Poslanec Martin Chudoba: Vážený pane
předsedo, vážení páni poslanci,
vážené dámy poslankyně, abych
předešel různým dohadům, chci
předem upozornit, že toto vyjádření
není apelováním pouze na ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy, ale i na českou
vládu.
Ve vládním prohlášení postrádám
koncepci politiky vůči mládeži. Je paradoxní,
že ta část obyvatelstva, která započala
proces demokratizace společnosti je na okraji zájmu.
Handicap ve výchozím postavení při
startu radikální ekonomické reformy a specifika
této skupiny obyvatelstva ji tlačí mezi sociálně
nejrizikovější části společnosti.
Mladá manželství nemohou prodávat ani
auta, ani chaty a nemohou vybírat z vkladních knížek.
Desítky tisíc mladých rodin dnes žijí
z ruky do úst pod hranicí sociální
potřebnosti. Ještě v těžším
postavení jsou domácnosti neúplných
rodin. Transformace společnosti sice vede k těžkým
sociálním dopadům, ale vláda je povinna
tyto dopady minimalizovat.
Pro mladou generaci se udělalo velice málo minulé
volební období a absence koncepce této problematiky
ve vládním programu mne vede k závěru,
že se nadále neprojevuje o tuto oblast zájem.
Předpokládám, že vládní
program připravovali odborníci na svých místech
a nemohli tedy pominout, že pro otázky mládeže
máme ministerstvo, tudíž je nutno zahrnout
problematiku mládeže do ostatní sociální
problematiky a v návaznosti na ni je třeba ji výrazně
diferencovat. Pro mladé lidi je situace na trhu práce
stále méně příznivá.
Je obecně známou skutečností, že
mzda u nás stoupá s vyšším věkem
pracovníků a naopak, životní náklady
jsou vzhledem k nákladům na zařízení
bytu a dalším specifickým položkám
několikanásobně vyšší než
u jiných skupin obyvatelstva. Rodiče své
odrostlé ratolesti sami často nemohou podporovat.
Zkušenost, že podíl lidí ve věku
do 25 let je ve vyspělých tržních ekonomikách
velmi vysoký a další poznatky opravňují
sociální požadavky mládeže. Současný
stav v sociálně ekonomické oblasti je pro
část mladé generace kritický a morálně
jej vláda nemůže ospravedlňovat. Pokud
nebudou přijata účinná opatření
v této oblasti již dnes, přijde nás
neuvážená politika v této oblasti i
v podobě dlouhodobých důsledků velice
draho.
Žádám proto vládu, aby mi vysvětlila
svůj přístup k této problematice.
Jaká bude koncepce státní politiky vůči
mládeži a bude-li odpovídat sociálně
ekonomickým podmínkám, v nichž mladí
lidé žijí a v návaznosti na oblast ochrany
dětí a mládeže, práva na práci,
výchovnou pomoc, daně, bytovou politiku a legislativní,
společenské i morální normy. Upozorňuji
na Úmluvu o právech dítěte, Chartu
práv a svobod mládeže, Chartu práv rodiny
a další právní normy. Tato problematika
vyžaduje systémové řešení
a stát je povinen řešit situace, jež jsou
přímých či nepřímým
důsledkem státní politiky. Může
nám být příkladem postup vyspělých
demokratických států, k nimž bychom
se rádi zařadili.
Nemám v úmyslu nikoho rozmazlovat nadbytečnou
státní péčí, jsou však
nutné určité korektury ve vládní
filozofii v tomto směru. Státní zásah
v této oblasti je nutný. Neprosazujte dosavadní
politiku vůči mládeži, která
se omezovala především na organizovanou mládež,
přesto, že většina mládeže
je neorganizovaná. Systémový přístup
konfrontovaný s demokratickým vývojem může
kladně ovlivnit budoucí vývoj mladé
generace a v nejbližším období může
zabránit negativním dopadům populační
vlny 70. let.
Stát je povinen zabezpečit péči o
mládež a o děti, právo na studium, práci
a rozvíjení osobních zájmů.
Umožnit účast na správě společnosti.
Nová generace, která za několik let převezme
osud této země do svých rukou, nebo spíše
na svá bedra, nesmí být zdeformována
sociálním nedostatkem a masovým fenoménem
chudoby.
Věřím, že se tímto stanoviskem
vláda bude zabývat, jakož i koncepcí
politiky vůči mládeži. Proto doporučuji,
aby ČNR ve svém usnesení k Programovému
prohlášení vlády přijala i tuto
formulaci:
"ČNR žádá vládu, aby předložila
do 1. 10. České národní radě
koncepci své politiky v oblasti mládeže."
Děkuji.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Chudobovi, a protože jednáme v tuto chvíli
dvě hodiny čistého času, doporučoval
bych, abychom udělali půlhodinovou přestávku.
Je to doprovázeno souhlasem, nebo je k tomu nějaké
jiné mínění? (Dohadování
v plénu.) Rozumím, že je to v mé kompetenci,
ale nerad bych prosazoval svou kompetenci proti vůli drtivé
většiny.
Doporučuji udělat dvacet minut přestávku.
Budeme pokračovat v 16.20 hodin.
Předseda ČNR Milan Uhde: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, přestávka uplynula a budeme pokračovat
v rozpravě. Přihlášen je pan poslanec
Šoler. Žádám ho, aby se ujal slova. Připraví
se poslankyně Mazalová.
Poslanec Jiří Šoler: Vážený
pane předsedo, vážená vládo,
vážení poslanci, vážené
poslankyně, chtěl bych upozornit na určitou
nevyváženost obecných zásad, které
jsou proklamovány v programovém prohlášení
vlády. V předloženém prohlášení
je proklamována obecná zásada opuštění
direktivního řízení a přechod
k samoregulačním ekonomickým mechanismům.
Studoval jsem prohlášení z hlediska životního
prostředí a všiml jsem si tam několika
oblastí, kde tento princip je opuštěn. Domnívám
se, že to potom v celém prohlášení
působí negativně. Všiml jsem si těchto
dvou oblastí. Jednak na str. 20 je jádro řešení
celé problematiky životního prostředí
a exhalace přes cenové problematiky. Je to určitě
zásada, se kterou budeme v podstatě souhlasit, ale
potom po výpočtu cenu z černého uhlí,
jak je uvedeno na str. 21, z nákladů a bez započtení
škody na životním prostředí, povedou
ekonomické mechanismy jednoznačně k tomu,
že podniky půjdou směrem k využívání
méně kvalitních a levných paliv a
tudíž k zhoršování životního
prostředí. Myslím, že tento trend není
žádoucí.
Podobně v prohlášení se požaduje
snížení energetické náročnosti
ve všech oblastech, protože je známo, že
každá vyrobená energie znamená určité
zhoršení životního prostředí.
Proto tam překvapuje, když v oblasti dopravy je navrhován
rozvoj dálnic a letecké dopravy, to znamená
způsobů dopravy, které jsou energeticky nejnáročnější,
a jejichž ekologický dopad je asi nejhorší.
Obávám se, že má jít o podobné
přístupy, které vedly minulou vládu
k rušení železničních tratí.
Domnívám se, že tyto přístupy
nejsou nejšťastnější. To jsou dvě
drobné připomínky, které jsem chtěl
říct.
Další věc je spíše prosba na předsedu
vlády. Nedávno jsem pracoval jako ministerský
úředníček v odboru informatiky jednoho
federálního ministerstva a mimo jiné jsem
dostal za úkol posoudit projekt informatizace tohoto ministerstva.
Zjistil jsem, že je velice těžké posuzovat
projekt informatizace jakékoliv instituce, pokud člověku
dělá problémy pocit, k čemu taková
instituce má sloužit a jaké má vlastní
cíle. To mě tenkrát vedlo k tomu, že
jsem začal přemýšlet o analýze
systému řízení nejen toho ministerstva,
ale podobných institucí a zemí tohoto státu
jako celku.
Potom mě voliči pověřili jinými
úkoly a ocitl jsem se tady. Ale problém analýzy
řízení státu mi zůstal za vlastní,
protože jako informatik se domnívám, že
by to mohl být jeden z mých přínosů.
Proto bych rád požádal pana předsedu
vlády o informaci, proč má vláda toto
personální složení, tato ministerstva,
tyto osoby, a např. jakým způsobem budou
spolupracovat hospodářská ministerstva a
jaký vůbec bude přístup těchto
institucí. To by mi velice pomohlo při úkolu,
který jsem si dal, to znamená při vyjasnění
způsobu řízení tohoto státu.
To je všechno, co jsem chtěl říci.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Šolerovi, slovo má paní poslankyně
Mazalová, připraví se pan poslanec Jaroslav
Novák.
Poslankyně Gerta Mazalová: Vážený
pane předsedo, vážená vládo,
vážená sněmovno, před dvěma
lety při projednávání programového
prohlášení vlády České
republiky jsem projevila svůj nesouhlas s jeho pouze rámcovým
řešením a nedostatečným propracováním,
nejasnými sliby samosprávy a státoprávního
uspořádání. Programové prohlášení
se o Moravě a Slezsku zmiňovalo nejasně a
letmo, byla tedy vyvolána parlamentní krize, aby
mohlo vzniknout usnesení, ve kterém se vláda
ČR zavazovala řešit nápravu křivd
Moravy a Slezska, a které slibovalo do budoucna jejich
řešení. Usnesení zůstalo pouze
na papíře, stejně jako mnoho usnesení
dalších i proklamačních prohlášení.
Proklamační prohlášení, které
na posledním plenárním zasedání
minulého parlamentu podepsala téměř
stovka poslankyň a poslanců v čele s předsedkyní
paní Dagmar Burešovou, poslanci jak pravicového
založení, tak i levicového, mělo být
výzvou k dnešnímu parlamentu, aby vyrovnal
velký dluh, který jsme předali.
Minulá vláda nevyřešila základní
a nejdůležitější body svého
prohlášení. A my jsme touto cestou chtěli
požádat své budoucí kolegy a kolegyně,
aby prioritně vyřešili to, co jsme nedokázali
udělat my, jak jsme se shodli nikoliv z nedostatku dobré
vůle, ale pouze z nedostatku času. Bohužel,
je to opět jen popsaný papír jako všechna
ta usnesení jak z FS tak i z ČNR, jako všechny
sliby dávané důvěřivým
Moravanům a Slezanům.
Nemohla jsem odpustit minulé vládě premiéra
Pitharta její tvárnost, neustálé změny
názorů a přesvědčení,
balancování a odsouvání závažných
problémů. Zástupci Občanského
hnutí nešetřili sliby a také je, snad
ze zásady neplnili.
V nynější době toto nebezpečí
nehrozí. Vláda neslibuje a neříká,
že Morava dostane to, co jí právem náleží.
Slovo Morava se v programovém prohlášení
nevyskytuje vůbec, takže Morava nedostane tedy vůbec
nic.
Chci věřit, že všechna předvolební
vyhlášení politických stran a hnutí,
která slibovala navrácení práv této
zemi nebyla jen předvolebními sliby k oklamání
důvěřivých Moravanů a Slezanů
a že tito kolegové a kolegyně je mysleli vážně.
Již v preambuli programového prohlášení
se hovoří neustále jen o české
státnosti a výlučně pouze o českých
národních zájmech. Hovoří se
o existenci České republiky jako samostatném
státu, k jehož vytvoření má vláda
mandát. Troufám si říci, že k
rozbití Československa nemáme mandát
nikdo.
V části I. se hovoří o ochraně
etnických menšin, jestli tam patří Moravané
a Slezané, z toho ovšem nevyplývá, a
o rychlém a důsledném ukončení
rehabilitací obětí komunistického
režimu. Tady se tím ovšem zcela určitě
nemyslí obnova Země moravskoslezské, která
byla zvůlí totality zrušena k 1. 1. 1949. Podle
mého názoru jsou tu myšleny určité
křivdy, které se pečlivě k nápravám
vybírají.
Zřízení funkce prezidenta České
republiky symbolizuje dle textu opět pouze českou
státnost, takže pasáž pro nás vyznívá
tak, že pro 4 milióny obyvatel Moravy a Slezska se
zvolí zřejmě velký náčelník
kmene nebo šaman. Odpovídalo by tomu i povolování
používání státních symbolů.
Na rozdíl od Moravanů a Slezanů indiáni
smějí nosit čelenky z pavích per a
mají svůj totem. Moravané nesmí mít
své národní symboly ani na chráněných
územích lesních rezervací, protože,
jak mi vysvětlil exministr Dejmal, cituji: " Kde není
země, není symbolů!".
Část II. zcela jasně definuje regiony a vysvětluje,
že jedině zodpovědní lidé mohou
vytvořit svobodnou demokratickou společnost. Z toho
lze odvodit, že na území Moravy a Slezska se
zodpovědní lidé nevyskytují. Bude
to asi tím, jak nám už jednou vysvětlil
pan prezident, že nejsme na Moravě dosud zralí.
Mám smutný pocit, že než dozrajeme bude
pozdě. Český nacionalismus, který
je stále tvrdší a silnější,
nás postupně a s přehledem dostane tam, kam
chce, do potupného postavení té méněcené
části českého národa, té
části, která pracuje. Počítají
a rozdělují ti moudřejší. Mají
v tom ostatně již praxi. Vždyť se o nás
mnozí z nich starají již 42 let.
V případě našeho souhlasu s programovým
prohlášením jako celkem si můžeme
zapsat datum 14. července, jako památník
pro naprostý konec, likvidaci Moravy a Slezska jako země,
jako samosprávného a svéprávného
útvaru. Jeho schválení pro nás bude
znamenat naprosté vygumování Moravy a Slezska
z mapy historie.
Mohla bych možná souhlasit s programovým prohlášením
jako takovým, nemohu však souhlasit s naprostou arogancí
a přehlížením zásadních
otázek týkajících se těch obyvatel
Moravy a Slezska, kteří nechtějí ztratit
svá práva a svou důstojnost. Vadí
mi necitlivost těch určitých politiků,
kteří způsobují rozvrat a nestabilitu
politické scény svým přístupem
a přitom hovoří o parlamentní demokracii.
Morava odmítá být hraničních
pásmem s celními budkami jen proto, že se dvě
politické síly nehodlají domluvit. Věřím,
že všichni normálně uvažující
lidé odmítají dělení našeho
státu a chci věřit, že se i politikové
zamyslí a budou hledat cesty ke spolupráci a jednotě.
Jako tři rovnoprávné celky můžeme
vytvořit jeden silný stát a jen jako silného
a stabilního státu si nás mohou vážit
i naši sousedé a partneři. Děkuji vám.
(Potlesk poslanců Komunistické strany, Sociálních
demokratů a HSD-SMS.)
Předseda ČNR Milan Uhde: Slovo má
pan poslanec Jaroslav Novák, připraví se
pan poslanec Pavela.
Poslanec Jaroslav Novák: Vážený
pane předsedo, vážená vládo,
dámy a pánové!
V programovém prohlášení vlády
České republiky mě zaujal na str. 9 odstavec
v článku o zahraniční politice. Cituji:
"Bezprostřední úkol české
zahraniční politiky je připravit mezinárodní
veřejnost na možnost vzniku samostatné České
republiky."
Zdá se mi to poněkud předčasné,
protože o rozpadu České a Slovenské
Federativní republiky zatím nebylo žádným
ústavním zákonem ani referendem rozhodnuto.
Toto znění podsouvá něco, co se ještě
nestalo. Vláda by se spíše měla snažit
udělat něco pro to, aby k rozpadu státu vůbec
nedošlo a ne deklarovat, jako kdyby se stát už
rozpadl. To je vše. Děkuji.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Novákovi. Slovo má pan poslanec Pavela.
Připraví se paní poslankyně Buzková.
Poslanec Josef Pavela: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, nemám ve zvyku příliš
často vystupovat na této půdě, ovšem
považuji za vhodné, abych mohl tlumočit své
vlastní stanovisko.
Na adresu programového prohlášení vlády
bylo zde už řečeno hodně, a to jak na
jeho podporu tak proti němu. Z průběhu rozpravy
docházím k názoru, že v tomto dokumentu
každý nachází to, co najít chce
a pokud nechce, tak to tam prostě nenajde. Zamýšlel
jsem se hodně nad jeho obsahem, cíly i prostředky
a nutně jsem dospěl ke konfrontaci s tím,
co od nás očekávají naši občané,
voliči, s nimiž jsem v úzkém styku.
Jejich očekávání je možno rozdělit
do několika okruhů.
Především očekávají, že
budeme usilovat o prohloubení demokracie, zajištění
stejných práv pro všechny občany a posílení
této demokracie tak, aby už nikdy a nikdo si nemohl
usurpovat moc nade všemi. Dále očekávají,
že bude pokračováno v ekonomické reformě
a v budování tržní ekonomiky, spojené
se sociálním akcentem a vědomím zodpovědnosti
za všechny lidi kolem nás. A konečně
nakonec - i když to není méně důležité
- očekávají, že budou vytvořeny
podmínky pro odstranění devastace také
v oblasti duchovní, morální, ve vztazích
mezi lidmi i ve vztazích k přírodě,
a také, že budou napraveny křivdy, způsobené
minulým režimem.
Zatím účelem je nutno sami sebe i navzájem
se vychovávat k uznání a respektování
skutečných hodnot v životě a ve vztazích.
Jsem přesvědčen, že předložené
programové prohlášení vlády tyto
požadavky a očekávání splňuje
nebo alespoň dává předpoklady pro
jejich dosažení - i když si nedělám
iluze, že cesta k tomu bude lehká a jednoduchá.
O to je důležitější, abychom toto
programové prohlášení podpořili,
a to nejen dnes, ale v celém příštím
období.
A pánům poslancům, kteří rádi
připomínají současné potíže
bych chtěl zdůraznit, že většina
nás ani našich občanů dosud nezapomněla,
kdo nám tyto potíže čtyřicetdva
roků připravoval.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Pavelovi. Slovo má paní poslankyně
Buzková, připraví se pan poslanec Seifer.
Poslankyně Petra Buzková: Vážený
pane předsedo, vážená vládo,
vážení kolegové, moji předřečníci
zde dosud kritizovali především některé
konkrétní části vládního
prohlášení, já bych ráda kritizovala
jednu část vládního prohlášení,
která v něm není a kterou toto vládní
prohlášení neobsahuje. Pro začátek
mi dovolte krátkou citaci ze strany 26 vládního
prohlášení:
"Vláda uznává nezastupitelný
význam odborů pro prosazování zájmů
svých členů a pro udržení sociálního
smíru ve společnosti a bude se aktivně podílet
na zprostředkování dialogu mezi představiteli
odborových svazů a zaměstnavatelů".
Ve vládním prohlášení se bohužel
nezmiňuje o tripartitním jednání -
tato citace dokonce ukazuje, že vláda dále
nepočítá s jeho existencí. Hovoří
se pouze o zprostředkování dialogu mezi zaměstnavateli
a zaměstnanci, nepočítá se však
s vládou na těchto jednáních v postavení
přímého účastníka.
Obávám se, že absence tripartitního
jednání může dnes v době transformace
naší ekonomiky, kdy stát je sám mnohdy
zaměstnavatel a kdy nejsou dosud konsolidovány svazy
zaměstnavatelů, vážně ohrozit
sociální smír, dosud garantovaný odbory.
Tripartitní jednání, vedené v Československu
v minulém období se dokonce stalo vzorem pro totalitní
postkomunistické státy v Evropě.
Připomínám též úlohu tripartity
při realizaci Marshallova plánu v Německu,
kdy Erhardt jeho prostřednictvím zabezpečil
udržení sociálního smíru tak
důležitého pro průběh jeho reformy.
Obávám se, že pokud vláda odbourá
jednání v tripartitě, ohrozí sociální
smír, který v takovém případě
nebudou schopny garantovat ani odbory a který je tak důležitý
pro vládou plánovanou rychlou transformaci ekonomiky.
Vážení kolegové, dovoluji si k tomuto
bodu navrhnout návrh usnesení, aby se Česká
národní rada usnesla na tom, že Česká
národní rada ukládá české
vládě, aby seznámila Českou národní
radu se svým návrhem, jakým způsobem
chce zabezpečit pokračování tripartitních
jednání.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji paní
poslankyni Buzkové. Slovo má pan poslanec Seifer.
Poslanec Pavel Seifer: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, úvodem bych chtěl
poděkovat a pochválit autory vládního
prohlášení za velice hezky napsanou práci.
Je to opravdu utěšené čtení a
mě zvláště libozvučně
zněla úvodní věta šesté
části vládního prohlášení,
že "vláda považuje zlepšení
životního prostředí za úkol prvořadého
významu". Zde bych rád poznamenal, že
tomuto úkolu prvnořadého významu věnovali
autoři celkem 37 řádek z celkových
940. I tento fakt, zdánlivě bezvýznamný,
svědčí o tom, kam vláda problémy
tvorby a ochrany životního prostředí
řadí. Volně tak navazuje na koncepci minulých
vlád, české a federální, kde
ministři životního prostředí
museli obhajovat před ostatními ministry svůj
resort. Nejde tedy o prolínání tak, jak má
třeba v koncepci nynější ministr životního
prostředí, aby životní prostředí
prolínalo všemi oblastmi a mělo dohled a dozor
a zohledňovalo se při koncepci další.
V programovém prohlášení se tedy nepodařilo
prosadit komplexní přístup k otázkám
tvorby a ochrany životního prostředí.
Ne zcela se rovněž podařilo prosadit zásadu,
že je nutné každý projekt, každou
stavbu posuzovat z hlediska jejich dopadu na životní
prostředí. Mimochodem, to je nejlacinější
a zároveň nejúčinnější
způsob, jak prosadit rozhodnou změnu k lepšímu.
Mimochodem, je to způsob, který se ve světě
prosazuje dnes velice razantně.
Pokud by vláda přijala skutečně komplexně
otázku životního prostředí, musela
by nejdříve definovat své hospodářské
záměry, právě z hlediska jejich dopadu
na životní prostředí. Nejde o direktivní
plánování, ale o stanovení celkové
strategie s ohledem na surovinové, energetické a
další možnosti a zpětně na dopad
na životní prostředí. Jakkoliv některé
komponenty, obsažené v této části
vládního prohlášení jsou přínosem
pro zlepšení životního prostředí,
nejde o komponenty rozhodující.
V této souvislosti bych se chtěl zmínit ještě
o jedné otázce. Jde o právo občana
na informaci obecně a na informaci o stavu životního
prostředí konkrétně. Věřím,
že vláda bere toto na vědomí, ale ve
vládním prohlášení se tato otázka
vůbec nevyskytuje. Samozřejmě, že máme
soukromé sdělovací prostředky, ale
také státní sdělovací prostředky.
A vláda a vládní orgány a úřady
musí tuto informaci nějakým způsobem
zpřístupnit, musí ji shrnout a potom dát
k zpřístupnění. Každopádně
občan má právo na tuto informaci, protože
podle těchto informací se on sám bude chovat.
A to je rozhodující.
Další otázka, která, bohužel, ve
vládním prohlášení chybí,
je to další problém - je přílišná
obecnost zvláště některých pasáží.
Ani v kapitole věnované životnímu prostředí
vláda ve svém prohlášení nedefinuje
současný stav a ani neurčuje cíl,
kterého by chtěla dosáhnout. Vládní
prohlášení neobsahuje základní
údaje, neříká, kolik stát vynakládá
na ekologii dnes, kolik bude vynakládat za rok, za dva,
není žádná rozvaha v tomto směru.
Samotný trh ekologii u nás nevyřeší
a ve světě se také ekologie neřeší
trhem.
Dalším vážným koncepčním
nedostatkem vládního prohlášení,
které se již netýká pouze oblasti životního
prostředí, je problém kontroly. Podle mého
názoru skutečně musí kontrolní
orgány podléhat parlamentu, nikoliv vládě,
jinak se budou míjet účinkem.
Z těchto a z dalších důvodů nepodpořím
při hlasování vládní prohlášení.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Seiferovi. Udílím slovo panu poslanci Bodymu.
Připraví se pan poslanec Řezáč.
Poslanec Ladislav Body: Vážený pane
předsedo, vládo, dámy a pánové,
prohlášení, které vláda předkládá
je podle názoru odborníků koncipováno
na základě české státnosti
a principu občanské společnosti. Nicméně
se domnívám, že toto prohlášení
opomíjí otázku postavení národnostních
menšin v České republice, tj. i Rómů.
Lze jen kvitovat, že tyto otázky jsou zvýrazněny
odvolávkou na Listinu občanských práv
a svobod. Ptám se ale pana premiéra, a to zdůrazňuji,
že mi velí povinnost poslance Róma, národnosti
slovenské, proč vláda tak výrazně
bude vytvářet a garantovat podmínky pro veškeré
aktivity církve a náboženských společností,
proč stejné vytváření aktivit
a garancí není zanešeno ve vládním
prohlášení pro národnosti, občanská
sdružení a společnosti občanů
žijících v České republice.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Bodymu. Slovo má pan poslanec Řezáč.
Připraví se pan poslanec Bílý.