Žádosti o nabytí nebo pozbytí státního
občanství podané před účinností
toho zákona a nevyřízené do 1. ledna
1993 se posuzují podle tohoto zákona.
Zrušují se
1. zákon České národní rady
č. 39/1969 Sb., o nabývání a pozbývání
státního občanství České
socialistické republiky ve znění zákona
České národní rady č. 92/1990
Sb.,
2. zákon č. 165/1968 Sb., o zásadách
nabývání a pozbývání
státního občanství.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1993.
Československé státní občanství
vzniklo současně se vznikem samostatného
Československého státu v roce 1918. Právní
úprava, nepočítáme-li přechodnou
úpravu, stanovenou v roce 1919 oběžníkem
ministerstva vnitra, vyplynula z ústavního zákona
č. 236/1920 Sb. z. a n., kterým se doplňují
a mění dosavadní ustanovení o nabývání
a pozbývání státního občanství
a práva domovského v republice Československé.
Do tohoto zákona byla převzata ustanovení
mírových smluv po první světové
válce a současně byla z větší
části zachována i právní úprava,
která platila na území nynější
České republiky před vznikem samostatného
Československa.
K zásadní změně této původní
právní úpravy došlo v letech 1945 -
1949. Nové zákony, které platily až
do roku 1968 - 1969 vycházely ze zásady unitárního
státu. Československé státní
občanství bylo jednotné a jediné.
Se vznikem federace v roce 1968 došlo i ke změně
na tomto úseku. Vedle československého státního
občanství vznikla ještě státní
občanství České republiky a Slovenské
republiky. Právní úprava obsažená
v zákonu č. 165/1968 Sb., o zásadách
nabývání a pozbývání
státního občanství, zákona
ČNR č. 39/1969 Sb., o nabývání
a pozbývání státního občanství
České socialistické republiky, ve znění
zákona ČNR č. 92/1990 Sb., a zákonu
SNR č. 206/1968 Sb., o nabývání a
pozbývání státního občanství
Slovenské socialistické republiky, platí
s drobnými úpravami dosud.
Základní nedostatky současné právní
úpravy lze zejména spatřovat v tom, že
je kusá, nestanoví zásadní podmínky
pro nabývání a pozbývání
státního občanství České
republiky a ponechává tak na vůli státních
orgánů, jak budou na tomto citlivém úseku
postupovat.
Z těchto důvodů i vzhledem ke vzniku samostatného
státu České republiky - je třeba institut
státního občanství nově upravit
a řešit ho komplexně. Vychází
se při tom ze zásady, že fyzické osoby
by měly mít možnost, za dodržení
zákonem stanovených podmínek, nabýt
nebo pozbýt státní občanství
České republiky.
Důraz je při tom v maximální míře
kladen na zachování pouze jednoho státního
občanství. Některá ustanovení
navržené právní úpravy jsou při
tom koncipována v našem právním řádu
nově (jsou však známa v právních
předpisech jiných států. Jde například
o ustanovení, že státní občan
České republiky. Pozbývá, získá-li
na vlastní žádost cizí státní
občanství a nemá-li trvalý pobyt na
území České republiky státní
občanství České republiky).
Předpokládá se, že ministerstvo vnitra
České republiky zpracuje instrukci, která
upřesní rozsah oznamovací povinnosti a stanoví
vzory tiskopisů.
V souvislosti se vznikem samostatné České
republiky, na kterou tento návrh zákona reaguje,
bude třeba zvýšit počet pracovníků
u okresních úřadů cca o 1 - 2 pracovníky
v okrese, ve městech Brně, Ostravě a Plzni
o 5 - 6 pracovníků a na území hl.
m. Prahy o 18 - 20 pracovníků. Posílit bude
nezbytně nutné i ministerstvo vnitra České
republiky o 5 - 7 pracovníků. Náklady lze
odhadnout na 20 mil. Kčs ročně.
Pokud jde o věcné výdaje, dojde k nárůstu
počtu potřebných tiskopisů. Náklady
lze odhadnout na 2 mil. Kčs.
K § 1
Rozhodující otázkou, kterou bylo třeba
vyřešit, bylo stanovení, kdo je ke dni vzniku
samostatného Českého státu jeho státním
občanem. Nejjednodušší způsob je
vycházet ze současného právního
stavu, t. j. že státními občany České
republiky jsou všechny fyzické osoby, které
toto občanství měly 31. prosince 1992.
Kdo je státním občanem České
republiky stanovil zákon ČNR č. 39/1969 Sb.
Státním občanem se k 1. lednu 1969 stal každý
československý státní občan
starší 15 let, jestliže se na jejím území
narodil. Pokud se narodil v cizině, pak nabyl státní
občanství České republiky za předpokladu,
že byl na jejím území přihlášen
k trvalému pobytu a pokud nebyl přihlášen
k trvalému pobytu ani v jedné z republik, pak měl-li,
popřípadě jeho rodiče, na jejím
území poslední trvalý pobyt. Uvedená
právní úprava připouštěla
možnost volby (státní občan České
republiky si mohl zvolit státní občanství
Slovenské republiky a naopak). Pro nabývání
státního občanství dětí
mladších v roce 1969 15 let platila speciální
ustanovení.
Uvedené fyzické osoby a ty, které nabyly
státní občanství České
republiky do 1. ledna 1993 (např. narozením, udělením
apod.) by byly k uvedenému dni státními občany
České republiky.
V souvislosti se stanovením, kdo je státním
občanem České republiky, bylo třeba
výslovně upravit, podle jakých právních
předpisů se bude ve sporných případech
posuzovat, zda je konkrétní fyzická osoba
státním občanem České republiky.
Je třeba respektovat zásadu, že při
zjišťování státního občanství
se vychází z právních předpisů
platných v době, kdy k nabytí nebo pozbytí
státního občanství fyzické
osoby mělo dojít. Pokud bychom takto nepostupovali,
docházelo by k případům, kdy by řada
státních občanů České
republiky toto občanství neměla a naopak.
Například v minulosti nabývala cizinka, která
uzavřela manželství s československým
státním občanem automaticky dnem uzavření
manželství československé státní
občanství. Podle nyní platných právních
předpisů tomu tak není. Takovýchto
případů existuje celá řada.
K § 2
V tomto ustanovení jsou vyjmenovány způsoby,
jakými je možné nabýt státní
občanství České republiky. Podrobnosti
jsou pak stanoveny v § 3 - § 12.
Stejně jako dosud je stanoveno, že se státní
občanství nabývá narozením,
udělením a nalezením dítěte
na území České republiky, u něhož
se nepodaří prokázat, že narozením
nabylo jiné státní občanství.
Nově jsou navrženy další způsoby,
a to prohlášením a určením otcovství.
K § 3
Základním a nejrozšířenějším
způsobem nabývání státního
občanství je narozením.Navržená
právní úprava vychází ze zásady,
že státní občanství České
republiky nabývá narozením dítě,
je-li v době jeho narození alespoň jeden
z rodičů státním občanem České
republiky. Není při tom rozhodné, zda se
dítě narodí na území České
republiky nebo na území jiného státu.
Nově jsou řešeny případy, kdy
se dítě narodí na území České
republiky a oba rodiče jsou bezdomovci mající
na území České republiky trvalý
pobyt. Takovéto dítě nabývá
narozením státní občanství
České republiky. Vychází se při
tom ze zásady uznávané i v řadě
jiných vyspělých evropských státech,
že je třeba vytvářet právní
předpoklady k zamezení nebo snížení
bezdomovectví.
K § 4
Výslovně je řešena otázka státního
občanství dítěte, jehož matka
je cizinka. Toto dítě narozením nenabývá
státní občanství České
republiky. Je-li k němu však určeno otcovství
mužem, který je státním občanem
České republiky, nabývá toto občanství
i dítě, a to dnem souhlasného prohlášení
rodičů o určení otcovství nebo
dnem právní moci rozsudku, kterým je otcovství
k dítěti určeno. Dochází tím
i na úseku státního občanství
k zrovnoprávnění postavení dětí,
které se narodily mimo manželství s dětmi
narozenými za trvání manželství.
K § 5
Další způsob nabývání
státního občanství České
republiky řeší případy, kdy je
na jejím území nalezeno dítě,
u něhož se nepodaří prokázat,
že narozením nabylo jiné cizí státní
občanství. Cílem je zabránit vzniku
bezdomovců na území České republiky.
Uvedené ustanovení však nebrání
tomu, aby dítě nabylo narozením cizí
státní občanství rodičů,
pokud se je podaří zjistit. V takovémto případě
by pak dítě nadále státní občanství
České republiky nemělo.
K § 6
Návrh zákona počítá i s případy,
kdy sice bude nepochybné, že fyzická osoba
měla k 31. prosinci 1992 státní občanství
České a Slovenské Federativní republiky,
ale nebude možné podle příslušných
právní předpisů zjistit, zda má
tato osoba státní občanství České
republiky nebo Slovenské republiky.
Jde o zcela ojedinělé případy, kdy
československý státní občan
a jeho předci žijí nepřetržitě
v cizině a trvalý pobyt na našem území
neměli.
Vzhledem k tomu, že jde o ojedinělé případy,
není stanovena lhůta, ve které má
fyzická osoba možnost učinit prohlášení
o volbě státního občanství
České republiky; může tak učinit
kdykoli.
K § 7
Druhým nejčastějším způsobem
nabývání státního občanství
je jeho udělením. Tento způsob byl uveden
i v dosavadní právní úpravě.
Nově jsou však stanoveny podmínky, které
musí žadatel splňovat i doklady, které
je třeba k žádosti připojit.
Základní podmínkou je nepřetržitý
trvalý pobyt na území České
republiky alespoň po dobu pěti let. Vychází
se při tom z předpokladu, že tento pobyt nemůže
být nahrazen dlouhodobým či jiným
pobytem stanoveným podle příslušných
právních předpisů. Pouze cizinec,
který projeví vůli trvale žít
na území České republiky by měl
mít možnost požádat, za splnění
dalších podmínek, o udělení jejího
státního občanství.
Další podmínkou je pozbytí původního
státního občanství, nejde-li o bezdomovce.
Zde se vychází ze zásady, že každá
fyzická osoba by měla mít pouze jedno státní
občanství. Předchází se tím
problémům, které by mohly mít pro
tuto osobu negativní důsledky. Stanovená
podmínka je běžná v řadě
právních předpisů cizích států
upravujících státní občanství
(např. Německo, Rakousko apod.).
Důležitou podmínkou je, že žadatel
nebyl v posledních pěti letech pravomocně
odsouzen pro úmyslný trestný čin a
pokud byl, bylo toto odsouzení podle příslušných
právních předpisů zahlazeno.
Nově je stanovena podmínka znalosti českého
jazyka. Vychází se při tom z předpokladu,
že by se státní občan České
republiky měl umět alespoň dohovořit
s ostatními občany českým jazykem.
Obdobnou podmínku znají i některé
právní předpisy cizích států
o udělení státního občanství
(např. USA).
K § 8
Podmínkám, které musí žadatel
o udělení státního občanství
České republiky splnit, odpovídají
i doklady, které musí předložit.
K § 9
Výslovně je umožněno aby do žádosti
o udělení státního občanství
České republiky mohly být zahrnuty spolu
s rodiči i jejich nezletilé děti mladší
15 let. Současně se stanoví i doklady, které
je třeba připojit.
Státní občanství může
být dítěti mladšímu 15 let uděleno
i samostatně, a to na základě žádosti
jeho zákonných zástupců.
K § 10
O žádostech o udělení státního
občanství České republiky rozhoduje,
stejně jako dosud, ministerstvo vnitra České
republiky. I v jiných státech rozhoduje o otázkách
státního občanství zpravidla ústřední
orgán státní správy.
Nově stanovené podmínce pro udělení
státního občanství České
republiky, znalost českého jazyka, odpovídá
i povinnost okresního úřadu tuto otázku
prověřit. Půjde zejména o to zjistit,
zda je žadatel schopen komunikovat v českém
jazyce.
K § 11
Vedle stanovení podmínek, které musí
žadatel o udělení státního občanství
České republiky splňovat, je třeba
co možná nejpřesněji stanovit i důvody,
za kterých je možné některé podmínky
prominout.
K § 12
Shodně se současnou právní úpravou
se předpokládá, že k nabytí státního
občanství České republiky udělením
dojde až složením státoobčanského
slibu. Ten se skládá do rukou přednosty okresního
úřadu, v cizině pak do rukou vedoucího
zastupitelského úřadu České
republiky.
Ve výjimečných případech může
ministerstvo vnitra České republiky složení
státoobčanského slibu prominout.
K § 13
V tomto ustanovení jsou vyjmenovány způsoby,
kterými může státní občan
České republiky pozbýt toto státní
občanství. Podrobnosti stanoví další
ustanovení tohoto zákona.
K § 14
Základním způsobem pozbytí státního
občanství je propuštění ze státního
svazku České republiky na vlastní žádost.
Jsou stanoveny pouze dvě podmínky. Musí jít
o státního občana České republiky,
který nemá na jejím území trvalý
pobyt a který do 31. prosince 1992 nabyl cizí státní
občanství na vlastní žádost nebo
jemuž bylo udělení státního občanství
cizího státu přislíbeno. Těmito
podmínkami se má na jedné straně zabránit
případům, kdy by se ze spekulativních
důvodů stávali státní občané
České republiky mající na jejím
území trvalý pobyt bezdomovci nebo cizinci.
Na druhé straně je snaha ani na území
cizích států nevytvářet bezdomovce.
K § 15
Toto ustanovení navazuje na § 14. Stanoví doklady,
které je třeba přiložit k žádosti
o propuštění ze státního svazku
České republiky. Jde o nezbytně nutné
doklady, které slouží k ověření
totožnosti žadatele a prokázání
základních skutečností potřebných
pro posouzení žádosti.
K § 16
Prohlášení je nově stanoveným
způsobem pozbytí státního občanství
České republiky. Umožňuje zjednodušeným
způsobem pozbytí uvedeného státního
občanství za splnění v zákoně
stanovených podmínek.
K § 17
Nově stanoveným způsobem pozbytí státního
občanství České republiky je případ,
kdy státní občan České republiky
nabude na vlastní žádost cizí státní
občanství a nemá při tom trvalý
pobyt na území České republiky. Toto
ustanovení vychází ze zásady, že
každá fyzická osoba by měla mít
pouze jedno státní občanství. Obdobná
právní úprava platí v řadě
jiných států, například. v
Austrálii, Švédsku, Holandsku, Finsku apod.
K § 18
Toto ustanovení umožňuje zvláštní
postup po časově omezené období nabytí
státního občanství České
republiky občany Slovenské republiky.
Stanoví se podmínky, za kterých si státní
občan Slovenské republiky může zvolit
státní občanství České
republiky. Podmínkou je nepřetržitý
dvouletý trvalý pobyt na území České
republiky ke dni provedení volby a předložení,
se zákonem stanovenými výjimkami, dokladu
o pozbytí státního občanství
Slovenské republiky. Umožněna je i volba pro
ty fyzické osoby, které se zdržují trvale
v cizině.
Lhůta pro provedení volby byla navržena na
dobu jednoho roku. Je dostatečná pro to, aby si
fyzická osoba mohla rozmyslet, jaké občanství
chce mít a aby měla dostatek času toto rozhodnutí
realizovat.
K § 19
Stejně tak jako v případě ustanovení
§ 18 jde o zvláštní způsob nabývání
státního pro občany Slovenské republiky,
kteří nesplňují podmínku nepřetržitého
dvouletého pobytu na území České
republiky.
K § 20
Je třeba jednoznačně vymezit, jaké
doklady osvědčují státní občanství
České republiky. Jde o doklady, které mají
charakter veřejné listiny. Pokud je občan
předloží, není povinen prokazovat státní
občanství České republiky jinak.
K § 21
Je stanovena povinnost učinit prohlášení
ve dvojím vyhotovení s tím, že se tato
prohlášení zasílají příslušným
státním orgánům v rámci plnění
oznamovací povinnosti.
K § 22
Při nabývání, pozbývání
nebo zjišťování státního
občanství jsou předkládány
doklady, které mohou být a zpravidla i bývají,
vystaveny různými cizozemskými orgány.
Proto je v tomto ustanovení výslovně stanoveno,
že doklady musí být opatřeny potřebnými
ověřeními, nestanoví-li mezinárodní
smlouva, kterou je Česká republika vázána,
jinak. Tuto povinnost v obecné poloze stanoví zákon
č. 97/1963 Sb., o mezinárodním právu
soukromém a procesním. Uvedené v praxi znamená,
že pokud je předložen doklad vystavený
ve státě, se kterým je uzavřena smlouva
o právní pomoci, např. Francie, Itálie,
Rakousko, Polsko, Maďarsko apod., postačí,
je-li doklad vystaven příslušným orgánem
cizího státu a nemusí být dále
ověřován. Je-li však vystaven ve státě,
se kterým takováto smlouva uzavřena není,
je třeba, aby byl předkládaný doklad
ověřen zastupitelským úřadem
našeho státu. To platí například
o USA, Kanadě apod.
Současně je stanoveno, že doklady vystavené
v jiném než českém jazyce musí
být úředně přeloženy do
tohoto jazyka. Výjimku tvoří doklady vystavené
ve slovenském jazyce. V tomto případě
není nutné, aby byly překládány
do českého jazyka.
K § 23
Stejně jako dosud je navrženo, aby evidenci osob,
které nabyly nebo pozbyly státní občanství
České republiky, vedly okresní úřady
a centrálně pak ministerstvo vnitra České
republiky. Důvodem je skutečnost, že uvedené
státní orgány rozhodují o udělení
nebo pozbytí státního občanství
a stejně tak jsou příslušné k
zjišťování státního občanství.
Aby tuto úlohu mohly uvedené orgány zabezpečit,
je v nezbytně nutné míře stanovena
soudům, popřípadě okresním
úřadům, oznamovací povinnost.
K § 24
Důležitou úlohou státních orgánů
působících na úseku státního
občanství je posouzení, vzniknou-li pochybnosti
nebo požádá-li o to fyzická osoba, zda
je daná osoba státním občanem České
republiky či nikoli.
Příslušným orgánem je zásadně
okresní úřad podle trvalého, případně
posledního trvalého pobytu osoby, o jejíž
státní občanství jde. Pokud by takovýto
pobyt nebyl, byl by příslušný Obvodní
úřad pro Prahu 1. Důvodem místní
příslušnosti podle trvalého pobytu je
skutečnost, že okresní úřady
vedou evidenci fyzických osob, které pozbyly nebo
nabyly státní občanství České
republiky.
Základní zásadou při zjišťování
státního občanství, kterou je třeba
respektovat, je, že se vždy musí vycházet
z právního předpisu platného v době,
kdy k události, podle níž se státní
občanství posuzuje, došlo. Důvodem je
skutečnost, že pokud by se i při zjišťování
státního občanství vycházelo
ze současného platného právního
předpisu, mohlo by dojít k situacím, že
někteří státní občané
by nebyli státními občany České
republiky a naopak. Například cizinka, která
uzavřela manželství s československým
státním občanem do roku 1946, nabývala
automaticky československé státní
občanství. Pokud by její občanství
bylo posuzováno podle nyní platného právního
předpisu, státní občanství
České republiky by neměla. Za předpokladu,
že by se rozvedla a narodily by se jí děti,
u nichž by nedošlo k určení otcovství,
neměly by ani tyto děti státní občanství
České republiky apod. To by způsobovalo právní
nejistotu a takový stav u jednoho ze základních
osobních práv nelze připustit.
Pouze ve výjimečných případech,
kdy by vznikly pochybnosti, zda je fyzická osoba státním
občanem České republiky, bylo by třeba
věc prošetřit a na základě šetření
by okresní úřad vydal potvrzení o
tom, zda je uvedená osoba státním občanem
či nikoli. V případě, že by se
zjistilo, že fyzická osoba není státním
občanem České republiky, bylo by třeba
jí doklady o státním občanství,
zejména občanský průkaz, odebrat.
K § 25
Na postup podle navrženého zákona se vztahují
ustanovení správního řádu.
Bylo by třeba určitým způsobem upravit
ustanovení, týkající se ukončení
správního řízení. Je-li ve
stanovených případech žadateli vyhověno,
například je-li mu uděleno státní
občanství České republiky, nevydává
příslušný orgán rozhodnutí,
ale vystaví pouze listinu o udělení státního
občanství. Pouze v případě,
že by nevyhověl, vydá rozhodnutí, proti
kterému je možno podat odvolání (rozklad).
K § 26
Při řešení otázek, týkajících
se státního občanství, je zpravidla
třeba předložit řadu dokladů.
Pokud se stane, že některý doklad nelze ze
závažných důvodů získat,
může být jeho předložení
prominuto, pokud se podaří zjistit přesně
a úplně skutečný stav věci.
K § 27
Vzhledem k tomu, že se v tomto zákoně dává
cizincům i státním občanům
právo, aby svým prohlášením nabyli
nebo pozbyli státní občanství České
republiky, je současně i stanoveno, že tato
prohlášení nepodléhají správním
poplatkům.
K § 28
Tímto ustanovením je výslovně řešeno,
podle jakého právního předpisu budou
posuzovány žádosti podané do účinnosti
tohoto zákona.
V Praze dne 9. prosince 1992
Zpracoval: | JUDr. Václav Henych |
ředitel odboru všeobecné | |
správy ministerstva vnitra | |
České republiky |