(1) Příslušník, který plní
úkoly justiční stráže, má
povinnosti a oprávnění uvedené v hlavě
druhé s výjimkou povinností a oprávnění
uvedených v § 13,15 a 16. Dále je oprávněn:
a) zjišťovat totožnost osob, které narušují
pořádek nebo ohrožují bezpečnost
v soudních budovách nebo v jiných místech
činnosti soudu,
b) činit jiná nezbytná opatření
k zajištění pořádku a bezpečnosti
v soudních budovách a v jiných místech
činnosti soudu, jakož i k nerušenému průběhu
soudního řízení.
(2) Při plnění úkolů justiční
stráže se příslušník řídí
pokyny předsedy soudu, určeného předsedy
senátu, případně jiného pověřeného
pracovníka soudu. Na jejich pokyn zabraňuje vstupu
do určených místností nebo jiných
prostor anebo provádí jejich vyklizení.
(3) V případě potřeby může
příslušník, který plní
úkoly justiční stráže, požádat
o součinnost příslušný orgán
policie.
(1) Stát odpovídá za škodu osobě,
která poskytla pomoc Vězeňské službě
nebo příslušníkovi na jejich žádost
nebo s jejich vědomím (dále jen "poškozený").
Stát se této odpovědnosti může
zprostit jen tehdy, způsobil-li si tuto škodu poškozený
úmyslně.
(2) Došlo-li u poškozeného k újmě
na zdraví nebo smrti, určí se rozsah a výše
náhrady škody podle předpisů o odškodňování
pracovních úrazů pracovníků.Vláda
České republiky stanoví nařízením,
ve kterých případech a v jakém rozsahu
a) náleží poškozenému vedle nároků
podle pracovněprávních předpisů
jednorázové mimořádné odškodnění,
b) se zvyšuje jednorázové odškodnění
náležející podle pracovněprávních
předpisů pozůstalým po poškozeném
a kdy lze takové odškodnění přiznat
osobám, které byly na poškozeného odkázány
výživou.
(3) Stát odpovídá i za škodu na věcech,
která poškozenému vznikla v souvislosti s poskytováním
pomoci podle odstavce 1. Přitom se hradí skutečná
škoda, a to uvedením v předešlý
stav. Není-li to možné nebo účelné,
hradí se škoda v penězích. Poškozenému
může být přiznána i úhrada
nákladů spojených s pořízením
nové věci náhradou za věc poškozenou.
(4) Stát odpovídá i za škodu, kterou
osoba způsobila v souvislosti s pomocí poskytnutou
Vězeňské službě nebo příslušníkovi.
(5) Stát odpovídá i za škodu způsobenou
Vězeňskou službou nebo příslušníkem
v souvislosti s plněním jejich úkolů
stanovených tímto zákonem.To neplatí,
pokud se jedná o škodu způsobenou osobě,
která svým protiprávním jednáním
oprávněný a přiměřený
zákrok vyvolala.
(6) Náhradu škody poskytuje v zastoupení státu
ministerstvo.
(1) Vězeňská služba spolupracuje při
plnění svých úkolů zejména
s ozbrojenými bezpečnostními orgány
České republiky, s dalšími orgány
státu, s orgány obcí a s obdobnými
institucemi v zahraničí.
(2) V případě, že v ústavu pro
výkon vazby nebo trestu odnětí svobody vznikne
mimořádná situace a Vězeňská
služba nemůže zajistit pořádek
a bezpečnost v těchto místech vlastními
prostředky, může být ke splnění
tohoto úkolu povolána Policie České
republiky.
(1) Služební poměr příslušníků
upravuje zvláštní zákon [§ 159
zákona ČNR č. 186/1992 Sb., o služebním
poměru příslušníků Policie
České republiky].
(2) Příslušníci podléhají
pravomoci vojenských soudů a ustanovením
o trestných činech vojenských.
(3) Ustanovení § 5, § 6 odst. 1 a § 8 odst.
1 se obdobně užije i na občanské pracovníky.
Jejich pracovní poměr se jinak řídí
zákoníkem práce.
Ministr může povolat příslušníky
k plnění úkolů v ministerstvu.
(1) Ministerstvo nejpozději do dvou let od účinnosti
tohoto zákona právním předpisem stanoví,
které funkce ve správní službě
budou zastávat výlučně pracovníci
v pracovním poměru, popřípadě
v kterých funkcích mohou být výjimečně
zařazeni i nadále příslušníci
ve služebním poměru.
(2) Uzavře-li příslušník pracovní
smlouvu s Vězeňskou službou, jeho služební
poměr k Vězeňské službě
skončí dnem předcházejícím
dni vzniku pracovního poměru.
Početní stavy Vězeňské služby
určuje vláda České republiky.
(1) Sbor nápravné výchovy České
republiky se zrušuje; jeho práva a závazky
přecházejí dnem účinnosti tohoto
zákona na Vězeňskou službu. Příslušníci
Sboru nápravné výchovy České
republiky se dnem účinnosti tohoto zákona
stávají příslušníky Vězeňské
služby.Občanští pracovníci Sboru
nápravné výchovy České republiky
se dnem účinnosti tohoto zákona stávají
občanskými pracovníky Vězeňské
služby.
(2) Pokud se v právních předpisech hovoří
o Sboru nápravné výchovy České
republiky a o jeho příslušnících,
rozumějí se tím Vězeňská
služba a její příslušníci.
Ústavně právní výbor ČNR
navrhl vložit do zákona ustanovení o novelizaci
§ 11 odst. 2 zákona ČNR č. 2/1969 Sb.,
o zřízení ministerstev a jiných ústředních
orgánů státní správy České
socialistické republiky, ve znění pozdějších
předpisů, tohoto znění:
"(2) Ministerstvo spravedlnosti je rovněž ústředním
orgánem pro vězeňství; řídí
Vězeňskou službu."
Tato výslovná úprava v tomto zákoně
se nejeví nezbytnou. Její účel je
jednak zabezpečen v ustanovení § 29 odst. 2
předložené společné zprávy.
Navíc je v současné době projednáván
ve výborech ČNR vládní návrh
zákona ČNR o některých dalších
opatřeních v soustavě ústředních
orgánů státní správy České
republiky (tisk 161), v němž je možno navrhovanou
úpravu provést.
Některé další připomínky
ústavně právního výboru jsou
věcného charakteru a v přepracovaném
předkládaném návrhu se po dohodě
zpravodajů vychází ze stanoviska garančního
výboru (VPOB). Jde zejména o tyto připomínky
ÚPV:
- Do § 4 vložit další odstavec 4 tohoto
znění:
"(4) Organizační řád Vězeňské
služby vydává ministr."
- V § 11 odst. 1 připojit dovětek: "jen,
je-lito v zájmu pořádku, bezpečnosti
a k evidenčním účelům."
- V § 19 odst. 1 písm. a) vypustit slova "osobě
vysokého věku a osobě se zjevnou tělesnou
vadou nebo chorobou" a pod písmenem b) za slovem "ženě"
ponechat slova "a osobě mladší 15 let".
13. listopadu 1992