Poslanec SL I. Pištora: Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, dámy a
pánové, dovolte mi v krátkosti shrnout fakta
kolem novely, kterou předkládají někteří
poslanci z klubu Občanské demokratické strany
k návrhu zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 195/1991 Sb.
Chtěl bych na závěr upozornit na to, že
tato právní úprava není nová,
protože už takovou úpravu obsahovala vyhláška
federálního ministerstva práce a sociálních
věcí č. 312/1990, kterou se měnila
a doplňovala vyhláška č. 195/1989 Sb.
o zabezpečení pracovníků při
organizačních změnách a občanů
před nástupem do zaměstnání.
Tato právní úprava ve svém paragrafu
17 písm. a) odstupné zajistila pracovníku
při splnění stanovených podmínek,
který je v souvislosti s organizačními změnami
uvolňován, nárok na hmotné zabezpečení
formou odstupného. Současně však v odstavci
4 § 17 písm. a) stanovila, že odstupné
nepřísluší, jestliže pracovník
uvolněný z ústředního orgánu
státní správy, v jehož čele je
člen vlády nebo z úřadu příslušné
vlády, nastoupí opět do zaměstnání
v některým z úřadů příslušné
vlády před uplynutím doby, která odpovídá
výši poskytnutého odstupného. V takovém
případě byl uvolněný pracovník
povinen odstupné nebo jeho část, v jaké
odstupné nepříslušelo, vrátit
jako neoprávněný majetkový prospěch.
Z toho vyplývá, že tato navrhovaná právní
úprava vlastně neznamená nic nového
a že už jednou v podstatě existovala.
Na závěr mi dovolte jednu faktickou poznámku.
Pokud tento zákon bude schválen, tak vzhledem k
tomu, že oba návrhy zákonů, obsažené
v tisku 193 a v tisku 192 mají navrženou stejnou úpravu
ohledně jejich účinnosti, to znamená
dnem vyhlášení, je třeba zajistit, aby
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 195/1991 Sb., o odstupném,
poskytovaném při skončení pracovního
poměru (tisk 193), předcházel ústavnímu
zákonu o zániku funkce soudců a skončení
pracovních a služebních poměrů
v souvislosti se zánikem ČSFR (tisk 192). Dále
je třeba v tomto ústavním zákoně
legislativně upřesnit odkaz číslo
7 pod čarou v tom smyslu, že se bude odkazovat nejen
na zákon č. 195/1991 Sb., o odstupném, poskytovaném
při skončení pracovního poměru,
ale rovněž na jeho novelu, to znamená na ten
návrh zákona, který je nyní předkládán.
Tolik mé krátké slovo na závěr.
Jestli se nemýlím, jsou předloženy dva
pozměňovací návrhy, které budou
předkládat zpravodajové. Já se vyjádřím
v průběhu jejich předkládání.
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: Děkuji. Návrh byl přikázán
výborům ústavně-právním,
sociálním, finančním a rozpočtovým
obou sněmoven. Po projednání ve výborech
připravily písemný podklad výbory
sociální (tisky 193 a 194) a pověřily
poslankyni Dagmar Hrubou za výbory Sněmovny lidu
a poslance Stanislava Hoška za výbory Sněmovny
národů přednesením zpravodajských
zpráv. Prosím uvedené zpravodaje, aby nás
seznámili s pozměňovacími návrhy.
Uděluji nejprve slovo poslanci Hoškovi.
Společný zpravodaj výborů SN S. Hošek:
Vážený pane předsedající,
vážené sněmovny, první pozměňovací
návrh k ustanovení § 1 se označí
jako odstavec 1 a doplní se odstavec 2 následujícího
znění:
"Odstavec 2 - Tento zákon se též vztahuje
na pracovníky organizací, které zaniknou
a nedojde k přechodu práv a povinností z
pracovněprávních vztahů nebo ke skončení
pracovního poměru."
Jelikož se vlastně doplňuje zákon, který
jako celek sněmovna nedoporučuje. Já mohu
mluvit pouze za svou osobu, protože tento doplněk
nebyl ve výborech projednáván, za svou osobu
jeho přijetí nedoporučuji.
Společná zpravodajka výborů SL D.
Hrubá: Jak tu řekl kolega, tento návrh byl
předložen až na minulém jednání
pléna, tudíž nemohl být projednán
ve výboru sociálním Sněmovny lidu.
Vzhledem k tomu, že se jedná de facto o novelu zákona,
kterou sociální výbor Sněmovny lidu
doporučuje, tento návrh doporučuji k přijetí.
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: Ještě žádám zástupce
navrhovatele, aby se vyjádřil k těmto rozporným
stanoviskům.
Poslanec SL I. Pištora: Jako zástupce navrhovatele
se ztotožňuji se zpravodajkou Sněmovny lidu
poslankyní Hrubou a doporučuji tento pozměňovací
návrh.
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: Vláda souhlasí s textem Sněmovny
lidu. Můžeme přistoupit k hlasování.
Dovoluji si pozmanenat, že při tomto návrhu
platí zákaz majorizace. Budeme hlasovat společně.
Žádám všechny kolegy, aby se dostavili
do sněmovny k hlasování o pozměňovacím
návrhu.
Hlasujeme v obou sněmovnách současně,
přičemž je uplatněn paragraf o zákazu
majorizace.
Žádám poslance, kteří jsou pro
tento návrh, ať zvednou ruku a stisknou tlačítko!
Hlasování: 15.50
(SN-ČR 45, SN-SR 13, SL 51)
Kdo je proti?
(SN-ČR 2, SN-SR 1, SL 3)
Kdo se zdržel hlasování?
(SN-ČR 3, SN-SR 28, SL 32)
Konstatuji, že z padesáti jednoho přítomných
poslanců české části Sněmovny
národů bylo čtyřicet pět pro,
dva proti, tři se zdrželi a jeden poslanec ignoroval.
Zde čtyřiceti šesti přítomných
poslanců ve slovenské části Sněmovny
národů třináct bylo pro, jeden proti,
dvacet osm se zdrželo a čtyři ignorovali. Ve
Sněmovně lidu z osmdesáti devíti přítomných
poslanců padesát jedna bylo pro, tři proti,
třicet dva se zdrželo a tři ignorovali.
Konstatuji, že vzhledem k tomu, že návrh nebyl
přijat ve slovenské části Sněmovny
národů, tento pozměňovací návrh
nebyl přijat.
Nyní budeme jednat o dalším pozměňovacím
návrhu, se kterým nás seznámí
paní doktorka Hrubá.
Společná zpravodajka výborů SL D.
Hrubá: Druhým pozměňujícím
návrhem je zpřesnění textu v odst.
3 § 5, to je nový odstavec, který tam vzniká.
Místo "odpovídajícími státními
orgány" je navrženo "srovnatelné",
takže celý text odst. 3 § 5 za středníkem
bude znít:
"Státními orgány České
republiky a státními orgány Slovenské
republiky se pro účely tohoto zákona rozumí
s těmito státními orgány České
a Slovenské Federativní Republiky, srovnatelné
státní orgány České republiky
a státní orgány Slovenské republiky."
Jako zpravodaj za sociální výbor Sněmovny
lidu doporučuji přijetí této změny.
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: Děkuji. Chce se vyjádřit pan
poslanec Hošek k tomuto návrhu.
Společný zpravodaj výborů SN S. Hošek:
K přednesenému návrhu mé kolegyně
paní poslankyně Hrubé nedoporučuji
přijetí tohoto návrhu a při poslední
rozpravě jsem to zdůvodňoval.
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: Děkuji.
Vláda doporučuje tento návrh, jak vidím
z vyjádření pana doktora. Ještě
prosím za navrhovatele.
Poslanec SL I. Pištora: Také doporučuji.
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: Slyšeli jsme stanoviska a můžeme
přistoupit k hlasování. Budeme hlasovat o
tomto pozměňovacím návrhu za stejných
podmínek, jako byl minulý návrh.
Ptám se přítomných poslanců,
kdo je pro přednesený návrh, ať zvedne
ruku a stiskne tlačítko.
Hlasování: 15.54
(SN-ČR 42, SN-SR 13, SL 57)
Kdo je proti?
(SN-ČR 1, SN-SR 1, SL 1)
Kdo se zdržel hlasování?
(SN-ČR 9, SN-SR 30, SL 28)
Konstatuji, že z padesáti čtyř přítomných
poslanců české části Sněmovny
národů bylo pro čtyřicet dva, jeden
proti, devět se zdrželo, dva ignorovali. Ze čtyřiceti
pěti přítomných poslanců ze
slovenské části Sněmovny národů
třináct pro, jeden proti, třicet se zdrželo,
jeden ignoroval. Ve Sněmovně lidu z osmdesáti
devíti přítomných poslanců
padesát sedm pro, jeden proti, dvacet osm se zdrželo
a tři ignorovali. Konstatuji, že ani tento pozměňovací
návrh nebyl přijat.
Nyní můžeme přistoupit k hlasování
o celém návrhu jako celku. Jde o tisk 193, který
všichni máte k dispozici.
Ještě se ptám, zda z navrhovatelů, popřípadě
někdo ze zpravodajů, se k tomu nechce vyjádřit.
Není-li tomu tak,můžeme přistoupit k
hlasování.
Ještě zazvoním. Pokud je někdo v přilehlých
prostorách, aby se dostavil do sálu. Žádám
všechny poslance, aby se posadili. Budeme hlasovat o celkovém
návrhu. Je to tisk 193 a 194. Budeme hlasovat za stejných
podmínek jako o pozměňovacích návrzích,
tedy se zákazem majorizace.
Žádám poslance, kteří jsou pro
předložený návrh, ať zvednou ruku
a stisknou tlačítko.
Hlasování: 15.57
(SN-ČR 45, SN-SR 11, SL 56)
Kdo je proti?
(SN-ČR 4, SN-SR 2, SL 2)
Kdo se zdržel hlasování?
(SN-ČR 5, SN-SR 32, SL 28)
Konstatuji, že z padesáti čtyř přítomných
poslanců v české části Sněmovny
národů čtyřicet pět pro, čtyři
proti, pět se zdrželo, nikdo neignoroval. Ve slovenské
části Sněmovny národů ze čtyřiceti
pěti přítomných jedenáct pro,
dva proti, třicet dva se zdrželo, nikdo neignoroval.
Ve Sněmovně lidu z osmdesáti devíti
přítomných padesát šest pro,
dva proti, dvacet osm se zdrželo a tři ignorovali.
Protože došlo k různým usnesením
sněmoven, je třeba, aby se sněmovny dohodly
na dalším postupu, jak s tímto návrhem
bude dále naloženo. Budeme pokračovat v našem
programu. Děkuji zpravodajům za jejich činnost.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 112, SL
č. 144, SN č. 149)
Dalším bodem našeho dnešního programu
tak, jak byl před chvílí sněmovnami
schválen, je vládní návrh, kterým
se podle článku 19 odst. 5 písmeno b) a odst.
6 písmeno b) Mezinárodní organizace práce
předkládají k vyslovení souhlasu Federálnímu
shromáždění ČSFR texty úmluv,
doporučení a protokolu k úmluvě přijatých
na 77. zasedání Mezinárodní konference
práce v Ženevě v roce 1990 se stanoviskem vlády
ČSFR. Je to tisk 170.
Bod programu 3: Vládní návrh, kterým
se podle čl. 19 odst. 5 písm. b) a odst. 6 písm.
b) Ústavy Mezinárodní organizace práce
předkládají k vyslovení souhlasu FS
ČSFR texty úmluv, doporučení a Protokolu
k úmluvě, přijatých na 77. zasedání
Mezinárodní konference práce v Ženevě
v roce 1990, se stanoviskem vlády ČSFR (tisk 170)
Návrh odůvodní za vládu ČSFR
její místopředseda pan Miroslav Macek. Prosím
pana doktora, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády ČSFR M. Macek:
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, vláda České
a Slovenské Federativní Republiky vám předkládá
vládní návrh máte to jako tisk číslo
170 - kterým se podle článku 19 odst. 5 písm.
b) a odst. 6 písm. b) úmluvy Mezinárodní
organizace práce předkládají k vyslovení
souhlasu Federálnímu shromáždění
ČSFR texty úmluv a doporučení, protokolů
k úmluvě přijatých na 77. zasedání
Mezinárodní konference práce v Ženevě
v roce 1990. Návrh schvalovacího usnesení
máte před sebou v tisku 170.
Jde o to, že za prvé by Federální shromáždění
ČSFR mělo schválit stanovisko vlády
České a Slovenské Federativní Republiky
a souhlasit s ratifikací protokolu z roku 1990 k úmluvě
o noční práci ženy z roku 1948 ratifikované
v roce 1990, a dále by Federální shromáždění
ČSFR mělo souhlasit se stanoviskem vlády
ČSFR k úmluvám a doporučením
přijatým na 77. zasedání Mezinárodní
konference práce v Ženevě v roce 1990, a to
následující ...
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: Pane místopředsedo, promiňte,
požádám o klid ve sněmovně. Prosím
paní poslankyně a pány poslance, aby věnovali
pozornost našemu jednání a nehlučeli.
Je to neúcta k představiteli federální
vlády.
Místopředseda vlády ČSFR M. Macek:
Za prvé slovy neratifikovat úmluvu 170 o bezpečnosti
při používání chemikálií
v práci z roku 1990, neratifikovat úmluvu číslo
171 o noční práci z roku 1990 a přijmout
doporučení číslo 177 o bezpečnosti
při používání chemikálií
v práci a přijmout doporučení číslo
178 o noční práci z roku 1990.
Odůvodnění, co se týká úmluvy
číslo 170 a doporučení číslo
177 o bezpečnosti při používání
chemikálií v práci: Československé
právní předpisy upravují zásady
bezpečnosti práce a ochrany zdraví pouze
ve vztahu k některým vybraným chemikáliím,
nikoliv obecně pro chemikálie jako takové.
Výjimku tvoří pouze úprava hlavního
hygienika Slovenské republiky o hygienických požadavcích
při schvalování chemických látek
a přípravků z hlediska ochrany zdraví.
Tato úprava se však týká pouze některých
otázek obsažených v úmluvě. Navrhuje
se proto úmluvu číslo 170 zatím neratifikovat,
ale současně přijmout doporučení
číslo 177 a požádat vlády České
republiky a Slovenské republiky, do jejichž kompetence
daná problematika převážně spadá,
aby v rámci připravované legislativní
a praktické činnosti přihlížely
k úmluvě číslo 170 a doporučení
číslo 177 a do 30. 6. 1993 učinily veškerá
opatření potřebná k dosažení
souladu s nimi tak, aby úmluva mohla být následně
ratifikována.
Obdobná situace je u úmluvy číslo
171 a doporučení číslo 178 o noční
práci. Co se týká protokolů, československá
právní úprava vyhovuje ustanovení
protokolu k úmluvě o noční práci
žen a jde podle zákona č. 143/1968 čl.
36 odst. 3 o mezinárodní úmluvu, k jejímuž
provedení je potřeba zákona Federálního
shromáždění, a tudíž vyžaduje
před ratifikací souhlas Federálního
shromáždění. Předkládá
se tedy Federálnímu shromáždění
ČSFR ke schválení vládní návrh
stanoviska k tomuto protokolu.
Co se týká úmluvy o noční práci,
základním rysem této úmluvy je, že
ustupuje od dosavadního zákazu noční
práce žen a povoluje a upravuje noční
práce pro obě pohlaví bez rozlišení.
Vzhledem k tomu, že současná platná
čs. platná úprava noční práce
neodpovídá tedy úmluvě číslo
171, navrhuje se tuto úmluvu zatím neratifikovat,
přijmout pouze doporučení číslo
178 o noční práci z roku 1990 a ponechat
tak prostor jak české tak slovenské vládě
do budoucna, aby učinily taková legislativní
opatření, aby do budoucna tato úmluva o noční
práci mohla být ratifikována. To je ze strany
federální vlády k tomuto bodu vše.
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: Děkuji panu místopředsedovi.
Konstatuji, že vládní návrh projednaly
výbory ústavně-právní a sociální
obou sněmoven. Přípravou stanoviska byly
pověřeny výbory sociální. Zpravodaji
byly schváleny poslankyně Hana Entlerová
za Sněmovnu lidu a poslankyně Marie Kristková
za Sněmovnu národů. Žádám
uvedené poslankyně, aby se dostavily na místa
zpravodajů a postupně přednesly své
zpravodajské zprávy. Slovo má paní
poslankyně Entlerová. Paní poslankyně
Kristková se dostaví na místo zpravodaje.
Společná zpravodajka výborů SL H.
Entlerová: Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně a poslanci, vládní
návrh, kterým se podle článku 19 odst.
5 písm. b) a odst. 6 písm. b) úmluvy Mezinárodní
organizace práce předkládají k vyslovení
souhlasu Federálnímu shromáždění
ČSFR texty úmluv, doporučení a protokolů
k úmluvě přijatých na 77. zasedání
Mezinárodní komference práce v Ženevě
v roce 1990, se stanoviskem vlády ČSFR (tisk 170),
byl přikázán výborům ústavně-právním,
zahraničním a sociálním Sněmovny
lidu a Sněmovny národů FS a o stanovisko
byla požádána Česká národní
rada a Národní rada Slovenské republiky.
Vzhledem ke zdůvodnění, které přednesl
místopředseda vlády pan Miroslav Macek, vás
chci pouze seznámit se stanovisky výborů
a národní rady. Výbory ústavně-právní
SL a SN projednaly na svém zasedání 2. prosince
tento návrh a svým usnesením číslo
59 doporučily vyslovit souhlas s texty úmluv, doporučení
a protokolů k úmluvě přijatých
na 77. zasedání Mezinárodní konference
práce v Ženevě v roce 1990 a se stanoviskem
vlády ČSFR k těmto textům. Obdobně
se vyjádřily i zahraniční výbory
Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního
shromáždění svým usnesením
číslo 63 ze dne 2. prosince 1992.
Národní rada Slovenské republiky postoupila
usnesení výboru pro zdravotní a sociální
věci Národní rady SR ze dne 2. prosince,
kterým rovněž vyslovuje souhlas a navrhuje
Federálnímu shromáždění
přijmout vládní návrh. Stanovisko
České národní rady je takové,
že se nebude k této otázce vyjdařovat.
Garanční výbor sociální Sněmovny
lidu a Sněmovny národů svým usnesením
číslo 39 ze dne 1. prosince rovněž projednal,
souhlasí s předloženým vládním
návrhem a doporučuje Sněmovně lidu
a Sněmovně národů projednat a schválit
předložený vládní návrh.
Jako zpravodajka výboru sociálního Sněmovny
lidu rovněž doporučuji sněmovně
přijmout tento návrh. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: Děkuji paní poslankyni Entlerové
a prosím paní poslankyni Kristkovou.
Společná zpravodajka výborů SN M.
Kristková: Jako zpravodajka Sněmovny národů
doplňuji zprávu Sněmovny lidu o toto prohlášení:
československé právní předpisy
upravují noční práci žen tak,
že současná platná právní
úprava neodpovídá úmluvě č.
171 o noční práci ženy.
Platný právní stav vychází
ze zákazu noční práce žen, zatímco
úmluva číslo 171 připouští
noční práci žen. Nová legislativní
úprava si bude nepochybně vyžadovat podstatnější
zásahy do současné právní úpravy
a také i zásahy do reálných společenských
vztahů, což pokud jde o legislativu nemůže
již učinit tento parlament.
Všeobecný zákaz noční práce
žen je však v nynějších podmínkách
závažnou překážkou pro ty ženy,
které mohou noční práci vykonávat
bez újmy na svém zdraví. Je tu také
otázka, aby globální zákaz noční
práce nebyl chápán také jako diskriminace.
Je vhodné, aby vlády nástupnických
států byly dále ale zavázány
dbát zejména na realizaci bodu 5 "Doporučení
sociální služby", aby převzaly
garanci za jejich plnění, zejména na úsecích
například: výhody ve veřejné
dopravě, poskytování slev, příplatek
na dopravu. Jde o to, aby v resortních vyhláškách
byl úkol pro zaměstnavatele započítávat
toto zaměstnavateli do nákladů na provoz,
aby výstavby bytových komplexů v blízkosti
pracovišť byly stavěny s důrazem na celkové
snížení hladiny hluku, včetně
pomoci při zvukové izolaci bytu. Jde také
o to uložit povinnost zaměstnavatelům k zřizování
odpočinkových míst, budování
a udržování provozu jeslí a mateřských
škol s nočním provozem, stanovení možnosti
předčasného odchodu do důchodu po
odpracování 25 let noční práce.
Za současné situace, kdy zejména v soukromém
sektoru nejsou formovány dostatečně odbory,
doporučuji, aby možnost noční práce
žen nebyla dočasně ponechána na ustanoveních
kolektivních smluv. Přesto vše ale za uvedených
podmínek považuji za vhodné rozhodnout v souladu
s návrhem vlády ČSFR, to je vyslovit souhlas
s ratifikací protokolu a přijmout doporučení
číslo 178 o noční práci žen.
Děkuji.