Čtvrtek 5. listopadu 1992

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedající, dámy a pánové, poslankyně a poslanci, vážení hosté. Nezbývá mi, než abych přece jen po tom, co jsem vyslechl, shledal jistá pozitiva na tom, co federální vláda předložila. Proč říkám jistá pozitiva? Neříkám to proto, že se domnívám, že federální vláda nefunguje tak, jak má fungovat ze své vůle, ale domnívám se, že v situaci, za kterou snad jsme všichni určitým způsobem odpovědni, anebo si snad můžeme říci, že vznikla tedy fatálně, se federální vláda chová, řekl bych, maximálně kultivovaně, jak se za dané situace chovat má.

Já jsem nicméně uvítal i kritiky toho, co vláda předložila. Já jsem poslouchal s velkým zaujetím to, co říkal pan poslanec Dvořák, to co říkal pan poslanec Jičínský a někteří další a samozřejmě i pan poslanec Novák i pan poslanec Zeman. Ale já se chci zeptat. Máme - kromě názorů, že to, k čemu dochází v Československu, myslím tedy v ČSFR, že se nám nelíbí, některým z nás - snad nějaký jiný návod, jak má federální vláda fungovat? Já se domnívám, že takovýto návod zde v podstatě nezazněl. My samozřejmě můžeme mít názor, že federální vláda by měla jít do rencontru s národními vládami, ale já se ptám, co to tomuto státu přinese? My se samozřejmě můžeme domnívat, že je velmi nepříjemné, že asociační dohody, o kterých se vyjádřil pan Delors, nebudou automaticky na nástupnické státy převzaty, ale já se chci zeptat, co za situace, která zde je, může federální vláda učinit víc, než co předkládá v programu, totiž snažit se, aby ta cesta byla plynulá, a že se bude snažit zachovat kontinuitu právního nástupnictví z federace na republiky.

Já nevidím jinou cestu, kterou by si vláda mohla vybrat za dané konstelace politických sil. Já se dokonce domnívám, že je trošinku zjednodušující mít za to, že za vše mohou jen vládní strany. Já se nedomnívám, že je povinností opozice a vládních stran, aby stály ve všech situacích zásadně proti sobě a mám pocit, že i toto Federální shromáždění, které bylo tolik napadáno, ukázalo přes všechno v tomto období, že jsou věci, na kterých se dovedou shodnout i takové strany, které mají velmi rozdílné přístupy k řešení řady otázek.

Já bych prosím vás chtěl, abychom si uvědomili, že vše, co bude zanášet neklid do tohoto státu, se projeví jako minus v mezinárodním vnímání tohoto státu, ať už by přetrval, nebo se rozdělil, a že bychom snad měli šetřit svými někdy nereálnými kritikami v zájmu toho, abychom snad prosadili jen své názory. A měli bychom se snad zaměřit na to, abychom zkusili zachovat image Československa i v této době alespoň tak dobrý, abychom se za něj nemuseli stydět, ať už vývoj půjde jakkoliv.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji poslanci Stomemu. S technickou poznámkou se hlásí pan zpravodaj.

Společný zpravodaj výborů SL J. Daněk: Já bych chtěl pana Stomeho upozornit, že v souhrnu diskuse tu bylo upozorněno, že vlastně byla žádána vláda o to, aby postupovala zákonným a ústavním způsobem. To je ten rámec, který od vlády žádá opozice, nikoliv politické dohody. Pokud by došlo ke schválení politických dohod tímto shromážděním, samozřejmě bychom akceptovali, že vláda postupuje tak, jak postupuje. Bylo tady však řečeno, že zákon o způsobu zániku federace schválen nebyl.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu zpravodajovi. Slovo má profesor Jičínský.

Poslanec SN Z. Jičínský: Doplnil bych zpravodaje v tom smyslu, že i já jsem požadoval na federální vládě, aby připravila řadu zákonů, které jsou nezbytné k rozdělení státu, má-li proběhnout ústavním způsobem. Jestliže pan poslanec Stome říká, že jsme nedávali žádné pozitivní návrhy, pak v tomto smyslu s ním nesouhlasím. Považuji za chybu, že federální vláda nechala rozpustit některé aparáty, které byly nezbytné k tomu, aby tyto zákony mohly být připraveny.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji poslanci Jičínskému. Nyní dám slovo poslanci Svitákovi, a to s určitými rozpaky, protože si nejsem jist, jestli státoprávní ohražení náleží do bodu Programové prohlášení vlády ČSFR. S technickou poznámkou se ještě hlásí pan poslanec Stome.

Poslanec SN K. Stome: Já se velmi omlouvám tomuto shromáždění i hostům, pokud jsem se vyjádřil nepřesně. Pokusil jsem se akcentovat, že toto Federální shromáždění ukázalo v řadě případů, že dovede pochopit problémy a dovede se shodnout na jejich řešení. V žádném případě jsem neříkal, že někdo nepředložil něco, co by vývoji, který žádáme nebo který očekáváme, mohlo pomoci. Jestli mi takto bylo rozuměno, omlouvám se.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji. Slovo má pan poslanec Sviták. Připraví se poslanec Čada, což je současně zatím poslední přihlášený do rozpravy.

Poslanec SL I. Sviták: Kolegyně a kolegové, dovolte krátké státoprávní ohražení vůči trendu, který se netýká jen vlády, ale který přirozeně zachvacuje jako dějinná tendence náš stát, naše orgány, státní orgány a také naše občany.

Za prvé - v Ejzenštejnově filmu Generální linie ze třicátých let je otřesná scéna, v níž po smrti otce dva negramotní mužici dělí svou rodnou chalupu tak, že vylezou na střechu a pilou rozřezávají krov střechy odshora dolů. Obávám se, že pan Klaus a další odtud získali inspiraci pro svou "generální linii".

Pokud mohu mluvit za sebe a za své voliče, odmítám odpovědnost za rozpad státu a nebudu podporovat žádné akce v tomto směru. Musím odmítnout spolupachatelství na tomto zločinu neústavní likvidace státu. Jediný rozumný postoj k vládě je tedy vyjádření nedůvěry vládě. Vláda totiž vstupuje do Výmarské republiky, ale neví o tom. A co je Výmarská republika a jak končí, to vy víte velice dobře.

Za druhé - nepolitický politik a bývalý prezident 2. listopadu 1992 řekl: "Není mi jedno, co se u nás děje. Musím se do toho plést." Nám, občanům, to také není jedno, ale my nemůžeme rezignovat, takže my musíme usilovat o to, aby nepolitičtí politici se do toho přestali plést. Jsem přesvědčen, že my tady procházíme zlomem myšlení, a že krize je krizí nepolitické politiky, krizí našeho myšlení o státu. Bankrot Masarykovy republiky je důsledkem této nepolitické politiky, čili souboru určitých chartistických iluzí, které byly vynikající v roce 1977 a které dokázaly demontovat byrokratickou diktaturu, ale nedokázaly udržet stát. Nepolitická politika nás zavedla do dnešní slepé uličky souborem předpokladů chartistů, které byly výrazem odporu, ale které dnes selhaly. Čím dříve si to uvědomíme, tím lépe pro nás.

Za třetí. V dnešním sporu mínění na rozvoj našeho státního uspořádání - to je spor nesmírně důležitý, ale je to zatím pořád jen spor mínění. Jak se rozhodují spory mínění nebo jak se rozhodovaly v nejstarší demokracii na světě - ve starém Řecku? Nad míněním rozhoduje polis. Kdo má pravdu ve sporu mínění? Pravdu má polis. Ve vědě to neplatí, ale ve společenských událostech a ve společenských rozhodnutích má opravdu pravdu polis. My se tedy musíme zeptat občanů referendem nebo nějakou jinou podobnou formou, jak máme rozhodovat. To se mi zdá být absolutně klíčové. Souhlasím s předchozími řečníky, kteří podporovali myšlenku referenda.

Z toho vyplývá, že jestliže máme vypít do dna kalich hořkosti, tak to musíme udělat, jestliže polis rozhodne, že tak učinit máme. Sokrates nemusel zemřít. Mohl uprchnout, mohl si zachránit život takovým nebo onakým způsobem, ale on jako občan se rozhodl, že bude věrný zákonům své obce a zemřel. V tomto případě my, ať už to vyhraje kdokoliv, musíme přijmout rozhodnutí, vůli lidu, a pravdu polis.

Za čtvrté - my se ocitáme v myšlenkovém vakuu, které se dnes vyjadřuje problematikou národních zájmů. K tomu bych rád dodal, že zánik federace vidíme jako konec českých dějin v onom smyslu, v němž jsme si zvykli určovat národní zájmy a naše dějiny během posledních dvou staletí. Prostý fakt moci předurčuje katastrofální sesuv našich základů, a to pod všemi čtyřmi hlavními pilíři naší národní existence. Co jsou ty pilíře? Národní vědomí, státní suverenita, hospodářská svébytnost, kulturní identita. Nejhorší se mi zdá, že čtvrtý pilíř, totiž národní vědomí, je už zcela sesut. Občan bez národního a státního vědomí stojí bezbranný před dezintegrací, která následuje ve všech oblastech, ale rodí se napřed v hlavě a jeho srdci jako myšlenkové vakuum nad absurdním divadlem.

Za těchto okolností mám dojem, že vládě zbývá jenom psychoterapeutická autosugestivní metoda onoho francouzského lékaře Emila Coné, podle níž se bude občanu pacientovi dařit lépe, když si bude denně opakovat: Daří se mi lépe. Brzy poté bude na prkně. Naštěstí máme pana Uhdeho, který za nás zapálí svíčičku na Vyšehradě.

Za páté - vládní politika je dnes určena iluzí toho, co bych nazval sametovou generační iluzí. Ta se jeví jako nesporná pravda právě proto, že idea sametu ještě nebyla uskutečněna, a tak nebyla ani kompromitována špínou reality. Ale pozor! Takovouto generační iluzí bylo kdysi budování socialismu založené na tragickém omylu, že omezíme-li svobodu občana, získáme blahobyt, zatímco jsme ztratili obojí! Dnešní iluze budování kapitalismu - nebo restaurace kapitalismu - je ovládána obdobně chybnou představou, že svoboda obchodu stojí za rozvrat státu. Ačkoliv prohra na obou hřištích bude nutně následovat! Naštěstí všechny restaurace mají svou zavírací hodinu.

Další bod - pro každého Čecha je naše sounáležitost se Západem nespornou vrstvou našeho přesvědčení o našem zápaďáctví. Jenže v globálním kontextu my jako Češi nejsme takto vnímáni. Podle Zenónovy aporie, nebo-li slepé uličky myšlení, rychlý Achilles nikdy nedohoní želvu, má-li želva před ním, řekněme stometrový náskok. A to teoreticky proto, že Achilles musí překonat polovinu vzdálenosti, potom polovinu zbývající vzdálenosti a tak dále až donekonečna. Ono trvalo dva tisíce let, nežli se přišlo, díky vynálezu integrálního počtu, na to, kde je logická chyba. Až my, Češi, pochopíme rozpor naší kmenové iluze o našem vlastním zápaďáctví se skutečností dnešní Evropy, pak Achilles dohoní želvu. Náš rozpor mezi nesmyslnou argumentací slov, že se vracíme do Evropy, a evidencí reality Evropy skončí jako Zenónova aporie, totiž tím, že ji pochopíme jako slepou uličku, jako neřešitelnou uličku.

Konečně předposlední bod - my se neocitáme jenom v myšlenkovém vakuu, ale také v jakémsi mocenském vakuu. První a rozhodující se mi zdá, že naše postavení ve druhém světě, v tom mizejícím světě, je velice prekérní, protože celý druhý svět se propadá do třetího světa jako celek. To nás vystavuje obrovským tlakům, jež vůbec nejsou otázkou domácí pravice nebo levice. Celý postkomunistický svět vstupuje do podobného cyklu jako postkoloniální říše před třemi dekádami a sdílí určitou logiku - velice tragickou logiku tohoto vývoje.

Další bod - my víme z poválečné historie, co znamenalo rozdělení Evropy, Německa, Berlína, Vietnamu, Koree.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Pane poslanče, vaše řečnická doba právě uplynula, prosím o poslední závěrečnou větu.

Poslanec SL I. Sviták: Důsledky byly osudové. Dovolte tedy, abych skončil závěrečným bodem.

Zatímco plujeme na rozbouřeném moři nejistot - řečeno s Pascalem - propadla vláda šílenství a chce rozdělit koráb na dvě malé lodičky na rozbouřeném moři. Ale o nich bohužel neplatí to klasické pravidlo katolické církve - fluctuat nec mergitur - ať se kymácí, ale nepotopí se. O naší vládě platí fluctuat et mergitur - kymácí se a potopí se. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji. Prosil bych, aby se ujal slova pan poslanec Čada. Nikdo další není písemně přihlášen.

Poslanec SL V. Čada: Pane předsedající, dámy a pánové, obávám se, že nebudu tím pravým zlatým hřebem po vystoupení kolegy Svitáka. Na rozdíl od jeho filosofické erudice jsem jen obyčejný historik. Přiznám se, že mne ale právě tato profese vyprovokovala k tomu, abych zde vystoupil se skutečně několika velmi stručnými poznámkami.

Zabýval jsem se problematikou vzniku samostatného československého státu a dnes jsem bohužel přímým účastníkem jeho zániku. Chtěl bych zde citovat jednoho ze svých kolegů, který prohlásil, že politika vlády dnes nemá co dělat s právem, s ústavností, že ale vlastně připravuje materiál pro příští historiky.

Skoro se s ním ztotožňuji a tak trochu závidím příštím historikům, že jednou budou psát knížky o vzniku i zániku tohoto společného státu v jednom svazku, že budou jednou hovořit a srovnávat Masaryka, Štefánika, Beneše a třeba i Rašína se současnými politiky, včetně jejich někdy až příliš utilitárního výkladu, vlastně jejich vlastních filosofických ideí.

Pan premiér měl skutečně pravdu, když konstatoval, že dokument, který projednáváme, není klasické vládní prohlášení, ale že to je vlastně svým způsobem neradostná bilance o dosavadním postupu.

Skutečně si myslím, že tam, kde se hovoří o programu, o skutečném programu do budoucnosti, musí vlastně vláda předstírat - nebo alespoň neříkat - úplnou pravdu o tom, co se děje například na Federálním ministerstvu národní obrany, na ministerstv u vnitra atd., kde již vlastně rozdělení státu bez ústavních, bez zákonných norem probíhá. Nakonec o tom svědčí i výroky, které zde zazněly v rozpravě od vážených kolegů z vládní koalice.

Namátkově cituji: "Nakonec jde o zjevný vývoj ke dvěma republikám." "Vývoj naznačuje, že dělení dále pokračuje." "Vláda vlastně se nemůže chovat jinak než tak, jak se chová." - Pan kolega doktor Stome. Myslím si, že mají pravdu a jako zástupce opozice se s nimi skutečně ztotožňuji.

Když už jsem ale začal historií, a když již jde o historii, dovolte mi pro příští historiky zaznamenat, protože to z protokolu naší schůze prostě nemohou poznat. A když již zde byla vysvětlena náhlá indispozice pana předsedajícího, chtěl bych poukázat na souhlasný úsměv pana premiéra, když zde můj kolega doktor Masopust hovořil o tom, že vláda vlastně nemá, nemůže mít důvěru v sama sebe. Myslím si, že panu premiérovi Stráskému dobře rozumím. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu poslanci. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? (Nikdo se nehlásil.) Není tomu tak. Prohlašuji tímto rozpravu za ukončenou.

Prosím pana premiéra, jestli se chce ještě ujmout slova v této záležitosti. Ještě prosím, pane premiére, promiňte.

Dámy a pánové, já se domnívám, když se dívám na tabuli s vašimi počty, že většina z vás si již vybrala polední přestávku, respektive ti zbývající poctiví si ji mohou vybrat v dalším průběhu, že by bylo patrně moudré, aby se program schůze zbytečně nenatahoval na zítřek, kdybychom pokračovali plynule. To znamená, že uzavřeme rozpravu, než přistoupíme k hlasování.

Otevřeli bychom ještě další, ostatně velmi analogický bod, to je opatření vlády České a Slovenské Federativní Republiky proti živelnému a neústavnímu zániku a proti případnému riziku vyvolávání konfliktů atd. Pak bychom hlasováním v jednom bloku uzavřeli všechny otevřené body a mohli bychom schůzi někdy v podvečer přerušit s tím, že bude pokračovat příští týden se zákony, které teprve vláda slíbila dodat.

Jestli není výslovný nesouhlas, jako že nevidím výslovného nesouhlasu, budeme pokračovat bez přestávky, abychom naplnili dnešní program.

Omlouvám se panu předsedovi, že jsem ho vyvolal a pak zase posadil, a prosím, aby se ujal slova.

Předseda vlády ČSFR J. Stráský: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, velice souhlasím se slovy pana předsedajícího v tom, že je úplně jedno, jestli to, co chci říci, řeknu teď nebo k dalšímu bodu nebo k bodu, až budeme hovořit o zákonu o zániku republiky atd.

Přemýšlím často a přemýšlel jsem i dnes o tom, proč tolik států zaniká neústavně a tak málo ústavně. Logická odpověď je jasná. Neústavně proto, že ústavní orgány nedokázaly udržet jejich existenci, a proto, že ústavní orgány nedokázaly tuto cestu dovést ke zdárnému konci. Dnešní diskuse mi dost připomněla tuto otázku a tedy i odpověď na to, proč je tomu tak, že tak málo je ústavních rozchodů.

Celá diskuse - nechci reagovat na celou - měla vlastně jeden obecný tón. Vláda postupuje neústavně, protože dělá kroky, které souvisejí s přípravou rozdělení státu. Myslím, že není daleko od věci, řeknu-li velice krátce, že vláda postupuje neústavně a bude postupovat čím dál víc neústavněji, pokud Federální shromáždění bude mít toto stanovisko, které zde především řečníci, kteří mluvili, vyjadřovali, a to do toho okamžiku, až oba tyto orgány svou ústavní činnost skončí.

Neústavnost narůstá v čase, ale vznikají tím škody. Část poslanecké sněmovny může mít radost a jistě má z toho, že byl odmítnut zákon o způsobech zániku státu. Na druhé straně tento fakt znamenal obrovské zahraniční škody v oblasti ekonomické, v oblasti mezinárodní. Tento fakt významně ovlivnil to, co zde jiní poslanci v jiných souvislostech konstatovali, a to je ztížené jednání České a Slovenské Federativní Republiky - pokud jde o asociační dohody, pokud jde o další smlouvy s Evropským společenstvím.

Tento rozpor, který nechci nijak politicky zneužívat, ale je opravdu logický a skutečný, narůstá tak rychle, že v jistém okamžiku si budeme muset položit otázku, zda stanovisko, ať to či ono, k státoprávnímu uspořádání, ale nerozhodnost tohoto stanoviska není tou hlavní příčinou škod, které tato republika, tento stát zaznamenává.

Chtěl bych ještě reagovat na velmi moudrá slova, kterých si vážím, pana předsedy Horáka, který mluvil o tom, že vláda by měla mít alternativní programy a měla by se chovat k počítání více souvislostí a dokonce tím charakterizuje kvalitu vlády. Vláda je v situaci - a Federální shromáždění by si mělo uvědomit, že má jen možnost zákonodárnou cestou tomu zabránit, ví-li jak - že musí buď dělit armádu nebo nedělit armádu. Nemá žádné varianty, které by měla hlídat, jako to může dělat poslanec. Vláda může buď sestavovat rozpočet nebo nesestavovat rozpočet.

K rozpočtu bych rád řekl, aby ti, co se zastávají myšlenky, aby federální vláda připravila rozpočet, zároveň se pokusili v diskusi nad dalším materiálem říci, jakým způsobem peníze z republik vymůžeme. Samozřejmě že tím velice zjednodušuji velký problém a asi ho neříkám ani ústavně diplomatickou cestou, ale je třeba vážit reálný pohled na stav společnosti, jaký je, a pohybovat se pokud možno, poněvadž jen to je přínosem, v tomto reálném pohledu.

Potvrzuji těm poslancům, kteří kritizovali vládu, že dělá kroky, které lze charakterizovat jako neústavní, že pokud se tím rozumí všechny kroky, které zjevně souvisí s přípravou nových států, že asi mají pravdu - nejsem právník.

Na druhé straně apeluji v závěru na to, abychom si uvědomili, že zpožďování tvorby nových států pod jakoukoliv záminkou může mít velmi škodlivé dopady pro naši společnost, ať máme jakékoliv politické přesvědčení. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu předsedovi vlády. Nyní dám slovo postupně oběma zpravodajům, jestli si přejí promluvit k věci.

Společný zpravodaj výborů SL J. Daněk: Dovolím si reagovat na vystoupení pana premiéra Stráského, protože jsem byl povinen sledovat diskusi na výboru a samozřejmě i stanoviska ostatních výborů. Velice mu dávám za pravdu, že neschválení zákona o způsobu zániku ČSFR nám velice ublížilo ve světě. Ale domnívám se, že hledáme příčinu tohoto neschválení a měli bychom se nad tím velice vážně zamyslet, proč tento zákon nebyl schválen opozicí. Situace vyžadovala jako každá situace při schválení kvalifikovanou většinou určitou vstřícnost od opozice i od vládní koalice. Domnívám se, že nad tím by se obě dvě strany, jako přirozené a skutečně patřičné strany v každém demokratickém parlamentu - opozice a koalice - měly zamyslet a měly by se nad tím velice vážně zamyslet při projednávání, a zejména schvalování zákona o zániku federace. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu zpravodajovi. Chce se vyjádřit ještě druhý zpravodaj?

Společný zpravodaj výborů SN P. Mercell: Chcel by som upozorniť na to, že sme dostali len jeden pozmeňovací návrh, ktorý bude prepísaný a odovzdaný do lavíc. Poslanci sa s ním budú môcť zoznámiť. Aj napriek tomu si ho dovolím ešte raz prečítať.

Je to pozmeňovací návrh pána Nováka, ktorý požaduje, aby v uznesení bolo uvedené:

Federálne zhromaždenie ČSFR po prvé, ukladá vláde ČSFR, aby urýchlene otvorila prípravu rozpočtového provizória na rok 1993 po dohode s vládami Českej republiky a Slovenskej republiky a predložila jeho zásady Federálnemu zhromaždeniu do konca novembra 1992 alebo predložila iný spôsob zásad prípadného financovania federálnych inštitúcií po 1. januári 1993 v tom istom termíne.

Po druhé, Federálne zhromaždenie ukladá vláde ČSFR, aby pripravila ústavné opatrenie na schválenie záverečného účtu federácie za rok 1992 pre prípad zániku Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky a predložila toto opatrenie Federálnemu zhromaždeniu na schválenie na 6. schôdzi Federálneho zhromaždenia.

Ako spravodajca Snemovne národov môžem konštatovať, že s takýmto pozmeňovacím návrhom sme sa nestretli ani v jednom uznesení jednotlivých výborov a nemôžem ho teda odporučiť.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu zpravodajovi. Prosím paní a pány poslance, kteří se zdržují v kuloárech, aby se dostavili do jednací síně. Budeme muset přistoupit k hlasování.

Zatím zde není dostatečný počet poslanců a není zde rozdán pozměňovací návrh k tomuto usnesení, to znamená přistoupíme plynule k dalšímu bodu dnešního programu. Právě se dozvídám od zpravodajů, že je zapotřebí ještě patnáct minut k rozmnožení pozměňovacích návrhů. Děkuji pánům zpravodajům.

Zatím přerušuji jednání o tomto bodu a zahajuji jednání k Programu opatření vlády České a Slovenské Federativní Republiky proti živelnému a neústavnímu zániku federace a proti případnému riziku vyvolání konfliktu mezi občany v souvislosti s řešením státoprávních otázek, tisk 124 a návrh příslušného usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů, tisk 147.

Bod programu (součást bodu programu 11): Program opatření vlády ČSFR proti živelnému a neústavnímu zániku federace a proti případnému riziku vyvolávání konfliktu mezi občany v souvislosti s řešením státoprávních otázek (tisk 124)

Návrh odůvodní předseda vlády České a Slovenské Federativní Republiky pan Jan Stráský. Prosím ho, aby se ujal znovu slova.

Opakuji prosím, poslankyně a poslanci, aby neodcházeli ze sálu, pak přistoupíme k hlasování.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP