Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VII. volební období

61

Vládní návrh

Zákon

ze dne ......... 1992,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 30/1968 Sb., o státním zkušebnictví, ve znění zákona č. 54/1987 Sb. a zákona č. 194/1988 Sb.

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 30/1968 Sb., o státním zkušebnictví, ve znění zákona č. 54/1987 Sb. a zákona č. 194/1988 Sb. se mění a doplňuje takto:

1. V § 6 odst. 2 se vypouští slova ", které jsou mu podřízeny, nebo jiným organizacím" a slova "po dohodě s jejich nadřízenými orgány".

2. V § 13 odst. 1 se vypouští slova "se souhlasem svého nadřízeného orgánu".

3. V § 13 odst. 2 se vypouští část věty za středníkem.

4. § 14 zní:

"§ 14

Státní zkušebna hodnotí výrobky na návrh jejich výrobce.".

5. V § 16 se vypouští odstavec 5.

6. V § 18 se vypouští v odstavci 1 věta třetí a odstavec 2; zároveň se zrušuje číslování odstavců.

7. V § 19 odst. 2 se vypouští věta druhá.

8. § 21 se vypouští.

9. V § 22 se za odstavec 3 vkládá nový odstavec 4, která zní

"(4) Dovážené výrobky stanovené ke schvalování se považují též za schválené, jestliže byl jejich dovoz oznámen příslušné státní zkušebně a jsou-li označeny značkami nebo vybaveny nálezy (např. certifikáty) uznanými pro tento účel na základě mezinárodní smlouvy, kterou je Česká a Slovenská Federativní Republika vázána, nebo uznanými Federálním úřadem pro normalizaci a měření. Federální úřad pro normalizaci a měření může po projednání se zúčastněnými orgány uznat značky nebo nálezy, jestliže vyjadřují shodu vlastností výrobku s požadavky stanovenými pro jeho schválení podle tohoto zákona. Značky a nálezy uznané pro účely schvalování se uveřejňují ve Věstníku Federálního úřadu pro normalizaci a měření."

Dosavadní odstavce 4 a 5 se označují jako odstavce 5 a 6.

10. V § 22 odst. 5 se na konci připojuje tato věta:

"Dovozce výrobku, který byl schválen jako typ pro jiného dovozce, může dovážený výrobek uvádět do oběhu již na základě podání přihlášky ke schvalování státní zkušebně doplněné písemným prohlášením, že takový výrobek je shodný se schváleným typem výrobku, a to až do doby, kdy rozhodnutá o schvalování výrobku bude vydáno i pro tohoto dovozce.".

11. V § 29 se vypouštějí odstavce 2 a 3; dosavadní odstavce 4 až 9 se označují jako odstavce 2 až 7.

Čl. II

Pokud se v zákoně o státním zkušebnictví používá výrazu "organizace", nahrazuje se výrazem "právnické osoby a fyzické osoby oprávněné k podnikatelské činnosti". Pokud se používá výrazu "nadřízené orgány", nahrazuje se výrazem "ústřední orgány státní správy, pokud plní vůči právnické osobě funkci zakladatele nebo zřizovatele"

Čl. III

Tento zákon nabývá účinnosti dnem ...................... 1992.

 

Důvodová zpráva

I. Všeobecná část

Dosavadní právní úprava státního zkušebnictví obsažená v zákoně č. 30/1968 Sb., ve znění zákona č. 54/1987 Sb. a zákona č. 194/1988 Sb., vychází z principů centrálního direktivního řízení hospodářství. Proto se v některých svých Prvcích (zejména, pokud jde o výkon povinného hodnocení výrobků) dostává do rozporu s principy tržního hospodářství. Tato právní úprava rovněž zaostává za světovým vývojem v této oblasti. Z uvedených důvodů bylo přistoupeno k Přípravě principiálně nové komplexní úpravy zkušebnictví odpovídající, v souladu s Evropskou dohodou, pojetí Evropských společenství (ES). Pro dobu do přijetí tohoto komplexního řešení je třeba alespoň přizpůsobit dosavadní právní úpravu státního zkušebnictví novým podmínkám. S ohledem na naléhavost tohoto přizpůsobení a v zájmu přehlednosti Předpisu se navrhuje vypustit nebo upravit pouze ta ustanovení dosavadní právní úpravy, která se dostala do Přímého rozporu s nově se vytvářejícími právními a ekonomickými vztahy.

Kromě vyloučení již zmíněného výkonu povinného hodnocení spočívají navrhované úpravy v uvolnění podmínek autorizace podnikatelských subjektů pro výkony státního zkušebnictví, zejména schvalování, a v uvolnění podmínek pro uvádění do oběhu dovážených výrobků stanovených k schvalování, které již byly jako typ schváleny.

Navrhované úpravy zatím nezakládají stav plné kompatibility v oblasti zkušebnictví se stavem v ES, avšak tím, že jsou zaměřeny na odstraňování technických překážek obchodu, představují podstatný krok na cestě přizpůsobení čs. právní úpravy evropskému vývoji. Zásadní systémové změny, spočívající v nahrazení dosavadních výkonů státního zkušebnictví právní úpravou plně slučitelnou se stavem v ES, spojené s vyřešením otázek akreditace zkušeben, certifikace výrobků, systémů jakosti a personálu, ověřování shody atd., však mohou být teprve záležitostí naznačené komplexní nové právní úpravy zkušebnictví.

Přijetí navrhovaného zákona nevyvolá nároky na státní rozpočet.

II. Zvláštní část

Rozšíření působnosti zákona

(Čl. II věta Prvá)

V souvislosti s nově vznikající strukturou podnikatelských a dalších subjektů je třeba rozšířit i působnost zákona na všechny právnické osoby, jakož i fyzické osoby oprávněné k podnikatelské činnosti. To se týká na jedné straně jak uvolnění podmínek opravňování k výkonu státního zkušebnictví (autorizace), tak i např. možnosti zadávat zkoušky a zjištění jiným subjektům (§ 27 zákona), na druhé straně ovšem též rozšíření Povinností, uložených zákonem dosud pouze organizacím (např. § 28 zákona), na fyzické osoby oprávněné k podnikání.

Uvolnění podmínek autorizace

(Čl. I body 1 až 3 a 8 a čl. II věta druhá)

Navrhuje se vypuštění těch pasáží v ustanoveních § 6 a 13 zákona, kde je udělení, popř. odmítnutí autorizace vázáno na souhlas nebo projednání s nadřízenými orgány. Smyslem této úpravy je rozšíření okruhu právnických nebo fyzických osob, které lze oprávnit k výkonům státního zkušebnictví. S určitými vztahy vůči autorizovaným právnickým osobám lze nadále počítat pouze tam, kde ústřední orgány státní správy plní vůči nim funkci zakladatele nebo zřizovatele (§ 31 zákona).

Dále se navrhuje vypuštění § 21 zákona tak, aby bylo možno pro výkon schvalování využít i zmíněných dalších subjektů, které jsou k tomu odborně způsobilé, avšak nemají přímý vztah k orgánům státní správy.

Vyloučení výkonu povinného hodnocení

(Čl. I body 4 až 7 a 11)

Institut povinného hodnocení sloužil v podmínkách direktivního řízení hospodářství jako nástroj státu vytvářející tlak na zvyšování jakosti výrobků, čímž suploval neexistující tržní podmínky. V současném postupně se vytvářejícím tržním prostředí již takový nástroj, kterým stát zasahuje do hospodaření podnikatelských subjektů a do obchodních vztahů mezi nimi, nemá v právním řádu své opodstatnění. Hodnocení výrobků jako dobrovolný výkon státního zkušebnictví se však zachovává, zejména s ohledem na nálezy státních zkušeben a na ně navazující značky jakosti, které jsou využitelné v komerčních vztazích.

Pokud jde o legislativní vyjádření uvedených skutečností, byla vypuštěna všechna ustanovení upravující povinnosti přihlašovatelů, která by byla v rozporu s dobrovolností tohoto výkonu, a sankce spojené s neplněním těchto povinností.

Uvolnění podmínek pro uvádění do oběhu dovážených výrobků stanovených ke schvalování

(Čl. I body 9 a 10)

Výkon schvalování jako jeden ze základních prostředků preventivní ochrany spotřebitele a uživatele výrobků, jakož i ochrany dalších veřejných zájmů, je nezbytné zejména v současné době zachovat. Podstatou této ochrany je ust. § 22 odst. 4 zákona, podle kterého nesmějí být neschválené výrobky uváděny do oběhu. Dosavadní právní úprava vyžaduje od každého výrobce a dovozce, aby přihlásil (§ 26 zákona) a nechal schválit (§ 22 zákona) každý výrobek, který chce uvést do oběhu, a to i tehdy, jestliže byl tento výrobek jako typ již schválen nebo podroben srovnatelnému výkonu a stanoveným podmínkám vyhovuje.

Požadavek na maximální uvolnění podmínek pro uvádění do oběhu výrobků stanovených ke schvalování, které jsou označeny zahraničními zkušebními značkami nebo vybaveny příslušnými nálezy, a výrobků, které byly schváleny státní zkušebnou již pro jiného dovozce, však bylo nutno sladit s požadavkem na ochranu čs. trhu před Potenciálně nebezpečnými výrobky, které jsou zejména v současné době dováženy ve značném množství.

Za schválení dováženého výrobku se nově považuje to, je-li výrobek označen značkou nebo vybaven nálezem, zpravidla certifikátem, které dokládají shodu vlastností výrobku s požadavky předepsanými závaznými předpisy (nové ustanovení § 22 odst. 4), za předpokladu uznání těchto značek a nálezů na základě mezinárodní smlouvy nebo na základě příslušného uznávacího aktu Úřadu. Přítomnost zúčastněných orgánů (zejména úřadů bezpečnosti práce, bánských úřadů a hlavních hygieniků) při uznávání značek a certifikátů se navrhuje z toho důvodu, aby mohly uplatnit své zájmy v souladu s jejich působností podobně, jako při stanovování výrobků ke schvalování. Podmínkou uznání těchto zejména zahraničních značek či nálezů je to, že jsou výsledkem procesu srovnatelného s procesem schvalování. Předpokladem tohoto uznání bude zejména zjištění souladu zahraničních a československých předpisů, na jejichž základě je výrobek posuzován. Oznámení dovozu výrobků již podrobených posouzení srovnatelnému se schvalováním je nezbytné proto, aby i v těchto případech mohla příslušná státní zkušebna Provádět kontrolu podle § 23 zákona.

Dále se navrhuje, aby výrobky schválené státní zkušebnou jako typ pro jiného dovozce mohl uvádět do oběhu i další dovozce již na základě podání přihlášky ke schvalování státní zkušebně - ne tedy až po vydání rozhodnutí o schválení konkrétnímu dovozci - za podmínky, že státní zkušebně zároveň předloží prohlášení, že jím dovážený výrobek je shodný se schváleným typem výrobku.

Protože schválení výrobku jako typu se vždy váže na jednoho výrobce, nelze obdobné uvolnění uvádění výrobků do oběhu aplikovat pro případy "stejných" tuzemských výrobků vyráběných různými výrobci. Zde vždy půjde o různé typy výrobků, které podléhají samostatně schvalování, tj. posouzení typu a posouzení předpokladů pro stálé dodržování zjištěné úrovně bezpečnosti výrobků.

Navrhovaná úprava umožní, aby rozhodnutí o schválení byla vydávána neprodleně, pouze na základě dovozcem deklarovaných skutečností, jejichž hodnověrnost je navíc zajištěna sankcí podle ust. § 29 odst. 7 zákona. Zachování individuálních rozhodnutí má význam i z hlediska ochrany veřejného zájmu, neboť umožňuje vůči všem přihlašovatelům aplikaci ustanovení o kontrole schválených výrobků (§ 23 zákona).

V Praze dne 26. srpna 1992

Předseda vlády ČSFR:

 

Ministr hospodářství ČSFR:


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP