Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
(1) Zřizují se tyto ústřední
orgány státní správy.České
republiky, v jejichž čele je člen vlády
České republiky:
a) ministerstvo hospodářství, dopravy a spojů,
b) ministerstvo průmyslu a obchodu,
c) ministerstvo pro hospodářskou soutěž.
(2) Sídlem ministerstva pro hospodářskou
soutěž je Brno.
(3) Zrušují se tyto ústřední
orgány státní správy České
republiky:
a) ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj,
b) ministerstvo průmyslu,
c) ministerstvo obchodu a cestovního ruchu,
d) Český úřad pro hospodářskou
soutěž.
(4) Dosavadní působnost vyplývající
ze zákonů a dalších obecně právních
závazných předpisů přechází
a) z ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj
1. ve věcech energetiky, teplárenství, plynárenství,
těžby ropy a zemního plynu, těžby,
úpravy a zušlechtění tuhých paliv,
rud, radioaktivních surovin a magnezitu a tvorby zahraničně
ekonomické politiky, včetně zahraničních
investic a řízení České energetické
inspekce na ministerstvo průmyslu a obchodu,
2. ve věcech vědní politiky na ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy,
3. v ostatních věcech na ministerstvo hospodářství,
dopravy a spojů;
b) z ministerstva průmyslu na ministerstvo průmyslu
a obchodu,
c) z ministerstva obchodu a cestovního ruchu
1. ve věcech cestovního ruchu a soukromého
podnikání občanů na ministerstvo hospodářství,
dopravy a spojů,
2. v ostatních věcech na ministerstvo průmyslu
a obchodu;
d) z Českého úřadu pro hospodářskou
soutěž na ministerstvo
e) z ministerstva školství, mládeže a
tělovýchovy ve věcech profesní přípravy
učňů na povolání na ministerstvo
hospodářství,dopravy a spojů;
f) z ministerstva vnitra ve věcech místního
hospodářství, placených služeb
a místní výroby, veřejně prospěšných
služeb a hospodaření s byty a nebytovými
prostory na ministerstvo hospodářství, dopravy
a spojů;
g) z ministerstva zemědělství ve věcech
lesního hospodářství, s výjimkou
hospodářského řízení
lesů a výkonu práva hospodaření
v lesích ve vlastnictví České republiky,
na ministerstvo životního prostředí;
h) z ministerstva zdravotnictví ve věcech sociální
péče o zdravotně postižené občany
na ministerstvo práce a sociálních věcí;
i) z ministerstva životního prostředí
ve věcech územního plánování
a stavebního řádu na ministerstvo hospodářství
dopravy a spojů.
(5) Práva a povinnosti z pracovněprávních
vztahů a jiných vztahů přecházejí
v souvislosti s přechodem působnosti podle odstavce
4:
a) z ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj
na ministerstvo průmyslu a obchodu, ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy a ministerstvo
hospodářství, dopravy a spojů,
b) z ministerstva průmyslu na ministerstvo průmyslu
a obchodu,
c) z ministerstva obchodu a cestovního ruchu na ministerstvo
hospodářství, dopravy a spojů a ministerstvo
průmyslu a obchodu,
d) z Českého úřadu pro hospodářskou
soutěž na ministerstvo pro hospodářskou
soutěž,
e) z ministerstva školství, mládeže a
tělovýchovy na ministerstvo hospodářství,
dopravy a spojů,
f) z ministerstva vnitra na ministerstvo hospodářství,
dopravy a spojů,
g) z ministerstva zemědělství na ministerstvo
životního prostředí,
h) z ministerstva zdravotnictví na ministerstvo práce
a sociálních věcí;
i) z ministerstva životního prostředí
na ministerstvo hospodářství, dopravy a spojů.
(6) O přechodu práv a povinností podle odstavce
5 uzavřou ministerstva hospodářství,
dopravy a spojů, průmyslu a obchodu, práce
a sociálních věcí, zdravotnictví,
školství, mládeže a tělovýchovy,
vnitra, zemědělství a životního
prostředí příslušné dohody,
kterými mezi sebou blíže vymezí tato
práva a povinnosti. O přesunech rozpočtových
prostředků uzavřou ministerstva delimitační
protokoly.
(7) Zřizuje se Úřad pro legislativu a veřejnou
správu České republiky.
Zákon České národní rady č.
2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných
ústředních orgánů státní
správy České socialistické republiky,
ve znění zákona České národní
rady č. 34/1970 Sb., zákona České
národní rady č. 60/1988 Sb., zákona
České národní rady č. 173/1989
Sb., zákonného opatření předsednictva
České národní rady č. 9/1990
Sb., zákona České národní rady
č. 126/1990 Sb., zákona České národní
rady č. 203/1990 Sb., zákona České
národní rady č. 288/1990 Sb., zákonného
opatření předsednictva České
národní rady č. 305/1990 Sb., zákona
České národní rady č. 575/1990
Sb., zákona České národní rady
č. 173/1991 Sb., zákona České národní
rady č. 283/1991 Sb., zákona České
národní rady č. 19/1992 Sb., zákona
České národní rady č. 23/1992
Sb., zákona České národní rady
č. 167/1992 Sb., zákona České národní
rady č. 239/1992, zákonného opatření
předsednictva České národní
rady č. 350/1992 Sb., zákona České
národní rady č. 358/1992 Sb. a zákona
České národní rady č. 359/1992
Sb., se mění a doplňuje takto:
1. § 1 bod 1 zní:
"1. ministerstvo hospodářství, dopravy
a spojů,".
2. § 1 bod 11 zní:
"11. ministerstvo průmyslu a obchodu,".
3. § 1 bod 12 zní:
"12. ministerstvo pro hospodářskou soutěž,".
4. V § 1 se vypouští bod 14.
5. V § 2 odst. 1 se vypouští bod 6.
6. § 3 zní:
(1) Ministerstvo hospodářství, dopravy a
spojů je ústředním orgánem
státní správy ve věcech malých
a středních podniků, pro živnosti, cestovní
ruch, profesní přípravu učňů
na povolání, pro tvorbu jednotné surovinové
politiky, využívání nerostného
bohatství a geologický průzkum, pro regionální
politiku, politiku bydlení, rozvoj domovního a bytového
fondu a pro věci nájmu bytů a nebytových
prostor, pro územní plánování
a stavební řád, investiční
politiku, rozvoj techniky a technologií, státní
informační systém, technickou normalizaci,
metrologii a státní zkušebnictví.
(2) Ministerstvo hospodářství, dopravy a
spojů je ústředním orgánem
státní správy pro silniční
a městskou dopravu, dráhy zvláštního
určení, pozemní komunikace, vnitrozemskou
plavbu, vodní cesty a civilní letectví, s
výjimkou letecké dopravy.
(3) Ministerstvo hospodářství, dopravy a
spojů. je ústředním orgánem
státní správy pro pošty a telekomunikace.
(4) Ministerstvo hospodářství, dopravy a
spojů je ústředním orgánem
státní správy pro hospodářskou
mobilizaci a hospodářská opatření
potřebná pro zabezpečení obrany.".
7. V § 4 se vkládají za slova "finanční
trh," slova "investiční společnosti
a investiční fondy," a vypouštějí
se slova "a spořitelen".
8. § 6 se doplňuje odstavcem 3, který zní:
"(3) Ministerstvo mezinárodních vztahů
je dále ústředním orgánem státní
správy pro tvorbu a uskutečňování
mezinárodní politiky České republiky
v oblasti zahraniční pomoci, zabezpečování
styků České republiky s Organizací
spojených národů, Evropskými společenstvími
a dalšími mezinárodními organizacemi,
koordinaci vztahů dvoustranné a mnohostranné
spolupráce, přípravu pracovníků
pro výkon zahraničních služeb.".
9. V § 7 se za slova "základní, střední
a vysoké školy," vkládají slova
"s výjimkou věcí náležejících
do působnosti ministerstva hospodářství,
dopravy a spojů, pro vědní politiku".
10. V § 9 se vypouštějí slova "s
výjimkou zdravotně sociální péče
o zdravotně postižené občany,".
11. § 10 zní:
(1) Ministerstvo zdravotnictví je ústředním
orgánem státní správy pro zdravotní
péči, ochranu veřejného zdraví,
zdravotnickou vědeckovýzkumnou činnost, zdravotnické
školství, zdravotnická zařízení
v přímé řídící
působnosti, vyhledávání, ochranu a
využívání přírodních
léčivých zdrojů, přírodních
léčebných lázní a zdrojů
přírodních minerálních vod,
léčiva a prostředky zdravotnické techniky
pro prevenci, diagnostiku a léčení lidí,
zdravotní pojištění a zdravotnický
informační systém.
(2) Jako orgán ochrany veřejného zdraví
je v ministerstvu zdravotnictví ustaven hlavní hygienik
České republiky.
(3) Součástí ministerstva zdravotnictví
je Český inspektorát lázní
a zřídel.".
12. V § 12 se vypouští odstavec 3.
13. § 13 zní:
(1) Ministerstvo průmyslu a obchodu je ústředním
orgánem státní správy pro
a) státní průmyslovou politiku, obchodní
politiku, zahraničně ekonomickou politiku, energetiku,
teplárenství, plynárenství, těžbu,
úpravu a zušlechťování ropy a zemního
plynu, tuhých paliv, radioaktivních surovin, rud
a nerud,
b) hutnictví, strojírenství, elektrotechniku
a elektroniku, pro průmysl chemický a zpracování
ropy, gumárenský a plastikářský,
skla a keramiky, textilní a oděvní,kožedělný
a polygrafický, papíru a celulózy a dřevozpracující
a pro výrobu stavebních hmot, stavební výrobu,
zdravotnickou výrobu, sběrné suroviny a kovový
odpad,
c) pro vnitřní obchod a ochranu zájmů
spotřebitelů, zahraniční obchod.
(2) Ministerstvo průmyslu a obchodu je ústředním
orgánem státní správy ve věcech
komoditních burz s výjimkou věcí náležejících
do působnosti ministerstva zemědělství.
(3) Ministerstvo průmyslu a obchodu řídí
státní službu pro drahé kovy.
(4) Ministerstvu průmyslu a obchodu je podřízena
Česká energetická inspekce a Česká
obchodní inspekce.".
14. Na místo zrušeného § 14 se zařazuje
nový § 14,který zní:
Ministerstvo pro hospodářskou soutěž
je ústředním orgánem státní
správy pro podporu hospodářské soutěže
a ochranu proti jejímu nedovolenému omezování.".
15. § 15 zní:
(1) Ministerstvo zemědělství je ústředním
orgánem státní správy pro zemědělství,
s výjimkou ochrany zemědělského půdního
fondu, pro hospodářské řízení
lesů, pro výkon práva hospodaření
v lesích ve vlastnictví České republiky,
pro myslivost a rybářství, s výjimkou
území národních parků, a pro
potravinářský průmysl.
(2) Ministerstvo zemědělství je ústředním
orgánem státní správy ve věcech
komoditních burz, které organizují obchody
se zbožím pocházejícím ze zemědělské
a lesní výroby, včetně výrobků
vzniklých jeho zpracováním.
(3) Ministerstvo zemědělství řídí
Českou zemědělskou a potravinářskou
inspekci, Státní veterinární správu.
České republiky, Ústřední kontrolní
a zkušební ústav zemědělský
a Českou inspekci pro šlechtění a plemenitbu
hospodářských zvířat.
(4) Ministerstvu zemědělství je podřízen
Ústav pro hospodářskou úpravu lesů,
Výzkumný ústav lesního hospodářství
a myslivosti a Správa pro výchovu a vzdělávání.".
16. § 17 se vypouští.
17. V § 19 odstavec 2 zní:
"(2) Ministerstvo životního prostředí
je ústředním orgánem státní
správy pro vodní a lesní hospodářství,
s výjimkou věcí náležejících
do působnosti ministerstva zemědělství,
pro ochranu ovzduší, pro ochranu přírody,
pro ochranu zemědělského a lesního
půdního fondu, pro výkon státní
geologické služby, pro ochranu nerostného bohatství,
pro ekologický dohled nad těžbou a pro odpadové
hospodářství.".
18. V § 19 odst. 6 zní:
"(6) Ministerstvu životního prostředí
je podřízena Česká inspekce životního
prostředí a Český hydrometeorologický
ústav.".
19. V § 28 se vypouštějí odstavce 2 a
3; zároveň se zrušuje číslování
odstavců.
20. Za § 28 se vkládají nové §
28a a 28b, které znějí:
(1) Úřad vlády České republiky
plní úkoly spojené s organizačním
a technickým zabezpečením činnosti
vlády České republiky a jejího předsedy.
(2) V čele Úřadu vlády České
republiky je státní tajemník, který
řídí jeho činnost; má právo
účastnit se jednání vlády České
republiky a je mu uděleno slovo, pokud o to požádá.
(1) Úřad pro legislativu a veřejnou správu
České republiky plní úkoly spojené
s legislativní činností vlády České
republiky a úkoly vyplývající z reformy
veřejné správy.
(2) V čele Úřadu pro legislativu a veřejnou
správu České republiky je místopředseda
vlády České republiky, který řídí
jeho činnost; je současně předsedou
Legislativní rady vlády České republiky.".
Zrušuje se zákon České národní
rady č. 173/1991 Sb., o zřízení Českého
úřadu pro hospodářskou soutěž.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem.............. 1992.
Negativní poznatky a zkušenosti z fungování
stávajícího rozdělení působností
České republiky mezi ústřední
orgány státní správy ČR, postupující
proces privatizace, rozvoj tržních vztahů a
v důsledku toho i omezování zásahů
státu do hospodářské oblasti, si vyžadují
změny ve struktuře ústředních
orgánů státní správy České
republiky,v jejichž čele je člen vlády.
Návrh zákona České národní
rady o opatřeních v soustavě ústředních
orgánů státní správy České
republiky obsahuje dílčí novelu zákona
ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení
ministerstev a jiných ústředních orgánů
státní správy České republiky,
ve znění pozdějších předpisů.
Navazuje na změny, které nastaly ve struktuře
české vlády poté, kdy Česká
národní rada jmenovala po volbách novou vládu.
Předmětem navrhované právní
úpravy je pouze přechod působností
mezi jednotlivými ústředními orgány
státní správy České republiky
navzájem nebo založení nové působnosti
ústředních orgánů státní
správy České republiky v případech,
kdy tato potřeba vznikla na základě nově
přijatých zákonů Federálního
shromáždění (zákon č.
229/1992 Sb., o komoditních burzách, zákon
č. 248/1992 Sb., o investičních společnostech
a investičních fondech).
Předložený návrh vychází
ze stávajícího rozdělení působností
mezi federací a republikami. Neupravuje přechod
působností z České a Slovenské
Federativní Republiky do České republiky.
Předložením tohoto návrhu plní
vláda svůj slib obsažený v programovém
prohlášení.
V navrhovaném zákoně se ruší
ministerstvo obchodu a cestovního ruchu, jehož působnost
se dělí mezi dvě nově vznikající
hospodářská ministerstva - ministerstvo hospodářství,
dopravy a spojů a ministerstvo průmyslu a obchodu.
Mezi tato dvě ministerstva se dělí rovněž
převážná část působností
stávajících ministerstev pro hospodářskou
politiku a rozvoj a průmyslu, která se ke dni účinnosti
zákona ruší.
Ministerstvo hospodářství, dopravy a spojů
je koncipováno jako ústřední orgán
státní správy pro věci malých
a středních podniků, pro živnosti, cestovní
ruch, profesní přípravu učňů
na povolání, regionální politiku,
politiku bydlení, rozvoj domovního fondu a pro věci
nájmu bytů a nebytových prostor, pro územní
plánování a stavební řád,
pro investiční politiku, podporu rozvoje techniky
a technologií a státní informační
systém. Z ministerstva vnitra se na toto ministerstvo převádějí
zbývá jící působnosti ve věcech
místního hospodářství, placených
služeb, místní výroby a veřejně
prospěšných služeb, které svoji
povahou lze podřadit pod navrhovanou působnost ministerstva
hospodářství, dopravy a spojů.
Z ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj
přechází na ministerstvo hospodářství,
dopravy a spojů výkon státní správy
ve věcech dopravy a spojů. Toto ministerstvo je
dále ústředním orgánem státní
správy pro hospodářskou mobilizaci a hospodářská
opatření potřebná pro zabezpečení
obrany.
Ministerstvo průmyslu a obchodu je koncipováno jako
ústřední orgán státní
správy, který v jednom místě soustřeďuje
výkon státní správy ve všech
průmyslových odvětvích. Na toto ministerstvo
přechází ze stávajícího
ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj
zejména výkon státní správy
v oblasti energetiky, teplárenství, plynárenství,
těžby, úpravy a zušlechťování
ropy a zemního plynu, tuhých paliv, radioaktivních
surovin, rud a nerud. Do jeho působnosti přechází
výkon státní správy doposavad příslušející
ministerstvu průmyslu.
Dosavadní zkušenosti z činnosti Českého
úřadu pro hospodářskou soutěž
ukazují potřebu posílit postavení
tohoto ústředního orgánu státní
správy. Z hlediska systémového začlenění
tohoto úřadu do soustavy orgánů státní
správy se jedním z aspektů, který
může výrazně ovlivnit jeho postavení,
jeví transformace na ústřední orgán
státní správy, v jehož čele stojí
člen vlády. Navrhuje se zrušit Český
úřad pro hospodářskou soutěž
a zřídit ministerstvo pro hospodářskou
soutěž.
Předložený návrh zákona dále
upravuje další potřebné přesuny
působnosti mezi stávajícími ústředními
orgány státní správy a problematiku
přechodu práv a povinností z pracovněprávních
vztahů a jiných vztahů v souvislosti s přechodem
působností podle navrhovaného zákona.
K zabezpečení úkolů vlády v
legislativní oblasti a na úseku veřejné
správy se navrhuje zřídit Úřad
pro legislativu a veřejnou správu České
republiky.
Tento úřad, v jehož čele stojí
místopředseda vlády ČR, by mel zejména
předkládat vládě návrhy jednotlivých
kroků transformace právního rádu,
varianty reformy veřejné správy s důrazem
na koncentraci a decentralizaci, odborná stanoviska k legislativním
materiálům projednávaných vládou
a odborná stanoviska k materiálům příslušných
ústředních orgánů státní
správy dotýkajícím se otázek
veřejné správy. Sledovat realizaci vládou
schválené koncepce transformace právního
řádu a podávat vládě informace
o plnění jednotlivých etap vládou
přijaté varianty reformy veřejné správy,
plnit úkoly sekretariátu Legislativní rady
vlády České republiky a koordinovat zahraniční
pomoc v oblasti veřejné správy.
Veškerou činnost v otázkách legislativy
a veřejné správy bude Úřad
pro legislativu a veřejnou správu realizovat v úzké
součinnosti s věcně příslušnými
ústředními orgány státní
správy.
Realizace navrhovaného zákona nebude mít
přímý dopad na státní rozpočet
České republiky. Potřeba rozpočtových
prostředků souvisejících se zřízením
Úřadu pro legislativu a veřejnou správu
České republiky bude kryta rozpočtovými
přesuny a úsporami v rámci realizace navrhovaného
zákona.