Dotace na činnost by mohla být o příslušnou částku (60-70 mil. Kčs) snížena, pokud by FART participoval 5 procenty na výnosu z koncesionářských poplatků za televizní přijímače.

Ekonomický rozbor rozhlasového vysílání FART na rok 1993

Z ekonomického hlediska se rozhlasové vysílání FART neobejde nejen v roce 1992, ale s největší pravděpodobností i v dalších letech bez příspěvku ze státního rozpočtu, ať již formou přímého napojení na státní rozpočet, či účelových dotací, např. na investiční akce, na provoz zahraničního vysílání, na provoz domácího vysílání apod.

Předpokládá se, že rozhlasové vysílání FART se bude skládat ze tří organizačních složek, a to z celostátní stanice Československo, z Vysílání do zahraničí a z tiskové agentury ORBIS. U Orbisu se předpokládá vyrovnaný rozpočet, případně převážení výnosů nad náklady. U vysílání do zahraničí je nutná dotace státu (v roce 1992 108 mil. Kčs), vzhledem k charakteru a zaměření tohoto vysílání (propagace a informace o České a Slovenské Federativní Republice.

Při provozování federální stanice Československo (FSČS) je možno uvažovat s různými variantami financování provozních nákladů. Ve variantě č. 1 se předpokládá, že veškeré příjmy z koncesionářských poplatků v České republice budou zdrojem výnosů Českého rozhlasu - s touto variantou také Český rozhlas při přípravě rozpočtu na rok 1992 počítá - a za tohoto předpokladu by FSČS potřebovala dotaci 267 mil. Kčs.

Ve variantě č. 2, která uvažuje 5 % podíl FSČS na koncesích, jsou rovněž nezbytné dotace ze státního rozpočtu, a to ve výši 226 mil. Kčs.

Teprve ve 3. variantě by se FSČS obešla bez dotací, byl by však třeba 28,6 %ní podíl na koncesionářských poplatcích v obou republikách. Při této variantě by se však podstatně snížily výnosy Českého rozhlasu a Slovenského rozhlasu a vznikla by potřeba jejich dotace ze státních rozpočtů republik.

Je třeba připomenout, že ve všech variantách je nutno počítat s dotací, resp. s příspěvkem pro vysílání do zahraničí, jehož náklady nemohou být zásadně hrazeny z koncesionářských poplatků. V dalších letech je možno počítat s vyššími ostatními výnosy, avšak i přes toto zvýšení by pro vyrovnaný rozpočet FSČS byl třeba minimálně 25 %ní podíl z koncesionářských poplatků.

Vzhledem k nezbytnosti dotací ze státního rozpočtu se jeví jako účelné doplnění ustanovení § 2 odst. 3 zákona č. 157/1989 Sb. o důchodové dani.

Rozpočet Československého rozhlasu na rok 1992

 

VAR 1 0

VAR 2 5 %

VAR 3 28,6 %

 

N

V

HV

N

V

HV

N

V

HV

FSČS

280

13

-267

280

54

-226

280

280

0

VZ

108

-

-108

108

-

-108

108

-

-108

ORBIS

55

55

0

55

55

0

55

55

0

CELKEM

443

68

-375

443

255

-188

443

335

-108

Ekonomický rozbor FART na další období

Po sloučení hospodaření rozhlasového a televizního vysílání FART od 1. 1. 1994 budou vytvořeny předpoklady pro snížení nákladů na činnost federálního rozhlasového a televizního vysílání. U četných útvarů bude odstraněna zbytečná duplicita, efektivněji lze využívat společný vozový park a techniku.

FART může po dohodě s republikovými provozovateli ze zákona být jedinou zastupující organizací veřejnoprávních vysílatelů ČSFR v EBU (Evropské vysílací unii), což značně zredukuje úhrn poplatků veřejnoprávních provozovatelů, které bude jinak muset každý z nich individuálně každoročně EBU platit.

 

PREDSEDA VLÁDY

ČESKEJ A SLOVENSKEJ FEDERATÍVNEJ REPUBLIKY

V Prahe dňa 7. apríla 1992

Č. j. 1668/92-16

Vážený pán predseda,

k Vašej žiadosti zo dňa 18. marca 1992 zasielam v súlade s § 40 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku Federálneho zhromaždenia stanovisko vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky k návrhu zákona o Federálnej asociácii rozhlasového a televízneho vysielania a prevázdkovaní federálnych vysielacích okruhov (tisk FZ č. 1420).

Stanovisko prijala vláda dna 2. apríla 1992.

Príloha

S pozdravom

Vážený pán

Alexander Dubček

predseda Federálneho zhromaždenia ČSFR

Praha

 

Stanovisko

vlády České a Slovenské Federativní Republiky

Předseda Federálního shromáždění požádal podle § 39 odst. 1 zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění o stanovisko k návrhu zákona o Federální asociaci rozhlasového a televizního vysílání a provozování federálních vysílacích okruhů (tisk FS č. 1420).

Vláda projednala návrh zákona na své schůzi dne .......... dubna 1992 a zaujala k němu toto stanovisko:

Návrh zákona se svým obsahem i odůvodněním s výjimkou zabezpečení rozhlasového a televizního vysílání na federálních vysílacích okruzích namísto jednoho třemi provozovateli a rozdílného způsobu financování tohoto vysílání přibližuje obsahu vládních návrhů zákonů o Československém rozhlasu a Československé televizi, které vláda ČSFR již předložila Federálnímu shromáždění.

Vláda proto doporučuje, aby za základ pro jednání orgánů Federálního shromáždění byly vzaty předložené vládní návrhy zákonů o Československém rozhlasu a Československé televizi.

Současně doporučuje, aby v zájmu funkčnosti a respektování postavení nově vytvářených rozhlasových a televizních organizací jako samostatných (nestátních) právnických osob bylo provozování vysílání federálních okruhů svěřeno vždy jednomu provozovateli, který by měl vůči ostatním subjektům účastnícím se tohoto vysílání v zákoně stanoveny odpovídající povinnosti.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP