Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VII. volební období

67

NÁVRH

skupiny poslanců Federálního shromáždění

na změnu a doplnění ústavního zákona č. 327/1991 Sb., o referendu

Návrh

ÚSTAVNÍ ZÁKON

ze dne .............. 1992,

kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 327/1991 Sb., o referendu

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto ústavním zákoně:

Čl. I

Ústavní zákon č. 327/1991 Sb., o referendu, se mění a doplňuje takto:

1. V článku I se doplňuje nový odstavec 3, který zní:

"(3) V referendu může být občanům České a Slovenské Federativní Republiky předložen též návrh na rozdělení České a Slovenské Federativní Republiky na dva samostatné státy - Českou republiku a Slovenskou republiku."

Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec.

2. V článku 3 odst. 1 se za slovo "referendum" vkládají slova "podle čl. I odst. 1".

3. V článku 3 se doplňuje nový odstavec 3, který zní:

"(3) Prezident České a Slovenské Federativní Republiky vyhlásí referendum podle čl. 1 odst. 3 současně v obou republikách, navrhne-li mu to Federální shromáždění po vyjádření České národní rady a Slovenské národní rady, a to do 15 dní od doručení návrhu.".

Dosavadní odstavce 3 a 4 se označují jako odstavce 4 a 5, přičemž v dosavadním odstavci 3 se slova "podle odstavců 1 a 2" nahrazují slovy podle odstavců 1, 2 a 3" a v dosavadním odstavci 4 se slova "podle odstavce 1, 2 nebo 3" nahrazují slovy "podle odstavce 1, 2, 3 nebo 4".

4. V článku 5 se doplňuje nový odstavec 3, který zní:

"(3) Návrh předložený v referendu podle čl. 3 odst. 3 je přijat, vyslovila-li se pro něj nadpoloviční většina oprávněných voličů alespoň jedné z republik.".

Dosavadní odstavce 3 až 5 se označují jako odstavce 4 až 6, přičemž v dosavadním odstavci 3 se za slova "odst. 1" vkládají slova "nebo odst. 3".

5. V článku 6 odst. 1 se za slova "odst. 1" vkládají slova "nebo odst. 3".

6. V článku 6 odst. 2 se za slova "odst. 2" vkládají slova "nebo odst. 3".

Čl. II

Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Ústavní zákon č. 327/1991 Sb. o referendu předpokládá pouze dvě možnosti pro vypsání referenda. V článku 1, odst. 1, je občanům České a Slovenské Federativní Republiky možné položit k rozhodnutí jen "zásadní otázky státoprávního uspořádání České a Slovenské Federativní Republiky". Možnost podat návrh na vystoupení České republiky nebo Slovenské republiky z České a Slovenské Federativní Republiky mají podle současného znění ústavního zákona o referendu jen přílišné národní rady /viz článek 1, odst. 2 a článek 3, odst. 2/, zatímco Federální shromáždění ČSFR tuto možnost nemá, tím je ve skutečnosti zhoršena reální možnost uspořádat takové referendum, jež by umožnilo jedné nebo druhé republice vystoupit ze státního svazku ČSFR, aniž by přitom byla znevýhodněna při následném řešení otázky nástupnictví. Lze předpokládat, že ta republika, která by referendum vyvolala a dosáhla úspěchu při návrhu o vystoupení z ČSFR, by mohla být v horším formálním i neformálním postavení ve vztahu k ostatním subjektům mezinárodního práva. To pak může vést k politickému manévrování a k oddalování zásadních rozhodnutí, jež jsou podle ústavního zákona jen v kompetenci občanů na základě referenda. Navíc tato situace může vést ke snaze referendum obejít nebo situaci řešit jinými než zcela jednoznačně platnými ústavními cestami.

Předložený návrh novely ústavního zákona č. 327/1991 Sb. předpokládá, že by Federální shromáždění mělo možnost vyhlásit referendum v celé České a Slovenské Federativní Republiky na její rozdělení. Je příznačné, že právě současná státoprávní situace je typickým příkladem, kdy Federální shromáždění může mít důvody iniciovat vyhlášení referenda, kladoucí současně v obou republikách otázku o vystoupení České a Slovenské Federativní Republiky, aniž by došlo k znevýhodnění jedné nebo druhé republiky. Návrh však neformuluje otázku pro referendum, protože otázka sama může být ve své konkrétní podobě ovlivněna dobou, ve které bude kladena. Předpokládáme, že zákon by i v tomto případě neměl být poplatný současné situaci.

Jako příklady možné otázky uvádíme následující znění:

"Přejete si rozdělení České a Slovenské Federativní Republiky na dva státy s plnou mezinárodně právní subjektivitou, a to Českou a Slovenskou republiku?" nebo Přejete si rozdělení České a Slovenské Federativní Republiky na dva samostatné státy s plnou mezinárodně právní subjektivitou, a to Českou republiku a Slovenskou republiku?"

Navržená novela dále vychází z celkového ducha platného zákona o referendu a v dalších článcích a obsahuje jen nezbytné úpravy, vyplývající z navrženého doplnění odst. 3 do článku 1.

Z novely ústavního zákona č. 327/119 Sb. nevyplývají žádné finanční nároky na rozpočet federace ani republik a v případě platových situací by naopak usnadněním referenda mohla znamenat ekonomický přínos, který by vyplynul z rychlejšího vyjasnění zásadní státoprávní situace ČSFR.

Návrh podávají tito poslanci:

Jméno

Příjmení

Sněmovna

Podpis


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP