Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Vyhovuji, to znamená sejdeme se tady ve 13.45
hodin.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Přistoupíme k hlasování
o usnesení o Programovém prohlášení
vlády ČSFR - tisk 119. Prosím druhého
pana zpravodaje, aby zaujal svoje místo.
Znění navrhovaného usnesení je obsaženo
v tisku 142. Je to znění jednoduché: "Federální
shromáždění České a Slovenské
Federativní Republiky schvaluje Programové prohlášení
vlády ČSFR - tisk 119." Žádné
doplňující a pozměňovací
návrhy nebyly schváleny, čili přistupujeme
k hlasování o vlastním návrhu usnesení,
jak nám ho předložily výbory finanční
a rozpočtové Sněmovny lidu a Sněmovny
národů.
Paní poslankyně, páni poslanci, kdo je pro
usnesení ve znění tisku 142, nechť zvedne
ruku a stlačí tlačítko.
Hlasování: 13.55
(SN-ČR 40, SN-SR 35, SL 73) Děkuji.
Kdo je proti?
(SN-ČR 12, SN-SR 0, SL 12) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování?
(SN-ČR 4, SN-SR 14, SL 27) Děkuji.
Konstatuji, že zde neplatil zákaz majorizace, jak
jsem již předem upozornil. Ve Sněmovně
národů v české části
hlasovalo čtyřicet poslanců pro, dvanáct
proti, čtyři se zdrželi hlasování,
jeden poslanec ignoroval. Ve slovenské části
Sněmovny národů hlasovalo třicet pět
poslanců pro, nikdo proti, čtrnáct se zdrželo,
tři poslanci hlasování ignorovali. Ve Sněmovně
lidu hlasovalo sedmdesát tři poslanců pro,
dvanáct proti, dvacet sedm poslanců se zdrželo,
jeden poslanec hlasování ignoroval.
Konstatuji, že Sněmovna lidu usnesení přijala,
zatímco ve Sněmovně národů
nebylo usnesení přijato. Předsedající
schůze se poradí krátce, jaký postup
navrhnout dále podle jednacího řádu.
Poznámka redakce: usnesení FS č. 89, SL č.
117, SN č. 113)
Po krátké poradě s místopředsedy
Federálního shromáždění
a s předsedou druhé sněmovny, předsedou
Sněmovny národů navrhujeme, aby se postupovalo
podle § 31 písm. a) jednacího řádu,
t.j. aby věc byla opětovně projednána
v samostatné schůzi Sněmovny národů,
která usnesení nepřijala. Toto je procedurální
postup, čili zde již neplatí zákaz majorizace.
Pan poslanec Kostya se hlásí s faktickou poznámkou.
Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající,
já se omlouvám, že opět nesouhlasím
s vaším názorem, i když jste ho provedl
po poradě s místopředsedy. Já se domnívám,
že toto programové prohlášení,
na rozdíl od toho prvního, nebylo spojeno s otázkou
vyslovení nebo nevyslovení důvěry
vlády, a proto můžete pouze konstatovat, že
toto doplňkové programové prohlášení
nebylo schváleno a nic víc. Žádné
další řešení nepřipadá
v úvahu, protože není na čem se shodnout.
Na textu programového prohlášení, tak
jak bylo předloženo, se totiž nedá nic
změnit. A nelze tedy v čem hledat kompromis. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Pane poslanče, cituji § 31: "Přijmou-li
sněmovny rozdílná usnesení ve věci,
v níž jsou shodná usnesení podmínkou
vzniku právních následků, zahájí
se dohodovací řízení, je-li podle
ústavního zákona povinné." Další
věta: "Jinak se každá sněmovna
může usnést, že za a) věc opětovně
projedná, za b) bude zahájeno dohodovací
řízení, za c) bude zvolen jiný postup."
Já se domnívám, že se můžeme
usnést, respektive v daném případě
se může usnést Sněmovna národů.
(Námitky v sále.) Nemá to právní
důsledky, ale Sněmovna národů se může
usnést, že to opětovně projedná.
Takovýto procedurální návrh jsem podal
po poradě s místopředsedy a hlavně
s předsedou Sněmovny národů. Tudíž
dávám ještě slovo k faktické
poznámce doktoru Zelenayovi, předsedovi Sněmovny
národů. Jinak dám o tomto návrhu hlasovat.
Místopředseda FS R. Zelenay: Vážený
pán predseda, vážený pán predsedajúci,
kolegyne a kolegovia! Ukazuje sa, že skutočne niektoré
veci v zákone o Rokovacom poriadku nie sú úplne
dôsledne riešené a preto musíme vychádzať
z precedensov, ktoré sa v snemovni vykonávali. V
týchto snemovniach platilo vždy, že keď
nedošlo ku zhodnému uzneseniu v prípade zákazu
majorizácie, tak sa vždy postupovalo podľa systému,
že buď bolo dohodovacie konanie, buď sa to vrátilo
snemovniam alebo sa to mohlo eventuálne vrátiť
výborom na prerokovanie. Keď nemáme iné
právne riešenie než to, ktoré je v zákone
uvedené, tak potom musíme postupovať podľa
určitého zvykového práva, ktoré
tu platí a podľa zákonov, ktoré sa dajú
aplikovať na túto situáciu. Preto aplikujeme
túto situáciu, ktorá sa teraz stala. Bol
zákaz majorizácie, v jednej snemovni došlo
k nezhodnému uzneseniu medzi českou a slovenskou
časťou a preto pán predseda Benda po porade
s nami, navrhuje jeden zo spôsobov riešenia.
Je to najjednoduchšie riešenie. Dá sa predpokladať,
že dôjdeme ku zhodnému záveru. Keď
nie, tak nie, ale budeme postupovať presne podľa zákona,
ktorého znenie sme schvaľovali v uplynulom období.
Keby bolo iné znenie, súhlasím, ale nie je
iné znenie, preto sa musíme držať paragrafov,
ktoré zatiaľ v tejto snemovni platia.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Hlásil se kolega Mečl.
Poslanec SL J. Mečl: Bohužel usnesení - bohužel
nebo zaplať Pánbůh, teď si nejsem zcela
jist - i kdybychom usnesení přijali v obou sněmovnách,
mělo by pouze deklaratorní účinky,
nemělo by žádné právní
následky. Nebyl to konstitutivní akt, který
Federální shromáždění
přijímalo, a proto to dopadlo tak, jak to dopadlo.
Není třeba na tom nic měnit a vést
jakékoliv další dohodovací řízení.
Prostě se to usnesení nepřijalo. Ale není
zde potřeba dohodovat se o něčem. A v tomto
případě to, o čem mluví pan
předseda Zelenay, není naštěstí
mezera v jednacím řádu. Jde o usnesení,
které nemá právní následky.
Říkám bohužel nebo zaplať Pánbůh,
ale nemá. I kdyby se přijalo. Prostě nebylo
přijato a dohodovací řízení,
protože jde o rozhodnutí parlamentu, které
nemá právní následky, nepřipadá
v úvahu, nemá smysl, není o čem se
dohadovat.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Pane profesore, není navrhováno také
dohodovací řízení, je navrhován
postup podle bodu a), to je že sněmovna věc
znovu projedná. Já bych prosil, abyste uvedl, co
nám brání v takovém postupu. To, že
není povinný, je samozřejmé. Usnesení
přijala jedna sněmovna, druhá ho nepřijala.
Mohu uvést příklad, například
přípravu lustračního zákona,
kde se také jen jedna ze sněmoven usnesla na tom,
uložit vládě, aby lustrační zákon
připravila, vláda tedy uposlechla jednu sněmovnu,
druhá sněmovna k tomu nezaujala stanovisko. Takové
případy v minulosti byly, ale já se ptám,
co brání tomu, abychom se rozhodli, že sněmovna
národů to znovu projedná.
Poslanec SL J. Mečl: Brání tomu, pane předsedo,
to, že jde skutečně o usnesení, které
nemá právní následky, to znamená
- nepřichází v úvahu ani dohodovací
řízení, ani jiný způsob, jak
jste tu správně upozornil. Ne, nepřichází.
Tady kolega mi napovídá, že má právní
následky, že vláda musí odstoupit, ale
nebylo spojeno s tímto prohlášením vlády,
takže to vládě nehrozí. To bychom museli
zahájit jiný mechanismus a jiné operace,
takže to zůstane tak, jak to je. Jedna sněmovna
přijala, druhá nepřijala, ale dohodovací
řízení ani jiný způsob, jak
to usnesení přijmout, nepřichází
skutečně, pane předsedo, v úvahu.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Já se, pane doktore, domnívám,
že je to tvrzení nebo právní úvaha
proti právní úvaze. Tam jsou v tom §
1 dvě věty, které hovoří o
tom, co se stane, když to má právní
důsledky, a kdy je a kdy není povinné dohodovací
řízení za těchto okolností.
Druhá věta říká - oddělená
samostatná věta - říká "jinak
se každá sněmovna může usnést,
že ...."
Já se domnívám, že je extenzívní
tvrdit, že i pro to "jinak" platí případy,
kdy jsou právní důsledky. Čili sněmovna
se může usnést a já tedy dám,
dovolíte-li, abychom postupovali podle § 31 a) jednacího
řádu, hlasovat Sněmovně národů,
protože Sněmovna národů by se měla
usnést, že bude o věci dále jednat.
(Velký hluk v sále.) Pan akademik Čič,
prosím.
Místopředseda vlády ČSFR M. Čič:
Vážený pán predseda, vážený
pán predsedajúci, vážené kolegyne
a kolegovia! Môže z toho teraz vzniknúť
diskusia, či je to právne relevantné alebo
nie. V podstate súhlasím s výkladom, ktorý
podal pán poslanec Mečl. Ale súčasne
ako člen vlády, i po krátkej diskusii s pánom
premiérom, mám potom otázku, ako bude vláda
postupovať vo svojom ďalšom rokovaní. Prosím,
môže byť aj takto postavená otázka,
resp. požiadavka, že vláda musí predložiť
nové programové vyhlásenie, to rozšírené.
Zatiaľ tento návrh nebol. To je prvá vec.
Druhá vec je - a s plnou vážnosťou to
hovorím za seba - potom stojí otázka tak,
či sa vláda nemá uchádzať o vyslovenie
dôvery, pretože za týchto okolností je
možné veľmi ťažko ďalej postupovať
v práci, ktorá nie je jednoduchá, je mimoriadne
náročná v tejto situácii, a keď
nemá mať vláda podporu Federálneho zhromaždenia,
ťažko sa môže zúčastniť
plnenia týchto úloh v každom z výborov,
ktoré dnes začínajú a zajtra pokračujú
a teda vôbec vo svojej práci.
Možno som skomplikoval situáciu. Opakujem, je problematické,
či to je alebo nie je s právnymi účinkami,
celý tento proces, ktorý tu takto prebehol. Je pravda
aj to, že niektorí poslanci navrhovali vysloviť
nedôveru vláde alebo stavali do pochybností
toto rozšírené programové vyhlásenie,
a preto by bolo správne, keby ste sa o tejto otázke
predsedovia s ďalšími, prípadne s predsedami
ústavno-právnych výborov, o ďalšom
postupe poradili, aby sme odchádzali z dnešného
zasadnutia s istotou, nech je akákoľvek. Ďakujem
pekne.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Pan poslanec Masopust, pak pan poslanec Olej.
Poslanec SN Z. Masopust: Dámy a pánové, chtěl
bych říci několik drobností. Za prvé
si myslím, že teď pan místopředseda
vlády akademik Čič situaci zbytečně
zkomplikoval tím, že ji zdramatizoval. Takto situace
od začátku nestála a nestojí ani teď.
Otázka důvěry vládě položena
nebyla, to až dodatečně. Vláda má
nadále tu míru důvěry parlamentu,
jakou měla dosud. Zda je dostatečná či
nedostatečná mi nepřísluší
posuzovat.
Za druhé. Vláda může položit otázku
důvěry kdykoliv, z jakéhokoliv důvodu,
byť by to bylo třeba to, že panu premiérovi
je nevolno nebo cokoliv jiného. Nic takového se
nestalo, může se to pochopitelně stát
zítra.
Za třetí. Pan předsedající
Benda článek 31 skutečně mylně
nikoliv interpretuje, ale prostě a jednoduše mylně
ho čte. Podmínka přijetí usnesení
ve věci, v níž jsou shodná usnesení
podmínkou vzniku právních následků,
je obecná. A teď prosím, pane předsedající,
se rozlišují dvě možnosti. Buď je
dohodovací řízení podle ústavního
zákona povinné, nebo jsou jiné případy,
to znamená, že je nepovinné.
A to je ta věta, kterou jste citoval a která začíná
slovem "jinak". Tedy to slovo "jinak" neeliminuje
hmotně právní podmínku obsaženou
ve větě první, ale jen ji vztahuje na případy,
kdy dohodovací řízení není
podle ústavního zákona povinné. Já
myslím, že na tom bychom opravdu, pokud někdo
tato tvrzení nevyvrátí, mohli celou věc
skončit. Vláda může jít domů
s vědomím, že několik stránek
papíru nebylo parlamentem přijato. Zda z toho vyvodí
otázku položení důvěry, nebo
ne, je ad libitum jí, nikoli parlamentu. Parlament má
své mechanismy, třicet poslanců z kterékoliv
sněmovny může vótum nedůvěry
navrhnout, ale jinak se nic nestalo. Prostě několik
stránek papíru se jedné části
sněmovny nelíbilo. Myslím, že nic více
se tady dnes neodehrálo. Děkuji vám. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji.
Hlásí se pan předseda vlády.
Předseda vlády ČSFR J. Stráský:
Vážený pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové. Já bych se rád
ujistil o smyslu slov pana kolegy Masopusta ve světle toho,
že několik poslanců zde - a podle mého
názoru právem - poukazovalo na to, že tato
vláda už vládne bez platného programového
prohlášení. Uznávám, že
my jako vláda jsme zkomplikovali situaci, když jsme
předložili programové prohlášení
časově limitované. Ptám se, jestli
vláda může pokládat výklad pana
kolegy Masopusta tak, jak ho uvedl, a vládnout i za podmínky,
že teď všichni víte, že nemáme
schválené programové prohlášení.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji. S faktickou poznámkou se hlásí
pan poslanec Olej.
Poslanec SN J. Olej: Pán premiér teraz žiada
parlament o vyslovenie dôvery? Je treba to presne formulovať.
Předseda vlády ČSFR J. Stráský:
Dovolil jsem si požádat parlament, aby se pokusil
najít odpověď kladnou či zápornou
k výkladu pana poslance Masopusta, to znamená, že
je naprosto irelevantní, jestli tyto papíry byly
nebo nebyly schváleny. O otázce důvěry
se poradíme v jiném fóru. Nejsme tady všichni.
Poslanec SN L. Kostya: Dámy a pánové. Nevím,
jestli jsem natolik kvalifikovaný jako kolega Mečl
nebo Masopust, ale dovoluji si upozornit pana premiéra,
že stanovisko pana kolegy Masopusta bylo k proceduře
a ne k obsahu. Jaké způsoby dále zvolí
vláda po neschválení tohoto bodu, je její
věc. Jestli předloží nové programové
prohlášení, jestli se zváží,
zda podá nebo nepodá žádost o vyslovení
důvěry, je nyní na vládě. My
jsme tento bod právoplatně podle jednacího
řádu uzavřeli procedurálně
a nemáme právo ho nyní opětovně
meritorně obsahově otevírat.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Po krátké poradě s předsedou
Federálního shromáždění
a s místopředsedy navrhuji následující
postup. V tuto chvíli bude projednávání
tohoto bodu přerušeno na základě stanoviska
legislativního odboru, respektive ústavně-právních
výborů. Příští týden
sněmovny rozhodnou, jestli bod definitivně uzavřeme,
nebo jestli je v něm třeba či možno
nějakým způsobem pokračovat. To znamená,
že nyní otázku neřešíme,
nyní prostě přerušujeme jednání
o tomto bodu. Stejně má schůze příští
týden pokračovat, čili tento bod bude znovu
vzat na pořad. A do té doby bude vypracováno
patřičné dobrozdání, zda nám
jednací řád dovoluje vyhovět předsedovi
vlády a zaujmout nějaké stanovisko.
S technickou poznámkou se hlásí pan poslanec
Ransdorf.
Poslanec SN M. Ransdorf: Pane předsedo, můžete
přesně sněmovnám specifikovat, jaký
bod bude předložen k jejich jednání
příští týden, jak jste o tom
před chvílí mluvil?
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Příští týden ještě
bude na jednání bod Programové prohlášení
vlády ČSFR. Rozhodneme na základě
příslušných doporučení,
případně i od ústavně-právních
výborů, jestli tento bod byl hlasováním
uzavřen a není možný další
postup, nebo jestli je možná podle jednacího
řádu nějaká z variant dalšího
řešení, dohodovací řízení,
projednání sněmovnou apod.
Poslanec SN M. Ransdorf: Myslím, že to bylo vysvětleno.
Jestliže se nechceme řídit textem, který
je v jednacím řádu, tak se alespoň
řiďme zásadami středověké
logiky, že jsoucna se nemají rozmnožovat, není-li
to nutné, jak říká Occam.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda:
S technickou poznámkou se hlásí pan Zelenay.
Místopředseda FS R. Zelenay: Prepáčte,
vážené kolegyne, kolegovia, vážený
pán predseda, pán predsedajúci, nech mi niekto
povie - pán poslanec Mečl, pán poslanec Masopust,
v ktorom bode Rokovacieho poriadku sa
1. rieši doplnkové programové vyhlásenie
vlády,
2. rieši nezhodné uznesenie v prípade takéhoto
doplnkového programového vyhlásenia vlády.
Nech mi to ukážu. Keď mi to neukážu,
tvrdím, že tento špecifický prípad,
vzhľadom na špecifickú situáciu Česko-Slovenska,
nie je v zákone o Rokovacom poriadku riešený.
Keď nie je riešený, môžem postupovať
a mám právo postupovať buď ja ako predseda
snemovne alebo my ako parlament podľa analogických
skutočností, ktoré tu vystupujú. Preto
sme sa poradili a preto sme niečo navrhli. Trúfam
si povedať, že v Rokovacom poriadku sa trochu po tých
troch rokoch vyznám. V iných zákonoch možno
nie, nie som právnik. Toto v Rokovacom poriadku jednoducho
nikdy riešené nebolo, teraz, a nemyslím si,
že bude. S doplnkovým programovým vyhlásením
nepočíta žiadny zákon. Nepočíta
ani s rozšíreným ani s nerozšíreným
programovým vyhlásením. Ani prípad
nezhody v takom doplnkovom vyhlásení nie je zákonito
riešený.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji. Hlásí se pan poslanec
Masopust, pak pan poslanec Mečl, poté poslanec Peřich.
Poslanec SN Z. Masopust: Dámy a pánové, pane
předsedo Zelenayi, vy jste mi položil otázku,
nezlobte se, nemístnou. Kdybyste mi řekl, kde se
ve Švejkovi vyskytuje slovo toxikomanie, tak vám musím
říci, že nikde. Vy máte pravdu, tato
věc se tam nevyskytuje. A co z toho vyplývá?
Nic.
Poslanec SL J. Mečl: Několik kolegů, kteří
sedí kolem mne, mě upozornilo, že právníci
za Levý blok udělali už hodně pro to,
aby federální vláda nepadla, a že by
to mohlo stačit. (Potlesk.) Já bych skutečně
doporučoval, pane předsedo, abychom situaci nedramatizovali.
Kolegovi Zelenayovi bych chtěl opravdu říci,
že se učinila asi chyba už dávno před
dnešní schůzí, když se připustilo,
aby si federální vláda vytvořila nový
institut, jakési dělené programové
prohlášení.
Já jsem už v rozpravě upozorňoval na
to, že je to kuriozita. Bohužel na kuriozity zákony
nepamatují, zejména na kuriozity, které se
vymykají zdravému rozumu. Nic nemám proti
tomu, aby se ústavně-právní výbory
akademicky touto otázkou zabývaly, ale doporučoval
bych vám, abychom dnešní bod uzavřeli.
Usnesení přijato nebylo, dodatečné
rozšířené prohlášení
vlády nebylo spojeno s otázkou důvěry.
Pokud by to vláda chtěla, museli bychom to zařadit
na program dnešní nebo další schůze.
Osobně nemám nic proti tomu, aby tato otázka
zařazena byla, pokud to pokládá předseda
vlády a ostatní ministři z věcných
důvodů za potřebné. Ale opravdu se
zatím bavíme o proceduře, protože všichni
víte, že jak kolega Masopust, tak i já na věcné
otázky vládního prohlášení
máme samozřejmě odlišný názor,
než má HZDS a ODS nebo ostatní kolegové
z pravé části sněmovny.
Nedoporučuji se touto záležitostí dále
zabývat a pomáhat si nejrůznějšími
interpretacemi jednacího řádu. Tak to prostě
je, tak se stalo. Jednací řád nemůže
pamatovat na patologickou situaci, ve které Federální
shromáždění je.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Slovo má ještě poslanec Peřich.
Poslanec SN V. Peřich: Doufám, vážené
kolegyně a vážení kolegové, že
mi pan profesor promine, že se přece jen pokusím
o určitou interpretaci některých pojmů
našeho jednacího řádu, a to v první
větě § 31, o který se neustále
přeme: "Přijmou-li sněmovny rozdílná
usnesení ve věci, v níž jsou shodná
usnesení podmínkou vzniku právních
následků ..." - zastavuji citování
a ptám se: Jestliže federální vláda
pracuje na předkládání nějakých
dalších norem, které máme projednat,
je to následek, je to právní následek,
nebo ne? Já jsem přesvědčen, že
to právní následek v tomto smyslu, v duchu
jednacího řádu, nepochybně je. Děkuji.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Slovo má pan poslanec Cuper.
Poslanec SN J. Cuper: Vážený pán predsedajúci,
vážený pán predseda! Myslím si,
že vláda skutočne ďalej môže
vládnuť, pretože sa nestalo nič.
Neuplatňuje sa postup podľa článku 69,
70 a 71 ústavy. Vláda nepredkladala toto rozšírené
programové vyhlásenie s otázkou hlasovania
o dôvere podľa čl. 69. Rovnako Federálne
zhromaždenie nehlasovalo o tomto programovom vyhlásení
ako o otázke spojenej s hlasovaním o dôvere.
Bolo to bežné uznesenie Federálneho zhromaždenia,
ktoré nebolo schválené. Myslím si,
že vláda môže naďalej vládnuť.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Pane kolego, přece jen bych vám trochu
oponoval - zcela formálně. To, že byl použit
zákaz majorizace, svědčí o tom, že
nešlo o standardní usnesení Federálního
shromáždění. Při usnesení
Federálního shromáždění
zákazu majorizace normálně nepoužíváme,
to je atypický, kuriózní případ,
jak zde říkali před chvílí
kolegové, to je a není programové prohlášení
vlády. Znovu má slovo pan kolega Cuper.
Poslanec SN J. Cuper: V danom prípade ide o novú
parlamentnú zvyklosť, ako tu už bolo tiež
povedané, pretože rozšírené alebo
zúžené programové vyhlásenie
vlády zatiaľ nebolo aplikované, to znamená,
že potom musíme voliť aj špeciálne
postupy alebo zvykové postupy, ako danú situáciu
riešiť. Ale v rokovacom poriadku skutočne asi
pre tento prípad oporu ťažko nájdeme.
Ďakujem.