Úterý 15. prosince 1992

Poslanec SL I. Pištora: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, dámy a pánové, dovolte mi v krátkosti shrnout fakta kolem novely, kterou předkládají někteří poslanci z klubu Občanské demokratické strany k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 195/1991 Sb.

Chtěl bych na závěr upozornit na to, že tato právní úprava není nová, protože už takovou úpravu obsahovala vyhláška federálního ministerstva práce a sociálních věcí č. 312/1990, kterou se měnila a doplňovala vyhláška č. 195/1989 Sb. o zabezpečení pracovníků při organizačních změnách a občanů před nástupem do zaměstnání. Tato právní úprava ve svém paragrafu 17 písm. a) odstupné zajistila pracovníku při splnění stanovených podmínek, který je v souvislosti s organizačními změnami uvolňován, nárok na hmotné zabezpečení formou odstupného. Současně však v odstavci 4 § 17 písm. a) stanovila, že odstupné nepřísluší, jestliže pracovník uvolněný z ústředního orgánu státní správy, v jehož čele je člen vlády nebo z úřadu příslušné vlády, nastoupí opět do zaměstnání v některým z úřadů příslušné vlády před uplynutím doby, která odpovídá výši poskytnutého odstupného. V takovém případě byl uvolněný pracovník povinen odstupné nebo jeho část, v jaké odstupné nepříslušelo, vrátit jako neoprávněný majetkový prospěch.

Z toho vyplývá, že tato navrhovaná právní úprava vlastně neznamená nic nového a že už jednou v podstatě existovala.

Na závěr mi dovolte jednu faktickou poznámku.

Pokud tento zákon bude schválen, tak vzhledem k tomu, že oba návrhy zákonů, obsažené v tisku 193 a v tisku 192 mají navrženou stejnou úpravu ohledně jejich účinnosti, to znamená dnem vyhlášení, je třeba zajistit, aby návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 195/1991 Sb., o odstupném, poskytovaném při skončení pracovního poměru (tisk 193), předcházel ústavnímu zákonu o zániku funkce soudců a skončení pracovních a služebních poměrů v souvislosti se zánikem ČSFR (tisk 192). Dále je třeba v tomto ústavním zákoně legislativně upřesnit odkaz číslo 7 pod čarou v tom smyslu, že se bude odkazovat nejen na zákon č. 195/1991 Sb., o odstupném, poskytovaném při skončení pracovního poměru, ale rovněž na jeho novelu, to znamená na ten návrh zákona, který je nyní předkládán.

Tolik mé krátké slovo na závěr. Jestli se nemýlím, jsou předloženy dva pozměňovací návrhy, které budou předkládat zpravodajové. Já se vyjádřím v průběhu jejich předkládání. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Děkuji. Návrh byl přikázán výborům ústavně-právním, sociálním, finančním a rozpočtovým obou sněmoven. Po projednání ve výborech připravily písemný podklad výbory sociální (tisky 193 a 194) a pověřily poslankyni Dagmar Hrubou za výbory Sněmovny lidu a poslance Stanislava Hoška za výbory Sněmovny národů přednesením zpravodajských zpráv. Prosím uvedené zpravodaje, aby nás seznámili s pozměňovacími návrhy. Uděluji nejprve slovo poslanci Hoškovi.

Společný zpravodaj výborů SN S. Hošek: Vážený pane předsedající, vážené sněmovny, první pozměňovací návrh k ustanovení § 1 se označí jako odstavec 1 a doplní se odstavec 2 následujícího znění:

"Odstavec 2 - Tento zákon se též vztahuje na pracovníky organizací, které zaniknou a nedojde k přechodu práv a povinností z pracovněprávních vztahů nebo ke skončení pracovního poměru."

Jelikož se vlastně doplňuje zákon, který jako celek sněmovna nedoporučuje. Já mohu mluvit pouze za svou osobu, protože tento doplněk nebyl ve výborech projednáván, za svou osobu jeho přijetí nedoporučuji.

Společná zpravodajka výborů SL D. Hrubá: Jak tu řekl kolega, tento návrh byl předložen až na minulém jednání pléna, tudíž nemohl být projednán ve výboru sociálním Sněmovny lidu. Vzhledem k tomu, že se jedná de facto o novelu zákona, kterou sociální výbor Sněmovny lidu doporučuje, tento návrh doporučuji k přijetí.

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Ještě žádám zástupce navrhovatele, aby se vyjádřil k těmto rozporným stanoviskům.

Poslanec SL I. Pištora: Jako zástupce navrhovatele se ztotožňuji se zpravodajkou Sněmovny lidu poslankyní Hrubou a doporučuji tento pozměňovací návrh.

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Vláda souhlasí s textem Sněmovny lidu. Můžeme přistoupit k hlasování. Dovoluji si pozmanenat, že při tomto návrhu platí zákaz majorizace. Budeme hlasovat společně. Žádám všechny kolegy, aby se dostavili do sněmovny k hlasování o pozměňovacím návrhu.

Hlasujeme v obou sněmovnách současně, přičemž je uplatněn paragraf o zákazu majorizace.

Žádám poslance, kteří jsou pro tento návrh, ať zvednou ruku a stisknou tlačítko!

Hlasování: 15.50

(SN-ČR 45, SN-SR 13, SL 51)

Kdo je proti?

(SN-ČR 2, SN-SR 1, SL 3)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN-ČR 3, SN-SR 28, SL 32)

Konstatuji, že z padesáti jednoho přítomných poslanců české části Sněmovny národů bylo čtyřicet pět pro, dva proti, tři se zdrželi a jeden poslanec ignoroval. Zde čtyřiceti šesti přítomných poslanců ve slovenské části Sněmovny národů třináct bylo pro, jeden proti, dvacet osm se zdrželo a čtyři ignorovali. Ve Sněmovně lidu z osmdesáti devíti přítomných poslanců padesát jedna bylo pro, tři proti, třicet dva se zdrželo a tři ignorovali.

Konstatuji, že vzhledem k tomu, že návrh nebyl přijat ve slovenské části Sněmovny národů, tento pozměňovací návrh nebyl přijat.

Nyní budeme jednat o dalším pozměňovacím návrhu, se kterým nás seznámí paní doktorka Hrubá.

Společná zpravodajka výborů SL D. Hrubá: Druhým pozměňujícím návrhem je zpřesnění textu v odst. 3 § 5, to je nový odstavec, který tam vzniká. Místo "odpovídajícími státními orgány" je navrženo "srovnatelné", takže celý text odst. 3 § 5 za středníkem bude znít:

"Státními orgány České republiky a státními orgány Slovenské republiky se pro účely tohoto zákona rozumí s těmito státními orgány České a Slovenské Federativní Republiky, srovnatelné státní orgány České republiky a státní orgány Slovenské republiky."

Jako zpravodaj za sociální výbor Sněmovny lidu doporučuji přijetí této změny.

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Děkuji. Chce se vyjádřit pan poslanec Hošek k tomuto návrhu.

Společný zpravodaj výborů SN S. Hošek: K přednesenému návrhu mé kolegyně paní poslankyně Hrubé nedoporučuji přijetí tohoto návrhu a při poslední rozpravě jsem to zdůvodňoval.

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Děkuji.

Vláda doporučuje tento návrh, jak vidím z vyjádření pana doktora. Ještě prosím za navrhovatele.

Poslanec SL I. Pištora: Také doporučuji.

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Slyšeli jsme stanoviska a můžeme přistoupit k hlasování. Budeme hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu za stejných podmínek, jako byl minulý návrh.

Ptám se přítomných poslanců, kdo je pro přednesený návrh, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko.

Hlasování: 15.54

(SN-ČR 42, SN-SR 13, SL 57)

Kdo je proti?

(SN-ČR 1, SN-SR 1, SL 1)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN-ČR 9, SN-SR 30, SL 28)

Konstatuji, že z padesáti čtyř přítomných poslanců české části Sněmovny národů bylo pro čtyřicet dva, jeden proti, devět se zdrželo, dva ignorovali. Ze čtyřiceti pěti přítomných poslanců ze slovenské části Sněmovny národů třináct pro, jeden proti, třicet se zdrželo, jeden ignoroval. Ve Sněmovně lidu z osmdesáti devíti přítomných poslanců padesát sedm pro, jeden proti, dvacet osm se zdrželo a tři ignorovali. Konstatuji, že ani tento pozměňovací návrh nebyl přijat.

Nyní můžeme přistoupit k hlasování o celém návrhu jako celku. Jde o tisk 193, který všichni máte k dispozici.

Ještě se ptám, zda z navrhovatelů, popřípadě někdo ze zpravodajů, se k tomu nechce vyjádřit. Není-li tomu tak,můžeme přistoupit k hlasování.

Ještě zazvoním. Pokud je někdo v přilehlých prostorách, aby se dostavil do sálu. Žádám všechny poslance, aby se posadili. Budeme hlasovat o celkovém návrhu. Je to tisk 193 a 194. Budeme hlasovat za stejných podmínek jako o pozměňovacích návrzích, tedy se zákazem majorizace.

Žádám poslance, kteří jsou pro předložený návrh, ať zvednou ruku a stisknou tlačítko.

Hlasování: 15.57

(SN-ČR 45, SN-SR 11, SL 56)

Kdo je proti?

(SN-ČR 4, SN-SR 2, SL 2)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN-ČR 5, SN-SR 32, SL 28)

Konstatuji, že z padesáti čtyř přítomných poslanců v české části Sněmovny národů čtyřicet pět pro, čtyři proti, pět se zdrželo, nikdo neignoroval. Ve slovenské části Sněmovny národů ze čtyřiceti pěti přítomných jedenáct pro, dva proti, třicet dva se zdrželo, nikdo neignoroval.

Ve Sněmovně lidu z osmdesáti devíti přítomných padesát šest pro, dva proti, dvacet osm se zdrželo a tři ignorovali.

Protože došlo k různým usnesením sněmoven, je třeba, aby se sněmovny dohodly na dalším postupu, jak s tímto návrhem bude dále naloženo. Budeme pokračovat v našem programu. Děkuji zpravodajům za jejich činnost.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 112, SL č. 144, SN č. 149)

Dalším bodem našeho dnešního programu tak, jak byl před chvílí sněmovnami schválen, je vládní návrh, kterým se podle článku 19 odst. 5 písmeno b) a odst. 6 písmeno b) Mezinárodní organizace práce předkládají k vyslovení souhlasu Federálnímu shromáždění ČSFR texty úmluv, doporučení a protokolu k úmluvě přijatých na 77. zasedání Mezinárodní konference práce v Ženevě v roce 1990 se stanoviskem vlády ČSFR. Je to tisk 170.

Bod programu 3: Vládní návrh, kterým se podle čl. 19 odst. 5 písm. b) a odst. 6 písm. b) Ústavy Mezinárodní organizace práce předkládají k vyslovení souhlasu FS ČSFR texty úmluv, doporučení a Protokolu k úmluvě, přijatých na 77. zasedání Mezinárodní konference práce v Ženevě v roce 1990, se stanoviskem vlády ČSFR (tisk 170)

Návrh odůvodní za vládu ČSFR její místopředseda pan Miroslav Macek. Prosím pana doktora, aby se ujal slova.

Místopředseda vlády ČSFR M. Macek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vláda České a Slovenské Federativní Republiky vám předkládá vládní návrh máte to jako tisk číslo 170 - kterým se podle článku 19 odst. 5 písm. b) a odst. 6 písm. b) úmluvy Mezinárodní organizace práce předkládají k vyslovení souhlasu Federálnímu shromáždění ČSFR texty úmluv a doporučení, protokolů k úmluvě přijatých na 77. zasedání Mezinárodní konference práce v Ženevě v roce 1990. Návrh schvalovacího usnesení máte před sebou v tisku 170.

Jde o to, že za prvé by Federální shromáždění ČSFR mělo schválit stanovisko vlády České a Slovenské Federativní Republiky a souhlasit s ratifikací protokolu z roku 1990 k úmluvě o noční práci ženy z roku 1948 ratifikované v roce 1990, a dále by Federální shromáždění ČSFR mělo souhlasit se stanoviskem vlády ČSFR k úmluvám a doporučením přijatým na 77. zasedání Mezinárodní konference práce v Ženevě v roce 1990, a to následující ...

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Pane místopředsedo, promiňte, požádám o klid ve sněmovně. Prosím paní poslankyně a pány poslance, aby věnovali pozornost našemu jednání a nehlučeli. Je to neúcta k představiteli federální vlády.

Místopředseda vlády ČSFR M. Macek: Za prvé slovy neratifikovat úmluvu 170 o bezpečnosti při používání chemikálií v práci z roku 1990, neratifikovat úmluvu číslo 171 o noční práci z roku 1990 a přijmout doporučení číslo 177 o bezpečnosti při používání chemikálií v práci a přijmout doporučení číslo 178 o noční práci z roku 1990.

Odůvodnění, co se týká úmluvy číslo 170 a doporučení číslo 177 o bezpečnosti při používání chemikálií v práci: Československé právní předpisy upravují zásady bezpečnosti práce a ochrany zdraví pouze ve vztahu k některým vybraným chemikáliím, nikoliv obecně pro chemikálie jako takové. Výjimku tvoří pouze úprava hlavního hygienika Slovenské republiky o hygienických požadavcích při schvalování chemických látek a přípravků z hlediska ochrany zdraví. Tato úprava se však týká pouze některých otázek obsažených v úmluvě. Navrhuje se proto úmluvu číslo 170 zatím neratifikovat, ale současně přijmout doporučení číslo 177 a požádat vlády České republiky a Slovenské republiky, do jejichž kompetence daná problematika převážně spadá, aby v rámci připravované legislativní a praktické činnosti přihlížely k úmluvě číslo 170 a doporučení číslo 177 a do 30. 6. 1993 učinily veškerá opatření potřebná k dosažení souladu s nimi tak, aby úmluva mohla být následně ratifikována.

Obdobná situace je u úmluvy číslo 171 a doporučení číslo 178 o noční práci. Co se týká protokolů, československá právní úprava vyhovuje ustanovení protokolu k úmluvě o noční práci žen a jde podle zákona č. 143/1968 čl. 36 odst. 3 o mezinárodní úmluvu, k jejímuž provedení je potřeba zákona Federálního shromáždění, a tudíž vyžaduje před ratifikací souhlas Federálního shromáždění. Předkládá se tedy Federálnímu shromáždění ČSFR ke schválení vládní návrh stanoviska k tomuto protokolu.

Co se týká úmluvy o noční práci, základním rysem této úmluvy je, že ustupuje od dosavadního zákazu noční práce žen a povoluje a upravuje noční práce pro obě pohlaví bez rozlišení. Vzhledem k tomu, že současná platná čs. platná úprava noční práce neodpovídá tedy úmluvě číslo 171, navrhuje se tuto úmluvu zatím neratifikovat, přijmout pouze doporučení číslo 178 o noční práci z roku 1990 a ponechat tak prostor jak české tak slovenské vládě do budoucna, aby učinily taková legislativní opatření, aby do budoucna tato úmluva o noční práci mohla být ratifikována. To je ze strany federální vlády k tomuto bodu vše.

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Děkuji panu místopředsedovi. Konstatuji, že vládní návrh projednaly výbory ústavně-právní a sociální obou sněmoven. Přípravou stanoviska byly pověřeny výbory sociální. Zpravodaji byly schváleny poslankyně Hana Entlerová za Sněmovnu lidu a poslankyně Marie Kristková za Sněmovnu národů. Žádám uvedené poslankyně, aby se dostavily na místa zpravodajů a postupně přednesly své zpravodajské zprávy. Slovo má paní poslankyně Entlerová. Paní poslankyně Kristková se dostaví na místo zpravodaje.

Společná zpravodajka výborů SL H. Entlerová: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně a poslanci, vládní návrh, kterým se podle článku 19 odst. 5 písm. b) a odst. 6 písm. b) úmluvy Mezinárodní organizace práce předkládají k vyslovení souhlasu Federálnímu shromáždění ČSFR texty úmluv, doporučení a protokolů k úmluvě přijatých na 77. zasedání Mezinárodní komference práce v Ženevě v roce 1990, se stanoviskem vlády ČSFR (tisk 170), byl přikázán výborům ústavně-právním, zahraničním a sociálním Sněmovny lidu a Sněmovny národů FS a o stanovisko byla požádána Česká národní rada a Národní rada Slovenské republiky.

Vzhledem ke zdůvodnění, které přednesl místopředseda vlády pan Miroslav Macek, vás chci pouze seznámit se stanovisky výborů a národní rady. Výbory ústavně-právní SL a SN projednaly na svém zasedání 2. prosince tento návrh a svým usnesením číslo 59 doporučily vyslovit souhlas s texty úmluv, doporučení a protokolů k úmluvě přijatých na 77. zasedání Mezinárodní konference práce v Ženevě v roce 1990 a se stanoviskem vlády ČSFR k těmto textům. Obdobně se vyjádřily i zahraniční výbory Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního shromáždění svým usnesením číslo 63 ze dne 2. prosince 1992.

Národní rada Slovenské republiky postoupila usnesení výboru pro zdravotní a sociální věci Národní rady SR ze dne 2. prosince, kterým rovněž vyslovuje souhlas a navrhuje Federálnímu shromáždění přijmout vládní návrh. Stanovisko České národní rady je takové, že se nebude k této otázce vyjdařovat.

Garanční výbor sociální Sněmovny lidu a Sněmovny národů svým usnesením číslo 39 ze dne 1. prosince rovněž projednal, souhlasí s předloženým vládním návrhem a doporučuje Sněmovně lidu a Sněmovně národů projednat a schválit předložený vládní návrh.

Jako zpravodajka výboru sociálního Sněmovny lidu rovněž doporučuji sněmovně přijmout tento návrh. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Děkuji paní poslankyni Entlerové a prosím paní poslankyni Kristkovou.

Společná zpravodajka výborů SN M. Kristková: Jako zpravodajka Sněmovny národů doplňuji zprávu Sněmovny lidu o toto prohlášení: československé právní předpisy upravují noční práci žen tak, že současná platná právní úprava neodpovídá úmluvě č. 171 o noční práci ženy.

Platný právní stav vychází ze zákazu noční práce žen, zatímco úmluva číslo 171 připouští noční práci žen. Nová legislativní úprava si bude nepochybně vyžadovat podstatnější zásahy do současné právní úpravy a také i zásahy do reálných společenských vztahů, což pokud jde o legislativu nemůže již učinit tento parlament.

Všeobecný zákaz noční práce žen je však v nynějších podmínkách závažnou překážkou pro ty ženy, které mohou noční práci vykonávat bez újmy na svém zdraví. Je tu také otázka, aby globální zákaz noční práce nebyl chápán také jako diskriminace.

Je vhodné, aby vlády nástupnických států byly dále ale zavázány dbát zejména na realizaci bodu 5 "Doporučení sociální služby", aby převzaly garanci za jejich plnění, zejména na úsecích například: výhody ve veřejné dopravě, poskytování slev, příplatek na dopravu. Jde o to, aby v resortních vyhláškách byl úkol pro zaměstnavatele započítávat toto zaměstnavateli do nákladů na provoz, aby výstavby bytových komplexů v blízkosti pracovišť byly stavěny s důrazem na celkové snížení hladiny hluku, včetně pomoci při zvukové izolaci bytu. Jde také o to uložit povinnost zaměstnavatelům k zřizování odpočinkových míst, budování a udržování provozu jeslí a mateřských škol s nočním provozem, stanovení možnosti předčasného odchodu do důchodu po odpracování 25 let noční práce.

Za současné situace, kdy zejména v soukromém sektoru nejsou formovány dostatečně odbory, doporučuji, aby možnost noční práce žen nebyla dočasně ponechána na ustanoveních kolektivních smluv. Přesto vše ale za uvedených podmínek považuji za vhodné rozhodnout v souladu s návrhem vlády ČSFR, to je vyslovit souhlas s ratifikací protokolu a přijmout doporučení číslo 178 o noční práci žen. Děkuji.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP