Vysoký vzrůst navrhovaných výdajů na disážia koresponduje se zamýšleným zvýšením rozsahu deblokací. Převážná část navrhovaného disážia ve speciální oblasti se týká Libye, kde dosud není dořešen arbitrážní spor o 2 námořní lodě s firmou Daewoo. Předpokládá se, že se tento spor protáhne, a proto se do navrhovaných rozpočtových výdajů na rok 1992 přesunuje z roku 1991 částka 450 mil. Kčs potřebná na úhradu disážia a arbitrážních výloh.

i) Výdaje na dluhovou službu u státního zadlužení

Na splátky vnitřních a zahraničních závazků federace by bylo třeba vynaložit v příštím roce více než 14 mld Kčs. Takový rozsah výdajů však rozpočtová situace neumožňuje. Proto se navrhuje odsunout splátky ze závazků federace vůči SBČS (z převzetí vládních úvěrů do kompetence FMF a z vypořádání dopadů devalvací a revalvací u čs. bank), připadající na rok 1992 podle příslušných dohod uzavřených se SBČS (6,4 mld Kčs). Do návrhu rozpočtu jsou proto u těchto závazků zařazeny pouze platby úroků.

Ostatní rozpočtové výdaje na dluhovou službu se týkají splátek státních dluhopisů vydávaných podle zákona č. 119/90 Sb., o soudní rehabilitaci, úroků z předpokládané emise pokladničních poukázek k pokrytí krátkodobých schodků v rozpočtovém hospodaření v průběh u roku a nově se významně zvyšuje též potřeba úrokových plateb v souvislosti s přijetím zahraničních půjček (od Světové banky, EHS a jiných) na podporu čs. platební bilance formou přijatých vládních úvěrů. Korunová protihodnota těchto půjček je deponována u SBČS a tvoří reálný korunový zdroj pro rozpočtové financování úroků do zahraničí.

v mil. Kčs

 

Očekávaná skutečnost

Návrh 1992

Rozdíl 1992-91

Index 1992/91

1. Úroky ze závazků federace vůči SBČS

4 527

4 029

-498

89,0

v tom: úroky ze závazku z převzetí vládních úvěrů

2 523

2 424

-99

96,1

úroky ze závazku z devalvací a revalvací u čs. bank

2 004

1 605

-399

80,1

2. Splátky státních dluhopisů za soudní rehabilitace

70

210

+140

300,0

v tom: splátky jistiny

45

150

+105

333,3

úroky

20

45

+25

225,0

úhrada nákladů

5

15

+10

x

3. Úroky z pokladničních poukázek

-

360

+360

x

4. Výdaje federace spojené s přijetím zahraničních půjček formou vládních úvěrů

355

3 351

+2 996

x

v tom: úhrada úroků

255

3 149

+2 894

x

úhrada nákladů

100

202

+102

x

Výdaje federace na dluhovou službu u státního zadlužení úhrnem

4 952

7 950

+2 998

160,6

 

Navrhované splátky úroků u obou závazků federace vůči SBČS vycházejí ze současné úrokové sazby (6,5 %). Rozpočtované částky na splátky dluhopisů za soudní rehabilitace jsou propočteny za podmínek jejich 10ti leté splatnosti při 5 % úročení. Předpokládá se, že nominální hodnota přidělených dluhopisů dosáhne koncem roku 1991 částky 450 mil. Kčs a do konce roku 1992 se zvýší na cca 1 mld Kčs. Navrhovaná částka splátek úroků z pokladničních poukázek je do rozpočtových výdajů federace zahrnuta pro případy, že by došlo v průběhu roku k dočasné schodkovosti v rozpočtovém hospodaření.

S čerpáním zahraničních půjček formou vládních úvěrů bylo započato až koncem III. čtvrtletí 1991 (první tranše půjček od EHS, Světové banky a zemí G 24). Propočty rozpočtové úhrady úrokových a jiných nákladů u těchto půjček vycházejí z předpokladu, že se v roce 1992 zvýší nominální hodnota těchto závazků státu z cca 0,7 mld USD na cca 1,5 mld USD. S jejich splácením se v roce 1992 ještě nepočítá, pozdější úhrady splátek jsou zajištěny na vrub vázaných prostředků ve státních finančních aktivech.

III. Příjmy rozpočtu federace

Státní rozpočet federace vychází z celkového objemu příjmů 134,70 mld Kčs, z nichž 43,50 mld Kčs tvoří vlastní příjmy federace. Zbývající částku 91,20 mld Kčs tvoří podíl federace na společných příjmech, tj. dani z obratu (od roku 1992 nově včetně dovozní daně) a na odvodech ze zisku a zemědělské dani Ze zisku. Procentní podíl federace na společných příjmech je ponechán na úrovni roku 1991, tj. 35 %.

Přehled o příjmech federace ze společných zdrojů podává tabulka:

v mld Kčs

 

Upravený rozpočet 1991

Očekávaná skutečnost 1991

Návrh 1992

Index v % 3:1

Index v % 3:2

 

1

2

3

4

5

Podíl na dani z obratu a dovozní dani

49,11

44,10

50,70

103,2

115,0

Podíl na odvodech a dani ze zisku

48,37

46,55

40,50

83,7

87,0

Celkem

97,48

90,65

91,20

93,6

100,6

 

Výnos daně z obratu a dovozní daně rozpočtovaný na rok 1992- navazuje na očekávaný výsledek daně z obratu za rok 1991, který byl poznamenán jednak snižováním daňových sazeb k 2. květnu 1991 o 1 až 3 body a selektivním snížením daňových sazeb vybraných oborů k 1. 7. 1991 a k 1. 10. 1991 s cílem oživit poptávku po některých výrobcích a odstranit případné nelogičnosti v sazebníku daně z obratu, a jednak poklesem spotřebitelské poptávky v rozsahu vyšším než předpokládal rozpočet. V důsledku toho očekávaný výpadek příjmů z daně z obratu za rok 1991 činí cca 5 mld Kčs. Rozpočtovaný přírůstek příjmů z daně z obratu včetně dovozní daně v roce 1992 je založen na předpokladu zachování daňového zatížení na úrovni 4. čtvrtletí roku 1991, při uvažovaném průměrném zvýšení cenové hladiny o 10 - 15 %. Kalkuluje se i s oživením poptávky po spotřebním zboží, a to v souvislosti s jejím odkládáním v roce 1991, i se zvyšováním nominálních příjmů obyvatelstva uplatňováním valorizace mezd a se zvyšováním osobní spotřeby podnikatelských vrstev. Jako pozitivní jev na zvýšení této skupiny příjmů je možno hodnotit zavedení dovozní daně v souvislosti s umožněním vstupu podnikatelů nezapsaných do podnikového rejstříku do zahraničně obchodní činnosti. Dovozní daň umožní u těchto podnikatelů, kteří nejsou plátci daně z obratu zdanění dovezeného zboží.

Výnosy daně z obratu mohou však být ohroženy v souvislosti s očekávanými změnami struktury výdajů obyvatelstva v důsledku uplatňování tržních vztahů v oblasti bydlení a potravin, jejich z dopad nelze přesně kvantifikovat. Nelze rovněž předvídat veškeré změny chování obyvatelstva v rozvíjejícím se tržním hospodářství.

Výnos z podílu na odvodech ze zisku a zemědělské dani ze zisku 40,5 mld Kčs, rozpočtovaný 6,0 mld Kčs pod úrovní očekávané skutečnosti roku 1991, vyplývá z kompenzací předpokládaných pozitivních a přetrvávajících negativních tendencí v hospodářské sféře. Pokračující pokles produkce předpokládaný ještě v 1. pololetí roku 1992, spolu s valorizací mezd, způsobí pokles odvodů ze zisku. Oživení a vzestup produkce se předpokládá v průběhu 2. pololetí v souvislosti s postupem privatizace, vstupem zahraničního kapitálu ve větším rozsahu a se zorientováním podnikového managementu v podmínkách trhu. Předpokládaný pozitivní trend spolu s mírným růstem cen by měl částečně anulovat pokles, k němuž dojde ještě v 1. pololetí roku 1992.

Rizikovost této příjmové položky rozpočtu je však značná s ohledem na nedocenění neopakovatelnosti mimořádného výkyvu v tvorbě zisku v prvních měsících roku 1991 v souvislosti s liberalizací cen.

Vlastní příjmy federace v návrhu státního rozpočtu na rok 1992 charakterizuje tabulka:

v mld Kčs

 

Upravený rozpočet 1991

Očekávaná skutečnost 1991

Návrh 1992

Index v % 3:1

Index v % 3:2

 

1

2

3

4

5

Clo včetně, dovozní přirážky

8,80

11,20

14,60

165,9

130,4

Příjmy z vládních úvěrů

7,84

8,33

14,31

182,5

171,8

Splátky státní půjčky na vícenáklady VIA

-

3,58

4,73

x

132,1

Kreditní bankovní úroky

0,58

1,99

4,28

739,7

215,6

Příjmy RO, PO

3,65

4,70

3,62

99,2

77,0

Ostatní příjmyx/

5,55

3,08

1,95

35,1

63,3

Celkem vlastní příjmy

6,42

32,88

43,50

164,6

132,3

x/ [zahrnuje důchodovou daň, odvody SBČS, jiné příjmy, pokuty a penále]

Výnos celních poplatků včetně dovozní přirážky v celkové částce 14,6 mld Kčs počítá s přínosem vyplývajícím z úprav celního sazebníku, jimiž se zvyšuje úroveň cla, které vstoupí v platnost od 1. 1. 1992, přitom se neuvažuje se změnou dovozní přirážky proti současnému stavu (tedy s jejím dříve navrhovaným částečným zrušením). Zvýšení objemu procleného dovozu podnikateli i občany by spolu s úpravou celního sazebníku mělo zajistit zvýšení příjmů státního rozpočtu o cca 3,4 mld Kčs proti očekávaným výsledkům za rok 1991.

Rozpočtovaná výše příjmů souvisejících s vládními úvěry do zahraničí (včetně splátky státní půjčky na vícenáklady VIA, činí celkově 19,0 mld Kčs) vyplývá především z rozpracování výrazného objemu deblokací úvěrů umístěných v teritoriích s nízkou platební morálkou (7,8 mld Kčs). Dalším růstovým faktorem je výše splátek civilních vládních úvěrů v nekonvertibilních měnách poskytnutých SSSR 4,6 mld Kčs. Splátky úvěrů v nekonvertibilních měnách ostatních dlužníků však výrazně klesají, neboť s nimi nejsou dosud uzavřeny protokoly o vypořádání dlužných částek.

Rozpočtovaná částka příjmů 4,7 mld Kčs na splátky státní půjčky na vícenáklady vybraných integračních akcí vyplývá z rozdílu mezi tuzemskou cenou zemního plynu fco čs. hranice, získávaného za účast na plynárenských integračních akcích v SSSR a jeho zahraniční cenou, kterou je splácen vládní úvěr. Rozpočtovanou částkou těchto příjmů jsou spláceny dříve poskytnuté dotace ze státního rozpočtu na financování této účasti, resp. státní půjčky čs. organizacím na dokončení akcí (ve smyslu usnesení vlády ČSFR č. 163/1991).

Významný nárůst kreditních bankovních úroků rozpočtovaný na rok 1992 v částce 4,3 mld Kčs vyplývá zejména z úročení úvěrů poskytnutých v průběhu roku 1991 a 1992 České a Slovenské Federativní Republice Světovou bankou, EHS apod. uložených státem u SBČS. Výnos kreditních úroků je zdrojem krytí úrokových povinností československého státu ve vztahu k věřitelským organizacím v rámci výdajové položky na dluhovou službu státu.

Příjmy rozpočtových a odvody příspěvkových organizací v částce 3,6 mld Kčs jsou rozpočtovány zhruba na úrovni upraveného rozpočtu na rok 1991. V porovnání s očekávanou skutečností za rok 1991 je však počítáno s poklesem. Některé příjmy rok u 1991 měly mimořádný jednorázový charakter, jako bylo vrácení splátek čs. vkladů do základního kapitálu MBHS a MIB (1,1 mld Kčs).

Výnos 1,95 mld Kčs v položce ostatních příjmů je ovlivněn zejména poklesem odvodů ze zisku SBČS v důsledku jejího vyššího zatížení kreditními úroky z uložených prostředků státu a poklesem úrokových sazeb z úvěrů. Rovněž výnos z pokut, penále a jiných nespecifikovaných příjmů klesá.

 

B.

Tabulková část

 

Obsah tabulek

 

Tabulka číslo

Základní údaje návrhu státního rozpočtu (přílohy rozpočtového zákona)

 

Celkový přehled příjmů a výdajů

1

Výdaje státního rozpočtu podle kapitol

2

Příjmy státního rozpočtu podle kapitol

3

Závazné limity návrhu státního rozpočtu

 

Výdaje státního rozpočtu na státní správu

4

Neinvestiční výdaje na vědu a techniku

5

Limity regulace zaměstnanosti v ústředních orgánech

6

Účelové prostředky na financování veřejných investic

7/2

Výdaje na civilní obranu

8

Příspěvky na činnost občanských sdružení

9

Podrobnější údaje návrhu státního rozpočtu

 

Investiční výdaje podle kapitol

10

Příjmy podle kapitol a seskupení položek

11

Výdaje podle kapitol a seskupení položek

12/2

Příjmy z vládních úvěrů

13

Výdaje na vládní úvěry

14

Výdaje na dluhovou službu

15

Celkové příjmy a výdaje podle kapitol

16

 

Tabulka č. 1

CELKOVÝ PŘEHLED PŘÍJMŮ A VÝDAJŮ STÁTNÍHO ROZPOČTU FEDERACE

v tisících Kčs

Příjmy

 

Podíl na celostátním výnosu daně z obratu

50 700 000

Podíl na celostátním výnosu odvodů ze zisku a zemědělské daně ze zisku

40 500 000

Příjmy federálních ústředních orgánů, příjmy rozpočtových a odvody příspěvkových organizací v jejich působnosti

7 904 787

Odvody Státní banky československé

1 200 000

Clo a dovozní přirážka

14 600 000

Příjmy z vládních úvěrů poskytnutých do zahraničí a obdobné příjmy

19 045 213

Daně a odvody od subjektů se sídlem v cizině

450 000

Správní poplatky

300 000

Příjmy úhrnem

134 700 000

Výdaje

 

Neinvestiční výdaje na činnost federálních ústředních orgánů a rozpočtových a příspěvkových organizací v jejich působnosti, vč. účelových prostředků

52 649 686

z toho: na obranu a bezpečnost

32 233 000

Neinvestiční dotace organizacím v působnosti federálních ústředních orgánů

5 320 000

Neinvestiční dotace do federálního fondu tržní regulace v zemědělství

5 000 000

Neinvestiční dotace na úhradu rozdílů cen tepla a na strukturální programy

10 000 000

Státní vyrovnávací příspěvek

21 100 000

Prostředky na zabezpečení státní politiky zaměstnanosti

11 000 000

Výdaje na zajištění potřeb národností a na celostátní regionální politiku

3 300 000

Výdaje spojené s vládními úvěry do zahraničí

6 880 200

Výdaje na dluhovou službu

7 950 114

Výdaje na veřejné investice

6 000 000

Rozpočtová rezerva vlády ČSFR

500 000

Výdaje celkem

129 700 000

Dotace do státního rozpočtu České republiky

3 300 000

Dotace do státního rozpočtu Slovenské republiky

1 700 000

Výdaje úhrnem

134 700 000

 

Tabulka č. 2

VÝDAJE STÁTNÍHO ROZPOČTU FEDERACE PODLE KAPITOL

v tisících Kčs

 

 

Výdaje rozpočtových organizací

Příspěvky příspěv. apod. org.

Dotace hospodářským organizacím

Kapitola

Výdaje celkem

Investiční výdaje

Neinvestiční výdaje

z toho: mzdové prostředky

Příspěvek na činnost

Dotace na investice

Ostatní příspěvky

investiční

neivestiční

Kancelář prezidenta

276 060

127 100

146 260

37 400

 

2 600

100

 

 

Kancelář Federálního shromáždění

256 242

56 600

196 142

56 976

 

 

3 500

 

 

Úřad vlády

176 198

35 100

139 867

49 822

1 231

 

 

 

 

Fed. bezpečnostní a informační služba

555 800

83 800

472 000

200 000

 

 

 

 

 

Fed. min. zahr. věcí

2 423 516

275 100

1 280 187

103 718

4 307

 

863 922

 

 

Fed. min. obrany

28 014 000

1 619 500

26 394 500

7 600 000

 

 

 

 

 

Fed. min. zahr. obchodu

2 842 630

528 600

2 314 030

677 520

 

 

 

 

 

Fed. min. financí

83 222

13 300

69 922

38 200

 

 

 

 

 

Fed. min. práce a sociálních věcí

50 642

2 900

45 390

27 520

 

 

2 352

 

 

Fed. min. vnitra

5 711 700

241 700

5 470 000

2 000 000

 

 

 

 

 

Fed. min. pro strategické plánování

89 361

12 100

61 761

27 888

 

 

15 500

 

 

Fed. min. hospodářství

1 262 934

394 000

763 472

50 359

72 172

1 800

31 490

 

 

Fed. min. dopravy

8 080 162

281 000

806 114

68 418

35 748

203 800

23 100

1 410 400

5 320 000

Fed. min. spojů

402 915

20 000

174 865

47 441

 

 

28 050

180 000

 

Nejvyšší soud

27 188

2 500

24 188

12 773

 

 

500

 

 

Ústavní soud

30 355

4 000

26 355

8 552

 

 

 

 

 

Fed. úřad pro normalizaci a měření

386 324

156 100

216 693

53 303

3 410

 

10 121

 

 

Fed. úřad pro vynálezy

107 022

12 700

84 322

32 616

 

 

10 000

 

 

Fed. statistický úřad

141 221

26 800

114 389

51 100

 

 

32

 

 

Fed. úřad pro hospodářskou soutěž

14 668

1 300

13 368

5 881

 

 

 

 

 

Fed. výbor pro životní prostředí

361 107

17 200

290 578

14 816

8 426

 

44 903

 

 

Fed. min. kontroly

39 814

8 200

31 539

19 375

 

 

75

 

 

Generální prokuratura

17 917

1 400

16 502

11 942

 

 

15

 

 

Státní banka čs.

480

 

 

 

 

 

480

 

 

Čs. tisková kancelář

70

 

 

 

 

 

70

 

 

Čs. komise pro atomovou energii

162 388

700

125 485

8 267

24 150

 

11 053

1 000

 

Správa federálních hmotných rezerv

2 774 650

175 000

2 599 650

39 139

 

 

 

 

 

Všeob. pokladní správa

80 411 414

103 700

63 801 714

 

 

 

1 506 000

 

15 000 000

Celkem

134 700 000

4 200 400

105 679 293

11 243 026

149 444

208 200

2 551 263

1 591 400

20 320 000


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP