K bodu 2) a 3)
Navrhuje se vypočítávat dávky z
hrubé mzdy. To je nutné proto, že se ruší
daň ze mzdy a přechází na daň
z příjmů, která se vybírá
v průběhu roku zálohově. Dávky
zálohově poskytovat nelze. Přechod na hrubou
mzdu si vyžádá
a) změnu hranice maximálního příjmu,
z něhož se nemocenské dávky počítají.
Hranice maximálního příjmu se navrhuje
stanovit na 190 Kčs na kalendářní
den. Tím dojde k praktickému zvýšení
dosavadní hranice o cca 20 %. Současná maximální
hranice omezovala v roce 1991 22% zaměstnanců a
v roce 1993 by omezovala již 48% zaměstnanců.
Hranice ve výši 190 Kčs by omezovala v roce
1993 25% zaměstnanců.
b) novou sazbu stanovení dávek
Nemocenské činí v současné
době za první tři pracovní dny 70%
a za další pracovní dny 90% z čisté
denní mzdy a poskytuje se za pracovní dny. Navrhuje
se stanovit nemocenské za první 3 kalendářní
dny ve výši 40% hrubé mzdy a od 4.kalendářního
dne ve výši 67% hrubé mzdy.
K bodu 4)
Změna rozhodného období, z něhož
se zjišťuje průměrný výdělek,
z předchozího kalendářního
roku na předchozí kalendářní
čtvrtletí znamená, že do výše
dávek se promítne příjem z období
bezprostředně předcházejícího
vzniku nároku. odpadnou tím požadavky na valorizaci
dávek nemocenského pojištění.
K bodu 5)
Příjmy započitatelné pro účely
nemocenského pojištění musí být
totožné s příjmy, z nichž se odvádí
pojistné na sociální zabezpečení
podle zákona o pojistném na sociální
zabezpečení a příspěvku na
státní politiku zaměstnanosti. Do započitatelného
příjmu se nově zahrne i mzda za práci
přesčas, náhrady mzdy a podíly na
hospodářském výsledku.
K bodu 6)
Navrhuje se, aby dávky nemocenského pojištění
byly vypočteny v každém zaměstnání
zvlášť, neboť pojistné bude podle
zákona o pojistném na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti placeno z příjmů dosažených
v každém zaměstnání.
Navrhované úpravy výpočtu dávek
nemocenského pojištění budou mít
vliv na konkrétní výši dávek
u jednotlivých pojištěnců. Ke snížení
dávek nahrazujících mzdu dojde u pojištěnců,
kteří mají v současné době
základní daň ze mzdy či slevu na dani
ze mzdy nebo v případech, kdy doba trvání
pracovní neschopnosti bude delší. Toto snížení
nebude tak výrazné, neboť započitatelný
výdělek, ze kterého se dávky stanoví,
bude vyšší z důvodu zkrácení
rozhodného období, zahrnutí mzdy za práci
přesčas, podílů na hospodářském
výsledku apod. Na druhé straně však
k žádoucímu zvýšení dávek
nemocenského pojištění dojde u všech
pojištěnců, kterých se bude týkat
zvýšení maximální hranice hrubé
denní mzdy.
II. V důchodovém zabezpečení
Finanční dopad bude mít pouze změna
výplaty důchodů do ústavů sociální
péče a léčeben. Navrhuje se skončit
s nesystémovým krácením důchodů
do ústavů sociální péče
a zavést nový způsob úhrady nákladů
za pobyt v ústavu od března 1993. V důsledku
dosavadního krácení důchodů
při pobytu v ústavech většina důchodců
není schopna zaplatit požadovanou výši
úhrady za pobyt a ústavy musí být
dotovány. Tato situace rovněž brání
zavedení diferencovaných sazeb úhrad, zejména
podle skutečných nákladů ústavů,
a tím i jejich efektivnějšímu hospodaření.
Výplata plných důchodů do ústavů
se projeví zvýšením výdajů
na důchodové zabezpečení, avšak
toto opatření nebude mít zvýšené
nároky na státní rozpočet, neboť
dojde k přesunu finančních prostředků
mezi kapitolami 313 a 728 v tom smyslu, že minimálně
o částku, o kterou se zvýší požadavek
na výši vyplácených důchodů,
se zvýší příjmy od obyvatel v
ústavech sociální péče.
V současné době se obyvatelům ústavů
vyplácí z jejich důchodu částka
snížená o 1 200 Kčs měsíčně,
nenáleží státní vyrovnávací
příspěvek (SVP) a zvýšení
důchodu pro bezmocnost.
Požadavek na kap. 313 tedy v roce 1993 činí:
a) důchody 38 600 obyvatel x 1200 Kčs x 10 měsíců
= 463,2 mil. Kčs
b) SVP 38 000 obyvatel x 220 Kčs x 10 měsíců
= 84,9 mil. Kčs
c) bezmocnost 38 600 x 150 Kčs (průměr) x
10 měs. = 57,9 mil. Kčs t. j. celkem 606 mil. Kčs.
Minimálně o stejnou částku se sníží
potřeba finančních prostředků
v rozpočtu kap. 728 na provoz ústavů sociální
péče, neboť se předpokládá,
že průměrná úhrada od obyvatele
ústavu bude v průměru vyšší
než výše požadovaných 1 570 Kčs
(1200 Kčs + 220 Kčs + 150 Kčs) na obyvatele
ústavu ze státního rozpočtu. Uvedený
způsob výplaty důchodů do ústavu
umožní stanovit úhradu diferencovaně
s ohledem na rozsah a kvalitu poskytovaných služeb.
Uvedené opatření je již zapracováno
do návrhu rozpočtu ministerstva práce a sociálních
věcí ČR na rok 1993; ve vztahu ke státnímu
rozpočtu jde o nulové saldo.
III. V pracovněprávní oblasti
Státního rozpočtu se mohou dotknout navrhované
úpravy § 205d a § 251 zákoníku
práce. Případné dopady této
právní úpravy na státní rozpočet
budou závislé jednak na platební schopnosti
organizací a pojišťoven, jednak na počtu
pracovních úrazů a nemocí z povolání,
a proto je nelze předem vyčíslit. Z dostupných
údajů vyplývá, že např.
v Severomoravském kraji bylo v I. pololetí 1992
na odškodném vyplaceno 151 milionů 362 Kčs
a průměrná výše odškodnění
na jeden případ činila 12 358 Kčs.
Výraznější dopad na státní
rozpočet se v roce 1993 nepředpokládá.
Tab. č. 1 - Výdaje na vybrané dávky
nemocenského pojištění v letech 1970
- 1993 v České republice
Tab. č. 2 - Vývoj počtu nemocensky pojištěných
pracovníků a pracovní neschopnosti v letech
1970 - 1991 v České republice
Tab. č. 3 - Srovnání výpočtu
nemocenského podle současného právního
stavu a navrhované úpravy u vybraných daňových
poplatníků
Tab. č. 4 - Vývoj relace nemocenského k hrubé
mzdě
Tabulka č. 1
(v mil. Kčs)
|
|
| ||
1970 | ||||
1971 | ||||
1972 | ||||
1973 | ||||
1974 | ||||
1975 | ||||
1976 | ||||
1977 | ||||
1978 | ||||
1979 | ||||
1980 | ||||
1981 | ||||
1982 1) | ||||
1983 | ||||
1984 2) | ||||
1985 3) | ||||
1986 | ||||
1987 4) | ||||
1988 | ||||
1989 | ||||
1990 5) | ||||
1991 6) | ||||
1992 *) | ||||
1993 **) |
(v mil. Kčs)
|
| |||
1970 | ||||
1971 | ||||
1972 | ||||
1973 | ||||
1974 | ||||
1975 | ||||
1976 | ||||
1977 | ||||
1978 | ||||
1979 | ||||
1980 | ||||
1981 | ||||
1982 1) | ||||
1983 | ||||
1984 2) | ||||
1985 3) | ||||
1986 | ||||
1987 4) | ||||
1988 | ||||
1989 | ||||
1990 5) | ||||
1991 6) | ||||
1992 *) | ||||
1993 **) |
1) K 1. 7. 1982 zvýšení horní hranice
čisté denní mzdy, z níž se stanoví
dávky NP, ze 120 Kčs na 180 pro horníky pracující
pod zemí
2) K 1. 1. 1984 sjednocení sazeb nemocenského bez
ohledu na dobu zaměstnání
3) K 1. 1. 1985 zvýšení horní hranice
čisté denní mzdy, z níž se stanový
dávky NP, ze 120 Kčs na 150 u ostatních pracovníků
4) K 1. 1. 1987 prodloužení doby poskytování
peněžité pomoci v mateřství o
2 týdny a zavedení peněžité pomoci
pro muže a prodloužení podpory při ošetřování
člena rodiny ze 3 dnů ze zákona na 5 prac.
dnů a zkrácení dobrovol. poskytování
na 2 dny
5) K 1. 7. 1990 prodloužení podpory při ošetřování
člena rodiny na 7 prac. dnů ze zákona (dobrovolné
ošetřování dovoleno)
6) K 1. 5. 1991 zvýšení horní hranice
čisté denní mzdy, z níž se stanoví
dávky NP, na 180 Kčs u ostatních pracovníků
*) očekávána skutečnost
**) rozpočet
Tabulka č. 2
| |||||
*) chřipková epidemie
PN = pracovní neschopnosti
Tabulka č. 3a
3. daňová skupina - trvání nemoci 7 kalendářních dnů (5 pracovních dnů)
|
|
| ||||||
2 000 | 397 | 1 603 | 74 | 288 | 66 | 255 | -33 | -13 |
2 500 | 544 | 1 956 | 90 | 351 | 82 | 319 | -32 | -10 |
3 000 | 704 | 2 296 | 106 | 412 | 99 | 382 | -29 | -8 |
3 500 | 864 | 2 636 | 121 | 473 | 115 | 446 | -27 | -6 |
4 000 | 1 024 | 2 976 | 137 | 534 | 131 | 510 | -24 | -5 |
4 500 | 1 184 | 3 316 | 153 | 595 | 148 | 574 | -21 | -4 |
5 000 | 1 344 | 3 656 | 168 | 656 | 164 | 637 | -19 | -3 |
5 500 | 1 504 | 3 996 | 180 | 702 | 181 | 701 | -1 | 0 |
6 000 | 1 664 | 4 336 | 180 | 702 | 190 | 737 | 35 | 5 |
7 000 | 1 984 | 5 016 | 180 | 702 | 190 | 737 | 35 | 5 |
8 000 | 2 304 | 5 696 | 180 | 702 | 190 | 737 | 35 | 5 |
9 000 | 2 624 | 6 376 | 180 | 702 | 190 | 737 | 35 | 5 |
10 000 | 2 944 | 7 056 | 180 | 702 | 190 | 737 | 35 | 5 |
5. daňová skupina - trvání nemoci 7 kalendářních dnů (5 pracovních dnů)
|
70%/90% |
67% | ||||||
2 000 | 347 | 1 653 | 76 | 297 | 66 | 255 | -42 | -16 |
2 500 | 476 | 2 024 | 93 | 363 | 82 | 319 | -44 | -14 |
3 000 | 616 | 2 384 | 110 | 428 | 99 | 382 | -45 | -12 |
3 500 | 756 | 2 744 | 126 | 492 | 115 | 446 | -46 | -10 |
4 000 | 896 | 3 104 | 143 | 557 | 131 | 510 | -47 | -9 |
4 500 | 1 036 | 3 464 | 159 | 621 | 148 | 574 | -48 | -8 |
5 000 | 1 176 | 3 824 | 176 | 686 | 164 | 637 | -49 | -8 |
5 500 | 1 316 | 4 184 | 180 | 702 | 181 | 701 | -1 | 0 |
6 000 | 1 456 | 4 544 | 180 | 702 | 190 | 737 | 35 | 5 |
7 000 | 1 736 | 5 264 | 180 | 702 | 190 | 737 | 35 | 5 |
8 000 | 2 016 | 5 984 | 180 | 702 | 190 | 737 | 35 | 5 |
9 000 | 2 296 | 6 704 | 180 | 702 | 190 | 737 | 35 | 5 |
10 000 | 2 576 | 7 424 | 180 | 702 | 190 | 737 | 35 | 5 |
7. daňová skupina - trvání nemoci 7 kalendářních dnů (5 pracovních dnů)
|
|
| ||||||
2 000 | 248 | 1 752 | 81 | 314 | 66 | 255 | -59 | -23 |
2 500 | 340 | 2 160 | 99 | 387 | 82 | 319 | -69 | -22 |
3 000 | 440 | 2 560 | 118 | 459 | 99 | 382 | -77 | -20 |
3 500 | 540 | 2 960 | 136 | 531 | 115 | 446 | -85 | -19 |
4 000 | 640 | 3 360 | 155 | 603 | 131 | 510 | -93 | -18 |
4 500 | 740 | 3 760 | 173 | 675 | 148 | 574 | -101 | -18 |
5 000 | 840 | 4 160 | 180 | 702 | 164 | 637 | -65 | -10 |
5 500 | 940 | 4 560 | 180 | 702 | 181 | 701 | -1 | 0 |
6 000 | 1 040 | 4 960 | 180 | 702 | 181 | 737 | 35 | 5 |
7 000 | 1 240 | 5 760 | 180 | 702 | 181 | 737 | 35 | 5 |
8 000 | 1 440 | 6 560 | 180 | 702 | 181 | 737 | 35 | 5 |
9 000 | 1 640 | 7 360 | 180 | 702 | 181 | 737 | 35 | 5 |
10 000 | 1 840 | 8 160 | 180 | 702 | 181 | 737 | 35 | 5 |
Tabulka č. 3b
3. daňová skupina - trvání nemoci 21 kalendářních dnů (15 pracovních dnů)
|
|
| ||||||
2 000 | 397 | 603 | 74 | 951 | 66 | 871 | -80 | -9 |
2 500 | 544 | 1 956 | 90 | 1 161 | 82 | 1 089 | -72 | -7 |
3 000 | 704 | 2 296 | 106 | 1 362 | 99 | 1 307 | -56 | -4 |
3 500 | 864 | 2 636 | 121 | 1 564 | 115 | 1 525 | -40 | -3 |
4 000 | 1 024 | 2 976 | 137 | 1 766 | 131 | 1 742 | -23 | -1 |
4 500 | 1 184 | 3 316 | 153 | 1 968 | 148 | 1 960 | -7 | 0 |
5 000 | 1 344 | 3 656 | 168 | 2 169 | 164 | 2 178 | 9 | 0 |
5 500 | 1 504 | 3 996 | 180 | 2 322 | 181 | 2 396 | 74 | 3 |
6 000 | 1 664 | 4 336 | 180 | 2 322 | 190 | 2 519 | 197 | 8 |
7 000 | 1 984 | 5 016 | 180 | 2 322 | 190 | 2 519 | 197 | 8 |
8 000 | 2 304 | 5 696 | 180 | 2 322 | 190 | 2 519 | 197 | 8 |
9 000 | 2 624 | 6 376 | 180 | 2 322 | 190 | 2 519 | 197 | 8 |
10 000 | 2 944 | 7 056 | 180 | 2 322 | 190 | 2 519 | 197 | 8 |
5. daňová skupina - trvání nemoci 21 kalendářních dnů (15 pracovních dnů)
|
|
| ||||||
2 000 | 347 | 1 653 | 76 | 981 | 66 | 871 | -110 | -13 |
2 500 | 476 | 2 024 | 93 | 1 201 | 82 | 1 089 | -112 | -10 |
3 000 | 616 | 2 384 | 110 | 1 415 | 99 | 1 307 | -108 | -8 |
3 500 | 756 | 2 744 | 126 | 1 628 | 115 | 1 525 | -104 | -7 |
4 000 | 896 | 3 104 | 143 | 1 842 | 131 | 1 742 | -99 | -6 |
4 500 | 1 036 | 3 464 | 159 | 2 055 | 148 | 1 960 | -95 | -5 |
5 000 | 1 176 | 3 824 | 176 | 2 269 | 164 | 2 178 | -91 | -4 |
5 500 | 1 316 | 4 184 | 180 | 2 322 | 181 | 2 396 | 74 | 3 |
6 000 | 1 456 | 4 544 | 180 | 2 322 | 190 | 2 519 | 197 | 8 |
7 000 | 1 736 | 5 264 | 180 | 2 322 | 190 | 2 519 | 197 | 8 |
8 000 | 2 016 | 5 984 | 180 | 2 322 | 190 | 2 519 | 197 | 8 |
9 000 | 2 296 | 6 704 | 180 | 2 322 | 190 | 2 519 | 197 | 8 |
10 000 | 2 576 | 7 424 | 180 | 2 322 | 190 | 2 519 | 197 | 8 |
7. daňová skupina - trvání nemoci 21 kalendářních dnů (15 pracovních dnů)
|
|
| ||||||
2 000 | 248 | 1 752 | 81 | 1 040 | 66 | 871 | -168 | -19 |
2 500 | 340 | 2 160 | 99 | 1 282 | 82 | 1 089 | -193 | -18 |
3 000 | 440 | 2 560 | 118 | 1 519 | 99 | 1 307 | -212 | -16 |
3 500 | 540 | 2960 | 136 | 1 756 | 115 | 1 525 | -232 | -15 |
4 000 | 640 | 3 360 | 155 | 1 994 | 131 | 1 742 | -251 | -14 |
4 500 | 740 | 3 760 | 173 | 2 231 | 148 | 1 960 | -271 | -14 |
5 000 | 840 | 4 160 | 180 | 2 322 | 164 | 2 178 | -144 | -7 |
5 500 | 940 | 4 560 | 180 | 2 322 | 181 | 2 396 | 74 | 3 |
6 000 | 1 040 | 4 960 | 180 | 2 322 | 190 | 2 519 | 197 | 8 |
7 000 | 1 240 | 5 760 | 180 | 2 322 | 190 | 2 519 | 197 | 8 |
8 000 | 1 440 | 6 560 | 180 | 2 322 | 190 | 2 519 | 197 | 8 |
9 000 | 1 640 | 7 360 | 180 | 2 322 | 190 | 2 519 | 197 | 8 |
10 000 | 1 840 | 8 160 | 180 | 2 322 | 190 | 2 519 | 197 | 8 |
*) první 3 dny 40%, od 4. dne 67% hrubé denní
mzdy
Tabulka č. 4
Vývoj relace nemocenského k hrubé mzdě
184 | |||
171 | |||
156 | |||
121 | |||
101 | |||
89 | |||
101 | |||
90 | |||
93 | |||
77 | |||
71 |
Poznámka: Max. horní hranice čisté denní mzdy pro výpočet nemocenského při 5 den. pracovním týdnu činila od r. 1957 120 Kčs, od r. 1985 150 Kčs a od r. 1991 180 Kčs; pro r. 1993 je navržena max. horní hranice 190 Kčs hrubé denní mzdy a výplata dávek za kalendářní dny. Průměrná mzda v roce 1992 a 1993 je stanovena s ohledem na předpokládaný mzdový růst 20% v roce 1992 a 15% v roce 1993.
Zpracovatel: | JUDr. Jiřina Voňková, CSc. |
náměstkyně ministra práce | |
a sociálních věcí České republiky |