(1) Prezident republiky je hlavou státu.
(2) Prezidenta republiky volí Parlament na společné
schůzi obou komor.
(3) Prezident republiky není z výkonu své
funkce odpovědný.
(1) Prezidentem republiky může být zvolen občan,
který je volitelný do Senátu.
(2) Návrh je oprávněn podat poslanec nebo
senátor.
Prezidentem republiky je zvolen kandidát, který
získal nadpoloviční většinu hlasů
všech poslanců i nadpoloviční většinu
hlasů všech senátorů.
(1) Nezíská-li žádný z kandidátů
nadpoloviční většinu hlasů všech
poslanců a všech senátorů, koná
se do čtrnácti dnů druhé kolo volby.
(2) Do druhého kola postupuje kandidát, který
získal nejvyšší počet hlasů
v Poslanecké sněmovně a kandidát,
který získal nejvyšší počet
hlasů v Senátu.
(3) Je-li více kandidátů, kteří
získali stejný nejvyšší počet
hlasů v Poslanecké sněmovně nebo více
kandidátů, kteří získali stejný
nejvyšší počet hlasů v Senátu,
sečtou se hlasy pro ně získané v obou
komorách. Do druhého kola postupuje ten kandidát,
který takto získal nejvyšší počet
hlasů.
(4) Zvolen je kandidát, který získal nadpoloviční
většinu hlasů poslanců i nadpoloviční
většinu hlasů senátorů.
(5) Nebyl-li prezident republiky zvolen ani ve druhém kole,
koná se třetí kolo, ve kterém je zvolen
kandidát, který získal nejvyšší
počet hlasů celého Parlamentu.
(6) Nebyl-li prezident zvolen ani ve třetím kole,
konají se volby znovu.
(1) Prezident republiky se ujímá úřadu
složením slibu. Volební období prezidenta
republiky trvá pět let a začíná
dnem složení slibu.
(2) Nikdo nemůže být zvolen více než
dvakrát za sebou.
(3) Volba se koná v posledních třiceti dnech
volebního období úřadujícího
prezidenta republiky. Uvolní-li se úřad prezidenta
republiky, koná se volba do třiceti dnů.
(1) Prezident republiky složí slib do rukou předsedy
Poslanecké sněmovny.
(2) Slib prezidenta republiky zní: "Slibuji věrnost
České republice. Slibuji, že budu ctít
její Ústavu a zákony, slibuji na svou čest,
že budu dbát blaha občanů České
republiky a že budu plnit všechny své povinnosti
podle svého svědomí.".
Odmítne-li prezident republiky složit slib nebo složí-li
slib s výhradou, hledí se na něho, jako by
nebyl zvolen.
Prezident republiky se může vzdát svého
úřadu do rukou předsedy Poslanecké
sněmovny.
Prezident republiky
a) jmenuje, odvolává a přijímá
demisi předsedy vlády a dalších členů
vlády, odvolává vládu a přijímá
její demisi,
b) svolává zasedání Parlamentu,
c) rozpouští Poslaneckou sněmovnu,
d) pověřuje vládu, jejíž demisi
přijal nebo jíž odvolal (Čl. 71 odst.
3), vykonáváním jejích funkcí
prozatímně až do jmenování nové
vlády,
e) jmenuje soudce Ústavního soudu, jeho předsedu
a místopředsedy,
f) má právo udělovat milost,
g) má právo vrátit Parlamentu přijatý
ústavní zákon,
h) podepisuje zákony,
i) jmenuje vysokoškolské profesory,
j) jmenuje předsedu a místopředsedu Nejvyššího
kontrolního úřadu,
k) jmenuje ze soudců předsedu a místopředsedy
Nejvyššího soudu,
l) jmenuje členy Bankovní rady České
národní banky.
(1) Prezident republiky dále
a) zastupuje stát navenek a ratifikuje mezinárodní
smlouvy; politické smlouvy a hospodářské
smlouvy všeobecné povahy, jakož i smlouvy, k
jejichž provedení je třeba zákona, vyžadují
před ratifikací souhlas Parlamentu,
b) je vrchním velitelem ozbrojených sil,
c) přijímá vedoucí zastupitelských
misí,
d) pověřuje a odvolává vedoucí
zastupitelských misí,
e) vyhlašuje volby do Parlamentu,
f) jmenuje a povyšuje generály,
g) propůjčuje a uděluje státní
vyznamenání, nezmocní-li k tomu jiný
orgán,
h) jmenuje soudce,
i) má právo udělovat amnestii.
(2) Prezidentovi republiky přísluší
i vykonávat pravomoci, které nejsou výslovně
v ústavním zákoně uvedeny, stanoví-li
tak zákon.
(3) Rozhodnutí prezidenta republiky vydané v rámci
jeho pravomocí podle odstavce 1 a 2 vyžaduje ke své
platnosti spolupodpis předsedy vlády.
(4) Za rozhodnutí prezidenta republiky, které vyžaduje
spolupodpis předsedy vlády, odpovídá
předseda vlády.
(1) Prezident republiky má právo účastnit
se schůzí obou komor Parlamentu, jejich výborů
a komisí. Udělí se mu slovo, kdykoliv o to
požádá.
(2) Prezident republiky má právo účastnit
se schůzí vlády, vyžádat si od
vlády zprávy a projednávat s vládou
otázky, které patří do její
působnosti.
(1) Prezidenta republiky nelze zadržet, trestně stíhat,
jakož i stíhat pro přestupek nebo jiný
správní delikt.
(2) Prezident může být trestně stíhán
jen pro velezradu, a to před Ústavním soudem
na základě žaloby Poslanecké sněmovny.
Trestem může být jen ztráta prezidentského
úřadu a způsobilosti jej znovu nabýt.
(3) Trestní stíhání pro trestné
činy spáchané po dobu výkonu funkce
prezidenta republiky je navždy vyloučeno.
Uvolní-li se úřad prezidenta republiky a
nový prezident republiky ještě není
zvolen nebo nesložil slib, rovněž nemůže-li
prezident republiky svůj úřad ze závažných
důvodů vykonávat a usnese-li se na tom Poslanecká
sněmovna, přísluší výkon
funkcí podle Čl. 63 odst. 1 písm. a), b),
c), d), e), g), h), i), Čl. 63 odst. 2 předsedovi
vlády. Předsedovi Poslanecké sněmovny
přísluší v době, kdy předseda
vlády vykonává vymezené funkce prezidenta
republiky, výkon funkcí prezidenta republiky podle
Čl. 62 písm. a), b), c), d), e), l).
(1) Vláda je vrcholným orgánem výkonné
moci.
(2) Vláda se skládá z předsedy vlády,
místopředsedů vlády a ministrů.
(1) Vláda je odpovědna Poslanecké sněmovně.
(2) Předsedu vlády jmenuje prezident republiky a
na jeho návrh jmenuje ostatní členy vlády
a pověřuje je řízením ministerstev
nebo jiných úřadů.
(3) Vláda předstoupí do třiceti dnů
po svém jmenování před Poslaneckou
sněmovnu a požádá ji o vyslovení
důvěry.
(4) Pokud nově jmenovaná vláda nezíská
v Poslanecké sněmovně důvěru,
postupuje se podle odstavce 2 a 3. Jestliže ani takto jmenovaná
vláda nezíská důvěru Poslanecké
sněmovny, jmenuje prezident republiky předsedu vlády
na návrh předsedy Poslanecké sněmovny.
(5) V ostatních případech prezident republiky
jmenuje a odvolává na návrh předsedy
vlády ostatní členy vlády a pověřuje
je řízením ministerstev nebo jiných
úřadů.
(1) Člen vlády skládá slib do rukou
prezidenta republiky.
(2) Slib člena vlády zní: "Slibuji na
svou čest a svědomí, že budu svědomitě
zastávat svůj úřad, že budu ctít
Ústavu, zachovávat zákony a uvádět
je v život a že nebudu zneužívat svého
postavení.".
Vláda může předložit Poslanecké
sněmovně žádost o vyslovení důvěry.
Člen vlády nesmí vykonávat činnosti,
jejichž povaha odporuje výkonu jeho funkce. Podrobnosti
stanoví zákon.
(1) Poslanecká sněmovna může vyslovit
vládě nedůvěru.
(2) Návrh na vyslovení nedůvěry vládě
projedná Poslanecká sněmovna jen, je-li podán
písemně nejméně padesáti poslanci.
K přijetí návrhu je třeba souhlasu
nadpoloviční většiny všech poslanců.
(1) Předseda vlády podává demisi do
rukou prezidenta republiky. Ostatní členové
vlády podávají demisi do rukou prezidenta
republiky prostřednictvím předsedy vlády.
(2) Vláda podá demisi, jestliže Poslanecká
sněmovna zamítla její žádost
o vyslovení důvěry, nebo jestliže jí
vyslovila nedůvěru. Vláda podá demisi
vždy po ustavující schůzi nově
zvolené Poslanecké sněmovny.
(3) Podá-li vláda demisi podle odstavce 2, prezident
republiky ji přijme.
Prezident republiky odvolá člena vlády, jestliže
to navrhne předseda vlády.
Prezident republiky odvolá vládu, která nepodala
demisi, ačkoliv ji byla povinna podat.
(1) Vláda rozhoduje ve sboru.
(2) K přijetí usnesení vlády je třeba
souhlasu nadpoloviční většiny všech
jejích členů.
(1) Předseda vlády organizuje činnost vlády,
řídí její zasedání,
vystupuje jejím jménem a vykonává
další činnosti, svěřené
mu touto ústavou nebo jinými zákony.
(2) Předsedu vlády zastupuje místopředseda
vlády nebo jiný pověřený člen
vlády.
K provedení zákona a v jeho mezích je vláda
oprávněna vydávat nařízení.
Nařízení podepisuje předseda vlády
a příslušný člen vlády.
(1) Ministerstva a jiné správní úřady
lze zřídit a stanovit jejich působnost pouze
zákonem.
(2) Právní poměry státních
zaměstnanců v ministerstvech a jiných správních
úřadech upravuje zákon.
(3) Ministerstva, jiné správní úřady
a orgány územní samosprávy mohou na
základě a v mezích zákona vydávat
právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem
zmocněny.
Soudní moc vykonávají jménem republiky
nezávislé soudy.
(1) Soudci jsou při výkonu své funkce nezávislí.
Jejich nezávislost zaručuje stát. Jejich
nestrannost nesmí nikdo ohrožovat.
(2) Soudce nelze proti jeho vůli odvolat nebo přeložit
k jinému soudu; výjimky vyplývající
zejména z kárné odpovědnosti stanoví
zákon.
(3) Funkce soudce není slučitelná s funkcí
prezidenta republiky, člena Parlamentu a s jakoukoli funkcí
ve veřejné správě; zákon stanoví,
se kterými dalšími činnostmi je neslučitelný
její výkon.
Ústavní soud je soudním orgánem ochrany
ústavnosti.
(1) Ústavní soud se skládá z dvanácti
soudců, kteří jsou jmenováni na dobu
deseti let.
(2) Prezident republiky jmenuje šest soudců; dalších
šest soudců jmenuje Senát.
(3) Soudcem Ústavního soudu může být
jmenován bezúhonný občan, volitelný
do Senátu, který má vysokoškolské
právnické vzdělání a byl nejméně
deset let činný v právnickém povolání.
(1) Složením slibu do rukou prezidenta republiky se
soudce Ústavního soudu ujímá své
funkce.
(2) Slib soudce Ústavního soudu zní: "Slibuji
na svou čest a svědomí, že budu chránit
neporušitelnost přirozených práv člověka
a práv občana, řídit se ústavními
zákony a rozhodovat podle svého nejlepšího
přesvědčení nezávisle a nestranně.".
(3) Odmítne-li soudce složit slib, nebo složí-li
slib s výhradou, hledí se na něho, jako by
nebyl jmenován.
Ústavní soud rozhoduje:
a) o zrušení zákonů nebo jejich jednotlivých
ustanovení, jsou-li v rozporu s ústavním
zákonem nebo mezinárodními smlouvami, které
mají sílu ústavního zákona,
b) o zrušení jiných právních
předpisů nebo jejich jednotlivých ustanovení,
jsou-li v rozporu s ústavním zákonem, zákonem
nebo mezinárodními smlouvami, které mají
sílu ústavního zákona nebo zákona,
c) o ústavní stížnosti orgánů
samosprávy proti nezákonnému zásahu
státu,
d) o ústavní stížnosti proti pravomocnému
rozhodnutí a jinému zásahu orgánů
veřejné moci do základních práv
a svobod,
e) o opravném prostředku proti rozhodnutí
ve věci ověření volby poslance nebo
senátora,
f) v pochybnostech o ztrátě volitelnosti a neslučitelnosti
výkonu funkcí poslance nebo senátora podle
Čl. 26,
g) o ústavní žalobě Poslanecké
sněmovny proti prezidentu republiky podle Čl. 65
odst. 2,
h) o opatřeních nezbytných k provedení
rozhodnutí mezinárodního soudu, které
je pro Českou republiku závazné, pokud je
nelze provést jinak,
i) o návrhu prezidenta republiky na zrušení
usnesení Poslanecké sněmovny podle Čl.
66,
j) o souladu mezinárodních smluv s ústavními
zákony podle Čl. 51 odst. 2,
k) o tom, zda rozhodnutí o rozpuštění
politické strany nebo jiné rozhodnutí týkající
se činnosti politické strany je ve shodě
s ústavními nebo jinými zákony,
l) spory o rozsahu kompetencí státních orgánů
a orgánů územní samosprávy,
není-li podle zákona příslušný
jiný orgán.
Ústavní soud podává výklad
ústavních zákonů, je-li věc
sporná.
(1) Zákon stanoví, kdo a za jakých podmínek
je oprávněn podat návrh na zahájení
řízení a další pravidla o řízení
před Ústavním soudem.
(2) Soudci Ústavního soudu jsou při svém
rozhodování vázáni pouze ústavními
zákony a mezinárodními smlouvami podle Čl.
9 odst. 1 a zákonem podle odstavce 1.
(1) Rozhodnutí Ústavního soudu je vykonatelné,
jakmile bylo vyhlášeno způsobem stanoveným
zákonem, pokud Ústavní soud o jeho vykonatelnosti
nerozhodl jinak.
(2) Vykonatelná rozhodnutí Ústavního
soudu jsou závazná pro všechny orgány
i osoby.
Soudy jsou povolány především k tomu,
aby zákonem stanoveným způsobem poskytovaly
ochranu právům. Jen soud rozhoduje o vině
a trestu za trestné činy.
Soustavu soudů tvoří Nejvyšší
soud, vrchní, krajské a okresní soudy. Zákon
může stanovit jejich jiné označení.
(1) Nejvyšší soud je vrcholným soudním
orgánem ve věcech patřících
do pravomoci soudů s výjimkou záležitostí,
o nichž rozhoduje Ústavní soud.
(2) Příslušnost soudů ostatních
stupňů stanoví zákon.
(1) Soudce je jmenován do funkce prezidentem republiky
bez časového omezení. Své funkce se
ujímá složením slibu.
(2) Soudcem může být jmenován bezúhonný
občan, který má vysokoškolské
právnické vzdělání. Další
předpoklady a postup stanoví zákon.
(1) Zákon stanoví případy, kdy soudci
rozhodují v senátu a jaké je jeho složení.
V ostatních případech rozhodují jako
samosoudci.
(2) Zákon může stanovit, ve kterých
věcech a jakým způsobem se na rozhodování
soudů podílejí vedle soudců i další
občané.
(1) Soudci jsou při rozhodování vázáni
zákonem; jsou oprávněni posoudit soulad jiného
právního předpisu se zákonem.
(2) Dojde-li soud k závěru, že zákon,
jehož má být při řešení
věci použito, je v rozporu s ústavním
zákonem, předloží věc Ústavnímu
soudu.
(1) Všichni účastníci řízení
mají před soudem rovná práva. Každý
může před soudem jednat ve svém jazyku.
(2) Jednání před soudem je ústní
a veřejné; výjimky stanoví zákon.
Rozsudky se vyhlašují vždy veřejně.
Veřejnou žalobu v trestním řízení
zastupuje státní zastupitelství; vykonává
i další úkoly, stanoví-li tak zákon.
(1) Nejvyšší kontrolní úřad
je nezávislý orgán. Vykonává
kontrolu hospodaření se státním majetkem
a plnění státního rozpočtu.
(2) Postavení, působnost, organizační
strukturu a další podrobnosti stanoví zákon.
(1) Česká národní banka je ústřední
bankou státu. Hlavním cílem její činnosti
je péče o stabilitu měny; do její
činnosti lze zasahovat pouze na základě zákona.
(2) Postavení, působnost a další podrobnosti
stanoví zákon.
Česká republika se člení na obce a
vyšší územní samosprávné
celky s názvem kraj nebo region nebo země.
(1) Vyšší územní samosprávné
celky jsou územními společenstvími
občanů, která mají právo na
samosprávu. Zákon stanoví, kdy jsou správními
obvody.
(2) Obec je vždy součástí vyššího
územního samosprávného celku.
(3) Vytvořit nebo zrušit vyšší územní
samosprávný celek lze jen ústavním
zákonem.
(1) Obec je samostatně spravována zastupitelstvem.
(2) Vyšší územní samosprávný
celek je samostatně spravován zastupitelstvem vyššího
územního samosprávného celku.
(3) Stát může zasahovat do činnosti
obcí a vyšších územních
samosprávných celků jen, vyžaduje-li
to ochrana zákona, a jen způsobem stanoveným
zákonem.
(1) Členové zastupitelstva a zastupitelstva vyššího
územního samosprávného celku jsou
voleni na základě všeobecného, rovného
a přímého volebního práva tajným
hlasováním.
(2) Funkční období zastupitelstva a zastupitelstva
vyššího územního samosprávného
celku je čtyřleté.