daň z obratu |
- 4 až |
- 8 mld Kčs |
- odvody ze zisku (podílové) |
+ 4 až |
- 2 mld Kčs |
- odvody z objemu mezd |
- 3 |
mld Kčs |
- ostatní příjmy |
+ 6 |
mld Kčs |
Výdaje celkem |
+ 3 |
mld Kčs |
Saldo odchylek |
0 až |
- 10 mld Kčs |
Saldo státních rozpočtů |
+ 8 až |
- 2 mld Kčs |
Tyto propočty signalizují, že dosažení předpokládaného přebytku v souhrnu rozpočtů ve výši 8 mld Kčs je zřejmě ohroženo, neboť je založeno na souběhu optimistických předpokladů. Pravděpodobnější je vývoj v rámci uvedeného rozpětí, přičemž nelze vyloučit ani možnost vzniku schodku rozpočtu. Vzhledem ke značným nejistotám ve vývoji rozpočtových příjmů proto v zásadě nelze připustit další zvyšování výdajů nad úroveň uvažovanou v upravených státních rozpočtech.
Prognóza vývoje rozpočtu bude zpřesněna v návaznosti na zhodnocení výsledků rozpočtového hospodaření do konce srpna t. r. Na jeho základě budou v případě potřeby přijata opatření k regulaci vývoje rozpočtu ve IV. čtvrtletí s cílem minimalizovat odchylky od záměrů rozpočtové politiky.
Závěry
1. Výsledky vývoje ekonomiky v I. pololetí roku 1991 potvrzují předpoklad, že proces její transformace bude provázen řadou problémů. V zájmu objektivity hodnocení je třeba vidět, že v komplexu ekonomických vztahů posuzovaných z makroekonomického i mikroekonomického hlediska souběžně vedle poklesu poptávky a s tím spojenými problémy (zejména pokles výroby, růst nezaměstnanosti, slabá investiční činnost) dochází i k některým pozitivním změnám (zejména meziměsíční zpomalování cenového růstu, zvýšení sklonu obyvatelstva k úsporám ve II. čtvrtletí, stabilní kurs koruny, relativně nízké zvýšení zadluženosti v zahraničí).
2. Státní rozpočet a rozpočtová politika svým restriktivním zaměřením přispěly k brzdění inflačního vývoje a současně některými opatřeními (v oblasti daně z obratu a dovozní přirážky) reagovaly na pokles poptávky. Tímto směrem byla orientována i úvěrová a úroková politika ve II. čtvrtletí. Zásadním problémem i nadále zůstává hledání optima mezi blokováním inflace a únosným poklesem produktu.
3. Základní tendencí ve vývoji rozpočtu v průběhu I. pololetí byl rychlejší růst jeho příjmů než výdajů, což bylo ovlivněno zejména růstem cen a regulací rozpočtových výdajů v I. čtvrtletí. V závěru I. pololetí však dochází k postupnému zlomu ve vývoji této tendence, který se projevil v poklesu rozpočtového přebytku ke konci června, jenž pokračoval i v červenci.
4. Na pokles poptávky a snížení reálné úrovně rozpočtových výdajů v důsledku cenového vývoje reagovaly úpravy státních rozpočtů schválené vládami v červenci. Rozsah předpokládaných výdajů byl při nich zvýšen v míře zpřesnění očekávaných příjmů bez dopadu na původně uvažovanou výši rozpočtového přebytku. V rámci přijatých opatření se přistoupilo k řešení některých konkrétních problémů podnikového sektoru (vliv embarga vyhlášeného vůči Iráku a Kuvajtu na podnikové finance, konverze zbrojní výroby), a to i s využitím prostředků státních finančních aktiv federace. K podpore poptávky směrují i opatření v oblasti slev z odvodů ze zisku a v urychleném odpisování nových investic.
5. První orientační prognózy celoročních výsledků rozpočtového hospodaření ukazují, že uvažovaný rozpočtový přebytek ve výši 8 mld Kčs je zajistitelný jen za předpokladu nepřipuštění dalšího zvyšování výdajů ve srovnání s upraveným rozpočtem a splnění optimistického očekávání, zejména pokud jde o další vývoj odvodů ze zisku a daně z obratu. Vzhledem k tendencím ve vývoji těchto hlavních druhů rozpočtových příjmů v posledních měsících lze spíše předpokládat možnost dosažení nižšího rozpočtového přebytku, přičemž nelze vyloučit ani přechod do schodku. V tomto směru jsou provedené propočty signálem, že od zásad restriktivní rozpočtové politiky nelze ustoupit. Pokud se ve výsledcích rozpočtu za srpen projeví tendence výraznějšího poklesu dosud vykazovaného přebytku rozpočtu, budou v průběhu září přijata koordinovaná opatření ministerstva financí v rozpočtové politice pro období IV. čtvrtletí.
6. Pro nejbližší období budou na základě závěrů Finanční rady (19. 8. 1991) při projednávání materiálů v příslušných vládách, zakládajících další požadavky nad rámec upravených státních rozpočtů, prosazovány tyto zásady:
- neuvažovat s přijetím opatření, která by znamenala další snížení příjmů státních rozpočtů
- neuvažovat s přijímáním dalších opatření v oblasti sociální politiky a dotací podnikům
- zajistit, aby půjčky poskytnuté ze státního rozpočtu podnikům a splatné v roce 1991 byly uhrazeny do 31. 12. 1991
- záruky státních rozpočtů za bankovní úvěry podnikům poskytovat ve zcela výjimečných případech.
7. Ministrům financí České a Slovenské republiky bylo doporučeno, aby v oblasti své působnosti přijali bezodkladná opatření ke zlepšení situace na úseku daňové správy a kontroly s cílem maximálně omezit daňové úniky.
Federální ministerstvo financí
Odbor I/7
Výsledky rozp. hospodaření za I. pololetí 1991
v mil. Kčs
Období: leden - červen 1991 |
1991 |
||
Rozpočet: Souhrn ČSFR (Federace + ČR + SR) |
Rozpočet roční |
Plnění I - VI |
% plnění rozpočtu |
Příjmy celkem |
409997 |
222246 |
54.2 |
A. Daň z obratu |
154305 |
63539 |
41.2 |
B. Podnikové odvody a daně |
177246 |
118032 |
66.2 |
1. Podnikové odvody a daně ze zisku |
91658 |
81288 |
88.7 |
v tom: podíl na spol. odvodech a daních |
89055 |
79186 |
88.9 |
důchodová daň ze zisku |
2603 |
2102 |
80.8 |
2. Odvody z objemu mezd |
79529 |
34182 |
43.0 |
3. Zemědělská daň z pozemků |
2859 |
559 |
19.6 |
4. Odvody Státní banky čs. |
3100 |
1474 |
47.5 |
5. Ostatní odvody podniků |
100 |
529 |
529.0 |
C. Jiné příjmy |
78446 |
40675 |
51.9 |
6. Clo |
8000 |
5364 |
67.0 |
7. Daň ze mzdy |
39620 |
18216 |
46.0 |
8. Příjmy rozp. a odvody přísp. organizací |
19324 |
8860 |
45.8 |
9. Poplatky, pokuty a penále |
1725 |
1264 |
73.3 |
10. Splátky půjček poskytnutých z rozpočtu |
6934 |
3477 |
50.1 |
11. Kreditní úroky |
628 |
150 |
23.9 |
12. Příjmy míst. rozpočtů (dočas. nepřevedené) |
|||
13. Ostatní příjmy |
2215 |
3344 |
151.0 |
Výdaje celkem |
401997 |
204559 |
50.9 |
A. Vlastní výdaje |
378074 |
185800 |
49.1 |
1. Invest. dotace podnikům (vč. družstev) |
8213 |
3197 |
38.9 |
2. Výdaje na investice rozp. organizací |
15964 |
4805 |
30.1 |
3. Invest. příspěvky přísp. organizacím |
1696 |
1229 |
72.5 |
4. Dotace na bytovou výstavbu |
3650 |
250 |
6.8 |
5. Neinvest. dotace podnikům (vč. družstev) |
36999 |
22583 |
61.0 |
6. Neinvest. dotace finančním institucím |
7755 |
1650 |
21.3 |
7. Neinv. výdaje RO a neinv. příspěvky PO |
303797 |
152086 |
50.1 |
v tom: neinv. výdaje na soc. zabezpečení |
130150 |
57893 |
44.5 |
státní vyrovnávací příspěvek |
27000 |
12849 |
47.6 |
neinv. příspěvky přísp. organizací |
4466 |
2005 |
44.9 |
úrokové platby |
2745 |
3 |
0.1 |
poskytnuté úvěry z rozpočtu |
2639 |
2310 |
87.5 |
ostatní |
136797 |
77026 |
56.3 |
B. Dotace místním rozpočtům |
23923 |
18759 |
78.4 |
8. Dotace na investice míst. rozpočtům |
14143 |
8236 |
58.2 |
9. Neinvest. dotace míst. rozpočtům |
9780 |
10523 |
107.6 |
Přebytek/schodek |
8000 |
17687 |
221.1 |
Datum: 27/08/91
Zpracoval: Ing. Duffek, 1. 2180
POKLPL\6alttisk
SOUHRN
Federální ministerstvo financí
Odbor I/7
Výsledky rozp. hospodaření za I. pololetí 1991
v mil. Kčs
Období: leden - červen 1991 |
1991 |
||
Rozpočet: Federace |
Rozpočet roční |
Plnění I - VI |
% plnění rozpočtu |
Příjmy celkem *) |
108500 |
65146 |
60.0 |
A. Daň z obratu |
54010 |
22239 |
41.2 |
B. Podnikové odvody a daně |
34370 |
29444 |
85.7 |
1. Podnikové odvody a daně ze zisku |
31270 |
27912 |
89.3 |
v tom: podíl na spol. odvodech a daních |
30870 |
27715 |
89.8 |
důchodová daň ze zisku |
400 |
197 |
49.3 |
2. Odvody z objemu mezd |
|||
3. Zemědělská daň z pozemků |
|||
4. Odvody Státní banky čs. |
3100 |
1474 |
47.5 |
5. Ostatní odvody podniků |
58 |
||
C. Jiné příjmy |
20120 |
13463 |
66.9 |
6. Clo |
8000 |
5364 |
67.0 |
7. Daň ze mzdy |
|||
8. Příjmy rozp. a odvody přísp. organizací |
3650 |
2466 |
67.6 |
9. Poplatky, pokuty a penále |
300 |
143 |
47.7 |
10. Splátky půjček poskytnutých z rozpočtu |
6934 |
3477 |
50.1 |
11. Kreditní úroky |
580 |
142 |
24.5 |
12. Příjmy míst. rozpočtů (dočas. nepřevedené) |
|||
13. Ostatní příjmy |
656 |
1871 |
285.2 |
Výdaje celkem |
102300 |
54130 |
52.9 |
A. Vlastní výdaje |
102300 |
54130 |
52.9 |
1. Invest. dotace podnikům (vč. družstev) |
2168 |
532 |
24.5 |
2. Výdaje na investice rozp. organizací |
2349 |
1207 |
51.4 |
3. Invest. příspěvky přísp. organizacím |
91 |
164 |
180.2 |
4. Dotace na bytovou výstavbu |
|||
5. Neinvest. dotace podnikům (vč. družstev) |
4049 |
12368 |
305.5 |
6. Neinvest. dotace finančním institucím |
2795 |
818 |
29.3 |
7. Neinv. výdaje RO a neinv. příspěvky PO |
90848 |
39041 |
43.0 |
v tom: neinv. výdaje na soc. zabezpečení |
5900 |
||
státní vyrovnávací příspěvek |
27000 |
12849 |
47.6 |
neinv. příspěvky přísp. organizací |
111 |
61 |
55.0 |
úrokové platby |
2510 |
||
poskytnuté úvěry z rozpočtu |
2639 |
2310 |
87.5 |
ostatní |
52688 |
23821 |
45.2 |
B. Dotace místním rozpočtům |
|||
8. Dotace na investice míst. rozpočtům |
|||
9. Neinvest. dotace míst. rozpočtům |
|||
Přebytek/schodek *) |
6200 |
11016 |
177.7 |