Předseda ČNR Milan Uhde: Domluvil pan poslanec
Kraus, kdo se dále hlásí do rozpravy, prosím,
pan poslanec Seifer.
Poslanec Pavel Seifer: Vážený pane předsedo,
zbytku vlády, poloprázdná sněmovno.
Rád bych navázal na slova mého předřečníka
a z vlastní zkušenosti posoudil člověka,
kterého sice osobně neznám, ale s kterým
jsem přicházel profesionálně do styku
velmi často. Za doby ředitelování
pana Uhla ČSTK byla, podle mého názoru a
podle názoru mých kolegů z tisku, objektivní,
informační kancelář, která
objektivně a pohotově informovala o událostech
nezaujatě předkládala zpravodajství
z domova i ze zahraničí. Před nástupem
nového ředitele, nerad bych se ho osobně
dotýkal, neznám ho tak, jako jsem neznal pana Uhla
osobně, jsme vyjadřovali pochybnosti nad profesionální
kvalitou nového ředitele. Pochybnosti byly oprávněné,
kvalita sdělovacích prostředků, specielně
kvalita ČSTK po nástupu nového ředitele
poklesla. Cítí to zvláště ta
media, která jsou odkázána částečně
na agenturní zpravodajství, zejména na agenturní
zpravodajství z domova.
Dám za mnohé - a mluvím naprosto objektivně
- jeden příklad. Za ředitelování
pana Uhla ČSTK přebírala zpravodajství
a zprávy, které vysílaly i jiné sdělovací
prostředky, které je získaly svými
zpravodaji a které ČSTK nemohla získat. Přebírala
zprávy z rozhlasu, televize, ověřovala si
je a pouštěla dále. Tato praxe skončila.
Velmi bych se přimlouval, aby ČTK se opět
stala tou dobrou, objektivní agenturou, jakou byla kdysi.
Děkuji.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Seiferovi, do rozpravy není přihlášen
nikdo, rozpravu uzavírám a budeme nyní hlasovat
o procedurálním návrhu pana poslance Františka
Kozla, aby volba byla provedena tajným hlasováním.
Obávám se, že budeme muset požádat
paní skrutátorky, aby buď pozvaly další
poslance do sálu, anebo se přesvědčily,
zda je nás dost k hlasování. Obávám,
že nás dost není.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, táži se vás nejprve,
kdo souhlasí s tím, aby se volba prozatímního
ředitele České tiskové kanceláře
uskutečnila tajným hlasováním.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 134 je pro.
Kdo je proti, ať zvedne ruku. 2 hlasy byly proti.
Návrh na tajné hlasování byl přijat.
Nyní přistoupíme ke schválení
volebního řádu pro tajné hlasování.
Kdo souhlasí s předloženým volebním
řádem pro tajné hlasování,
ať zvedne ruku. 137 hlasů pro tento volební
řád.
Kdo je proti němu, ať zvedne ruku. Nikdo. Nejsou hlasy
proti.
Tento návrh byl přijat.
Nyní bychom mohli přistoupit k volbám, ale
já jsem návrh pana poslance Motyčky, který
jsme při projednávání našeho
pořadu schválili pochopil tak, že nyní
přerušíme projednávání
tohoto bodu, který záleží ve volbě,
a projednáme návrh na volbu člena prezidia
Fondu národního majetku České republiky
a volební proceduru u těchto obou bodů provedeme
pohromadě a ověřovatelé se v tom samozřejmě
zorientují tak, aby nedošlo k pomýlení.
Jestli jsem si to vyložil správně, přistupujeme
nyní k bodu původně navrhovanému jako
osmý, je to
Byl jsem informován o tom, že člen prezidia
Fondu národního majetku České republiky
pan Milan Habigh v souvislosti s ukončením pracovního
poměru na ministerstvu financí České
republiky požádal o uvolnění z této
funkce. Na základě jeho žádosti rozhodla
vláda České republiky o návrhu na
doplňující volbu člena prezidia Fondu
národního majetku.
Seznámím vás s dopisem, který jsem
v této věci dostal od předsedy vlády
České republiky.
"..... na svém zasedání dne 25. listopadu
1992 vláda, mimo jiné, rozhodla o návrhu
pro doplňující volbu člena prezidia
Fondu národního majetku České republiky
dle § 7 zákona č. 171/1991 Sb., o působnosti
orgánů České republiky ve věcech
převodů majetku státu na jiné osoby,
a o Fondu národního majetku České
republiky. Svým usnesením č. 660 vláda
schválila jako kandidáta na tuto funkci pro volbu
Českou národní radou ing. Pavla Štěpánka,
CSc.
Tolik citát z dopisu vlády České republiky.
Paní poslankyně, páni poslanci, podle zákona
ČNR č. 1771/1991 Sb., o působnosti orgánů
České republiky ve věcech převodů
majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního
majetku České republiky ve znění pozdějších
předpisů ČNR volí a odvolává
členy prezidia Fondu národního majetku České
republiky na návrh vlády České republiky
tajným hlasováním.
Podle § 15 téhož zákona se člen
prezidia může své funkce vzdát před
uplynutím funkčního období. Navrhuji
proto nejdříve přijmout toto usnesení:
"Česká národní rada bere na vědomí,
že pan Milan Habigh se vzdal své funkce člena
prezidia Fondu národního majetku České
republiky.
Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne
ruku. 120 hlasů je pro.
Kdo jej proti, ať zvedne ruku. Nebyl hlas proti.
Tento návrh byl tedy přijat.
Podle informace, kterou jsem dostal, odůvodní přednesený
návrh člen české vlády pan
ministr Skalický.
Ministr pro správu národního majetku a
jeho privatizaci ČR Jiří Skalický:
Vážený pane předsedo, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, pan předseda České národní
rady když citoval zdůvodňující
dopis, který mu zaslal premiér české
vlády Klaus, řekl vše podstatné, co
je třeba k této záležitosti říci.
Dovolím si jen doplnit některé údaje
o navrhovaném kandidátovi. Inženýra
Pavla Štěpánka, CSc., navrhlo do této
funkce ministerstvo financí České republiky.
Narodil se 5. září 1956, je ženatý,
má dvě dcery. Trvalé bydliště
má v Praze, v letech 1975 až 1979 studoval Vysokou
školu ekonomickou - obor finance, v letech 1980 až 1985
dělal aspiranturu na Vysoké škole ekonomické
v Praze a v roce 1990 absolvoval kurs Mezinárodního
měnového fondu. Co se týče profesionální
kariéry byl v letech 1979 až 1980 asistentem na Vysoké
škole ekonomické, na katedře financí,
v letech 1980 až 1986 pracoval na ministerstvu financí
České republiky v odboru státního
rozpočtu, v letech 1986 až 1991 ve funkci vedoucího
oddělení federálního ministerstva
financí, v roce 1992 byl ředitelem odboru federálního
ministerstva financí a od roku 1992 doposud je ředitelem
odboru na ministerstvu financí České republiky.
Řídí odbor finanční politiky
a analýz ministerstva financí, zabezpečuje
makroekonomickou a finanční analýzu pro potřeby
ministerstva a spolupracuje na koncepci opatření
na úseku fiskální a rozpočtové
politiky, politiky daňové, reformy místních
rozpočtů, modelování dopadů
opatření hospodářské a finanční
politiky, nové struktury daní, apod.
Jazykové znalosti - angličtina, francouzština,
ruština. Tolik k charakteristice navrženého kandidáta,
kterého vám jménem vlády předkládám
jako návrh na zvolení nového člena
prezídia Fondu národního majetku České
republiky. Děkuji vám za pozornost.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
ministru Skalickému. Je třeba, aby pan poslanec
Budinský odůvodnil návrh volebního
řádu. Prosím, pane poslanče, ujměte
se slova.
Poslanec Vladimír Budinský: Vážený
pane předsedo, vážené paní poslankyně,
vážení páni poslanci, v úvodu
mi dovolte říci, že hospodářský
výbor se návrhem nezabýval, já sám
jsem osobně ještě dnes prověřoval
navrženého kandidáta a prohlašuji, že
i další zákonné podmínky, které
vyžadujeme pro funkci v orgánech Fondu národního
majetku jsou u pana inženýra Štěpánka
splněny. Návrh volebního řádu
máte předložen. Chtěl bych jen upozornit,
že volíme pouze z kandidátky, která
má jednoho kandidáta. Proto v bodě 7 doporučuji
poslední větu škrtnout, nesouhlas s kandidátem
lze případně vyjádřit i škrtnutím
jména. Volíme tím, že kroužkujeme.
To znamená, rozhodnutí volit jednoho kandidáta
projevíme tak, že zakroužkujeme pořadové
číslo před jeho jménem. K volebnímu
řádu, myslím si, není třeba
co dodat, není třeba nic zdůvodňovat.
Dávám pouze tento jeden návrh na zjednodušení
a zprůhlednění volebního řádu.
Znovu upozorňuji, že kroužkujeme.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Budinskému a ke všem předneseným
návrhům otevírám nyní rozpravu.
Kdo se do ní hlásí? Zdá se, že
se do ní nehlásí nikdo. Rozpravu tedy uzavírám.
Budeme hlasovat o volebním řádu pro tajné
hlasování.
Kdo souhlasí s návrhem předloženého
volebního řádu pro tajné hlasování,
ať zvedne ruku! 130 hlasů pro.
Kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku! Nikdo.
Tento návrh byl tedy přijat. Podle odhadů
bude potřeba asi 10 minut na přípravu volebních
lístků. Počítáme, že vlastní
volba bude trvat asi 20 minut, na sčítání
hlasů bude potřebí asi 30 minut. Bude probíhat
dvojí volba. Upozorňuji na to všechny poslance
i všechny ověřovatele, aby nedošlo k nějakému
omylu, a přerušuji naši schůzi na dobu
45 minut. Budeme pokračovat v 15,30. Prosím, aby
se všichni poslanci a poslankyně odebrali do místnosti,
kde budou volby, protože lístky jsou připraveny,
jak se právě dovídám. Není
tedy třeba čekat 10 minut, je možno ihned vyzvednout
lístky a hlasovat.
Předseda ČNR Milan Uhde: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, zástupce ověřovatelů mě
seznámil s tím, že skončilo ověřování
výsledků voleb, a můžeme tedy pokračovat
v průběhu naší schůze. Zvu vás
do sálu, zaujměte, prosím, svá místa
a usnadněte pokračování naší
schůze.
Paní poslankyně, páni poslanci, pokračujeme
v 9. schůzi České národní rady.
Budeme se nyní zabývat výsledkem volby prozatímního
ředitele České tiskové kanceláře
a já prosím pověřeného zástupce
ověřovatelů pana poslance Roberta Koláře,
aby se dostavil k řečništi a seznámil
sněmovnu s výsledkem volby prozatímního
ředitele České tiskové kanceláře.
Poslanec Robert Kolář: Vážený
pane předsedo, vážená vládo,
vážené dámy, vážení
pánové, dovolte, abych vás seznámil
s výsledkem tajného hlasování při
volbě prozatímního ředitele České
tiskové kanceláře.
K volbě bylo ověřovateli převzato
200 hlasovacích lístků, z toho bylo vydáno
182 hlasovacích lístků, odevzdáno
bylo 182 platných lístků. Pro navržené
kandidáty byly hlasy odevzdány takto:
Pro Tomáše Kopřivu bylo odevzdáno 92
platných hlasů. Pan Tomáš Kopřiva
byl zvolen prozatímním ředitelem České
tiskové kanceláře.
Pro pana Petra Uhla bylo odevzdáno 79 platných hlasů.
Pan Petr Uhl nebyl zvolen prozatímním ředitelem.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Kolářovi a konstatuji ze svého místa,
že jsme zvolili pana Tomáše Kopřivu prozatímním
ředitelem České tiskové kanceláře.
Nyní prosím pověřeného zástupce
ověřovatelů, pana poslance Roberta Koláře,
aby nás seznámil s výsledky voleb člena
prezídia Fondu národního majetku České
republiky.
Poslanec Robert Kolář: Vážené
dámy, vážení pánové, dovolte
abych pokračoval a seznámil vás s výsledkem
tajného hlasování při volbě
člena prezídia Fondu národního majetku
České republiky.
K volbě bylo ověřovateli převzato
200 hlasovacích lístků, z toho bylo vydáno
182 hlasovacích lístků, odevzdáno
bylo 170 platných lístků. Pro Pavla Štěpánka
bylo odevzdáno 104 platných hlasů. Pan Pavel
Štěpánek byl zvolen členem prezídia
Fondu národního majetku České republiky.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
pověřenému zástupci ověřovatelů
za zprávu, kterou nám podal, a konstatuji, že
Česká národní rada tajným hlasováním
zvolila pana Pavla Štěpánka členem prezídia
Fondu národního majetku České republiky.
Všem ověřovatelům děkuji za práci,
kterou odvedli.
Přistupujeme k dalšímu bodu našeho schváleného
pořadu 9. schůze ČNR, kterým je
Z pověření vlády České
republiky předložený vládní návrh
ústavního zákona, který jste obdrželi
jako sněmovní tisk 168, odůvodní místopředseda
vlády pan Jan Kalvoda, jehož prosím, aby se
ujal slova.
Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda:
Vážený pane předsedo, vážená
Česká národní rado, vláda předkládá
k vašemu rozhodnutí návrh ústavního
zákona o opatřeních souvisejících
se zánikem České a Slovenské Federativní
Republiky. Návrh ústavního zákona,
jemuž se v průběhu parlamentního projednávání
začalo říkat poměrně přiléhavě
recepční zákon.
Jde o zákon, abych téměř citoval část
důvodové zprávy, který zajistí
právní, institucionální i mezinárodní
kontinuitu České republiky v návaznosti na
přijaté ústavní zákony o zániku
České a Slovenské Federativní Republiky,
na ústavní zákon o dělení majetku
ČSFR a některé další normy. Je
to tedy svým způsobem jeden z velmi významných
a důležitých návrhů ústavního
zákona.
Vzhledem k poměrně malému rozsahu navrhovaného
textu si dovolím velmi stručně komentovat
každý ze šesti navrhovaných článků.
Pokud jde o článek 1 - tento článek
znamená recepci či deklaraci platnosti práva
České a Slovenské Federativní Republiky
na území České republiky s tím,
že se recipuje veškerý tento právní
řád. Jen v poslední větě tohoto
článku odst. 1 se uvádí, které
z právních předpisů se nepoužijí,
ač recipovány. Nepoužijí se tedy ty,
jež jsou podmíněny pouze existencí České
a Slovenské Federativní Republiky a příslušností
České republiky k ní. Pokud jde o druhý
odstavec čl. 1, tady se vlastně transformují
takové atributy státu, jako je státní
území, státní občanství,
aby nedošlo k pochybnosti při aplikaci federálního
právního řádu, který se recipuje
odstavcem jedna.
V článku 2 se zřetelně stanoví
řešení případného rozporu
mezi právními předpisy, o kterých
jsem právě hovořil, tedy federálními,
a předpisy České republiky, které
byly vydány před datem, které bude uznáno
jako datum zániku České a Slovenské
Federativní Republiky. V případě tohoto
rozporu platí předpisy České republiky.
V článku 3 dochází k zajištění
oné kontinuity institucionální. Je tedy řešena
otázka parlamentu, otázka vlády, otázka
ústředních orgánů státní
správy, které v odstavci třetím přecházejí
tak, že jejich adresáty budou ty ústřední
orgány státní správy České
republiky, které byly podle povahy věci k výkonu
takové působnosti zřízeny nebo které
jsou podle povahy věci k tomu nejbližší.
V odstavci 4 se pro případ, že nebude takovéhoto
adresáta v rovině ústředních
orgánů státní správy České
republiky, pak se tedy ex lege ze zákona zřizují
takové orgány.
Článek 5 se týká justice a prokuratury
a konečně, aby bylo zcela zřejmé,
že toto řešení je řešení
transformační, pak se dále nevylučují
další zákonné změny dalšími
normami, a to výslovně.
Článek čtyři návrhu tohoto
ústavního zákona se nejvíce váže
na zmíněný ústavní zákon
o dělení majetku ČSFR. Podotýkám
pouze, že mezi závazky, které podléhají
režimu tohoto článku, patří i
závazky z pracovněprávních poměrů
vůči orgánům či organizacím
v působnosti federace až do 31. 12. t. r.
Článek pátý se jeví jako ústavní
základ pro zajištění kontinuity české
republiky. V odst. 1 jde nesporně o to, co jsem právě
řekl, v odst. 2 se deklaruje vůle České
republiky být nástupnickým státem
ČSFR v podstatě ve věcech, které bude
mít Česká republika ve své moci, ve
své faktické dispozici. Proto omezení v závěru
tohoto článku.
Článek šestý stanoví účinnost
tohoto zákona ke dni vyhlášení.
Byla zvolena koncepce, která je možná. Vzhledem
k tomu, že v době od podání návrhu
tohoto ústavního zákona do legislativního
procesu v České národní radě
došly některé koncepční úvahy
této sněmovny poněkud jinam pokud jde o přechodná
ustanovení ústavy i pokud jde o některé
jiné koncepční úvahy, spojené
se zánikem státu, chtěl bych se zároveň
teď vyjádřit i ke společné zprávě
výborů, která se právě kromě
jiného zabývá článkem šest
otázkou účinnosti tohoto ústavního
zákona.
Společná zpráva navrhuje, aby datum účinnosti
bylo stanoveno dnem 31. 12. 1992, nikoli 1. lednem 1993. I s tímto
řešením může vláda vyslovit
souhlas, neboť tak jako tak předpokládala,
že ono datum účinnosti, stanovené ke
dni vyhlášení, bude datum dřívější
než 1. 1. 1993. V tomto případě to znamená,
že bude-li tento návrh sněmovnou schválen
se dnem 31. 12. 1992 stane to, co tento zákon stanoví,
s recepcí právní institucionální,
mezinárodní... právního řádu
a po jeden den bude federace existovat, aniž bude mít
jakoukoli působnost či jiné atributy státu.
Toto řešení je dobře možné.
Pokud se již vyjadřuji ke společné zprávě,
je zde ještě další návrh. Mluvím
o tisku 179, který se týká článku
1 odst. 1. Tady si dovolím stručně říci,
že jde o návrh, který vznikl v ústavně
právním výboru ČNR a jeho smyslem
- tak jak byl navrhovatelkou předložen - je odstranit
některé zavádějící interpretace
čl. 1 odst. 1. Podle mého názoru je to zlepšení
navrhovaného textu a i s ním vyslovuji souhlas.
Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
místopředsedovi vlády České
republiky Janu Kalvodovi a žádám nyní
společnou zpravodajku výborů paní
poslankyni Annu Röschovou, aby odůvodnila společnou
zprávu výborů, kterou jste obdrželi
jako sněmovní tisk 179. Paní poslankyně,
prosím.
Poslankyně Anna Röschová: Děkuji.
Pane předsedo, vážená vládo,
dámy a pánové, myslím, že moje
zpravodajská zpráva nemusí být příliš
rozsáhlá, protože zástupce předkladatele
velmi precizně a důkladně odůvodnil
všechny články, které obsahuje vládní
návrh ústavního zákona, který
je obsažen v tisku 168. Jistěže všichni
si velice dobře uvědomujeme důležitost
tohoto zákona, protože právní kontinuita
je pro nový český stát od 1. 1. 1993
velmi důležitá.
Pan místopředseda české vlády
vlastně odůvodnil a souhlasil i se společnou
zprávou, kterou máte pod sněmovním
tiskem 179. Velice stručně - tento návrh
ústavního zákona projednal ústavně
právní výbor, výbor petiční,
pro lidská práva a národnosti a výbor
rozpočtový a všichni zpravodajové se
shodli na té společné zprávě,
kterou máte před sebou. Zároveň doporučili
České národní radě, aby vládní
návrh ústavního zákona schválila
s těmito úpravami, které máte před
sebou. Takže já končím svoji zpravodajskou
zprávu a nechť je otevřena rozprava.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji paní
poslankyni Röschové, společné zpravodajce
výborů, a otevírám k tomuto bodu rozpravu.
Kdo se prosím do ní hlásí? Pan poslanec
Vyvadil. Pane poslanče, pojďte prosím k řečništi.
Poslanec Jiří Vyvadil: Pane předsedo,
já budu mít toliko dotaz na předkladatele,
do jaké míry je vhodné a do jaké míry
to nevyvolá problémy, jestliže recepční
norma přijme rovněž čl. 4 odst. 1 ústavního
zákona o zániku ČSFR. Nekladu konkrétní
návrh. Přiznávám, že teprve v
této fázi mně jaly určité pochybnosti,
ale pokud je předkladatel rozptýlí nebudu
předkládat žádné návrhy.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Vyvadilovi, další přihláška
do rozpravy? Pan poslanec Payne. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jiří Payne: Pane předsedo,
vážené dámy, vážení
pánové, náš výbor tento návrh
zákona neprojednával. Když si jej pročítám,
zaráží mě čl. 2, podle kterého
české předpisy mají přednost
před předpisy federálními. To platí
vždy o všech předpisech, které mají
stejnou právní sílu. Já se obávám,
že tím nepřímo novelizujeme nesmírné
množství předpisů, protože existují
některé předpisy o stejné věci,
které máme jak federální, tak české
a dosud platil určitý režim. Dosud federální
předpisy měly přednost před republikovými.
Jestliže teď najednou otočíme tento režim
do opačného pořadí, zdá se,
že na několika - možná i několika
stech - místech dochází vlastně k
nepřímé novelizaci právního
řádu a nikdo není schopen předpovědět,
jaké důsledky to bude mít. Může
to mít důsledky v restitucích, může
to mít důsledky leckde jinde. Je tím porušena
i zásada, že lex postirior derogat priori a já
se obávám, že tento článek způsobí
nesmírné komplikace, dosud naprosto nepředvídané.
Zdá se mi, že by správnější
bylo, aby přednost měly k jistému datu předpisy
federální, tak jako tomu bylo doposud, a aby postupně
byly všechny tyto problémy odstraňovány.
Tento revoluční zásah do právního
řádu, obávám se, že bude mít
neblahé důsledky. Bohužel, protože náš
výbor neprojednával tento návrh, nemohl přednést
žádný konkrétní návrh,
ale mám velké obavy z přijetí tohoto
zákona.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Paynovi. Táži se po dalších hlasech
do rozpravy, snažím se i navzdory reflektorům
rozpoznat, zda se někdo hlásí. Ano, paní
poslankyně Stiborová. Je ještě další
přihlášený? Ne.
Poslankyně Marie Stiborová: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, já
bych se obrátila k předkladatelům, protože
my jsme také neměli tento zákon ve výboru,
jak zde bylo před chvilkou řečeno, prosím
aby bylo vysvětleno nejen mně, ale celé sněmovně
a ještě v rámci rozpravy, jak je vysvětlován
odstavec 3, článku 3, který hovoří
o působnosti ústředních orgánů
státní správy ČSFR a že ji přebírají
ústřední orgány státní
správy České republiky. Myslím, že
v tomto směru jde o zákony kompetenční,
ústavní zákony, popřípadě
zákony vyšší právní síly,
než je konec tohoto odstavce, kdy v pochybnostech rozhodne
vláda ČR nařízením. Nařízení,
jak všichni víme, je samozřejmě zákonná
norma, ale velmi nízké právní síly.
Ptám se tedy předkladatelů, jak je třeba
toto vysvětlovat, jestli zákony vyšší
právní síly budeme nahrazovat nízkými.
Děkuji.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji paní
poslankyni Stiborové. Kdo se dále hlásí
do rozpravy? Nejsou hlasy do rozpravy, proto rozpravu uzavírám
a žádám pana místopředsedu vlády
Jana Kalvodu, aby v rámci rozpravy ještě bylo
reagováno na dotaz paní poslankyně Stiborové.
Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda:
Pane předsedo, sice nechápu jednací řád
tak, že bych byl nucen k vystoupení v rozpravě,
tam vystupuje ten, kdo se přihlásí. Nicméně
nebuďme procedurální puristé a snažme
se....
Paní poslankyně, to se týká jen vašeho
dotazu, nebo všech, které byly položeny v rozpravě?
Ostatní mohu odůvodnit v rámci závěrečného
slova. Ano, vašeho.
Pokud jde o dotaz, jak vysvětlit článek 3,
odst. 3, zda se předpokládá, že nařízením
vlády se budou měnit zákony kompetenční,
to je zákony nesporně vyšší právní
síly, bych chtěl říci toto: Čl.
3, odst. 3 znamená zásadu, že zákonem
se stanoví, kdo bude adresát těch či
oněch působností v té nejobecnější
rovině, a to tímto zákonem, který
je zákonem ústavním, či navrhuje se
býti zákonem ústavním, a je to zákon
nejvyšší právní síly. Tu
nerovnoměrnost způsobenou dělenými
působnosti v exekutivě mezi federací a republikami,
která znamená, že neodpovídají
vždy ústřední orgány státní
správy, tak jak jsou popsány, co do kompetence republikové
oněm kompetencím orgánům ústřední
státní správy federální, to
znamená, že není možno vyloučit,
že některá dílčí působnost,
kterých jsou v různých právních
normách stovky, že bude vždy vyložitelná
podle tohoto zákona tak, jak norma v odst. 3, článek
3 stanoví.
Proto vláda navrhuje onou poslední větou,
na kterou vlastně dotaz směřoval, aby vládním
nařízením mohla vláda toliko distribuovat
působnosti, které nelze podřídit pod
obecné pravidlo, a to proto, aby žádná
působnost ve výkonu státní správy
nezůstala nevykonávána. Aby například
správní řízení nezůstalo
bez druhé instance, a to po dobu samozřejmě
přechodnou a jen po dobu, než bude rozhodnuto novým
kompetenčním zákonem, o kterém se
předpokládá, že bude jednou z prvních
právních norem, kterou ČNR přijme.
Je to jen toto a nic jiného. Jiné řešení
pro předvídatelný případ, že
se nalezne působnost, kterou prostě nebude možno
převést na adekvátní ústřední
orgán státní správy, ministerstvo
vnitra. Tak jen tato pochybnost a obava vedla vládu k tomuto
návrhu.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
místopředsedovi. Paní poslankyně Stiborová
se ještě hlásí, prosím.
Poslankyně Marie Stiborová: Pane předsedo,
dámy a pánové, to byl právě
důvod, proč jsem požadovala, aby odpověděl
na můj dotaz pan místopředseda vlády
v rozpravě - v rámci rozpravy - abych poté
mohla popřípadě učinit pozměňující
návrh. Čili omlouvám se sněmovně
i panu místopředsedovi.
Vzhledem k tomu, co zde bylo řečeno předkladatelem,
zástupcem předkladatele, je z toho patrně,
že jde o výkladovou záležitost. V tomto
směru tedy navrhuji změnit poslední větu
třetího odstavce čl. 3 na znění:
V pochybnostech rozhodne usnesením ČNR. Děkuji
vám.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji paní
poslankyni Stiborové. Pozměňovací
návrh byl zaznamenán. Nevidím žádné
přihlášky do rozpravy, tentokrát zcela
definitivně rozpravu končím a ptám
se pana místopředsedy vlády Kalvody, zda
si přeje jako zástupce navrhovatele pronést
závěrečné slovo Prosím, pane
místopředsedo.