K bodu 2) a 3)

Navrhuje se vypočítávat dávky z hrubé mzdy. To je nutné proto, že se ruší daň ze mzdy a přechází na daň z příjmů, která se vybírá v průběhu roku zálohově. Dávky zálohově poskytovat nelze. Přechod na hrubou mzdu si vyžádá

a) změnu hranice maximálního příjmu, z něhož se nemocenské dávky počítají.

Hranice maximálního příjmu se navrhuje stanovit na 190 Kčs na kalendářní den. Tím dojde k praktickému zvýšení dosavadní hranice o cca 20 %. Současná maximální hranice omezovala v roce 1991 22% zaměstnanců a v roce 1993 by omezovala již 48% zaměstnanců. Hranice ve výši 190 Kčs by omezovala v roce 1993 25% zaměstnanců.

b) novou sazbu stanovení dávek

Nemocenské činí v současné době za první tři pracovní dny 70% a za další pracovní dny 90% z čisté denní mzdy a poskytuje se za pracovní dny. Navrhuje se stanovit nemocenské za první 3 kalendářní dny ve výši 40% hrubé mzdy a od 4.kalendářního dne ve výši 67% hrubé mzdy.

K bodu 4)

Změna rozhodného období, z něhož se zjišťuje průměrný výdělek, z předchozího kalendářního roku na předchozí kalendářní čtvrtletí znamená, že do výše dávek se promítne příjem z období bezprostředně předcházejícího vzniku nároku. odpadnou tím požadavky na valorizaci dávek nemocenského pojištění.

K bodu 5)

Příjmy započitatelné pro účely nemocenského pojištění musí být totožné s příjmy, z nichž se odvádí pojistné na sociální zabezpečení podle zákona o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. Do započitatelného příjmu se nově zahrne i mzda za práci přesčas, náhrady mzdy a podíly na hospodářském výsledku.

K bodu 6)

Navrhuje se, aby dávky nemocenského pojištění byly vypočteny v každém zaměstnání zvlášť, neboť pojistné bude podle zákona o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti placeno z příjmů dosažených v každém zaměstnání.

Navrhované úpravy výpočtu dávek nemocenského pojištění budou mít vliv na konkrétní výši dávek u jednotlivých pojištěnců. Ke snížení dávek nahrazujících mzdu dojde u pojištěnců, kteří mají v současné době základní daň ze mzdy či slevu na dani ze mzdy nebo v případech, kdy doba trvání pracovní neschopnosti bude delší. Toto snížení nebude tak výrazné, neboť započitatelný výdělek, ze kterého se dávky stanoví, bude vyšší z důvodu zkrácení rozhodného období, zahrnutí mzdy za práci přesčas, podílů na hospodářském výsledku apod. Na druhé straně však k žádoucímu zvýšení dávek nemocenského pojištění dojde u všech pojištěnců, kterých se bude týkat zvýšení maximální hranice hrubé denní mzdy.

II. V důchodovém zabezpečení

Finanční dopad bude mít pouze změna výplaty důchodů do ústavů sociální péče a léčeben. Navrhuje se skončit s nesystémovým krácením důchodů do ústavů sociální péče a zavést nový způsob úhrady nákladů za pobyt v ústavu od března 1993. V důsledku dosavadního krácení důchodů při pobytu v ústavech většina důchodců není schopna zaplatit požadovanou výši úhrady za pobyt a ústavy musí být dotovány. Tato situace rovněž brání zavedení diferencovaných sazeb úhrad, zejména podle skutečných nákladů ústavů, a tím i jejich efektivnějšímu hospodaření. Výplata plných důchodů do ústavů se projeví zvýšením výdajů na důchodové zabezpečení, avšak toto opatření nebude mít zvýšené nároky na státní rozpočet, neboť dojde k přesunu finančních prostředků mezi kapitolami 313 a 728 v tom smyslu, že minimálně o částku, o kterou se zvýší požadavek na výši vyplácených důchodů, se zvýší příjmy od obyvatel v ústavech sociální péče.

V současné době se obyvatelům ústavů vyplácí z jejich důchodu částka snížená o 1 200 Kčs měsíčně, nenáleží státní vyrovnávací příspěvek (SVP) a zvýšení důchodu pro bezmocnost.

Požadavek na kap. 313 tedy v roce 1993 činí:

a) důchody 38 600 obyvatel x 1200 Kčs x 10 měsíců = 463,2 mil. Kčs

b) SVP 38 000 obyvatel x 220 Kčs x 10 měsíců = 84,9 mil. Kčs

c) bezmocnost 38 600 x 150 Kčs (průměr) x 10 měs. = 57,9 mil. Kčs t. j. celkem 606 mil. Kčs.

Minimálně o stejnou částku se sníží potřeba finančních prostředků v rozpočtu kap. 728 na provoz ústavů sociální péče, neboť se předpokládá, že průměrná úhrada od obyvatele ústavu bude v průměru vyšší než výše požadovaných 1 570 Kčs (1200 Kčs + 220 Kčs + 150 Kčs) na obyvatele ústavu ze státního rozpočtu. Uvedený způsob výplaty důchodů do ústavu umožní stanovit úhradu diferencovaně s ohledem na rozsah a kvalitu poskytovaných služeb.

Uvedené opatření je již zapracováno do návrhu rozpočtu ministerstva práce a sociálních věcí ČR na rok 1993; ve vztahu ke státnímu rozpočtu jde o nulové saldo.

III. V pracovněprávní oblasti

Státního rozpočtu se mohou dotknout navrhované úpravy § 205d a § 251 zákoníku práce. Případné dopady této právní úpravy na státní rozpočet budou závislé jednak na platební schopnosti organizací a pojišťoven, jednak na počtu pracovních úrazů a nemocí z povolání, a proto je nelze předem vyčíslit. Z dostupných údajů vyplývá, že např. v Severomoravském kraji bylo v I. pololetí 1992 na odškodném vyplaceno 151 milionů 362 Kčs a průměrná výše odškodnění na jeden případ činila 12 358 Kčs. Výraznější dopad na státní rozpočet se v roce 1993 nepředpokládá.

Tabulková příloha

Tab. č. 1 - Výdaje na vybrané dávky nemocenského pojištění v letech 1970 - 1993 v České republice

Tab. č. 2 - Vývoj počtu nemocensky pojištěných pracovníků a pracovní neschopnosti v letech 1970 - 1991 v České republice

Tab. č. 3 - Srovnání výpočtu nemocenského podle současného právního stavu a navrhované úpravy u vybraných daňových poplatníků

Tab. č. 4 - Vývoj relace nemocenského k hrubé mzdě

Tabulka č. 1

Výdaje na vybrané dávky nemocenského pojištění v letech 1970 - 1993 v České republice

(v mil. Kčs)

rok
nemocenské
index

1990 = 100
peněžitá pomoc

v mateřství
index

1990 = 100
1970
4 204
61
810
60
1971
3 571
52
884
66
1972
3 585
52
950
70
1973
3 661
53
1 075
80
1974
3 692
54
1 219
90
1975
3 692
57
1 259
93
1976
3 969
58
1 288
95
1977
4 175
61
1 314
97
1978
4 292
62
1 326
98
1979
4 493
65
1 323
98
1980
4 849
70
1 212
90
1981
4 777
69
1 146
85
1982 1)
4 969
72
1 131
84
1983
5 279
77
1 126
83
1984 2)
5 500
80
1 146
85
1985 3)
5 795
84
1 173
87
1986
6 248
91
1 183
88
1987 4)
6 066
88
1 248
93
1988
6 165
89
1 326
98
1989
6 677
97
1 341
99
1990 5)
6 900
100
1 349
100
1991 6)
7 246
105
1 397
104
1992 *)
8 000
116
1 500
111
1993 **)
8 500
123
1 800
133

(v mil. Kčs)

rok
podpora při ošetření člena rodiny
index

1990 = 100
vyrov. příspěvek v těhot. a mateř.
index

1990 = 100
1970
137
19
11
52
1971
149
20
15
71
1972
177
24
19
90
1973
171
23
23
110
1974
187
26
23
110
1975
224
31
23
110
1976
247
34
22
105
1977
301
41
22
105
1978
320
44
23
110
1979
354
48
22
105
1980
403
55
20
95
1981
410
56
19
90
1982 1)
444
61
20
95
1983
474
65
21
100
1984 2)
508
70
21
100
1985 3)
538
74
21
100
1986
585
80
21
100
1987 4)
616
84
22
105
1988
763
105
22
105
1989
826
113
21
100
1990 5)
730
100
21
100
1991 6)
560
77
15
71
1992 *)
600
82
15
71
1993 **)
600
82
15
71

1) K 1. 7. 1982 zvýšení horní hranice čisté denní mzdy, z níž se stanoví dávky NP, ze 120 Kčs na 180 pro horníky pracující pod zemí

2) K 1. 1. 1984 sjednocení sazeb nemocenského bez ohledu na dobu zaměstnání

3) K 1. 1. 1985 zvýšení horní hranice čisté denní mzdy, z níž se stanový dávky NP, ze 120 Kčs na 150 u ostatních pracovníků

4) K 1. 1. 1987 prodloužení doby poskytování peněžité pomoci v mateřství o 2 týdny a zavedení peněžité pomoci pro muže a prodloužení podpory při ošetřování člena rodiny ze 3 dnů ze zákona na 5 prac. dnů a zkrácení dobrovol. poskytování na 2 dny

5) K 1. 7. 1990 prodloužení podpory při ošetřování člena rodiny na 7 prac. dnů ze zákona (dobrovolné ošetřování dovoleno)

6) K 1. 5. 1991 zvýšení horní hranice čisté denní mzdy, z níž se stanoví dávky NP, na 180 Kčs u ostatních pracovníků

*) očekávána skutečnost

**) rozpočet

Tabulka č. 2

Vývoj počtu nemocensky pojištěných pracovníků a pracovní neschopnosti v letech 1970 - 1991 v České republice
rok
počet nemocen. pojiš. pracovníků v tis.
index

1970 = 100
prům. % pracovní neschopnosti
počet dnů trvání PN na 1 případ
počet případů PN na 100 pracovníků
1970
4 751
100
5,14
16,5
114
1971
4 682
99
4,46
15,9
102
1972
4 701
99
4,00
16,6
88
1973
4 725
99
4,18
15,9
96
1974
4 750
100
4,17
15,8
96
1975
4 763
100
4,09
16,5
91
1976
4 795
101
4,17
16,5
93
1977
4 831
102
4,28
16,3
96
1978
4 873
103
4,18
16,9
90
1979
5 338
112
4,24
17,5
89
1980
5 381
113
4,52
16,9
98
1981
5 426
114
4,29
17,5
90
1982
5 436
114
4,32
17,4
91
1983
5 484
115
4,44
16,8
96
1984
5 508
116
4,41
16,9
96
1985
5 538
117
4,45
17,1
95
1986 *)
5 526
116
4,73
16,3
106
1987
5 529
116
4,44
17,5
93
1988
5 548
117
4,45
17,4
94
1989 *)
5 556
117
4,76
17,1
101
1990
5 488
116
4,80
18,4
95
1991 *)
5 125
108
5,04
19,9
92

*) chřipková epidemie

PN = pracovní neschopnosti

Tabulka č. 3a

Srovnání výpočtu nemocenského podle současného právního stavu a navrhované úpravy u vybraných daňových poplatníků

3. daňová skupina - trvání nemoci 7 kalendářních dnů (5 pracovních dnů)

hrubá měsíční mzda v Kčs
současný stav
návrh
rozdíl návrhu oproti souč. stavu
daň ze mzdy
čistá měsíční

mzda
čistá denní mzda
nemoc.

za 5 pracov.

dnů

70%/90%
hrubá denní mzda
nemoc.

za 7 kalend. dnů *)

67%
v Kčs
v %
2 0003971 603 7428866 255-33-13
2 5005441 956 9035182 319-32-10
3 0007042 296 10641299 382-29-8
3 5008642 636 121473115 446-27-6
4 0001 0242 976 137534131 510-24-5
4 5001 1843 316 153595148 574-21-4
5 0001 3443 656 168656164 637-19-3
5 5001 504 3 996 180702181 701-10
6 0001 6644 336 180702190 737355
7 0001 9845 016 180702190 737355
8 0002 3045 696 180702190 737355
9 0002 6246 376 180702190 737355
10 0002 9447 056 180702190 737355

5. daňová skupina - trvání nemoci 7 kalendářních dnů (5 pracovních dnů)

hrubá měsíční mzda v Kčs
současný stav
návrh
rozdíl návrhu oproti souč. stavu
daň ze mzdy
čistá měsíční

mzda
čistá denní mzda
nemoc.

za 5 pracov.

dnů

70%/90%

hrubá denní mzda
nemoc.

za 7 kalend. dnů *)

67%

v Kčs
v %
2 0003471 653 7629766 255-42-16
2 5004762 024 9336382 319-44-14
3 0006162 384 11042899 382-45-12
3 5007562 744 126492115 446-46-10
4 0008963 104 143557131 510-47-9
4 5001 0363 464 159621148 574-48-8
5 0001 1763 824 176686164 637-49-8
5 5001 3164 184 180702181 701-10
6 0001 4564 544 180702190 737355
7 0001 7365 264 180702190 737355
8 0002 0165 984 180702190 737355
9 0002 2966 704 180702190 737355
10 0002 5767 424 180702190 737355

7. daňová skupina - trvání nemoci 7 kalendářních dnů (5 pracovních dnů)

hrubá měsíční mzda v Kčs
současný stav
návrh
rozdíl návrhu oproti souč. stavu
daň ze mzdy
čistá měsíční

mzda
čistá denní mzda
nemoc.

za 5 pracov.

dnů

70%/90%
hrubá denní mzda
nemoc.

za 7 kalend. dnů *)

67%
v Kčs
v %
2 0002481 752 8131466 255-59-23
2 5003402 160 9938782 319-69-22
3 0004402 560 11845999 382-77-20
3 5005402 960 136531115 446-85-19
4 0006403 360 155603131 510-93-18
4 5007403 760 173675148 574-101-18
5 0008404 160 180702164 637-65-10
5 5009404 560 180702181 701-10
6 0001 0404 960 180702181 737355
7 0001 2405 760 180702181 737355
8 0001 4406 560 180702181 737355
9 0001 6407 360 180702181 737355
10 0001 8408 160 180702181 737355

Tabulka č. 3b

3. daňová skupina - trvání nemoci 21 kalendářních dnů (15 pracovních dnů)

hrubá měsíční mzda v Kčs
současný stav
návrh
rozdíl návrhu oproti souč. stavu
daň ze mzdy
čistá měsíční

mzda
čistá denní mzda
nemoc.

za 15 pracov.

dnů

70%/90%
hrubá denní mzda
nemoc.

za 21 kalend. dnů *)

67%
v Kčs
v %
2 000397603 7495166 871-80-9
2 5005441 956 901 16182 1 089-72-7
3 0007042 296 1061 36299 1 307-56-4
3 5008642 636 1211 564115 1 525-40-3
4 0001 0242 976 1371 766131 1 742-23-1
4 5001 1843 316 1531 968148 1 960-70
5 0001 3443 656 1682 169164 2 17890
5 5001 5043 996 1802 322181 2 396743
6 0001 6644 336 1802 322190 2 5191978
7 0001 9845 016 1802 322190 2 5191978
8 0002 3045 696 1802 322190 2 5191978
9 0002 6246 376 1802 322190 2 5191978
10 0002 9447 056 1802 322190 2 5191978


5. daňová skupina - trvání nemoci 21 kalendářních dnů (15 pracovních dnů)

hrubá měsíční mzda v Kčs
současný stav
návrh
rozdíl návrhu oproti souč. stavu
daň ze mzdy
čistá měsíční

mzda
čistá denní mzda
nemoc.

za 15 pracov.

dnů

70%/90%
hrubá denní mzda
nemoc.

za 21 kalend. dnů *)

67%
v Kčs
v %
2 0003471 653 7698166 871-110-13
2 5004762 024 931 20182 1 089-112-10
3 0006162 384 1101 41599 1 307-108-8
3 5007562 744 1261 628115 1 525-104-7
4 0008963 104 1431 842131 1 742-99-6
4 5001 0363 464 1592 055148 1 960-95-5
5 0001 1763 824 1762 269164 2 178-91-4
5 5001 3164 184 1802 322181 2 396743
6 0001 4564 544 1802 322190 2 5191978
7 0001 7365 264 1802 322190 2 5191978
8 0002 0165 984 1802 322190 2 5191978
9 0002 2966 704 1802 322190 2 5191978
10 0002 5767 424 1802 322190 2 5191978


7. daňová skupina - trvání nemoci 21 kalendářních dnů (15 pracovních dnů)

hrubá měsíční mzda v Kčs
současný stav
návrh
rozdíl návrhu oproti souč. stavu
daň ze mzdy
čistá měsíční

mzda
čistá denní mzda
nemoc.

za 15 pracov.

dnů

70%/90%
hrubá denní mzda
nemoc.

za 21 kalend. dnů *)

67%
v Kčs
v %
2 0002481 752 811 04066 871-168-19
2 5003402 160 991 28282 1 089-193-18
3 0004402 560 1181 51999 1 307-212-16
3 5005402960 1361 756115 1 525-232-15
4 0006403 360 1551 994131 1 742-251-14
4 5007403 760 1732 231148 1 960-271-14
5 0008404 160 1802 322164 2 178-144-7
5 5009404 560 1802 322181 2 396743
6 0001 0404 960 1802 322190 2 5191978
7 0001 2405 760 1802 322190 2 5191978
8 0001 4406 560 1802 322190 2 5191978
9 0001 6407 360 1802 322190 2 5191978
10 0001 8408 160 1802 322190 2 5191978

*) první 3 dny 40%, od 4. dne 67% hrubé denní mzdy

Tabulka č. 4

Vývoj relace nemocenského k hrubé mzdě

rok
hrubá měsíční mzda v Kčs
max. měsíční nemocenské v Kčs
relace v %
1957
1 276
2 348
184
1960
1 375
2 348
171
1965
1 502
2 348
156
1970
1 946
2 348
121
1975
2 317
2 348
101
1980
2 650
2 348
89
1985
2 901
2 935
101
1990
3 254
2 935
90
1991
3 790
3 522
93
1992
4 548
3 522
77
1993
5 230
3 721
71

Poznámka: Max. horní hranice čisté denní mzdy pro výpočet nemocenského při 5 den. pracovním týdnu činila od r. 1957 120 Kčs, od r. 1985 150 Kčs a od r. 1991 180 Kčs; pro r. 1993 je navržena max. horní hranice 190 Kčs hrubé denní mzdy a výplata dávek za kalendářní dny. Průměrná mzda v roce 1992 a 1993 je stanovena s ohledem na předpokládaný mzdový růst 20% v roce 1992 a 15% v roce 1993.

V Praze dne 2. prosince 1992

předseda vlády České republiky

doc. ing. Václav Klaus, CSc., v. r.

ministr práce a sociálních věcí České republiky

ing. Jindřich Vodička, v. r.

Zpracovatel: JUDr. Jiřina Voňková, CSc.
náměstkyně ministra práce
a sociálních věcí České republiky



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP